Sony A1 II - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Sony A1 II poprawił parę rzeczy w porównaniu do poprzednika, ale trudno w tym przypadku mówić o przełomowych czy rewolucyjnych zmianach. A przekopiowana bez większych zmian specyfikacja filmowa cztery lata później nie robi już aż takiego wrażenia jak w 2021, zwłaszcza że konkurencja potrafi w tej klasie korpusów zaoferować filmowanie w formacie RAW czy w proporcjach innych niż 16:9, a wszystko to w zauważalnie niższej cenie.Oczywiście flagowiec Sony to nadal bardzo udany korpus, który oferuje wydajne kodeki, szerokie spektrum profili obrazu, pojemną baterię, świetny wizjer i ekran oraz dobrze działającą stabilizację i autofokus. Jest więc naprawdę kompletnym i sprawnym urządzeniem, które odnajdzie się w wielu zastosowaniach. Po prostu po tak długiej przerwie od czasu premiery A1 trochę chcielibyśmy, żeby był jeszcze czymś więcej. Zwłaszcza za te pieniądze.
![]() |
Spójrzmy jeszcze na zestawienie cen testowanego aparatu oraz jego poprzednika i bezpośredniej konkurencji (stan na dzień 31.03.2025):
- Canon EOS R5 – ok. 13000 zł
- Canon EOS R5 C – ok. 15500 zł
- Canon EOS R5 Mark II – ok. 20500 zł
- Nikon Z8 – ok. 15500 zł
- Nikon Z9 – ok. 20000 zł
- Panasonic Lumix S1R II – ok. 15500 zł
- Sony A1 – ok. 27700 zł
- Sony A1 II – ok. 33000 zł
Na koniec zbierzmy zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- pancerna i uszczelniona obudowa,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- gniazda kart pamięci typu combo przyjmujące różne rodzaje kart,
- duża liczba elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- pełnowymiarowe wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- pojemna bateria,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- duże możliwości regulacji położenia ekranu i odchylenia go od korpusu,
- świetny wizjer elektroniczny,
- duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- funkcja kompensacji oddychania obiektywów,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w 8K,
- nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
- duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
- profile obrazu S-Cinetone, HLG oraz S-Log3,
- możliwość tworzenia własnych profili obrazu w oparciu o pliki LUT,
- rozsądny zakres tonalny w profilu S-Log3,
- szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka oraz różnego rodzaju obiektów,
- rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- świetnie działająca stabilizacja,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 8K, 4K w trybie APS-C oraz w Full HD z wykorzystaniem całej matrycy,
- identyczna jakość obrazu w większości klatkaży w danym trybie nagrywania,
- rozsądnie działające wyostrzanie,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w większości trybów nagrywania.
Wady:
- brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
- brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
- brak filmowania w RAW-ach,
- brak możliwości filmowania w innych proporcjach obrazu niż 16:9,
- brak pełnoklatkowego trybu 4K korzystającego z nadpróbkowania,
- brak możliwości filmowania w Full HD z prędkościami 100/120 kl/s z dźwiękiem z próbkowaniem innym niż 4:2:0 / 8-bit,
- dodatkowy (na szczęście niewielki) crop przy filmowaniu w 4K w 100/120 kl/s,
- duży crop przy korzystaniu z trybu dynamicznego aktywnego stabilizacji, który nie przekłada się na odczuwalną poprawę płynności ujęć względem zwykłego trybu aktywnego.
- zakres tonalny mógłby być lepszy,
- brak jakiejkolwiek kontroli nad działaniem odszumiania w trybie filmowym,
- przeciętna jakość obrazu 4K w trybie pełnoklatkowym oraz obrazu Full HD w trybie APS-C,
- bardzo wysoka cena.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II.
- film 1 – 263 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 200 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 2 – 328 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu: S-Cinetone,
- film 3 – 263 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: S-Log 3,
- film 4 – 197 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profilobrazu: Hybrid Log Gamma, tryb APS-C,
- film 5 – 197 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 12800,
- film 6 – 590 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, ISO 12800,
- film 7 – 263 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: S-Log 3, ISO 6400,
- film 8 – 263 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, tryb APS-C, ISO 6400,
- film 9 – 197 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 100 kl/s, profil obrazu: S-Cinetone, tryb APS-C, ISO 6400,
- film 10 – 197 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: S-Cinetone, ISO 25600.
![]() |
![]() |
![]() |