Panasonic AU-EVA1
W ofercie firmy Panasonic pojawiła się nowa, profesjonalna kamera VariCam LT 4K, zapewniająca rozdzielczość natywną 5.7K, z możliwością przeskalowania obrazu do 4K, UHD, 2K lub 720p. To lekkie urządzenie, przeznaczone m.in. do filmowania „z ręki”.
Informacja prasowa
W Los Angeles podczas Cine Gear Expo 2017 Panasonic po raz pierwszy zaprezentował nową kamerę filmową AU-EVA1. Model ma być rozwiązaniem pośrednim między bezlusterkowym aparatem cyfrowym Panasonic Lumix GH5 4K a profesjonalną kamerą filmową VariCam LT 4K. Dzięki lekkiej i kompaktowej obudowie, EVA1 jest idealna do filmowania z ręki, nagrywania dokumentów, reklam i teledysków.
Kamera AU-EVA1 została wyposażona w nową matrycę Super 35mm 5,7K, by umożliwić rejestrowanie obrazu w prawdziwie kinowej jakości. Zapewnia rozdzielczość natywną 5,7K, dając jednocześnie możliwość przeskalowania do 4K, UHD, 2K, a nawet 720p. Dzięki temu kamera lepiej wykrywa informacje o kolorze, co gwarantuje precyzyjne wykończenie obrazu.
Nowy model wykorzystuje zalety flagowych kamer filmowych Panasonic VariCam 35, VariCam LT i VariCam Pure. Jedną z ich kluczowych cech jest podwójne natywne ISO. Dzięki wykorzystaniu procesu, który umożliwia odczytanie sensora w diametralnie inny sposób podwójne ISO wyciąga z niego więcej informacji bez degradacji obrazu. To oznacza, że może przełączać się ze standardowej na wyższą czułość bez zwiększania poziomu szumów i bez generowania artefaktów.
- Zdaliśmy sobie sprawę, że w przypadku oferty kamer filmowych jest luka pomiędzy aparatem Lumix GH5, służącym do filmowania w formacie 4K 60p/50p a profesjonalną kamerą VariCam LT. Dzięki niewielkiemu rozmiarowi i nowej matrycy 5,7K, model AU-EVA1 wypełnia tę lukę, dając możliwość bardzo wielu zastosowań w produkcji filmowej - mówi Nela Pertl, European Product Manager w Panasonic.
- W VariCamach, podwójna czułość ISO pozwala operatorom wykorzystywać mniej światła na planie, co przekłada się na oszczędność czasu i kosztów, i jednocześnie większą elastyczność pracy. EVA1 również będzie oferować podwójną natywną czułość ISO, ale dopiero po zakończeniu testów będziemy mogli ostatecznie określić jej specyfikację - dodaje Nela Pertl.
Aby zapewnić dokładne odwzorowanie kolorów i skin tonów EVA1, podobnie jak modele VariCam, posiada funkcje V-Log/V-Gamut, które zapewniają wysoki zakres dynamiczny i szeroki zakres kolorów. V-Log cechuje charakterystyka przypominająca taśmę filmową, z kolei V-Gamut zapewnia zakres kolorów szerszy niż w przypadku taśm filmowych.
Kamera ma kompaktową obudowę (17 cm x 13,5 cm x 13,3 cm), waży jedynie 1,2 kg i posiada zdejmowany uchwyt. Dzięki temu EVA1 może służyć do filmowania z ręki, na ramieniu, a także może być montowana na dronie czy wysięgnikach jib arm, gdy konieczne jest zapewnienie płynnego ruchu kamery. Jednocześnie Panasonic wraz z czołowymi dostawcami akcesoriów wciąż pracuje nad dostosowaniem jej do dalszych rozwiązań. W tym celu będzie ona wyposażona w szereg punktów mocowania.
Z myślą o filmowcach niezależnych EVA1 umożliwia rejestrowanie materiału na dostępnych i niedrogich kartach SD. Oferuje nagrywanie w kilku formatach i stopniach kompresji, m.in. w 10-bitowym formacie 4.2.2 przy rozdzielczości 4K. Pełny zakres obsługiwanych formatów nagrywania będzie dostępny w momencie wejścia kamery na rynek.
Model ma mocowanie EF, dając możliwość korzystania z szerokiego zasobu obiektywów typu prime oraz zoom. Elektroniczna stabilizacja obrazu (EIS) jest wykorzystywana w celu kompensacji możliwych drgań i rozmycia obrazu w przypadku nagrywania z ręki lub mocowania na ramieniu. Funkcja ta sprawdza się szczególnie przy projektach dokumentalnych lub ujęciach typu “run and gun”. Za mocowaniem obiektywu znajduje się wbudowane koło z filtrami ND z 2, 4 i 6 stopniami powalającymi na precyzyjną kontrolę ekspozycji. Ponadto EVA1 umożliwia usunięcie jednym przyciskiem filtra podczczerwni, przywracając matrycy czułość na promieniowanie IR. Dzięki tej funkcji można uzyskać unikalne efekty fotograficzne i obrazy w nocy.
Jako profesjonalne narzędzie do produkcji wideo, EVA1 oferuje dwa zbalansowane wejścia audio XLR oraz wyjścia wideo HDMI i SDI umożliwiające przesyłanie sygnałów 4K. Planowane uaktualnienie oprogramowania EVA1 będzie oferować również wyjście RAW 5,7K do rekorderów innych firm.
Kamera Panasonic AU-EVA1 na rynku pojawi się jesienią br., a jej cenę poznamy około targów IBC 2017. Więcej informacji na temat profesjonalnych kamer Panasonic można znaleźć na stronie: business.panasonic.pl/kamery-profesjonalne.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Na papierze spoko - konkretna cena zweryfikuje moją postawę wobec niej.
Oczywiście super byłoby sobie ją pomacać ;)
Cena poniżej 8 tys. $. C200 jakby stracił blask..
@sloma_p
Canon to się nawet zaświecić nie zdążył :)
Ciekawe dlaczego Panasonic wybrał mocowanie EF Canona do tej kamery? Czyżby nie czytał opinii "znafcùf" z optyczne.pl że to najgorszy sprzęt foto? :) A może dlatego że to Canon dominuje na rynku i z takim mocowaniem sprzeda i zarobi najwięcej?
Może dlatego, że Canon ma dużo obiektywów filmowych S35.
Przeskalowany do 4K obraz z 5,7K w Panasonikowym kodeku pewnie zeżre tego Canonowego Light Rawa.
Ma dużo bardzo dobrych i w odpowiedniej cenie :)
Na zdjęciu to chyba raczej obiektyw sigmy?
@ad1216
Akurat na rynku filmowym to Canon nie dominuje. Rynek telewizyjny to dominacja Sony i Panasonica. Kinematografia jest zdominowana przez Arri i REDa
W dodatku mocowanie EF to stosuje się w sprzęcie raczej budżetowym bo kamery najwyższej klasy są głownie z mocowaniem PL.
Nie pisałem że Canon dominuje na wszystkich rynkach :) Panasonic musiał mieć dobry powód żeby wybrać mocowanie Canona
To kamera niskobudżetowa, dlatego mocowanie Canona i brak opcji mocowania PL.
Niskobudzetowe to są kamery po 500 USD. Ta kosztuje ładnych kilka tysięcy USD plus obiektywy i żaden amator jej nie kupi.
@ad1216
Jeżeli chodzi o film to na żadnym nie dominuje a Panasonic własnego mocowania po prostu nie ma więc wybrał EF.
Tripper: co powiesz o gh5? To sprzęt dla bezdomnych i bezrobotnych ? ;)
@ad1216
Na rynku filmowym kamery tego typu to sprzęt budżetowy. 500 dolców to kosztuje sprzęt filmowy dla amatora.
Borat: mógł wybrać np. Sony E ale nie wybrał
@tripper
"To kamera niskobudżetowa, dlatego mocowanie Canona i brak opcji mocowania PL."
To kamera do pracy w terenie, lekka, tzw. "z ręki". Tego typu sprzęt, zawsze będzie tańszy od kamer pro filmowych ARRI, RED.
Więc ten przytyk niepotrzebny.
@ad1216
GH5 to sprzęt amatorów, hobbystów i weselnych kamerunów.
@tripper
"To kamera niskobudżetowa, dlatego mocowanie Canona i brak opcji mocowania PL."
To kamera do pracy w terenie, lekka, tzw. "z ręki". Szybka i w miarę prosta w obsłudze z mocowaniem najbardziej popularnym i tyle. Tego typu sprzęt, zawsze będzie tańszy od kamer pro filmowych ARRI, RED.
Więc ten przytyk niepotrzebny.
@ad1216
Borat: mógł wybrać np. Sony E ale nie wybrał
Bo musiałby konkurować bardzo popularnymi kamerami FS5, FS7, Black Magic Ursa a nawet tanim A7S II
To nie jest kamera dla amatorów. Skąd w ogóle wziął Ci się ten pomysł?
I niech Ci będzie, to pewnie nie będzie absolutnie niskobudżetowa opcja. Naprawdę niskobudżetowe 4K z Super35 i mocowaniem EF to Ursa Mini za 3 tysiaki albo jej większa siostra za 5 tysiaków. Potem długo długo nic i Canon za 13 tysiaków. A wyżej to już sprzęty po kilkadziesiąt tysięcy (taki Canon C700 to prawie 30 tys.). To tak dla perspektywy, o czym rozmiawiamy w ogóle.
A kamery z mocowaniem PL to zaczynają się tak jakoś od 13 tysięcy, nie licząc Ursy. Panasonic za takie coś liczy sobie prawie 25 tysi. A szkła z mocowaniem PL to 5, 10, 20, 30 czy nawet 40 tysięcy zielonych od sztuki. Te najtańsze to właśnie jakieś Tokiny, Samyangi itp, dostępne również z mocowaniem EF (założę się, że zgadniesz dlaczego).
Także ten, te domniemane 8 tysi za tego Panasonika i tysiaczek czy dwa za obiektyw do niego to nie jest bynajmniej wysoki budżet.
Borat: a jak Panasonic wybrał mocowanie Canona to nie będzie konkurować z Sony? Też będzie konkurować i z kamerami Sony i z kamerami Canona.
Mamy kamerę Panasonica z obiektywem Sigmy i bagnetem Canona i ten ostatni zwycięzcą. Macie udziały w firmach, że takie pierdoły piszecie?
@ad1216
>>>
....a jak Panasonic wybrał mocowanie Canona to nie będzie konkurować z Sony?
----
Wpadłeś kiedyś na pomysł, żeby przed pisaniem włączyć tryb "myślenie"?
P wybrał mocowanie C właśnie dlatego, że C nie jest dla niego konkurentem. Konkurentem jest S.
A teraz skup się, 2 alternatywne rzeczywistości:
a/ kupujesz kamerę P z mocowaniem EF. Do tego kilka obiektywów. Jakie mocowanie będzie miała Twoja kolejna kamera i jakich znasz producentów kamer z mocowaniem EF? I dlaczego Panasonic nie boi się Canona?
b/ kupujesz kamerę P z bagnetem FE. Do tego kilka obiektywów. Jakie mocowanie będzie miała Twoja kolejna kamera i kto ją wyprodukuje? Kto ma 50% rynku matryc i kto ładuje w R&D największe pieniądze?
Mocowanie Canona dlatego, bo ludzie nadal mają miliard obiektywów z czasów świetności 5d Mark II/III. Mocowanie Sony jest dość biedne w swojej ofercie
Rozdzielczosc 4K (8Mpix / klatke) nie jest zadnym wypasem w stosunku do tego co produkuja wspolczesne aparaty cyfrowe 24Mpix i wiecej.
Obiektywy z Canonow nie musza byc te najlepsze jakosciowo a cenowo
jest w tym systemie bardzo duzo dobrych i tanich szkiel.
@darekw1967
"Obiektywy z Canonow nie musza byc te najlepsze jakosciowo a cenowo
jest w tym systemie bardzo duzo dobrych i tanich szkiel."
Taa. A słyszałeś o czymś takim jak "oddychanie" szkieł? Albo bezstopniowa regulacja przysłony? Żadne ze szkieł foto z bagnetem EF nie spełnia tych warunków. Ta kamera ma bagnet EF (zresztą to nie pierwszy Panasonic z tym mocowaniem), bo z tym bagnetem jest dużo szkieł filmowych z segmentu profi.
W necie już są publikowane porównania Panasonic Eva1 z Canonem C200. Dlaczego? Bo są to kamery w podobnej cenie kierowane do tej samej grupy odbiorców. Czyli są to naturalni konkurenci. Ale tylko Canon będzie podwójnie zarabiał na obiektywach dla jednej i drugiej kamery :)
Oczywiście, że marketingowcy dali takie mocowanie do którego jest najwięcej szkieł. Proste jak drut.W kamerach za kilkadziesiąt tysięcy nie potrzeba robić kompromisów.
@ad1216
"Ale tylko Canon będzie podwójnie zarabiał na obiektywach dla jednej i drugiej kamery :)"
Akurat Canon to tylko niewielka część rynku szkieł filmowych z mocowaniem EF, bo z tym bagnetem szkła robią jeszcze m.in. Lockcircle, Samyang, Schneider, Sigma, Tokina, Zeiss. Po drugie z bagnetu EF łatwo przejść na bagnet PL, a tam jest jeszcze większy wybór szkieł. Zresztą Panas w swoich kamerach z serii VariCam LT z mocowaniem EF adapter na PL daje w zestawie. A że bagnetu PL nie da się ignorować, to wie nawet Canon, który swoje kamery wypuszcza również natywnie z tym bagnetem.
@Lipen
"Oczywiście, że marketingowcy dali takie mocowanie do którego jest najwięcej szkieł."
Znowu nie masz bladego pojęcia o czym piszesz. W branży filmowej to akurat bagnet PL jest najbardziej popularny.
"W kamerach za kilkadziesiąt tysięcy nie potrzeba robić kompromisów."
Kamery za kilkadziesiąt tysięcy występują zarówno z bagnetem EF jak i PL oraz FZ.
@michasacuer
Ten miliard obiektywów to obiektywy fotograficzne nie mające wiele wspólnego z obiektywami filmowymi poza mocowaniem EF.
Akurat obiektywów filmowych Canona to jest raptem kilkanaście + kilka tzw. TV\Broadcast czyli przeznaczonych do realizacji transmisji telewizyjnych.
link
Panasonic dał sobie ten bagnet ot tak sobie. Jak masz takie 100% informacje dlaczego ten, a nie inny bagnet wybrał to proszę podaj źródło. Może dasz mi numer telefonu do jakiegoś inżyniera z Panasonica?Jak nie mam bladego pojęcia to pokaż swoje źródło wiedzy i mi to udowodnij, że nie jest tak jak powiedziałem. Bo takie negowanie to jest typowe dla gimbusów. Sami nie są pewni, ale ktoś inny nie ma bladego pojęcia. Czekam na źródło..
To było do @mate
@Borat
Tak, bo każdy ślubniak z C100 i indie filmmaker używa Zeissów CP2 bo w końcu kręci kamerą. Do tych zabawek nie ma co podpinać czegoś niżej niż XEENy, bo nie.
@michasacuer
Ślubne kameruny to klepią kotleta GH5 czy czymś podobnym.
@Lipen
"Panasonic dał sobie ten bagnet ot tak sobie."
Nie od tak sobie, tylko dał go jako rozwiązanie uniwersalne. Bagnet EF jest popularny w świecie filmowym, ale jeszcze bardziej popularny jest PL, a z bagnetu EF na PL można przejść, w drugą stronę nie (pomijając kamery, gdzie bagnet jest wymienny, bo i takie rozwiązania funkcjonują).
"Jak nie mam bladego pojęcia to pokaż swoje źródło wiedzy i mi to udowodnij"
Nie masz bladego pojęcia, bo piszesz, że najwięcej szkieł filmowych jest na EF - nie jest. Nie masz bladego pojęcia, bo piszesz, że w kamerach za kilkadziesiąt tysięcy nie trzeba robić kompromisów z bagnetem EF, znów bzdura, bo i za kilkadziesiąt tys. $ są kamery z tym mocowaniem.
@Borat
Od paru lat filmuje wesela Canonami C100, moje kamery nie widziały filmowego obiektywu na oczy
że też ktoś w ogóle po gh5 spojrzy na inną kamerkę, nawet panasonica? ;)