Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Panasonic Lumix S5IIX body Raty 30x0%

Cena: 10095 zł 9149 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - test obiektywu

8 lipca 2015

4. Rozdzielczość obrazu

Test rozdzielczości obiektywu Mitakon Speedmaster 1.2/85 przeprowadziliśmy w oparciu o pliki RAW z aparatu Nikon D3x. W tym przypadku za poziom przyzwoitości uznajemy wartości wynoszące 30–32 lpmm. Wysokiej klasy obiektywy stałoogniskowe uzyskują tutaj najlepsze rezultaty na poziomie 47–49 lpmm, a rekord należy do Zeissa Otusa 1.4/55, który na przysłonie f/4.0 minimalnie przekroczył poziom 50 lpmm.

Dwa inne obiektywy, które warto rozważyć w porównaniu, to manualny Zeiss Otus 1.4/85 oraz Canon EF 85 mm f/1.2 USM II. Oba instrumenty przetestowaliśmy na Canonie 1Ds MkIII, a w jego przypadku MTF-y są o około 1–2 lpmm niższe niż uzyskiwane na Nikonie D3x. Zeiss w okolicach maksymalnego otworu względnego docierał do 40 lpmm, a jego maksymalny wynik to prawie 48 lpmm. Canon zaś na f/1.2 uzyskał 30 lpmm, a maksymalnie docierał do prawie 46 lpmm.

Nie będziemy mieli za to problemów z porównaniem z manualnym Samyangiem 1.4/85, który także przetestowaliśmy na Nikonie D3x. W jego przypadku maksymalny otwór względny dał nam wyniki nieznacznie ponad 28 lpmm, a maksymalny rezultat wynosił około 38 lpmm. Na D3x był także testowany Nikkor AF-S 85 mm f/1.4G, który na maksymalnym otworze osiągnął 30 lpmm, a po mocnym przymknięciu potrafił docierać do 44.5 lpmm.

----- R E K L A M A -----

Zobaczmy więc, jak na tym szerokim tle wypadł Mitakon. Wyniki jakie uzyskał on w centrum kadru, brzegu matrycy APS-C/DX i pełnej klatki są zaprezentowane poniżej.

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Rozdzielczość obrazu


Nie będziemy zwlekać i zaczniemy od najważniejszej informacji. W centrum kadru, na maksymalnym otworze względnym, Mitakon osiągnął świetny wynik prawie 37 lpmm, co czyni go wyraźnie ostrzejszym od drogiego Canona! Na f/1.4 mamy rezultat prawie 40 lpmm, a więc Speedmaster ustępuje tutaj bardzo nieznacznie genialnemu Zeissowi Otusowi 1.4/85. Maksymalne wyniki wynoszące około 46.5 lpmm są osiągane dla przysłon f/2.8–4.0. To rezultat w granicach błędów pomiarowych zgodny z tym, co widzieliśmy u Canona 1.2/85. Zachowanie w centrum kadru trudno nam ocenić inaczej niż celująco. Mitakon w okolicach maksymalnego otworu względnego jest ostrzejszy od Canona 1.2/85, a maksymalne osiągi obu instrumentów są praktycznie takie same. Co więcej, na wszystkich przysłonach Mitakon nie dał szans Nikkorowi AF-S 1.4/85.

Zobaczmy teraz jak wygląda sytuacja na brzegu matrycy APS-C/DX. Tutaj nie jest już tak wesoło. Widać, że konstruktorzy Mitakona mocno skupili się na zagwarantowaniu wybitnych osiągów w centrum kadru, a odbyło się to kosztem brzegów. Na przysłonach f/1.2–1.4 obiektyw daje obrazy, które trudno nazwać użytecznymi. O przyzwoitym obrazie możemy mówić dopiero dla okolic f/1.8, ale potem MTF-y bardzo szybko rosną, by dla okolic f/4.0–5.6 dojść do bardzo wysokiego poziomu 40 lpmm. Wyniki te są praktycznie identyczne z tym, co widzieliśmy u Canona 1.2/85 USM II. Tutaj, dla odmiany, bardzo dobrze wypada Nikkor, który po przymknięciu do f/5.6 potrafi dotrzeć do wyższej od konkurentów wartości 42.5 lpmm.

Brzeg pełnej klatki jest oczywiście jeszcze bardziej wymagający, więc aby obraz był tam użyteczny, musimy stosować przysłonę na poziomie f/2.8. Tutaj Mitakon znów ma przewagę nad Canonem 1.2/85, bo ten musiał być przymykany do okolic f/3.5. Porównanie maksymalnych osiągów pozwala ogłosić remis. Mitakon przekracza poziom 35 lpmm, a Canon dociera do prawie 34 lpmm, ale różnica wynikająca z użytych w testach matryc pozwala ocenić te wyniki dokładnie tak samo. Znów klasę pokazuje Nikkor, który już na f/2.0 przekracza poziom 30 lpmm.

Podsumowanie wyników w kategorii rozdzielczości nie może być dla Mitakona inne niż entuzjastyczne. W centrum kadru jest on ostrzejszy od Canona, a na brzegu kadru idzie z nim łeb w łeb. Co więcej, Mitakonowi niewiele brakuje do genialnego Zeissa Otusa 1.4/85. Porównanie z także manualnym Samyangiem 1.4/85 wygrywa praktycznie w każdej kategorii.

Na zakończenie jeszcze jedna rzecz. Testowany przez nas wcześniej Mitakon Speedmaster 0.95/35 odnotował wpadkę ze źle umieszczonymi znacznikami wartości przysłony. Ponieważ model 1.2/85 także ma płynnie pracujący pierścień przysłon, zdecydowaliśmy się sprawdzić jak sytuacja wygląda w jego przypadku. Wyniki naszych pomiarów prezentuje poniższa tabela.

Ustawiona przysłona
Rzeczywista przysłona
f/1.2
f/1.21
f/1.4
f/1.40
f/2.0
f/2.00
f/2.8
f/2.81
f/4.0
f/4.16
f/5.6
f/6.09
f/8.0
f/9.02
f/16.0
f/18.41

Widać wyraźnie, że z pełną zgodnością mamy do czynienia w zakresie przysłon od f/1.2 do f/4.0. To bardzo dobra wiadomość, bo w tego typu instrumencie to najczęściej używane przysłony. Dla mniejszych otworów względnych rzeczywiste wartości są trochę większe niż wskazują znaczniki, ale różnica jest niewielka i sięga okolic 1/3 EV. To znacznie mniej niż 1.5 EV, jakie odnotowaliśmy u Speedmastera 0.95/35. Tym razem nie mamy więc powodów do narzekań.

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

Nikon D3x, JPEG, f/1.2
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Rozdzielczość obrazu
Nikon D3x, JPEG, f/4.0
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Rozdzielczość obrazu