Oświetlenie podczas fotografowania wnętrz
6. Oświetlenie jarzeniowe
Stosy stalowych pierścieni oświetlone były zwykłymi jarzeniówkami, których podłużny kształt odbija się w wypolerowanej powierzchni metalu. Obiektyw 80 – 200 mm f/2,8. ISO 400, ¼ sekundy, przysłona f/5. Wartość kompensacji ekspozycji ustawiona na + 2/3 działki w celu rozjaśnienia zdjęcia |
W większości przypadków ustawienie automatycznego bądź „jarzeniowego” balansu bieli pozwala nadać fotografowanemu wnętrzu neutralną kolorystykę. Balans bieli odpowiedni do fotografowania w świetle jarzeniowym znakomicie sprawdza się przede wszystkim wówczas, gdy obiekt oświetlony jest wyłącznie takim światłem, tak jak na zdjęciu 4-22. Takie ustawienie balansu bieli warto zastosować także podczas wykonywania zdjęć w zakładach produkcyjnych lub biurach, które są najczęściej oświetlone różnego rodzaju świetlówkami. Trzeba jedynie pamiętać o tym, by fotografowane wnętrze było oświetlone wyłącznie jarzeniówkami — silna domieszka światła z innych źródeł może mieć katastrofalne skutki.
Ponadto niektóre świetlówki mają celowo zmodyfikowaną temperaturę barwową — w zależności od potrzeb jest ona zwiększana lub zmniejszana. Niektóre emitują światło ze znacznie mniejszą domieszką koloru zielonego, dzięki czemu jest ono bardzo podobne do światła słonecznego. W razie wątpliwości włącz automatyczny balans bieli, który powinien poradzić sobie z nietypową temperaturą barwową oświetlenia. Gdy kolorystyka zdjęcia jest szczególnie istotna, rejestruj fotografie w trybie RAW, który zwiększa możliwości regulacji balansu bieli przy użyciu komputera.
Niektóre wnętrza oświetlone są kilkoma różnymi rodzajami źródeł światła o bardzo zróżnicowanych odcieniach. Z takimi sytuacjami najczęściej mamy do czynienia w pomieszczeniach zakładowych i fabrykach, w których stosowane są niekiedy nietypowe lampy rtęciowe, sodowe, różne rodzaje świetlówek itp. Wszystkie wymienione lampy mają różne temperatury barw, które mogą utrudnić wybór poprawnego balansu bieli. W takim przypadku należy zdać się na automatykę aparatu. Samochód na zdjęciu 4-23 oświetlony był reflektorami w bardzo różnych kolorach, tak intensywnych, że nie pozostawiały żadnych złudzeń co do swej temperatury barwowej. Próba wymuszenia któregoś z predefiniowanych ustawień balansu bieli nie miała w tym przypadku żadnego sensu, a ustawienie automatyczne spisało się bez zarzutu.
W przypadku tej fotografii ważne jest nie tylko poprawne odwzorowanie barw samochodu, lecz także neutralny kolor tła, od którego barwy te powinny wyraźnie się odcinać. Samochód oświetlony był reflektorami o bardzo różnych właściwościach, lecz funkcja automatycznego ustawiania balansu bieli poradziła sobie z nimi znakomicie. 2 sekundy, f/13, ISO 200 |
Podobnie jak to ma miejsce w przypadku łączenia światła lampy błyskowej i oświetlenia żarowego, podczas fotografowania z lampą błyskową w pomieszczeniu oświetlonym jarzeniówkami można pokusić się o zastosowanie odpowiedniego filtra żelowego. Istnieje wiele różnych filtrów żelowych o rozmaitych właściwościach, lecz do korekcji temperatury barwowej lampy w oświetleniu jarzeniowym stosuje się zazwyczaj typowy filtr zielony. Użycie tego filtra wraz z odpowiednim ustawieniem balansu bieli pozwala odzwierciedlić na fotografii naturalną kolorystykę fotografowanego wnętrza (tak jak na zdjęciu 4-24). W razie potrzeby można zastosować jeden z wielu innych filtrów żelowych, używanych do korekcji źródeł światła o nietypowych temperaturach barwowych („ciepłej” i „chłodnej” bieli, a także specjalnych filtrów do świetlówek kompaktowych).
Palnik lampy błyskowej aparatu został przysłonięty paskiem zielonego filtra żelowego. Ekspozycja trwała 1 sekundę przy przysłonie f/5,6 i czułości ISO 200. Obiektyw Nikon 12 – 24 mm f/4, lampa błyskowa Nikon SB800 |
Zadanie na koniec rozdziału |
Nastrojowe zdjęcie w świetle padającym z okna
Zrób zdjęcie komuś lub czemuś, używając jedynie światła padającego z okna. Pamiętaj o trudnościach z pomiarem natężenia światła w tego typu sytuacji i wykorzystaj wskazówki i informacje podane w tym rozdziale. Fotografowany obiekt nie powinien być prześwietlony, choć może to wiązać się z wyraźnym zaciemnieniem pozostałej części kadru. Zauważ, że rozproszone światło bardzo miękko rysuje kształty obiektów i postaci. Pamiętaj też o odpowiednim ustawieniu balansu bieli, gdyż światło wpadające przez okno często nadaje fotografowanym obiektom chłodny, niebieski lub zielonkawy odcień.
Uwielbiam portrety wykonane w naturalnym świetle, przy oknie, i staram się robić je, gdy tylko mam okazję. Pokazane niżej zdjęcie zostało wykonane już po zakończeniu oficjalnej sesji zdjęciowej w studio. Modelka podeszła na chwilę do okna i została oświetlona tak wspaniałym światłem, że zostałem wręcz zauroczony. Cieszę się, że nie zdążyłem jeszcze spakować sprzętu fotograficznego! Światło było wystarczająco intensywne, by oświetlić twarz modelki i stworzyć miękkie, łagodne cienie, a jednocześnie nie miało w sobie ani krzty ostrości, która w przypadku portretów bywa wyjątkowo niepożądana. Oczywiście, fotografując przy oknie, trudno w ogóle uniknąć cieni; wpadające przez nie światło ma bowiem ściśle określony kierunek. Parametry ekspozycji tego zdjęcia były następujące: 1/90 sekundy, f/2,8, czułość ISO 400 .
|
Inne książki wydawnictwa Helion S.A.: