Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-30 - test aparatu

Olympus E-30
9 marca 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 129

1. Wstęp

Olympus E-30 - Wstęp


Kiedy na rynku pojawił się Panasonic G1 z matrycą 12-megapikselową, było pewne, że w niedługim czasie pojawi się lustrzanka E-Systemu z analogicznym sensorem. Nie jest bowiem tajemnicą, że matryce dla lustrzanek Olympusa wykonuje właśnie Panasonic. Przeczucia sprawdziły się szybko, bo po dwóch miesiącach od premiery G1, na rynek wkroczył Olympus E-30 wyposażony w matrycę 12-megapikselową. W tym momencie stało się jasne, że Olympus, na tym etapie, nie zamierza wycofywać się z wyścigu na megapiksele.

O nowym Olympusie pisaliśmy w dniu jego premiery, 5 listopada 2008 w artykule ''Olympus E-30''. Tego samego dnia mogliśmy zapoznać się z jego prototypem na konferencji prasowej zorganizowanej przez Olympus Polska (''Konferencja prasowa - Olympus E-30''). Na rynku zobaczyliśmy go jednak dopiero na początku stycznia. Podczas prezentacji wiosennych nowości na ''Konferencji prasowej Olympusa - Wiosna/Lato 2009'' mogliśmy zrobić nim pierwsze zdjęcia.


----- R E K L A M A -----

Wprowadzając na rynek E-30, Olympus zapełnia puste miejsce pomiędzy zaawansowaną lustrzanką E-3, a amatorskim E-520. Jeśli chcielibyśmy go porównać do konkurencji, należało by chyba stawiać go obok Canona 50D i Nikona D300. Trudno jest jednak porównywać lustrzanki Systemu 4/3 z innymi producentami skupiającymi się na formacie APS-C/DX i pełnoklatokowych matrycach.

O półprofesjonalnych zastosowaniach E-30 w E-Systemie świadczą takie cechy tego aparatu jak: monochromatyczny panel LCD, którego nie mają modele E-520 i E-420, duży korpus i możliwość podłączenia do niego tego samego pionowego uchwytu jaki pasuje do E-3, wejście synchro, obrotowy wyświetlacz, oraz taki sam autofokus i pomiar światła jak w E-3. To wszystko jednak są informacje ze specyfikacji E-30. Jakie są realne możliwości tego aparatu, pokazuje nasz test.

Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule ''Jak testujemy lustrzanki cyfrowe''. Aparat wypożyczyła do testów firma Olympus Polska za co bardzo dziękujemy.

Porównanie danych technicznych aparatu Olympus E-30 z konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model E-30
Data premiery 2008-11-05
Liczba pikseli 12.2 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4032 x 3024 (RAW, JPEG)
• 3200 x 2400 (JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG)
• 1600 x 1200 (JPEG)
• 1280 x 960 (JPEG)
• 1024 x 768 (JPEG)
• 640 x 480 (JPEG)
• Dostępne formaty zdjęcia: 16:9, 3:2, 7:5, 4:3, 5:4, 6:5, 7:6, 3:4 oraz 6:6.
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Hi Speed Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 13.1 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF)
Procesor obrazu TruePic III+
Format zapisu JPEG (EXIF 2.21, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF), JPEG+RAW
• Rodzaje JPEG: SuperFine/Fine/Normal/Basic
Zakres ISO Auto, 100 - 3200 ISO w skoku co 1/3 lub 1 EV
• ISO Bracketing: 3 klatki w krokach co 1/3, 2/3 i 1 EV
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie, 60s - 1/8000s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.)
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu 4/3,
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo Nie
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL,
11-punktowy AF (wszystkie czujniki krzyżowe), możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF.
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, C-AF + MF.
• Zakres detekcji od -2 do 19 EV (ISO 100 i 20℃)
• Asysta AF: wbudowana lampa błyskowa
• Podgląd głębi ostrości
• Dostrajanie AF (korekcja FF/BF) dla 20 obiektywów.
• W trybie Live View AF 11 strefowy oparty o detekcję kontrastu z funkcją detekcji twarzy.
Pomiar światła 49-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Digital ESP (matrycowy 49-strefowy),
• centralnie-ważony,
• punktowy (2% kadru),
• punktowy z jasnym tłem,
• punktowy z ciemnym tłem,
Zakres pomiaru: od 1 do 20 EV (dla 50mm, F2.0, ISO 100)
Technologii Kompensacji Cienia
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (trzy rodzaje), Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000 - 14 000 K),
• Korekcja i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1.0 EV
Bracketing: 3 lub 5 klatek, +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1.0 EV
Programy Auto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M)
• Tryby kreatywne: Portret, Krajobraz, Makro, Sport, Nocny portret
• Programy tematyczne: Dzieci, Sport, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Cyfrowa stabilizacja obrazu (DIS), Makrofotografia przyrody, Świece, Zachód słońca, Fajerwerki, Dokumenty, Panorama (tylko z kartami xD), Plaża i śnieg
Zdjęcia seryjne • Tryb H: Szybkość 5 kl./s, maksymalnie 12 zdjęć w formacie RAW, w formacie JPEG w zależności od poziomu kompresji, dla zdjęć JPEG Normal do zapełnienia karty,
• Tryb L: możliwość definiowania szybkości zdjęć seryjnych przez użytkownika w zakresie od 1 kl./s do 4 kl./s
Lampa błyskowa Typu pop-up, TTL, liczba przewodnia 13 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/250s
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Bracketing błysku, 3 zdjęcia z krokiem 1/3, 2/3 lub 1 EV
• Bezprzewodowego sterowania błyskiem
• Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Lampa wyłączona, Ręczna regulacja siła błysku (1/4, 1/16, 1/64)
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub 12s
Karta pamięci • Compact Flash Typu I/II, zgodność z UDMA i Microdrive
• xD-Picture Card
LCD • Główny: odchylany i obrotowy 2.7 calowy, kolorowy TFT LCD (HyperCrystal II), 230 000 pikseli, maks. kąt widzenia 176°
Jasność regulowana w 15-stu poziomach.
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru
• Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny
Wizjer Celownik lustrzany jednoobiektywowy na wysokości oka, powiększenie: x1.02, pokrycie: ok. 98%, korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 24.2mm, matówka stała Neo Lumi-Micro Mat screen
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wejście zasilania DC-in, złącze synchronizacji zewnętrznych lamp błyskowych
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1 lub pilota RM-1
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLM-1 (pojemność 1500mAh),
• opcjonalnie zasilacz sieciowy AC-1
• opcjonalnie: uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) HLD-4
Akcesoria Akumulator BLM-1, ładowarka BCM-2, pasek na ramie, kabel USB, kabel wideo, instrukcja, osłona wizjera, sterowniki, oprogramowanie:
• OLYMPUS Master 2
Waga 655g (bez akumulatora)
ok. 730g (z akumulatorem)
Wymiary 141.5 x 107.5 x 75 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
Skuteczność stabilizacji wg producenta: 5EV
Polskie menu
Filtry artystyczne
Tryb wielokrotnej ekspozycji
Funkcja poziomicy
Funkcja Podglądu Perfekcyjnego Ujęcia
----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!


Poprzedni rozdział