Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - test obiektywu

14 września 2007

8. Winietowanie

Kolejną kategorią, w której mogliśmy oczekiwać różnic w stosunku do Tokiny, jest winietowanie. Gabaryty obiektywu się specjalnie nie zmieniły, a dodano do niego silnik ultradźwiękowy. Można więc podejrzewać, że mogło to wpłynąć na winietowanie, które u Tokiny i tak było bardzo duże. Jak to wygląda u Pentaxa, pokazuje poniższy rysunek.

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - Winietowanie


Dla ogniskowej 16 mm i przysłony f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wyniósł aż 46% (-1.8 EV), czyli nieznacznie mniej niż u Tokiny. Przymykanie przysłony pomaga ale w stopniu niezadowalającym. Dla f/4.0 winietowanie wynosi 37%, dla f/5.6 31%, dla f/8.0 25%, dla f/11.0 21% i dla f/16 19%. Widać więc, że nawet po bardzo mocnym domknięciu winietowanie dla 16 mm nie chce spaść do niezauważalnego poziomu poniżej 10%.

----- R E K L A M A -----

Wyraźnie lepiej jest dla ogniskowej 30 mm. Tam przy maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru wynosi 21% (-0.7 EV), po przymknięciu o jedną działkę spada do 12%, a o dwie działki do 10%.

Dla 50 mm winietowanie znów rośnie, na szczęście nieznacznie. Przy maksymalnym otworze względnym wynosi 28% (-0.97 EV), przy f/4.0 już tylko 13%, by dla f/5.6 spaść do poniżej 10%.

Wartości te są duże, choć i tak w tej kategorii spotkała nas miła niespodzianka, bo oczekiwaliśmy pogorszenia wyników Tokiny.

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - Winietowanie

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - Winietowanie