Nowe stałoogniskowe obiektywy Sony
Firma Sony zaprezentowała dzisiaj trzy nowe obiektywy dla lustrzanek systemu Alpha. Modele Distagon T* 24 mm f/2 ZA SSM oraz 85 mm f2.8 SAM zaprojektowane zostały dla aparatów pełnoklatkowych. Trzeci zaprezentowany obiektyw, model DT 35 mm f/1.8 SAM przeznaczony jest wyłącznie do użycia z aparatami wyposażonymi w matryce formatu APS-C.
Pełne specyfikacje nowych obiektywów dostępne są w naszej bazie:
- Specyfikacja Sony Carl Zeiss Distagon T* 24 mm f/2 ZA SSM
- Specyfikacja Sony DT 35 mm f/1.8 SAM
- Specyfikacja Sony 85 mm f/2.8 SAM
Informacja prasowa
Bogata, licząca ponad 30 modeli oferta obiektywów Sony z mocowaniem bagnetowym A powiększy się o kolejne modele przeznaczone zarówno dla zaawansowanych, jak i początkujących użytkowników lustrzanek cyfrowych.
Obiektyw (SAL24F20Z) jest przykładem uznanej konstrukcji Carl Zeiss Distagon i podobnie jak obecne modele Planar (SAL85F14Z) i Sonnar (SAL135F18Z) został opracowany we współpracy z firmą Carl Zeiss. Powstał z myślą o doświadczonych fotografach poszukujących wyrastającego ponad przeciętność obiektywu szerokokątnego o dużym otworze względnym.
Model (SAL35F18) powiększy serię „Easy Choice” o ważną ogniskową 35 mm. Obiektywy z serii „Easy Choice” są pomyślane jako zwarte i lekkie konstrukcje atrakcyjne zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych fotografów. Każdy z nich jest przeznaczony do określonego zastosowania, na przykład zdjęć portretowych lub makrofotografii.
Model 85 mm F2,8 SAM (SAL85F28) to kolejny obiektyw z serii „Easy Choice”. Jego ogniskową – 85 mm – uważa się za standard w dziedzinie fotografii portretowej, co wynika z możliwości uzyskania naturalnej perspektywy. Obiektyw ten jest wyjątkowo zwarty i lekki: waży tylko 175 g.
Distagon T* 24 mm F2 SSM (SAL24F20Z)
Model Distagon T* 24 mm F2 SSM (SAL24F20Z) założony do klasycznej lustrzanki lub aparatu cyfrowego z pełnoklatkową matrycą 24×36 mm pełni rolę szerokokątnego obiektywu o ogniskowej 24 mm; w przypadku lustrzanek z matrycą APS-C można go natomiast używać jako obiektywu ogólnego przeznaczenia o kącie widzenia odpowiadającemu obiektywowi o ogniskowej 36 mm (w przeliczeniu na klasyczny format 35 mm). Opracowane we współpracy z firmą Carl Zeiss urządzenie stanowi przykład cenionej konstrukcji Carl Zeiss Distagon retro focus, stworzonej właśnie dla obiektywów szerokokątnych.Nowy model wyróżnia się dużą szybkością nastawiania ostrości i wyjątkowo cichą, bardzo płynną pracą, która jest zasługą wbudowanego silnika SSM (Super Sonic wave Motor).
Cechuje go również szeroki zakres dozwolonych odległości od fotografowanego przedmiotu: od 0,19 m do nieskończoności. 9-listkową przysłonę można otworzyć aż do wartości F2, co ułatwia uzyskanie pięknie rozmytego, naturalnie wyglądającego tła (efekt bokeh).
Zgodnie z tradycją firmy Carl Zeiss, tubus obiektywu jest w całości wykonany z metalu i odznacza się bardzo wysoką jakością wykończenia. W efekcie nowy model już na pierwszy rzut oka zwraca uwagę swą jakością.
DT 35 mm F1,8 SAM (SAL35F18)
Model DT 35mm F1,8 SAM (SAL35F18) należy do serii „Easy Choice”, którą tworzą zwarte, lekkie konstrukcje dla fotografów na każdym poziomie zaawansowania. Obiektyw waży zaledwie 170 g, nie obciąży więc specjalnie torby, w której są już szkła dostarczone razem z korpusem.Po założeniu do lustrzanki z matrycą APS-C obiektyw posiada kąt widzenia odpowiadający obiektywowi o ogniskowej około 50 mm (w przeliczeniu na format 35 mm), co pozwala na wykorzystanie go do różnych zastosowań, między innymi do codziennego fotografowania i zdjęć portretowych. Podczas fotografowania z ręki w słabym świetle atutem okaże się duża jasność obiektywu, wynosząca F1,8.
Model DT 35 mm F1,8 SAM (SAL35F18) ma także najmniejszą w swojej klasie minimalną odległość ustawiania ostrości: 0,23 m. Pozwala przez to na uzyskiwanie imponujących zbliżeń. Całości dopełnia wewnętrzny silnik SAM (Smooth Autofocus Motor), gwarantujący szybkie i płynne nastawianie ostrości.
85 mm F2,8 SAM (SAL85F28)
Pojawienie się pierwszego pełnoklatkowego obiektywu z serii „Easy Choice” otwiera ważny rozdział w jej rozwoju. Ze względu na naturalną pespektywę ujęcia, obiektywy o ogniskowej 85 mm uważa się za standard w fotografii portretowej. W przypadku lustrzanek cyfrowych z matrycą APS-C model ten będzie miał kąt widzenia odpowiadający średniemu teleobiektywowi o ogniskowej 127,5 mm (w przeliczeniu na format 35 mm). Warto więc zwrócić uwagę na fakt, że jego konstrukcja optyczna typu Sonnar jest uznawana za idealną właśnie dla średnich teleobiektywów.Obiektyw ostro odwzorowuje obraz od środka ujęcia aż po same narożniki, ale w razie potrzeby duży maksymalny otwór względny kołowej przysłony – F2,8 – pozwala na miękkie rozmycie obrazu. Minimalna odległość od fotografowanego obiektu wynosi tylko 0,6 m i jest najniższa w tej klasie urządzeń. Dla zapewnienia płynnego działania systemu AF obiektyw jest wyposażony w technologię silnika SAM.
Wysoka jakość optyki i mechaniki tego obiektywu kwalifikuje go do poważnych zastosowań w rękach średnio i bardzo doświadczonych użytkowników.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
24mm ostre od rogu do rogu, tanie i ostre cropowe 35, plus malenkie, tanie i zapewne slicznie rysujace 85. szkla marzenie. a Canon wciaz olewa fakt, ze uzytkownicy chca 35/1.8... ;(
No i już wiem na co odkładać pieniądze. Na żadne szkło nie czekałem tak bardzo, jak na jasne 30-35mm w dobrej cenie. A 85mm to moja ulubiona ogniskowa portretowa.
Ciekawe, 85 i 35 sądząc po wyglądzie powinny kosztować coś w granicach tego, co obecna 50 1.8. Jak wypadną pod względem optycznym podobnie, to będzie niezła oferta.
35 ma kosztowac 200 EUR. 85 to 250 EUR. -> dpreview.com
niech ktos to, prosze, podesle ksiegowym z Canona. prosze, bo ja chce taki standard do mojego 450D...
85mm F2.8 to nic specjalnego w porównaniu do Canona/Nikona (250EU=1000PLN, czyli niewiele taniej od jaśniejszych portretówek C/N). 35mmF1.8 w Nikonie też już jest.
Ciekawe jest że nie wypuścili tych szkieł cropowych od razu do bagnetu E - to byłoby coś.
Trzy nowe szkła z czego 2 na FF. Patrzeć tylko jak S zaprezentuje nowego FF a możne i następcę 7setki.
no a oczywiście pentax w tyle :( coraz bardziej zastanawiam się nad zmianą systemu jak wielu innych użytkowników. Nawet u olympusa jest lepiej ze szkłami
helldust,
Może nie być tak różowo, jak byś chciał. Thom Hogan (znany i poważany nikoniarz z kontaktami w Japonii) pisze na swojej stronie, że Sony rozważa rezygnację z produkcji sensorów FF:
"I've heard from multiple sources now that Sony Semiconductor is about to drop FX sensors from their lineup. What I'm hearing is that high management in Sony is saying that full-frame cameras and sensors aren't bringing the payback necessary to make them long-term profitable. This is essentially forcing Sony Imaging to consider dropping future plans for full-frame cameras (A850, A900, and follow-ups) [...]"
Cały tekst na www.bythom.com (wpis z 26.07 zatytułowany "Sony Sensor Shakeup?").
ziggy,
To po co 2 zupełnie nowe szkła na FF
Jasne, Sony chce się wycofać z FF, ale wypuszcza nowe szkła pod pełną klatkę. Większej bzdury trudno sobie wyobrazić.
ziggy | 2010-07-27 15:08:34
helldust,
Może nie być tak różowo, jak byś chciał. Thom Hogan (znany i poważany nikoniarz z kontaktami w Japonii) pisze na swojej stronie, że Sony rozważa rezygnację z produkcji sensorów FF:
"I've heard from multiple sources now that Sony Semiconductor is about to drop FX sensors from their lineup. What I'm hearing is that high management in Sony is saying that full-frame cameras and sensors aren't bringing the payback necessary to make them long-term profitable. This is essentially forcing Sony Imaging to consider dropping future plans for full-frame cameras (A850, A900, and follow-ups) [...]"
Cały tekst na www.bythom.com (wpis z 26.07 zatytułowany "Sony Sensor Shakeup?").
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!
...pewnie inżynierowie z działu półprzewodników wypili za dużo sake...
Ale z działu półprzewodników Nikona :-)))))))))))))))))))))
Podobno Chuck Norris który jak wiemy był uczniem Bruce'a Lee zaprzeczył rewelacjom Thom Hogan'a ;-)
O! Ta 35/1.8 naprawdę mogłaby być ciekawa, ale patrząc na doświadczenia z 50/1.8, podejrzewam że ten obiektyw też będzie dawać jako taki obraz od np. f 2.8 i w tym momencie światłosiła przestaje być jego atutem, a dużo innych interesujących obiektywów ma lepsze parametry przy f2.8.
85/2.8 - tani i mały obiektyw na FF - tania portretówka ze znakiem zapytania, bo na Sony nie było do tej pory nic podobnego (tylko duże i drogie 85/1.4, no może Sigma 70/2.8, ale też większa i droższa). Od razu ma się podejrzenie, że ceną za wymiary, światło i cenę sklepową będzie jakiś problem jak nie z ostrością to z wadami optycznymi.
Zeiss jest niestety dwie półki cenowe wyżej (ca. 1200 Euro). Chlip...
W tym to oni są dobrzy ;) (A propos powyższej prośby)
"Obiektyw waży zaledwie 170 g, nie obciąży więc specjalnie torby, w której są już szkła dostarczone razem z korpusem."
Nie zwiastuje to najwyższej jakości.
Szczupic,
> To po co 2 zupełnie nowe szkła na FF
Zapewne do już istniejących puszek FF i APS. Zresztą nie pytaj mnie, ja tylko dałem linka do tego, co przeczytałem u Hogana. Tego co on pisze bym tak do końca nie lekceważył, bo po pierwsze, facet współpracuje z centralą Nikona w Japonii, po drugie, rzeczywiście ma tam wiarygodne kontakty, bo wiele jego "wrzutek" z ostatnich latach się sprawdziło. Więc radzę mieć oczy i uszy otwarte ;-)
No nie możliwe! Temat związany z Sony na Optycznych gdzie (prawie) nie ma narzekań! WOOOW!
A... nie... przepraszam: narzekania już się zaczynają.
#
Thom Hogan - ukochany Nikona - wypowiada wyroki na temat Sony? Blahahahahahaha, dowcip tygodnia :D
#
Dla 85 f/2.8 chyba najbliższą konkurencją jest Tamron 90 f/2.8 - świetne szkło, ciekawe jak wypadnie porównanie (minusy są: brak makro, miniaturowy pierścień ustawiania ostrości, ale i plusy też są: wymiary i waga).
Wygląda na to, że DT 35 mm F1,8 oraz 85 mm F2,8 są identyczne od przodu a różnią się tylko skalą odległości i oznaczeniem. Znowu artysta plastyk w pośpiechu daje du*y. Nie mogą zrobić prototypu i zwyczajnie go sfotografować???
ciekawus bo 85mm to DT 35 z jedną soczewką mniej... to się nazywa unifikacja :)
Bardzo ciekawe szkła. Ale ..
A)
Proszę mnie poprawić jeżeli się mylę 35mm i 85mm mają plastikowe bagnety. Czy tak ?
B)
Gdzie jest pierścień manualnej ostrości ?
Może Hogan sugeruje, że następny Nikon FF nie będzie miał matrycy Sony?
Ale już teraz zaczynać podcinać dostawcę matryc? :))))
cszyszka,
A) Te szkiełka ważą po 170 gram po co Ci metalowy bagnet ??
B) To te małe coś ze skalą odległości :P
ja chcę. ja chcę 85 1.8 AF-s... niech nawet kosztuje 350euro :S byle było
Te soniaki może i pięknie będą rysować, z puszkami ładnie koloryzującymi będą tworzyły ładny komplet, ale dalej nie przekonuje mnie ta marka... :) choć to duży plus.
ussi, zastanawia mnie czy miałeś ten obiektyw w ręce, czy robiłeś nim zdjęcia...
Jakoko posiadacz 50mm f/1.8 SAM pozwolę sobie coś powiedzieć.
Otóż obiektyw ten optycznie wypada wyraźnie lepiej od Minolty 50mm f/1.7, w rogach szczególnie. Zeby było ciekawiej w moim odczuciu zachowuje się on lepiej nawet od Sony 50mm f/1.4 - miałem ten obiektyw przez ponad rok i nie zachwycał. Największy problem był z kontrastowymi motywami i pracą pod światło - tu wszystkie pięćdziesiątki poza NOWYM MODELEM Nikona 50mm f/1.4 i właśnie Sony 50mm f/1.8 wypadają słabo. Szczerze mówiąc dziwi mnie to, że w testach tych różnic nie widać. W praktyce jednak teńszy, gorszy teoretycznie obiektyw sprawdza się lepiej. Na przysłonie f/1.8 i po deliskatnym przymknięciu zachowuje się lepiej niż jego droższy odpowiednik. Prawdopowobnie jest to tylko i wyłącznie kwestia powłok, chociaż trudno mi powiedizeć, wszystkie szkła o ogniskowej 50mm poza wspomnianym Nikonem i ciemniejszym Sony są konstrukcjami bardzo starymi, miały premiery przynajmneij kilkanaście lat temu. I tu chyba jest pies pogrzebany. Dlatego stare szkła manualne daja takie piękne bokeh, bo poprostu powłoki są kiepskie i światło załamując się daje ciekawe efekty, nie zawsze jednak porządane.
Dla wielu osób wykonanie obiektywów z tej serii może być problemem. Zdecydowanie nie należy martwić się plastikowym bagnetem - plastik jest tu zupełnie inny niz choćby w starym kicie 18-70mm. Plastik bagnetu jest super. Problem w tym, że cała konstrukcja wydaje się być bardzo delikatna, mało szczelna, poprostu słaba. Ale ja wychodzę z założenia, że jeśli się dba o sprzęt, to nie powinno byc to problemem, a profesjonalny fotoreporter i tak takich szkieł nigdy nie kupi ;)
Tak, czy inaczej świetnie, że system się rozwija, mam nadzieję, że nowe szkła okażą się przynajmniej równie dobre optycznie, co 50mm f/1.8 :)
@szczupiec
A) Oczywiście masz racje. Mam nadzieję że plastik nie zetrze się w ciągu paru lat użytkowania. Bardziej biłem do tego że to nie jest produkt na długie lata.
B) dzięki za info ;-)
Szczerze mówiąc to na cajsa 24/2 czekałem kiedy się pojawi :D
Ale nie spodziewałem się, że będzie 35tka i 85tka o.O Jestem bardzo mile zaskoczony tą wiadomością :))
Teraz tylko czekać kiedy będzie można je pomacać :D
@lennykrawiec
Wcześniej przeczytałem i skomentowałem Twój wpis pod Sigmą 70-200 a propos stałek, zerknij. 50/1,8 nie miałem, miałem/mam natomiast M50/1.7, Sony 50/1.4, Sigma 50/2.8. S50/1.8 nie miałem. Wiem, że lubisz ten obiektyw i że go nie znam to nie zamierzam się mądrzyć na jego temat ;-), chociaż jeśli się zachowuje podobnie do M50/1.7 jak podejrzewam, to jest nieźle PO PRZYMNKNIĘCIU. Widziałem sample, które nie były złe, ale w okolicy 1.8-2 za mało ostre (jak na mój gust, bo często robię cropy z kadru i lubię np. widzieć rzęsy) i to nie był problem położenia poza głębią ostrości, dlatego tak napisałem. Po przymknięciu powyżej 2- sample z 50/1.8 wyglądały dla mnie OK (tak samo nie rozpływałbym się w pochwałach o S50/1.4 na pełnej dziurze, ale powyżej f/2 jest już dobrze, nawet bardzo dobrze). Tym bardziej ostrożnie podchodzę do możliwości 35/1.8 na pełnym otworze, ale może nie będzie źle.
No to ja ponarzekam. Konkurencja puszcza nowe 1.4/24, Sony o 1 EV ciemniejsze... Konkurencja ma tanie i solidnie wykonane 1.8/85, Sony puszcza plastikowe 2.8/85... Tylko 1.8/35 wygląda OK na tle konkurentów :P
@lennykrawiec
Ja nie chcę, jestem Canonierem z domieszką Nikofora u żony. Lubię jednak jak coś u konkurencji się dzieje, bo wiem że "moi" będą musieli wziąść się do pracy i też coś pokazać.
Dziwi mnie "jasność" portretówki 85 mm. Tanie szkło, kierowane generalnie do posiadaczy cropowych body. Przy przysłonie 2.8 nie będzie jakiegoś powalającego rozmycia.
wszyscy psioczą na jasność 85tki, ale chyba mało osób pomyśli, że przy minimalnej odległości ostrzenia (60cm) bokeh może być całkiem fajny? podejrzewam, że tego szkła nie trzeba będzie w ogóle przymykać aby uzyskać zadowalającą jakość. moim zdaniem dość dobry ruch Sony. szczęście, że to nie szkło DT.
Bardzo fajnie ze strony Sony, ale ja tam pod względem stałek z AF wolę canona ze swoim 85 1.8. cudowne szkło do portretu w niewielkiej kasie :)
@D7 Portrety obiektywem 85mm na cropie z odległości 60cm, niezły żart :)
nie mówię tutaj u portretach, bo trochę ciężko z 60cm zrobić całkiem fajny kadr dziewczynie 85tką na cropie (jednak nie mówię tutaj że się nie da ;)). wiem jedno - 24/2 mimo tego, że też trochę ciemny, to i tak będzie miazga. nie spotkałem się jeszcze z Zeissem mydlatym na pełnej dziurze...
24/2.0 to znowu nie tak ciemno, poza tym Nikkor 1.4 ma cenę 2149euro, a strasznie ciemny 2.0 1250euro.
czy optyczni laskawie wyjasnia dlaczego nie bylo plotek w ubiegly weekend?
Nie znam się się na systemie Sony - ale wydaje się że tymi szkłami to ono klientów C i N nie odbierze.
Natomiast informacja o wycofaniu się FF jest ciekawa - i myślę też że skoncentrowanie się na udoskonalaniu matryc ASP-C a nawet 4/3 jest najlepszą metodą na odróżnienie się od czołowej 2 peletonu która właśnie na powrocie do FF buduje swoją przewagę konkurencyjną. Jednak teraz nawet wielu pro wystarczy chyba rozwijanie matryc klasy D300s i 7D.
O jak ja się ciesze że sprzedałem system SONY w PiSdu...
1. Rezygnacja z produkcji może być widoczna np. dopiero za 2-3 lata, bo development to długotrwały proces, więc Sony ma pewnie w pipelinie już teraz ze 2 generacje sensorów.
2. Wbrew pozorom, jeżeli koszty produkcji FF są tak duże w porównaniu do APS-C, a różnica w jakości będzie coraz mniejsza, FF może mieć sens tylko dla ograniczonego kręgu zawodowców, gotowych płacić duże pieniądze.
Jeżeli Sony już teraz wie, że za 2-3 lata sensory APS-C przewyższą jakością dzisiejsze najlepsze konstrukcje FF, oraz że nowe procesory obrazu (np. sklejanie kilku ekspozycji sensora w 1 zdjęcie) umożliwią przeskoczenie obecnych ograniczeń DR, ISO, to po co komu FF? Z zalet FF pozostanie tylko swoboda w manipulowaniu głębią ostrości (jeżeli nikt nie wymyśli sprytnego algorytmu imitującego ten efekt).
O ile rezygnacja okazała by się prawdą, to ciekawe czy Sony zwinie całkiem linie produkcyjne czy też nadal będzie prowadziło produkcję sensorów FF dla Nikofora? Źle stało by się gdyby Canon był faktycznie monopolistą w tym względzie. No chyba że tacy producenci jak np. Kodak wzięli by się ostro do pracy i zaproponowali N swoje sensory FF.
Na Hoganie to bym psów nie wieszał. Zwykle wie co mówi. To nie Norris^H^H^H^H^H^HRockwell :-D
Jestem skłonny uwierzyć, ze Sony mogło uznać, że rynek FF jest dla nich za wązki. Tak jak nie produkują audiofilskiego sprzętu i serwerów unixowych, mogą zedecydować sie na skupieniu na segmencie w miarę przyzwoitej elektroniki konsumenckiej: Kolejnych alf APS-C, klaptopów, peljstejszyn itd. 85 2.8 to chyba jednak trochę zbyt konsumenckie. Powinno być 1.8.
Sony nie zrezygnuje z produkcji matryc pełno klatkowych, chociażby ze względu na Nikona, przynosi mu to zysk, a jeżeli zrezygnuje, to nikon coś wykombinuje... modele D3, D3s, D3x i D700 są żyłą złota dla nikona ;) są to jedne z najlepszych aparatów na rynku w tym momencie.
format DX jest dobry, może jeszcze trochę się rozwinąć, ale nigdy nie doścignie pełnej klatki... :)
Ciekawe ile zapłacili Hoganowi za tą zmyłkową wypowiedź. Poczekajmy do 21 września na Photokinę, wtedy się wyjaśni co Sony ma w rękawie. Na razie sezon ogórkowy trwa...
Ten Hogan to niezłe bzdury wypisuje.
To mówiłem ja, koleś z kontaktami w Tokio :)
rubio był zlot
zatem powinno byc to jasno napisane czarne-na bialym na glownej dlaczego tak a nie inaczej
O distagonie było już głośno od kilku tygodni (nota bene system sonolty jako jedyny ma szybki i cichy fokus - można się zdać na "cichość jego pewności trafienia" lub kręcić z lubością mechanizmem (mniam!)). Ale te dwa dodatkowe to już wogóle pełnia szczęścia na ostatnim bezrybiu u soniaka. Tanie i "ciemne" 85 będzie szło przy tej cenie jak bułeczki - sądzę że obraz nie będzie miał ostrości i bokehu zeissa 1.4 ale jako n-ty obiektyw w torbie nie jest mu to potrzebne. Tania trzydziestkapiątka będzie w sam raz jako klasyczna 50 (APS-C) i też myślę że znajdzie wielu nabywców (czego nie można powiedzieć o drogiej jak cholera jasnej 30 sonego). Dodatkowo wyszła ostatnio kamerka z wymiennymi obiektywami (cały młodzieżowy świat idzie w kierunku ruchomych obrazków niestety...) i to dopiero będzie jazda 6-7 fajnych szkieł w torbie, dobra puszka (następca 700 już wkrótce!) i malutka kamerka jako klamerka spinająca (i mieszcząca się w przedziałce torby np. ponad szkiełkiem 35.... Pełnia.
@rysiekp17 "no a oczywiście pentax w tyle :( coraz bardziej zastanawiam się nad zmianą systemu jak wielu innych użytkowników. Nawet u olympusa jest lepiej ze szkłami " Pentax ma akurat kilka wersji szkieł podobnych do tych i to zarówno dedykowanych do APS-C, jak i starszych, pełnoklatkowych...
Dla mnie troche śmieszne jest to, ze ktoś jakieś bzdury o rezygnacji z FF napisał i ludzie od razu się tym podniecają...
I że wogóle w to wierzą...
privjuzer
(nota bene system sonolty jako jedyny ma szybki i cichy fokus - można się zdać na "cichość jego pewności trafienia" lub kręcić z lubością mechanizmem (mniam!)).
pewien jesteś że jedyny? :D
@Winston ; bawiłem się SSMem w CZ24-70 i jest on zdecydowanie duuuuzoooo lepszy od hsm w mojej S50/1.4 ...
@Winston, jako jedyny ma Distagona z AF-em...
lennykrawiec,
Nie "ktoś", tylko podpisany z imienia i nazwiska fotografik, poważany autor książek i analityk japońskiego przemysłu fotograficznego. Tu na optycznych ludzie co tydzień podniecają się plotkami z anonimowych źródeł, ale jak dostali newsa firmowanego przez konkretną, szanowaną w branży fotograficznej osobę, to się nagle zrobili sceptyczni.
Radzę więc wejść na stronę autora i uważnie przeczytać, co napisał (zwłaszcza, że dzisiaj jeszcze rozwinął temat).
No i co w tym dziwnego by bylo gdyby sonolta zrezygnowala z ff ? Wypuscili ff i musza ciezkie pieniadze odpalac znanym ludziom za uzywanie tego badziewia :):):)
@ziggy
żadnego newsa tylko zwykłą plotę :) i tez pochodzącą z anonimowych źródeł tylko powtórzoną przez kogoś (fotografika, autora itp itd )podpisanego z imienia i nazwiska. :)
@michalng, może i plotę, ale całkiem logicznie uzasadnioną...
Śmiem wątpić. No, ale Hogana nieźle wkręcili ;))))
@jaad75 . Nawet super logiczne uzasadnienie nie zrobi z ploty newsa :)
ziggy, raczej chodziło mi o to, ze Ty tu tą plotę powtarzasz i ludzie się na to nabierają.
ok. sorry :)
Znalazłem w dyskusji na Photoscala odniesienie do podobnego obiektywu do 85/2.8, robionego przez Zeissa dla Contax/Yashica. Czyżby odkurzanie starych projektów :)
link
Tam się naśmiewają z nietrafialności zapowiedzi Hogana.
link
Jeśli Sony 85/2.8 będzie miał coś z jakości Zeissa, to hmm.... Bardzo ładne sample.
lennykrawiec,
> ziggy, raczej chodziło mi o to, ze Ty tu tą plotę powtarzasz i ludzie się na to nabierają.
Powtarzam tę pogłoskę, bo może ona zainteresować czytających newsa o nowych obiektywach Sony. I wierz mi, nie robiłbym tego, gdyby pojawiła się ona u kogoś mniej wiarygodnego niż Hogan.
Zresztą z tego, co on pisze, wynika, że to nie jest plotka, tylko klasyczna "wrzutka", jak w polityce: pracownicy Sony średniego szczebla, którym nie podobają się plany kierownictwa w kwestii ewentualnego zaprzestania produkcji matryc FF (decyzja jeszcze nie zapadła), upublicznili sprawę, aby wywrzeć presję na przełożonych. Hogan jasno to tłumaczy w obu swoich wpisach. I to się całkiem nieźle trzyma kupy.
ussi,
> Tam się naśmiewają z nietrafialności zapowiedzi Hogana.
Ale Hogan zawsze na swojej stronie rozróżnia, czy dana zapowiedź to jego własna spekulacja, czy przeciek z mniej lub bardziej wiarygodnego źródła. I nie ma problemu z przyznawaniem, że wiele jego spekulacji jest nietrafionych. Za to jak już publikuje jakieś przecieki, to niemal zawsze się one sprawdzają (a czytuję go od jakichś 7 lat).
Jeżeli Sony miałoby przestać robić matryce pełnoklatkowe, oznaczałoby to, że Nikon musiałby rozpocząć poszukiwania nowego partnera strategicznego. O tym byłoby napisane nie na blogu jakiegoś tam kolesia, mimo tego, że z pewnością jest godny szacunku, ale nie zdziwiłbym się, gdyby taka informacja trafiła na wszystkie portale plotkarskie tak pilnie śledzone przez redakcje licznych serwisów o fotografii, wliczając ten. Może nawet na stronę oficjalną Nikona.
A m się wydaje, że Pan Hogan jest świetny z autoreklamy i właśnie wymyślił brednie która przyciągnęła na jego stronę www kilkadziesiąt jeśli nie kilkaset tysięcy widzów, a jego nazwisko znalazło się w połowie światowej prasy foto - Gratulacje! Gość naprawdę ma talent!
W każdym razie - podejście Hogana widać już w pierwszym poście na jego stronie, gdzie zaczyna nazywać ludzi którzy zaprzeczają temu co jego świątobliwość mówi "Sony fan boys". Tak, oczywiście, każdy kto się z nim nie zgadza to od razu fan boy. Rewelacja.
Oryginalny news został usunięty, na szczęście przedruk jest tutaj: link (Hogan coś ukrył?)
Hogan chyba zapomniał o tym, że Sony ma oddzielny dział odpowiedzialny za rozwój bezlusterkowców, więc nie ma cienia szans, żeby R&D z Full Frame zostało przeniesione do NEXów.
W każdym razie: To co Hogan wypisuje jest dość sprzeczne ze starszymi pogłoskami, jako by to Sony chciało przyciągnąć nabywców A700 tanim lustrem z pełną klatką - te plotki słychać już od premiery A900 i po premierze A850 częściowo się potwierdziły, potem przy okazji targów PMA znowu odżyły.
Prawdą jest, że produkcja sensorów FF i większych to średnio opłacalny biznes, ale prawdą jest też, że Sony jak i każda inny producent Foto, powinien troszczyć się również o względy prestiżowe. Ludzie chcą ewoluować, a przynajmniej: mieć świadomość, że jest jakiś "lepszy" aparat dla "profesjonalistów". Dlatego Sony zafundowało sobie A900 - dla prestiżu, nie dla kasy, bo oczywistym było, że grono nabywców takich aparatów jest bliskie zeru. W dniu premiery nie było po prostu fotografów wychowanych w systemie, ani szkieł, nowych szkieł, które pozwalałyby wykorzystać A900 w pełni. Teraz, czy w 2011 sytuacja jest/będzie trochę inna (i inne względy się liczą - nastała era video), więc finansowo nowa Alfa powinna być bardziej korzystna, ale też fajerwerków nie będzie. W końcu nikt posiadający już pełną klatkę systemu nie zmieni, więc można liczyć tylko na ludzi przeskakujących w górę z A700 / A550 lub nowych nabywców, z poza systemu Sony, którzy nie mają szklarni FF. Tylko trzeba pamiętać o tym, że wypuszczenie pełnoklatkowego aparatu jest tym, co napędza sprzedaż lustrzanek entry-level, a z tego mam nadzieję: Sony świetnie zdaje sobie sprawę (zresztą, nawet przy premierze tych szkieł pokazali, że są świadomi tego co robią: tania 35 i Zeiss 24mm to jedne z najczęściej powtarzanych szkieł na różnego rodzaju "wish listach"). W końcu ludzie kupując taką A230 patrzą na górną półkę i widzą duży, profesjonalny aparat, więc myślą: "poważna firma".
Dokładnie tego brakuje w Canonie. 24/2 i 35 dla kropków.
Ale Canoniarze mają dużo fajnych szkieł, których w Sony nie mamy :/
Canon to kanon. :-)
Szabla pomyliłeś hasła :) na koszulkach widuje na mieście "kanonem fotografii jest Nikon" :)
To moze wroce na chwile do news'a ;)
1) Zeiiss piekna sprawa. Sample na Dpreview pokazuja ze jest diablenie dobry. Ciezko wywnioskowac jak wyglada dystorsja ale jesli chodzi o ostrosc, kontrast i rysunek, pierwsza klasa! Niestety nigdy nie bede mial kolekcji szkiel zeissa i jesli sprzedam nerke to zdecyduje sie raczej na 16-35...
2) 35 1.8 - szkoda ze nie FF :( moglby byc nawet 2.0 ;) Ale do a200 bedzie jak znalazl :)
3) 85 2.8 - ekstra. Z jednej strony ciemny jak na portretowke. Z drugiej strony nie za ciemny bo na FF obejmie glebia cala twarz ... No i fajnie ze ostrzy 60cm bo mozna robic to, czego np. Samyangiem bez pierscieni nie mozna... Bardzo ciekawe szkielko i fajnie gdyby polska dystrybucja nie przesadzila z cena... Poki co pouzywam Samyanga a jak mi oczka do reszty wysiada mam wreszcie tania alternatywe :) Brawo Sony :D
ps.
link jesli kogos interesuje ta 85tka ;)
~ Do połowy ludzi z tego forum no i oczywiście Thoma Hogan'a
Jejciuuu ludzie, wszyscy przypominacie mi Kaczyńskiego, podobnie jak on nie może pogodzić się z tym, że nie jest prezydentem, tak samo wy, że sony wszedł na rynek z FF i mocno się na nim trzyma...i uwaga nikoniarze kochani...i trzymać się jeszcze dłuuuuuuugo będzie. Pozdrawiam ;)
qbic (z wątku link gdybyś napisał od razu, że twoim zdaniem zdjęcia z Sony 85/2.8 są nijakie, pozostałoby tylko przyjąć do wiadomości i odpisać, że np. "moim zdaniem zdjęcia wychodzą super" - dość jałowa wymiana zdań (nie powiem nawet, że to dyskusja) - lepiej zamiast gołosłownych zapewnień wrzucić linkę z przykładem, wtedy można byłoby podyskutować... W tym wątku to akurat znajdziesz (dp, linki do Contaxa itd.)
A ty napisałeś "Tandeta, żeby to chociaż było 2.0 ale nie... F2.8 tyle co niektóre zoomy". Sony ma w ofercie 85/1.4, więc wybór f/2.8 jest bardzo sensowny, zwłaszcza że to powinno się przekładać na mniejsze rozmiary i wagę oraz niższą cenę. A wychodzi to tak:
Sony 85/2.8 70x52mm, filtr 55mm, 175g,cena 900zł
Nikon 85/1.8 72×59mm, filtr 62mm, 380g, 1350zł - i przy f/1.8 nader mierny, zysk wątpliwy, straty ewidentne
Canon 85/1.8 75×72mm, filtr 58mm, 425g, 1400zł - optycznie super, ale cena, masa i rozmiary dla Sony
Pentax 70/2.4 - 2100zł - dobry i maleńki, ale za różnicę 1200zł można coś fajnego nabyć
Tamron 90/2.8 - 72×97mm, 410g, 1600zł - dla tych, których interesuje makro, to lepszy wybór, dla pozostałych nie ma żadnej przewagi. O rozmiarach nawet nie ma co wspominać.
Jeśli chodzi o "co niektóre zoomy", to rzeczywiście są to co niektóre, na pełnej klatce tylko 70-200/2.8. Nie każda z konstrukcji dobrze sobie radzi na 85/2.8, a te najlepsze to np. 89×200mm, filtr 77m, masa 1500g, cena 8000zł. Jeśli to zestawić z masą 175g i ceną 900zł, wychodzi na to, że jesteś...
leszek3, Sony 85 2.8 ma swoje zalet i dobrze je opisałeś. Jednak uważam że w tej kategorii mistrzowskie szkło ma Canon. Dobre optycznie nawet na 1.8, do tego szybki AF z USM. I wcale nie jest jakieś duże. Świetnie się komponuje praktycznie z każdą lustrzanką.
Co do zoomów to cenowo w ogóle nie ma porównania. Ktoś kto kupuje zooma 2.8 raczej będzie celował w szkło 85 1.4, czy to Zeissa czy Sigmę, albo choć Minotę
Ja też uważam, że Canon 85/1.8 to najlepszy kompromis cena-jasność-rozmiary-jakość. Ale rozumiem, że komuś bardziej odpowiada Pentax, a Sony to po prostu tania budżetówka i ma być lepsza niż zoom 70-300/4-5.6 albo 50-200/4-5.6. Wyobrażam sobie, że ktoś szarpnął się na taką alfę850 z rynku wtórnego i przez pewien czas nie będzie miał kasy ani na 70-200/2.8, ani na 85/1.4 z AF-em. Natomiast lubi portretować i ten obiektyw może mu na to pozwolić - za niewielką cenę. Oczywiście jeśli kogoś nie odstrasza MF, to ma Samyanga 85/1.4. I stabilizację w korpusie w obu przypadkach. To już daje pewne możliwości, a f/1.4 nie jest warunkiem uzyskania dobrego portetu, zwłaszcza że mówimy o FF.