Canon EOS 550D - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu RAW
Poniższy wykres przedstawia pomiary szumu na zdjęciach JPEG z 550D wykonane programem Imatest. Wyniki są bardzo zbliżone do analogicznych pomiarów zaprezentowanych w teście EOS-a 7D, który przypomnijmy, ma również 18-megapikselową matrycę. Jeśli natomiast porównamy poniższy wykres do analogicznego dla 500D, to zauważymy, że są na nim trochę mniejsze wartości szumu niż u poprzednika. Potwierdzają się nam zatem wnioski z poprzedniego rozdziału. O jakości zdjęć RAW napiszemy natomiast w dalszej części tego tekstu.

W Canonie 550D mamy do dyspozycji standardową dla najnowszych EOS-ów czterostopniową redukcję szumów: redukcja wyłączona, poziom standard, słaby lub mocny. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie najwyższej natywnej czułości ISO 6400.
6400 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w teoretycznie surowym formacie. RAW-y z 550D wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y.
100 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
200 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
400 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
800 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
1600 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
3200 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
6400 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
12800 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
Nie jest łatwo wizualnie ocenić poziom szumu na zdjęciach z trzech prezentowanych tu Canonów. Na zdjęciach JPEG pokazanych w poprzednim rozdziale, dostrzegaliśmy chyba więcej różnic. W tym przypadku, a potwierdzają to pomiary na tablicy Kodaka Q-13, wartości szumu dla poszczególnych czułości są niemal takie same dla 7D i 550D oraz minimalnie od nich mniejsze dla 500D. Te różnice dostrzec jest niezwykle trudno, ale jeśli porównamy na przykład pierwsze wycinki ISO 3200, to zauważymy, że na zdjęciach z 550D i 7D jest więcej czerwonego sygnału szumu.

Powyższe wnioski potwierdzają się także, kiedy spojrzymy na pomiary szumu wykonane na zdjęciach RAW przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Porównując trzy analogiczne wykresy dla 550D, 500D i 7D zobaczymy małą (rzędu 0.5%) przewagę EOS-a 550D. Ta różnica jeszcze bardziej nam się zatrze, jeśli przeskalowalibyśmy 18-megapikselowe zdjęcie z 550D do 15 megapikseli. Można więc mówić o bardzo porównywalnych możliwościach tych dwóch trzycyfrowych lustrzanek.

Darki
Canon 550D zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Do celów naszej prezentacji sygnał ograniczyliśmy do przedziału 1535–2559, czyli o szerokości 1024. Pliki zostały wcześniej wywołane programem dcraw (bez interpolacji), zapisane jako 48-bitowe TIFF-y i dopiero ograniczone do wyżej wymienionego przedziału, aby lepiej zobrazować strukturę szumu matrycy. Oś pozioma histogramów odpowiada temu samemu przedziałowi (1535:2559) a pionowa, pokazująca ilość zliczeń w pikselu, ma zakres od 0 do 100.000.
Białe piksele na zdjęciach odpowiadają wartościom większym niż 2559 i dlatego obraz jest taki jasny. W tym przypadku nie należy sugerować się jasnością tych zdjęć, a jedynie patrzeć na względną zmianę obrazu wraz ze wzrostem ISO. Dzięki temu widzimy, że na darkach nie występują niejednorodności, które mogły by świadczyć o obecności obszarów mniej lub bardziej zaszumionych.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
![]() |
![]() |
![]() |
100 (JPEG) |
![]() |
![]() |
![]() |
200 (RAW) |
![]() |
![]() |
![]() |
200 (JPEG) |
![]() |
![]() |
![]() |
400 (RAW) |
![]() |
![]() |
![]() |
400 (JPEG) |
![]() |
![]() |
![]() |
800 (RAW) |
![]() |
![]() |
![]() |
800 (JPEG) |
![]() |
![]() |
![]() |
1600 (RAW) |
![]() |
![]() |
![]() |
1600 (JPEG) |
![]() |
![]() |
![]() |
3200 (RAW) |
![]() |
![]() |
![]() |
3200 (JPEG) |
![]() |
![]() |
![]() |
6400 (RAW) |
![]() |
![]() |
![]() |
6400 (JPEG) |
![]() |
![]() |
![]() |
12800 (RAW) |
![]() |
![]() |
![]() |
12800 (JPEG) |
![]() |
![]() |
![]() |
Nic niepokojącego nie widać w wyglądzie histogramów. Mają one kształt dzwonu, co świadczy o tym, że nie mamy do czynienia z odszumianiem, jakie działa chociażby w Nikonach. System redukcji szumów przy długich ekspozycjach jest oczywiście dostępny w 550D, ale można go w pełni wyłączyć.
Poniższą tabelkę ze statystyką szumu w darkach warto porównać z analogiczną tabelą z testu EOS-a 7D. Wartości z obu tych tabel są bardzo zbliżone do siebie, co świadczy niewątpliwie o podobnym zachowaniu obu matryc.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 2049 | 8 |
200 | 2049 | 12 |
400 | 2049 | 21 |
800 | 2050 | 38 |
1600 | 2055 | 75 |
3200 | 2065 | 138 |
6400 | 2076 | 254 |
12800 | 2112 | 500 |