Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Firma Adobe poinformowała, iż w programie Photoshop Lightroom 3 oraz wtyczce Camera RAW 6.1 zostanie zaimplementowana funkcja pozwalająca na korektę wad obiektywów podczas wywoływania plików RAW. Jej działanie ma bazować na profilach konkretnych modeli obiektywów, które będą zapisane w programie. Film ilustrujący działanie tej funkcji możecie zobaczyć w dalszej części newsa.
ciekawe czy będzie szło w tym samyanga 14mm wyprostować...
28 kwietnia 2010, 11:36
Panowie od dawna jest na rynku program DxO Optics Pro, który robi rzeczy opisane w powyższym filmie i wiele więcej. DxO uwzględnia nawet korpus przy korekcji. Według rozmaitych testów wywołuje o wiele więcej detali z fotografii od np. ACR. Do tego jego cena jest dość przystępna. Polecam przetestować.
@naw3: "Ciekawie jak to się będzie miało do DPP i właśnie tej korekcji?" - DPP zdaje się ignoruje producentów szkieł, poza Canonem, a tu mają być oni uwzględniani.
@komor: Oczywiście, że większość jeżeli nie wszyscy producenci szkieł zostaną uwzględnieni. O ile DPP wspiera Canona (zrozumiałe prawda?), o tyle Adobe nie jest umocowane w jakimś konkretnym producencie. Także używam PTlens wraz z LR, miło będzie gdy trójka te funkcje połączy. Pozostaje kwestia ceny upgradu z LR2 do LR3, bo póki co LR2 wraz z PTlens, że tak powiem, już mam (znaczy się, kosztów nie generuje, bo przecież zapłacone). No i wymagania sprzętowe, to będzie także ważne w moim przypadku.
I teraz pytanie, czy da się tej nowej wersji Camera RAW używać z PS4? Bo jeśli to będzie tylko dla PS5 to dziękuję, wolę używać starszej wersji i wtyczki PTLens. Kupowanie nowgo Photoshopa tylko dla ACR to lekka przesada...
DxO Optics potrafi na prawdę wiele wyciągnąć z matrycy, reszta programów do RAW mogłaby dla mnie nie istnieć :]
28 kwietnia 2010, 16:46
W sumie co tam jest do lubienia/nie lubienia (w DxO). Wrzucasz fotki do poprawienia i wciskasz "Process". Robota zrobiona. Nawet nie trzeba się w nic zagłębiać, no chyba że ktoś chce. DxO koryguje nawet coś o czym nie wspomnieli panowie z Adobe, mianowicie koryguje perspektywę szerokokątnych obiektywów w taki sposób, że kiedy zrobimy fotkę tłumu/grupki ludzi to wszyscy będą wyglądać proporcjonalnie, nawet Ci na brzegu kadru. Generalnie wydaje mi się, że DxO ma lepsze narzędzia do korekty perspektywy niż to tutaj od Adobe. Moim zdaniem DxO ma lata doświadczeń przewagi nad Adobe w tej kwestii. Fakt, ten program to mega szybkich nie należy, ale taka obróbka to mnóstwo skomplikowanych obliczeń więc chyba nie ma się czemu dziwić. Daj mu szanse driver50, wiem że na początku wydaje się skomplikowany, ale jak się go pozna to działa się na nim całkiem przyzwoicie.
Zobaczymy jak już się pokaże ten program na rynku czy warto, czy raczej szkoda kasy.
Wszyscy zachwalaja PTlens, tyle ze nie pracuje on na Rawach - to raz, po drugie koryguje automatycznie jedynie wady dystorsji z dostepnej bazy obiektywow.
W DPP nie ruszajac suwakow mam automatycznie korekte aberracji, dystrosji na poziomie Rawa - fakt ze tylko dla szkiel Canona.
Na probe wzialem do testow DxO, ale juz widze ze jeszcze nie ma interesujacych mnie szkiel. Moze sie ciagle rozwija i sa dodawane do bazy zestawy nowych szkiel. Juz widze ze do Canona 5D brak jest 100/2.0 czy Tamrona 70-200/2.8. Tego Tamrona to chyba wcale nie ma w bazie DxO.
29 kwietnia 2010, 12:01
A mnie się ta trójka LR podoba bardzo. PSa mam na desktopie, na laptopie tylko LR i corelowskiego PaintShop Pro. Przekonałem się, że 98 procent zdjęć obrabiam tylko w Lightroomie. Ktoś mądry powiedział kiedyś, że PS jest dla grafików, artystów - fotograf tak naprawdę potrzebuje tylko kilku procent narzędzi dostępnych w Photoshopie. Ja wszystkie te narzędzie mam w Lightroomie (focę jedynie w RAW, ale przecież i JPG da się w LR obrobić, jak trzeba). Myślę, że zrobię upgrade do LR 3, ale z PS 5 raczej się wstrzymam...
29 kwietnia 2010, 12:19
Przyznasz, że chociażby narzędzia zaznaczania są w Lightroomie nad wyraz nędzne. Jeżeli wprowadzamy ogólne korekty do ekspozycji, czy kolorów to Lightroom jest wszystkim czego nam trzeba. Problem pojawia się kiedy trzeba trochę pokombinować i w różnym stopniu obrobić różne fragmenty. Wówczas LR wygląda jak biedak przy Photoshopie.
Fakt, nie ma jeszcze wszystkich szkieł w DxO, ale nowe moduły regularnie są wprowadzane. Kto wie, może w nowej wersji DxO zobaczymy narzędzie do tworzenia własnych modułów. :)
Bardzo czekałem na taką możliwość - będzie trzeba zamówić upa do cs5 :)
29 kwietnia 2010, 23:49
@Remedy do korekt lokalnych w LR masz Adjustment Brush dzieki ktoremu mozna wiele uzyskac. Korekcji abberacji sferycznych wlasnie bardzo brakowalo, to swietna funkcjonalnosc ktora zagosci w LR. Owszem troche jeszcze jest niedociagniec, HDRa ani laczenia obrazkow w panorame nie uswiadczysz w tym programie, Spot Removing tez do konca nie zalatwia sprawy bo nieraz trzeba cos o bardziej skomplikowanym ksztalcie niz kolo wymazac. Ale LR rozwija sie w bardzo dobrym kierunku. I z tego nalezalo by sie cieszyc. Nie wiem czemu wszyscy sa za DxO, samo DxO to za malo, do tego przydalo by sie LR lub PS. A jak juz LR bedzie zawieral w sobie funkconalnosc DxO to z dodatkowych programow typu DxO bedzie mozna zrezygnowac.
29 kwietnia 2010, 23:58
TheCrimsonKing: ja mówię tutaj o DxO tylko w kategorii korekty wad obiektywu i/lub perspektywy oraz ewentualnie wywoływania RAWków. W żadnej mierze nie traktuję tego programu jako zastępstwa dla Photoshopa czy nawet Lightrooma (choć pewnie z 80% rzeczy z LR da się zrobić w DxO). Tylko o to chodzi, o korektę szkieł.
Zgadzam się, że LR dobrze się rozwija oby tylko nie zabijali jego wydajności tak często jak im się to ostatnio zdarzało. Potem trzeba wydawać fixy usprawniające wydajność itd. Tak szczerze powiedziawszy to mnie LR podobał się najbardziej w swojej pierwszej publicznej becie. Był mały (chyba z 17 czy może 23MB) i bardzo szybki. No i jeszcze niepokojąca jest cena. Oby nie rosła w takim tempie jak numery nowych buildów.
No nareszcie!!! Zaczęło robić się ciekawie w tym oprogramowaniu. Prawdę mówiąc - brak możliwości korekt geometrii zniechęcał mnie do zakupu tego programu (pisałem na ten temat w komentarzach tyczących się LR3 Beta), chociaż pozostałe funkcje bardzo mi odpowiadają. A tu proszę - takie pozytywne zaskoczenie :) Mam tylko nadzieję, że moich chęci do zakupu nie ostudzi np nowa, kosmiczna cena - ta na poziomie poprzednich LR jest jeszcze do przełknięcia...
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
re-we-la-cja - i w dodatku jeszcza dolacza edytor profili dla mniej typowych szkiel - piekne!
zdecydowanie tak :-)
Adobe nie próżnuje :) Brawo!
W końcu! Dzięki ci Adobe!
Ciekawie jak to się będzie miało do DPP i właśnie tej korekcji?
Cena LR czy PS na pewno działa mocno na minus.
ciekawe czy będzie szło w tym samyanga 14mm wyprostować...
Panowie od dawna jest na rynku program DxO Optics Pro, który robi rzeczy opisane w powyższym filmie i wiele więcej. DxO uwzględnia nawet korpus przy korekcji. Według rozmaitych testów wywołuje o wiele więcej detali z fotografii od np. ACR. Do tego jego cena jest dość przystępna. Polecam przetestować.
To prawda pierwsze takie cos bylo w DxO. Jednak wole duet Ps i Lightroom. Teraz to napewno Apple moze sobie dac spokoj z mulacym Aperture.
probowalem DxO i po prostu mi nie odpowiada. Obecnie uzywam PTLens razem z LR, ale jesli LR bedzie mial taka opcje wbudowana.... tylko sie cieszyc
@naw3: "Ciekawie jak to się będzie miało do DPP i właśnie tej korekcji?" - DPP zdaje się ignoruje producentów szkieł, poza Canonem, a tu mają być oni uwzględniani.
@komor: Oczywiście, że większość jeżeli nie wszyscy producenci szkieł zostaną uwzględnieni. O ile DPP wspiera Canona (zrozumiałe prawda?), o tyle Adobe nie jest umocowane w jakimś konkretnym producencie. Także używam PTlens wraz z LR, miło będzie gdy trójka te funkcje połączy. Pozostaje kwestia ceny upgradu z LR2 do LR3, bo póki co LR2 wraz z PTlens, że tak powiem, już mam (znaczy się, kosztów nie generuje, bo przecież zapłacone). No i wymagania sprzętowe, to będzie także ważne w moim przypadku.
I teraz pytanie, czy da się tej nowej wersji Camera RAW używać z PS4?
Bo jeśli to będzie tylko dla PS5 to dziękuję, wolę używać starszej wersji i wtyczki PTLens.
Kupowanie nowgo Photoshopa tylko dla ACR to lekka przesada...
DxO Optics potrafi na prawdę wiele wyciągnąć z matrycy, reszta programów do RAW mogłaby dla mnie nie istnieć :]
W sumie co tam jest do lubienia/nie lubienia (w DxO). Wrzucasz fotki do poprawienia i wciskasz "Process". Robota zrobiona. Nawet nie trzeba się w nic zagłębiać, no chyba że ktoś chce. DxO koryguje nawet coś o czym nie wspomnieli panowie z Adobe, mianowicie koryguje perspektywę szerokokątnych obiektywów w taki sposób, że kiedy zrobimy fotkę tłumu/grupki ludzi to wszyscy będą wyglądać proporcjonalnie, nawet Ci na brzegu kadru. Generalnie wydaje mi się, że DxO ma lepsze narzędzia do korekty perspektywy niż to tutaj od Adobe. Moim zdaniem DxO ma lata doświadczeń przewagi nad Adobe w tej kwestii. Fakt, ten program to mega szybkich nie należy, ale taka obróbka to mnóstwo skomplikowanych obliczeń więc chyba nie ma się czemu dziwić.
Daj mu szanse driver50, wiem że na początku wydaje się skomplikowany, ale jak się go pozna to działa się na nim całkiem przyzwoicie.
Zobaczymy jak już się pokaże ten program na rynku czy warto, czy raczej szkoda kasy.
@Remedy: dokładnie ;) Dla tych co jeszcze nie trafili: link Oni wiedzą wszystko o Twojej matrycy ;) Hehe :D
Wszyscy zachwalaja PTlens, tyle ze nie pracuje on na Rawach - to raz, po drugie koryguje automatycznie jedynie wady dystorsji z dostepnej bazy obiektywow.
W DPP nie ruszajac suwakow mam automatycznie korekte aberracji, dystrosji na poziomie Rawa - fakt ze tylko dla szkiel Canona.
Na probe wzialem do testow DxO, ale juz widze ze jeszcze nie ma interesujacych mnie szkiel. Moze sie ciagle rozwija i sa dodawane do bazy zestawy nowych szkiel. Juz widze ze do Canona 5D brak jest 100/2.0 czy Tamrona 70-200/2.8. Tego Tamrona to chyba wcale nie ma w bazie DxO.
A mnie się ta trójka LR podoba bardzo. PSa mam na desktopie, na laptopie tylko LR i corelowskiego PaintShop Pro. Przekonałem się, że 98 procent zdjęć obrabiam tylko w Lightroomie. Ktoś mądry powiedział kiedyś, że PS jest dla grafików, artystów - fotograf tak naprawdę potrzebuje tylko kilku procent narzędzi dostępnych w Photoshopie. Ja wszystkie te narzędzie mam w Lightroomie (focę jedynie w RAW, ale przecież i JPG da się w LR obrobić, jak trzeba). Myślę, że zrobię upgrade do LR 3, ale z PS 5 raczej się wstrzymam...
Przyznasz, że chociażby narzędzia zaznaczania są w Lightroomie nad wyraz nędzne. Jeżeli wprowadzamy ogólne korekty do ekspozycji, czy kolorów to Lightroom jest wszystkim czego nam trzeba. Problem pojawia się kiedy trzeba trochę pokombinować i w różnym stopniu obrobić różne fragmenty. Wówczas LR wygląda jak biedak przy Photoshopie.
Fakt, nie ma jeszcze wszystkich szkieł w DxO, ale nowe moduły regularnie są wprowadzane. Kto wie, może w nowej wersji DxO zobaczymy narzędzie do tworzenia własnych modułów. :)
Bardzo czekałem na taką możliwość - będzie trzeba zamówić upa do cs5 :)
@Remedy do korekt lokalnych w LR masz Adjustment Brush dzieki ktoremu mozna wiele uzyskac. Korekcji abberacji sferycznych wlasnie bardzo brakowalo, to swietna funkcjonalnosc ktora zagosci w LR. Owszem troche jeszcze jest niedociagniec, HDRa ani laczenia obrazkow w panorame nie uswiadczysz w tym programie, Spot Removing tez do konca nie zalatwia sprawy bo nieraz trzeba cos o bardziej skomplikowanym ksztalcie niz kolo wymazac. Ale LR rozwija sie w bardzo dobrym kierunku. I z tego nalezalo by sie cieszyc. Nie wiem czemu wszyscy sa za DxO, samo DxO to za malo, do tego przydalo by sie LR lub PS. A jak juz LR bedzie zawieral w sobie funkconalnosc DxO to z dodatkowych programow typu DxO bedzie mozna zrezygnowac.
TheCrimsonKing: ja mówię tutaj o DxO tylko w kategorii korekty wad obiektywu i/lub perspektywy oraz ewentualnie wywoływania RAWków. W żadnej mierze nie traktuję tego programu jako zastępstwa dla Photoshopa czy nawet Lightrooma (choć pewnie z 80% rzeczy z LR da się zrobić w DxO). Tylko o to chodzi, o korektę szkieł.
Zgadzam się, że LR dobrze się rozwija oby tylko nie zabijali jego wydajności tak często jak im się to ostatnio zdarzało. Potem trzeba wydawać fixy usprawniające wydajność itd. Tak szczerze powiedziawszy to mnie LR podobał się najbardziej w swojej pierwszej publicznej becie. Był mały (chyba z 17 czy może 23MB) i bardzo szybki. No i jeszcze niepokojąca jest cena. Oby nie rosła w takim tempie jak numery nowych buildów.
No nareszcie!!! Zaczęło robić się ciekawie w tym oprogramowaniu. Prawdę mówiąc - brak możliwości korekt geometrii zniechęcał mnie do zakupu tego programu (pisałem na ten temat w komentarzach tyczących się LR3 Beta), chociaż pozostałe funkcje bardzo mi odpowiadają. A tu proszę - takie pozytywne zaskoczenie :) Mam tylko nadzieję, że moich chęci do zakupu nie ostudzi np nowa, kosmiczna cena - ta na poziomie poprzednich LR jest jeszcze do przełknięcia...