O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Pierwsze dni wiosny przyniosły nam dwa ciekawe obiektywy: Tokina AT-X 16.5-135 DX 16.5-135 mm f/3.5-5.6 i Tamron SP AF 60mm f/2.0 Di II LD (IF) Macro 1:1 oraz Canona 500D. Został on zaprezentowany 25 marca razem z lampą Speedlite 270EX, jednak bez jakichkolwiek nowych obiektywów. To spowodowało, że niepocieszeni miłośnicy systemu EOS zaczęli na nowo plotkować, ale plotkują nie tylko oni...
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
![]() |
Canon
O obiektywach
Po premierze Canona 500D i nowej lampy ucichły plotki na temat kitowego obiektywu EF-S 18-120 mm f/3.5-5.6 IS, a także następcy EF 50 mm f/1.4 USM, choć optymiści spodziewają się zobaczyć do końca tego roku co najmniej dwa nowe obiektywy od Canona. Być może będą to właśnie te dwa modele. Pojawiła się jednak zaskakująca, choć bardzo mało prawdopodobna informacja o możliwości wstrzymania produkcji popularnego 70-200 f/2.8L IS USM. Do takiego kroku miała by zmusić Canona słaba sprzedaż tego obiektywu, choć pod uwagę bierze się także możliwość wprowadzenia na rynek drugiej wersji 70-200.
O lustrzankach
Ci sami optymiści spodziewają się zobaczyć na jesieni jeszcze jedną lustrzankę systemu EOS. Może następca 1000D, bo od jego premiery upłynie około 1.5 roku? Prawdopodobieństwo, że zobaczymy nowości z serii 1D, jak już wspominaliśmy dwa tygodnie temu, jest raczej małe i na te aparaty chyba trzeba zaczekać do 2010 roku.
Nikon
Szeroki kąt dla matryc DX
Serwis Nikon Rumors opublikował nieoficjalne zdjęcia obiektywu Nikkor AF-S 10-24 mm 1:3.5-4.5G ED DX. Wyglądają one przekonująco, choć niepewność, czy przypadkiem nie jest to robota Photoshopa, pozostaje. Brakuje informacji o ewentualnej dacie tej premiery. Jeśli plotka okaże się prawdziwa, bardzo jesteśmy ciekawi ceny nowego obiektywu, bo Nikkor AF-S 12-24 mm f/4.0 DX do tanich nie należał.Ucichły za to plotki odnośnie lustrzanek. Ostatnio nie pojawiło się nic ciekawego na temat D400 czy też niższych modeli firmy Nikon. Czujemy jednak nosem, że może to być przysłowiowa cisza przed burzą...
System 4/3
Olympus
Nową lustrzankę E-Systemu mamy zobaczyć na targach w Łodzi w dniach 2-4 kwietnia. To nie są plotki, a potwierdzone informacje. Nie wiadomo jednak, co dokładnie zobaczymy. Serwis 43rumors twierdzi, że będzie to E-450, który ma mieć podobną obudowę do E-420, dodane filtry artystyczne, nie będzie miał stabilizacji matrycy i nie będzie nagrywał filmów.W lecie natomiast Olympus ma w końcu zaprezentować swój aparat Mikro 4/3. Trzeba więc uzbroić się w cierpliwość i czekać...
Panasonic
Na przełomie listopada i grudnia Panasonic ma zaprezentować kompaktowy aparat dla systemu Mikro 4/3. Pierwsze spekulacje mówią o 12-megapikselowym modelu posiadającym 3-calowy wyświetlacz, możliwość nagrywania filmów w standardzie 720p i rozmiarach mniejszych od Panasonica LX3.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Nie wyobrażam sobie trzymania aparatu mniejszego od LX3... LX3 już jest bardzo mały i nie wiem po co robić coś jeszcze mniejszego...
Najciekawszymi wiadomościami są te mówiące o wprowadzeniu do kompaktów matryc systemu 4/3. To bez wątpienia doprowadzi do interesującego rozwoju tego sektora aparatów cyfrowych.
Cześć!
Na wspomnianej stronie link piszą że będzie "thicker than the Panasonic LX3" co chyba znaczy cieńszy, ale może będzie miał inaczej wyprofilowany uchwyt?
Thicker oznacza grubszy. Thinner to jest cieńszy.
Olympus E-450 - jeżeli tylko taka zmiana, to znaczy, że (prawie) żadna. Z drugiej strony dołożenie stabilizacji, to przybliżenie do E-620. Myślę, że większość zmian i modyfikacji, to zabawa (gra) rynkowa. Będą nam cedzić różne nowinki, lub pseudo-nowinki po trochu, aby nie "przeciążyć" rynku i dać się wyprzedać dotychczasowym modelom.
przecież jest napisane, żę e-450 nie bedzie miał stabilizacji ;)
Ale tak szczerze powiedziawszy to nie moim zdaniem decyzja canona o nie wypuszczaniu nowego kitowego obiektywu nie zaskakuje, ponieważ nie tak dawno zrobili dobry optycznie 18-55 IS i to raczej tym obiektywem będą zatykać nowe puszki trzycyfrowej serii (podejrzewam że aż do modelu 550D lub nawet 600D) :)
Ja też nie napisałem, że będzie miał. To był tryb życzeniowy i próba wyjaśnienia, dlaczego się nie ziści (a szkoda - system 4/3 miał być bardziej kompaktowy, więc dla nie lubiących dźwigania, a stabilizacja to trochę surogat statywu, wagi i wygody trzymania - bardziej przydatna w E-420, niż w E-30).
brakuje mi plotkach wielkiego (w trójce systemowej) gracza - SONY!!! - wakacje mają czy co ?? :-)
Mnie bardziej niepokoi brak właśnie chociażby plotek o Pentaksie... :/
Pentax upada - roszę cię bardzo ;D
Do SZ. P. Lailonn
Drogi panie, niniejszym chciałbym zakomunikowac, że pogłoski o moim upadku, czy innych wypadkach losowych, są conajmniej przedwczesne i nie prawdziwe. Z przyjemnością pragnę donieśc, że czuje się dobrze i nie zanosi się na zmianę. Twój serdecznie oddany "stary" przyjaciel. Z poważaniem Pentax.
hmmm nie wiedziałem że Sony jest członkiem "wielkiej trójki" :)
Pentax upada? O kurcze, coś nowego :)
Pentax nie upada , co najwyżej łapie twardy grunt z którego mógłby się odbić, taki ,, przyczajony tygrys,,
jaad75 - japonce robia to pod siebie a oni za zwyczaj sa o 20% mniejsi niz reszta ;) Gdyby te aparaty konstruowali mieszkancy czanego ladu to najmniejszym aparatem bylby Canon 1D ;)
Pentax upada....!!!
(od piętnastu lat) ;)
Pentax nie upada ,pentax upadl wyprzedaja co na skladzie i dobranoc.
Śmiejcie się, śmiejcie...
Zniknie Pentax, później Olympus, to Nikon i Canon wcale nie będą się bawić we wprowadzanie innowacji...
Może niech radczej troche ogranicza te swoje (przeważnie nikomu do niczego niepotrzebne) "innowacje", a przyłożą sie do opracowania naprawdę dobrego softu do aparatów fotograficznych, tak żebyu te nie zawieszały się w najmniej odpowiednich chwilach. Skoro sie płaci w końcu nie małe pieniądze za tzw. "profesjonalny sprzęt' to niech on działa PROFWSJONALNIE - i tylko tyle :).
john.can. to skrót od Canon, czy Canada? Jeśli od Canon, to nawet pasuje do twojego trollowania...
ja czekam na tego tamrona makro:)
@Marek B
to fakt, Capture NX2 to czasami wlecze sie jak slimak ale darmowy upgrade do wersji 2.2 jest na horyzoncie (m.in. wykorzystanie mozliwosci procesorow C2D)
@Marek B
eee to jakies nieporozumienie, teraz skapowalem ze chodzi Ci o soft kontroloujacy aparat a nie sotf komputerowy:)
Dotyczy Canona: Czy któryś ze światłych czytelników poradzi mi, czy kiedykolwiek doczekamy się porządnego tele-zooma do systemu EF-S? Czy jest szansa że Canon wypuści coś gabarytowo małego o świetle 2,8..4,0 z silnikiem USM-FTM! oraz IS? Na rynku jest tylko szitowy plastik EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS. Jak komuś za mało to ma do dyspozycji duży ciemny słoik EF 70-300 oraz bardzo duży EF 70-200 f4L, o supercegle f2,8 nie wspomnę. Skoro Canon oprócz szitowego plastiku EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS opracował dwa podobne szkła, ale dużo solidniejsze: EF-S 17-85 mm f/4-5.6 IS USM oraz EF-S 17-55 mm f/2.8 IS USM, to dlaczego jeszcze nie widać podobnego ruchu w tele-zoomach EF-S? Myślicie, że coś się kiedykolwiek pojawi? A może się nie pojawi, ponieważ sporo ludzi czeka i marzy o taniej pełnej klatce i przezornie kupuje tylko obiektywy EF?
a widziales kiedys telezoom o swietle 2.8 wielkoscia dorownujac kitowemu 18-55?? Domagasz sie niemozliwego...
ciekawus, 17-85 i 17-55 są dużo większe od 18-55, tak samo nie-szitowe tele będzie większe. I takie jest wg mnie 70-300 IS. Niczego między 55-250 a 70-300 nie spodziewałbym się. Tym bardziej czegoś z FTM i światłem 2.8.
jaad75,nie mam preferencji posiadam cala gablote tego dobrodziejstwa i jezeli cos dorzuce na temat jednego systemu lub innego to nieraz w formie zartu , osobiscie mam kontakty ze wszystkimi producentami .Teraz jezeli chodzi o rozwoj w tym temacie to zaden z nich nie ma pewnosci na 100% co bedzie za 10-15 lat ,elektronika calkowicie dominuje wszystkie domeny zycia i w przypadku sprzetu foto gdzie wiekszosc z nas ma raczej wyobraznie oparta na tradycyjnej optyce (aparat +obi.)niektorzy przewiduja calkowita zmiane tej formy i dlatego niechec producentow do zbytniego angazowania w rozwoj domeny tradycyjnej np obiektywy (ciekawus-tele zoom ef-s),wszyscy pamietamy stare VHS czy tradycyjne DVD -REK.ze swoimi mechanizmami mniej lub wiecej awaryjnymi teraz zastapione przez systemy pamieciowe pozwalajace na nagrywanie w dobrej jakosci i mniej awaryjne.Dlatego tez w domenie foto racje przetrwania i rozwoju maja ci co posiadaja silne zaplecze w dziale elektroniki np.Sony,pozostali musza szukac partnerow np Pentax samsung ,Olympus Panasonik,a wtedy wszystko moze sie zdarzyc np byly plotki o koncu olka bo panas.nie bedzie dostarczal matryc.
Czy ktoś tutaj nie rozumie? Nie zostanie tylko Canon i Nokon, gdyby pentaxowi powinęła się noga to zawsze może liczyć na to że wykupi ich samsung, a zrobi to napewno! Tak Samo olympus może liczyć na przejęcie przez Panasonica (niedawno zresztą spekulowano na ten temat). Także jak już ma ktoś zostać to będzie to Nikon, Canon, Samsung, Sony i Panasonic - trzej ostatni są firmami typowo AV ale moim zdaniem i tak dadzą radę robić naprawdę bardzo dobry sprzęt, a jak nie to wiadamo co się z nimi stanie w tym segmencie :)
P.S Ale i tak uważam że Pentax nie padnie :)
Pentax nie padnie! Nasz Pentax nigdy nie padnie! Niiiiiigdy nie paaaaaadnie! Nasz Pentax nigdy nie padnie!
:-D
Panowie xman001 i comatus, dziękuję bardzo, tyle to ja też wiem. Miałem na myśli telezoom EF-S nieco mniejszy od EF. Na przykład coś takiego: mała "pompka" EF-S 70-200 f4.0 IS USM (koniecznie FTM!) o masie circa 80% modelu 70-300 IS. Zobaczcie kierunek w jakim poszła Sigma 50-150mm f/2.8 APO EX DC HSM, zrozumiecie o czym myślę. Jestem zwolennikiem EF-S i małych gabarytów. Kocham poręcznośc sprzętu.
Lustrzanka Micro 4/3 na bazie LX3? To jest myśl, dużo lepsza niż G1.
Od wielu lat moglibyśmy jeździć samochodami napędzanymi energią elektryczną czy wodorem. Problem w tym, że pewnie ktoś ma w tym interes, by dalej zarabiać na ropie...
Podobnie, mamy XXI wiek, a nadal standardy w fotografii wyznaczają FF i APS-C. Czy nie czas na zmiany? Inaczej nadal używalibyśmy dyskietek 5 i 1/4 cala i chodzili z gramofonem na plecach - bo mniejsze i lepsze zrobić się nie da... ;-)
Ups, "zamiast lustrzanka" znaczy ;-)
@Jacek Z. - przed dyskietkami 5 1/4 były jeszcze 8-calowe jednostronne:). Podoba mi się ten tok myślenia, bo uważam podobnie...to się nazywa postęp.
@Jacek Z. Nie przesadzajmy z tym postępem bo miniaturyzacja też ma swoje granice. Po wioli niestety wygrywa z wygodą i ergonomia obsługi. Popatrz na dzisiejsze komórki - niektóre są tak małe, że "wystukując" numer trzeba to robić paznokciem bo palcem naciskamy trzy przyciski naraz ! Tak samo jest z aparatami, dzisiejsze nikony D40/D60 czy najnowsze aparaty Panasonica są tak małe, że nie bardzo jest za co je trzymać robią fotki. Nie mówię, że aparat musi być wielkości odkurzacza ale bez przesady.
No taka była idea systemów 4/3 i u4/3 "Po co w erze cyfry trzymać się klatki analogowej" Ma to swoje plusy i minusy ale widać jak wielu ludzi już samo brzmienie "pełne klatka" podnieca ;) A przecież idąc tym tokiem rozumowania to lepiej brać średni format a może matryce wielkości głowy! Toż doskonała idea! ;d
hmm... szkoda tylko ze optyka ze swoimi prawami nie bardzo poddaje sie temu postepowi.
@cube007 - mógłbyś rozwinąć? Wszak kiedyś wprowadzenie FF zwanego pogardliwie "małym obrazkiem" też pewnie wiązało się z podobnym ryzykiem i niedowierzaniem tradycjonalistów.
ciekawus: najpierw piszesz "...duży ciemny słoik EF 70-300 oraz bardzo duży EF 70-200 f4L..." a potem "...mała "pompka" EF-S 70-200 f4.0...", czlowieku, pomysl troche zanim cos napiszesz:)
ktoś narzeka na brak porządnych szkieł Canona pod APS
chcesz mieć dobre szkła do Canona - kupuj L-ki
a że są tylko pod FF?
przecież można je podpiąć pod APS-C
a że nosisz wtedy jakieś 40% za dużo ciężkiego obiektywu?
za to wyglądasz profesjolane
chcesz mieć szkła dedykowane do wielkości matrycy?
kupuj Pentaxa
albo lepiej coś z 4/3 (tam nie ma dualizmu matryc)
tam są dedykowane do mniejszej od FF matrycy zarówno szerokie kąty, jak i długie tele, obiektywy są często jaśniejsze o jakieś 0,5-1EV i lżejsze od swoich FF-owych odpowiedników (kąt widzenia)
a jak lubisz malutkie, lekkie aparaty
to właśnie powstaje micro4/3
taki Panasonic G1 to naprawdę fajny aparacik
choć na razie dedykowanych stricte do micro obiektywów mało
a przypinanie obiektywów do normalnego 4/3 to czasami jak przypinanie obiektywów FF do APS