Fujifilm GFX 50S
Firma Fujifilm zaprezentowała średnioformatowy bezlusterkowiec GFX 50S. O pracach nad tym aparatem japońska korporacja informowała podczas ubiegłorocznych targów Photokina.
Specyfikacja aparatu jest dostępna w naszej bazie:
Informacja prasowa
Korporacja FUJIFILM (Prezes: Kenji Sukeno) poinformowała, że pod koniec lutego 2017 wprowadzi średnioformatowy, bezlusterkowy cyfrowy aparat fotograficzny FUJIFILM GFX 50S(GFX 50S). Aparat ma wykorzystywać średnioformatową matrycę obrazu 43.8x32.9mm (Format FUJIFILM G) o rozdzielczości 51.4 magapikseli (MP). Wyróżniając się wysokiej klasy designem oraz wspaniałymi właściwościami obsługi, jakie sprawdziły się w niezwykle cenionych cyfrowych aparatach fotograficznych serii "X" oraz bazując na ponad 80 letnim doświadczeniu w technologiach odwzorowywania obrazu, aparat fotograficzny GFX 50S zapewnia najwyższą jakość obrazu, znak rozpoznawczy systemów Fujifilm.
Równolegle z aparatem zaprezentowane zostaną także nowe wymienne obiektywy “FUJINON GF63mmF2.8 R WR”, “FUJINON GF32-64mmF4 R LM WR” oraz “FUJINON GF120mmF4 R LM OIS WR Macro”, wiernie odzwierciedlające filozofię projektowania optyki FUJINON od wielu lat niezwykle cenionej wśród fotografów na całym świecie.
Wprowadzona w 2011 roku, oparta na matrycy obrazu APS-C, seria X zyskała ogromne uznanie zarówno wśród profesjonalnych fotografów, jak i fotoamatorów. Było to zasługą doskonałej jakości obrazu i mobilnych rozmiarów sprzętu, który sprawdza się w tak różnorodnych obszarach fotografii jak krajobraz, zdjęcia reporterskie, portrety, a nawet fotografia sportowa. Z drugiej strony wielu fotografów gorąco oczekiwało na wprowadzenie aparatu fotograficznego wyposażonego w większą matrycę obrazu o jeszcze większej efektywnej liczbie pikseli, sprzętu, który mógłby znaleźć zastosowanie na polu fotografii komercyjnej czy studyjnego portretu, a jednocześnie zachował doskonałe odwzorowanie kolorów, z jakiego słynie seria X. W odpowiedzi na te głosy Fujifilm opracowało model GFX 50S oraz obiektywy z serii FUJINON GF tworzące wspólnie system adresowany do fotografów, którzy wymagają jeszcze wyższej jakości obrazu niż ta, jaką zapewnia obecnie linia modeli tworząca serię X.
Najważniejsze cechy aparatu GFX 50S oraz obiektywów FUJINON GF
Wyposażony w matrycę obrazu CMOS 43.8mm x 32.9mm, 51.4 MP, aparat dysponuje około 1.7x większym polem obrazu niż aparaty małoobrazkowe
Zarówno kształt zbierających światło mikrosoczewek, jak i przetwarzanie sygnału płynącego z fotodiod zostały specjalnie dostosowane, aby uzyskiwać wysoki poziom ostrości i szeroki zakres dynamiczny. Ponadto, dzięki doskonałej recepcji światła wynikającej z większej powierzchni każdego piksela, powstała dodatkowa przestrzeń na zwiększenie sprawności aparatu w zakresie wysokich czułości i odwzorowania barw. W efekcie uzyskano wysoką jakość obrazu przewyższającą możliwości aparatów z małoobrazkową matrycą o ekwiwalentnej liczbie pikseli. Dlatego też bogate w detale obrazy można odwzorowywać z bardzo wysokim poziomem szczegółowości, wiernie oddając fakturę powierzchni, efekt trójwymiarowości, a nawet specyficznego klimatu fotografowanej sceny.
Wyposażony w procesor obrazu "X Processor Pro"
Wykorzystując wysoko oceniany procesor obrazu "X Processor Pro", który jest używany także w aparatach fotograficznych X-Pro2 oraz X-T2, można, przy ultra wysokiej jakości dużej matrycy obrazu, owocnie czerpać z opracowanych przez Fujifilm, powszechnie cenionych trybów symulacji filmu światłoczułego i ich charakterystycznego odwzorowania kolorystyki. Funkcja filmowania obsługuje także rejestrowanie obrazów Full HD przy 30 klatkach na sekundę. Użytkownicy mogą korzystać z wysokiej jakości obrazu wideo i bez potrzeby późniejszej obróbki komputerowej stosować tryby symulacji filmu światłoczułego podobnie jak w przypadku zdjęć.
Kompaktowy i lekki korpus o dużej sztywności dzięki zastosowaniu stopu magnezu
Przy wadze około 1230g z dołączonym standardowym obiektywem (GF63mm F2.8 R WR), ciężar tego aparatu stanowi zaledwie 60% wagi średnioformatowej lustrzanki wyposażonej w matrycę o tym samym rozmiarze. Nawet w zestawieniu z cyfrowymi lustrzankami o nieco mniejszych, małoobrazkowych matrycach, nasz nowy model wyróżnia się w zasadzie taką samą wagą. Ogólna wysokość i szerokość korpusu aparatu zostały także zminimalizowane przyczyniając się nie tylko do wszechstronności zastosowań, lecz także rewolucjonizując dotychczasowe postrzeganie mobilności średnioformatowych cyfrowych aparatów fotograficznych.
Elektroniczny, organiczny celownik (EL) o rozdzielczości 3.69 miliona punktów oraz umieszczony na tylnej ściance dotykowy ekran LCD składający się z 2.36 miliona punktów
Wprowadzona przez konstruktorów odpinana forma celownika zapewnia większą wszechstronność obsługi i powala użytkownikom na korzystanie z celownika stosownie do własnych preferencji. Ponadto, dołączając sprzedawaną oddzielnie nachylaną przystawkę elektronicznego celownika (EVF-TL1), można zmieniać kąt jego ustawienia aż do 90° w układzie poziomym oraz w zakresie ±45° przy fotografowaniu w układzie portretowym. Jako tylny monitor aparatu zastosowany został 3.2-calowy, 2.36-megapikselowy panel dotykowy. Pozwala on użytkownikom na dotykową obsługę menu, wybór punktów ustawiania ostrości oraz przeglądanie wykonanych zdjęć. Wprowadzanie możliwości nachylania ekranu LCD w trzech płaszczyznach poprawia wygodę obsługi i ułatwia przeglądanie zdjęć oraz sprawdzanie ostrości.
Nowo opracowane mocowanie G o dużej średnicy zapewniające doskonałą wytrzymałość i trwałość
Wykorzystując fakt, iż od nowa opracowywany był zarówno korpus aparatu, jak i przeznaczone do niego obiektywy, w modelu GFX 50S zastosowano mocowanie o dużej średnicy i krótkiej tylnej odległości ogniskowania. Parametry te wynoszą odpowiednio - średnica 65mm, zaś odległość tylnego ogniskowania 26.7mm. Wprowadzona konstrukcja zwiększa swobodę w projektowaniu układów optycznych obiektywów przyczyniając się w dużej mierze do uzyskiwania wysokiej jakości obrazu i miniaturyzacji korpusu.
Nowo opracowane obiektywy FUJINON GF o ultra wysokiej rozdzielczości
Przygotowane na przyszłość, obiektywy serii GF zostały opracowane specjalnie dla aparatu fotograficznego GFX 50S. Wyróżniają się one rozdzielczością, która pozwala na obsłużenie 100 megapikselowej matrycy obrazu. By ułatwić intuicyjną obsługę na tubusie obiektywu umieszczony został pierścień regulacji przysłony, tak jak w obiektywach XF. Na pierścieniu dodana została także pozycja C (=Command), co dodatkowo pozwala użytkownikom na zmianę wartości przysłony przy użyciu pokrętła sterującego w korpusie. Aby zapobiec przypadkowym zmianom parametrów, pozycje A (=Auto) oraz C mają na pierścieniu dodatkowy przycisk blokujący, który należy zwolnić, aby wprowadzić zmiany.
Aparat GFX 50S oraz obiektywy FUJINON GF tworzą całkiem nowy system aparatu fotograficznego, który pozwala osiągać najwyższy poziom fotograficznej ekspresji. W systemie tym łączy się wiedza z zakresu zewnętrznej budowy sprzętu, projektowania optyki, uzyskiwania wysokiej jakości obrazu oraz budowy układów scalonych, a także doświadczenie gromadzone od wielu lat przez Fujifilm przy rozwijaniu światłoczułych materiałów fotograficznych oraz obiektywów do aparatów średnio- i wielkoformatowych czy też serii X. Do tego bogatego dziedzictwa dołącza obecnie matryca obrazu o dużym rozmiarze udostępniając użytkownikom pełnię fotograficznych możliwości. Powstały produkt ma wszelkie predyspozycje, by spełnić potrzeby fotografów, którzy nie są usatysfakcjonowani jakością obrazu obecnych aparatów fotograficznych oraz wszystkich dążących do uzyskiwania jeszcze wyższej jakości zdjęć. Wraz z aparatem GFX 50S, gamą optyki GF oraz systemem X, Fujifilm będzie nadal rozszerzać bogactwo fotograficznych możliwości pozwalających każdemu czerpać radość z fotografowania. Podstawowe cechy produktu
Najwyższy na świecie poziom jakości fotograficznego obrazu, uzyskiwanego poprzez zintegrowanie dużej matrycy CMOS 43.8x32.9mm (FUJIFILM G Format) oraz technologii tworzenia obrazu rozwijanej przez Fujifilm od ponad 80 lat.
W aparacie zastosowana została średnioformatowa matryca o rozdzielczości 51.4 MP i powierzchni około 1.7x większej od matrycy małoobrazkowej. Nowa matryca ujawnia swój pełen potencjał, gdy pochodzący z niej obraz jest prezentowany w postaci wielkoformatowych wydruków komercyjnych, bilbordów czy też majestatycznych zdjęć krajobrazowych. Swoje zalety uwidacznia też przy archiwizowaniu historycznych dokumentów. Ponadto, przy porównaniu z matrycą małoobrazkową o takiej samej liczbie pikseli, zarówno rozdzielczość jak i czułość matrycy średnio-formatowej będą znacząco lepsze za sprawą większego rozmiaru poszczególnych pikseli. W rezultacie można uzyskiwać dokładne odwzorowanie tekstury powierzchni będące efektem doskonałej reprodukcji odcieni barw, co jest charakterystyczne dla dużych matryc. Osiągnięty niemal trójwymiarowy efekt przyczynia się do niezwykłej jakości powstających fotografii.
Dodatkowo, uwzględniając potrzeby fotografii studyjnej z lampami błyskowymi oraz zdjęcia plenerowe z dodatkowym oświetleniem matryca aparatu GFX 50S zapewnia niski bazowy poziom czułości będący odpowiednikiem wartości ISO 100. Możliwe jest fotografowanie z lampą błyskową i zachowanie niewielkiej głębi ostrości dzięki w pełni otwartej przysłonie.
Jednostką przetwarzania obrazu w nowym aparacie jest wypróbowany procesor "X Pro”, który był już stosowany we flagowych modelach serii X, aparatach X-Pro2 oraz X-T2. Zastosowany procesor obrazu obsługuje najbardziej znaną funkcję aparatów serii X, mianowicie "Symulację filmu światłoczułego", która korzysta z technologii cyfrowej w celu odzwierciedlenia właściwości odwracalnych materiałów barwnych oraz profesjonalnych kolorowych filmów negatywowych, jak również reprodukcji obrazu w tonacji czarno-białego filmu. Obecnie bogactwa tych efektów można doświadczyć w oparciu o obraz powstający na średnioformatowej matrycy.
Dodatkowo w aparacie GFX 50S dodano nowy efekt Color Chrome. Funkcję tę można wykorzystać, aby uzyskać jeszcze bogatszą tonację i głębię kolorystyki przy fotografowaniu motywów o intensywnych barwach, także w trudnych sytuacjach oświetleniowych.
Odpowiadając na różne potrzeby profesjonalistów, formaty plików obejmują trzy różne ustawienia JPEG (SUPER FINE, FINE, NORMAL), jak również dwa ustawienia RAW (nieskompresowane, skompresowane). Można też wypuszczać obrazy w formacie TIFF stosując zintegrowane w aparacie narzędzie wywoływania plików RAW.
W trybie filmowania dostępne są następujące ustawienia Full HD: 1920x1080 29.97p/25p/24p/23.98p 36Mbps. Użytkownicy mogą filmować korzystając z doskonałego odwzorowania barw oraz niewielkiej głębi ostrości. Zapewnia to matryca obrazu o dużym rozmiarze oraz dostępne tryby symulacji filmu światłoczułego.
Całkiem nowy wizerunek średnioformatowego cyfrowego aparatu fotograficznego o niewielkim, lekkim korpusie wykonanym ze stopów magnezu z dołączanym elektronicznym celownikiem wykorzystującym organiczny panel EL o rozdzielczości 3.69 milionów punktów.
Model GFX 50S jest pierwszym na świecie*1 bezlusterkowym średnio-formatowym aparatem z migawką szczelinową, który oferuje mobilność aparatów małoobrazkowych łącząc ją z ultra-wysoką jakością obrazu uzyskiwaną dzięki dużej powierzchni matrycy i znacznej liczbie pikseli.
Opracowano niezwykle wytrzymały korpus, aby zapewnić profesjonalnym fotografom odpowiedni poziom obsługi sprzętu nawet przy fotografowaniu w trudnych warunkach. Tak jak w przypadku flagowych aparatów fotograficznych serii X, gwarantujemy, że nowy model będzie odporny na kurz i niekorzystne warunki pogodowe oraz pozwoli na owocne użytkowanie w temperaturach do -10°C.
Korpus jest wyjątkowo lekki i waży zaledwie 825g (łącznie z baterią i kartą pamięci), co pozwala na fotografowanie z ręki mimo, iż mamy do czynienia z cyfrowym średnioformatowym aparatem fotograficznym. Obsługę bez dodatkowego podparcia ułatwiają umiarkowany rozmiar korpusu oraz doskonale ukształtowany uchwyt.
W elektronicznym celowniku zastosowano całkiem nowy 0.5-calowy panel organiczny EL o rozdzielczości 3.69 miliona punktów. Wykorzystując 5 szklanych elementów zwiększających powiększenie obrazu w celowniku do 0.85x, elektroniczny celownik zapewnia niezwykle wyrazisty obraz i szeroki kąt obserwacji (40° po przekątnej). Ponadto, dołączając sprzedawany oddzielnie nachylany adapter elektronicznego celownika EVF-TL1, można zmieniać kąt ustawienia celownika maksymalnie do 90° przy fotografowaniu w układzie poziomym oraz w zakresie ±45° podczas zdjęć w układzie portretowym. Jest to niezwykle wygodne przy pionowych zdjęciach całych postaci w studio czy też fotografowaniu kwiatów i krajobrazów z ujęciami od dołu.
3.2-calowy, wysokiej rozdzielczości ciekłokrystaliczny panel o rozdzielczości 2.36 miliona punktów został zastosowany jako tylny monitor aparatu. Pozwala on użytkownikom na precyzyjne potwierdzenie ostrości i odwzorowania barw. Tak jak model X-T2, aparat GFX 50S dysponuje nachylanym w trzech kierunkach ekranem LCD, który można odchylać w kierunku pionowym podczas poziomych zdjęć lub też odchylać do góry przy fotografowaniu w układzie portretowym. Ekran ten może także pełnić wszystkie funkcje celownika i zapewnia dotykową obsługę. Pozwala na wykonywanie różnych operacji jednym dotknięciem palca. Można na nim wybierać pozycje menu i punkty ustawiania ostrości, powiększać i zmniejszać obraz, przewijać kolejne kadry, itp.
Dla naszego bezlusterkowego aparatu specjalnie została opracowana migawka szczelinowa. Zapewnia ona najkrótszy czas naświetlania 1/4000 sek. (1/16000 sek. przy zastosowaniu elektronicznej migawki*2), czas synchronizacji dla błysku wynoszący 1/125 sek. lub dłuższy oraz wysoką sprawność i trwałość potwierdzoną do 150,000 cykli*3. Użyta migawka zapewnia też niski poziom drgań i cichą pracę. Dodatkowo, użytkownicy mogą wybierać pomiędzy elektroniczną pierwszą kurtyną migawki i pełną elektroniczną migawką, co jest pomocne podczas fotografowania z dłuższymi czasami naświetlania w zakresie od 1/30 do 1/125 sek., gdy nawet najmniejsze drgania mogą skutkować obniżeniem rozdzielczości finalnego obrazu.
Tak samo jak w aparatach serii X, jako nośnik zapisu danych wybrane zostały karty SD (zalecane UHS-II). Aparat wyposażony w podwójne gniazdo kart pamięci obsługuje trzy typy zapisu: "Sekwencyjny," w którym rejestrowanie może być kontynuowane stosownie do kolejności fotografowania, "Backup," który zapisuje te same dane na dwóch kartach równocześnie oraz "Sortujący," który zapisuje dane RAW i JPEG na oddzielnych kartach.
Aby sprostać zwiększonemu poborowi energii wynikającemu z zastosowania dużej matrycy obrazu oraz dużych rozmiarów migawki szczelinowej, do zasilania aparatu wybrano nowo opracowany akumulator dużej pojemności "NP-T125". Całkowicie naładowana bateria pozwala na wykonanie około 400 zdjęć (z włączoną funkcją oszczędzania energii).
1. Badania Fujifilm, stan na grudzień 2016. W porównaniu z innymi bezlusterkowymi cyfrowymi aparatami fotograficznymi wyposażonymi w matrycę obrazu 43.8x32.9mm lub większą.
2. Elektroniczna migawka może nie być odpowiednia do fotografowania szybko poruszających się obiektów lub fotografowania z ręki. Nie może być używana lampa błyskowa.
3. Stosownie do własnych testów Fujifilm.
Dziedzicząc koncepcję serii X aparat zapewnia prosty system obsługi poprzez pokrętła. Użytkownik może intuicyjnie zmieniać i sprawdzać ustawienia aparatu. Klasyczny układ obsługi zapewnia jeszcze większą radość z fotografowania.
Zewnętrzna konstrukcja aparatu GFX 50S w dużej mierze oparta jest na koncepcji serii X. Rozbudowano ją o uchwyt i górną sekcję sterującą, dostosowując do rozmiarów korpusu i zwiększonych wymiarów matrycy obrazu. Dzięki temu z aparatu można wygodnie korzystać i pewnie wybierać parametry fotografowania, nawet gdy użytkujemy go równolegle z modelem z serii X.
Podobnie jak flagowe modele serii X aparat GFX 50S posiada dedykowane pokrętła do niezależnego ustawiania wartości przysłony, czasów migawki oraz czułości ISO, czyli kluczowych aspektów określania ekspozycję. Korzystając jedynie z podstawowych funkcji użytkownik może łatwo rozpocząć fotografowanie znając jedynie podstawowe zasady obsługi aparatu fotograficznego.
Każde z pokręteł posiada pozycję C (Pozycja pokrętła sterującego) - *oznaczona jako pozycja T (Pozycja Czasu migawki) na pokrętle czasów migawki. Ustawienie pokrętła w tej pozycji pozwoli użytkownikowi na zmianę ustawień ekspozycji pokrętłami sterującymi znajdującymi się z przodu i z tyłu uchwytu korpusu aparatu. Stosownie do swoich preferencji i warunków fotografowania użytkownik może wybierać pomiędzy dwiema metodami obsługi, co zwiększa wygodę użytkowania aparatu.
Aparat wyposażony jest w dodatkowy, 1,28-calowy ekran LCD umieszczony w sekcji górnego pokrętła sterującego korpusu. Istotne dane ekspozycji, takie jak wartość przysłony czy czas migawki są widoczne od góry aparatu, a nawet gdy patrzymy na niego od przodu. Jest to niezwykle pomocne przy fotografowaniu ze statywu, zdalnym zwalnianiu migawki lub przy fotografowaniu aparatem podłączonym do komputera.
Jako system AF wprowadzono 117-punktowy (9 x 13/ maksymalnie 425 punktów po zminiaturyzowaniu) oparty na detekcji AF z punktami pomiaru odległości. Niezwykle precyzyjny system AF można uzyskać właśnie w aparatach bezlusterkowych, które mierzą odległość i ostrość wykorzystując powierzchnię matrycy obrazu, co istotnie poprawia precyzję ustawiania ostrości w średnioformatowych aparatach z ich niewielką głębią ostrości. Wprowadzona po raz pierwszy w modelu X-Pro2 funkcja wyboru punktu ostrości może być obsługiwana poprzez chwaloną Dźwignię ostrości, która pozwala na intuicyjne przesuwanie punktu ostrości. Alternatywnie, punkt ostrość można wybierać dotykowo na tylnym ekranie LCD aparatu.
Opracowane od podstaw, niezwykle mocne i trwałe mocowanie G o dużej średnicy, wykonane specjalnie dla dużej matrycy obrazu FUJIFILM G 43.8 x32.9mm oraz ultra wysokiej jakości obiektywów FUJINON GF. Te ostatnie łączą w sobie wysoką rozdzielczość i duży potencjał odwzorowywania tonacji pozwalając na pełne wykorzystanie możliwości 51.4 MP matrycy CMOS. Opracowując równolegle korpus aparatu, mocowanie obiektywu oraz gamę obiektywów stworzono system aparatu dążący do zapewnienia najlepszej na świecie jakości obrazu.
Przy średnicy 65mm oraz odległości tylnego ogniskowania wynoszącej 26.7mm mocowanie G zostało specjalnie opracowane, aby w pełni wykorzystać sprawność i zalety formatu G. Powiększając część obiektywu z przysłoną byliśmy w stanie skrócić odległość tylnego ogniskowania obiektywu do 16.7mm, co dało znaczną swobodę w opracowywaniu obiektywów. W efekcie stworzona konstrukcja niezwykle pozytywnie wpłynęła na jakość pracy zwłaszcza obiektywów szerokokątnych. Przygotowane na zwiększanie się liczby pikseli w przyszłości, wszystkie obiektywy FUJINON GF zostały opracowane, by wspierać matryce obrazu o rozdzielczości do 100 megapikseli.
W mocowaniu od strony korpusu aparatu zastosowano stal nierdzewną, natomiast od strony obiektywu mocowanie wykonane jest z niezwykle mocnego mosiądzu. Dzięki temu można bezpiecznie mocować, także jasne obiektywy, które zazwyczaj są cięższe.
Obiektywy FUJINON GF z mocowaniem G wykorzystują koncepcję konstrukcyjną uznanej i cenionej optyki XF, osiągając niezwykle wysoką rozdzielczość i bogate odwzorowanie tonacji barw. Poza pozycją A (Auto), która znajdowała się także na pierścieniu przysłony obiektywów serii X, dodana została nowa pozycja C (Pokrętło sterujące), która pozwala na zmianę wartości przysłony z korpusu aparatu.
Do pierścienia regulacji przysłony dodany został także przycisk blokujący. Zapobiega on nieprawidłowym i mimowolnym operacjom, gdy pierścień na obiektywie jest ustawiany w pozycji A lub C. Eliminuje to w dużej mierze ryzyko przypadkowych zmian przysłony.
Aby sprostać wymogom użytkowania w niejednokrotnie trudnych warunkach, w jakich pracują zawodowi fotografowie, wszystkie obiektywy FUJINON GF są odporne na kurz i niekorzystne warunki pogodowe, a ich konstrukcja pozwala na właściwe działanie także w niskich temperaturach do -10°C.
Wraz z różnorodnymi dedykowanymi akcesoriami powstaje system odpowiadający na potrzeby profesjonalistów. Użytkownicy mogą wybierać rozwiązanie, które jest najwygodniejsze dla określonych metod fotografowania i utrwalanych w kadrze motywów.
VG-GFX1 - pionowy uchwyt zasilający poprawiający wygodę fotografowania w układzie portretowym (sprzedawany oddzielnie).
Ten niezwykle wydajny uchwyt zasilający opracowano, by ujednolicić sposób obsługi aparatu trzymanego poziomo i pionowo. Pokrętła i przyciski funkcyjne na uchwycie rozmieszczone są w podobnych miejscach, jak w aparacie trzymanym poziomo podczas fotografowania. W uchwycie zasilającym można umieścić jedną dedykowaną baterię NP-T125, co pozwala na dłuższe fotografowanie bez wymiany baterii. Ponadto, podłączając sprzedawany oddzielnie zasilacz AC-15V, można w ciągu około 2 godzin naładować baterię znajdującą się w uchwycie.
EVF-TL1 - nachylany adapter elektronicznego celownika, możliwość zmiany kąta ustawienia elektronicznego celownika (akcesorium sprzedawane oddzielnie).
Mocując to akcesorium pomiędzy aparatem a elektronicznym celownikiem, można zmieniać kąt ustawienia celownika w zakresie 0°〜90° przy fotografowaniu poziomym oraz w zakresie -45°〜+45°fotografując w układzie portretowym. Zmiana ustawienia celownika ułatwia kadrowanie ujęć pod różnym kątem i daje większą swobodę przy komponowaniu ujęć w różnych sytuacjach.
ADAPTER G dla mocowania H (sprzedawany oddzielnie) przeznaczony do mocowania wymiennych obiektywów SUPER EBC FUJINON HC opracowanych dla średnioformatowego aparatu na filmy światłoczułe, modelu FUJIFILM GX645AF (*produkt wycofany).
Dołączając przygotowany adapter do aparatu GFX 50S, można wykorzystywać łącznie 9 wymiennych obiektywów SUPER EBC FUJINON HC opracowanych dla aparatu GX645AF oraz jeden telekonwerter. Choć ustawianie ostrości jest wówczas ograniczone tylko do opcji manualnej, to wartość przysłony obiektywu można zmieniać pokrętłem sterującym w aparacie i możliwe jest także fotografowanie z migawką wbudowaną w obiektyw. Wykorzystując migawkę obiektywu można stosować nawet tak krótkie czasy synchronizacji z błyskiem jak 1/800 sek.
Ponadto, adapter wyposażony jest w styki elektryczne pozwalające na komunikację z korpusem aparatu i, co się z tym wiąże, na niezależne tworzenie, zapisywanie i stosowanie danych korekcyjnych odnoszących się do poszczególnych obiektywów. Adapter umożliwia korzystanie zarówno z manualnego ustawiania ekspozycji, jak również z trybu priorytetu przysłony.
W zestawie z adapterem znajduje się dołączane mocowanie statywu. Przyczynia się ono do redukcji poruszenia zdjęć ułatwiając mocowanie aparatu na statywie przy korzystaniu z masywnych teleobiektywów oraz zapewnia lepsze wyważenie sprzętu.
ADAPTER G dla obiektywów wielkoformatowego aparatu - możliwość stosowania korpusu GFX 50S jako cyfrowej tylnej ścianki (akcesorium sprzedawane oddzielnie).
Adapter wielkoformatowego aparatu może być przy fotografowaniu aparatem GFX 50S we współpracy z obiektywami wielkoformatowych aparatów fotograficznych FUJINON, takimi jak CM FUJINON, itp. Adapter ten jest mocowany w pozycji zakładania kliszy w aparacie wielkoformatowym i jest przystosowany do filmów rozmiaru 4x5.
Można stosować migawkę zarówno od strony obiektywu, jak i korpusu, co pozwala na dobór odpowiedniej metody zależnie od warunków fotografowania.
Duże koło obrazowe wielkoformatowego obiektywu oraz funkcje przesuwania osi optycznej wynikające z charakteru mieszka wielkoformatowego aparatu mogą być wykorzystywane do fotografowania z techniką „tilt-shift”, co jest efektywne przy fotografowaniu produktów czy też w fotografii architektury.
* Może się zdarzyć, że nie będzie możliwości zamocowania adaptera na aparacie wielkoformatowym – zależy to od jego kształtu.
Oprogramowanie dla Windows do fotografowania z komputera HS-V5 – nieodzowne dla profesjonalnego studio, a także Tether Shooting Plug-in PRO dla Adobe® Photoshop® Lightroom® (pozycje sprzedawane oddzielnie).
Podłączając aparat GFX 50S do komputera osobistego kablem USB i stosując niniejsze oprogramowanie można przenosić wykonywane zdjęcia wprost do komputera PC, jak również można sterować aparatem z poziomu komputera.
Ponadto korzystając z opcji Control Panel Window dodanej do plug-inu Tether Shooting Plug-in PRO dla aplikacji Adobe® Photoshop® Lightroom®, uzyskuje się dostęp do różnych funkcji, jak np. szybszego przeglądania zdjęć i ustawień czy też do zapisywania różnych warunków fotografowania.
* Należy pobrać najnowszą wersję ze strony w celu upgrade’u.
KONWERTER PLIKÓW RAW EX2.0 obsługiwany przez oprogramowanie SILKYPIX do wywoływania plików RAW (bezpłatnie) oraz przez Adobe® Photoshop® Lightroom® / Adobe® Photoshop® CC (sprzedawany oddzielnie).
Oprogramowanie do wywoływania plików RAW służy do szczegółowej korekcji oraz zaawansowanego przetwarzania obrazu, które nie jest wspierane przez zintegrowany w aparacie konwerter RAW. Obydwa wymienione tu typy oprogramowania obsługują trybu „Symulacji filmu światłoczułego”, co pozwala na tworzenie danych obrazu niezwykle zbliżonych do charakterystycznego dla Fujifilm zaawansowanego odwzorowania barw.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Info dla służb prasowych Fujifilm: można już dziś po polsku napisać "dizajnem" a nie jakimś korpo-koszmarkiem "designem", ewentualnie jest jeszcze nasze, chciałoby się napisać tradycyjne, "wzornictwo".
Opis jak zwykle, ale akcesoria sa super - zwlaszcza te dla 4x5 formatu , moze Linhofa podlacze...
albo czy mozna podlaczyc bedzie obiektywy do Fuji GX 680 ?
@zbytek3
Jak ktoś zrobi adapter (co technicznie nie powinno być trudne), to będzie można.
Wreszcie ładna cyfrówka Fuji, bo pozostałe to dizajn Zenitów i Zorek.
link
link
4K brak - tylko Full HD - moglo byc lepiej...
Czy firma Phase One powinna zaczyc sie martwic? Niedlugo wypuszcza Fuji ze 100 Mega zapewne...
A bedzie to Fujifilm GFX 100S :-) mysle ze do konca roku...
Po co w ogóle wspominają o funkcjach "filmowych"? Chyba nikt nie kupi aparatu tej klasy w celu filmowania w 1080p/30. A aparacik zacny.
Czyli upakowanie pikseli jak w 30-megapikselowej matrycy FF. Nie mogę się doczekać testu.
BTW: i to jest właśnie ten system i ten przypadek, dla którego teleobiektywy baaardzo długoogniskowe niekoniecznie są potrzebne, bo chyba rzadko kto kupowałby taki sprzęt z myślą o ptaszkach, sporcie czy podglądaniu plaży nudystów.
Świetnie sobie Fuji poczyna. Buduje od podstaw kolejny system. Znakomite kompakty, APS-C a teraz średniak. Bez zabawy w półśrodki.
Szkoda że Pentax uległ presji wypuszczając FF. Lepiej gdyby dał parę w rozwijanie APS-C oraz MF.
@zbytek3,
4K w takim sprzęcie to zbytek4 (do czwartej potęgi)...
@espersso
Nie martw się espresso, Pentax i średniaka będzie rozwijał i APS-C. Co do FF to wypuścił bardzo dobre FF i nie uważam tego za błąd. Dla mnie Pentax 645 trochę nie poręczny a K-1 jest w sam raz.
żeby tylko nie zapomniał o nowych obiektywów
rebrandowaniu
@full-frontal - nie ze względu na filmy, ale dodatkowa opcja zawsze się przyda. To tak jakbyś miał kupować luksusowe auto - limuzynę - które nie miałoby np. bagażnika... Oczywiście, nie każdy go potrzebuje, ale twierdzić, że nikomu się nie przyda jest ignorancją.
To będzie fajny aparat.
Jak ktoś, kogo stać, to niezły wybór na zabawę z poważaną fotografią.
Parametry interesujące i macro na starcie można kupić:)
Nawet bez 4k i za pół ceny zestaw byłby mało atrakcyjny dla posiadających body FF.
Pentax 645 się obronił?
Pojęcia nie mam.
Daje jednak możliwość wyboru obiektywów delikatnie mówiąc nieco tańszych. Również manualnych i podpinanych bezpośrednio do body. Dodatkowo punkty ostrości i przeniesienie automatyki ze starszych ale świetnych szkieł pod 645.
Można taniej niż proponuje Fujji.
Czy lepiej to na razie pojęcia nie mam...
Poczekam na testy.
Piękny sprzęt i szkoda, że szybko nie trafi pod strzechy.
Fotki z niego: link
Ponarzekam - a kiedy w końcu FF?
@Amator79,
A po co? Mają świetne APSC i teraz MF. Dwa systemy zbudowane od zera w ciągu 5 lat. Po co im budowa kolejnego systemu FF na ktorym jest juz dosyć ciasno?
@Vendeur: porównanie z tym brakiem bagażnika chyba chybione. Aparat MF z funkcją filmowania w 4K należałoby raczej porównać do luksusowej limuzyny, wyposażonej fabrycznie w... bagażnik dachowy. Owszem - zawsze może się przydać, ale hmmm... Poza tym jest mało prawdopodobne, żeby luksusowa limuzyna była jedynym autem takiego właściciela i jeżeli będzie potrzebował przewieźć więcej, to wyciągnie z garażu np. Nissana Navarę albo Forda Rangera. I raczej żadnemu właścicielowi luksusowych aut nie przyjdzie do głowy oczekiwać, że jakikolwiek producent skonstruuje "auto wszystkomające": superlimuzynę z ładowną paką, napędem 4x4, wysokim zawieszeniem (na wypadek, gdyby właścicielowi zachciało się nią zjechać na łąkę) itd.
Całkiem podobnie jest w fotografii: aparat wszystkomajacy to marzenie drobnych ciułaczy (takich jak większość z nas) a nie kogoś, kto poważnie myśli o MF. W tym segmencie rynku dominuje specjalizacja. Po prostu - kiedyś trzeba się odważyć skorzystać z "nieszczęsnego daru wolności" i podjęć decyzję, czego właściwie się chce. Nie da się w nieskończoność ciągnąć wszystkiego naraz.
@pgi: chętnie wziąłbym udział w warsztatach, na których jakiś profesjonalista zechciałby mi pokazać, jak się uzyskuje takie oświetlenie. Żebym nie musiał sam odkrywać Ameryki.
@ Soniak10
Zdjecie z modelka na lozku - swiatlo twarde, czyli o malej powierzchni jest wg mnie nad aparatem, lekko z lewej strony. drugie swiatlo za modelka z prawej strony. ogolnie to oswietlenie nie podoba mi sie, jest starodawne. jest jeszcze swiatlo zastane z lampy.
@Soniak10
"Aparat MF z funkcją filmowania w 4K należałoby raczej porównać do luksusowej limuzyny, wyposażonej fabrycznie w... bagażnik dachowy."
Analogia kompletnie nietrafiona. Taki bagażnik jest elementem fizycznym mającym wpływ na wygląd samochodu, parametry czy komfort jazdy.
Napisz w jaki sposób mozliwość rejestracji materiału wideo w 4K wpływałaby na wygląd czy ergonomię obsługi? Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że ten Fuji ma funkcje filmowania, tylko w FHD, więc co takiego by zmieniła wyższa rozdzielczość rejestracji?
@espresso
za duży skrót myślowy - chodziło mi o MF-FF ;)
Co do filmowania w 4K to pytanie, czy a) sensor dałby radę (na razie nic co go wykorzystuje nie ma nagrywania w 4k) b) czy pociągnąłby to AISIC Fujikowy - to jest jednak donwsampling 50Mpix przy przynajmniej 24kl/s do 8Mpix - sam aparat robi tylko 3 kl/s (i to raczej nie przez ograniczenia migawki), a nawet FHD jest tylko 30 fps - podejrzewam, że procek nie daje rady więcej.
@gamma - zamiast "starodawne" określiłbym je jako fimowe. Może nawet frensel tam poszedł w ruch.
Amator79
20 stycznia 2017, 13:53
Ponarzekam - a kiedy w końcu FF?
===============
A co to cropowanie zakazane?
Nawet APS-C i 4/3 możesz mieć...
Jeżeli nie chcesz cropować to sobie przykleisz ramkę na matrycę :)
Wyobraź sobie jaka mała winieta będzie he he.
kulde, dlogo... ;)
technologia upowszechnia sie, masowieje... a aparaty coraz to drozsze... :/
cyfrowy MF to chyba przebil juz dawno ceny systemow LF Sinara z czasow analogu...