Pentax K-r - pierwsze wrażenia
1. Pentax K-r - pierwsze wrażenia
Dzięki uprzejmości firmy Apollo Electronics możemy już w dniu premiery, podzielić się z Wami pierwszymi wrażeniami po zetknięciu z najnowszym aparatem Pentax K-r. Udostępniony nam model był jednak egzemplarzem przedprodukcyjnym, dlatego nie możemy pokazać ani powiedzieć jakiej jakości zdjęcia wykonuje nowa lustrzanka. Możemy natomiast podzielić się ogólnymi wrażeniami na temat budowy, ergonomii i funkcjonalności najnowszego Pentaksa K-r.
Wszystko wskazuje na to, że nowy Pentax K-r zastąpi model K-x. W stosunku do poprzednika nie zmieniła się rozdzielczość matrycy. Zwiększył się jednak zakres czułości, co sugeruje, że będziemy mieli do czynienia albo z nową matrycą, lekko zmodyfikowaną lub tylko programowo ulepszoną. Przedprodukcyjny egzemplarz pozwolił na ustawienie zakresu czułości od ISO 200 do 6400 z możliwością rozszerzenia o wartości ISO 100, 12800 i 25600. Specyfikacja natomiast podaje, że zakres natywnej czułości to ISO 200–12800. Jak jest w rzeczywistości przekonamy się, mając w rękach finalny egzemplarz.
Wygląd i budowa
Choć nowy Pentax to następca modelu K-x, swoim wyglądem przypomina
wyższy model K-7. Zaokrąglone kształty korpusu K-x, nabrały teraz
ostrzejszych rysów. K-r wygląda „kwadratowo” głównie za sprawą
odcinającej się od reszty korpusu, piramidalnej obudowy lampy
błyskowej. Do tego dochodzi płaski obszar w okolicach spustu migawki i koła nastaw. Wszystko razem jak gdyby obniża korpus aparatu, nadając mu
stylistyki profesjonalnej lustrzanki.
Korpus K-r jest wyraźnie przebudowany w stosunku do modelu K-x. Jego wymiary to 125.0×97.0×68.0 mm. Przypomnijmy, że wymiary K-x wynoszą 122.5×91.5×67.5 mm, a K-7 130.5×96.5×72.5 mm. Tak więc nowy Pentax plasuje się pod względem rozmiarów gdzieś pomiędzy K-x a K-7. Podobnie jest z wagą tego aparatu, choć w tym przypadku bliżej mu do K-x niż K-7. Aparaty Pentax K-x, K-r i K-7 ważą odpowiednio 515, 544 i 670 gramów.
Korpus K-r jest wykonany z typowych materiałów z jakich zbudowane są
amatorskie lustrzanki. Nie dysponujemy danymi od producenta mówiacymi jakich materiałów użyto do jego produkcji. Wygląda to na tworzywo sztuczne, aczkolwiek
wydaje się że jest ono lepszej jakości niż w przypadku korpusu Pentaksa
K-x. Całość obudowy robi bardzo dobre wrażenie, zdecydowanie lepsze niż
w przypadku K-m/x. Nowy Pentax niestety nie ma uszczelnień przy
gnieździe pamięci i pokrywie zasilania. Twarda guma zasłania natomiast
szczelnie gniazdo VIDEO/PC. Uchwyt oraz część lewej ścianki aparatu
pokryte są cienką okleiną z miękkiego tworzywa sztucznego imitującego
skórę. Dłoń dobrze przylega do uchwytu, a jego spore rozmiary gwarantują
swobodne trzymanie aparatu. Producent od razu zadeklarował, że nowy
Pentax K-r będzie dostępny w trzech wersjach kolorystycznych: czarnej,
czerwonej i białej.
Zasilanie i gniazda
Najniższa seria lustrzanek Pentaksa była znana z tego, że zasilało się ją
czterema akumulatorkami/bateriami typu AA. W nowym K-r nastąpiły pewne
zmiany z tym związane. Standardowo K-r jest już zasilany akumulatorem
litowo-jonowym D-LI109 o pojemności 1050 mAh. W zestawie wraz z nim
znajduje się odpowiednia ładowarka o oznaczeniach D-BC109. Komora
zasilania w aparacie jest jednak wyprofilowana tak, by włożyć do niej
cztery akumulatorki AA. Nie ma w niej odpowiednich styków, ale dzięki
opcjonalnemu adapterowi D-BH109, aparat może być zasilany akumulatorkami
tak jak w przypadku starszych modeli. Klapka od zasilania zamykana jest
na plastikowy zatrzask. Jej otwarcie wymaga użycia paznokci, co nie dla
każdego jest wygodnym rozwiązaniem. Wyprofilowanie gniazda akumulatora
jest wykonane tak, aby można go było włożyć tylko w jeden sposób. Na
klapce znajduje się ponadto rysunek pokazujący, że akumulator należy
wkładać stykami w dół. Aparat może być także zasilany w sposób ciągły
za pomocą opcjonalnego adaptera K-AC109E.
Specyfikacja podaje, że ilość wykonanych zdjęć na akumulatorze D-LI109 jest około dwa razy mniejsza, niż gdyby aparat byłby zasilany czterema akumulatorkami AA. Sprawdzić tego nie mogliśmy, bo nie dysponowaliśmy adapterem do akumulatorów. Poza tym nasz przedprodukcyjny model był wyposażony także w przedprodukcyjny akumulator (z nalepką z napisem Panasonic), tak więc nie możemy podać również konkretów dotyczących wytrzymałości akumulatora. W trakcie użytkowania nie zauważyliśmy natomiast żadnych problemów ze wskaźnikiem poziomu energii.
Pentax K-r współpracuje z kartami pamięci SD/SDHC. Na obudowie znajduje się jedno gniazdo USB 2.0 mini-B, które jednocześnie pozwala na podłączenie przewodów AV. Aparat dysponuje także łączem podczerwonym IrSimple.
Przyciski
Mimo zmiany w wyglądzie obudowy, układ przycisków w nowym Pentaksie
pozostał dokładnie taki sam jak w modelu K-x.
Obok spustu migawki wokół którego jest włącznik aparatu, znajdują się przyciski kompensacji ekspozycji i zielony przycisk funkcyjny. Koło nastaw zawiera następujące programy:
- P – Hyper Program,
- Sv – priorytet czułości,
- Tv – priorytet migawki,
- Av – priorytet przysłony,
- M – tryb manualny,
- lampa wyłączona,
- portret nocny,
- sport,
- makro,
- krajobraz,
- portret,
- tryb automatyczny,
- SCN – programy tematyczne,
- tryb wideo.
Trzymając aparat oburącz, pod lewym kciukiem obok obiektywu łatwo można wyczuć przełącznik trybu ręcznego i automatycznego ustawiania ostrości. Po drugiej stronie obiektywu jest natomiast blokada bagnetu.
Menu
Menu w Pentaksie K-r jest bardzo bogate, podobnie jak w K-x i K-7. W nowym
Pentaksie mamy kilka dodatkowych opcji, kilka opcji ubyło, niektóre
zamieniły się miejscami. Menu podzielone jest na cztery grupy zakładek:
Fotografowanie, Odtwarzanie, Ustawienia i Ustawienia niestandardowe.
Poszczególne zakładki zawierają następujące opcje.
Cztery pierwsze czerwone zakładki menu Fotografowanie zawierają następujące pozycje:
- Zdjęcia niestandardowe – ustawienia nasycenia, odcienia, tonów, kontrastu i ostrości dla trybów: jasne, naturalne, portret, pejzaż, żywe, blady, Ag, film odwracalny, monochromatyczny,
- Format plików – JPEG, RAW, RAW+,
- Rozdzielczość JPEG – 12, 10, 6, 2 MPix,
- Jakość plików JPEG – ***, **, *,
- Tryb AF – AF.A, AF.S, AF.C,
- Pomiar ekspozycji – matrycowy, centralnie ważony, punktowy,
- Wybór punktu AF – AUTO 5, AUTO 11, ręczny wybór, punkt centralny,
- Krosowanie – rodzaj filtru cyfrowego, który pozwala uzyskać zdjęcie o odmiennych kolorach i kontraście podobne do zdjęcia analogowego wywołanego w niewłaściwym typie odczynników,
- Filtr cyfrowy – ustawienie kolorystyki i wyglądu zdjęcia: aparat dziecinny, retro, wysoki kontrast, ekstrakcja kolorów, miękki, retro, rybie oko, filtr niestandardowy; każdy z trybów można dodatkowo regulować,
- Zdjęcia HDR – OFF, AUTO, HDR, HDR1, HDR2, HDR3, automatyczne wyrównanie,
- Wielokrotna ekspozycja – złożenie zdjęcia z maksymalnie 9 ujęć plus opcja automatycznego dostosowania ekspozycji,
- Zdjęcia z przedziałem czasu – ustawienie: przedziału czasu, liczby zdjęć, czasu początku rozpoczęcia serii,
- Redukcja ziarna przy wysokim ISO – Auto, OFF, Niska, Średnia, Silna, Niestandardowe (ustawienie dla danego ISO),
- Redukcja ziarna przy długich czasach – ON, OFF,
- Film – opcje ustawień dla filmu (patrz podrozdział Live View i wideo),
- Podgląd na żywo (patrz podrozdział Live View i wideo),
- Natychmiastowy podgląd,
- Ustawienie zakresu dynamicznego – kompensacja prześwietlenia (ON, OFF) i kompensacja cienia (OFF, 1, 2, 3),
- Korekta obiektywu – korekta dystorsji, korekta aberracji chromatycznej,
- Przestrzeń barw – AdobeRGB lub sRGB,
- Format plików RAW – PEF lub DNG,
- Zielony przycisk,
- Przycisk AF/AE-L,
- Pamięć,
- Stabilizacja drgań,
- Ogniskowa dla obiektywów bez CPU.
Niebieska zakładka to menu Odtwarzania, w którym znajdziemy:
- Pokaz slajdów,
- Szybki zoom – x2, x4, x8, x16,
- włączenie informacji Jasne/ciemne obszary,
- włączenie automatycznego obrotu zdjęć,
- IrSimple – bezprzewodowe wysyłanie/odbieranie,
- kasowanie wszystkich zdjęć.
Kolejne cztery zakładki to menu Narzędzi:
- Język,
- Ustawienie daty,
- Czas na świecie,
- Rozmiar tekstu,
- Sygnał dźwiękowy,
- Podpowiedzi,
- Ekran stanu – wybór koloru,
- Poziom jasności LCD – zakres ±7,
- Dostrajanie koloru monitora LCD,
- Połączenie USB – MSC lub PTP,
- Nazwa folderu,
- Utwórz nowy folder,
- Prawa autorskie – możliwość zapisania w EXIF-ie autora zdjęcia i właściciela praw autorskich,
- Automatyczne wyłączanie,
- Wybór baterii – Auto, Litowe, Niklowo-wodorkowe, Alkaliczne,
- Reset ustawień,
- Odwzorowanie pikseli,
- Ostrzeżenie o kurzu,
- Usuwanie kurzu,
- Czyszczenie czujnika – uniesienie lustra,
- Format karty SD.
Cztery ostatnie zakładki oznaczone pomarańczową literą „C” zawierają menu Ustawień niestandardowych. Są one kolejno ponumerowane od 1 do 22 i w większości przypadków pozwalają na włączenie/wyłączenie danej funkcji:
- 1. Krok ustawień ekspozycji,
- 2. Krok ustawień czułości,
- 3. Rozszerzona czułość,
- 4. Czas pomiaru – czas blokady ekspozycji,
- 5. Blokada ekspozycji przy zablokowanej ostrości,
- 6. Powiązanie punktu automatycznej ostrości i ekspozycji,
- 7. Kolejność autobracketingu,
- 8. Nakładanie obszaru AF,
- 9. Ustawienie AF.S – priorytet ostrości lub priorytet fotografowania,
- 10. Ustawienie AF.C – priorytet ostrości lub priorytet szybkich ujęć,
- 11. Światło wspomagania automatyki ostrości,
- 12. Balans bieli podczas korzystania z lampy błyskowej,
- 13. Automatyczny balans bieli przy sztucznym świetle,
- 14. Automatyka ostrości w czasie zdalnego sterowania,
- 15. Zdalne sterowanie w trybie B,
- 16. Zwolnienie migawki podczas ładowania lampy błyskowej,
- 17. Błysk w trybie bezprzewodowym,
- 18. Zapis informacji o obrocie,
- 19. Zapisz położenie menu,
- 20. Przechwytywanie ostrości,
- 21. Regulacja automatyki ostrości ±10 st.,
- 22. Użycie pierścienia przysłony.
Wyświetlacz
Pentax K-r ma najprawdopodobniej analogiczny wyświetlacz jak wyższy
model K-7. Jest to 3-calowy monitor TFT LCD złożony z 921 tysięcy
punktów. Ekran jest kontrastowy, pozwala na pracę w pełnym słońcu i zapewnia szeroki kąt widzenia (170 stopni w pionie i w poziomie)
przydatny zwłaszcza w trybie Live View. W menu można regulować poziom
jasności LCD w zakresie 7 stopni oraz skalibrować go poprzez
dostrojenie koloru.
Za pomocą przycisku INFO możemy wyłączyć ekran LCD, wyświetlić ekran stanu, lub aktywny panel sterowania (animacja powyżej).
W trybie odtwarzania zdjęć na ekranie LCD możemy przełączać przyciskiem INFO wyświetlane informacje na 4 sposoby:
- zdjęcie wraz z parametrami,
- zdjęcie, parametry i histogram,
- szczegółowy opis zdjęcia,
- tylko zdjęcie.
Wizjer
Wizjer w Pentaksie K-r wydaje się być taki jak w Pentaksie K-x, ale ze zdecydowaną poprawą dotyczącą punktów AF, bo są one już wyświetlane. Wizjer jest oparty na konstrukcji układu luster, pokrywa około 96% pola widzenia i ma powiększenie 0.85x. Zakres regulacji dioptrii wynosi od −2.5 do 1.5 1/m, a odległość źrenicy wyjściowej jest równa 21.6 mm od soczewki wizjera.
Szybkość i tryb seryjny
Aparat działa szybko i sprawnie. Usuwanie zdjęć z karty lub jej formatowanie nie trwa długo, a powiększanie fotografii i przeglądanie ich odbywa się bez irytujących opóźnień.
Nowy Pentax może wykonywać zdjęcia seryjne z prędkością 6 kl/s. To sporo jak na aparat tej klasy. Specyfikacja zapewnia, że przy tej prędkości aparat może zapisać 25 zdjęć JPEG w najlepszej jakości lub 12 zdjęć RAW. Nasz przedprodukcyjny egzemplarz maksymalną prędkość utrzymywał, ale przy mniejszym buforze, a dodatkowo występowały problemy przy zapisie tych zdjęć. Tak więc na ostateczne wnioski na temat trybu seryjnego trzeba zaczekać do momentu, kiedy przetestujemy finalny egzemplarz.
Autofokus
Za system automatycznego ustawiania ostrości w K-r odpowiada czujnik SAFOX IX. Jest to więc kolejna generacja systemu AF, bo w modelach K-7 znajduje się czujnik o numerze VIII+, a w K-x o numerze VIII. W K-r, podobnie jak w K-7, do dyspozycji jest 11 punktów ustawiania ostrości z których 9 jest podwójnej precyzji. Punkty można wybierać ręcznie, korzystać tylko z centralnego punktu, lub pozwolić, by aparat automatycznie wybierał punkt AF spośród 5 lub 11 punktów.
Na obudowie znajduje się przełącznik między trybem autofokusu (AF) a ręcznym ustawianiem ostrości (MF). Dodatkowo w pierwszej zakładce menu można ustawić pracę autofokusu w trybie pojedynczym, ciągłym lub automatycznym. Natomiast w ostatniej zakładce można ustawić priorytet ostrości lub priorytet fotografowania dla trybu AF.S oraz priorytet ostrości lub priorytet szybkich ujęć dla trybu AF.C. Znajdziemy tam także dostrajanie autofokusu do danego obiektywu.
W związku z tym, że udostępniony nam egzemplarz K-r był przedprodukcyjny, nie sprawdzaliśmy dokładnie skuteczności systemu ustawiania ostrości. Możemy jednak powiedzieć, że AF pracuje bardzo szybko, chyba co najmniej na równi z wyższym modelem K-7.
Lampa błyskowa
Parametry lampy błyskowej z K-r odpowiadają tej z modelu K-x. Jej liczba przewodnia wynosi 12 m (ISO 100), pomiar błysku działa na bazie P-TTL, a minimalny czas synchronizacji jest równy 1/180 sekundy. Kompensacja błysku może odbywać się od −2 do +1 EV ze skokiem 0.3 EV. Dostępne są następujące tryby pracy:
- błysk ręczny,
- błysk ręczny + redukcja czerwonych oczu,
- synchronizacja z długimi czasami migawki (synchronizacja z pierwszą kurtyną),
- synchronizacja z długimi czasami migawki (synchronizacja z pierwszą kurtyną) + redukcja czerwonych oczu,
- synchronizacja z długimi czasami migawki (synchronizacja na tylną kurtynę),
- tryb bezprzewodowy – wbudowana lampa może służyć jako sterownik zdalnego wyzwolenia lamp (AF540FGZ lub AF360FGZ).
Wbudowana lampa błyskowa w K-r podnosi się dosyć wysoko nad obiektyw. Daje to nadzieję na lepsze doświetlenie kadru i naturalne cienie na zdjęciu. Poniższe przykładowe zdjęcie z błyskiem w trybie P pokazuje poprawne działanie lampy w nowym Pentaksie.
Live View i filmy
Po odznaczeniu w menu, na ekranie w trybie LV można wyświetlić trzy
rodzaje pomocniczych siatek, informacje o ustawieniach aparatu,
histogram i informacje o potencjalnych obszarach niedoświetlonych i prześwietlonych. Natomiast wciskając kolejno przycisk INFO w trybie LV
można powiększyć obraz 2, 4 lub 6-krotnie.
Menu aparatu pozwala wybrać jedną z trzech metod ustawiania ostrości w trybie podglądu obrazu na żywo. Dostępne są:
- automatyka ostrości wykrywania twarzy – ostrość i parametry ekspozycji dobierane są automatycznie dla głównej wykrytej twarzy oznaczonej żółtą ramką,
- kontrast automatyki ostrości – ustawianie ostrości na zasadzie detekcji kontrastu na matrycy,
- automatyka ostrości różnicy fazy – na chwilę następuje opuszczenie lustra i ustawienie ostrości w standardowy sposób z wykorzystaniem czujnika AF.
Bardzo dobre wrażenie zrobił na nas system ustawiania ostrości w trybie LV. Ostrość jest ustawiania bardzo szybko zarówno z wykorzystaniem czujnika AF jak i metody kontrastu. Przy dobrym oświetleniu ustawienie ostrości w obu przypadkach jest błyskawiczne. Problemy zaczynają się dopiero w bardzo słabym oświetleniu. Wtedy metoda kontrastu zawodzi albo ostrość jest ustawiana bardzo długo.
Pentax K-r daje możliwość nagrywania filmów w rozdzielczości 1280×720 (16:9) lub 640×416 (3:2) z trzema stopniami jakości oznaczanymi jedną, dwoma lub trzema gwiazdkami. Filmy z dźwiękiem mono są rejestrowane z szybkością 25 kl/s w trybie HD i 25 lub 30 kl/s w trybie VGA. Długość filmów jest ograniczona do 25 min. W menu można włączyć redukcję drgań aparatu i ustawić nagrywanie filmów w trybie automatycznego lub ręcznego doboru przysłony. W pierwszym przypadku film kręcony jest tak, jakbyśmy używali trybu P, w drugim z priorytetem przysłony, przy czym nie można jej zmieniać w trakcie nagrywania filmu.
Automatyczne ustawianie ostrości w trakcie nagrywania filmu nie działa. Mamy nadzieję, że w wersji finalnej aparatu się to zmieni. Mogliśmy natomiast nagrać film w wersji kolorystycznej odpowiadającej nastawom „Zdjęcie niestandardowe” (przykłady poniżej). Ponadto specyfikacja podaje, że aparat będzie mógł także nagrywać filmy w kolorystyce zadanej przez Krosowanie oraz niektóre Filtry cyfrowe. Nasz egzemplarz przedprodukcyjny jednak na to nie pozwalał.
Ze względu na fakt, że testowany K-r był egzemplarzem przedprodukcyjnym i nie możemy pokazywać zdjęć i filmów w pełnej rozdzielczości, powyższe filmy zostały przekonwertowane, a ich rozdzielczość zmniejszono do 640×384 pikseli.
Funkcje specjalne
Główne ustawienia wyglądu zdjęć JPEG znajdują się w menu pod nazwą „Zdjęcia niestandardowe”. Są to klasyczne ustawienia nasycenia, odcienia, tonów, kontrastu i ostrości typowe dla aparatów Pentax. Parametry te można regulować w każdym z trybów kolorystycznych: jasne, naturalne, portret, pejzaż, żywe, blady, Ag, film odwracalny, monochromatyczny. Poza tym jednak w menu znajdziemy dużo innych funkcji, które mogą uatrakcyjnić nasze zdjęcia. Spróbujemy je przybliżyć, choć ciągle pamiętać należy, że omawiamy je na przykładzie aparatu przedprodukcyjnego.
Krosowanie
Jest to rodzaj filtru cyfrowego, który pozwala uzyskać zdjęcie o odmiennych kolorach i kontraście podobne do zdjęcia analogowego
wywołanego w niewłaściwym typie odczynników. Nie wszystkie opcje w menu
związane z tą funkcją działały. W Pentaksie K-r będzie do dyspozycji aż
7 ustawień kolorystycznych, z czego trzy będzie można najprawdopodobniej
regulować, bo oznaczone są symbolem „My”. Efekt krosowania można obejrzeć
na poniższych miniaturach.
Ustawienia neutralne | |||
Krosowanie | |||
Filtr cyfrowy
Dużą ilość kreatywnej zabawy umożliwiają filtry cyfrowe. Do dyspozycji są
następujące tryby:
- aparat dziecinny – możliwość trzystopniowego ustawienia cieni, rozmycia i przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
- retro – 7-stopniowa regulacja tonowania i wybór 5 ramek,
- wysoki kontrast – regulacja pięciostopniowa,
- ekstrakcja kolorów – wybór 6 kolorów i pięciostopniowy zakres kolorów,
- miękki – trzy stopnie ostrości i możliwość włączenia rozmycia cienia,
- retro (błąd w nazwie w menu) – ta funkcja wyraźnie była niedopracowana, bo w ustawieniach znajdowały się opcje błysków gwiazd znane z Pentaksa K-x, choć w efekcie powstawało zdjęcie stylizowane na retro,
- rybie oko – zniekształca zdjęcie z trzystopniową mocą,
- filtr niestandardowy – każdy z trybów można dodatkowo regulować pod względem wysokiego kontrastu, miękkiej ostrości, przełamania cienia, typu cienia, poziomu cienia, typu zniekształcenia, poziomu zniekształcenia, odwrócenia kolorów.
Ustawienia neutralne | |||
Aparat dziecinny | |||
Retro | |||
Wysoki kontrast | |||
Ekstrakcja koloru | |||
Miękki | |||
Retro | |||
Rybie oko | |||
Zdjęcia HDR
Zdjęcie HDR powstaje w Pentaksie K-r po złożeniu najprawdopodobniej 3
zdjęć, które są automatycznie wykonywane po sobie po naciśnięciu spustu
migawki. W menu można wybrać, aby moc HDR była dobrana automatycznie,
lub wzmocnić w 4-stopniowej skali. Dodatkowo można odznaczyć opcję
Automatyczne wyrównanie. Efektów tej funkcji nie pokażemy, bo wyraźnie
była ona niedopracowana. Można jednak przypuszczać, że zdjęcia HDR będą
wyglądać tak jak na przykład z aparatu K-x.
Wielokrotna ekspozycja
Wielokrotna ekspozycja w K-r to złożenie jednego zdjęcia z maksymalnie 9
ujęć. Dostępna jest także opcja automatycznego dostosowania
ekspozycji. Szerzej nie możemy o tym napisać, ponieważ funkcja ta
zawieszała aparat.
Zdjęcia z przedziałem czasu
Ta funkcja oferuje nam możliwość zaprogramowania aparatu tak, aby
automatycznie wykonał nam daną ilość zdjęć w zadanym przedziale czasu.
W menu ustawiamy: przedział czasu, liczbę zdjęć i określamy czas
początku rozpoczęcia serii. Jest to idealne rozwiązanie do fotografowania
poklatkowego w dużej skali czasu, bo aparat automatycznie robi nam
zdjęcia bez naszej obecności. Wykonując taką serię zdjęć i składając ją
w animację możemy na przykład stworzyć film pokazujący ruch chmur,
zachód słońca, nocne życie w mieście, czy użyć do fotografowania
spadających gwiazd.
Ustawienie zakresu dynamicznego
Ta funkcja automatycznie koryguje nam prześwietlenia i cienie na
zdjęciu. W menu można włączyć kompensację prześwietlenia i ustawić
3-stopniową kompensację cienia. Efekt działania powyższej funkcji
ilustrują poniższe zdjęcia.
Ustawienia neutralne | |||
Kompensacja prześwietlenia (ON), kompensacja cienia (MAX) | |||
Podsumowanie
Trudno przewidzieć możliwości finalnej wersji tego aparatu, ale bazując na modelu przedprodukcyjnym, który na chwilę dostał się w nasze ręce, możemy liczyć na bardzo udany model lustrzanki Pentax. Wielu funkcji nie udało nam się sprawdzić, ale pod względem ergonomii i użytkowania Pentaksowi K-r niewiele możemy zarzucić. Zapowiada się, że będzie to szybki aparat o bardzo dobrym autofokusie, czytelnym ekranie LCD, niezwykle bogatym i ciekawym menu oraz użytecznym trybie filmowania i funkcjonalnym podglądzie obrazu na żywo. Mamy głęboką nadzieję, że do tych zalet dołączą także słowa pochwały na temat jakości zdjęć. Na ostateczną ocenę trzeba więc jeszcze zaczekać.