Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS-1Ds Mark III - test aparatu

Canon EOS-1Ds Mark III
5 stycznia 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 30

1. Wstęp

Canon EOS-1Ds Mark III - Wstęp


Canon 1Ds Mark III dla użytkowników systemu EOS jest tym, czym niedawno zaprezentowany D3x dla użytkowników systemu Nikon. Obie te lustrzanki są najbardziej zaawansowanymi i jednocześnie najdroższymi aparatami małoobrazkowymi na rynku. Ich parametry i przeznaczenia są podobne. Stworzono je głównie dla fotografów studyjnych.

Oficjalna informacja na temat 1Ds Mark III pojawiła się 20 sierpnia 2007. Na łamach naszego portalu informowaliśmy o tym wydarzeniu w artykule ''Canon EOS-1Ds Mark III - pełna klatka dla profesjonalistów''. Od jego premiery upłynęło już blisko 1.5 roku. Przez ten czas nie było dla niego konkurencji. Dopiero teraz na rynku pojawiły się dwie lustrzanki o podobnych do canonowskiej matrycach. Mamy na myśli Sony A900 i Nikona D3x. A900 to bardziej konkurencja dla Canona 5D Mark II, natomiast bezpośrednim rywalem 1Ds Mark III będzie na rynku Nikon D3x.


----- R E K L A M A -----

Jak już wspomnieliśmy, Canon 1Ds Mark III ma już za sobą 1.5-roczny pobyt na rynku. Zdecydowaliśmy się jednak go przetestować mimo, że nie jest świeżą nowością. Jesteśmy pewni, że nawet jeśli w przeciągu połowy lub jednego roku pojawi się jego następca, 1Ds Mark III nadal będzie budził zainteresowanie wśród fotografów. Aparaty tej klasy nie starzeją się tak szybko, a co gorsza ich ceny rynkowe także szybko nie spadają.

Canon 1Ds Mark III zastąpił model 1Ds Mark II, który miał premierę 21 sierpnia 2004 roku. W stosunku do niego, w modelu Mark III rozdzielczość matrycy zwiększyła się z 16.7 do 21 milionów pikseli, z 2 do 3 cali zwiększyła się przekątna ekranu LCD, tryb seryjny przyspieszono z 4 do 5 kl/s, ulepszono autofokus i pomiar światła, ewolucji uległy rozmieszczenie i ergonomia przycisków, pojawił się podgląd obrazu na żywo. Nad przetwarzaniem obrazu w 1Ds Mark III czuwają dwa procesory DIGIC trzeciej generacji. Mark II obsługiwany był przez jeden procesor DIGIC II. Canon 1Ds Mark III ma więc sporo modyfikacji w porównaniu do swojego poprzednika.

Możliwości matrycy z 1Ds Mark III pokazaliśmy już w teście ''Sony A900''. Postanowiliśmy jednak wykonać pełny test tego modelu Canona, aby pozwolić naszym Czytelnikom na odpowiedź na pytanie czy aparat ten wart jest swojej ceny. Zapraszamy zatem do lektury!

Aparat Canon 1Ds Mark III udostępniła nam firma ''Canon Polska'' za co bardzo dziękujemy.

Porównanie danych technicznych aparatu Canon EOS-1Ds Mark III z konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą procedurą testową, która została opisana w artykule "Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?".

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Canon
Model EOS-1Ds Mark III
Data premiery 2007-08-20
Liczba pikseli 21 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 5616 x 3744 (RAW, JPEG)
• 4992 x 3328 (JPEG)
• 4080 x 2720 (JPEG)
• 2784 x 1856 (sRAW, JPEG)
Matryca 36.0 x 24.0 mm (Full-frame), CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 21.9 Mpix
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków
Procesor obrazu 2 x DIGIC III
Format zapisu • Zdjęcia:
JPEG (EXIF 2.21, DPOF 1.1, DCF 2.0),
RAW (14bit, pliki .CR2), sRAW (5.2 Mpix),
JPEG+RAW, JPEG+sRAW
• Rodzaje JPEG: Large/Medium1/Medium2/Small
Zakres ISO 100-1600 ISO w skoku co 1/3 lub 1 EV
rozszerzane do: 50 ISO (L) oraz 3200 ISO (H)
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie, 30 s - 1/8000 s w krokach co 1/2, 1/3 lub 1 EV, Bulb
żywotność: 300 tys. zdjęć
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Canon EF, (brak obsługi EF-S)
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo brak
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL-AREA-SIR,
45-cio punktowy AF (19 czujników krzyżowych oraz 26 czujników pomocniczych),
• Tryby AF: One-Shot (pojedynczy), AI Servo (ciągły), Tryb Manualny (MF)
• Tryby napędu AF: Pojedynczy, Wysoka prędkość - ciągły, Niska prędkość - ciągły, Samowyzwalacz, Ciche zdjęcia pojedyncze,
• Zakres detekcji: od -1 do 18 EV (ISO 100),
• Asysta AF: zewnętrzna lampa błyskowa
• Podgląd głębi ostrości
• W trybie LiveView tylko MF
Pomiar światła 63-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• matrycowy 63-strefowy,
• centralnie ważony uśredniany,
• skoncentrowany (8.5% kadru),
• punktowy (2.4% kadru), w centralnym punkcie AF lub dowolnym aktywnym punkcie AF lub jednocześnie w kilku punktach AF (do 8).
Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV (dla 50mm, F1.4, ISO100)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca (możliwość zapamiętania 5 ustawień),
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K ze skokiem 100 K)
• Korekcja i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Bracketing: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Programy Program AE (P), Priorytet migawki AE (Tv), Priorytet przysłony AE (Av), Ręczna ekspozycja (M)
Zdjęcia seryjne Szybkość 5 kl./s (tryb szybki), 3 kl./s (tryb wolny),
Maksymalna ilość zdjęć w serii: JPEG (Large): 56, RAW: 12, RAW+JPEG (Large): 10
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej,
• Kompatybilny z zew. lampami EX Speedlite, pomiar E-TTL II,
• Synchronizacja do 1/250s
• Korekcja siły błysku: +/-3 EV w krokach co 1/3 lub 1/2
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 10 lub 2 s
Karta pamięci Dwa gniazda:
• Compact Flash (CF) Typu I/II, zgodne z Microdrive i UDMA
• Secure Digital (SD/SDHC)
LCD • Główny: stały, 3 calowy, kolorowy TFT LCD, 230 000 pikseli, pokrycie 100%,
Jasność regulowana w 7-miu poziomach.
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo,
• Pomocnicze górny oraz tylni: podświetlane, monochromatyczne
Wizjer Pentapryzmatyczny, pokrycie: 100%, powiększenie: 0.76x, punkt oczny: 20 mm, korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, matówka wymienna
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed, wyjście wideo (NTSC/PAL), złącze PC do lamp zewnętrznych, wyjście wężyka spustowego RS-80N3 lub TC-80N3
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
• opcjonalnie bezprzewodowe sterowanie za pomocą pilota LC-5
• opcjonalny transmiter WiFi WFT-E2/E2A umożliwiający bezprzewodowy transfer danych
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy LP-E4 (pojemność 2300 mAh),
Wytrzymałość baterii przy 23°C 1800 kl., przy 0°C ok. 1400 kl.
• Zasilacz sieciowy ACK-E4
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy LP-E4, ładowarka LC-E4, zasilacz sieciowy ACK-E4, pasek na ramie, kabel USB 1.9m, kabel USB 4.7m, kabel wideo, instrukcja, sterowniki, oprogramowanie
Waga 1210 g (bez akumulatora i kart pamięci)
ok. 1400 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 156 x 159.6 x 79.9 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Nagrywanie dźwięku "pod zdjęcie" maksymalnie 30 sek w formacie WAV
Korpus wykonany ze stopów magnezu.
Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią.
Polskie menu.