Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - test obiektywu

28 lipca 2008

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość testowanego Nikkora będzie nam bardzo łatwo porównywać do Zeissa 24–70 mm. Oba instrumenty zostały bowiem przetestowane na 10-megapikselowych matrycach, pochodzących od tego samego producenta (Sony) i podobnie traktowanych przez oprogramowanie (brak śladów ingerencji w RAW-y). Chcąc porównywać osiągi Nikkora z Canonem 24–70 mm, trzeba pamiętać o tym, że był on testowany na 8-megapikselowej matrycy Canona 20D i w związku z tym, jego wyniki trzeba zwiększyć o około 7–8%. Po tym wstępie, przejdźmy do tego, co pokazuje Nikkor w centrum kadru. Wartości funkcji MTF50, uzyskane w oparciu o niewyostrzone RAW-y, pokazuje poniższy rysunek.

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Rozdzielczość obrazu


Na najkrótszej ogniskowej Nikkor prezentuje się rewelacyjnie, wypadając nawet minimalnie lepiej niż tak chwalony przez nas Zeiss. Osiągane wartości sięgają rekordów nie tylko dla obiektywów zmiennoogniskowych ale także dla „stałek”. Canon, u którego ogniskowa 24 mm jest najsłabsza z całego zakresu, prezentuje się tutaj skromniutko. Wracając jednak do Nikkora, troszkę gorzej jest dla dłuższych ogniskowych. Proszę jednak nie zatracić skali porównania. To gorzej odnosi się do rekordowych wartości notowanych na 24 mm. W skali bezwzględnej, to wciąż wybitnie wysokie wartości, dające bardzo ostry obraz od maksymalnego otworu względnego począwszy! Niejedna starsza „stałka” chciałaby zachowywać się w podobny sposób. Nawet na najsłabszej kombinacji f/2.8 i 70 mm Nikkor prawie ociera się o świetny poziom 40 lpmm. Choć chcąc być uczciwym, można zauważyć, że w zakresie 45–70 mm to jednak Zeiss spisuje się ciut lepiej. Canon zaś, nawet na swojej najlepszej ogniskowej 45 mm, nie sięga poziomu konkurentów. Na jego obronę przemawia fakt, że jest konstrukcją najstarszą, projektowaną jeszcze pod filmy fotograficzne, a nie cyfrowe matryce. Jego konkurenci to nowiutkie konstrukcje zoptymalizowane pod każdym względem do pracy z „cyfrą”.

----- R E K L A M A -----

Poniższy rysunek pokazuje osiągi Nikkora 24–70 mm na brzegu kadru.

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Rozdzielczość obrazu


Mówiąc krótko, Nikkor ma tutaj znacznie mniej do zaoferowania niż Zeiss i idzie „łeb w łeb” ze starszym Canonem. Szczególnie martwi zachowanie dla f/2.8, gdzie dla żadnej ogniskowej nie osiągamy poziomu przyzwoitości ustawionego na 30 lpmm. Chcąc mieć w miarę ostre brzegi, Nikkora musimy przymknąć do co najmniej f/4.0. Przy f/5.6 obraz na wszystkich ogniskowych będzie już bardzo dobrej jakości.

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Rozdzielczość obrazu