Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Historia Sony Alpha - Minolta AF 85 mm f/1.4 G D kontra Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4

4 listopada 2009

4. Rozdzielczość obrazu

Ponieważ mamy do czynienia z obiektywami pełnoklatkowymi, nasz pojedynek zdecydowaliśmy się przeprowadzić na pełnej klatce. Oba instrumenty zostały więc podłączone do aparatu Sony A850, który ma matrycę o rozdzielczości 24 milionów pikseli, która jest detektorem znanym z A900 i na dodatek tak samo oprogramowanym, więc daje dokładnie takie same wyniki w sensie realnej rozdzielczości. Pomiary uzyskane w oparciu o pliki RAW zostały uśrednione z wartości pionowych i poziomych funkcji MTF50, uzyskanych na tablicach testowych o dwóch różnych wielkościach, co umożliwiło sprawdzenie pracy obiektywu, w różnych odległościach od celu. Błędy pomiarowe, w obu przypadkach, zawierały się w przedziale od 0.3 do 1.7 lpmm. Wykres rozdzielczości obiektywów w centrum kadru prezentuje poniższy rysunek.

Historia Sony Alpha -  Minolta AF 85 mm f/1.4 G D kontra Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu


Pierwsze co rzuca się w oczy, to fakt, na który zwróciliśmy już uwagę przy naszym teście Zeissa 1.4/85 przeprowadzonym dawno temu, jeszcze na niepełnoklatkowym A100. Oba obiektywy nie biją rekordów rozdzielczości i dla najostrzejszych przysłon f/4.0–5.6 osiągają wyniki na poziomie 40 lpmm. Warto przy tym zaznaczyć, że najostrzejsze obiektywy podłączone do A850/A900 notują wyniki dochodzące do 42–43 lpmm. Efekt ten tłumaczyliśmy poprzednio chęcią uzyskania świetnej jakości obrazu nie tylko w centrum, ale i na jego brzegu, co jak zobaczymy za chwilę, potwierdza się także w teście na pełnej klatce.


----- R E K L A M A -----

PROMOCJA SONY - 50% RABATU NA OBIEKTYW!

Sony A7 IV + 50/1.8 FE

13146 zł 12722 zł

Przejdźmy jednak do istoty tego pojedynku, czyli porównania osiągów obu omawianych obiektywów. Od przysłony f/4.0 w górę Minolta i Sony są od siebie nieodróżnialne, notując wyniki w zasadzie identyczne. W zakresie f/1.4–2.8 trochę lepsze jest nowsze Sony, które osiąga wyniki o 2–4 lpmm wyższe. Różnica mała, lecz zauważalna.

Jak wygląda sytuacja na brzegu kadru? Rzućmy okiem na kolejny wykres.

Historia Sony Alpha -  Minolta AF 85 mm f/1.4 G D kontra Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu


Tutaj przewaga Sony jest troszkę bardziej widoczna. Może nie w sensie różnic w wartości MTF50, bo dystans dzielący oba „szkła” nadal wynosi na poziomie 2–4 lpmm, ale w sensie zachowania na różnych przysłonach. Poprzednio Sony było lepsze na przestrzeni 2 EV od maksymalnego otworu, tutaj jest lepsze w zakresie 5 EV.

Warto podkreślić to, co już dwa razy napisaliśmy, a mianowicie fakt, że brzeg kadru został dopracowany kosztem rekordów w centrum. Świadczy o tym porównanie obu obiektywów do droższego i jaśniejszego Canona 85L f/1.2. W zakresie od maksymalnego otworu do f/4.0 wypada on gorzej od Sony i Minolty. Potem wartości MTF50 są mniej więcej takie same. Gdy jednak weźmiemy pod uwagę fakt, że matryca EOS-a 1Ds MkIII pozwala uzyskiwać wyniki o małe kilka lpmm wyższe niż matryce A850/A900, to wyniki Sony i Minolty na brzegu kadru, w całym zakresie przysłon, należy uznać za lepsze od Canona 85L i zdecydowanie godne pochwały.

Na zakończenie pojedynek scenkowy na plikach JPEG. W zasadzie zgadza się on dokładnie z tym, co opisaliśmy powyżej. Na takie wycinki trzeba jednak patrzeć trochę z przymrużeniem oka, bo tutaj nie ma się tak dobrej kontroli uzyskiwanych wyników, jak w analizie plików RAW.

Centrum kadru – f/1.4
Minolta AF 85 mm f/1.4 G D
Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4
Historia Sony Alpha -  Minolta AF 85 mm f/1.4 G D kontra Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu Historia Sony Alpha -  Minolta AF 85 mm f/1.4 G D kontra Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu
Centrum kadru – f/5.6
Minolta AF 85 mm f/1.4 G D
Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4
Historia Sony Alpha -  Minolta AF 85 mm f/1.4 G D kontra Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu Historia Sony Alpha -  Minolta AF 85 mm f/1.4 G D kontra Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu

Brzeg kadru – f/1.4
Minolta AF 85 mm f/1.4 G D
Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4
Historia Sony Alpha -  Minolta AF 85 mm f/1.4 G D kontra Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu Historia Sony Alpha -  Minolta AF 85 mm f/1.4 G D kontra Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu
Brzeg kadru – f/5.6
Minolta AF 85 mm f/1.4 G D
Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4
Historia Sony Alpha -  Minolta AF 85 mm f/1.4 G D kontra Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu Historia Sony Alpha -  Minolta AF 85 mm f/1.4 G D kontra Sony Zeiss Planar T* 85 mm f/1.4 - Rozdzielczość obrazu