Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Canon XF305 i XF300

Canon XF305 i XF300
7 kwietnia
2010 14:01

Firma Canon wprowadza dziś do sprzedaży dwa modele ręcznych kamer wideo XF305 i XF300, które jako pierwsze używają nowo przyjętego kodeka MPEG-2 Full HD (4:2:2). Zupełnie nowy, system składa się z obiektywu Canon L-series HD Video, matrycy 3CMOS i zaawansowanego procesora DIGIC DV III.

Informacja prasowa

Nowe oblicze rynku profesjonalnych ręcznych kamer wideo: Canon wprowadza do sprzedaży pierwsze plikowe kamery MPEG-2 Full HD (4:2:2)

Canon XF305 i XF300
Canon XF300

Londyn, 7 kwietnia 2010. Firma Canon wprowadza dziś do sprzedaży dwa modele ręcznych kamer wideo XF305 i XF300, które jako pierwsze używają nowo przyjętego kodeka MPEG-2 Full HD (4:2:2).

Nowe modele oferują wyjątkową jakość obrazu i zgodność z obiegami pracy w szerokiej gamie profesjonalnych zastosowań, a jednocześnie są wyposażone w technologie nie mające równych w tej klasie.

Zupełnie nowy, unikatowy system składa się z obiektywu Canon L-series HD Video, matrycy 3CMOS i zaawansowanego procesora DIGIC DV III. Wideo MPEG-2 w jakości Full HD jest rejestrowane jako standardowe pliki MXF (Material eXchange Format) na kartach pamięci Compact Flash z szybkością transmisji danych sięgającą 50 Mb/s i bogatym próbkowaniem koloru 4:2:2, które rejestruje więcej informacji o barwach na potrzeby postprodukcji.

XF305 i XF300 łączą doskonały system obrazowania z przenośną i wszechstronną konstrukcją. Szeroka gama funkcji i adaptowalność tych modeli pozwalają użytkownikom filmować w niemal każdej sytuacji i w każdym celu, od niezależnych produkcji filmowych do komercyjnych programów telewizyjnych.

Canon XF305 i XF300
Canon XF300

Najwyższa wydajność na rynku

Kamery Canon XF305 i XF300 zaprojektowano z myślą o niezrównanej jakości obrazu. Nowe modele jako pierwsze profesjonalne kamery ręczne wykorzystują kodek rejestrowania MPEG-2 Full HD z próbkowaniem koloru 4:2:2 50Mbps, rejestrując fantastyczny materiał filmowy w najdrobniejszych szczegółach.

Aby w pełni wykorzystać ten zaawansowany kodek, który oferuje dwukrotnie wyższą rozdzielczość barwną niż HDV i inne formaty rejestrowania 4:2:0, firma Canon opracowała nowy system wideo HD, który łączy moc procesora DIGIC DV III z zaawansowaną matrycą i specjalnie zaprojektowanym obiektywem 18x Canon L-series, wytwarzanym zgodnie z surowymi standardami telewizyjnymi. Matryca Canon 3CMOS typu 1/3 zapewnia wierne barwy, szeroki zakres dynamiczny i niski poziom szumów. Technologia szybkiego odczytywania danych opracowana przez firmę Canon minimalizuje też efekt nachylenia obrazu spowodowanego ruchomą migawką, który może pojawiać się w innych kamerach CMOS.

Canon XF305 i XF300
Canon XF300

Integracja z obiegiem pracy

Oba modele kamer zapisują pliki w standardowym, otwartym formacie MXF, który jest obsługiwany przez najważniejsze plikowe systemy obiegu pracy używane dziś przez zawodowych filmowców. W momencie premiery kamery XF są w pełni zgodne z pakietami oprogramowania firm Adobe Systems Incorporated, Apple Inc., Avid Technology Inc. i Grass Valley, dzięki czemu kamerzyści mogą natychmiast zintegrować modele XF305 i XF300 ze swoimi obiegami pracy.

Materiał wideo rejestrowany przez kamery Canon XF305 i XF300 jest zapisywany bezpośrednio na kartę pamięci Compact Flash (CF) w jednym z dwóch dostępnych gniazd. Podczas rejestrowania obrazu można wymienić nieużywaną kartę, uzyskując długie godziny nieprzerwanego zapisu wideo. Oba modele obsługują też rejestrowanie „sztafetowe”, umożliwiając płynne kontynuowanie zapisu na drugiej karcie, kiedy pierwsza się zapełni. Aby ułatwić przeglądanie i organizowanie wideoklipów podczas pracy na planie, oba modele są sprzedawane z oprogramowaniem Canon XF Utility do komputerów PC i Mac, które umożliwia użytkownikom tworzenie zapasowych kopii materiału, edytowanie metadanych w plikach MXF, podgląd klipów i zapisywanie ich z powrotem na kartę CF.

Canon XF305 i XF300
Canon XF305

Optyczna doskonałość – obiektyw Canon L-series

Obiektywy firmy Canon są preferowane przez większość nadawców telewizyjnych, ponieważ zapewniają doskonałą rozdzielczość, wysoki kontrast i niską aberrację chromatyczną. Nowe kamery XF305 i XF300 są wyposażone w obiektyw L-series HD Video, który łączy szeroki kąt 29,3 mm z dużą szybkością przysłony (F1,6) i wszechstronnym 18-krotnym powiększeniem, zapewniając wysoką wydajność w całym zakresie ustawień, od szerokokątnego do teleobiektywowego.

Pierścienie zoomu i ostrości posiadają fizyczne blokady końcowe, co pozwala na szybką i powtarzalną obsługę w trybie ręcznym. Niezależny pierścień umożliwia sterowanie przysłoną, a dwa przełączniki biegunowe pozwalają na ręczne sterowanie powiększeniem. Unikatowy system Instant AF firmy Canon zapewnia szybkie i dokładne automatyczne ustawianie ostrości.

Na początku ścieżki optycznej znajduje się szkło o dużym współczynniku załamania światła i ultraniskiej dyspersji (Hi-UD), poprzednio dostępne tylko w telewizyjnych obiektywach firmy Canon, które minimalizuje aberrację chromatyczną. Łączy się ono z soczewkami o ultraniskiej dyspersji (UD), asferycznymi soczewkami o ultrawysokim współczynniku załamania światła (UA) oraz dwiema dwustronnymi soczewkami asferycznymi, zapewniając ostry, szczegółowy obraz wolny od aberracji chromatycznej.

Obiektyw jest wykonany z komponentów optycznych o najwyższej jakości i zaprojektowany jako idealne uzupełnienie matrycy Canon 3CMOS, która może rejestrować nawet 1000 poziomych linii. Nowy system stabilizacji obrazu (IS) oferuje trzy tryby pracy — standardowy, dynamiczny i wspomagany — zapewniając imponujące tłumienie drgań.

Canon XF305 i XF300
Canon XF305

Łatwa obsługa, efektywna praca, większa wytrzymałość

Kamery Canon XF305 i XF300 są wyposażone w elektroniczny wizjer o rozdzielczości 1,55 mln pikseli, który pokazuje cały kadr, oraz unikatowy, zamontowany z przodu ekran LCD, który można łatwo przekręcić w lewo lub w prawo w zależności od preferencji lub konkretnej sytuacji. Największy w tej klasie ekran LCD o przekątnej 10,1 cm (4”) i rozdzielczości 1,23 mln pikseli zapewnia niezwykłą klarowność oraz elastyczność podczas kręcenia wideo HD.

Nowe modele XF zostały zaprojektowane pod kątem większej ergonomii, zgodnie z sugestiami profesjonalnych użytkowników. Ulepszony układ elementów sterujących umożliwia intuicyjną obsługę, a centralnie umieszczony uchwyt zapewnia optymalną równowagę. Te ulepszenia konstrukcyjne pozwalają operatorom kamer XF na komfortowe filmowanie przez długi czas i w zróżnicowanych warunkach.

Canon XF305 i XF300
Canon XF305

Liczne konfiguracje

Oba modele XF zapewniają niezrównaną wszechstronność i elastyczność, oferując szeroką gamę opcji dostosowywania. Użytkownicy mogą konfigurować 26 parametrów niestandardowych, kontrolując ponad 50 indywidualnych zmiennych związanych z obrazem. Operatorzy kamer XF mogą też przypisać jedną z 30 funkcji do każdego z 13 programowalnych przycisków, aby zoptymalizować kamerę pod kątem osobistych preferencji, warunków zewnętrznych albo pożądanych efektów stylistycznych.

Wybór standardowych krzywych gamma pozwala kamerzystom dopasować styl do aktualnych wymagań. Można na przykład zoptymalizować materiał pod kątem potrzeb danego klienta albo z myślą o przeniesieniu na taśmę filmową. W każdym urządzeniu można zapisać nawet dziewięć „dostosowanych obrazów”, w tym trzy chronione ustawienia dostarczane w standardzie — VIDEO.C, CINE.V i CINE.F. Preferowane ustawienia można przenosić między kamerami na kartach SDHC. Pozwala to utrzymać jednolity kreatywny styl i jest szczególnie przydatne dla tych użytkowników, którzy chcą zagwarantować jednakową konfigurację wielu kamer.

Potencjał twórczy zwiększają również funkcje filmowania w przyspieszonym i zwolnionym tempie. Pierwszy tryb pozwala kamerzystom przyspieszyć akcję poprzez rejestrowanie mniejszej liczby klatek na sekundę. Drugi tryb zapisuje więcej klatek na sekundę, umożliwiając spowolnienie ruchu przy normalnej szybkości odtwarzania. Użytkownik ma do wyboru 20 różnych szybkości, co pozwala na uzyskanie różnorodnych efektów wizualnych.

Zaawansowana obsługa dźwięku i opcje łączności

Oba modele nagrywają 16-bitowy liniowy dźwięk PCM z częstotliwością próbkowania 48 kHz, zapewniając sygnał audio o wysokiej jakości wymagany w zastosowaniach profesjonalnych i telewizyjnych. Zintegrowany mikrofon rejestruje dźwięk stereo, a kamery umożliwiają podłączenie zewnętrznych mikrofonów lub innych źródeł dźwięku poprzez dwa wbudowane złącza XLR.

Aby zapewnić ściślejszą integrację podczas filmowania studyjnego albo z wykorzystaniem wielu kamer, model XF305 jest również wyposażony w wyjście HD-SDI, wejście GENLOCK i wejście-wyjście Timecode.

Profesjonalne usługi firmy Canon

Posiadacze XF305/XF300 mogą przystąpić do programu Canon Professional Services (CPS) Video. Usługa CPS Video oferuje użytkownikom profesjonalnych produktów firmy Canon wyłączny, bezpłatny dostęp do szerokiej gamy korzyści, takich jak priorytetowe naprawy i bezpośrednia pomoc profesjonalnych przedstawicieli Canon w całej Europie.


Komentarze czytelników (13)
  1. Kokosz
    Kokosz 7 kwietnia 2010, 14:55

    A co to jest szybkość przysłony??

  2. subiluru
    subiluru 7 kwietnia 2010, 14:59

    hehe, może jak szybko można zmienić z F1.6 na F16 w sek ;-)

  3. Loopik
    Loopik 7 kwietnia 2010, 15:38

    Znów jakiś "geniusz" brał aktywny udział w tłumaczeniu. W tekście jest więcej takich "smaczków" ;)

    "... modele XF305 i XF300 ze swoimi obiegami pracy."

    Tak, wiem, czepialstwo...

  4. zalewaja
    zalewaja 7 kwietnia 2010, 15:40

    A gdzie dokładnie znajduje się ten ogromy 4' ekran ??

  5. rolech
    rolech 7 kwietnia 2010, 16:42

    zalewaja - jest chowany, teraz to widac bo dodalem wiecej fotek

  6. Chocobo
    Chocobo 7 kwietnia 2010, 17:32

    Szkoda że cen nie ma podanych.

  7. carlo
    carlo 7 kwietnia 2010, 18:08

    Bardzo fajne sprzęty, niestety ceny nie brzmią optymistycznie, $7,999 - XF305, $6,799 - XF300. W sprzedaży od czerwca.

  8. lennykrawiec
    lennykrawiec 7 kwietnia 2010, 18:09

    Chocobo, raczej dobrze że nie ma podanych :P

  9. ciekawus
    ciekawus 7 kwietnia 2010, 23:30

    E tam. Większości wystarczy film z komórki :-)
    Piękne kamery!

  10. Chocobo
    Chocobo 7 kwietnia 2010, 23:55

    lennykrawiec
    No fakt, już mi przeszła ochota.... ;P

  11. pinto
    pinto 8 kwietnia 2010, 12:26

    Słono sobie liczą za próbkowanie 4:2:2.

  12. kaziu
    kaziu 8 kwietnia 2010, 14:41

    Jedynym atutem tych kamer jest zapis na kartach CF.
    Za kilka dni rusza NAB w Las Vegas i zobaczymy co Sony i Panasonic zaprezentuje nowego.

  13. 8 kwietnia 2010, 22:33

    @kaziu - wydaje mi się, że o wiele ważniejsze są presety przetworników A/D i procesora, czyli to, co sprawiało iż "kasetowy" Canon XH-A1s jest tak rewelacyjnym narzędziem pracy (choć wymagającym dużo od operatora). Z powyższego fatalnie przetłumaczonego bełkotu marketingowego wynika, że presety zachowano. Zapis na kartach może być trudną do przecenienia zaletą tych modeli, o ile nie będzie jakichś problemów na przykład z synchronizacją kanału audio i video, tudzież z kompatybilnością formatu.
    Najbardziej jednak ciekaw jestem, jak Canon poradził sobie ze zjawiskiem rolling shutter, które - w mojej opinii - dyskwalifikowało przetworniki CMOS w kamerach (XH-A1s miał 3CCD). Jeśli jest tak dobrze, jak piszą marketingowcy, to miodzio ;-)
    @Kokosz - nieszczęsna "szybkość przysłony" to fatalna kalka z angielskiego. Jasne szkło, które trzyma światło 2.8 albo i mniej (tzn. więcej ;-) jest tutaj określane jako "fast lens". BIerze się to z faktu, że jasne szkło umożliwia "szybsze" naświetlenie klatki w porównaniu do ciemnego szkła użytego w tych samych warunkach (krótszy czas otwarcia migawki). Tłumacz widać był nie bardzo i zbyt dosłownie przetłumaczył coś w stylu: "Fast lens with aperture 1.4...". Podobnie "obieg pracy" to chyba od "work flow" (często pisane razem, na przykład Lightroom jest tutaj opisywany jako "RAW workflow software"), którego w angielskim używamy właśnie w kontekście produkcji, mointażu i postprodukcji foto oraz video... Oczywiste w angielskim, po dosłownym przetłumaczeniu na polski - razi.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.