Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Aparaty analogowe Pentax - nowe informacje

Aparaty analogowe Pentax - nowe informacje
1 marca
2024 09:47

Firma Ricoh Imaging opublikowała kolejny film opowiadający o dalszych etapach prac nad rozwijanymi w obrębie marki Pentax aparatami na film światłoczuły.

W filmie po raz kolejny wypowiada się p. Takeo Suzuki, główny projektant nowej linii aparatów. Z jego wypowiedzi dowiadujemy się, że nowy aparat będzie kompaktem wykonującym w domyślnym położeniu zdjęcia w formacie pionowym. Ma to oczywiście związek z dominacją mediów społecznościowych i konsumpcji treści na, jak by nie patrzeć, pionowych ekranach smartfonów.

By to osiągnąć, nowy analogowy kompakt będzie naświetlał obszar materiału światłoczułego odpowiadający połowie klatki małoobrazkowej, czyli poniekąd będzie to aparat APS-C. Takie rozwiązanie, poza ułatwieniem wykonywania pionowych kadrów, pozwoli też dwukrotnie efektywniej wykorzystać filmy światłoczułe, które w ostatnich latach zauważalnie podrożały.

Aparaty analogowe Pentax - nowe informacje

By pomóc młodym fotografom wchodzącym w świat pracy na analogu, nowy aparat ma zawierać nieco elektronicznych ułatwień, takich jak możliwość automatycznego doboru przysłony i czasu naświetlania przez aparat, przewijanie filmu pomiędzy ekspozycjami, czy też narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości. Autofokusa jednak w planach nie ma, podobnie jak elektrycznego mechanizmu przewijającego film po naświetleniu ostatniej klatki.

Jeśli chodzi o obiektyw w nowym aparacie, to inspirację w tym przypadku miały stanowić aparaty Ricoh Auto Half oraz Pentax Espio Mini. Niestety szczegółowych parametrów planowanego układu optycznego tym razem nie ujawniono.

Aparaty analogowe Pentax - nowe informacje

Nowy aparat kompaktowy jest w tym momencie na etapie działającego prototypu. Finalny produkt ma wejść do sprzedaży latem bieżącego roku.

Pełne nagranie wypowiedzi p. Takeo Suzuki zamieszczamy poniżej:


Komentarze czytelników (42)
  1. PDamian
    PDamian 1 marca 2024, 10:42

    Ricoh Auto Half był kultowy.

    link

  2. Piter
    Piter 1 marca 2024, 10:49

    Był taki enerdowski aparat PENTI, który też robił półklatkowe fotki

  3. Szabla
    Szabla 1 marca 2024, 10:55

    Była też kultowa sowiecka Czajka. ;)
    Faktycznie, kupa roboty projektowej. :D

  4. nefas
    nefas 1 marca 2024, 11:17

    Aparat analogowy na film, ale ma robić w pionie bo popularne to na instagramie, czego nie rozumiem?

  5. PDamian
    PDamian 1 marca 2024, 11:18

    Trzeba zdobyć kalkę i rapidografy,
    zwymiarować kasetkę filmu. zmierzyć jego dziurki

  6. sigmaman
    sigmaman 1 marca 2024, 11:19

    Świat staje na głowie!

  7. Bradford
    Bradford 1 marca 2024, 11:42

    Skoro aps-c to moze reuzyja obiektywu od gr

  8. pm.m
    pm.m 1 marca 2024, 11:45

    To już było, oprócz Ricoha, to jeszcze Olympus swoją serię PEN miał.

  9. PDamian
    PDamian 1 marca 2024, 11:59

    W linku, który wrzuciłem jest 11 stron aparatów połówkowych.
    [strzałki na dole strony]

  10. BlindClick
    BlindClick 1 marca 2024, 12:27

    Więc czas na nową modę plastyczną. Jeno oko powyżej nosa, drugie poniżej.
    Widzę w tym potencjał na biznes. :D
    Patentuje to. lalLlalaa.

  11. Gagarin
    Gagarin 1 marca 2024, 13:05

    Czy dopuszczalne będzie obróceniu aparatu o 90 stopni aby wykonać zdjęcia w poziome?

  12. Amadi
    Amadi 1 marca 2024, 13:06

    @Gagarin - będziesz musiał złożyć petycję na piśmie do zarządu firmy

  13. Szabla
    Szabla 1 marca 2024, 14:19

    Jak widać, niełatwo wymyśleć taki mały silniczek do przesuwu filmu z powrotem do kasety. :P

  14. leszek3
    leszek3 1 marca 2024, 14:28

    Szabla, ten silniczek będzie musiał zwinąć aż 72 klatki, w odróżnieniu od typowych 36 klatek.
    To zupełnie nowe wyzwanie.

  15. Grey Fox
    Grey Fox 1 marca 2024, 14:37

    Od połówek klatek był też sowiecki FED Mikron. Właśnie go wyciągnąłem z szuflady. Ostatnią fotkę nim zrobiłem w 1993 roku :-D

  16. Szabla
    Szabla 1 marca 2024, 14:43

    @leszek3
    Masz rację. Podwoić wydajność zwijania nie jest łatwo. ;)

  17. PDamian
    PDamian 1 marca 2024, 14:45

    "nawiązaliśmy do konstrukcji optycznej Pentax Espio Mini"

    -trzy soczewki w trzech grupach (jak pierwszy Mju)
    -32mm f/3.5

    Ciekawe czy ten sam kąt z 22mm czy wpakują 32mm -jak w Ricoh Half SL.

    Nastawianie ostrości
    -strefowe 😣

  18. sektoid
    sektoid 1 marca 2024, 15:17

    Proponuję nie wyważać otwartych drzwi, a nawet pójść dalej. Certo w kwadracie polecam.

  19. Juzer
    Juzer 1 marca 2024, 16:09

    Pentax ciągle szuka swojej niszy. Trzymamy kciuki. Tylko żeby jeszcze można było te 5-6 świeżo zrobionych pionowych zdjęć wrzucić prosto z kliszy na Insta i będzie miodzio. Good luck

  20. Szabla
    Szabla 1 marca 2024, 16:21

    Po co klisza, skoro ma iść na Instagram?

  21. Juzer
    Juzer 1 marca 2024, 17:05

    Pentax zna odpowiedź 🫡

  22. SKkamil
    SKkamil 1 marca 2024, 17:40

    Powinni zrobić format panoramiczny 24 x 51 z mozliwoscią przysłaniania do kwadratu ;

  23. Szabla
    Szabla 1 marca 2024, 17:44

    Trzeba tylko rozgłosić, że jest już milion zamówień. ;)

  24. SKkamil
    SKkamil 1 marca 2024, 17:49

    Ale po co rozgłaszać , to jakis projekt badawczy , to znaczy " Czy uda nam się zrobić tego typu aparat w XXl w" , co w cale nie jest takie oczywiste ,Za jakieś dwadzieścia lat pewnie wogle nie do zrealizowania

  25. towner
    towner 1 marca 2024, 18:03

    będzie kupa ziarna, i to miał być mój cały komentarz
    ale napiszę więcej bo
    Pentax w ostatnich latach robi głupoty straszliwe,
    moj stary ks2 jest bardziej przwidywalny niż k12
    zamknęli 645Z a teraz wyskoczyli z analogiem aps-c
    tanie w produkcji to będzie, drogawe jak na możliwości
    w zakupie, Pentax chce trochę zarobić na analogowej nostalgii
    może w Japonii i USA jest na to trochę nabywcy
    mi np. szkoda na to czasu i pieniędzy
    Ricoh zniszczył Pentaxa, smutna historia

  26. SKkamil
    SKkamil 1 marca 2024, 18:44

    towner
    Troszkę masz racji ( ale nie tylko Ricoh robi głupoty ) akurat ten system 645 miał spory potencjał , pisałem kilka razy ,że zamiast robić FF to można było zrobic przesuwaną matrycę i mozliwosć zakładania tam obiektywów od pełnej klatki ; Też mi smutno

  27. PDamian
    PDamian 1 marca 2024, 19:41

    Wszystkie średnie formaty oparte na analogach zdechły.

    -Taki był potencjał kloców link

  28. Oxygenum
    Oxygenum 1 marca 2024, 23:06

    Uwielbiam te wymyślanie koła na nowo przez Pentaxa ;-)

    Zamiast skupić się na tym co może być produktem masowym przepalają kasę na analoga który jest produktem wybitnie niszowym.

    Przecież mają Ricoh GR , wystarczy dodać bagnet bezlustra + 2-3 małe szkiełka i kasują Fuji z jego najnowszym kompaktem? Ale nie najlepsze lustro Pentaxa APS-C nie ma ruchomego ekranu bo komuś w centrali się odwidziało i stwierdził że tak ma być? Jeszcze kilka takich "genialnych" posunięć i marka umrze śmiercią naturalną , o ile już nie umarła , sądząc po ilości premier oraz liczbie ludzi którzy masowo opuszczających ten system foto....

  29. Tachihara
    Tachihara 2 marca 2024, 01:43

    Zgredy, które na wspomnienie o ciemni dostają ataku drgawek, dalej siedzą w swojej bańce.

  30. spaqin
    spaqin 2 marca 2024, 01:54

    Mam tylko nadzieję, że młodzi ludzie, do których ten aparat jest skierowany,, faktycznie go kupią. A jak wspominają bezpośrednio że młodzi ludzie są biedni i dlatego pół klatki, to i aparat będzie tani, prawda...? Do 200USD może bym się skusił, chociaż taki trochę miszmasz pomysłów tu widzę. Prosty obiektyw typu triplet, ostrzenie na zgadywanie, ale automatyczna ekspozycja.

  31. Negatyw
    Negatyw 2 marca 2024, 08:32

    Format połówkowy? To będzie piękna katastrofa. link

  32. Bahrd
    Bahrd 2 marca 2024, 14:57

    nefas: "Aparat analogowy na film, ale ma robić w pionie bo popularne to na Instagramie, czego nie rozumiem?"

    Odwrócenia ról? Jeśli celem jest przyciągnąć młodsze pokolenie, to właśnie za pomocą najbardziej im znanych formatów i środków przekazu?

  33. Szabla
    Szabla 2 marca 2024, 15:04

    Tak, bo smartfony się do tego nie nadają. :D

  34. Bahrd
    Bahrd 2 marca 2024, 15:30

    Szabla, byłem pierwszym, który rysował największe kółka na czołach tych, którzy zaczęli wyrzucać płyty CD i kupować winyle.

    Teraz już tylko się przyglądam... ;)

  35. Bahrd
    Bahrd 2 marca 2024, 15:43

    Negatyw: "Format połówkowy?"

    Przeczytałem "pocztówkowy" i przypomniałem sobie, jak tańczyliśmy do słów "Autobiografii": [ link ]

    ♪♫ Pocztówkowy szał,
    Każdy z nas ich pięćset miał!♫♪

  36. Bahrd
    Bahrd 2 marca 2024, 15:46

    PS
    Kto by tam wtedy, na koloniach, tańczył "Zorbę"?!

  37. Szabla
    Szabla 2 marca 2024, 15:52

    Pięćset to nie, ale kilkadziesiąt w domu było. Kilka zachowałem.

  38. towner
    towner 3 marca 2024, 19:16

    "PDamian
    1 marca 2024, 19:41
    Wszystkie średnie formaty oparte na analogach zdechły.

    -Taki był potencjał kloców link"

    no i co, te kilka centrymetrów to taki problem?
    pomyśl też jak jest rzucany obraz z obiektywu,
    jakiego zeza muszą robic mikrosoczewki na matrycy
    Pentax w ogóle wycofał sie z mirrorless, to w sumie
    trochę dziwne, bo mieli taki ml aps-c i był dość ciekawy
    jeśli chodzi o jakość zdjęć, ale body miał jak zabawka
    wyglądało to jak chińska zabawka aparat na klisze
    z lat 90-tych, np. taki Fuji wygrał designem bezwzględnie
    z Pentaxem, zabawne jest to że wszystkie te firmy są z Japonii.
    Ciekawe ile pieniędzy transferuje tam Europa każdego roku,
    ktoś to liczył?

  39. JarekB
    JarekB 3 marca 2024, 19:34

    @towner

    Tu masz dane:
    link
    policz.
    Rynek ma 8 milionów aparatów, Europa ma w tym pewnie 25-27% udziału, do tego dochodzi 10 milionów obiektywów, tam też Europa ma jakieś 25%, to są żadne pieniądze.

  40. Szabla
    Szabla 3 marca 2024, 20:45

    To są bardzo duże pieniądze.

  41. PDamian
    PDamian 3 marca 2024, 21:31

    Shipments to Europe
    aparaty: 158 mld jenów
    obiektywy: 114 mld jenów

    -razem to z 1,8 mld $

  42. SKkamil
    SKkamil 4 marca 2024, 15:15

    No tak ale tak szczerze to praktycznie w czasach analogów Pentax i Minolta to jeden diabeł ; Jesli ktos chciał Pentaxa to musiał kupować Z1 jesli Minoltę to 9tkę , przykładowo taka 7 mka Minolty ma też plastikowe zebatki podobno ;

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.