Lustrzanka K-m i cztery nowe obiektywy Pentaxa na Photokinie
Na niemieckiej stronie Pentaxa pojawiła się na krótko informacja prasowa o nowościach jakie ta firma ma zaprezentować na tegorocznej Photokinie. Trudno powiedzieć czy mieliśmy tu do czynienia z kontrolowanym przeciekiem mającym nadmuchać bańkę spekulacyjną, czy ktoś przez nieuwagę opublikował wiadomości, które powinny znaleźć się w sieci dopiero jutro (informacja prasowa była datowana na 22 września). Tak czy owak zapowiada się, że Pentax zaprezentuje kilka ciekawych produktów.
Pierwszą nowością ma być lustrzanka Pentax K-m, która ma stać się najniższym modelem w ofercie producenta. Aparat ma zostać wyposażony w 10.2-megapikeslową matrycę znaną doskonale z modeli K200D i K10D, która będzie mogła pracować z maksymalną czułością ISO 3200 i rejestrować do 3.5 kl/s. W aparacie nie uświadczymy trybu Live View ani monochromatycznego, górnego wyświetlacza, którego obecność cieszy wielu posiadaczy modelu K200D. Z tyłu obudowy ma znaleźć się ekran LCD o przekątnej 2.7 cala. Producent podobno zrezygnował też z zasilania aparatu za pomocą baterii lub akumulatorów AA i w modelu K-m znajdziemy akumulator litowo-jonowy, który ma pozwolić na wykonywanie do 1600 zdjęć.
Pentax K-m ma być sprzedawany w zestawie z nowym obiektywem Pentax DA L 18-55 mm f/3.5-5.6, który ma być lżejszą wersją znanego wszystkim "pentaxowego kita". Wagę udało się ograniczyć dzięki zastosowaniu plastikowego bagnetu. Zestaw K-m + DA L 18-55 ma kosztować 499 EUR.
Dostępny będzie też tzw. "dual kit", w którym oprócz lustrzanki i DA L 18-55 znajdziemy też obiektyw Pentax DA L 50-200 mm f/4-5.6 - tak jak poprzednio literka L oznacza zastosowanie plastikowego bagnetu.
Kolejne nowości Pentaxa jakie mamy zobaczyć na Photokinie to obiektywy smc DA * 60-250 mm / 4.0 ED [IF] SDM oraz smc DA * 55 mm / 1.4 SDM. Pisaliśmy już o nich przy okazji tegorocznych targów PMA w artykule "Ofensywa Pentaxa trwa!". Tym razem producent zapewnia jednak, że obiektywy są już ukończone i maja trafić do sprzedaży jeszcze przed świętami w cenach odpowiednio 1299 EUR i 549 EUR. Dodatkowo, uwzględniając uwagi przyszłych klientów, firma wyposażyła model 60-250 w mocowanie statywu, co wiązało się ze znaczną zmianą wcześniejszej konstrukcji obiektywu.
W opisywanej informacji prasowej znalazła się też wzmianka o nowej lampie błyskowej do fotografii makro, oznaczonej symbolem AF160FC. Ma ona składać się z czterech palników , które będą mogą być łączone w pary, dając maksymalną liczbę przewodnią wynoszącą 16.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
przeczytalem to w 1,5 minuty xP
tak szczerze, to mialem nadzieje na cos wiecej... o tym k-m juz od kilku dni jest dyskusja na forum pentaxa...
Jeszcze była mowa o telekonwerterze przenoszącym napęd SDM, a także o nowym obiektywie z seri limited 15mm i świetle 4
Dla chętnych ta informacja
link
Seweryn - dzieki za uzupelnienie.
Jak pisałem już na forum - dobrze, że jest. Najważniejsze żeby cena była niska, aby mógł konkurować z aparatami z live view...
Nie dziwi mnie też brak górnego wyświetlacza - i tak Pentax jako jedyny konsekwentnie go stosował, a jako, że ma to być najnizszy model - ma prawo go nie być.
Warte uwagi jest, że podobno ma mieć taki sam bagnet KAF2 jak i K10/20/100/200D, żadnego okrojenia. Bagnet w korpusie również metalowy, Tylko w obiektywach L z tworzywa sztucznego. Nie należy się też tego bać, bo dziś istnieją kompozyty przewyższające trwałością metal...
bbartlomiej | 2008-09-21 23:57:39
"dziś istnieją kompozyty przewyższające trwałością metal... " - taaa, zwłaszcza w tych najtańszych obiektywach, bzdura! - biorąc pod uwagę relację jakość (trwałość) - cena.
Jednym z powodów dla których ludzie, zwłaszcza początkujący, wybierali Pentaxy był całkiem niezły obiektyw kitowy dostępny w cenie zestawu i przewyższający jakością produkty konkurencji. Celem każdej firmy powinno być dążenie do rozwijania i ulepszania swoich produktów, a nie pogarszania ich jakości, ale Pentax ma, jak widać, odmienną politykę, która nie do końca jest dla mnie zrozumiała. Ponadto uważam, że problem tej firmy tkwi głównie w tym, że zamiast przeznaczyć środki na rozwijanie, tudzież rozpoczęcie produkcji lustrzanek profesjonalnych (szybkostrzelnych, pełnoklatkowych, z lepszą dynamiką obrazu itp.) oraz produkowania do nich obiektywów, Pentax trwoni środki na rozwijanie najtańszych produktów, których niedługo będzie już ogromne nasycenie na rynku.
Sam posiadam Pentaxa K10D i uważam go za aparat jak najbardziej udany, ale martwi mnie fakt, że jest to najwyższy klasowo aparat w ofercie firmy (podkreślam "klasowo", bo przecież od dawna jest też na rynku jego następca K20D, ale to wciąż ta sama klasa sprzętu) i firma nie kwapi się do pokazania porządnego profesjonalnego sprzętu dla fotografów. Oczywiście znajdą się ludzie, którzy powiedzą, że przecież nikt mi nie kazał kupować aparatu tej firmy i niewątpliwie będą mieli rację, ale kiedy dokonywałem zakupu nie miałem pojęcia jaki sprzęt wybrać (wcześniej miałem Zenita 12XP, potem Fuji s5600) i pierwszą lustrzankę cyfrową kupowałem w ciemno, bo nie znałem osoby, która mogłaby mi doradzić. Od tego czasu wiele się jednak zmieniło i od mniej więcej pół roku fotografuję za pieniądze. Odłożyłem więc kasę na obiektywy, ale coraz dalszy jestem od ich kupna, ponieważ żal mi jest wydawać pieniądze na szkła do matrycy APS-C, kiedy inne firmy oferują w tej samej cenie obiektywy pod FF, co z kolei stwarza w przyszłości możliwość rozbudowy systemu lub wymiany body na lepsze bez wysprzedawania starej i kupowania nowej szklarni.
Pentax podaje, że tym razem na pewno pokaże 60-250 F4 oraz 50 F1.4 i wszystko fajnie, ale mając do wyboru w podobnej cenie np. 70-200 F4 Canona lub 50 F1.4 C/N itp., które mogę podpiąć pod body FF, wybiorę na pewno ten drugi wariant zostawiając sobie otwartą furtkę przy wyborze lepszego body z wyższej półki.
Pablo_Katassi jasne twój wybór twoja kasa. Jeżeli robisz reporterkę szeroko rozumianą to zmieniaj system i tyle. Wg mnie pentax jest doskonały dla wszystkich amatorów-miłośników fotografi, niewiem czy fotografowałeś limitetami? Jak dla mnie jest to niesamowicie, piękne doświadczenie - można się zakochać w tych obiektywaw, w ich jakości optycznej, w ich obsłudze..... W Pentaxie najlepsze zmiennoogniskowe (w tej chwili) to tamrony i sigmy dostępne do każdego mocowania, więc równie dobrze można kupić jakikolwiek aparacik, jakiejkolwiek firmy, ale IMO stałki Pentaxa nie mają sobie równych, w ich ilości i jakości. A co do K-m według mnie to dobry ruch, prawdziwe pieniądze są w właśnie w tym segmencie rynku lustrzanek, zobacz jak się sprzedają N d40,40x,60 i C 1000d, a plastikowy kit nie wiem w czym ci przeszkadza, N, C, S, od dawna taki mają, a P ma i nowy, lekki, mały, plastikowy i dwie wersje z metalowym bagnetem - przyzwoite optycznie (patrz testy tego portalu), a o nowy zobaczymy co sobą prezentuje. Dla niektórych wielkość ma kolosalne znaczenie, na Forum Pentaxa jest sporo ludzi, którzy używają też np. O 420 z "naleśnikiem", czy inne stare dalmierzowe, ze względu na rodzaj fotografii jaką się parają (street foto). Ale pozdrawiam, niech każdy wybierze własną drogę, ja nie rozumiem do czego komu fotografia bezświetlna asa 25600 itp, ja wolałbym by aparaty miał y asa 50 i mniej, ale cóż. Nikt nie jest doskonały.
kolejny, slepo przekonany o ogromnej wyzszosci ff nad apsc =s
ludzie co sie z wami dzieje :/
No tak to się teraz porobiło z ludźmi - trzeba wmówić, że coś jest im potrzebne, że dzięki FF będą robić duuużo lepsze zdjęcia... Tylko że znam kilka osób które przeszło z APS-C na FF i skoku w jakości fotografii jakoś nie widać. Jedynie większe rozmiary, waga i wyższa cena sprzętu...
Pablo - jeśli obecny system Cię ogranicza, a czerpiesz z fotografii pieniądze to na co ty czekasz? Zmień system...
no ogromna wyższość to może nie, ale taka 2,25 razy lepszość to tak...
Zorr- fakt, brak crop'a to zaleta, choc nie zawsze, mniejsze szumy (przy ~10 mpx na ff) tez, choc ostatnio to sie nie sprawdza, ze wzgledu na pomysl wsadzenia 20 mpx, mniejsza go(?!) fajnie, tylko roznicy i tak nie widac do a4, wiec wiekszosci "zwolennikom" to nie potrzebne.
O co w takim razie chodzi? Szpan, bo sporo osob ma juz lustrzanki, wiec ja musze byc lepszy, bo mam ff, a sredni format za drogi?
Zacytuje Bbartlomieja:
"Tylko że znam kilka osób które przeszło z APS-C na FF i skoku w jakości fotografii jakoś nie widać. Jedynie większe rozmiary, waga i wyższa cena sprzętu..."
jejku.. ale uszczypliwy dzisiaj jestem =P
Pablo_Katassi | 2008-09-22 02:46:24
"Odłożyłem więc kasę na obiektywy, ale coraz dalszy jestem od ich kupna, ponieważ żal mi jest wydawać pieniądze na szkła do matrycy APS-C, kiedy inne firmy oferują w tej samej cenie obiektywy pod FF, co z kolei stwarza w przyszłości możliwość rozbudowy systemu lub wymiany body na lepsze bez wysprzedawania starej i kupowania nowej szklarni."
Doskonale to rozumiem. Sam mam Pentax'a K20D i duży problem z dobrą szklarnią. A jeżeli ktoś nie rozumie argumentu za FF, to dość powiedzieć że chciałbym kupić analogowego Pentax'a LX i używać tych samych obiektywów. Niestety, obawiam się że czekają mnie FF Tamrony. Fajnie że na kita dali smc DA, bo jest dobry i tani ale dlaczego nie produkują kontynuacji FA/FA*? To mnie bardzo boli.
DA 300 f4 kryje pelna klate - to mozna kupic - niestety DFA zostaly zakonczone na obiektywach macro...to moze byc bardzo duzy blad pentaxa - ale narazie nie ma korpusu FF to i nie ma szkiel nowych. W sumie narazie to logiczne
Ale bolesne :(
Zawsze bawi mnie to podkreślanie, że niektóre obiektywy DA kryją pełną klatkę. W innych systemach też są obiektywy, które kryją pełną klatkę mimo tego, że producent ich do tego nie przewidział, ale jakoś nikt tego nie wyciąga na każdym kroku. Skoro DA jest przeznaczone na małe matryce, a tak twierdzi sam producent, to może warto na tym poprzestać? Skoro producent powstrzymuje sie od chwalenia się, że obiektyw kryje pełną klatkę, widocznie ma ku temu powody i jakość obrazu w rogach pełnej klatki jest taka, że nie warto się tym chwalić.
bbartlomiej | 2008-09-22 07:47:10
"No tak to się teraz porobiło z ludźmi - trzeba wmówić, że coś jest im potrzebne, że dzięki FF będą robić duuużo lepsze zdjęcia..." - ja wcale tak nie uważam, ale potrafię kalkulować i z moich rachunków wychodzi, że dużo korzystniej będzie mi wydać kasę raz na porządne szkła, które pasują zarówno pod DA jak i FF, niż płacić dwa razy. Nawet jeśli nie potrzebuję w tej chwili body z FF, to dostrzegam inne powody dla których Pentax wypada słabiej niż konkurencja - główny powód to bardzo słaba rozpiętość tonalna zarówno w K10D jak też w jego następcy K20D.
bbartlomiej | 2008-09-22 07:47:10
"Pablo - jeśli obecny system Cię ogranicza, a czerpiesz z fotografii pieniądze to na co ty czekasz? Zmień system..." - tak też zamierzam uczynić, tylko czekam jeszcze na samą Photokinę i co pokaże na niej Pentax, bo nie będę biegać jak głupek do sklepu gdy tylko w necie pojawi się jakiś mniej lub bardziej wiarygodny news.
Seweryn | 2008-09-22 07:20:49
"A co do K-m według mnie to dobry ruch, prawdziwe pieniądze są w właśnie w tym segmencie rynku lustrzanek, zobacz jak się sprzedają N d40,40x,60 i C 1000d, a plastikowy kit nie wiem w czym ci przeszkadza, N, C, S, od dawna taki mają..." - nie przeszkadza, przecież nikt mi nie każe tego kupować, tylko nie chciałbym, żeby po Photokinie okazało się, że firma poświęca środki na rozwijanie najtańszej linii swoich produktów, a nie robi nic w segmencie pro. Canon ,Nikon, teraz także Sony mają w swojej ofercie produkty od najtańszych przez średnie, na najlepszych i najdroższych kończąc, a granica Pentaxa sięga jedynie do tej średniej półki i to właśnie mnie trochę boli.
"a granica Pentaxa sięga jedynie do tej średniej półki i to właśnie mnie trochę boli." Dla mnie w sam raz zanim się nauczę robić zdjęcia to dzisiejsze D3 itp. będą eksponatami, a i tak mam wrażenie, że szybciej nauczyłbym się gdybym w końcu kupił film do swojego Zenitha i popracował jak należy, zaraz bym przestał narzekać na sprzęt, zwłaszcza, że wydawało mi się, że to człowiek robi zdjęcia a nie puszka.
"Skoro producent powstrzymuje sie od chwalenia się, że obiektyw kryje pełną klatkę, widocznie ma ku temu powody i jakość obrazu w rogach pełnej klatki jest taka, że nie warto się tym chwalić."
Na filmie jest ok - jak będzie na matrycy narazie nie wiadomo...
Skąd wiesz, że jest OK? Dasz link do jakiś wiarygodnych testów?
Arek - wiarygodne testy ... jest cos takiego? Moge dac ci linka do zjec ktore samodzielnie strzelilem - daja bardzo srednie pojecie o jakosci na brzegach kadru - ale ten poziom ostrosci i szczeg. mnie wystarcza i bardziej przemawia niz wasze wyniki rozdzielczosci....
acha ..licze na to ze niedlugo ponownie dostane szklo i tym razem na spokojnie pozycze puszke z pelna manualna kontrola przeslony i nie bede musial stosowac roznych zabiegow dla uzyskania konkretnych przeslon
No i cóż, tak jak myślałem, Pentax poprzestał jedynie na pokazaniu kilku szkieł (oby wypadły lepiej niż poprzednie z serii DA*) i jednej przeciętnej lustrzanki. Szkoda i stwierdzenie "a nie mówiłem" pasuje niestety bardziej niż kiedykolwiek i nie chodzi o to, że pokazali nowe produkty, bo to oczywiście dobrze, tylko o to, że kolejny raz siły projektowe i produkcyjne włożono w rozwój produktów amatorskich kosztem tych nieistniejących, które winny być skierowane do profesjonalistów.