Rozwój systemu Fujifilm X
Serwis Amateur Photographer poinformował o planach rozwoju systemu Fujifilm X. Już wcześniej pojawiły się plotki na temat sześciu nowych modeli obiektywów systemowych, które mają pojawić się w tym i przyszłym roku, a redaktorom brytyjskiego magazynu udało się potwierdzić część z nich.
W sieci pojawił się następujący harmonogram:
-
2012:
- 14 mm f/2.8,
- 18–72 mm f/4.0 ze stabilizacją.
- 28 mm f/2.8 naleśnik,
- 23 mm f/2.0,
- 70–200 mm f/4.0 ze stabilizacją,
- 12–24 mm f/4.0 ze stabilizacją.
Niestety brak jest informacji dotyczącej dwóch modeli planowanych na ten rok, jednak dowiedzieliśmy się za to, iż Fujifilm ma zamiar ożywić stare obiektywy z epoki analogowej, gdyż planowane jest wprowadzenie do oferty adaptera, który pozwoli na korzystanie z manualnych obiektywów FUJINON i Leica M.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Jest to śliczny aparat, patrząc na filmiki wydaje się, że ma wszystko co potrzeba, żeby cieszyć się fotografowaniem. Jak dla mnie, może go przebić chyba tylko powrót Olympusa OM. Podoba mi się to co robi Fuji.
Czyli prosta sprawa: zanim wejdą nowe obiektywy Fuji, przez adapter będzie można podpinać szkła Leica M, Zeiss, Voigtlander. Inaczej: otwarty system, wiadomo jakie ma ukierunkowanie i dla jakich potencjalnych odbiorców.
No proszę i teraz jest dylemat, NEX-7 czy Fuji...
Fuji zapowiada ciekawsze dla mnie obiektywy, ale ma wizjer lunetkowy który mi raczej nie odpowiada.
NEX ma EVF który bardziej mi pasuje, ale dostępność optyki taka sobie...
MAF - w fuji masz wizjer hybrydowy, wiec mozesz sie przelaczac miedzy optycznym a EVF
Ja może i jestem dziwny bo z wyglądu mi się ten Fuji nie podoba, ale system obiektywów wydaje się zdecydowanie najciekawszy.
Bardzo dobra kolekcja.
Plan dosyć ciekawy i myślę, że to da impuls też dla Sony. Prawdopodobnie w tym roku zostanie zaprezentowanych przynajmniej 6 nowych obiektywów do nex'a. Konkurencja to dobra rzecz.
Po premierach Fuji i nawet Canona widać jak Nikon sie zbłaźnił wydając Nikona 1. Wiem, że system sprzedaje się nie najgorzej ale zapewne kupują go wierni fani marki bo nie sądzę aby było wiele osób chcących kupić tego nikona świadomie mając do wyboru Nexa, m43 czy teraz Fuji(jeśli chodzi o półkę premium). Canon wydając nowy kompakt G1X poszedł na kompromis ale i tak dał niezłego kopa Nikonowi, teraz pewnie szefowie Nikosia myslą co tu zrobić, bo ręka juz w nocniku siedzi.
Ciekawe co znaczy powiększenie 0.37× w wizjerze fuji, którego wizjera dotyczy...
MAF, jeśteś chyba wielkim fanem producenta josticków. Ja staram się obstawiać firmy które mają dobre pochodzenie w tej dziedzinie niż te które pochodzenie nabyły lub nabywają jeszcze.
MAF, oba powiększenia dotyczą optycznego. Dla 18 mm jest 0.37x, dla 35 mm - 0.60, a po podpięciu 60 mm masz ramkę wewnątrz. W którymś opisie tak było, nie pamiętam teraz.
Gratulacje dla Optycznych za przeszło 2dniowe spóźnienie.
MAF: "Ciekawe co znaczy powiększenie 0.37×"
Szczerze nie mam pojecia ale wizjer jest taki sam jak w X100 z wyjatkiem 1 szkielka powiekszajacego, dla czesci obiektywow. Czyli jasny i wielki. Jak w pelnoklatkowej lustrzance z podpieta jasna stalka. Absolutnie fantastyczny.
@Breen - "nie sądzę aby było wiele osób chcących kupić tego nikona świadomie mając do wyboru Nexa, m43 czy teraz Fuji"
Ale mam osób kupujących podobny sprzęt wcale nie podejmuje decyzji świadomie ;)
this: "Bardzo dobra kolekcja."
Jako przyszly posiadacz tego aparatu nie moge nie zauwazyc pewnej niekonsekwencji. 14, 18, 23, 28, 12-24... to jest naprawde sporo szerokich obiektywow. No a gdzie jest 85 f/1.8 albo 105 f/2? 60mm f/2.4 to za wolno i za krotko zeby zabrac na koncert czy do teatru na przyklad. Zoomy dluzsze tez tylko f/4 (co i tak jest niezle jak na zoom ale caly czas duuuzo za wolno).
@espresso, kompletnie nie rozumiem o co Ci chodzi, możesz jaśniej?
@Breen - "nie sądzę aby było wiele osób chcących kupić tego nikona świadomie mając do wyboru Nexa, m43 czy teraz Fuji"
Mysle ze to zupelnie inny klient. NEXa czy Fuji kupia posiadacze lustrzanek ktorym kregoslup wysiada od dzwigania kilogramow sprzetu (albo jako backup) a Nikon jest dla klienta 'full auto' - mial kompakta z malym sensorem i zmienil na kompakta z malym sensorem ale z wymiennymi obiektywami.
@mekanik, ramka pola widzenia już przy 60 mm jest niezbyt duża, zobacz:
link
Przy dużych ogniskowych wizjer optyczny będzie bezużyteczny, zwłaszcza z jasnymi szkłami, bo jak tu wycelować? Pozostanie tylko gorszy EVF, chyba że wprowadzą trzecie powiększenie. Może dlatego nie chcą iść w długie ogniskowe?
Nikon niestety postanowił chronić swój udział w runku lustrzanek i dlatego Nikon 1 ma mały sensor. Teraz widac wyraźnie, że się rozjechał z trendem rynkowym. I raczej będzie tego żałował. Prawie zawsze tak się dzieje gdy firma celowo ogranicza funkcjonalność swojego nowego produktu, żeby chronić sprzedaż na swoich starych rynkach. Trzeba wypuszczać zawsze maksymalnie dobre produkty, nawet za cenę częściowej kanibalizacji pozostałej sprzedaży. Dla przykładu, wyobrażacie sobie by Apple wypuścił iPada z małym ekranem po to by nie konkurował bezpośrednio z MacBook Air (co się de facto stało)?
Jedna potencjalnie super rzecz, którą Nikon ma w serii 1 to AF oparty na detekcji fazy. Powinno to znacznie usprawnić AF a jest to w tej chwili chyba jedna z głównych rzeczy, dzięki których lustrzanki ciągle biją bezlusterkowce. Ciekawe jak to działa w praktyce i czy bardzo trzeba żałować, że Fuji nie ma tego patentu.
@TS: "ramka pola widzenia już przy 60 mm jest niezbyt duża"
Zgadza sie. Wizjer optyczny jest dla tele raczej bezuzyteczny. Tak jak w dalmierzach. Jasne jest ze jak ktos fotografuje ptaki czy jedzie na safari to Fuji nie jest dla niego (AF i tak jest za wolny). Osobiscie na te 10% zdjec ktore chcialbym zrobic na ogniskowej dluzszej niz 50mm jestem gotow przebolec EVF... no tylko obiektywow nie ma.
mekanik, proszę Cię, pisz po polsku: za ciemno, a nie za wolno......
A w optyce rzeczywiście brakuje czegoś analogocznego do 85-105/1,8-2
Tyle, że Nikon 1 wcale nie ma małego sensora, jak na aparat kompaktowy...
@heyus: "Nikon ma w serii 1 to AF oparty na detekcji fazy. Powinno to znacznie usprawnić AF"
Jak czytam opinie, np. tu:
link
to ponoc AF bije na glowe wszystkie bezlusterkowce a nawet wiekszosc lustrzanek z wyzszej polki, i to przy 10fps.
Mnie to zupelnie nie podnieca, nawet nie wiem ile moj obecny aparat moze klatek na sekunde strzelic, nigdy nie potrzebowalem.
@goornik
Sorry ;-)
jaad75 ok jak na kompakt to nie ma małej matrycy ale.. ten kompakt nie jest mniejszy niż m43 czy Nex, nie jest tez tańszy.. a jest słabszy mimo kilku ciekawych rozwiązań. Powiem wam, że u nas w sklepie klienci coraz częściej pytaja o aparaty z wymienna optyką, ale fakt faktem o Nikona 1 pytały zwykle panie skuszone reklama w tv ale nic niewiedzące na ten temat. Ktoś kto odrobinę zna temat zastanawia się albo nad Nex5n albo nad mikro 43.. o Nikonie niezręczna cisza. Fuji to fakt inna półka cenowa.. na razie.
Nikon teraz jest w kopce bo Canon wypuścił kompakt, który kasuje Nikona w segmencie zaawansowanych kompaktów ale także w segmencie bezlusterkowców, jakby ktoś zastanawiał się tylko między tymi dwoma firmami. Chytry 2 razy traci.
Myślę, że Canon i Nikon nie doceniły tego segmentu rynku i nie doceniły Fuji. Jeśli Sony wyda kolejne lepsze obiektywy a cena Nexa7 zacznie za jakiś czas spadać może zrobic się gorąco.
@ espresso rozumiem, że pijesz do MAFa, że zastanawia się and aparatem Sony? Wiesz każdy może się kierować dowolnymi przesłankami, jak ktoś wybiera pochodzenie zamiast jakości to jego sprawa, dlatego jeszcze ktoś kupuje tego Nikona 1..dla znaczka.
@jaad75: "Tyle, że Nikon 1 wcale nie ma małego sensora, jak na aparat kompaktowy..."
Olympus E-PL3 ma praktycznie taki sam rozmiar jak Nikon a w srodku nieporownywalnie wiekszy sensor. Chodzi mi o to ze Nikon w takim razie powinien byc mniejszy, lzejszy, obiektywy powinny byc duzo mniejsze niz m4/3... a tymczasem zadne z powyzszych nie ma miejsca. Czyli wyzsza cena, wieksze szumy, nizsza rodzielczosc, wieksza glebia ostrosci w podobnej obudowie. Gdzie jest jakas zaleta uzycia mniejszego sensora?
Mekanik dokładnie tak samo napisałem. Nikon 1 to porażka, nie koniecznie rynkowa bo jakoś się sprzedaje, pytanie jak długo? Ten system to chyba ślepa uliczka.
Dla niektórych właśnie większa GO, przy małych, jasnych obiektywach będzie zaletą...
Jak to sie mówi.. każda potwora znajdzie swego amatora hehe.
Fuji idzie w kierunku, w którym miałem parę lat temu nadzieję, że pójdzie Olympus.
Im więcej Fuji działa na rynku, tym lepiej, bardzo dobre zapowiedziane obiektywy, piękne body, wzruszające, sprawiające, że się w życiu faktycznie czegoś pragnie :)
No i jak zarobi sobie na tych bezlusterkowcach, to może nas zaszczyci rewolucyjnym/rewelacyjnym S6 Pro ;)
śledzę te dyskusje o bezlusterkowcach i rozumiem argument, że z naleśnikiem mieści się w damskiej torebce, albo kieszeni męskiej kurtki. ale ten argument o bolących, krzywych, chorych plecach...
czasami to brzmi, jakbyście wszyscy biegali codziennie po 8 godzin po górach i wertepach z Canonem 1200mm na plecach i Sigmą 200-500 pod pachą...
panowie, kurna, bądźmy mężczyznami. zamiast wydawać parę kzł na następny aparat, który będzie zastępstwem dla tego niebotycznie ciężkiego lustra, nie lepiej parę stówek zainwestować w karnety na siłownię? :P zdrowsze, bardziej przydatne... a na pewno nasze żony też by się z tego cieszyły dużo bardziej niż z kolejnego obiektywu :P
@Breen - jak widać. Sprzedają się zarówno Nikony 1, jak i skazane przez wielu na porażkę Pentaksy Q... Nie wszyscy chcą tego samego...
"Sprzedają się zarówno Nikony 1, jak i skazane przez wielu na porażkę Pentaksy Q... Nie wszyscy chcą tego samego... "
Ale nie w Polsce ;-)
@qqrq: dobrze powiedziane, ja jakoś bez problemu taszczę po górach 5d2+17-40+70-200 2.8 + dwuletnia córa na barana i jakoś nie czuje dyskomfortu, zwłaszcza jak wieczorem przeglądam efekty focenia pełną klatką.
jaad75 tak Nikony 1 się sprzedają, ale trzeba powiedzieć wprost może z 10% kupujących wybrało ten aparat dla możliwości, bo akurat czegoś takiego potrzebowało(choć przy wyborze m43 i Nex jakoś trudno w to uwierzyć..) a cała reszta "bo to Nikon". U mnie ogromnym powodzeniem cieszą się tanie kompakty Nikona.. i nie dlatego, że są niezłe, dlatego, że są ładne i maja ładne logo Nikona. Dobra ale nie ma co dyskutować jak ktoś chce niech kupuje. News jest o Fuji więc dodam, że cieszę się, że Fuji troche zamiesza na rynku i mam nadzieje, że zadufane w sobie Nikon i Canon dostana po łapach i po kieszeni.
Szkoda trochę tego 23mm że dopiero w 2013. Ważny będzie AF w Fuji, jeśli dorówna choćby temu z 5D to będzie dobrze.
@arra, nie przesadzaj przewaga FF nad APS-C uwidacznia się bardzo rzadko, szczególnie od czasu pojawienia się matryc 16MPix Sony.
nie chodzi wszak o kilogramy a przestrzen jaką zajmuje on w plecaku
jeśli np. obiektyw makro jakiegos producenta jest dwa razy mniejszy a jakościowo zbliżony to po co kupować wiekszy ? zaczynam doszukiwać się zależności psychologiczno - społecznych w tym wszystkim
osobiście lubię dzwięk lustra ,ale przyznaje ze bezlusterkowce coraz ciekawiej wygladają
pierwsza moja cyfrówka był Fuji ( kompakt ) następną Pentax ( lustro ) ....coraz bardziej wychodzi na to ze w praktyce bardziej zaawansowanej fotografii jednosystemowość to przeżytek
ciekawe czy plotki sie potwierdza w sprawie pełnej klatki Pentaxa
jestem prorokiem ?
i to gadanie o wyższosci pełnej klatki w kwestii GO, to mit bo wszystko zalezy od motywu
a głownie od odległosci przedmiotowej , jesli chce ktos robic zdjecia całej sylwetki ludzkiej z mała Go to faktycznie tak jest , ale przy portrecie ?
z góry przepraszam za błedy
jaad75 - "Dla niektórych właśnie większa GO, przy małych, jasnych obiektywach będzie zaletą..."
jaad75 nie bądź śmieszny. Całymi latami narzekano na "za dużą głębię ostrości " u Olka, na tym portalu napisano tysiące postów udowadniających jaka to straszna wada, i co nagle nikonowcy takowej zapragnęli ?! Po drugie gdzie masz małe i jasne obiektywy do tego systemu ? Póki co, nie są bardzo małe, i są bardzo ciemne. Ten aparat to niewypał.
mnie zastanawiaja te obiektywy. ciekawi mnie dlaczego ogniskowa podawana jest w prawidlowych dla sredniego formatu proporcjach. olympus tez to robi ale daje jakas wielka naklejke, ze to ekvivalent itd... Sigma, nikon i niezalezni producenci podaja dodatkowy znaczek (odpowiednio dla kazdej marki)np. "DX" i wiadomo ze chodzi o aps-c a nie sredni format ale za to przelicznik ogniskowej jest juz odpowiednio dopasowany. Rodzi sie pytanie - Czy jest mozliwosc aby kiedys faktycznie powstaly aparaty tych firm dla sredniego rormatu?
Krotkowzrocznie jestem w stanie zrozumiec Fuji i wydaje sie, ze tendencja bedzie ku zachowaniu rozmiaru sensora przy powiekszaniu jego rozdzielczosci.
Czy moze zachowanie na obiektywach oznaczen malego obrazka jest jedynie pozostawieniem standardowego odwzorowania?
Ciekawe, że ten Nikon 1 taki słaby a ponoć sprzedaje się bardzo dobrze "na zachodzie"...
@Kops "Ale nie w Polsce ;-) "
Bo Polska to trzeci świat.
@jarekzon "Całymi latami narzekano na "za dużą głębię ostrości " u Olka"
Kto narzekał, ten narzekał. Mała GO nie zawsze i nie w każdym zastosowaniu jest zaletą - to chyba oczywiste...
"Ten aparat to niewypał."
Gdyby był niewypałem, to by się nie sprzedawał. Ktoś go kupuje, więc trafił w jakąś niszę. I dobrze.
@Domino, mam nadzieję, że to taki czerstwy żart...
@Domino
Nie do końca rozumiem, ale wydaje mi się, że wszyscy producenci podają faktyczną (fizyczną) ogniskową obiektywów. Tylko niektórzy (np Olumpus na naklejce dużymi literami) podają ogniskową przeliczoną dla małego obrazka (a już na pewno nie dla średniego formatu).
Poprawcie jeżeli się mylę.
Ci co narzekają na obiektywy nie rozumieją do i dla kogo jest ten aparat. To nieduży sprzęt do reporterki, krajobrazu, normalnego portretu. Jak się chce papierowej głębi ostrości to się kupuje 5d i jakąś stalkę 1,2 lub 1,4 ... ludzie fotografowali długo przed tym zanim pojawiły się cyfry i bardzo jasne obiektywy. No ale do pewnych rzeczy trzeba zwyczajnie dojrzeć.
popatrzcie sobie kto to jest ten pan i czym fotografuje ... link
tego Pana też polecam Sebastiano Salgado .... link
Ile $$$ otrzymuje miesięcznie pan Salgado od firmy Panasonic za używanie ich sprzętu i jego promocję?
Quadrifoglio | 2012-01-12 15:04:50, tak, to prawda ale jaki on miał wybór, te kilkadziesiąt lat temu? I z czym biegałby HCB w poszukiwaniu swoich zdjęć? A może marnowałby swój czas na idiotyczne przepychanki na forach?
Poprawiam sie- w moim tekscie chodzilo o maly obrazek a nie o sredni format.
Jesli chodzi o podawany symbol np Nikor ma "DX" dla aps-c Sigma ma "DC" dla aps-c oraz oznaczenie "DG" dla malego obrazka.
Nie wiem czy chodzi o zart z mojej strony.
@septemberlicht
A jakie to ma znaczenie? Jeżeli robi dobre zdjęcia to tylko potwierdza tezę, że to fotograf robi zdjęcia a nie sprzęt. Oczywiście często trzeba być również we właściwym miejscu o właściwym czasie.
Dlatego np. nigdy nie zrobiłem pięknego, bogatego w żywe kolory zdjęcia ze straganem z przyprawami w Indiach bo nigdy tam nie byłem :)
@Domino
Wciąż nie zmienia to faktu, że podawane są fizyczne ogniskowe obiektywów.
za duzo jaram :)
Szybko, konkretnie i na temat - tak działa Fuji - szklarnia dla prawie każdego :) Jak widać MOŻNA.. Czekamy na testy aparatu oraz gotowych szkieł.
@septemberlicht
Gdzieś Ty w linku podanym przez Quadrifoglio wyczytał, że Salgado fotografuje Panasami? On używa aparatów Leica z bardzo ograniczonymi ogniskowymi i to go zupełnie nie ogranicza w twórczości. Tam jest omawiana nieduża rozpiętość ogniskowych starego LX3 i Salgado jest przywołany jako autorytet, że można być fotografem mając ograniczenia techniczne. Więc bez teorii spiskowych, że zaraz komuś płacą...
Jaki wniosek dla nas - że może uda nam się wykonać parę pięknych fotografii z ograniczoną paletą obiektywów w systemie takiego np. Fuji X. Widziałem już fantastyczne sample z tych nowości, Fuji i Canona i naprawdę tylko siebie będzie można winić jeśli tymi aparatami nie zdołamy zrobić dobrych zdjęć.
znalazlem to co chcialem: link
gdzies kiedys mylnie wyczytalem, ze Nikon przy obiektywach DX podaje ogniskowa nie wymagajaca przelicznika. To wprowadzilo mnie w blad.
Co do przytoczonych linków - czasami mam takie wrażenie, że Leicą fotografują tylko ci, którzy tą Leicę dostali w zamian za reklamę, artykuły o wspaniałości tego klasycznego rozwiązania, wychwalanie pod niebiosa prostoty, rozczulanie się nad cichą migawką, dyskrecją, czy wręcz niewidocznościa itd...
Domino - ale ogniskowa niezależnie od tego an jaką matrycę obiektyw rzuca obraz się nie zmienia. Czy podepniesz szkło pod FF czy APS-C dalej ogniskowa jest taka sama. Tylko kąt widzenia się zmienia...
jakubkrawiec | 2012-01-12 16:38:39
"Co do przytoczonych linków - czasami mam takie wrażenie, że Leicą fotografują tylko ci, którzy tą Leicę dostali w zamian za reklamę"
A może dlatego że jest dyskretna, biorąc pod uwagę rozmiar korpusu i szkieł (np. 35/1,4 od L i C proponuję porównać) jak i dźwięk migawki? Może też powodem jest jaśniejszy wizjer niż w lustrach, ogarniający przestrzeń poza kadrem, itp.?
Jeszcze spytam czy ten Pan wziął kasę za śmiganie z kompaktem, czy mało znanej agencji nie było stać na dslr-a?
link
P.S. Jeszcze wtrącę, że Optyczni ciągle w bazie mają wizjer o kryciu 90% w X100. 90% obejmuje RAMKA nie wizjer.
@maput - spoko, wiedzialem to dopoki nie przeczatalem jakiegos durnego tekstu o obiektywach DX, ktory pewnie nie dostatecznie dla mnie wyjasnial kwestje ogniskowej i jakos tak mnie sie utrwalilo z error-em.
Zrozumialem i dziekuje.
Czasem lepiej zostac wyprowadzonym z bledu przez forum i czlowiek bedzie pamietal.
@Domino
Cała przyjemność po naszej (forum) stronie :)
@bobbysixkiller drogi
No w tym linku to już przesadziłeś! Żeby przywoływać na tym forum gościa, co w warunkach frontowych robił profesjonalne zdjęcia jakimiś parszywymi kompakcikami, które miały matryce po 5-6 megapikseli, szumiały jak ocean na 200 asach a zumiki były w nich pięciokrotne?! Toż Waść wstydu nie masz, tym się w ogóle nie dało fotografować, a nawet jeśli, to z definicji nie były to zdjęcia! (tak tu kiedyś czytałem, właściciel C5D oświadczył, że wszystko co wypluwa sprzęt poniżej Jego Aparatu nie zasługuje na miano fotografii :-)
Zaś kolegom poszukującym Świętego Graala sprzętu foto polecam stronę The Luminous Landscape.
Tam profesjonalni fotografowie, bez uprzedzeń i na zimno oceniają i porównują zarówno Nexy jak i Leiki z tymi samymi obiektywami, Lumiksy m4/3 (z superzoomami o zgrozo) jak również średnioformatowe maszyny, traktując je jak narzędzia do określonych celów. Bez uprzedzeń wyciągają wnioski dla siebie i dzielą się wrażeniami z gośćmi na stronie. Złóżcie im wizytę proszę, i więcej luzu, ten cały sprzęt to tylko tyle, że jest za drogi dla nas, z zarobkami jak w 3 świecie (o to Ci chyba chodziło jaad75)?
Różnica jest taka, że jak oni jadą na pustynię do Meksyku, to prócz dużego formatu dobrego do landszaftów targają małego Lumiksa z paroma obiektywikami i gra, mają co trzeba do różnych tematów. I błogosławią bezlusterkowce, a taki Nex 7 spełnia ich b. wysokie wymagania. Może i nam wystarczy?
bobbysixkiller, uogólniam, napisałem to pół żartem - pół serio. Poprostu odnoszę takie wrażenie, bo często u tych (świetnych bądź co bądź) fotografów więcej jest tekstów o zaletach aparatów Leica M niż zdjęć. Poprostu dziwnie to wygląda, szczególnie gdy portrecista zachwala M-system, kiedy wiadomo, że lepiej pracowało by mu się dowolną lustrzanką. To miałem na myśli.
Do mnie jak najbardziej przemawia taki spokojny, dyskretny sposób fotografowania, sam jestem zwolenniekiem obiektywów stałoogniskowych, małego aparatu, który nie zwraca na siebie uwagi tak jak lustro, znam zalety M-systemu, choć niestety tylko teoretycznie.
Dyskusja jest bez sensu.
Równie dobrze można przywołać prace jakichś fotografów z XIX w. żeby udowadniać, że prawdziwy artysta, prawdziwy fotograf, to potrafi sfotografować i portret i pejzaż skrzynką wypluwającą dagerotypy. A jeśli nie umie, to znaczy, że kiepski z niego fotograf.
A ten jeszcze bardziej artystyczny i fotograficzny fotograf, to potrafi nawet zawody F1, fotoshow i sesję w aquaparku załatwić skrzynką z dziurką i paroma walizkami dagerotypów.
jakubkrawiec | 2012-01-12 19:06:11
"bobbysixkiller, uogólniam, napisałem to pół żartem - pół serio"
OK, ok, nie wyczułem. ;)
septemberlicht | 2012-01-12 19:49:59
"A ten jeszcze bardziej artystyczny i fotograficzny fotograf, to potrafi nawet zawody F1, fotoshow i sesję w aquaparku załatwić skrzynką z dziurką i paroma walizkami dagerotypów."
Żeby daleko nie szukać, to czy o taki efekt artystyczny link Ci chodziło? W sumie też taką skrzynką z dziurką (i szkiełkiem) robione. :P
oczywiście ze to troszke bez sensu dyskusje
ale jeśli robie zdjecie portretowe obiektyw ustawiony na przesłonę 7,1 , odległosc przedmiotowa jakis metr dwa i mam głębię od ust , do uszu , przy czym nos jest juz nie ostry to mnie to wystarcza
z tym ze wiadomo ,ze wazne jest również swiatło , ktore cos tam ukrywa lub nie
oczywiscie ktos moze chceć fotografowac pryszcze na posladku modelek , zatem powinien zaopatrzyc sie w aparat o wielu czujnikach i to jak najmniejszych ,co by pryszcz był ostry ....i obiektyw 200 mm F 2
chyba jednak nie ma co przesadzac w żadna stronę
Tyle jest systemów bagnetowych, jest Praktica z automatyką, jest Sigma, są standardy Leiki, jest (chyba) porzucone przez Olympusa duże 4/3, doszedł bagnet Fuji, brawo! Czy nie dałoby się jeszcze udoskonalić korpusu przez nowy gwint statywu, który wyprze zacofane 1/4 "?
A tak na poważnie: rozumiem, że na czymś trzeba zarabiać, ale gdyby wypuścili body, do którego pasuje cokolwiek produkowanego wcześniej (włączając w to lampy błyskowe), to łatwiej byłoby przekonać niezdecydowanych. Gdyby Fuji wypuściło następcę S5 pro, bez wahania wybrałbym bagnet nikonowski zamiast EF. I kupił właśnie takie Fuji...
@jbiel - zgadza się. Korpus b.fajny, ale czy kolejny bagnet i sensor APS-C jest
naprawdę potrzebny?
Ideał to byłby, gdyby sensor był przynajmniej APS-H, a tak, to w czym specjalnie lepszy jest obiektyw 60mm F2.4 od m4/3 45mmF.18, który w dodatku kosztuje 300$ więcej?. Samsung oferuje trochę ciemniejsze obiektywy za 1/3 ceny. Sony zaraz wypuści kolejne obiektywy.
...lub przynajmniej obiektywy do pełnej klatki były dostosowane ..było by to zachęta to wchodzenia w taki system , tworzony od podstaw , czyli bez mozliwosci stosowania używek
samples link .... super!
ato7 - jest lepszy w tym, że Fuji 2.4/60 to makro, które możesz także używać do portretu, a 1.8/45 Olympusa to portretówka, której nie możesz używać w makro.
Przecież już zapowiedzieli, że wypuszczą własny konwerter do obiektywów sytemu Laica. Mało ?
Hmmm dobrze, że będzie telezoom o świetle 4.0. Brak jednak jasnej stałki tele lub dwóch. Wielka szkoda.
Należę do pokolenia 50+ i uważam, że ten aparat jest wsam raz dla mnie
@jbiel, zgadzam sie!
Aparat jest przecudnej urody ale przez te dziwne bagnety poczekam na odp. Pentaksa
Breen
Nikony lepiej sie sprzedaja bo maja ładne logo , lej sobie już po pół...
Fajnie, gdyby tylko jeszcze dali matrycę FF i... pozamiatane! Chciałbym taki śliczny aparacik i możliwość podłączania przez adapter legendarnych szkieł manualnych bez konieczności przeliczania ogniskowej no i GO właściwą pełnoklatkowcom... bajka! :) A tak to tylko M9... :(
FUJI _ PROSIMY O FF!