Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Nadchodzi nowa generacja szybko ładujących się akumulatorów

12 marca
2009 19:22

Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology opracowali nowy typ akumulatorów bazujący na odmianie litowo-jonowych ogniw, w których katoda została wykonana ze związku litu, żelaza i fosforu (LiFePO4). Dzięki zastosowaniu specjalnej technologii materiałowej uzyskano akumulator, który ładuje się w zaledwie 20 sekund, podczas gdy tradycyjny akumulator tego typu potrzebował na naładowanie aż 6 minut.

Ogniwo litowo-jonowe z katodą LiFePO4 jest już znane od wielu lat, jednak ze względu na jego nieco mniejszą pojemność w stosunku do akumulatów litowo-jonowych, w których katoda jest wykonana ze związku litu i kobaltu (LiCoO2), w urządzeniach elektronicznych powszechnie stosuje się te drugie.

Podczas swoich badań naukowcy dokonali komputerowej symulacji ruchu elektronów i jonów w ogniwie. Ku ich zdziwieniu jony litu poruszały się z dużo większą prędkością niż ma to miejsce w rzeczywistych warunkach. Dalsze badania wykazały, że problem nie tkwi w niedoskonałości modelu symulacyjnego, a w sposobie w jakim jony poruszają się w rzeczywistym materiale. Korzystają one w pewnego rodzaju tuneli, do których wejścia znajdują się na powierzchni materiału i aby jon mógł być przetransportowany, musi on trafić idealnie w to wejście. W dotychczasowych ogniwach jony rzadko przechodziły przez wspomniane tunele, zatem badacze skupili się na ułatwieniu im tego zadania. Udało się to dzięki zaprojektowaniu materiału, w którym zastosowano pewnego rodzaju obwodnice (ang. beltway) prowadzące jony bezpośredni do środka tuneli.

Poza szybkim ładowaniem opracowane przez MIT akumulatory posiadają jeszcze kilka bardzo przydatnych cech. Dzięki dużej łatwości w transporcie jonów nowe ogniwo nie tylko szybko się ładuje, ale też w razie potrzeby jest w stanie szybko się rozładowywać, oddając zgromadzoną energię w bardzo krótkim czasie. Z pewnością będzie można to wykorzystać w samochodach z napędem elektrycznym, gdzie tego typu duże dawki energii są często potrzebne w celu zapewnienia odpowiedniego przyspieszenia i elastyczności. Kolejną zaletą nowych akumulatorów jest brak zmniejszania ich pojemności podczas eksploatacji i wielokrotnego ładowania, a dodatkowo są one dużo bardziej odporne na przegrzanie. Jakby tego było mało, wdrożenie procesu technologicznego pozwalającego na produkcję nowych ogniw jest dość proste i nie wymaga budowania nowych linii produkcyjnych. Konieczne jest jedynie dokonanie niewielkiej modyfikacji dotychczasowych procesów produkcyjnych. Dzięki temu nowe baterie mogą trafić do sprzedaży już za dwa lub trzy lata.


Komentarze czytelników (7)
  1. palindrom
    palindrom 12 marca 2009, 20:08

    Z jednej strony bardzo się cieszę. Z drugiej jednak wiem że wyposażą komórki w rzutnik, masażer, 12'' wyświetlacz i 30MPix sensor... I akumulator trzeba będzie ładować 2x dziennie :(
    Nienawidzę tępego marketingu.

  2. rsaw
    rsaw 12 marca 2009, 23:44

    palindrom, co tam, zaszalejemy i wydamy majątek na komórkę dla bogatych, pozbawioną całego tego szajsu i służącą wyłącznie do dzwonienia...:)

  3. Pieciu
    Pieciu 13 marca 2009, 00:53

    baterie te z pewnością będą dobrze sprawdzały się w lampach błyskowych, gdzie w niektórych sytuacjach szybki przesył energii jest na miarę złota, bo decyduje o szybkim naładowaniu lampy i wykonaniu następnego zdjęcia

  4. globus911
    globus911 13 marca 2009, 07:47

    Taki tekst okresowo, co ok. 3 lat wypuszczają ci co nic nie mają do powiedzenia. To się nazywa pic na wodę.

  5. globus911
    globus911 13 marca 2009, 07:53

    Zapomniałem dodać, że jest to epokowy wynalazek z rodziny - turbinka Kowalskiego.

  6. ghash
    ghash 13 marca 2009, 08:17

    jeżeli chodzi o akumy do puszek, to lepszym wyjściem jest ich pojemność, niż szybkość ładowania

  7. petrus33
    petrus33 16 marca 2009, 06:14

    Mam tylko nadzieję, że nie będzie to taka lipa jak z akumulatorkami Energizera, które kupiłem w zeszłym roku !!! oryginalne Made in Japan 2500mAh, po naładowaniu i odłożone na półkę już po 4 dniach mają zero energii. Pierwszy raz widzę takie zjawisko.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.