W poszukiwaniu szerokiego kąta do cyfrówki cz. II
1. Czyli o tym co mamy do dyspozycji
Co jednak, gdy na przykład miłośnik fotografii krajobrazów naprawdę szerokim kątem chciał sięgnąć polem poziomu ponad 100 stopni? W fotografii analogowej miał całą masę obiektywów typu zoom, których ogniskowe zaczynały się od 16-17 mm. Wystarczy tutaj wymienić obiektywy wypisane w poniżej tabeli wraz z ich polami widzenia na małym obrazku i odpowiedniej matrycy cyfrowej lustrzanki.
Obiektyw |
Pole
widzenia na matrycy FF [stopnie] |
Pole
widzenia na matrycy APS-C [stopnie] |
Canon
EF 16-35mm f/2.8L USM |
108
- 63 |
81
- 42 |
Canon
EF 17-40mm f/4L USM |
104
- 57 |
77
- 38 |
Konica-Minolta
17-35mm f/3.5 G |
104
- 63 |
79
- 44 |
Nikon
17-35mm f/2.8D ED-IF |
104
- 62 |
79
- 44 |
Nikon
18-35mm f/3.5-4.5D ED IF |
100
- 62 |
76
- 44 |
Sigma
12-24 4.5/5.6 EX DG ASPH |
122
- 84 |
97
- 59 |
Sigma
15-30mm F3.5-4.5 EX DG DF |
110
- 72 |
84
- 49 |
Sigma
17-35mm f/2.8-4 EX DG HSM |
104
- 63 |
77
- 43 |
Tamron
AF 17-35mm f2.8-4 Di LD |
104
- 63 |
77
- 43 |
Tokina
19-35mm f/3.5-4.5 AF-193 |
99
- 63 |
71
- 43 |
Wybór był na tyle duży by zadowolić każdego klienta, zarówno pod względem ceny jak i jakości oferowanego obrazu.
Mało tego, na rynku były przecież stałoogniskowe obiektywy szerokokątne dające naprawdę duże pola, przy dystorsji znacznie mniejszej niż u typowego "rybiego oka" (patrz tabela poniżej).
Obiektyw |
Pole
widzenia na matrycy FF [stopnie] |
Pole
widzenia na matrycy APS-C [stopnie] |
Canon
EF 14mm f/2.8L USM |
114.2 |
88.3 |
Nikon
14mm f/2.8D ED AF |
114.2 |
90.7 |
Nikon
18mm f/2.8D AF |
100.0 |
76.5 |
Sigma
14mm F2.8 EX Asph. HSM |
114.2 |
89.5 |
Tamron
SP AF 14mm f/2.8 Asph. IF |
113.8 |
89.3 |
Tokina
17mm f/3.5 AT-X AF PRO |
103.7 |
77.5 |
Problem jednak w tym, że na matrycach APS-C i DX obiektywy 14 mm dawały
pole na poziomie 90 stopni, a 16-17 mm na poziomie 80. W obu przypadkach sporo brakowało do upragnionych ponad 100 stopni.
Pewnym obejściem zaistniałej sytuacji było wykorzystanie obiektywów typu "rybie-oko" klasy 15-16 mm. Tutaj wybór jest dość spory, bo Canon ma model EF 15mm f/2.8, Nikon szkło 16mm f/2.8D AF, Konica-Minolta model 16mm f/2.8, a z producentów niezależnych jest Sigma 15mm f/2.8 EX DG i tani Zenitar 16mm f/2.8. Problem nie rozwiązywał się jednak do końca z dwóch powodów. Zastosowane w "rybich-okach" odwzorowanie powoduje pojawianie się silnych dystorsji, a przelicznik pola widzenia jest na tyle niekorzystny, iż obiektyw, który na filmie małoobrazkowym dawał pole 180 stopni, na matrycy sięgał już tylko 95 stopni. Nadal limit 100 stopni był nieosiągalny.
Na rynku zoomów, pierwsi szerokim kątem mogli cieszyć się posiadacze cyfrówek Nikona, bo już w marcu 2003 firma ta ogłosiła wejście do sprzedaży obiektywu Nikon 12mm - 24mm f/4.0G ED-IF DX o polu od 99 do 61 stopni. Posiadacze Canonów musieli czekać ponad rok dłużej, bo dopiero w sierpniu 2004 roku na rynku pojawił się obiektyw Canon EF-S 10mm - 22mm f/3.5-4.5 USM o polu od 107.5 do 63.5 stopnia. Rok 2005 zaowocował wysypem szerokokątnych zoomów dla cyfrówek Konica-Minolta, Pentaxa i Olympusa oraz producentów niezależnych takich jak Sigma, Tokina i Tamron. Poniższa tabela prezentuje podsumowanie bieżącej (styczeń 2006 r.) oferty obiektywów szerokokątnych dla matryc rozmiaru APS-C/DX. Nie podajemy tym razem pola dla rozmiaru klatki filmu fotograficznego, bo obiektywów tych nie można mocować do tego typu sprzętu.
Obiektyw |
Pole
widzenia na matrycy APS-C [stopnie] |
Canon
EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM |
107.5
- 63.5 |
Konica-Minolta
11-18mm f/4.5-5.6 |
104.0
- 76.0 |
Nikon
12-24mm f/4.0G ED-IF DX |
99.0
- 61.0 |
Olympus
Zuiko 7-14mm f/4.0 E-ED |
114.0
- 75.0 |
Pentax
SMCP-FA 12-24mm f/4 AL IF |
99.0
- 61.0 |
Sigma
10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM |
102.4
- 63.8 |
Tamron
11-18mm f/4.5-5.6 XR DI LD |
103.0
- 75.0 |
Tokina
12-24mm f/4.0 PRO DX |
97.5
- 59.0 |
Jeśli chodzi o "rybie oko" na matrycy APS-C/DX to tutaj nadal mamy
problem. Najbardziej o swoich klientów znów zadbał Nikon, który już w
2003 roku wypuścił na rynek "rybie oko" Nikon 10.5mm f/2.8G ED-IF DX.
Bardzo niedawno dołączył do stawki Olympus ze swoim szkłem Olympus Zuiko
8mm f/3.5 E-ED, a pod sam koniec stycznia Pentax zapowiedział wejście
do sklepów z modelem Pentax DA 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF], którego zakres
pól widzenia zawiera się od 100 do 180 stopni!
Posiadaczom cyfrówek innych producentów pozostaje na razie tylko zadowolenie się 8 milimetrowymi kołowymi "rybimi oczyma" przeznaczonymi do aparatów analogowych. Jednak i tutaj wybór jest nad wyraz mały ograniczając się praktycznie do Sigmy 8mm f/4 EX DG lub manualnych obiektywów starszej generacji...