Pentax K-r - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Niskie szumy na zdjęciach JPEG z K-r z poprzedniego rozdziału, potwierdzają się w pomiarach wykonanych programem Imatest. W całym zakresie ISO szum nie przekracza 3%, ale widać też przyczyny tego faktu. Mimo wyłączonej w menu redukcji szumów, od ISO 3200 funkcja ta i tak zaczyna działać. W modelu K-x mieliśmy podobną sytuację, tyle tylko, że redukcja szumów włączała się przy ISO 6400.
Choć w Pentaksie K-r odszumianie na wysokich ISO działa tak czy owak, w menu znajdziemy dodatkowo trzy stopnie odszumiania. Poniżej pokazujemy
działanie tego procesu na zdjęciach JPEG wykonanych przy czułości ISO
6400.
6400 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Przyjrzyjmy się teraz jakości surowych zdjęć z K-r. RAW-y zapisywane są w tym aparacie w postaci 12-bitowej. Pentax jako jedyna firma pozwala na wybór pomiędzy zapisem w uniwersalnym formacie DNG lub tradycyjnym formacie firmy Pentax – PEF. W teście zapisywaliśmy RAW w formacie DNG i wywoływaliśmy je tradycyjnie programem dcraw.
Przypomnijmy jeszcze, że natywny zakres czułości w K-r wynosi od ISO 200 do 12800. Pozostałe wartości, czyli ISO 100 i 25600 są czułościami programowymi – generowanymi w aparacie przez oprogramowanie.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
12800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
Tak jak w przypadku JPEG-ów, obraz zdjęć RAW z Pentaksa K-r ma podobną jakość jak poprzednik, czyli Pentax K-x. Na zdjęciach od ISO 100 od 400 nie widać praktycznie szumu. Pojawia się on w okolicach ISO 800 i rośnie, ale zdecydowanie wolniej niż na przykład w Pentaksie K-7. Różnice na zdjęciach pomiędzy tymi dwoma aparatami widać już od ISO 400. Stają się one coraz większe wraz ze wzrostem ISO i osiągają maksimum
przy czułości ISO 6400. Poziom szumu na zdjęciach z K-x/K-r jest także troszkę mniejszy niż w Nikonie D300s, którego osiągi w tym względzie zawsze były oceniane bardzo wysoko. D300s to poza tym drogi aparat półprofesjonalny, a K-r typowo amatorski. Skoro więc Pentax dorównuje Nikonowi pod względem jakości obrazu, to niewątpliwie należą mu się duże słowa uznania z tego powodu.
Bardzo dobra jakość obrazu RAW na wysokich czułościach w Pentaksie K-r, to jednak częściowa zasługa programistów. Wszystkie wykresy szumów, także w przypadu RAW-ów, załamują się po ISO 1600. Nie jest to duży skok, ale tym sposobem w aparacie obniżone sa szumy zapewne o około 1 EV. Choć jest to amatorska lustrzanka, to jednak nie da się usprawiedliwić odszumiania zdjęć RAW, które z definicji powinny być surowym formatem. Producent, dając format RAW, powinien dać wybór użytkownikowi czy chce, aby jego zdjęcia były faktycznie surowe. Tutaj ten wybór jest ale do ISO 1600 włącznie, powyżej już niestety nie.
Darki
Pentax K-r zapisuje RAW-y w postaci 12-bitowej, co odpowiada maksymalnemu poziomowi sygnału równemu 4096. Po wykonaniu 3-minutowych ekspozycji bez dopływu światła, RAW-y zostały wywołane programem dcraw, ale tak, aby uzyskać obraz jeszcze sprzed interpolacji. Sygnał w 48-bitowych plikach ograniczyliśmy jednak do zakresu od 127 do 383 tak, aby pokazać to, co najważniejsze. Biel na tych zdjęciach odpowiada wartościom wyższym niż 255. Oś pionowa histogramów dla zdjęć RAW ma zakres od 0 do 100.000 zliczeń.
Darki zapisane w aparacie w formacie JPEG nie zostały przez nas poddane żadnym obróbkom. Odpowiednie dla nich histogramy zostały wykonane w skali logarytmicznej, ponieważ taka skala pozwala na lepsze zobrazowanie sygnału bliskiego zeru.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
W Pentaksie K-r stosowanie czasów dłuższych niż 30 sekund nie przysparza już problemów. Jak pamiętamy, jego poprzednik nie miał funkcji, która wyłączała by redukcję szumów przy długich ekspozycjach. Po każdym zdjęciu trzeba było czekać aż aparat sam zrobi „ciemną klatkę” o czasie równym czasowi naszego zdjęcia. Ten problem w nowym K-r został całkowicie rozwiązany. Jedynym zabezpieczeniem producenta przed zbytnim wzrostem szumu, jest przymusowe ograniczenie zakresu czułości do ISO 100–1600 w trybie Bulb.
W artykule ''Nowe wersje firmware dla lustrzanek Pentax – oficjalnie'', który ukazał się na początku stycznia, poinformowaliśmy o udostępnieniu przez firmę Pentax nowego oprogramowania, które usuwa ograniczenie zakresu czułości ISO w trybie Bulb. Nie mieliśmy jednak okazji już tego sprawdzić, bo prace nad testem były już ukończone, gdy ukazał się nowy firmware.
Analizując darki widać, że programiści zrezygnowali także z redukcji sygnału (odejmowania tzw. BIAS-a). Histogram nie jest już połówką dzwonu, a ładnym, wąskim Gaussem, którego szerokość połówkowa rośnie jak należy wzraz ze wzrostem czułości. Kolejny plus w stosunku do K-x, a także w stosunku do aparatów Nikona z analogiczną matrycą.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 254 | 1 |
200 | 253 | 2 |
400 | 251 | 4 |
800 | 248 | 7 |
1600 | 245 | 14 |