Olympus E-620 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Duży poziom szumu na zdjęciach JPEG z E-620 potwierdzają pomiary wykonane programem Imatest. Już przy ISO 200 szum jest dostrzegalny, a wraz ze wzrostem czułości, dość szybko rośnie. Z pomiarów wynika, że na wysokich czułościach jest on nawet minimalnie większy niż dla E-30. Wizualnie trudno jest jednak te różnice dostrzec, bo różnica w stosunku do poziomu szumu jest mała.
W Olympusie E-620 znajdziemy trzy stopnie odszumiania.
Poniżej pokazujemy działanie tego procesu na zdjęciach JPEG wykonanych
przy czułości ISO 3200.
3200 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Olympusy E-620 i E-30 mają te same 12-megapikselowe matryce. Na
zdjęciach JPEG widzieliśmy, że między nimi nie ma znaczących różnic w
poziomie szumu. Czy ze zdjęciami zapisanymi w formacie RAW jest podobnie? Spójrzmy na
poniższe porównanie.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
Zarówno pomiary jak i wizualna ocena poziomu szumu na zdjęciach RAW z
E-620 i E-30 pokazują podobne zachowanie w obu aparatach. Widać
natomiast różnicę w zastosowanym kontraście lub wyostrzeniu. Ostrzejsze,
czy też bardziej kontrastowe zdjęcia powyżej ISO 800 daje E-30. W
przeciwieństwie do E-30, E-620 w całym zakresie czułości utrzymuje
stałą jakość zdjęć, abstrahując oczywiście od naturalnego wzrostu szumu.
Niezmiernie cieszy nas, że w E-620 nic nienaturalnego w systemie obrazowania nie widać. Wzrost szumu na poziomie E-30 był natomiast do przewidzenia. Szum, tak jak w przypadku JPEG-ów, pojawia się już przy ISO 200. Potwierdzają to pomiary, które pokazują, że w okolicach tej czułości przekracza on 1%. Od ISO 400 jego poziom przewyższa poziom szumu z E-3. Pocieszające jest to, że ten szum ma strukturę drobnoziarnistą i mimo jego dużych wartości liczbowych, nie degraduje mocno obrazu. Niestety ilość szumu jaka pojawia się przy ISO 1600 i 3200 mocno ogranicza użycie tych czułości.
Pomiary na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów pokazują
nieco mniejszy szum niż na 24-bitowych. Jest on jednak nieco większy niż
w przypadku E-30. Reasumując, musimy napisać to, co w teście E-30. Nowa
12-megapikselowa matryca zastosowana w Olympusach prezentuje się zauważalnie słabiej w
stosunku do 10-megapikselowej z E-3. Tak jak można było się spodziewać,
dodatkowe 2 miliony pikseli spowodowały wzrost szumu i pogorszenie
jakości obrazu, nie dały zaś żadnego zysku w rozdzielczości. Na szczęście w E-620 nie występują już żadne problemy z
ostrością obrazu jakie występowały w E-30.
Darki
Olympus E-620 zapisuje RAW-y w postaci 12-bitowej. To odpowiada maksymalnemu poziomowi sygnału równemu 4096. Po wykonaniu 3-minutowych ekspozycji bez dopływu światła, RAW-y zostały wywołane programem dcraw, ale tak, aby uzyskać obraz jeszcze sprzed interpolacji. Sygnał w 48-bitowych plikach ograniczyliśmy jednak do zakresu od 0 do 255, tak aby pokazać to co najważniejsze. Biel na tych zdjęciach odpowiada wartościom wyższym niż 255. Oś pionowa histogramów dla zdjęć RAW ma zakres od 0 do 100000 zliczeń.
Darki zapisane w aparacie w formacie JPEG nie zostały przez nas poddane żadnym obróbkom. Odpowiednie dla nich histogramy zostały wykonane w skali logarytmicznej, ponieważ taka skala pozwala na lepsze zobrazowanie sygnału bliskiego zeru.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
|||
3200 (RAW) |
|||
3200 (JPEG) |
Statystyka darków z E-620 wygląda bardzo podobnie do tej, jaką
widzieliśmy w teście E-30. Średni poziom sygnału na darkach szybko
rośnie wraz ze wzrostem ISO. Takiej sytuacji nie obserwowaliśmy u
E-520, który ma analogiczną, 10-megapikselową matrycę jak E-3. U
większości aparatów średni sygnał pozostaje na mniej więcej stałym
poziomie, a przy wykonywaniu ekspozycji z tym samym czasem, wraz ze
wzrostem ISO rośnie odchylenie standardowe. W E-30 odchylenie
standardowe rośnie wolniej niż w E-520, ale jak już wspomnieliśmy
rośnie poziom sygnału.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 82 | 12 |
200 | 82 | 12 |
400 | 102 | 25 |
800 | 137 | 50 |
1600 | 216 | 99 |
3200 | 297 | 159 |