Phase One IQ180, IQ160 i IQ140
Firma Phase One zaprezentowała nową serię cyfrowych, średnioformatowych ścianek dla lustrzanek Mamiya i Phase One. Modele Phase One IQ180, IQ160 i IQ140 zostały wyposażone w matryce CCD produkowane przez firmę Dalsa o rozdzielczości odpowiednio 80, 60 i 40 Mpix.
W przypadku dwóch pierwszych ścianek sensor ma wielkość 53.9×43.4 mm, natomiast IQ140 może się pochwalić matrycą o wymiarach 44×33 mm. Wszystkie mogą pracować w zakresie czułości ISO 50–800, który może być rozszerzony do ISO 3200.
![]() |
Ścianki charakteryzują się dynamiką tonalną na poziomie 12.5 EV i zostały wyposażone w 3.2-calowy, dotykowy ekran LCD o rozdzielczości 1.15 Mpix (290ppi) wyświetlający 16 mln kolorów, którego funkcjonalność jest zbliżona do ekranów stosowanych w telefonach iPhone 4.
Wszystkie modele Phase One IQ zostały wyposażone w liczne uszczelnienia, które mają zapewnić ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Nawet złącza FireWire 800 i USB 3.0 zostały umieszczone pod gumowymi zaślepkami.
W nowych ściankach zaimplementowano znaną z serii P+ technologię Sensor Plus. Pozwala ona na wykonywanie zdjęć w ograniczonej rozdzielczości ze zwiększoną czułością i z większą częstotliwością. W przypadku IQ180 rozdzielczość jest zmniejszana do 20 Mpix i dzięki temu zdjęcia możemy wykonywać co 1.1 sekundy, w porównaniu do 1.4 sekundy przy 80 Mpix.
![]() |
Producent zapewnia, iż nowe modele są jedynie rozszerzeniem oferty i nie zastąpią cyfrowych ścianek serii P+, które nadal będą dostępne. W pierwszej kolejności do sklepów ma trafić Phase One IQ180. W sprzedaży powinien pojawić się w kwietniu, a jego cena wyniesie 43 990 USD. Sprzedaż Phase One IQ160 i IQ140 powinna rozpocząć się pod koniec maja br.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.













Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
co mówi nam że 100Mpix wkrótce, może w tym roku skoro gęstość pixeli mniejsza niż w D3x, D7000, 60D.
choć wolałbym zeby na mniejszych matrycach probowali gonić dynamikę...
Piękna cena!
W czym problem ( oprócz polityki producentów) aby podobne rozwiązanie ( wymienne ścianki) były oferowane do FF.
PS. Nadal ktoś twierdzi że jego ukochany D3/3D to sprzęt profesionalny bo drogi ;)
focjusz: problem w tym, że taka budowa jak tutaj sprowadza matrycę do bycia ciałem obcym w korpusie. To z kolei wpływa bardzo negatywnie na zwartość i solidność konstrukcji. Po trzecie średni format używa migawek centralnych wbudowanych w obiektyw, a nie jak w 35mm w korpus co z kolei wymusiłoby zmianę miejsca dla migawki właśnie (o ile to możliwe). Cała ergonomia również bierze w łeb. To są tak różne systemy, że zapożyczanie rozwiązań raczej nie wchodzi w grę.
Kiepski, nie ma wbudowanej lampy błyskowej... ;-)
@focjusz, zapomnij o takich rozwiązaniach, można wprowadzić o wiele łatwiejsze technologie, np. lampy błyskowe - podpinam do D3 lampę z Cannona i działa mi TTL. Ryzykowne rozwiązanie bo jeżeli Cannon wypuści lampę zdecydowanie lepszą niż Nikon to kto będzie kupować systemowe ? Z matrycami sprawa wygląda podobnie.
po proszę o przykładowe zdjęcie z Q180 w rawie ;- ) dziękuję za uwagę.
Fajna matryca. Zastanawiam się do jakich celów może być wykorzystana taka maszynka. A najbardziej interesuje mnie jaka optyka będzie w nim zastosowana i jak będą się miały parametry optyczne najdoskonalszych obiektywów do możliwości tej matrycy, albo odwrotnie.
Marek B - zobacz sobie obiektywy na przykład hasselblad'a :)
@Remedy - wszystko co napisałeś jest kompletnie nieaktualne w kontekście Pentaksa 645D :)
Fajne ale niestety poza zasięgiem większości śmiertelników.
Yura, nie wypowiadaj tego zaklęcia na 'P' bo się zaraz zacznie :)
@qbic Myślę, że jest to dostępne dla każdego śmiertelnika w którego rękach ten koszt by się zwrócił a nawet wypracował zyski. Dlatego chociażby nie mamy w domu aparatu do usg żeby sobie robić słit fotki brzuszka na fejsa. A jednak są ludzie którzy takie fotki brzuszka robią...
Yura: wiesz coś więcej na temat obiektywów oraz migawki w tym aparacie? Nie zagłębiałem się na tyle w jego specyfikację, więc trudno mi się do tego odnieść.
@Remedy - Pentax 645D obsługuje obiektywy z migawką centralną, ale jednocześnie ma migawkę szczelinową, z resztą tak jak duża część systemów MF. Inaczej nie byłby kompatybilny wstecz, a to w Pentaksie tak samo oczywiste jak "x" w nazwie marki.
645D to normalna lustrzanka, tyle że MF :)
eee tam, jak komuś potrzebna taka rozdzielczość to zawsze może kupić aparat 4x5 lub 8x10 i dobry skaner płaski. W cenie 1-1.5 k$ ma się do dyspozycji rozdzielczość 100+mpx (lub 400+ mpx w przypadku 8x10) i można się bawić. A jeśli rzeczywiście umiejętności dowiodą że posiadanie takowego sprzętu jest zasadne to wkrótce będzie można kupić i fejzłana i wiaderko szkieł do hassela... ;-)
już niedługo możemy się w miastach spodziewać wielkich bilboardów reklamowych nie zakrywających jednego budynku, a całe osiedle:D
Guy i Jack twierdza, ze ekran i interface jest swietny.
Co do rozdzielczosci - nie wiem jakie szklo wielkiego formatu przeniesie 400mp. Widac ogromna roznice w szklach kolejnych serii Rodenstocka.
Producent daje 65% znizki przy upgradzie. Niezle. Szkoda, ze ja nie zalapalem sie na program ochrony - mialbym 90%
focjusz: wielu uzywa wlasnie 5d mkII zamiast jakies scianki 30mpix z powodu ergonomii. W wypadku lustrzanek MF to wiele wyrzeczen.
No i najwazniejsze: focus mask i prawie-liveview. Trzeba sie dogadac na warsztaty.
@cube - każdy argument jest dobry, byle się utwierdzić w przekonaniu, że FF to ideał prawda? :]
Zacytuję prezesa Ryszarda Ochódzkiego - ja was bardzo proszę, nie mieszajcie dwóch systemów walutowych. MF ma swoje zastosowania i FF ma swoje zastosowania. Czasami się pokrywają, ale do wielu rzeczy MF lepiej się nadaje, a do wielu FF. FF jest bardziej uniwersalne, ale za to MF daje nam jakość i wielkość obrazu taką, przy której FF wysiada. Z drugiej strony trzeba być naprawdę zapaleńcem, żeby do reporterki brać MF.
"Z drugiej strony trzeba być naprawdę zapaleńcem, żeby do reporterki brać MF. "
- Reportaż reportażowi nierówny. Najwięcej to jednak do lokalnych gazet i papierowych i internetowych robi sobie sama pani Zosia swoim kompaktem, która jednocześnie pisze artykuł do takiego periodyku. Gdzieś tam pomiędzy jest pełno nauczonych obsługi lustrzanki studentów z aparatem klasy d300 i zoomem x10. Często pracują za podpis pod zdjęciem. Mamy w końcu paru ambitniaków z FF trzaskających jpg seriami jak z karabinu - czasem mają etat i służbowego d700 a czasem kredyt i płacone od fotki. Jest reportaż sportowy, gdzie na stadionie same stoją nikony d3x i inne Marki, często bez fotografa, bo już jest niepotrzebny. Wystarczy gość z pilotem. Mamy też sporo gazet wydawanych na kredzie, niekoniecznie w Polsce i po polsku (bo Polska wcale nie jest pępkiem świata) gdzie jak najbardziej liczy się jakość prezentowanych fotografii (moda, architektura itp.) i tam jak najbardziej się sprawdza MF.
To tak mniej więcej o reportażu i reporterach.
PS. Zapomniałem jeszcze o paparazzi siedzących na drzewach.
A zatem @wercio nie chodzi o zapaleństwo, tylko budżet i potrzeby konkretnego wydawnictwa zlecającego reportaż.
To teraz na Optycznych czekamy na test PhaseOne IQ180 :)
@Euzebiusz - MF do architektury, mody - ok, ale co to ma wspólnego z reportażem? Na stadionie nikt nie używa MF, bo 1 zdjęcie na sekundę to za mało, jak jest akcja to trzeba tych zdjęć zrobić znacznie więcej. MF jest mało wygodny, pomijam Leicę S i Mamiye analogowe, reszta sprzętu jest mało wygodna w takich warunkach.
@wercio - reportaż o modzie, architekturze, podróżach, pejzażach itp. Może być? Już za czasów analogoa system 645 między innym do tego służył. Cykanie sportu to nie jest najważniejsza na świecie część reportażu. Zresztą nie chodzi mi o ilość. Milionów reporterskiej papki i tak nie da się oglądać.
link - Pomijam fakt, że za tę jakość zdjęć to chętnie bym taką "niewygodę" znosił ;-)
PhaseOne idzie w zaparte widze - ciekawe jak zamierza przekonać klientów do takiej rozdzielczości skoro ich optyka osiągnęła swoje maximum z 40mln ścianką...
polecam porównanie Phaseone 65 z Leiką S2 - ponad pół raza "większa" rozdzielczościowo ścianka P 65 daje słabsze odwzorowanie niź 38mln Leika... aż dziw bierze że w takim segmencie marketingowe bełkotanie o miliardowych megapikselach może kogokolwiek przekonać
messsucher - a gdzie Ty tu masz marketing? Ile reklam średniego formatu widziałeś w necie, tv, prasie, na bilbordach, może w radiu słyszałeś, w kinie przed filmem? ;-)
w tym segmencie produktów właśnie marketingiem jest upychanie w ściankę dwukrotnie wiekszej ilosci pixeli niż jest w stanie przenieść obiektyw - to komunikat skierowany np do szzefów produkcji agencji reklamowych którzy dostają do zrobienia materiał który ma byc "największy" z możliwych i zupełnie nie rozumieją że dwa sąsiednie pixele będą przenosiły dokładnie tę samą informacje o obrazie - ważne ze plik będzie wielkosci pałacu kultury....
messsucher - może przeczytają Twój komentarz i zrozumieją w końcu ;-)
Rodenstocki HR bezproblemowo przenoszą takie rozdzielczości.
@Yuruś przeczytaj proszę uważnie mój post jeszcze ze 3 razy. Możesz też poprosić kogoś starszego o pomoc. Bo biorąc pod uwagę wnioski jakie wysnułeś po przeczytaniu mojej króciutkiej notki można tylko załamać ręce nad upadkiem polskiego systemu szkolnictwa i poziomem funkcjonalnego analfabetyzmu wśród młodzieży...
@cubuś - nie napinaj się tak, bo się ze**asz :)
Już docelowy klient bardzo dobrze wie, po co mu akurat taka ścianka, a nie skanowanie slajdów i co jest lepsze, i dlaczego. Uwagi o szkolnictwie ignoruję, bo to chyba jakiś twój resentyment...
Co do rozdzielczości to optyka w lustrzankach nie ma problemu z gęstością upakowania matryc rzędu 2.5-3 Mpx/cm2. Przyjmijmy że Rodenstock będzie choćby w 30% tak dobry, przy polu klatki 4x5 = 125cm2 i 8x10 = 500cm2, to lekko licząc wychodzi 100 i 400 Mpx. Pewnie dlatego nadal wielu ludzi taszczy te archaiczne aparaty.
Tylko dlaczego nikt, komu zalezy na rodzdzielczosci - mierzalnej rozdzielczosci - ich nie taszczy? Dopiero pojawia sie wysokorozdzielcza optyka o polu krycia wiekszym od 110mm.
A dlaczego taszcza? Bo taniej mozna uzyskac pewne efekty, bo lepiej sie go obsluguje i mozna uzyskac pewien "look", ktory do uzyskania na cyfrze jest trudniejszy.
Optyka sie rozwija. Niektore szkla sredniego formatu dochodza do jakosci - w sensie ostrosci glownie - do najlepszych ze 135mm. To jest spora zmiana.