Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Sony A1 II - test trybu filmowego

11 kwietnia 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 11

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Sony A1 II poprawił parę rzeczy w porównaniu do poprzednika, ale trudno w tym przypadku mówić o przełomowych czy rewolucyjnych zmianach. A przekopiowana bez większych zmian specyfikacja filmowa cztery lata później nie robi już aż takiego wrażenia jak w 2021, zwłaszcza że konkurencja potrafi w tej klasie korpusów zaoferować filmowanie w formacie RAW czy w proporcjach innych niż 16:9, a wszystko to w zauważalnie niższej cenie.

Oczywiście flagowiec Sony to nadal bardzo udany korpus, który oferuje wydajne kodeki, szerokie spektrum profili obrazu, pojemną baterię, świetny wizjer i ekran oraz dobrze działającą stabilizację i autofokus. Jest więc naprawdę kompletnym i sprawnym urządzeniem, które odnajdzie się w wielu zastosowaniach. Po prostu po tak długiej przerwie od czasu premiery A1 trochę chcielibyśmy, żeby był jeszcze czymś więcej. Zwłaszcza za te pieniądze.

Sony A1 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe



----- R E K L A M A -----

Spójrzmy jeszcze na zestawienie cen testowanego aparatu oraz jego poprzednika i bezpośredniej konkurencji (stan na dzień 31.03.2025):

  • Canon EOS R5 – ok. 13000 zł
  • Canon EOS R5 C – ok. 15500 zł
  • Canon EOS R5 Mark II – ok. 20500 zł
  • Nikon Z8 – ok. 15500 zł
  • Nikon Z9 – ok. 20000 zł
  • Panasonic Lumix S1R II – ok. 15500 zł
  • Sony A1 – ok. 27700 zł
  • Sony A1 II – ok. 33000 zł
Jak widać, testowany aparat mocno cenowo odstaje od bezpośredniej konkurencji, miejscami kosztując dwukrotnie więcej niż urządzenia innych producentów o zbliżonych możliwościach. Nie pomoże to raczej A1 II w podbijaniu rynku.

Na koniec zbierzmy zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • pancerna i uszczelniona obudowa,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • gniazda kart pamięci typu combo przyjmujące różne rodzaje kart,
  • duża liczba elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • pełnowymiarowe wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • pojemna bateria,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • duże możliwości regulacji położenia ekranu i odchylenia go od korpusu,
  • świetny wizjer elektroniczny,
  • duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • funkcja kompensacji oddychania obiektywów,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w 8K,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
  • duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
  • profile obrazu S-Cinetone, HLG oraz S-Log3,
  • możliwość tworzenia własnych profili obrazu w oparciu o pliki LUT,
  • rozsądny zakres tonalny w profilu S-Log3,
  • szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka oraz różnego rodzaju obiektów,
  • rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • świetnie działająca stabilizacja,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 8K, 4K w trybie APS-C oraz w Full HD z wykorzystaniem całej matrycy,
  • identyczna jakość obrazu w większości klatkaży w danym trybie nagrywania,
  • rozsądnie działające wyostrzanie,
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w większości trybów nagrywania.

Wady:

  • brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
  • brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
  • brak filmowania w RAW-ach,
  • brak możliwości filmowania w innych proporcjach obrazu niż 16:9,
  • brak pełnoklatkowego trybu 4K korzystającego z nadpróbkowania,
  • brak możliwości filmowania w Full HD z prędkościami 100/120 kl/s z dźwiękiem z próbkowaniem innym niż 4:2:0 / 8-bit,
  • dodatkowy (na szczęście niewielki) crop przy filmowaniu w 4K w 100/120 kl/s,
  • duży crop przy korzystaniu z trybu dynamicznego aktywnego stabilizacji, który nie przekłada się na odczuwalną poprawę płynności ujęć względem zwykłego trybu aktywnego. 
  • zakres tonalny mógłby być lepszy,
  • brak jakiejkolwiek kontroli nad działaniem odszumiania w trybie filmowym,
  • przeciętna jakość obrazu 4K w trybie pełnoklatkowym oraz obrazu Full HD w trybie APS-C,
  • bardzo wysoka cena.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II.

  • film 1 – 263 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 200 kl/s i spowolnione w aparacie,
  • film 2 – 328 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu: S-Cinetone,
  • film 3 – 263 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: S-Log 3,
  • film 4 – 197 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profilobrazu: Hybrid Log Gamma, tryb APS-C,
  • film 5 – 197 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 12800,
  • film 6 – 590 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, ISO 12800,
  • film 7 – 263 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: S-Log 3, ISO 6400,
  • film 8 – 263 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, tryb APS-C, ISO 6400,
  • film 9 – 197 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 100 kl/s, profil obrazu: S-Cinetone, tryb APS-C, ISO 6400,
  • film 10 – 197 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: S-Cinetone, ISO 25600.

Aparat do testów wypożyczyła firma:

Sony A1 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Sony A1 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Sony A1 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Sony A1 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe