Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A99 - test aparatu

21 stycznia 2013

6. Jakość obrazu JPEG

Sony A99 umożliwia zapis zdjęć w formacie JPEG w jakości X.FINE (bardzo wysoka), FINE (wysoka) lub STANDARD. Zdjęcia możemy wykonywać z proporcjami obrazu: 3:2 oraz 16:9. W trybie pełnoklatkowym mamy do wyboru następujące rozdzielczości:
  • L – 6000×4000 (3:2) oraz 6000×3376 (16:9),
  • M – 3936×2624 (3:2) oraz 3936×2216 (16:9),
  • S – 2640×1760 (3:2) oraz 2640×1488 (16:9).
Po aktywowaniu funkcji kadrowania APS-C, dostępne są następujące rozdzielczości:
  • L – 3936×2624 (3:2) oraz 3936×2216 (16:9),
  • M – 2640×1760 (3:2) oraz 2640×1488 (16:9),
  • S – 1728×1152 (3:2) oraz 1728×976 (16:9).

Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, nasycenia i wyostrzenia. W testowanej Alphie opcje te odnajdziemy w menu Fn pod pozycją „Strefa twórcza”. Można za jej pomocą wybrać jeden z trzynastu zdefiniowanych trybów obrazu: Standard, Intensywny, Neutralny, Czysty, Głęboki, Pastelowy, Portret, Krajobraz, Zachód słońca, Scena nocna, Jesienne liście, Czerń i biel lub Sepia. W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w przedziale od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym.

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów


----- R E K L A M A -----

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Sony A900, a także Canona 5D Mark III i Nikona D800. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG

Spośród zestawionych aparatów najniższym poziomem zaszumienia charakteryzuje się Canon 5D Mark III. Natomiast najsłabiej pod tym względem prezentuje się niestety testowana Alpha. Nikon i Canon idą w zasadzie „łeb w łeb”, a ich przewaga nad A99 uwidacznia się już przy ISO 400. Poniżej tej wartości wszystkie porównywane tutaj aparaty wypadają podobnie.

Poziom odtworzenia detali na zdjęciach z A99 jest zadowalający, choć na pozytywny odbiór plików JPEG ma niewątpliwie wpływ wyostrzanie, którego obecność (mimo ustawienia tego parametru na wartość −3) wykazaliśmy w rozdziale poświęconym rozdzielczości. Naszym zdaniem, szum na zdjęciach z tego modelu zaczyna przeszkadzać w okolicach ISO 6400.

Poprzednik, czyli A900, oferuje raczej miękki obraz w porównaniu do nowej Alphy. I w zasadzie to najbardziej rzuca się w oczy przy wizualnym porównywaniu wycinków. Dodatkowo, obserwujemy, że struktura szumu A99 jest bardziej drobnoziarnista, w przeciwieństwie do „placków” generowanych przez algorytmy odszumiające zaimplementowane w A900.

Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −3, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +3. Jeszcze raz podkreślmy, że przy ustawieniu tego parametru na minimalnym poziomie wyostrzanie obrazu jest jednak obecne (co udowodniliśmy w rozdziale dotyczącym rozdzielczości). Dla użytkowników korzystających jedynie z plików JPEG, rozsądnie będzie używać wyostrzania na poziomie 0.

Sony Alpha A99, ISO 100
wyostrzenie −3
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +3
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia panoramiczne

A99 posiada tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Tryb ten znajduje się jako osobna pozycja na kółku trybów pracy aparatu. Można również wybrać kierunek fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół. Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Kolejne zdjęcia wykonywane są automatycznie i następnie składane. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:

  • rozmiar standardowy:
    • pozioma – 8192×1856 pikseli,
    • pionowa – 3872×2160 pikseli,
  • rozmiar szeroki:
    • pozioma – 12416×1856 pikseli,
    • pionowa – 5536×2160 pikseli.

Poniżej prezentujemy przykładowe panoramy wykonane podczas testowania aparatu.

Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG


HDR i DRO

Podobnie jak w innych aparatach serii SLT i NEX, Sony zaimplementowało w A99 dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR (High Dynamic Range) i DRO (Dynamic Range Optimizer). To, co je odróżnia, to sposób w jaki uzyskiwany jest ten efekt. Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (co 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 EV oraz auto), podczas gdy DRO (5 stopni intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Kilka przykładowych zdjęć prezentujemy poniżej.

HDR/DRO off
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
DRO Auto
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
DRO Lvl 1
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
DRO Lvl 3
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
DRO Lvl 5
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
HDR 1.0EV
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
HDR 3.0EV
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
HDR 6.0EV
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG


Efekty wizualne

Warto również wspomnieć o funkcji filtrów artystycznych. Odnajdziemy je pod pozycją „Efekt wizualny” w menu Fn, a do wyboru mamy następujące możliwości:

  • Aparat zabawka (normalny, zimny, ciepły, zielony, magenta),
  • Kolor pop,
  • Posteryzacja (kolor lub czarno-białe),
  • Zdjęcie retro,
  • Soft High-key,
  • Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
  • Czarno-białe z dużym kontrastem,
  • Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
  • Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
  • Czarno-białe o bogatej gradacji,
  • Efekt miniatury.

Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Bez efektu
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Normalny
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Zimny
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Ciepły
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Zielony
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Magenta
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Kolor pop
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Posteryzacja: czarno-biała
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Posteryzacja: kolorowa
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
High-key: Miękki
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy: czerwony
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy: zielony
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy: niebieski
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy: żółty
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały – duży kontrast
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość: intensywność średnia
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Malowidło HDR: intensywność średnia
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe o bogatej gradacji
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG
Miniatura
Sony Alpha SLT-A99 - Jakość obrazu JPEG