Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED oraz 45 mm f/1.8
Dzisiejszą prezentację nowych produktów Olympusa dopełniają dwa obiektywy systemu Mikro Cztery Trzecie. Oferta producenta wzbogaciła się o szerokokątny obiektyw M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED oraz portretowy M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8.
Pełna specyfikacja obu obiektywów jest już dostępna w naszej bazie:
- Specyfikacja obiektywu Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED,
- Specyfikacja obiektywu Olympus M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8.
Informacja prasowa
Nowe jasne obiektywy wpisują się w doskonałą stylistykę PEN
Pierwszorzędna optyka zapewnia piękne szerokokątne spojrzenie i portretowe możliwości
Warszawa, 30 czerwca 2011 – Wraz z trzema gorącymi nowościami systemu PEN, aparatami PEN E-P3, PEN Lite oraz PEN Mini, Olympus wprowadza dwa nowe stylowe kompaktowe obiektywy opracowane specjalnie z myślą o nowych modelach PEN Mikro Cztery Trzecie. Zarówno szerokokątny obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0 (24mm*) – „Mistrz streetphoto” jak i portretowy M.ZUIKO DIGITAL 45mm 1:1.8 (90mm*) wywodzą się z cenionej „stajni” Olympus, która opracowuje i dostarcza optykę także dla lustrzanek. Obydwa obiektywy mogą owocnie korzystać z zaawansowanego systemu stabilizacji obrazu, jaki jest zintegrowany w korpusach PEN. Dysponując otworem względnym dwa najnowsze modele wyspecjalizowanej gamy optyki Olympus Mikro Cztery Trzecie są idealne do fotografowania w warunkach słabego oświetlenia i zapewniają imponujący efekt miękko rozmytego tła. Najwyższej klasy obudowa, doskonała jakość optyczna oraz kompaktowa i lekka konstrukcja sprawiają, że obiektywy te są doskonale dopasowane do serii Olympus PEN. Aparaty PEN zapewniają jakość obrazowania lustrzanki, a jednocześnie są proste w użytkowaniu. Portretowy obiektyw będzie dostępny począwszy od września 2011 a szerokokątny „Mistrz streetphoto” pojawi się w sklepach już na początku lipca br.
Słabe oświetlenie, krajobrazy, rozmycie tła i zdjęcia sytuacyjne
Szerokokątny obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0 jest idealny do rejestrowania wysokiej jakości obrazów filmowych i zdjęć rozległych motywów, np. krajobrazów, a w szczególności sprawdza się w słabych warunkach oświetleniowych. Stanowi on też doskonałe narzędzie dla uzyskiwania profesjonalnie wyglądających efektów rozmytego tła. Razem z kompaktowymi wymiarami aparatu PEN, duży maksymalny otwór przysłony tego obiektywu ułatwia pewne fotografowanie i filmowanie w sytuacjach, w których użycie lampy błyskowej lub statywu byłoby nieodpowiednie, np. w kościele czy muzeum, a przy tym jest gwarancją zdjęć, z jakich można być dumnym. Ale nie jest to jedyna zaleta tego wszechstronnego obiektywu. Bardzo duży względy otwór przysłony ułatwia świadome korzystanie z efektu rozmycia drugiego planu i tworzeniu zdjęć, które warto potem np. zawiesić na ścianie. Mistrz fotografii ulicznej (‘Street Photography’) jest także najlepszym obiektywem Olympus PEN, jeśli chodzi o spontaniczne zdjęcia sytuacyjne – między innymi dzięki wskaźnikom głębi ostrości i odległości, które sprawiają, że użytkownicy mogą natychmiast ustawić ostrość bez potrzeby spoglądania na wyświetlacz aparatu. Wskazania, o których mowa odgrywają także ważną rolę przy fotografowaniu w trybie Manualnym. Poza sytuacjami słabego oświetlenia i spontanicznych zdjęć sytuacyjnych, ten szerokokątny obiektyw doskonale sprawdza się w jasnym świetle dzięki zastosowanym wielowarstwowym powłokom elementów optycznych, co zmniejsza o połowę efekty duszków i poświaty w porównaniu ze stosowaniem zwykłych powłok.
Wysoka jakość zdjęć portretowych
Podobnie jak w przypadku szerokokątnego modelu, design obiektywu portretowego M.ZUIKO DIGITAL 45mm 1:1.8 został dostosowany do atrakcyjnego i stylowego wyglądu trzech nowych aparatów PEN. Niezależnie od wysokiej jakości metalowego wykończenia obiektyw ten charakteryzuje się wyjątkowo przystępną ceną, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę jakość zdjęć, jakie można dzięki niemu uzyskiwać. Jasny otwór przysłony oraz pierwszorzędna inżynieria optyczna, sprawiają, że użytkownicy mogą tworzyć właściwie oświetlone, ciekawe zdjęcia portretowe.
Szerokokątny obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0 będzie dostępny już na początku lipca, zaś model portretowy M.ZUIKO DIGITAL 45mm 1:1.8 pojawi się we wrześniu tego roku.
Pełna lista obiektywów Olympus PEN dostępna jest na stronach www.olympus.pl
* Ekwiwalent dla aparatu małoobrazkowego 35mm.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Bardzo ładne, solidnie wykonane.
Ten 12mm ma nawet skalę GO, tylko gdzie skala odległości?? Jak to rozwiązali??
Czekam na testy.
45/1.8 za niewielkie pieniądze. Tego w m4/3 jeszcze nie było. Zapowiada się bardzo fajnie. Szklarnia w systemie m4/3 coraz większa.
Fajne i widać, że solidnie wykonane obiektywy, tylko mam nadzieję, że cena nie wyrzuci nas z butów.
rowniez mi sie oba bardzo podobaja. z mojego punktu widzenia dodaja duzo do m4/3, ktore juz i tak mi sie podobalo. w sumie to jest po prostu konsekwentne dzialanie Olympusa, ktory robi to, co niegdys robil swietnie w OM-ie - male, dopracowane optycznie i przyjemne mechanicznie stalki... a do OM-a mam "niestety" bardzo slaby punkt... :)
Trochę podobne do DA-limitedów. Zwłaszcza srebrnej serii.
Obudowa z metalu czy plasticzana?
Brakowała tych obiektywów, jak rybie wody ;). Bo właśnie z takimi szkłami całe m43 pokazuje pełnię możliwości - małe, o wielkich możliwościach fotograficznych. A nie ciemne zumy.
f8@24mm, jest dokładnie jak piszesz. Stałki Zuiko OM były mniejsze od konkurencji, przy zachowaniu świetnej jakości (np. 100/2.8 prawie taka jak standard). Bardzo lubię te szkła, ale z przyjemnością się ,,przesiądę''.
Tyle, że nadal jest niedosyt jak dla mnie. Obiektywy klasy 85-90 mm na pełną klatkę potrafią mieć światło f/1.2-f/1.4. A tutaj mamy f/1.8. Gdzie zysk z małej matrycy?
Jaka jest różnica w g.o. pomiędzy FF a m43?
link
kolory
Bogumił słusznie zauważył. Ta skala głębii bez skali odległości jest tylko dziwnym ozdobnikiem. Wyglada na to, że jakiś skośnooki inżynier zasnął nad CADem. Teraz będzie musiał popełnić seppuku.
@Arek, portretówka faktycznie mogłaby być jaśniejsza, ale wtedy raczej nie za $400 (o takiej cenie się mówi)... Może za jakiś czas wypuszczą 45/1.2? Grunt, że jest - pierwsza w systemie :).
ciekawus, Bogumił - może przełącza się na MF przez przesunięcie pierścienia i skala jest pod spodem? Taka wpadka przy 900$ jest nie do pomyślenia ;)
@gavin, obiektywy 4/3 dają taką GO, jak obiektywy FF na przysłonie większej o 2 działki - f/2 = f/4 jeśli chodzi o GO.
Czyli mamy odpowiedniki 24/4 i 90/3.6. Święto lasu ;)
Przydałaby się długa porterówka tak 70 f1,8
:)
bo tego w systemie nie ma, a na Canonie 135 f2,0 :) dużo bardziej mi pasuje niż 85
W zakresie Go to odpowiednik 24/4 i 90/3,6 - ale w zakresie ISO to już 24/2 i 90/1,8
Sample wyglądają na prawdę dobrze. 12-stka bardzo ciekawa.
TS, no ale 1.8/85 Canona czy Nikona jest tańszy niż 400 USD. Światło te same, a GO dużo lepsza.
No fakt, m43 to drogi system :(
tak, ale jak taszczysz na co dzień trochę kilo, to tutaj ważna jest walka o gramy,
to nie zestaw do pracy,
to zestaw na wakacje....
Ja nie oczekuje cudów. Po to tam jest mała matryca, żeby z niej korzystać. Chciałbym tam więcej szkieł w stylu Vojtka 0.95/25 czy 14-35 i 35-100 f/2.0. Zrobić tak samo ciemne jak na pełnej klatce i jeszcze na dodatek droższe, to żadna atrakcja, bo na starcie jest strata ze względu na GO.
ja bym tak nie przeliczal numerkowo tych glebii ostrosci. nie chce uzywac zaklec i pisac gornolotnych hasel o magii FF czy zupelnie innej plastyce, ale jak ogladam fotki z 5D i te z 450D (oba po 12Mpix, wiec dosc wygodne do porownania), to co po prostu FF wyglada inaczej. moge sobie zapiac Sigmofona 50/1.4 do obu i nawet w cropie porobic na dziurach pokroju f/1.8 (gdzie nadal jest malo ostrego, ale jak juz to sakramencko ;) ) ale to nie wyglada tak, jak FF na chocby f/3.5. no nie. nie wiem dlaczego tak jest i to tez nie wydaje sie miec realnego powodu po stronie optyki. moze kwestia mikrokontrastu matryc...
co do tego, ze szklo ma f/1.8 nie f/1.2 - kwestia ceny. wolalbym f/1.8 za 300 EUR niz f/1.2 za 1000 EUR. zwlaszcza, ze na to drugie poki co raczej nie byloby zbytniego popytu... a ze sie da.... no da, tylko kwestia nadrzedna jest na tym zarobic...
Szkoda że ten 45mm nie jest macro...
ale 14-35 i 35-100 - fajne szkła, ale lekkie nie są, pracowałem na nich, i wtedy nie jest to mikro.
Myślę ze takie zoomy nie powstaną.
Najwyżej możemy się podziewać odpowiednika micro 14-54 i to będzie najbardziej profi zoom w systemie...
co do ceny, to trochę za dużo. ale olek ma ze tak ze wysoko startuje a potem obniża ceny
@Arek TS, no ale 1.8/85 Canona czy Nikona jest tańszy niż 400 USD. Światło te same, a GO dużo lepsza.
Wcale nie lepsza tylko mniejsza. Ja np. cenie sobie możliwośc wykonania zdjęcia rodzinie na max otwartym obiektywie w ciemnym pokoju na którym to zdjęciu widac fajnie i ostro wszystkich, a nie tylko wyraźnie nos wujka, potem jakby ciocia a dalej juz nie wiadomo czy dziadek, babcia czy czajnik do pazenia herbaty.
Ponad to w kontekście 44/1.8 mówi się o cenie ok. 300 dolców - magiczne 299 ;-). Na nasze będzie to ok. 1000
@anakin
no jak Ty robisz zdjęcia grupowe w pokoju przy pomocy 85mm to gratulacje :)
anakin, przymknąć zawsze można. A w drugą stronę to nie działa, bo nie otworzysz bardziej niż na maksymalny otwór względny.
Miałem na myśli 20/1.7. Często też robie na imprezech czy pod wieczór w plenere. 45/1.8 nada się znakomicie.
Przymknac można oczywiście. Ale zaraz trzeba wydłużyć czas migawki. A to oznacza albo poruszoną fotke albo wysokie ISO.
skoro tak, to porównuj do np 35mm 1.8 za 800zł
link
Tutaj widać, że żaden inżynier nie musi popełniać czegokolwiek. Jest skala odległości.
Nie wiem, skąd taki terror GO. Może format 35 mm też jest do d....y, skoro 4x5 dopiero ma GO.
Pojawiły się nowe szkła do m43 i chwała im za to, gdyby aparat miał jakąkolwiek namiastkę wizjera optycznego chętnie bym kupił. Ale nie na stopce, w analogu też za tym nie przepadam.
Mógłbym porównywać. Ale 35/1.8 podpięty do jakiejs puszki lustrzanej daje niezłego kloca. Nie jestem zainteresowany klocami tylko małym aparacikiem z możliwościami jak wspomniany kloc.
No no... portretówka od LOLympusa, czyli odpowiednik 90mm F3.6 :-) (dla FF)
12mm wydaje się być fajna propozycja.
Stylistyka optyki robi się niszowa. Przepraszam - limitowana. ;)
strzelająca sobie w kolano
:-D
Śliczne są te szkiełka, ale jeśli są plastikowe, to Olek popełnił duuuuży błąd...
Yura, podejrzewam, że będzie jeszcze wersja kolekcjonerska. Z kartonu do samodzielnego sklejenia.
12 mm jest full metal. Znajomy znajomego miał go już w łapach.
Stylistyka jest bardzo ładna. Ale też przyłączam się do przedmówców - myślę że zrobienie światła 1,4 ( jeśli nie) nie powinno zbytnio podrożyć tego obiektywu - a było by już znacznie przyjemniej w porównaniach. Oczywiście jak jak widać można spokojnie zrobić i 0.95 i to w niekosmicznej cenie.
Zgadzam się natomiast że sama mała GO to nie wszystko bo większości ludzi nie zależy na artystycznie małej ale na tym aby wujek i ciocia byli oboje na ostro. I w tym była by też potencjalna przewaga m4/3 ( większa głębia przy tym samym f ) gdyby nie to że jak na razie ciągle matryce m4/3 szumią znacznie ( dodatkowe 2-3EV) mocniej niż czołowe ASP-C nie mówiąc o FF.
Odpowiadając na pytania o skale odległości na obiektywie:
link
W końcu coś ładnego i jaśniejszego, zamiast tej "ciemnoty", która była prezentowana do tej pory. Jednak od m4/3 oczekiwałbym znacznie jaśniejszych stałek. :(
Jakie korpusy, takie szkła. Nie ma póki co zaawansowanego (uszczelnionego, z dobrym wizjerem, porządnym uchwytem), więc nie ma też bardzo jasnych stałek i zumów. Ale mz to tylko kwestia czasu, o ile Olympus nie wpadnie na znowu na jakiś genialny pomysł, grzebiąc m43 jak lustrzanki.
LOLympus nigdy nie mógł sobie pozwolić na jaśniejsze stalki, chociażby dlatego ze nie może kompensować strat światła dla F1.0.. 1.4 przez podbicie iso jak robi to reszta cziterów w tym momencie.
@Yura
Plastik, na 99%...
12 jest full metal na 100%
@Szabla Stylistyka optyki robi się niszowa. Przepraszam - limitowana. ;)
Widać coś kazali Ci wymyślić. W sumie nie ma do czego się przyczepić to przynajmniej coś o stylistyce się napisało. Ale przyznasz, że NEX wypada coraz biedniej przy m4/3 ;-).
Na osłonie z 12 widać śrubkę, więc raczej metal. A to oznacza, że znajdą się tacy, którzy kupią PENa tylko po to żeby kupić szkiełka :)
Chciałbym się dowiedzieć gdzie wiszą wasze certyfikaty "przodowników trendów"? Jakim cudem możecie komentować co jest dobre a co nie i co kto kupi? W dodatku co z tą nagonką na "dobra go=mała go" A ja mam na odwrót i co jestem gorszy? Raczej nie bardzo.
Fajne szkiełka, mniej więcej graniczne ogniskowe takiego 24-105/4. Głębia też będzie podobna. Mi tam "ciemna elka" styka do pstrykania "portretów" ;).
Nie rozumiem ciągłych porównań do tzw. "pełnej klatki", czyli małego obrazka (marketingowy bełkot wrył się niektórym w świadomość :P). Tutaj jest to śmieszne ale podobne teksty dotyczące Q-Pentaksika, to dopiero JAJA :)))))))). Przecież 4/3 to nie jest system dla zwolenników papierowej głębi, bo raczej szkieł o świetle @0,5-0,7 nie doczekamy. MSZ dzisiejsze nowości całkiem sensownie się prezentują.
P.S. W sumie to mam w poważaniu te nowości, bo znowu nie ma body z wizjerem optycznym. Ja nie chcę być zombie, buuu...
Nie doczekasz się wizjera optycznego. Chyba, że ten dopinany pod 17/2.8, ale to raczej celownik ;-). Natomiast wizjery elektroniczne montowane w panasach czy doczepiany do PEN'a jakością przewyższa wizjery optyczne z lustrzanek EL.
@anakin
"Nie doczekasz się wizjera optycznego"
Na razie zostaje X100, na razie... (co, nie można pomarzyć ? ;) ).
Pierścień ostrości jest przełącznikiem auto/manual, cofając go w stronę korpusu pokazuje się skala odległości?
Tak widać na jednym ze zdjęć na 43rumors.com
Lailonn miłośnicy rozmamłanego tła nie zrozumieją starań człowieka wypruwającego sobie flaki by uzyskać jak największą głębię ostrości bez dramatycznego przymykania przysłony.
Lailonn chciałem dokładnie to samo napisać. Czasami jak posłucham co niektórych "fachowców" to aż nóż mi się w kieszeni otwiera. Tak samo nie rozumiem porównywania do 35 mm z tą GO.. A widziałem mnóstwo rewelacyjnych zdjęć, gdzie go wcale nie była "papierowa". Ale taka moda, mieć "pełną" klatkę i walić fotki byle jakie ale z płytką GO i juz jest " profi". Jak wychodzi taki fajny obiektyw jak 12 f2 i 45 to już narzekania, że to nie jak w pełnej klatce.. Gees ludzie ogarnijcie się.
Do: kptzubik- dzięki. Na innym portalu przeczytałem, że ostrość można ustawiać tak jak w tradycyjnych, manualnych stałkach. Żaden terror, z mojej strony, tylko zwykła ciekawość. ;-)
@Ale taka moda, mieć "pełną" klatkę i walić fotki byle jakie ale z płytką GO i juz jest " profi"
I koniecznie przez wizjer. Jak trzaskasz "na zombie" to jesteś amator i sie nie znasz ;)
Chciałbym taką jasną 12-tkę do mojego E-300 (w sferze marzeń pozostaje też szkło 10/2 lub podobne). Zastanawiam się, czy są jakieś możliwości użycia szkieł m4/3 w "dorosłym" systemie 4/3.
Sample wyglądają wręcz rewelacyjnie, od pełnej dziury jak to zresztą u większości szkieł Olka żyletka :D system rozwija się bardzo ładnie, pomimo mniejszej matrycy wielkość i jakość tych szkiełek jest imponująca. Pewnie w następnym modelu dodadzą wizjer :)
m4/3 w 4/3 odpada. Mniejsza odległośc szkło-matryca w m4/3 to uniwmożliwia. Natomiast odwrotnie jest ok. Sam uzywam szkieł 4/3 w m4/3 - oczywiście z działającym AF.
anakin podpinałeś przez adapter jakieś szkło z silnikiem ultradźwiękowym? Słyszałem, że działa wolniej, a zamierzam kupić 50mm f/1.4 Sigmy pod GH2.
Arek, w przeciwieństwie do szkieł innych systemów i producentów Zuiko nie trzeba przymykać żeby uzyskać ostry obraz. Co mi z tego że płacę za f 1,4 skoro realnie korzysta się grubo pow.2,0.
Wiem - można się pochwalić przed sąsiadami :)
Nie. Używam 35/3.5 i długiego kita z g10. Jeżeli masz wątpliwości to na stronie panasa gdzieś jest tabela co działa. Rodzaj silnika nie ma chyba znaczenia. Oczywiście AF jest słabszy niż w dedykowanym szkle
Dzięki, ale tyle też wiem ;). Szukam kogoś kto ma doświadczenie. Trudno, zaryzykuje i niedługo napiszę jak sie dogaduje to szkło z Lumiksem.
tabela zgodności
wszystkich korpusów 4/3 i mikro Panasa:
link
do GH2:
link
Stałki mogliby już zrobić na poziomie f/1,4 z łaski swojej. Na takiej przysłonie w 4/3 jeszcze nie ma masakrycznie małej GO, której należałoby unikać jak ognia. Nawet najwięksi miłośnicy hiperfokalnej znaleźliby dla takiej przysłony od czasu do czasu zastosowanie.
A z tym przymykaniem szkieł, że niby nie trzeba tego robić, to bajki... Nie ma nic magicznego w marce Zuiko, co sprawiałoby, że te szkła są wyjątkowe. Jedne są lepsze, inne gorsze; jedne trzeba przymykać, innych nie trzeba... Tak samo jest w każdym systemie. Miałem tych szkieł trochę, używałem ich przez parę lat, mam porównanie do innych systemów, których teraz używam na co dzień. Samemu mogłem się przekonać, jak wiele mitów przyrosło już do Olka.
Ja używałem kilka szkieł zuiko. Nie przypominam sobie żeby jakieś trzeba było przymykać. Jakie "trzeba" było przymykać? Jakich mitów przyrosło do olka? Co się z Tobą dzieje?.
rodzyn...
Nie pytałem "czy", tylko "jak". Wiem, że automatyka działa. Pytanie adresuje do kogoś kto ma doświadczenie ze szkłami 4/3 z ultradźwiekowym napędem podłączonymi do m4/3 przez adapter. Słyszałem, że AF mocno zwalnia. Jest tu ktoś taki?
P.S. Nie musisz mi tłumaczyć przez translate google-znam angielski :).
@anakin, no np. ZD 14-54 trzeba było przymykać, bo na pełnej dziurze i szerokim kącie był słaby (jednak dużo lepszy przy innych konfiguracjach przysłony i ogniskowej).
link
ZD 25 f/2,8 i m.ZD 17 f/2,8 też były nieszczególne. Nigdy jednak nie narzekałem na ZD 9-18. Wiem też, że ZD 12-60 i szkła z najwyższej półki też są świetne. Ale z najniższą półką to w Olku jest różnie, tak jak wszędzie zresztą.
wulf | 2011-06-30 20:49:43
Lailonn miłośnicy rozmamłanego tła nie zrozumieją starań człowieka wypruwającego sobie flaki by uzyskać jak największą głębię ostrości bez dramatycznego przymykania przysłony.
W takim celu lepszy jest XZ-1 albo Samsung EX1 masz F1,8 przy 24 mm i dużo większą GO niż w 4/3.