Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - test obiektywu
10. Ustawianie ostrości
Trudno jednak nie docenić starań producenta w podniesieniu komfortu użytkowania obiektywu. Mamy znaczniki odległości hiperfokalnej, mamy znacznik nieskończoności w podczerwieni, pierścień do ustawiania ostrości możemy blokować, a dodatkowo mamy wyczuwalny przeskok na pierścieniu, gdy przekraczamy nieskończoność. Trzeba jednak pamiętać, że służy on tylko do ogólnej orientacji, bo przecież dokładna wartość położenia nieskończoności zależy od temperatury i długości fali. Z drugiej strony, Irix jako jedyny producent oferuje możliwość samodzielnego skalibrowania skali ostrości, dzięki czemu pozycja na skali (znaczek) oraz i kliknięcie (infinity click!) zawsze wskazują faktyczną nieskończoność dla danych warunków pracy.
Warto tutaj jeszcze zaznaczyć, że praca z Irixem jest naprawdę prosta. Głębia ostrości dawana przy tych parametrach jest na tyle duża, że wybacza błędy fotografa i mniejszy niż u konkurentów zakres pracy pierścienia. Przecież nawet na maksymalnym otworze względnym wystarczy ustawić ostrość na ciut powyżej 3 metrów, aby cieszyć się ostrym obrazem od 1.6 metra do nieskończoności. Na przysłonie f/5.6 o kręceniu pierścieniem możemy w zasadzie zapomnieć. Ustawienie go na wartość 1.4 metra zapewni nam ostry obraz w zakresie od 70 cm do nieskończoności.