Sony CineAlta VENICE
Zapowiadana już jakiś czas temu nowa kamera Sony z linii CineAlta ujrzała światło dzienne. Model VENICE wyposażono w pełnoklatkową matrycę CMOS o rozdzielczości 24.4 Mpix oraz mocowania obiektywowe PL i E.
Informacja prasowa
6 września 2017 - Dział Sony Professional Solutions Europe zaprezentował VENICE: pierwszą w historii Sony cyfrową kamerę kinematograficzną z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu. VENICE należy do rodziny systemów kamerowych Sony CineAlta. To produkt nowej generacji, zaprojektowany w celu zapewnienia filmowcom jeszcze większej swobody twórczej. Pełnoklatkowy przetwornik obrazu pozwala utrwalać obraz jak na taśmie filmowej: z naturalnymi odcieniami skóry i pełnymi ekspresji ciemnymi fragmentami. Powstanie systemu VENICE jest wynikiem ścisłej współpracy ze środowiskami twórczymi oraz wnikliwej analizy potrzeb specjalistów z sektora produkcji filmowej i studyjnej.
![]() |
Oficjalna światowa premiera systemu VENICE miała miejsce 6 września br., podczas pokazów zorganizowanych w ośrodku Sony Digital Motion Picture Centre Europe w Pinewood Studios pod Londynem (w wydarzeniu tym wziął udział znany operator Ed Wild B.S.C.) oraz w USA, w należącej do Sony Pictures Studios sali kinowej Cary Grant Theater. W programie obu imprez znalazł się pokaz materiału filmowego z nowej kamery, który nakręcił zdobywca Oscara Claudio Miranda (ASC), a wyreżyserował Joseph Kosinski.
- Premiera systemu VENICE to świadectwo naszej trwałej współpracy z filmowcami z całego świata oraz zaangażowania w tworzenie narzędzi, które pomagają reżyserom, operatorom i innym ludziom kina w wiernym przeniesieniu własnej wizji na ekran - mówi Sebastian Leske, menedżer ds. marketingu produktów kinematograficznych w Sony Professional Solutions Europe. - Nie ograniczyliśmy się do zapewnienia maksymalnej wierności obrazu, w tym reprodukcji barw naturalnie ukazującej kolorystykę skóry. Zatroszczyliśmy się też o maksymalną funkcjonalność i użyteczność, bez uszczerbku dla jakości. Jesteśmy ciekawi, w jaki sposób system VENICE zostanie wykorzystany, by zapewnić moc emocji klatka po klatce.
![]() |
Pełnoklatkowy przetwornik obrazu i współpraca z szeroką gamą obiektywów: możliwość urzeczywistnienia wizji filmowców
Kamera jest wyposażona w nowo opracowany, pełnoklatkowy przetwornik obrazu o wymiarach 36 x 24 mm. Współpracuje z całym wachlarzem obiektywów, włączając obiektywy anamorficzne Super 35mm i pełnoklatkowe z mocowaniem PL , które dzięki małej głębi ostrości zwiększają twórczą ekspresję. W sytuacji, gdy wymagane jest użycie obiektywu o mniejszej wadze i wymiarach, szerszym kącie czy określonej specyfice, mocowanie obiektywu można dostosować do pracy z obiektywami typu E. Możliwość wyboru przez użytkownika użycia określonej strefy przetwornika obrazu pozwala na filmowanie w formacie Super 35 mm 4–perf. Planowane w przyszłości uaktualnienia wewnętrznego oprogramowania umożliwią zapis materiału w rozdzielczości 6K, przy wykorzystaniu szerokości 36 mm. Technologia szybkiego odczytu matrycy ogranicza deformacje obrazu powstające na skutek ruchu - tzw. efekt jello.
![]() |
Nowy system zarządzania kolorami i przyjęte systemy organizacji pracy zapewniają elastyczność w postprodukcji
Nowy system zarządzania kolorami i szeroki zakres barw dają użytkownikom pełniejszą kontrolę i większą swobodę przy pracy z obrazem na etapie korekcji i postprodukcji. System VENICE odznacza się także ponad 15 stopniami przysłony, może więc pracować w wymagających warunkach: od słabego oświetlenia po ostre światło słoneczne.
Wysoka jakość obrazu i efektywna, oparta na plikach organizacja produkcji to rezultat zastosowania w kamerze VENICE przyjętych już w branży rozwiązań firmy Sony: 16-bitowego formatu RAW/X-OCN oraz formatu XAVC. Do zapisu danych służy przenośny rekorder na karty pamięci AXS-R7. System VENICE jest także zgodny z obecnymi i projektowanymi akcesoriami do kamer CineAlta: wizjerem OLED Full HD DVF-EL200, rejestratorem AXS-R7, czytnikami kart AXS-CR1 i AR1 oraz kartami pamięci AXS i SxS).
Intuicyjna obsługa i zaawansowana funkcjonalność ułatwiające sprawną pracę na planie
Kamera VENICE ma w pełni modularną konstrukcję. Łączy intuicyjną obsługę z zaawansowaną funkcjonalnością, przez co ułatwia sprawną, bezproblemową pracę na planie zdjęciowym. Jako pierwsza kamera w branży filmowej jest wyposażona w zintegrowany, 8-stopniowy system szklanych filtrów ND. Redukuje on potrzebę wymiany zewnętrznego filtra ND, a tym samym znacznie usprawnia proces filmowania. Do obsługi urządzenia służy łatwy i intuicyjny w użyciu panel sterowania, umieszczony z lewej i prawej strony. Użycie wielu standardowych akcesoriów do kamery i pracę w trudnych warunkach ułatwiają takie elementy, jak wejście/wyjście napięcia zasilającego 24 V czy złącze LEMO.
![]() |
Opcjonalne licencje: sposób na spełnienie specyficznych wymogów produkcji
Użytkownicy kamery VENICE będą mogli odblokowywać jej funkcje stosownie do wymogów poszczególnych produkcji. Oferowane oddzielnie licencje, dostępne w wersji bezterminowej, miesięcznej i tygodniowej, pozwolą powiększyć możliwości urządzenia o zapis obrazu 4K w formacie anamorficznym i pełnoklatkowym.
Rozpoczęcie dostaw systemu cyfrowej kamery kinematograficznej CineAlta VENICE jest zaplanowane na luty 2018 r.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
nie wiem.. ale sprzedawanie sprzętu i wyciąganie dodatkowej kasy za "funkcje" które są w nim zawarte , pod postacią różnych licencji czasowych to dziadostwo...
Wiem że świat do tego zmierza, i wiele firm tak robi, ale to nie znaczy, że tak powinno być. Niedługo w komputerach będziemy kupować kartę graficzną i każą nam dopłacać za aktualizacje sterowników...
I tak i nie. Jeśli np. można by kupić taniej najnowszy D850 bez ficzerów wideo a drugi bez ficzerów foto i - w razie awarii któregoś z nich - aktywować przez sieć ficzery drugiego, to czemu nie?
Podobnie mogą działać wypożyczalnie sprzętu - płacić tylko za wymagany w danej chwili soft i tylko na czas wypożyczenia.
PS
A w kartach graficznych kiedyś (nie wiem jak teraz) było podobnie - za sterowniki do wpierania niektórych programów (Autodesk?) płaciło się dużo więcej niż za standardowe.
@cyberant
Wiesz, to zależy co to za funkcje. Za patenty i licencje na kodeki trzeba zapłacić. I samo to może być wystarczającym powodem, żeby pewne funkcje aktywować "na żądanie" za opłatą.
Weź na przykład takie bezlusterkowce Sony, z tym swoim nagrywaniem 4K i co tam jeszcze. Pewnie 99% użytkowników nie zauważy nawet w instrukcji obsługi takiego drobnego tekstu, że licencja kodeka dla owego produktu uwzględnia jedynie niekomercyjne zastosowania.
Generalnie to pole minowe jeżeli chodzi o patenty i licencje.
Aczkolwiek czy to jest bezpośredni powód to już inna bajka
To bezpośredni problem. Licencje na kodeki są drogie, a w zasadzie bardzo drogie. W dodatku część kodeków ma licencje nie od urządzenia, a od liczby odbiorców utworu. Czyli płacisz za każdego widza w streamingu, za każdą kopię sprzedana utworu.