Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Zaklęcia Photoshopa - wywoływanie plików RAW

Zaklęcia Photoshopa - wywoływanie plików RAW
11 grudnia 2009
Anna Owczarz-Dadan Komentarze: 35

1. Wstęp

Zaklęcia Photoshopa - wywoływanie plików RAW - Wstęp
Fotografia Woo Bing Siew

Kiedy robisz zdjęcie cyfrowym aparatem fotograficznym, jest ono przechowywane przez urządzenie w formacie JPG, TIFF lub RAW. W dwóch pierwszych formatach zapisu aparat poddaje zdjęcie pewnej obróbce: wyostrza je, koryguje jego kolory, balans bieli. W formacie RAW urządzenie nie dokonuje żadnych korekt. To, co otrzymujesz, jest dokładnie tym, co zostało zarejestrowane przez sensor światłoczuły umieszczony w aparacie. Są to „surowe” dane, z tego wzięła się nazwa RAW (surowy). A więc w tym przypadku to Ty, podejmując czynności edycyjne, decydujesz o kalibracji kolorów i stopniu wyostrzenia obrazów. Korekcję obrazu RAW możesz przeprowadzić np. w programie Photoshop CS3 czy Adobe Bridge CS3. W tym celu musisz skorzystać z pluginu o nazwie Camera Raw. Właśnie on pozwala przeprowadzać czynności edycyjne na fotografiach RAW. Najnowszą wersję wtyczki możesz pobrać ze strony producenta http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html. Musisz wiedzieć, że wtyczka nie obsługuje trybu RAW we wszystkich aparatach cyfrowych, jednak, na szczęście, w większości popularnych modeli. Do ich grona wciąż dołączają nowe. Aby sprawdzić, czy wtyczka będzie obsługiwała obrazy pochodzące z Twojego aparatu cyfrowego, zajrzyj na podaną wyżej stronę producenta — firmy Adobe. Korekcja obrazu RAW w oknie Camera Raw może polegać na korekcji ekspozycji, balansu bieli, częściowym lub całkowitym usunięciu wad obrazu, takich jak aberracje chromatyczne czy winietowanie, skorygowaniu tonów czy też korekcji profili barw.

Wskazówka
Różne modele aparatów cyfrowych korzystają z różnych rozszerzeń plików w standardzie Camera Raw. I tak np. Nikony mają rozszerzenie: .NEF, FujiFilm — .RAF, Canony — .CRW (CR2), Kodaki — .DCR, Minolty — .MRW, Olympusy — .ORF, Pentaksy — .PEF itd.


Korekcja obrazów RAW w oknie Camera Raw to bardzo obszerny temat. Oczywiście, każde zdjęcie jest inne i wymaga szczególnego podejścia — w jednym wystarczy skorygować ekspozycję, w innym balans bieli, w kolejnym jedno i drugie oraz aberracje chromatyczne itd. Aby poznać najważniejsze zagadnienia związane edycją obrazów RAW, zapoznaj się z informacjami zamieszczonymi w dalszej części rozdziału.


----- R E K L A M A -----

OSTATNIE DNI PROMOCJI OD SONY!

Niniejszy artykuł stanowi fragment książki pt. "Zaklęcia Photoshopa. Edycja zdjęć " autorstwa Annay Owczarz-Dadan i wydanej przez wydawnictwo Helion S.A. - red.


Inne książki wydawnictwa Helion S.A.:



Poprzedni rozdział