Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Jak testujemy obiektywy?

8 stycznia 2006

2. Kryteria oceny

BUDOWA i JAKOŚĆ WYKONANIA - oceniamy jak solidna jest obudowa obiektywu, jak pasuje do aparatu, czy jest poręczna, czy wszystko gładko chodzi, jaką ma wagę oraz jaki ma bagnet. Opisujemy wygodę pracy pierścieni zmiany ogniskowej i manualnego ustawiania ostrości.

ROZDZIELCZOŚĆ OBRAZU - Zdjęcie tablicy testowej w formacie RAW jest konwertowane (bez żadnego wyostrzania) do bezstratnego formatu PPM/TIFF przy pomocy programu dcraw. Następnie przy pomocy programu Imatest wyznaczamy przebiegi funkcji MTF w zależności od częstości przestrzennej (lpmm i LW/PH). Rozdzielczość jest mierzona w pionie i poziomie oraz w centrum i na brzegu kadru (patrz rysunek poniżej).

Jak testujemy obiektywy? - Kryteria oceny


----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!


Pola zaznaczone kolorem czerwonym służą do wyznaczenia wartości MTF50 w centrum kadru. W przypadku testowania obiektywów niepełnoklatkowych na matrycach APS-C/DX lub 4/3 jakość obrazu na brzegu pola jest wyznaczana za pomocą pól oznaczonych kolorem niebieskim (pola oznaczone na zielono nie są wtedy używane). W przypadku obiektywów pełnoklatkowych testowanych na pełnej klatce wyznaczamy rozdzielczość odpowiadającą brzegowi detektora APS-C/DX (pola zielone) oraz brzegowi pełnej klatki (pola niebieskie).

ABERRACJA CHROMATYCZNA - Jest ona mierzona (pomiary dotyczą tylko i wyłącznie poprzecznej aberracji chromatycznej) przy pomocy programu Imatest, w miejscach oddalonych o około 70% od centrum kadru (patrz poniższy rysunek). Przyjmuje się, że wynik poniżej 0.04% oznacza aberrację niezauważalną, 0.04 - 0.08% małą, 0.09 - 0.14% średnią, 0.15 - 0.20% dużą, a od 0.21% w górę bardzo dużą.

Jak testujemy obiektywy? - Kryteria oceny


DYSTORSJA - Jest mierzona przy pomocy programu Imatest z wykorzystaniem dwóch ukośnych linii z tablicy ISO (patrz poniższy rysunek) oraz niezależnie na dodatkowej tablicy przygotowanej specjalnie do pomiarów dystorsji (patrz drugie zdjęcie poniżej). Wyniki są uśredniane.

Jak testujemy obiektywy? - Kryteria oceny


Jak testujemy obiektywy? - Kryteria oceny


KOMA I ASTYGMATYZM - Komę oceniamy poprzez zdjęcia gwiazd lub diody umieszczanych raz w centrum, a raz w rogu kadru. Astygmatyzm zaś, poprzez porównanie różnic w poziomych i pionowych wartościach MTF50. Warto przy tym zaznaczyć, że jako komę (w zasadzie nie do końca zgodnie z zasadami optyki) uznajemy wszystkie zniekształcenia diody. W szczególności nie powstają one tylko pod wpływem komy ale także na skutek innych wad optycznych takich jak np. składowa sagittalnej ukośnej aberracji sferycznej z małymi dodatkami sagittalnej i tangencjalnej krzywizny pola.

Jak testujemy obiektywy? - Kryteria oceny


WINIETOWANIE - Wykonujemy zdjęcie białej i jednolicie oświetlonej płaszczyzny, a potem mierzymy winietowanie (spadek jasności w rogach kadru) przy pomocy procedury Light Falloff programu Imatest. Spadek jasności jest wyrażany w procentach i w wartościach przesłony. Zwykle wykonujemy 4-5 zdjęć dla każdej wartości przysłony, przy czym między jednym a drugim zdjęciem aparat jest dodatkowo obracany o kąt 90 stopni. Warto pamiętać, że wartości procentowe winietowania są podawane z zgodnie z definicją programu Imatest i uwzględniają współczynnik gamma. Więcej szczegółów tutaj.

ODBLASKI - Wykonujemy zdjęcia pod ostre kontrastowe światło (słońce, księżyc, latarnie) i oceniamy jak powłoki antyodbiciowe obiektywu radzą sobie z niepożądanymi artefaktami świetlnymi. Wykonujemy wiele ujęć zmieniając położenie kadru względem źródła światła oraz ogniskową i przysłonę obiektywu. Test ma za zadanie sprawdzić jak z pracą pod ostre światło radzi sobie optyka (czyli szkło i powłoki) oraz konstrukcja wewnętrzna obiektywu (odpowiednie wyczernienie, przysłony we właściwych miejscach). Z tego właśnie powodu wszystkie zdjęcia są wykonywane bez osłony przeciwsłonecznej.

AUTOFOKUS - Oceniamy jak cicho i jak szybko pracuje mechanizm ustawiania ostrości, a także jak często się myli (za pomyłkę uznajemy wynik, w którym zmierzona wartość MTF50 jest o ponad 20% gorsza od maksymalnej osiągniętej dla danej wartości przysłony). Sprawdzamy ponadto czy AF ma tendencję ustawiania ostrości przed czy za właściwym obiektem.

STABILIZACJA - Ustawiamy aparat w tryb preselekcji czasu ekspozycji i dla każdego czasu ekspozycji, z odpowiedniego zakresu, wykonujemy po 20-50 zdjęć, zarówno ze stabilizacją włączoną, jak i wyłączoną. Potem, w obu przypadkach, określamy (stosując takie same kryteria) ilość zdjęć nieudanych. Wykreślając zależność ilości nieudanych zdjęć od czasu ekspozycji (wyrażonego w EV) dostajemy dwie krzywe, których maksymalna odległość od siebie mówi nam o skuteczności stabilizacji. Zastosowane kryteria oceny zdjęcia jako nieudanego, nie wpływają na wynik, ważne jest tylko, aby były one takie same w obu przypadkach.