Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Sony A7R

Sony A7R
16 października
2013 08:02

Drugą dzisiejsza premierą firmy Sony jest bezlusterkowiec A7R, bliźniaczy do modelu A7, lecz wyposażony w pełnoklatkową matrycę Exmor CMOS o rozdzielczości 36 Mpix pozbawioną optycznego filtra dolnoprzepustowego. Drugą różnicą jest system autofokus, który w przypadku A7R pracuje tylko w oparciu o detekcję kontrastu.

Matryca zastosowana w Sony A7R wykorzystuje nową technologię „gapless on chip”, która eliminuje przerwy między sąsiadującymi pikselami. Wprowadzone ulepszenia mają zapewnić większą światłoczułością i rozdzielczością oraz niższy poziomem szumów. Pozbawienie matrycy optycznego filtra dolnoprzepustowego ma jeszcze bardziej zwiększyć rozdzielczość uzyskiwanych zdjęć. Poza matrycą i systemem AF w stosunku do modelu A7, Sony A7R posiada masę mniejszą o 10g. Reszta cech jest taka sama w przypadku obu aparatów. Podobnie jak model A7, A7R trafi do sprzedaży od listopada br.

Specyfikacja aparatu jest dostępna w naszej bazie:

Informacja prasowa

Sony α7R: najmniejszy i najlżejszy na świecie aparat pełnoklatkowy z wymiennymi obiektywami
Aparaty serii a7 to pierwsze na świecie bezlusterkowce z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu

  • Nowo opracowana pełnoklatkowa matryca obrazu Exmor™ CMOS typu „gapless on chip” bez optycznego filtra dolnoprzepustowego, o efektywnej rozdzielczości 36,4 megapiksela
  • Nowy, trzy razy szybszy procesor BIONZ X™ z nowym systemem strefowej redukcji szumu
  • Nowo opracowany inteligentny system automatyki ostrości, o 35% szybszy od standardowych systemów opartych na detekcji kontrastu
  • Udoskonalony wizjer XGA OLED Tru-Finder™ o szerokim polu widzenia
  • Praktyczny, niezawodny i intuicyjny w użyciu aparat z zabezpieczonym przed kurzem i wilgocią korpusem ze stopu magnezowego i rozbudowanymi funkcjami ręcznego wyboru ustawień
  • Zapis progresywnego obrazu filmowego Full HD (1920x1080 50p/25p ) w formacie AVCHD z możliwością regulacji dźwięku i reprodukcją „czystego” sygnału HDMI
  • Wyjście obrazu fotograficznego 4K i zgodność z technologią TRILUMINOS Display
  • Łatwość podłączania smartfonów i tabletów z użyciem technologii NFC i Wi-Fi

Sony A7R

Niecierpliwie wyczekiwany przez zawodowców i zaawansowanych fotoamatorów aparat Sony α7R otwiera nowy rozdział w historii cyfrowych aparatów fotograficznych. Zastosowanie pełnoklatkowej matrycy w mieszczącym się na dłoni, bezlustrowym aparacie z wymiennymi obiektywami pozwoliło na połączenie olbrzymiego potencjału fotograficznego z lekkością i poręcznością.

Aparaty α7R i α7 rozpościerają przed doświadczonymi fotografami nowe horyzonty możliwości artystycznych, których wykorzystanie umożliwi sześć nowych obiektywów Sony i Carl Zeiss do matryc pełnoklatkowych, doskonałych zarówno do fotografowania, jak i nagrywania filmów Full HD.

Piękny, wygodny przy długotrwałym użytkowaniu aparat α7R to zaawansowane narzędzie stworzone w pierwszym rzędzie dla doświadczonych fotografów. Do wybierania ustawień służą w nim przednie i tylne pokrętło, kółko sterujące i pokrętło kompensacji ekspozycji. Można ich intuicyjnie używać, komponując ujęcia z użyciem kontrastowego wizjera XGA OLED Tru-Finder o wysokiej rozdzielczości lub uchylnego, 3-calowego ekranu LCD.

W pełnoklatkowym przetworniku obrazu Exmor CMOS zastosowano technologie koncentracji światła i powiększania elementów światłoczułych oraz nową konstrukcję „gapless on chip”, która eliminuje przerwy między sąsiadującymi pikselami. Wprowadzenie tych ulepszeń zaowocowało większą światłoczułością i rozdzielczością oraz niższym poziomem szumów — mimo bardzo wysokiej rozdzielczości skutkującej mniejszymi wymiarami poszczególnych pikseli.


Sony A7R


Sony A7R


Sony A7R

Dzięki połączeniu pełnoklatkowej matrycy obrazu z nowym, wydajnym procesorem BIONZ X aparat α7R zapewnia profesjonalną jakość nagrywanych filmów Full HD i nawet przy słabym oświetleniu pozwala na uzyskanie wiernie odwzorowanego obrazu filmowego z bogatą kolorystyką i małą ilością szumu. Podczas filmowania można obecnie korzystać z ulepszonej funkcji Clear Image Zoom, uzyskując większe zbliżenia bez ograniczenia liczby pikseli. Zaawansowani wideofilmowcy z zadowoleniem powitają również takie profesjonalne rozwiązania, jak regulacja i kontrola poziomu dźwięku czy wyjście „czystego” sygnału HDMI, służące do wyświetlania filmu na zewnętrznym monitorze lub nagrywania go na inne urządzenie.

Model α7R jest wyposażony w szybki, inteligentny system automatyki ostrości. Pełną personalizację aparatu oraz dostosowanie go do własnych potrzeb i stylu pracy umożliwia natomiast 9 przycisków o programowalnym działaniu, do których można łącznie przypisać 46 funkcji. Nawet wtedy, kiedy fotografowana postać jest częściowo odwrócona od obiektywu, z jednoczesnym ustawieniem małej głębi ostrości, twarz będzie ostra dzięki precyzyjnemu systemowi wykrywania oczu (eye AF), który pozwala nadać priorytet nawet jednej widocznej źrenicy.

Zdjęcia o wysokiej rozdzielczości można oglądać bezpośrednio na telewizorach 4K, zapewniających czterokrotnie więcej szczegółów niż modele Full HD. Zgodność z technologią TRILUMINOS Colour oznacza, że przy wyświetlaniu zdjęć i filmów na telewizorze BRAVIA z ekranem TRILUMINOS Display obraz będzie zachwycał nadzwyczajnym bogactwem naturalnie wyglądających barw.

Wbudowane technologie bezprzewodowe Wi-Fi i NFC pozwalają jednym dotknięciem łączyć aparat z produktami z rodziny Xperia™, jak również smartfonami i tabletami z systemem Android i technologią NFC. Serwis PlayMemories Camera Apps oferuje z kolei szereg darmowych i płatnych aplikacji, między innymi dodatkowe filtry i efekty zdjęciowe, narzędzia i inne.

Dzięki nowej aplikacji „Wielokrotna ekspozycja” można z łatwością nałożyć na siebie szereg obrazów i uzyskać widowiskowe rezultaty z wykorzystaniem szeregu zaprogramowanych motywów artystycznych oraz ręcznych trybów mieszania obrazów.

Aparat α7R jest dostarczany z fabrycznie zainstalowaną aplikacją „Smart Remote Control” . Pozwala ona nastawiać ekspozycję i wyzwalać migawkę smartfonem. Bardzo przydaje się podczas zdjęć grupowych i autoportretowych z użyciem statywu. Automatyczne przesyłanie wykonanych zdjęć do urządzenia mobilnego umożliwia ich błyskawiczne sprawdzenie i zaprezentowanie.

Mimo że korpus aparatu α7R jest wykonany z mocnego stopu magnezowego i zabezpieczony przed kurzem i wilgocią, waży tylko 407 g (sam korpus). Tym samym model α7R jest najmniejszym i najlżejszym na świecie aparatem z wymiennymi obiektywami i pełnoklatkową matrycą obrazu.

Dla zawodowych fotografów i fotoamatorów-pasjonatów ważnym atutem będzie najwyższa w historii rodziny α rozdzielczość obrazu. Nowy, pełnoklatkowy przetwornik Exmor CMOS ma około 36,4 megapiksela efektywnej rozdzielczości i zapewnia niespotykaną dotąd w tej klasie urządzeń szczegółowość obrazu. Matryca modelu α7R nie zawiera optycznego filtra dolnoprzepustowego, co pozwala na maksymalne wykorzystanie jej wyjątkowej szczegółowości. Uzupełnia ją procesor obrazu Sony BIONZ X najnowszej generacji. Do jego zadań należy wydobywanie szczegółów z obrazu i osłabianie szumów w szerokim zakresie czułości ISO: od 100 do 25 600. (Uwaga: zakres ten można zwiększyć w trybie wieloklatkowej redukcji szumów do ISO 51 200 i zmniejszyć do ISO 50.)


Sony A7R

Nowe obiektywy z mocowaniem typu E przeznaczone do pełnoklatkowych matryc obrazu

Sony oferuje również pięć nowych obiektywów z mocowaniem typu E, które w pełni wykorzystują potencjał pełnoklatkowej serii α7. Znajdziemy wśród nich dwa średniozakresowe obiektywy zmiennoogniskowe (Sony i Carl Zeiss), dwa stałoogniskowe modele Sonnar T* o dużej jasności oraz teleobiektyw zmiennoogniskowy typu G o wysokiej jakości. W sprzedaży pojawi się również nowy adapter mocowania, który pozwoli na korzystanie z obiektywów z mocowaniem typu A przeznaczonych do matryc pełnoklatkowych, takich jak kolejna nowość Sony: teleobiektyw zmiennoogniskowy SAL70200G2 70 – 200 mm F2,8 G SSM II.

Wraz z aparatem α7R pojawią się nowe akcesoria. Uchwyt VG-C1EM ułatwia wykonywanie zdjęć w układzie pionowym, a dzięki miejscu na dwa akumulatory NP-FW50 pozwala na wydłużenie czasu pracy aparatu. Ładowarka BC-TRW jest wyposażona w diodowy wskaźnik do kontroli stanu ładowania. Po podłączeniu do odpowiedniego kabla zdalna stopka FA-CS1M umożliwi instalację lampy błyskowej poza stopką aparatu. W ofercie znajdzie się również luksusowa, skórzana torba LCS-ELCA, która zabezpieczy przenoszony aparat przed pobrudzeniem i porysowaniem.

Lekki, nieduży, pełnoklatkowy aparat cyfrowy z wymienną optyką Sony α7R można już rezerwować na stronie www.sony.pl, a jego sprzedaż w Europie rozpocznie się w połowie listopada.


Sony A7R

Najważniejsze cechy Sony A7R

  • Współpraca z obiektywami: Obiektywy Sony z mocowaniem E
  • Przetwornik obrazu: Pełnoklatkowy (35,9 x 24,0 mm) przetwornik obrazu Exmor CMOS
  • Liczba pikseli (efektywnie): Około 36,4 megapiksela
  • System zapisu (fotografie) : JPEG (DCF 2.0, Exif 2.3, zgodność z MPF Baseline), RAW (format Sony ARW 2.3)
  • System zapisu (film): Zgodność z formatem AVCHD 2.0; MP4
  • Nośniki: Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO-HG Duo, Memory Stick XC-HG Duo, karta pamięci SD, karta pamięci SDHC (zgodna z UHS-I), karta pamięci SDXC (zgodna z UHS-I)
  • System nastawiania ostrości: Fast Intelligent AF (system AF z detekcją kontrastu)
  • Liczba pól ostrości: 25 pól (AF z detekcją kontrastu)
  • Typ pomiaru ekspozycji: pomiar z wykorzystaniem 1200 stref
  • Czułość ISO, fotografie: odpowiednik ISO 100 – 25 600 (co 1/3 EV), (wartości ISO od ISO 50 wzwyż można nastawiać jako rozszerzony zakres ISO), automatyczna (ISO 100 – 6400, możliwość wyboru górnej/dolnej granicy)
  • Czułość ISO, filmy: odpowiednik ISO 200 – 25 600 (co 1/3 EV) / automatyczna (odpowiednik ISO 200 – 6400)
  • Wizjer: Elektroniczny 0,5 calowy, kolorowy, 2 359 296 punktów, pokrycie kadru 100%, powiększenie 0,71x,
  • Ekran LCD: 3 calowy, TFT 921 600 punktów, regulacja kąta maksymalnie około 90° w górę, 45° w dół
  • Wi-Fi: Oglądanie na smartfonie, Przesyłanie do komputera, Oglądanie na telewizorze,
  • NFC: (Forum typu 3), zdalne sterowanie jednym dotknięciem, udostępnianie jednym dotknięciem
  • Współpraca z serwisem PlayMemories Camera Apps
  • Dźwięk: Wbudowane mikrofony stereofoniczne lub mikrofon ECM-CG50 / adapter XLR-K1M (sprzedawane oddzielnie)
  • Głośnik: Wbudowany, monofoniczny
  • Gniazdo słuchawkowe mini jack stereo 3,5 mm
  • Wymiary (bez wystających elementów): 126,9 x 94,4 x 48,2 mm
  • Waga: 407 g (sam korpus), 465 g (z akumulatorem i kartą Memory Stick PRO Duo)

Sony A7R


Komentarze czytelników (202)
  1. fatman
    fatman 16 października 2013, 08:16

    No!
    To szykować minimum 8 klocków za samo body.
    Ale małe toto nie jest ( jak na bezlusterkowca).

  2. dj_zibi
    dj_zibi 16 października 2013, 08:19

    Samo body wielkie nie jest jednak szkła do FF mąłe być nie mogą i tu wydaje mi sie mijamy sie z sensem bezlusterkowców.

  3. Szabla
    Szabla 16 października 2013, 08:20

    Są większe bezlusterkowce i to m43 ;)

  4. 16 października 2013, 08:24

    Sony A7R - 127 x 94 x 48, wielkość matrycy - 35.8 x 23.9 mm
    Olympus E-M1 - 130 x 94 x 63, wielkość matrycy - 17.3 x 13 mm

    No to tyle :P

  5. Arek
    Arek 16 października 2013, 08:24

    A jak dołączysz obiektyw? To co będzie mniejsze?

  6. dj_zibi
    dj_zibi 16 października 2013, 08:25

    Optyka Panie Optyka... do FF nie mogą byc małe szkła:)

  7. Arek
    Arek 16 października 2013, 08:26

    Znaczy się mogą być małe, ale będzie tragedia na brzegach...

  8. dj_zibi
    dj_zibi 16 października 2013, 08:27

    Dokładnie Arek. Chyba ze zrobić coś na wzór małych pentaxów...

  9. boogi58
    boogi58 16 października 2013, 08:27

    szkła z Nexa podejdą?

  10. Arek
    Arek 16 października 2013, 08:29

    Podepniesz, ale bez gwarancji pokrycia rogów.

  11. 16 października 2013, 08:35

    Ten Zeiss 35/2.8 jest niewielki, a to ekwiwalent takiego 18/1.4 w MFT. Zobaczymy jak to wyjdzie w testach.

  12. cube
    cube 16 października 2013, 08:39

    No to teraz wreszcie skonczą się narzekania na przesilone kręgosłupy i inne rzeczy a nastąpi wysyp fotograficznych arcydzieł... no może poza tymi co muszą mieć >5 fps aby uchwycić kadr... ;-)))

  13. subiluru
    subiluru 16 października 2013, 08:40

    To jak to jest? Szkła do systemu M mogą być małe a te od sony nie mogą?

  14. 16 października 2013, 08:41

    2300 w b&h - całkiem nieźle...

  15. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 08:44

    Tu mi się bardziej podoba możliwość podpięcia obiektywów w drugą stronę...
    Można mieć toto nowe cudo (dość duże) i małego NEXa i obsłużyć oba kompletem tych nowych szkieł.

  16. andk21
    andk21 16 października 2013, 08:44

    "wymiary bez wystających elementów",czyli trzeba dodać wysokość wizjera i uchwyt?

  17. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 08:45

    @subiluru
    Nie wszystkie szkła do M są małe. No i chyba nie chcesz żeby do nowego systemu kosztowały tyle co do M :)

  18. Leeb70
    Leeb70 16 października 2013, 08:46

    Samo body. Czyli w Polsce ok. 9 tys. A7 tańszy 1700 $. Czyli ok. 7 tys. u nas.

  19. Euzebiusz
    Euzebiusz 16 października 2013, 08:48

    @fatman
    "To szykować minimum 8 klocków za samo body. "

    A mówią, że Polacy to sami pesymiści :-)

  20. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 08:54

    Nie ma szans na 8000. Do 2300$ trzeba dodać vat. 9000 minimum :-(
    A w takiej sytuacji... Mamy w tej cenie d800 dla zawodowców a amatorów w Polsce niewielu będzie stać.
    Co innego w normalnym świcie...

  21. boogi58
    boogi58 16 października 2013, 08:57

    kiedy 3 lata temu kupowałem Nexa wszyscy się śmiali z Sony, a ja wiedziałem, że ta "firma od telewizorów" sporo namiesza
    no i namieszała
    A7 w cenie Canona 6D...

  22. dj_zibi
    dj_zibi 16 października 2013, 08:59

    boogi58 namieszała? Jakoś jej to sprzedaży nie podbija:) Sprzedaż podbijają tanie lustra:)

  23. hijax_pl
    hijax_pl 16 października 2013, 09:06

    Tanich luster już ta firma nie produkuje. Widać, że skupia się na klientach o dość głębokiej kieszeni oraz tych co chcą za 500zł mieć jakość "luszczankową".

    Swoją droga zastanawiam się jak się będzie sprawdzać CDAF. Z innej beczki - brzydal :)

  24. 16 października 2013, 09:15

    przypomina trochę N1 ale jest zdecydowanie ładniejszy i designerski niż mydło Nikon N1.
    ta firma przynajmniej nie obniża tak drastycznie jakości, że do lustrzanki trzeba dokupić odkurzacz :P

  25. moozq
    moozq 16 października 2013, 09:17

    fatman - przecież w m43 są też niemałe olbrzymy, vide gh3 a i nie widzę specjalnej różnicy w wadze pomiędzy nim a om-d. Może i olek jest fajny z mikro stałką, ale mnie osobiście nie interesuje mikroprecjozalna fotografia. Ten soniacz z jasną stałką daje spore pole działania bez kompromisów.

  26. Leeb70
    Leeb70 16 października 2013, 09:18

    Piękny nie jest. ale to kwestia gustu. Żeby tylko Olympus nie pozwał ich za ten wizjer.

  27. Wnioski
    Wnioski 16 października 2013, 09:20

    A czemu ten A7R ma ustawianie ostrości gorsze niż A7?

  28. Krzysiek_gfx
    Krzysiek_gfx 16 października 2013, 09:22
  29. hijax_pl
    hijax_pl 16 października 2013, 09:26

    Jak ma pozwać, skoro w zasadzie wykupili Olka? ;)

  30. hijax_pl
    hijax_pl 16 października 2013, 09:29

    Skoro się pojawiła Alfonexa 3000 to pewnie za rok czy dwa tu też nastąpi odwrót od mikroskopiności. Sony już dało się poznać z tej strony, że nie ma spójnej wizji :)
    No chyba, że ten aparat ma być lepszym substytutem RX1R z wbudowanym wizjerem i wifi ;)

  31. Leeb70
    Leeb70 16 października 2013, 09:30

    No fakt. Pewnie ten wizjer to efekt współpracy między tymi firmami, o której była mowa jakiś czas temu. : )

  32. Leeb70
    Leeb70 16 października 2013, 09:32

    hijax_pl

    Też o tym samym pomyślałem, że za jakiś czas pojawi się jakaś wydmuszka wielkości np. D800.

  33. ato7
    ato7 16 października 2013, 09:32

    Ze 2 lata temu pisałem że Sony ma wszystko żeby wypuścić bezlustrzankowe FF, ale rozmiem czekali
    aż dopracują AF. Głównym konkurentem będzie APS-C wyższej klasy, w szczególności Fuji - wg. mnie straci rację bytu i będzie musiało obniżyć ceny żeby przetrwać.

    Dla tych co się śmieją z m4/3 warto uświadomić że jak widać pełna klatka z obiektywem z AF nigdy
    nie będzie kieszonkowa. Pojedyncze stałki mogą być niewielkie, ale o zoomach należy zapomnieć.

  34. pgi
    pgi 16 października 2013, 09:34

    Specyfikacja rewelacyjna tylko ta ergonomia przy porządnych szkłach :(

  35. hijax_pl
    hijax_pl 16 października 2013, 09:40

    Ładowanie przez USB? To jakiś żart by dokupywać zewnętrzna ładowarkę...
    Śmiesznie ten apart wygląda po podłączeniu gripa :)

  36. Leeb70
    Leeb70 16 października 2013, 09:41

    Jako użytkownik m.in. m4/3 stwierdzam, że nie jest to sprzęt kieszonkowy. Co prawda lżejszy i mniejszy niż odpowiedniki np. z APS-C. Wszystkie te bezlusterkowce są w miarę małe tylko ze stałkami naleśnikowatymi i okołonaleśnikowatymi. Po podpięciu jakiegoś większego zooma stają się trochę śmieszne i mało ergonomiczne.

  37. Szabla
    Szabla 16 października 2013, 09:41

    Wizjer jest produkcji Sony :)

  38. Faktoid
    Faktoid 16 października 2013, 09:41

    Część osób pisze, że idea bezlusterkowców to mały rozmiar. Od kiedy?!!! To jest tylko efekt uboczny, taki happy accident który zresztą nie zawsze się udaje patrz Panasonic G3.
    Inni znowu płaczą, że obiektywy duże. Oczywiście, że są duże bo muszą pokryć dużą matrycę i tutaj cudów nie ma, tutaj są prawa fizyki. Na dodatek z obiektywami na bagnet E jest jeszcze jedna sprawa, na którą chyba nikt nie zwraca uwagi. Otóż tzw. "flange distance" w bagnecie E jest tak mały, że Sony aby uniknąć problemów z tym związanych kompensuje to długością obiektywów, jakby dodając adapter do typowego szkła do lustrzanki. Zwróćcie uwagę na ich 55mm, wygląda jak mały tele. To samo tyczy się wielu innych szkieł. Wychodzi więc na to, że to co zyskujemy na "chudości" korpusu odrabiamy na długości obiektywu.

    Naprawdę fajna premiera, jest ciekawy jak wypadną te ulepszone matryce o i jak się spisze AF w 7R. Fakty każą sądzić, że przy słabym oświetleniu może być katastrofa. Wielka szkoda, że skoro ekran jest odchylany góra/dół nie ma rzędu przycisków po lewej stronie, tym samym ergonomia wygląda na ubogą. Niemniej jednak super sprzęt i zobaczymy jak to wpłynie na konkurentów.

  39. Michel
    Michel 16 października 2013, 09:48

    Faktoid - z prawie wszystkim się zgadzam, również mam obawy o AF. Natomiast jeśli chodzi o ergonomię (przyciski i pokrętła), to mam NEX-6, w którym jest ich mniej i używa się go naprawdę wygodnie. Tak więc tutaj się o to nie boję, będzie dobrze ;-)

    Co do ew. "wydmuszek", o których ktoś wspominał - ja chcę taką :-)
    Do kieszeni mogę włożyć RX100 or compatible, a z bezlustrem chcę używać również większych obiektywów.

  40. focjusz
    focjusz 16 października 2013, 10:02

    @Wnioski - bo to zapewne taka sama matryca jak w D800 ( bardzo dobrze że pojawia się mu wreszcie konkurencja ) czyli bez subpixeli.

    Co do aparatu to piękny może nie jest ale też nie jest brzydki. Mógłby być jednak trochę tańszy bo matryca to już nie jest nówka.

  41. xenon
    xenon 16 października 2013, 10:04

    Jak dla mnie bezlusterkowce właśnie przez rozmiar, który powoduje, że nie leżą wygodnie w dłoni nigdy nie będą konkurencją dla lustrzanek DX czy FX.
    Ergonomia NEX-7, czy NEX-6 jest kiepska w porównaniu do dobrej lustrzanki np. Nikon D7000 lub D7100.
    Już nie mówiąc o zakresach tonalnych, które w bezlusterkowcach jakoś dziwnie odstają od tych w dobrych lustrzankach.

  42. staytuned
    staytuned 16 października 2013, 10:15

    Akurat w tej materii nic nie odstają

  43. 16 października 2013, 10:31

    @xenon ale one już są konkurencją i to bardzo poważną. zobacz jak zmartwychwstał Olek i na jakie dziś stać go projekty, zobacz co robi jeszcze niedawno przymierające Fuji, jak odżył Panas. Samsung cały segment foto przerzucił z powodzeniem na mirrorless. tylko Nikon nie rozumie, że słabe wyniki działu bezlusterkowców to efekt obniżenia jakości swoich produktów i beznadziejny N1;)

  44. 16 października 2013, 11:12

    "[...] posiada masę mniejszą o 10g" - to stworzył dział marketingu, mam nadzieję, nie redakcja? :)

  45. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 11:16

    nareszcie!
    minolta zawsze byla innowatywna firma.Nie jeden raz Inni przejmowali jej idee. taraz nazywa sie sony .
    wlasnie zaczal sie nowy rozdzial w fotografii.
    Poczatek konca lustra.

  46. moozq
    moozq 16 października 2013, 11:16

    Po kilkuletniej zabawie w m43 i "niewątpliwych" zaletach tego systemu, niewysłowioną frajdę z posiadania aparatu dającego znakomite efekty zdjęciowe i będącego jednocześnie zawsze pod ręką, mam z .. nexa-5n.

  47. 16 października 2013, 11:39

    czekam aż Sony przeszczepi silnik jpeg z nex-5n do swoich innych korpusów. nawet konkurencyjne drogie lustra nie mają tak efektywnego jpega prosto z puszki, a to się wbrew pozorom bardzo przydaje. nie wiem dlaczego nie udało się go tak zoptymalizować w kolejnych aparatach Sony. 5n jest pod względem nie do pobicia

  48. hijax_pl
    hijax_pl 16 października 2013, 11:41

    JPGi to powinni przeszczepić z nowych Fuji. No ale to by oznaczało jeszcze matrycę X-Trans ;)

  49. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 11:41

    "
    To jak to jest? Szkła do systemu M mogą być małe a te od sony nie mogą?
    "
    moga byc male , ale nie ma sensu podpinania do wysokorozdzielczej matrycy " malego " szkla , dlatego ze male szkla czyli o malej srecnicy maja nizsza rozdzielczosc i muszy przy tym byc ciemniejsze.

    dla wiekszych matryc przy odpowiednio dluzszej ogniskowej obiektyw musi miec wieksza srednice jesli chcemy wyzsza rozdzielczosc i jasnosc. Im wieksza srednica obiektywu tym wieksza rozdzielczosc jest do osiagniecia. Co za sens kupowanie body z wysokorozdzielcza matryca , zeby podpinac ciemny , mniej rozdzilczy obiektyw?. Lepiej od razu kupic m4/3 z malym obiektywem.
    Dobrej jakosci optyka nie moze byc mala.

  50. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 11:48

    "Sony α7R można już rezerwować na stronie www.sony.pl, a jego sprzedaż w Europie rozpocznie się w połowie listopada. "

    cena : 7300 pln !!
    rewelacja.
    C urawal sie ze swoimi 12000 za mk3 z przestarzala matryca.

    czy ktos juz zamowil moze ?

  51. hijax_pl
    hijax_pl 16 października 2013, 11:52

    7300 za wersję bez literki R. No i pewnie to cena netto ;)

  52. hijax_pl
    hijax_pl 16 października 2013, 11:53

    A zamówić się nie da :D

  53. 16 października 2013, 11:57

    na start bdb cena! Szabla kiedy to będzie można obmacać w SC?

  54. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 12:05

    @Fotoamor - chłopaku...
    Raz w życiu być czegoś nie pokręcił...
    Sprawdź te ceny zanim coś palniesz.

    I oświeć mnie - co jest nie tak z matrycą 5d3?



  55. focjusz
    focjusz 16 października 2013, 12:13

    @wowaw - z tego co pokazują testy to prawie ta sama matryca co w 5D mkIII ( poprawiony trochę banding i wysokie ISO - softwarowo)
    Więc nic z nią nie jest nie tak poza tym że Canon doi swoich klientów :)

  56. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 12:18

    "I oświeć mnie - co jest nie tak z matrycą 5d3?
    "

    za pozno. jesli do tej pory nie zauwazyles , to juz nie zobaczysz.

    cena jest na stronie sony . doczytac za jak wersje jest to chyba potrafisz - jesli nie , to tez za pozno na nauke..

  57. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 12:20

    Pytanie było co z nią nie tak... Jeśli podobieństwo parametrów do 5d2 - to jedyne co znalazłeś - hm...
    Więc zapytam inaczej. A co było nie tak z matrycą 5d2?
    I przestańcie z tym bandingiem. Naprawdę, żeby toto się pojawiło trzeba zdjęcie totalnie spier...

    Żeby nie było... Bardzo podobają mi się te nowe Soniaki (to dobry pomysł na rozwój fajnego systemu) - jak się ten system rozwinie to może i sam przejdę - ale przestańcie już z tym nawalaniem na canona przy każdej okazji... Kompleksy macie jakieś?

    I nie - nie czuję się wydojony - nikt mnie nie zmuszał. A 5d3 (oba body) już się dawno zwróciły... :-P

  58. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 12:23

    @Fotoamator (jednak)
    Tak - cena 9999zł za a7R (podając potem cenę innego aparatu) - które sam chłopczyku cytujesz...
    A cena 5d3 - to 10000 zł

    A co do matrycy - to takiej odpowiedzi właśnie się spodziewałem po Tobie - czyli żadnej..

  59. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 12:27

    sorry , cena ktora podalem jest nie dla ciebie. ty placisz jako amator z vatem.
    zawodowcy placa bez watu - wyjdzie w przyblizeniu na to co napisalem nawet dla wersji R.

    gdzie ja pisze o bandingu?
    napisalem ze jest przestarzala - to stan techniki sprzed ok 5-7 lat.
    wez do reki wspolczesne matryce sony , nie tylko, ze aparaty tansze ( d800 , a7r) ale zobaczysz roznice - ale napisalem - jako amator mozesz miec z tym problemy.

  60. Wnioski
    Wnioski 16 października 2013, 12:27

    Strasznie mało zdjęć można zrobić na jednym akumulatorze - jest coraz gorzej!

  61. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 12:29

    ps

    ie masz wiekszych problemow jak dyskutowac i sie spierac czy kosztuje 10 000 czy 12000
    na stracie mk3 kosztowal 3500 eu ( aktualnie 2600 - 2800) ar7 ok 2000 - roznica jest.

    wezme kurs przeliczeniowy sprzed miesiaca 4,28 albo dzisiejszy 4,18 i masz roznice cenowe.

    aparat nalezy do tanszych FF.

  62. focjusz
    focjusz 16 października 2013, 12:30

    @wowaw - dobrze że ci się body zwróciły co nie zmienia faktu że teraz stanieją :)
    Głupio trochę mieć wypasioną lustrzankę gorszą parametrami ( mi o 1/3 mniej mpix) niż jakiś bezlusterkowiec :)

  63. Euzebiusz
    Euzebiusz 16 października 2013, 12:39

    "Głupio trochę mieć wypasioną lustrzankę gorszą parametrami ( mi o 1/3 mniej mpix) niż jakiś bezlusterkowiec :)"

    Jakich środowisk muszę unikać żeby nie było mi głupio?

  64. focjusz
    focjusz 16 października 2013, 12:51

    @Euzebiusz - np takich z czerwoną kropką :)

  65. focjusz
    focjusz 16 października 2013, 12:55

    A poważnej to nieco głupi jest chodzi na piwo z klocem typu 5D ( i nawet najmniejszą stałeczką )
    Praktycznie wszędzie tam gdzie lepiej było wziąć wcześniej Fuji X niż lustrzankę można teraz wziąć aparat małoobrazkowy wydając tylko 1/3 ceny Leica

  66. AM
    AM 16 października 2013, 13:02

    Jak wygląda sprawa z adapterami? F to nie powinien być problem, M? Gdzieś widziałem opinie 7R i 50'lux M, więc chyba jest. EF? Pamiętam, że był do NEXa. 17/24 TS pójdzie na nim?

    Jeśli tylko będą te adaptery to proszę zapakować, biorę. Nie widzę sensu posiadania d800e/5dIII jeśli używam ich głównie z LV.

  67. Michel
    Michel 16 października 2013, 13:06

    Ludzie, ale po co te wojenki? Czy pojawienie się bezlustrowców fufu sprawia, że lustra Canona czy Nikona robią gorsze zdjęcia? Czy nie najfajniejsze jest to, że mamy wybór?
    Te kłótnie trochę poziomem przypominają mi "doping" na stadionach piłki kopanej. Nie można po prostu wspierać "swoich" (tutaj: aparatu, który nam się najbardziej podoba), trzeba jeszcze nas*ać na innych...

  68. focjusz
    focjusz 16 października 2013, 13:15

    @Michel - nie ma kłótni. Po prostu niektórych boli że ich wymarzone lustro ( już ?) nie jest najlepsze na świecie a inni z kolei ( jak ja ) lubią zapytać o wycenę niektórych gadżetów.
    Realia są takie że cena startowa A7 jest wyraźnie niższa niż była D6 i D600 na start - a to dotychczas w przypadku bezlusterkowców się nie zdarzało ( zawsze były droższe od najtańszych lustrzanek )
    I to jest miara zmiany jaka dziś się dokonuje.

  69. tripper
    tripper 16 października 2013, 13:32

    Całkiem ciekawy sprzęt. Stylistyka podoba mi się dużo bardziej niż NEXów, które uważam za najbrzydsze aparaty w tej klasie.

    I widać, że Sony poważnie traktuje tę premierę. Od razu wypuszcza kilka rozsądnych szkieł plus możliwość podpięcia obiektywów z bagnetem A.

    Ale nie mogę się oprzeć wrażeniu, że posunięcia Sony są bardzo podobne do tego co Olympus zrobił z OM-D E-M1. Ten sam target, podobna funkcjonalność oraz otworzenie ścieżki migracji dla posiadaczy lustrzanek.

    Oczywiście oba aparaty bardzo się różnią pod niektórymi względami, ale wydaje mi się, że nowe Alfy będą raczej konkurowały z topowymi bezlusterkowcami Olka (E-M1) i Panasa (GH3), niż pełnoklatkowymi lustrzankami.

    Bardzo jestem ciekaw, jak te nowe Soniacze sprawdzą się w akcji. Z czystej ciekawości, bo to nie jest sprzęt dla mnie (ani nie na moją kieszeń).

  70. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 13:32

    konstrukcja lustra samopowrotnego , pryzmatu to wszystko jest skomplikowane i drogie.
    celownik elektroniczny w przapdku masowej produkcji znacznie upraszcza i potania konstrukcje.

    rodzaj celownika nie ma wplywu na jakosc obrazu , ale skoro z matryca najwyzszej aktualnie klasy w grupie FF aparat w momencie premiery okazuje sie najtansza premiera to jest to powod do radochy.
    nie bedziesz robil z tego powodu zdjec ani lepszych ani gorszych , co najwyzej wydasz mniej pieniedzy na zakup a celownik moze miec mniej wad niz lustrzane ( cichszy , szybszy , wzmocnienie obrazu , wybor dowonej wysweitlanej informacji ).
    spodziewam sie, ze ten sony bedziep rzechodzil jeszcze jakies choroby wieku niemowlecego , ale lody zostaly przelamane. W zasadzie idea bezlustra w FF zostaje przyjeta przez fotografujacych entuzjastycznie. oporu nie ma. jako wieloletni uzyttkownik celownikow elektronicznych i jeszcze bardziej wieloletni uzytownik lustrzanych - jestem za elektronicznym.

  71. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 13:55

    @Fotoamator...
    Rozbawiłeś mnie chłopaku - no dobra... :-D
    Jesteś super. Wodzu. Biję Ci pokłony...
    Twoja inteligencja mnie onieśmiela a jasność Twego umysłu większa od najlepszych stałek.
    Dla mnie EOT.

    PS.
    Nie wiem co bierzesz - ale następnym razem weź pół. ;-P

  72. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 14:00

    @focjusz
    Tak - niech canony stanieją! Jestem zdecydowanie za. Nie należę do tych, którzy zazdroszczą innym możliwości kupienia czegoś taniej. :-)

    Nie jest mi głupio - siedzę w EOSie grubo ponad 20 lat. Pamiętam czasy gdy to właśnie ten system był innowacją - wręcz rewolucją. Teraz inne czasy - i dobrze. Mamy nowe Soniaki, które totalnie mi się podobają (sam się sobie dziwie :-) ). Czuję, że ten system ma potencjał (jeszcze nie dziś - brak obiektywów).
    Powtarzam - NIE JEST MI GŁUPIO. Nie boli mnie, że moje lustro nie jest najpelsze (nawet nie wiem czy jest czy nie). Dla mnie praca z optycznym wizjerem jest ok - czy najlepsza - nie zastanawiam się. Jakie to ma znaczenie. Ja nie rozumiem kogoś kto robi zdjęcia na wyciągnięcie ramion patrząc w jakiś wizjerek - ale nie krytykuję. Jeśli komuś tak lepiej - to jego sprawa. Ja wole mieć aparat na ryju - i to też jest moja sprawa. :-)

    Trochę to przypomina wojny kiboli. Po co?

    Zresztą - większość moich obiektywów mam już bardzo długo - nadal są bardzo ok. Rekordzista - EF 80-200L f/2.8 - jest z 1992r. EF 135L f/2 ma 14 lat. TS-E 90 ponad dwadzieścia. Pamiętam lansowanie DXa przez Nikona. Pamiętam wyśmiewanie przez Nikoniarzy po wprowadzeniu FF przez Canona - że to się nie sprawdzi. Jakoś jak widać się sprawdziło... Nie wiadaomo co zrobi Canon czy Nikon za 5 czy 10 lat. Może te firmy przestaną produkować sprzęt - a może się dostosują - nie wiemy tego.

    Albo - daj mi proszę alternatywę na dziś - na teraz. Nikon nie ma obiektywów, które najczęściej podpinam do pracy. TS-E 17, TS-E24 (tu jest lepiej - jest samyang) - architektura (wnętrza). TS-E 90 - produkty. Sony tym bardziej nie ma... Tak wiem Nikon też ma obiektywy TS - ale niestety one są słabiutkie (sprawdzałem)...

  73. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 14:04

    I tak - źle się chodzi na piwo z 5d3 - sprawdzałem :)

  74. Chris62
    Chris62 16 października 2013, 14:26

    No to Sony pozamiatało.
    Oprócz konkurencji pewnie też i własne SLT ale wreszcie poszli po rozum do głowy.
    Stworzyli aparcik" taki mały ale byk" :)

    Ciekawe jak szybko zaspokoją rynek w obiektywy....

  75. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 14:34

    "Ja nie rozumiem kogoś kto robi zdjęcia na wyciągnięcie ramion patrząc w jakiś wizjerek - ale nie krytykuję."

    ale o czym piszesz?
    ten sony ma c. elektroniczny wziernikowy + LV.
    mozna pracowac dokladnie jak klasycznym lustrem .
    bardzo fajnie sie pracuje wziernikowymi elektronicznymi - duzo wygodniej i dokladniej , szczegolnie w MF.

  76. Michel
    Michel 16 października 2013, 14:37

    @focjusz - ale ja nie o Tobie, raczej o tych od bandingu w C (normalnie nie da się robić zdjęć) i o tych, co bez OVF zdjęcia nie zrobią - tak mi się zebrało ;-)

  77. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 14:41

    "Albo - daj mi proszę alternatywę na dziś - na teraz. Nikon nie ma obiektywów, które najczęściej podpinam do pracy. TS-E 17, TS-E24 (tu jest lepiej - jest samyang) - architektura (wnętrza). "

    a co za problem ?
    perspektywe najlepiej , najdokladniej , najwygodniej z duzo wiekszymi mozliwosciami koryguje sie komputerowo. dzieki takiej matrycy jak 36 mp w sony mozna to zrobic bez wyraznie widocznego spadku jakosci.
    wygodniej , lepiej , z wieksza mozliwoscia kontroli i wplywu na wynik.

    Jesli potrzebujesz rzeczywiscie jakosci absolutnie najwyzszej z mozliwych w architekturze to nie FF jest odpowiednim wyborem. Masz chocby gx 680 z phaseone.

  78. AM
    AM 16 października 2013, 14:51

    gx680 to fatalny pomysł do ścianki cyfrowej ...

    No i chyba nie ma w średnim formacie ekwiwalentu 17TS. Taki kąt widzenia przy jednoczesnym tilcie i shifcie ...

  79. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 14:56

    skad wiesz ?

    jesli nie odpowiada to masz inne .

    jesli potrzebujesz rzeczwiscie absolutnie najwyzszej jakosci i nie mozesz sobie pozwolic na skomplikowane przeliczenie obrazu , to i tak FF tej jakosci nie dalby - trzeba siegnac po wiekszy format.
    gx680 nie odpowiada - masz inne.


    obiektyw TS to tylko rodzaj rzutu geometrycznego na plaszczyzne. jedno z najprostszych zadan dla programow obrobczych. Dawniej w analogu alternatywy rzeczywiscie nie bylo , ale dzisiaj ? Sa lepsze mozliwosci.

  80. AM
    AM 16 października 2013, 15:09

    Skąd wiem co?
    Że nie ma ekwiwalentu? Szukałem. Najbliżej jest 28XL, ale nie ma szans na tilt.
    Że gx680 to kiepski aparat do cyfry? 6x8 z lustrem do ścianki 645 to niezby rozsądny pomysł. Ta kamera była robiona do innych wymogów materiału światłoczułego.

    W sumie jestem ciekaw porównania 17TS z 36Mpix do edytowanego cyfrowo 23HR. Biorąc pod uwagę, że na TS mam jeszcze możliwość stitcha ... Mam więc 17mm + sklejanie vs 14mm - obróbka.

    17/24 TS to niezły kompromis budżetowy, nie ma sensu wytykać, że to nie średni format.

  81. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 15:23

    "gx680 to fatalny pomysł do ścianki cyfrowej ...
    "

    sa adaptery - w zasadzie mozna podpiac niemal kazda dupke cyrowa ( sa jakies tam wyjatki )
    nie ma znaczenia czy pokrywa caly format , czy czesc - zmienia sie tylko kat widzenia.
    jesli chcemy taki sam kat widzenia jak dla 6*8 trzeba odpowiednio skrocic ogniskowa.
    dla rozdzielczosci wzglednej nie ma to znaczenia.

    ja tylko znajduje argumentacje wyboru jakiegos systemu cyfrowego mozliwoscia podpiecia obiektywu TS jako chybiona, skoro w obrobce cyfrowej TS jest wlasciwie utrudnieniem. Duzo lepiej jest ten efekt osiagnac komputerowo. Chyba, ze wynikiem maja byc gotowe jpegi z puszki - no tak wtedy ts mialby sens - he , he , he.

  82. druid
    druid 16 października 2013, 15:36

    Wystarczy wejść choćby na serwis 500px.com i spojrzeć na te zapierające dech w piersiach piękne zdjęcia krajobrazowe. Potem zerknąć na exify. 5D MK II / III, 6D, D700,D800. Tymi korpusami ludzie tworzą najlepsze dzieła. I wcale nie chodzi o to, że nie da się czymś innym, bo też się da tylko to są najlepsze narzędzia do fotografowania. Są i będą i nie ma opcji, żeby jakiś bezlusterkowiec czy inne super wynalazki miały to zmienić ;)

  83. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 15:37

    @Fotoamator - Wodzu mój, słońce oczu mych marnych...
    Twa wiedza i pomysłowość mnie rozwala...

    "Dawniej w analogu alternatywy rzeczywiscie nie bylo".
    Były powiększalniki z możliwością zmian perspektywy (Maskownice też można było od biedy podnieść). Wiesz - przepraszam, że się ośmielam - ale używam takiego powiększalnika do dziś i to właśnie do średniego formatu... Oczywiście nie do pracy ale uwielbiam siedzieć w ciemni (a może ciemności, z której próbujesz mnie wspaniałomyślnie wyciągnąć).

    Faktycznie podałeś za przykład kiepski obiektyw. Ale rozumiem... - mówiąc "nie odpowiada - masz inne" dajesz nam maluczkim tylko drogowskaz byśmy nie błądzili - a że przykład dałeś z dupy - to nie ważne. Moja wiara w twą potęgę będzie już od dziś ślepa...

    Ja rozumiem, że to nie zadanie dla tak wielkich jak Ty... Ale chyba nie zrobiłeś wielu tego typu zdjęć skoro stawiasz postprocesing nad obiektyw z kontrolą perspektywy... No ale cóż ja maluczki mogę. Wyrzucę chyba wszystki moje Canony (w tym TSy których używam od lat) i zacznę podążać Twoją - jedynie słuszną ścieżką.
    Panie mój i władco - nie musisz już nic więcej pisać. Skarciłeś mnie srodze - od teraz będę trzymał łeb mój ku ziemi i nie ośmielę się już kwestionować woli pana mego.

  84. focjusz
    focjusz 16 października 2013, 15:48

    @wowaw - nie znam się na TS i nie będę udawał że się znam ( ciekawe swoją drogą że Nikon nie ma nic ciekawego w tej działce )
    Natomiast w takim razie zupełnie nie rozumiem po co wydałeś 2 razy więcej kasy na mk III skoro z TS ami mk II da ci praktycznie to samo ( raczej nie forsujesz ISO na statywie ?)

    Bardzo się cieszę że podoba Ci się ta nowość - to dobrze bo jest raczej oczywiste że jest to znacząca premiera na rynku. Mi podoba się przede wszystkim dlatego że wywrze ona presję na cenniki innych aparatów o których myślę ( gx7 i e-p5 - mi tam FF nie jest do szczęścia potrzebne )

  85. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 15:55

    "Były powiększalniki z możliwością zmian perspektywy (Maskownice też można było od biedy podnieść). "

    tak - szczegolnie przezrocza robilo sie powiekszalnikiem ... do dzisiaj tak masz pewnie.

    wyrownanie polozeniem maskownicy mozliwe , ale wcale nie takie latwe , dlatego ze wymagalo to odpowiedniego proporcjonalnie do kwadratu odleglosc maskownicy od obiektywu przedluzenie / skrocenia czasu expozycji. Calkiem fajna zabawa. do tego problem ostrosci - gdzie nastawiac - penwnie gdzies w srodku odleglosci , a wiec koniecznosc wysokiej przyslony , a wiec wysoka dyfrakcja , widoczny spadek ostrosci. Mozna bylo stosowac w mocno ograniczonym zakresie - lekkim wyrowniau walacych sie lini.

    ja nie jestem ani wielki , ani maly . czasem tylko ulegam zdumieniu co ludzie wypisuja - rzeczy kompletnie nie majace zwiazku z rzczywistoscia.Zwyczajnie bledne.

    "nie chce sony bo nie ma TS" - tzn ze nie qmasz istoty dzialania Ts gdyz zauwazylbys , ze w obrobce komputerowej wcale nie jest konieczny - ba lepszy wynik dostaje sie na innej drodze .

  86. AM
    AM 16 października 2013, 15:59

    Fotoamor,
    Sprawę zastępowania TSa postprocesem zostawmy. Dla mnie to bzdura, może Ty potrafisz lepiej.

    Co do gx680. Tam masz lustro i matówkę 6x8. Nawet jak dołożysz sobie matówkę z ramkami 645 to i tak widok będzie straszny. Jak w d3x w trybie dx - fatalne powiększenie i nic nie widać. Do tego, nie ma szerokich szkieł, gx680 ma duży flange distance i nie można dołożyć szerokich kątów w okolicach 25mm. Dlatego wszystkie zalety tej kamery tracimy z powodu małej matrycy. Jak już mamy korzystać z groundglasa z tyłu i używać długich szkieł to lepiej m679c albo inne f-line kupić. Większy movement i lżejsze i krótsze szkła można użyć.

  87. Michel
    Michel 16 października 2013, 16:02

    @druid: to wpisz sobie "NEX" w wyszukiwarkę i zobacz, ile fantastycznych zdjęć jest zrobionych tym "badziewiem".
    Zresztą jestem więcej niż przekonany, że osoby robiące wspaniałe zdjęcia D800 czy 5D nie miałyby problemów z ich wykonaniem NEX-em, PEN-em czy Panasem G.

  88. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 16:04

    @focjusz
    Też myślę o gx7 (tak na teraz). To świetny sprzęt na wakacje czy inne wyjazdy.

    Powód przejścia na makra trzeciego jest bardzo prosty. Mk2 zajechałem na amen :) Oczywiście można było kupić go znowu - ale akurat cena dla mnie nie była problemem... Nigdy nie oszczędzałem na sprzęcie. To się w dłuższej perspektywie nie opłaca.

  89. druid
    druid 16 października 2013, 16:06

    @Michel
    Naprawdę uważasz że korpusikami z matrycą 4/3 możesz wykonać takie same świetne zdjęcia jak z matrycą FF i dedykowanymi do niej szkłami ;)

  90. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 16:13

    @druid
    Akurat krajobrazy o których piszesz można spokojnie zrobić NEXem. :-)
    (inne typy fotografii też - ale jest trochę trudniej).

  91. Michel
    Michel 16 października 2013, 16:22

    @druid: krajobrazy? Nie widzę przeszkód. Być może nie wszystkie, ale sporą większość.

  92. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 16:23

    Panie mój... nie chłostaj mnie już więcej. Nie wytrzymam już dłużej mego upokorzenia (już ze śmiechu popuszczam)... Już spakowałem moje TSy - jutro oddam na ubogich. :)

    Gość jest obłędny - faktycznie zaczynam być szczerze fanem @Fotoamora.
    Jego umiejętność naginania faktów i cudzych słów jest wręcz mityczna.

    "Dawniej w analogu alternatywy rzeczywiscie nie bylo".
    Pisze mu, że była - to ten wystakuje ze slajdami (niechcący przyznając mi rację)
    Czyli była tylko nie ze wszystkimi mteriałami.

    Pisze, że bardzo podoba mi się nowe Sony (i, że pewnie kiedyś kupie) tylko jeszcze nie ma dużego wyboru obiektywów (nic nie wspominam o TS).
    A ten rozumie te słowa tak: "nie chce sony bo nie ma TS"

    Sarkazmu też nie wyczuwa...

  93. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 16:29

    @ AM

    zgadzam sie .

    to jest watek o sony , nie za bardzo chyba wypada rozwijac tematy poboczne.
    watek gx680 wynikl wlasciwie przypadkowo poprzez obiektywy TS.

    otoz sony nie ma ponoc jeszcze TS-ow - Ale nie szkodzi , dlatego, ze akurat TS mozna kapitalnie zastapic obrobka cyfrowa - nawet najczesciej z lepszym skutkiem ( problem ostrzenia przed i za matryca w obrobce komputerowej odpada ) . Moznaby powiedziec , ze przez przeliczanie geometrii obrazu , korygowanie perspektywy w komputerze spada jakosc obrazu. Tak to jest prawda .
    Ale jesli rzeczywiscie nie mozna sobie pozwolic na spadek jakosci obrazu i nalezaloby robic zdjecia w mozliwie najwiekszej do osiagniecia jakosci to i tak w ogole wybor FF z tego punktu widzenia bylby bledny. Nalezaloby siegnac po aparat wiekszego formatu. Wymienilem przykladowo jeden z tanszych aktualnie , ale sa inne tez. W dodatku przy tak rozdzielczych matrycach jak sonny , interpolacja obrazu po przeliczeniu 36 mpx daje bardzo dobry wynik , praktycznie nie widzi sie spadku jakosci.
    Nie ma dzisiaj w fotografii cyfrowej potrzeby stosowania obiektywow TS , nie moze to wiec uniemozliwoc stosowanie aparatu soniego. Ja widze potezne analogie pomiedzy fotografia cyfrowa a analogowa . Najwieksze roznice widze w podejsciu i umiejetnosci obslugi tych mediow przez fotografujacych.

  94. Fotoamor
    Fotoamor 16 października 2013, 16:36

    "Sarkazmu też nie wyczuwa...
    "
    mne tam sarkazm specjalnie nie interesuje

    pytales jak zastapc obiektywy TS wiec odpowiedzialem konkretnie: obrobka cyfrowa - przez korekte perspektywy/geometrii. jest to latwiejsze i czesto prowadzi do wyniku lepszego niz stosowanie obiektywu TS.
    to jest sedno zagadnienia.

    Moze jest jakas grupa dla sarkastykow - to zapraszam.

  95. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 16:37

    @Fotoamor
    Ok - pożartowaliśmy...
    A teraz poważne pytanie.
    Mam już te obiektywy. Mam całą resztę systemu EOS. Lampy, Extendery i resztę dziadostwa. Mam sprawny 5D2- pamiętajmy, że za jego czasów nie było jeszcze D800.
    Masz 2 opcje - o byś zrobił. Dokupił do tego 5D3, który jest może nie idealny - ale też paścią bym go nie nazwał czy sprzedajesz wszystko i kupujesz inny system?


  96. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 16:39

    "Moze jest jakas grupa dla sarkastykow - to zapraszam"

    Jest jedna - właśnie się zapisałem.
    Wszyscy Cie pozdrawiają :-)

  97. Lary
    Lary 16 października 2013, 16:46

    oczywiscie ze moga byc male obiektywy do ff np. leica takie ma.

  98. Michel
    Michel 16 października 2013, 16:57

    Leica nie ma:
    - AF
    - stabilizacji
    -małej MFD

    Leica ma:
    - większą odległość od matrycy/filmu
    - bardzo wysokie ceny.

  99. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 16:59

    No dobra - zrobiliśmy "delikatną" dygresję z szanownym @Fotoamorem
    Wracając do A7/A7R.
    Jeśli nawet taki zagorzały (choć nie ortodoksyjny) Canonier jak ja spogląda z nieukrywanym zachwytem na ten nowy i mam nadzieję rozwojowy system - to chyba jest to dla niego jakaś tam (mam nadzieję) rekomendacja :)

  100. 16 października 2013, 18:18

    druid ostatnio przechodzisz samego siebie... :) czytasz to co napiszesz?

    "Wystarczy wejść choćby na serwis 500px.com i spojrzeć na te zapierające dech w piersiach piękne zdjęcia krajobrazowe. Potem zerknąć na exify. 5D MK II / III, 6D, D700,D800. Tymi korpusami ludzie tworzą najlepsze dzieła. I wcale nie chodzi o to, że nie da się czymś innym, bo też się da tylko to są najlepsze narzędzia do fotografowania. Są i będą i nie ma opcji, żeby jakiś bezlusterkowiec czy inne super wynalazki miały to zmienić ;)"

    tak wszyscy się z Tobą zgadzają... biją nawet pokłony. Niczym innym "dzieł" się nie da stworzyć... trza mieć FF "Z LUSTREM", koniecznie C względnie N a umiejętności idą za sprzętem... :P

  101. druid
    druid 16 października 2013, 19:41

    @r_a_v_e_n
    Słyszałem, że trolle nie potrafią czytać ze zrozumieniem i jak widzę to prawda. Przeczytaj jeszcze raz mój cytat który sam przytoczyłeś. Zwróć szczególną uwagę na zdanie: "I wcale nie chodzi o to, że nie da się czymś innym, bo też się da tylko.."
    Czy teraz rozumiesz dlaczego Twoja wypowiedź to tylko marnowanie czcionki ;)

  102. Leeb70
    Leeb70 16 października 2013, 20:35

    focjusz,

    Wiem, że jesteś zainteresowany. Na DXOMark pojawił się test GX7. Jest trochę gorzej niż ostatnie Olki.

  103. blenda
    blenda 16 października 2013, 20:45

    Najmniejszy podobno ma być nowy Lumix GM1 :)

  104. pan Szakal
    pan Szakal 16 października 2013, 22:18

    Jestescie swietni- wszyscy.
    Nawet imbir z miodem smakuje lepiej (dopadlo mnie przeziebienie ale goraczki nie mam).

  105. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 22:24

    Panu Szakalu - zdrowia!!!
    :)

  106. pan Szakal
    pan Szakal 16 października 2013, 22:34

    @ Wowaw- dziekuje :)

    Dziekuje takze wszystkim niezawodnym domediantom za obecnosc i wypelnianie swojej misji w ciezkich dla narodu czasach.

  107. 16 października 2013, 22:46

    O, a ten wygląda na fajny i poręczny aparat do widoczków. Szerokie stałki (a może i zoomy) będą całkiem zgrabne, duża światłosiła nie jest potrzebna, a matryca zapowiada się świetnie...

  108. 16 października 2013, 22:49

    Dokładnie - najmniejszy będzie LUMIX. Są już nawet jakieś zdjęcia na blogach, które wyciekły od producenta.

  109. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 22:50

    Komediant wowaw melduje się na rozkaz :)
    Starałem się - mam nadzieję, że nie zawiodłem :D
    Na niektóre argumenty można zareagować tylko na wesoło...

    Więc - no - że jak by to - gdzieś tam - łodewer :)

  110. rsaw
    rsaw 16 października 2013, 22:59

    @wowaw | 2013-10-16 16:37:28
    > Mam już te obiektywy. Mam całą resztę systemu EOS. Lampy, Extendery i resztę dziadostwa.
    > Mam sprawny 5D2- pamiętajmy, że za jego czasów nie było jeszcze D800.
    > Masz 2 opcje - o byś zrobił. Dokupił do tego 5D3, który jest może nie idealny - ale też paścią
    > bym go nie nazwał czy sprzedajesz wszystko i kupujesz inny system?

    Ja na forum Canona postawiłem pytanie nie "czy", tylko "kiedy".
    To trudno jednoznacznie rozstrzygnąć. W tej chwili dokupiłbym chyba 5Dm3, bo przejście na niesprawdzony system to skok na baaardzo głęboką wodę.
    Co do tego konkretnego nowego sprzętu Sony - ja kiedyś tam zabawiłem się w mierzenie bagnetów i wyszło mi, że bagnet Sony E nie nadaje się do matrycy FF.
    Sony o tym nie wiedziało i do FF zastosowało ten bagnet, ale Arek zwrócił dzisiaj już uwagę na ścinanie rogów detektora przez to mocowanie. Być może więc cały ten system mimo niewątpliwej atrakcyjnej innowacyjności nie przyjmie się przez to w ogóle.

    Ale niewątpliwie kiedy dojdę do wniosku, że jakiś konkretny model bezlusterkowca FF jakiejś firmy spełnia moje oczekiwania, to nie będę się wahał przed zmianą całego systemu - zresztą tak kiedyś już zrobiłem zmieniając N na C, bo ile czasu można było czekać.

  111. 16 października 2013, 23:02

    druid a mnie się wydawało, że to Ty "trollujesz" pod każdym artykułem :)

    jeśli uważasz, że nie przeczytałem i masz świadomość tego co napisałeś...
    niemniej ciekawsza jest dalsza część twojego słowotoku:
    " to są najlepsze narzędzia do fotografowania. Są i będą i nie ma opcji, żeby jakiś bezlusterkowiec czy inne super wynalazki miały to zmienić"

    o czym chciałbyś jeszcze napisać... o tym, że nawet użytkownicy tego sprzętu uśmiechają się jak widzą Twój kolejny wypis??

  112. wowaw
    wowaw 16 października 2013, 23:25

    @rsaw
    Tak serio to pytanie było raczej do konkretnej osoby - i miało coś sprawdzić - niestety wywołany się nie pojawił. :-)
    Jestem zadowolony z EOSa i jestem zadowolony z 5d2 i 5d3. To solidny system dający duże możliwości do pracy.
    Może kiedyś go zmienię (a może on sie zmieni "dla mnie"). EOS (z premedytacją tak to nazywam- - a nie Canon) to przemyślany system.
    Naprawdę nie widzę sensu zamiany kilku wręcz genialnych obiektywów (nie tylko TS) tylko dlatego żeby coś robić gorzej programowo... :-P

  113. focjusz
    focjusz 16 października 2013, 23:41

    @Leeb70 - wiem widziałem. Nawet jeśli jest trochę gorzej w foto to i tak duży postęp bo do niedawna było dużo gorzej.
    A jednocześnie na pewno lepiej niż wszystko inne ( no dobrze bez FF ) jeśli chodzi o video.
    I właśnie o takie uniwersalne kombo mi chodzi - może tylko szkoda że nie jest uszczelniany.jak OMD

  114. Michel
    Michel 17 października 2013, 00:11

    Inny wywołany pojawił się gdzie indziej i poinformował, że nie ścina rogów.

  115. Fotoamor
    Fotoamor 17 października 2013, 00:12

    "ale też paścią bym go nie nazwał czy sprzedajesz wszystko i kupujesz inny system?

    "
    alez po co , w jakim celu?
    C ma b dobry system. aktualnie nieco slabsza matryce niz sony /nikon , ale to sie moze i pewnie sie wkrotce zmieni , ponownie na jakis czas , dopoki s nie wypusci nowszej matrycy - tak bedzie na przemian.
    przejscie na mk3 daje mniejsza liczbe zdjec z nietrafiona ostroscia . Pytanie ile ich masz teraz , jaki odsetek zdjec jest nieostrych.? Jesli robisz zdjecia glownie statyczne to przejscie na mk3 nic nie wniesie nowego . jesli rowniez sceny dynamiczne to zmiana na mk3 przyniesie wyraznie poprawe. w zasadzie mk3 zastapil z powodzeniem d1s. Jakosc odwzorowania ta sama co w mk2.

    Na podstawie tych pierwszych informacji o a7r chyba nikt nie podejmie dycyzji o zmianie systemu. nie ma co popadac w akt zbiorowej histerii. Zobaczymy jak bedzie dzisalal af w detekcji kontrastu ( sic).
    Z pewnoscia do wielu zastosowan wspaniala idea. Jestem zdania , ze to aparat przelomowy i wkrotce ta droga musza pojsc C i N. Rynek przyjal informacje o tym rozwiazaniu jak sie zorientowalem wlasciwie niemal ze euforycznie - glownie z powodu ceny. Celownik elektroniczny daje szanse na obnizenie kosztow produkcji , mniejsza zawodnosc , lepszy komfort pracy , wieksza dokladnosc. Oczywiscie - pewne wady tez ma . Wazne , ze kosci zostaly rzucone.

  116. hlynur
    hlynur 17 października 2013, 07:22

    Nikon podał dzisiaj do wiadomości, że wypuszcza D5300 i nowy obiektyw.
    A tu cisza.
    Pobudka!!!!!!

  117. Szabla
    Szabla 17 października 2013, 08:05

    Ścinałby rogi, gdyby obiektyw był 45 mm od matrycy, ale jest 18 mm.

  118. 17 października 2013, 12:15

    Jeśli przy przejściówce z obiektywami A nie bedzie również problemu to bedzie to rewelacyjne uzupełnienie turystyczne systemu FF

  119. mgkiler
    mgkiler 17 października 2013, 12:58

    @ato7:

    Ale m4/3 z zoomem też do kieszeni nie włożysz. Więc?

  120. mate
    mate 17 października 2013, 13:00

    @mgkiler
    A widziałeś dzisiejsze premiery m4/3?

  121. mgkiler
    mgkiler 17 października 2013, 13:07

    @Faktoid:

    Ale to jakie jeszcze są zalety braku lustra oprócz małego rozmiaru?

    Sam powiedziałeś, że brak lustra wymusza większe obiektywy - bo one mają jakby wbudowaną tą przejściówke aby zwiększyć odległość soczewki od matrycy.

    To po co mi takie coś? Jak mam 4 obiektywy to wole mieć 4 mniejsze obiektywy, a większe body niż odwrotnie.

    Jedyna zaleta braku lustra to EVF. I tyle. A ja lubie OVF.

  122. mate
    mate 17 października 2013, 13:42

    @mgkiler
    Brak lustra nie wymusza większych obiektywów, zwłaszcza tych szerokokątnych, bo można pozbyć się retrofokusa. Przy tele różnica już jest mniejsza, ale wciąż na korzyść szkieł na krótszy rejestr. Zaprezentowany przez Sony Zeiss 24-70/4, mimo że nie należy do najmniejszych, to wciąż jest o 30% lżejszy niż Canon EF 24-70/4.
    Dobrym przykładem jest m4/3, gdzie niektóre szkła są o połowę lżejsze niż ich dokładne odpowiedniki w 4/3.

  123. Faktoid
    Faktoid 17 października 2013, 13:44

    mgkiler, zaleta jest taka, że przez mniejszą odległość do matrycy można wpiąć różne adaptery i korzystać z obiektywów przeznaczonych do różnych systemów oraz można mieć większą szybkostrzelność. To korzyści z braku lustra.
    Poza tym nie pytaj mnie o zalety bezlusterkowców, bo osobiście nie pałam do nich miłością. Póki co nie mam zamiaru rezygnować z wizjera optycznego.

  124. Faktoid
    Faktoid 17 października 2013, 13:54

    mate, jakoś niewiele jest mniejszych odpowiedników m43 dla Limitedów Pentaksa.

  125. mate
    mate 17 października 2013, 14:24

    @Faktoid
    Te, które są odpowiednikami, to są mniejsze.
    Pentax 15/4 -> Zuiko 12/2 jest o 3 mm dłuższy ale za to o 40% lżejszy no i o 2 EV jaśniejszy
    Pentax 21/3.2 -> zarówno Zuiko 17/2.8 jak i Panas 14/2.5 są mniejsze i o ponad połowę lżejsze oraz też są jaśniejsze.
    Pentax 40/2.8 i 70/2.4 nie mają swoich odpowiedników w postaci naleśników w m4/3. Do 70/2.4 możnaby ewentualnie porównać Zuiko 45/1.8. Nie jest on naleśnikiem, więc z racji rzeczy jest dłuższy (o 2 cm), ale wciąż jest lżejszy niż Pentax.
    A teraz pokaż mi w Pentaxie zoom o ekwiwalencie ~24-70, który ważyłby 70 g i miał 24 mm długości.

  126. mate
    mate 17 października 2013, 14:33

    Zresztą ten zoom Panasonica pokrywa zakres 3 Limitedów, ważąc przy tym mniej niż każdy z nich z osobna.

  127. johndoe
    johndoe 17 października 2013, 15:03

    Co wy z tym zasłanianiem matrycy przez bagnet? Z matrycy nie ma być widoczne wnetrze bagnetu i to w rzucie prostopadłym. Z matrycy ma być widoczna ostatnia soczewka. A te raczej nie mają wymiarów od brzegu do brzegu.
    (Może poza C 85/1.2, ale tam soczewkę przesłaniają .....styki elektryczne obiektywu.

  128. Faktoid
    Faktoid 17 października 2013, 15:11

    Rozmawiamy o rozmiarze, nie wadze. Tutaj rządzą prawa fizyki i tego nie przeskoczymy. Z rozmiarami już tak różowo nie jest:
    21/3.2 vs 17/2.8 - błagam cię, 3 milimetry dłuższy (ale tylko kiedy aparat jest wyłączony bo po włączeniu 17/2.8 wydłuża się odrobinkę!) i pół centymetra szerszy. Zerowa różnica w rzeczywistości. Na dodatek jak już się czepić wagi to Pentax jest cały metalowy, a Zuiko poza bagnetem jest plastikowy.

    15/4 vs 12/2 - tu już nawet sam zauważyłeś, że Zuiko jest większy. Poza tym Limited ma wbudowaną osłonę przeciwsłoneczną i tym samym jest tylko niewiele cięższy od Zuiko.

    A jak porównamy Limiteda 31/1.8 z Panaleicą 25/1.4 to też tylko centymer różnicy a różnica w wadze wynika głownie z plastikowości Panaleiki.

    Chodzi mi w tym wszystkim o to, że gdyby naprawdę tego chcieć to obiektywy pod APS-C wcale nie muszą być dużo większe od m43, co świetnie pokazuje Pentax.

  129. mate
    mate 17 października 2013, 15:58

    Czyli wg. Ciebie waga jest nieistotnym parametrem w noszeniu sprzętu fotograficznego ze sobą? Niezłe.
    Pomijasz też kwestię światłosiły, gdyż wszystkie te "odpowieniki" w m4/3 są jaśniejsze od imitedów, nawet do 2 EV, a to robi różnicę. Jakby chcieć tak zrobić dokładne odpowiedniki tych naleśników do m4/3, to zdecydowanie byłyby mniejsze od pentaxowych. Ponadto to są tylko 4 stałki, a teraz popatrz sobie na zoomy, bo tu jest prawdziwa przewaga.
    Poza tym dyskusja nie dotyczyła porównywania APS-C do 4/3 tylko szkła do luster i szkła do bezluster. W lustrzankach na próżno szukać gabarytowego odpowiednika Sony 16-50 do Nexa. O Panasonicu 12-32 już wspominałem.

  130. mgkiler
    mgkiler 17 października 2013, 16:23

    Mnie się wydaje, że im większa odległość soczewki od matrycy tym mniejsze winietowanie i ostrzejszy obraz na brzegach, gdyż światło pada bardziej płasko i prostopadle do matrycy.

    O tym wspominał też w swoim pierwszym poście Faktoid - i dlatego te obiektywy są tak wielkie by oddalić soczewkę od matrycy - czyli w pewnym sensie większe rozmiary obiektywu robią to co komora lustra.

    Jeśli się mylę to niech ktoś co zna się na optyce mnie poprawi.

  131. Fotoamor
    Fotoamor 17 października 2013, 16:42

    mgkiler

    wrzuc na google haslo telecentrycznosc obiektywow a dostaniesz wyjasnienie.

  132. 17 października 2013, 16:42

    aparat wygląda świetnie, zwłaszcza gdy ogląda się go na prezentacjach gdzie ktoś trzyma go w dłoniach.
    z gripem jest jeszcze ciekawiej. natomiast ktoś przywołał Sony Polska i politykę cenową.

    sony.pl wycenia A7R w przedsprzedaży na 9999 zł
    sony.de wycenia A7R w przedsprzedaży na 2099 euro (po dzisiejszym kursie 8761 zł)

    panowie z Sony Polska biorą tu czynny udział w dyskusji, czy mogliby się odnieść do tej różnicy cenowej?
    bardzo proszę o jakieś uzasadnienie

  133. mgkiler
    mgkiler 17 października 2013, 16:45

    @Fotoamor:

    "Telecentyczność – własność układów optycznych (np. obiektywów fotograficznych) polegająca na wzajemnej równoległości promieni świetlnych wychodzących z układu. Promienie te padają następnie na element światłoczuły (błonę fotograficzną, matrycę) pod kątem prostym, co zapobiega zniekształceniom i zaciemnieniom obrazu w rogach kadru."

    No, ale ja właśnie o tym mówię. Czyli im dalej soczewka od matrycy tym lepszy obraz na brzegach. Stąd obiektyw w bezlusterkowcu musi być większy od obiektywu do lustrzanki jeśli nie chce mieć gorszej jakości obrazu na brzegach.

  134. Fotoamor
    Fotoamor 17 października 2013, 16:49

    "Sam powiedziałeś, że brak lustra wymusza większe obiektywy "

    wcale nie.
    musi byc zachowana odleglosc pomiedzy matryca a srodkiem optycznym obiektywu - rozna w zaleznosci od ogniskowej..
    srodek optyczny obiektywu wcale nie musi sie znajdowac w okreslonej odleglosci od plaszczyzny bagnetu , czy tylnej soczewki. W tych obiektywach bedzie znajdowal sie bardziej z przodu , co pozwoli na zmniejszenie odleglosc dupki od matrycy.
    z drugiej strony dla obiektywow krotkoogniskowych pozwoli na przyblizenie obiektywu czyli ulatwi konstrukcje , bo jak obiektyw np 15mm zblizyc na 15 mm do matzrycy jesli komora lustra jest wieksza.

    szereg nowych mozliwosci i ulatwien.
    przez pierscienie dystansowe w zasadzie mozna stosowac obiektywy przeznaczone do aparatow z komora lustra.

    Mnie specjalnie grubosc dslrow nie przeszkadza , ale zastapienie lustra calownikiem elektronicznym nawet przy tych samych wymiarach to juz sa pewne zalety i jak zwykle jeakiejs wady tez sie mozna doszukac. moim zdaniem bilans jest jednak dodatni.

  135. mate
    mate 17 października 2013, 16:52

    mgkiler
    To wszystko zależy od konstrukcji obiektywu. Na tym samym bagnecie można znaleźć szkła o podobnych ogniskowych, gdzie jedno będzie ostre a inne da mydło na brzegu.
    Dlatego podałem przykład Olympusa, który przechodząc z 4/3 na m4/3 zncznie zredukował gabaryty szkieł i na m4/3 szkła jakoś nie mają problemu z telecentrycznością.

  136. Fotoamor
    Fotoamor 17 października 2013, 16:55

    nie jest tak
    np dla obiektywu 45 stopmi nietelecentrycznego z tylu obiektywu promienie padaja na plaszczyzne pod roznym kontem - najwiekszym na brzegach - 45 stopni. to jest rzeczywiscie powodem viniety , ale takze gorszego odwzorowania .
    konstrukcja telecentryczna powoduje ze promieniue swiatla wychodza z obiektywu rownolegle i padaja na matryce prostopadle obejmujac jakis tam kat widzenia motywu.
    czyli tak jakby padly najpierw w obiektywie na jakis ekran i dalej ten ekran podlegal juz rzutowi prostpadlemu na matryce - tak mozna sobie to wyobrazic.
    poszukaj inne wyjasnieni niz wiki - z pewnoscia sa tez. moze jest takie haslo na optycznych ? - sprawdz.
    To jest powazny powod dlaczego starsze obiektywy krotkoogniskowe z analogu zle pracuja z matryca.
    telecentrycznosc w zasadzie zostala wymuszona przez matryce wskutek innej absorbcji swiatla niz film analogowy.

  137. Fotoamor
    Fotoamor 17 października 2013, 16:59

    katem nie kontem :-((

  138. mgkiler
    mgkiler 17 października 2013, 17:09

    No dobra, może źle to zrozumiałem z tą telecentrycznością. Ale jak promienie mogą być równoległe jak soczewka jest dużo mniejsza niż matryca? Więc coś mi tu nie gra.
    Gdyby promienie były równoległe to oddalając obiektyw od matrycy nic by się nie działo - a to nie prawda, bo wystarczy wstawić macro pierścienie, które tylko oddalają obiektyw od matrycy i zmieniamy własności obiektywu.
    Więc dalej tu czegoś nie rozumiem.
    Jak dla mnie to soczewka musi rzutować obraz na matryce pod różnymi kontami - czyli nie jest to rzut równoległy (nie jest ortogonalny).

  139. johndoe
    johndoe 17 października 2013, 17:28

    @mgkiler | 2013-10-17 17:09:30
    >> Ale jak promienie mogą być równoległe jak soczewka jest dużo mniejsza niż matryca?
    ---
    Bingo, o to właśnie chodzi. Dlatego matryca większa do bagnetu /jak w tych nexach/ nie jest jakimś problemem. Idealnie byloby mieć obiektywy telecentryczne, ale czy takie istnieją?
    Rozwiązaniem problemu /jakości na brzegach/ oprócz obiektywów telecentrycznych może być matryca nie płaska a będąca częścią sfery. S już to opantentowało. Czy jest w stanie taką matrycę wyprodukować? Czy to patent do szuflady? Obstawiam, że w ciągu 3-5 lat taka matryca się pojawi.

  140. Szabla
    Szabla 17 października 2013, 17:29

    @toledo:
    Cena sklepowa zawsze jest niższa od ceny referencyjnej Sony Polska.
    Przykładowo, cena referencyjna RX100 wynosi 2799 zł ,ale sklepowa to zwykle 2100-2200 zł.

  141. Faktoid
    Faktoid 17 października 2013, 17:30

    mate, nie, zupełnie nie to miałem na myśli. Rozmawialiśmy o rozmiarze i waga nie ma z tym nic wspólnego. To nie znaczy, że nie jest istotna sama w sobie, ma się ona jednak nijak do rozmiarów o których rozmawialiśmy. Na dodatek wszystkie te "lżejsze" obiektywy są z plastiku, a przecież ciągle wszyscy utyskują, że woleli by metal. Albo rybki albo pipki jak mówi stare przysłowie.

  142. mate
    mate 17 października 2013, 17:40

    Faktoid, ale nie rozmawialiśmy też o materiałach, z jakich wykonuje się tubusy, tym bardziej że nie jest to skorelowane z jakością optyczną.
    Dyskusja zaczęła się od tego, że w pewnym momencie padło stwierdzenie, że obiektywy do bezlusterkowców muszą być większe niż ich odpowiedniki do lustrzanek. Otóż nie, nie muszą i w 90 % są mniejsze od swoich lustrzankowych odpowiedników.

  143. Fotoamor
    Fotoamor 17 października 2013, 17:47

    mgkiler

    tutaj masz schemacik:

    link

  144. johndoe
    johndoe 17 października 2013, 17:55

    a tu
    link
    obiektyw, który jest całkiem ostry, ale w żaden sposób nie może byc telecentryczny.

  145. 17 października 2013, 17:55

    Szabla to są ceny referencyjne, nie ma tu sklepowych. Proszę o uzasadnienie skąd tak znaczna różnica w cenie (dobity bilet lotniczy do berlina w dwie strony) czuję się poniżony jako Polak taką polityką. Kto w Sony Polska jest odpowiedzialny za ceny tych produktów?

  146. Szabla
    Szabla 17 października 2013, 18:01

    Poczekaj na wejście aparatów do sprzedaży. :)

  147. mgkiler
    mgkiler 17 października 2013, 18:02

    @Fotoamor:

    Rozumiem, że ten po lewej nie jest telecentryczny, a ten po prawej tak?

    Ale na tym schemacie matryca ma średnice soczewki. A co jak soczewka jest mniejsza od matrycy? Da się wtedy zrealizować telecentryczność?

  148. Fotoamor
    Fotoamor 17 października 2013, 18:08

    ten z lewej tez jest telecentryczny , tyle ze nie jest to pelna telecentryczosc. ale dzieki temu zabiegowi kat padania promieni skrajnych zostal ograniczony - jest lepiej pod tym wzgledem.
    w obiektywie nietelecentrycznym schematycznie na rysuneczku nalezaloby zazanaczyc promienie padajace z centrum soczewki na brzeg matrycy - kat padania bylby wiekszy.

  149. mgkiler
    mgkiler 17 października 2013, 18:23

    No i ja tak właśnie rozumiem problem z tym aparatem. Tylna soczewka jest mniejsza niż matryca. A więc aby ograniczyć kąt padania promieni to obiektyw musi być trochę większy, aby oddalić tą soczewkę.

    Rzeczywiście w micro 4/3 problemu nie ma, bo tam soczewka może być wielkości matrycy. Ale tutaj już problem jest.

    Także w FF komora lustra by się przydała by zredukować problem telecentryczności, bo inaczej spada to na obiektyw, który musi mięć większe rozmiary aby zredukować kąt padania promieni.

  150. tomek76k7
    tomek76k7 17 października 2013, 19:04

    link
    na tej focie widać jak w lewym oku odkleiła się sztuczna rzęsa ;)

  151. tomek76k7
    tomek76k7 17 października 2013, 19:06
  152. Fotoamor
    Fotoamor 17 października 2013, 19:11

    "musi miec duze rozmiary" to wlasciwie zadna wada.
    oby chcieli tak konstruowac obiektywy.
    im wieksza srednica obiektywu tym mozliwosc osiagniecia wiekszej rozdzielczosci.
    nie bez powodu pierwszy C zastapil o mniejszej srednicy bagnet FD- bagnetem EF - przyszlosciowym - jak sie okazuje wystrczajacym na ok 30 lat.
    w filmach analogowych problem braku telecentrycznosci obiektywow byl mniej bolesny. Nie ze wzgledu na mozliwosc pelnej telecentrycznosci stosowano szeroka srednice bagnetow. , ale ze wzgledu na mozliwosc stosowania bardziej rozdzielczej optyki.
    Ostatecznie juz przed wielu laty , nie pamietam , ale z 10 lat temu kodak stosowal w matrycach mikrosoczewki skierowane ku srodkowi , tak by promienie padaly na nie bardziej prostopadle. To mialo pozwolic na stosowanie starych analogowych obiektywow przez leice.
    Jesli tylna sozewka bedzie miec tylko 15 mm srednicy, to pozwoli to na ok dwukrotne ograniczenie kata padania - to duzy uzysk. nie sadze zeby vinieta byla tutaj duzym problemem.
    Zobaczymy - teoretycznie wszystko jest mozliwe.
    Jesli rynek dobrze przyjmie ten model , a wszystko wskazuje ze tak bedzie , to sony z pewnoscia pojdzie dalej tym tropem, rozwijajac konstrukcje

    przypominam sobie mialem kiedys malutki analogowy aparat FF - nazywal sie olympus mju. rewelacja - mimo malych rozmiarow i z pewnoscia nie tak dobrych wynikow testow jak w slr uzywalem go chetniej od duzego slr z szerokim katem.
    Czegos podobnego spodziewam sie tutaj - nawet jesli wyniki testow nie beda najwyzsze z mozliwych to beda na wysokim poziomie.
    jestem ciekaw dwoch spraw -
    1. jak bedzie dzialal w praktyce af w detekcji kontrastu , dlaczego zrezygnowano z rozwiazania hybrydowego ?
    2. czy bedzie wystepowac istotne opoznienie czasowe celownika elektronicznego , a wiec paralaxa ruchu ? To mogloby byc powazna przeszkoda w przypadku zdjec bardzo dynamicznych.

    Zobaczymy. Wielka buska dla sonego .

  153. Faktoid
    Faktoid 17 października 2013, 19:18

    mate, nikt nie mówił że obiektywy dla bezlusterkowców muszą być większe. Mówiłem tylko, że spora część obiektywów do NEXów jest dłuższa żeby skompensować odległość od matrycy. To tylko prosta obserwacja.

  154. Wiek
    Wiek 17 października 2013, 19:57

    Szabla, tak z ciekawości zapytam, jak to działa przez przejściówkę ze starymi Minoltami , sigmami na bagnet A?

  155. ***s***
    ***s*** 17 października 2013, 20:59

    Ciekawe czy po tescie peknie 1000 komentarzy w 1 dzien czy wprost przeciwnie ... bedzie cicho bo nie bedzie sie czego czepic. Tylko zal dupke bedzie sciskal ze nie nazywa sie inaczej.

  156. 17 października 2013, 21:13

    spokojnie :) nie martwmy się o ilości... będzie test będą odpowiednie dla Sony komentarze :)

  157. andk21
    andk21 17 października 2013, 21:24

    Dla mnie,użytkownika Canona i Nex 6,canon ma zdecydowaną przewagę.
    Wszystkie obiektywy canona bez problemu podpinam do nexa, odwrotnie nie można

  158. koń który mówi
    koń który mówi 17 października 2013, 21:27

    A ja, będąc masowym odbiorcą, żądam taniego, lekkiego korpusu z matrycą formatu 13x18 cm (dokładnie tak!) i żeby był płaski jak tablet (bo się musi mieścić w moim hipsterskim plecaczku) to ma mieć zamiast wystającego obiektywu - obiektyw zespolony z mikrosoczewek matrycy no i oczywiście zmiennoogniskowy, i dotykowy multitouch (ten z tyłu, do celowania palcem). Coś pominąłem?

  159. mate
    mate 17 października 2013, 22:29

    @andk21
    Chyba odwrotnie? To Nex ma przewagę, bo do niego podepniesz obiektywy Canona i Sony, a do Canona tylko obiektywy C.

  160. lemarais
    lemarais 17 października 2013, 23:55

    A jak się ma do tego aparatu RX1? Czyli opinie o RX1 były jednak uzasadnione.

    Gabaryt A7 jest właściwy. to nadal mały aparat. aparat musi leżeć w dłoni, nie może być trzymany w palcach. z lekkimi obiektywami będzie w sam raz. no aparat ma swoją wagę również minimalną.

  161. 18 października 2013, 00:49

    jeszcze raz przypomnę:
    sony.pl wycenia A7R w przedsprzedaży na 9999 zł
    sony.de wycenia A7R w przedsprzedaży na 2099 euro (po dzisiejszym kursie 8761 zł)


    dla porównania
    mediamarkt.pl wycenia Canon 6D na 6849 zł
    madiamarkt.de wycenia Canon 6D na 1649 euro (po dzisiejszym kursie 6883 zł)

    nadal chciałbym się dowiedzieć kto w Sony Polska jest odpowiedzialny za politykę cenową?
    wciąż nikt nie wytłumaczył mi dlaczego mieszkając w Polsce muszę za ten sam sprzęt zapłacić o ponad tysiąc złotych więcej.
    skoro mowa o cenach referencyjnych produktu dystrybuowanego przez tą samą korporację na rynku unijnym czy to się nie kwalifikuje do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów?
    czy Sony Polska jest w stanie uzasadnić takie różnice w cenie? przykład mediamarkt i 6D pokazuje, że nie ma racjonalnych powodów dla których Sony Polska winduje ceny dla osób mieszkających w Polsce

  162. kivirovi
    kivirovi 18 października 2013, 05:01

    Sony zrobiło piękny ruch bezlusterkowcami FF i mam nadzieję, że dobry produkt. Szkoda, że nie potrafią zrobić obiektywów o dopasowanych proporcjach. Wygląda to po prostu jak za przeproszeniem... Sony.

    @toledo musisz sobie chyba filtr dolnoprzepustowy przeczyścić bo ci sie przyczadził... jak wolisz kupować za Euro to przecież nikt ci nie broni, zamow od razu 3 egzemplarze w sony.de dostaniesz jeszcze ściereczkę wartą 20zł/5euro...

  163. Fotoamor
    Fotoamor 18 października 2013, 08:14

    Toledeo zauwazyl ciekawy przypadek , wart wyjasnieni przez sony.
    dlaczego ten sam aparat oferowany na rynek polski, w chwili poczatkowej jest drozszy ?
    Roznica ceny jest zbyt duza , by wyjasnic ja roznicami kursowymi jakie wystepowaly w ciagu ostatnich kilku miesiecy.

  164. 18 października 2013, 08:42

    jeszcze raz przypomnę - nie rozmawiamy o cenach sklepowych, które mogą znacznie się różnić.
    cały czas rozmawiamy o cenach referencyjnych!

    jeszcze raz:
    sony.pl wycenia A7R w przedsprzedaży na 9999 zł
    sony.cz wycenia A7R w przedsprzedaży na 53999 koron (po dzisiejszym kursie 8780 zł)
    sony.de wycenia A7R w przedsprzedaży na 2099 euro (po dzisiejszym kursie 8761 zł)
    sony.fr wycenia A7R w przedsprzedaży na 2099 euro (po dzisiejszym kursie 8761 zł)
    sony.co.uk wycenia A7R w przedsprzedaży na 1699 funtów (po dzisiejszym kursie 8373 zł)

    rozumiem drobne różnice ale farmazony o podatkach i kursach walut, które w efekcie tak drastycznie podnoszą cenę skwituję tak
    mediamarkt.pl wycenia Canon 6D na 6849 zł
    madiamarkt.de wycenia Canon 6D na 1649 euro (po dzisiejszym kursie 6883 zł)

    nadal chciałbym się dowiedzieć kto w Sony Polska jest odpowiedzialny za politykę cenową?
    wciąż nikt nie wytłumaczył mi dlaczego mieszkając w Polsce muszę za ten sam sprzęt zapłacić o ponad tysiąc złotych więcej.
    skoro mowa o cenach referencyjnych produktu dystrybuowanego przez tą samą korporację na rynku unijnym czy to się nie kwalifikuje do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów?
    czy Sony Polska jest w stanie uzasadnić takie różnice w cenie? przykład mediamarkt i 6D pokazuje, że nie ma racjonalnych powodów dla których Sony Polska winduje ceny dla osób mieszkających w Polsce

  165. Szabla
    Szabla 18 października 2013, 09:36

    Nie podkręcaj dyskusji, która nie doprowadzi do logicznych wniosków :)

  166. kebab666
    kebab666 18 października 2013, 10:03

    Tu ma cie sample :)

    link

    :)

  167. andk21
    andk21 18 października 2013, 11:49

    mate
    Z mojego punktu widzenia ,obiektywy canona są uniwersalne,obiektywy do nexa, nawet z nexem wypadają mizernie :)

  168. Wiek
    Wiek 18 października 2013, 13:06


    Szabla, jeszcze raz, bo gdzieś zniknęło moje pytanie, jak to działa przez przejściówkę ze starymi Minoltami , sigmami na bagnet A?

  169. 18 października 2013, 13:47

    Szabla potrafisz logicznie wyjaśnić 1220 zł różnicy w cenie pomiędzy Warszawą, a Pragą? o co tutaj chodzi? pytam o ceny referencyjne

  170. mate
    mate 18 października 2013, 15:26

    @andk21
    Ale mowa jest o puszce a nie o obiektywach, a tutaj Sony jest bardziej uniwersalne, bo można do niego podpiąć praktycznie wszystko.

  171. moozq
    moozq 18 października 2013, 15:32

    andk21 - logika jak ze sławetnego zespołu mgieł.

  172. mate
    mate 18 października 2013, 15:32

    @Wiek
    To zależy przez jaką przejściówkę i jakie szkła na bagnet A. Z EA4 działa praktycznie wszystko z pełną automatyką. Wyjątkiem są szkła z podpiętym TC oraz STF, tutaj nie zadziała AF, automatyka ekspozycji będzie nadal działać. W przypadku EA3 pełna automatyka z AF dziala tylko ze szkłami z silnikiem, te na śrubokręt będą manualne.

  173. Wiek
    Wiek 18 października 2013, 17:01

    mate | 2013-10-18 15:32:41

    @Wiek
    To zależy przez jaką przejściówkę i jakie szkła na bagnet A. Z EA4 działa praktycznie wszystko z pełną automatyką. Wyjątkiem są szkła z podpiętym TC oraz STF, tutaj nie zadziała AF, automatyka ekspozycji będzie nadal działać. W przypadku EA3 pełna automatyka z AF dziala tylko ze szkłami z silnikiem, te na śrubokręt będą manualne.


    Tyle to ja wiem, ja natomiast pytam o praktykę nie o teorię. Poza tym, chodzi o to prawie wszystko. Czy np Sigma 400 mm, f 5,6 APO MACRO, będzie działać ? Szabla coś się nie śpieszy z podpowiedzią, co nie najlepiej wróży.

  174. Rafiki
    Rafiki 18 października 2013, 17:04

    Nie miałem okazji przetestować, ale sądzę że z przejściówką LA-EA4 będzie dokładnie tak samo jak z EA2, czyli działa praktycznie z dowolnym obiektywem na bagnet A

  175. Wiek
    Wiek 18 października 2013, 17:12

    Rafiki | 2013-10-18 17:04:24

    Nie miałem okazji przetestować, ale sądzę że z przejściówką LA-EA4 będzie dokładnie tak samo jak z EA2, czyli działa praktycznie z dowolnym obiektywem na bagnet A

    Dzięki, a jak w przypadku EA2 wygląda szybkość działania AF? Gdybyś miał porównać z jakimś aparatem Sony, slt lub lustrzanką?

  176. 18 października 2013, 17:23

    @Rafiki
    dlaczego sample na Twoim blogu w których odwołujesz się do winietowania i rozdzielczości w rogach nie pozwalają ocenić tych cech? tak trudno o prostopadłe zdjęcie jakiejś jasnej ściany i płaskiej powierzchni z fakturą?

  177. Szabla
    Szabla 18 października 2013, 21:13

    To raczej nieciekawe zdjęcia - domena portali testujących aparaty.

  178. Szabla
    Szabla 18 października 2013, 21:14

    Praktyka? Nie mamy obiektywów Sigma, więc nie znamy odpowiedzi. Możemy pisać wyłącznie o obiektywach Sony lub Minolty.

  179. dlaczegonie
    dlaczegonie 19 października 2013, 00:40

    chętnie bym się dowiedział, jakby się dało, czy ten aparat posiada:
    - stabilizację matrycy
    - wyjście na klasyczny wężyk spustowy
    - cyfrową poziomicę

  180. dlaczegonie
    dlaczegonie 19 października 2013, 00:49

    i kolejne pytanie, czy ktoś może coś wie temat premiery pełnoklatkowego aparatu 36Mps od sony z bagnetem A?

  181. kivirovi
    kivirovi 19 października 2013, 06:53

    hands on review (TCS):
    link

  182. Rafiki
    Rafiki 19 października 2013, 09:53

    @ Toledo, bo ja nie zajmuję się testowaniem, robi to lepiej Optyczne, ja interesuję się po prostu fotografią, nie mam też dobrych obiektywów do przejściówek więc po tych zdjęciach można stwierdzić że mechaniczne winietowanie nie występuje, natomiast Jupiter 2/85 na pewno lekko winietuje, na każdym aparacie :)
    Pozdrawiam :)

  183. Szabla
    Szabla 19 października 2013, 10:44

    @dlaczegonie: na portalach wszystko jest dokładnie opisane, ale w skrócie: nie, nie, tak.
    Nie.
    :)

  184. dlaczegonie
    dlaczegonie 19 października 2013, 11:05

    @Szabla
    Dziękował :-)

    czyli niekoniecznie aparat dla zawodowców i a99 długo jeszcze flagowy?

  185. Rafiki
    Rafiki 19 października 2013, 11:10

    A7 jest zdecydowanie dla amatorów, jak któryś klient okaże się fotografem nie sprzedamy mu A7 ;)

  186. dlaczegonie
    dlaczegonie 19 października 2013, 11:21

    @Rafiki

    a A7R...? ;-(

  187. Rafiki
    Rafiki 19 października 2013, 12:17

    ...nad statusem A7R jeszcze się zastanawiamy ;)

  188. 19 października 2013, 14:10

    Rafiki tak przez moment sobie również pomyślałem :) sprzęt, którego nawet nie wypada używać jeśli się jest "profesjonalnym" foto-grafem...

  189. Szabla
    Szabla 19 października 2013, 17:56

    A7R, jak sama nazwa pokazuje, jest modelem rezerwowym ;)

  190. dlaczegonie
    dlaczegonie 19 października 2013, 18:30

    no..., dla A7 kiedy popielniczki się zapełnią...

  191. sir_kane
    sir_kane 19 października 2013, 19:16

    Amazon podało listę swoich Best Sellers, w samych zamówieniach pre-order w ciągu dwóch dni A7r osiągnął 1 miejsce, drugie zajął Fujifilm X-E2, na 3 miejscu jest Sony A7... Olympus OM-D E 10.miejsce a Nikon 1 dopiero 14.

  192. Szabla
    Szabla 19 października 2013, 20:19

    @Michel: crop z A7R ma 15 Mp, a nie 16. Z A7 faktycznie 10 Mp.

  193. Michel
    Michel 19 października 2013, 23:33

    Dzięki Krzysiek, sprostuję również gdzie indziej :-)

  194. kivirovi
    kivirovi 19 października 2013, 23:39

    Z tego co mówi Chris Nicols A7 jest szybsze (AF i serie) i dlatego amatorskie. A7R jest dla tych co wiedzą co chcą zrobić- czyli zawodowców. Jeśli tych obiektywów nie da się dopasować do body pod względem rozmiarów, to ja myślę, że przyszły bezlusterkowiec FF Pentax ze starym PK ma większe szanse niż ten bardzo interesujący Soniak.

  195. Szabla
    Szabla 20 października 2013, 14:56

    O ile powstanie ;)

  196. Fotoamor
    Fotoamor 20 października 2013, 16:05

    "Z tego co mówi Chris Nicols A7 jest szybsze (AF i serie) i dlatego amatorskie. "


    gdyby nastawic wolniejsza prace to przestanie byc wowczas amatorskim i stanie sie np. zawodowym?

  197. Szabla
    Szabla 20 października 2013, 17:15

    Oczywiście! Zobacz jaki wolny AF jest w Sinarach, Mamiyach czy innych Hasselbladach. :P

  198. dlaczegonie
    dlaczegonie 20 października 2013, 19:59

    najszybszy AF jest w camera obscura

  199. Szabla
    Szabla 21 października 2013, 14:56

    Tak. To prędkość światła. :)

  200. dlaczegonie
    dlaczegonie 21 października 2013, 15:12

    no, no chopaki, Krzysiek i Rafał, widziałech Was na Sony Academy :-)

    Szkoda tylko triochie że ni ma już Kodak Akademy.... ;-(

  201. nikos
    nikos 23 października 2013, 17:14


    Zdjęcia portretowe:

    link

  202. Soniak10
    Soniak10 15 listopada 2013, 22:28

    Hmmm... jak by to powiedzieć... wszedłem właśnie na dpreview gdzie pojawiły się zdjęcia testowe wykonane Sony A7R w Studio Comparison Tool iiii... nie chcę zapeszać nikonowców i canoników, ale w porównaniu do zdjęć tej samej sceny, wykonanych Nikonem D800, to te z A7R są REWELACYJNE! Zwłaszcza na czułościach od 800 ISO wzwyż. A na 3200 zdjęcia z D800 w ogóle nie dają się oglądać! Totalna kaszana! Tylko Canon 5Dmk3 jako-tako dorównuje kroku A7R, ale szału też nie ma!
    Nie jestem wielbicielem systemu E od Sony, ale po obejrzeniu tych zdjęć porównawczych kompletnie przestałem rozumieć, co zwolennicy Nikona widzą takiego rewelacyjnego w D800? I w czym Canon 5Dmk3 jest (aż tak bardzo) lepszy od Sony??? Aj-dont-noł!

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.