Sony prezentuje aparat Sony RX10 IV
Przed dzisiejszą premierą spekulowano, że zaprezentowany może zostać przez Sony bezlusterkowiec A7 III lub A7R III. Okazało się, że najnowszą premierą jest jednak aparat kompaktowy, a dokładniej Sony RX10 IV.
Specyfikacja aparatu jest dostępna w naszej bazie:
Informacja prasowa
Nowy aparat Sony RX10 IV: szybki jak błyskawica system AF, zdjęcia seryjne w tempie 24 kl./s i uniwersalny obiektyw zmiennoogniskowy
![]() |
- Najkrótszy na świecie[i] czas automatycznego ustawiania ostrości (0,03 s)[ii] oraz
- zdjęcia seryjne z szybkością 24 kl./s[iii] i pełnym śledzeniem AF/AE
- Umieszczony w płaszczyźnie ogniskowej, 315-polowy czujnik AF oparty na detekcji fazy pokrywający około 65% kadru
- Obiektyw ZEISS® Vario-Sonnar T* 24–600 mm F2,4–F4 o dużej krotności zoomu
- Nagrywanie filmów 4K[iv] z wykorzystaniem wszystkich pikseli matrycy bez ich łączenia w grupy
![]() |
Dzięki najkrótszemu na świecie[i]i, wynoszącemu 0,03 sekundy[ii] czasowi automatycznego ustawiania ostrości, trybowi zdjęć seryjnych z szybkością do 24 klatek na sekundę[iii] i pełnym śledzeniem AF/AE, 315 polom AF z detekcją fazy, które mogą rywalizować z najszybszymi rozwiązaniami z profesjonalnych aparatów z wymienną optyką, oraz wyjątkowo uniwersalnemu obiektywowi ZEISS® Vario-Sonnar T* 24–600 mmiv F2,4–F4 nowy model RX10 IV gwarantuje niezrównaną mobilność i szybkość pasjonatom i zawodowcom, którzy szukają rozwiązania „wszystko w jednym” o najwyższym standardzie.
Imponujący aparat RX10 IV jest wyposażony w najnowszy, 20,1-megapikselowy[v] przetwornik obrazu „stacked CMOS” Exmor RS typu 1,0" z własnym układem pamięci DRAM, jak również wydajny procesor obrazu BIONZ X™ oraz specjalizowany układ o dużej skali integracji.Współpraca tych kluczowych podzespołów zapewnia maksymalną szybkość i wydajność działania oraz najwyższą możliwą jakość fotografii i filmów w całym zakresie ogniskowych obiektywu: od 24 do 600 mm[iv].
Szybkie ustawianie ostrości, szybkie fotografowanie
Nowy RX10 IV to pierwszy model z serii Sony RX10 wyposażony w system automatyki ostrości Fast Hybrid AF. Rozwiązanie to łączy zalety 315 pól AF z detekcją fazy, pokrywających około 65% matrycy, z systemem AF opartym na detekcji kontrastu, umożliwiając nastawienie ostrości w jedyne 0,03 sekundy[ii].Duża szybkość działania systemu AF doskonale uzupełnia szeroki zakres obiektywu 24–600 mmiv. W rezultacie każdy obiekt jest utrwalany wyraźnie i ze wszystkimi szczegółami.
![]() |
RX10 IV to również pierwszy aparat Cyber-shot z technologią High-density Tracking AF. Ta zaawansowana technologia, dostępna dotychczas wyłącznie w kilku modelach aparatów z wymiennymi obiektywami z rodziny α, koncentruje pola AF wokół głównego motywu. Poprawia przez to dokładność śledzenia i ustawiania ostrości, ułatwiając uchwycenie nawet najbardziej nieprzewidywalnych w ruchach obiektów, takich jak sportowcy czy ptaki w locie.
![]() |
Potencjał systemu AF aparatu RX10 IV znakomicie wykorzystuje funkcja zdjęć seryjnych z szybkością do 24 kl./s[iii] i pełnym śledzeniem AF/AE, pozwalająca zapisać w buforze pamięci nawet 249 obrazów[vii].Dzięki znacznie wydajniejszemu systemowi przetwarzania w istotny sposób zmniejszono opóźnienie obrazu w wizjerze elektronicznym. Pozwala to niezawodnie uchwycić najważniejszy moment przy wykonywaniu serii zdjęć. Dla ułatwienia oglądania obrazów utrwalonych w trybie zdjęć seryjnych wprowadzono także możliwość ich wyświetlania w grupach, a nie tylko pojedynczo.
Wyposażenie aparatu RX10 IV obejmuje też szybką migawkę niwelującą zniekształcenia (o minimalnym czasie otwarcia 1/32 000 s). Ogranicza ona efekt „przekrzywienia” powstający przy rejestracji ruchomych obiektów. Po włączeniu trybu migawki elektronicznej aparat może pracować całkowicie bezgłośnie — nawet w trybie zdjęć seryjnych przy dużej szybkości. Dostępna jest również migawka mechaniczna.
Obiektyw ZEISS® Vario-Sonnar T* 24–600 mm F2,4–F4
![]() |
![]() |
W obiektyw wbudowany jest także stabilizator obrazu Optical SteadyShot™, który kompensuje skutki drgań aparatu i zapobiega zamazywaniu się obrazu.Po jego włączeniu czas otwarcia migawki może być nawet o 4,5 stopnia dłuższy od zalecanego.
Przy maksymalnej ogniskowej 600 mm fotografowany obiekt może się znajdować w odległości zaledwie 72 cm. Uzyskiwane wówczas powiększenie 0,49x daje możliwość wykonywania fantastycznie szczegółowych makrofotografii.
![]() |
Nowy RX10 IV to kolejny aparat Cyber-shot RX pozwalający korzystać z zalet nagrywania filmów 4K (QFHD 3840 x 2160). Dzięki systemowi Fast Hybrid AF nastawianie ostrości działa dwa razy szybciej niż w poprzednim modelu RX10 III.
W trybie 4K nowy RX10 IV odczytuje wszystkie piksele matrycy bez łączenia ich w grupy (ang. binning). W konsekwencji aparat rejestruje o 70% więcej informacji niż potrzeba do wygenerowania wyjściowego obrazu filmowego 4K, pozwalając dokładnie uchwycić wszystkie detale obrazu. Zapis filmu odbywa się z użyciem kodeka XAVC S™[viii], a przepływność materiału wynosi maksymalnie 100 Mb/s.Użytkownik może wybrać, czy chce nagrywać film 4K w formacie 24p lub 30p (przy 100 Mb/s), czy w trybie Full HD, z szybkością do 120 kl./s.
W nowym aparacie nie brakuje też innych funkcji wideo zapożyczonych ze sprzętu profesjonalnego. Należą do nich profile obrazu, tryby S-Log3/S-Gamut3, funkcja Gamma Display Assist, zapis plików proxy, kod czasowy / bity użytkownika i wiele innych. Użytkownik może też skorzystać z wejścia zewnętrznego mikrofonu oraz gniazda słuchawkowego do odsłuchu dźwięku.
Dostępna jest też funkcja nagrywania materiału wideo do wyświetlenia w silnie zwolnionym tempie[ix]. Maksymalna długość takiego nagrania wynosi około 4 sekund (w trybie priorytetu jakości) i 7 sekund (w trybie priorytetu czasu nagrania).Użytkownik może wybrać żądaną liczbę klatek na sekundę 1000, 500 lub 250) oraz format odtwarzania: 50p, 25p i 24p[x].
![]() |
Aparat RX10 IV jest wyposażony w najnowszy, uchylny ekran LCD Sony o rozmiarze 3,0 cale i rozdzielczości 1,44 mln pikseli. Umożliwia on dotykowe ustawianie ostrości i — po raz pierwszy w serii Cyber-shot RX — pełni funkcję panelu dotykowego do szybkiej i efektywnej obsługi ustawień ostrości. Technologia WhiteMagic™ gwarantuje jasny i wyraźny obraz nawet przy najbardziej jaskrawym oświetleniu. Wierny podgląd rejestrowanego i odtwarzanego obrazu zapewnia kontrastowy wizjer XGA OLED Tru-Finder™ o rozdzielczości około 2,35 mln pikseli. Znajdujące się na obiektywie trzy niezależne pierścienie służą do zmieniania ustawień zoomu, ostrości i przysłony. Tę ostatnią można regulować całkowicie płynnie i bezgłośnie, co przydaje się przy nagrywaniu filmów.
![]() |
![]() |
Nowy aparat Sony Cyber-shot RX10 IV pojawi się w sprzedaży w październiku.
![]() |
[ii] Pomiar wewnętrzny, norma Camera & Imaging Products Association, przy f = 8,8 mm (szeroki kąt), EV 6,8, automatyce programowej, trybie ustawiania ostrości AF-A i szerokiej strefie AF
[iii] W trybie zdjęć seryjnych „Hi”
[iv] 3840 x 2160 pikseli
[v] Rozdzielczość efektywna, w przybliżeniu
[vi] Tylko przy ogniskowej (w przeliczeniu na format 35 mm) z przedziału 150–600 mm
[vii] W trybie zdjęć seryjnych „Hi” i przy ustawieniu „Jakość obrazu: Fine”.
[viii] Do nagrywania filmów w formacie XAVC S wymagana jest karta pamięci SDHC/SDXC klasy 10 lub wyższej. Do nagrywania przy przepływności 100 Mb/s wymagana jest karta pamięci SDHC/SDXC UHS-I (U3).
[ix] Nie można nagrywać dźwięku. Wymagana jest karta pamięci SDHC/SDXC klasy 10 lub wyższej.
[x] W trybie PAL. Przełączanie trybów PAL/NTSC umożliwia system menu.
[xi] Nie gwarantuje się stuprocentowej odporności na pył i wilgoć.
Sony Corporation jest czołowym producentem sprzętu audio, wideo, fotograficznego, rozrywkowego, telekomunikacyjnego i informatycznego oraz podzespołów elektronicznych przeznaczonych na rynek masowy i dla odbiorców profesjonalnych. Działalność w segmentach muzyki, filmu, rozrywki komputerowej i Internetu zapewnia Sony wyjątkową pozycję: światowego lidera w branży elektronicznej i rozrywkowej. Skonsolidowany obrót Sony w roku obrachunkowym, który zakończył się 31 marca 2017, wyniósł w przybliżeniu 76 miliardów dolarów USA. Ogólnoświatowa strona www Sony: http://www.sony.net.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
W rozdziale "Ceny i dostępność" nie ma informajcji o cenie tylko jakieś inne informacje chyba wklejone przez autora przez pomyłkę.
@fotopstryk - informacji o cenie brak
Wstępnie 1700$
Ciekawe, czy cena nie zbliży się w okolice 8000-9000 zł?
Kompakt wielkości sporej cegły i wadze 1095 gramów.
Ktoś tu chyba wypadł w dzieciństwie z łóżeczka na główkę.
link
Żal że tak ciekawe obietkywy są przyspawane do korpusu który szybko się (jednak ) starzeje.
@Jonny
No przecież praktycznie od początków ery cyfrowej są takie aparaty.
Daj lepiej jakiś kontrprzykład aparatu o zbliżonej wielkości matrycy, zakresie kątów widzenia i jakości obrazowania, będący jednocześnie zauważalnie mniejszy, to wtedy można dyskutować.
Powinni zrezygnować z rzymskiej numeracji każdego wypustu i zastąpić ją rocznikami (jak w samochodach link )
RX10 (2013)
RX10 (2015)
RX10 II (2016)
i teraz RX10 II (2017) -tak nieznacznie się różnią.
Obiektyw imponujący - 220/4 to nie w kij dmuchał.
Ciekawe, że - mając wybór - Sony stabilizuje obiektyw a nie matrycę?
Mogli zostawić 24-200 i doszlifować ostrość na końcu (1000 linii to troche mało)
@DX3585, mogli by tez rozszerzac zakres obiektywu ale w dol, w strone jak najszerszych katow. to by bylo bardziej w takich wycieczkowo-spacerowych aparatach potrzebne niz dlugie ogniskowe.
@mate - a cóż to za rozmiar, 13,2 x 8,8 mm przecież to nawet nie 1" (12,8 x 9,6 mm).
Poza tym, dla mnie idea kompaktu jest taka, że maksymalnie miniaturyzuje się aparat i umieszcza w nim najlepsze komponenty, które są możliwe do zastosowania.
Kompakt, to DSC-RX1R II, a nie to coś.
Specka jak zwykle u Sony robi mega wrażenie, pytanie, jak będzie z obsługą i samą jakością zdjęć. Dla kotleciarza jako druga/zapasowa kamera jak znalazł.
@Jonny - definicja kompaktu jest jak d... - każdy ma swoją.
Moim zdaniem takie aparaty jak najbardizej mają sens - chyba nawet większy niż parę lat temu.
Rozwój małych matryc (1'') dotarł już do takiego poziomu że dla przecietnego amatora ( a to do nich jest kierowany ) nie widac większej różnicy.
Za to dobry AF, stabilizacja i tryb wideo przebija niejedną lustrzankę. Jak do tego dodać koszt ( i wielkość ) obiektywów pokrywających podobny zakres ogniskowych okazuje się że cena jest "okazyjna"
Jeszcze raz to powiem - szkoda że takich obiektywów nie robi się jako wymiennych. Gdyby np Nikon zrobił coś podobnego do N1 to on mógłby mieć 30% rynku bezluserkowców ...
2000 euro
stawiam na 8990 zł
Mogli dać lepszy wizjer, większy, o lepszej rozdzielczości (np. 3,6 mpx)
Ciekawe, czy menu jest zmienione, czy nadal zamotane i zagmatwane jak w III
Pięknie, tylko jak zwykle ta cena: to już segment średniej klasy aparatów zmiennoobiektywowych i to z całkiem przyzwoitym obiektywem.
Może byłoby łatwiej skonstruować kompakta z dobrym obiektywem, gdyby skrócić zakres ogniskowych do 24-200 mm? W skrajnym przypadku do 300?
Przy cenie rzędu 1700 USD byłbym niezmiernie ciekaw skali sprzedaży i charakterystyki segmentu klienckiego.
Cena wysoka ale z drugiej strony obrazek nie będzie gorszy niż w m43. Biorąc pod uwagę zakres ogniskowych to przy takim m43 wychodzi tanio;] Taki sprzęt to idealne rozwiązanie dla podróżujących fotoamatorów.
@Bahrd
"Ciekawe, że - mając wybór - Sony stabilizuje obiektyw a nie matrycę?"
Zwyczajnie łatwiej i taniej jest machać kawałkiem szkła niż klockiem mającym kilkadziesiąt wyprowadzeń, dlatego najpierw była stabilizacja optyczna, i w sumie do tej pory, wszędzie gdzie jest obiektyw niewymienny + stabilizacja, proces ten odbywa się w optyce.
@Fennec
"Taki sprzęt to idealne rozwiązanie dla podróżujących fotoamatorów."
Podróżowanie z taką cegłą, to wg. Ciebie dobry pomysł ?
Do turystyki są idealne kompakty z matrycą m4/3" i wadze ok. 400 gramów.
@Jonny
Jakiż to kompakt m43 ma na końcu 600mm?
@Fennec
Czepiasz się. G1X II ma prawie 600. Z naciskiem na "prawie".
Ta zmiana w AF była konieczna, bo AF-C w RX10x wypadał słabiutko. W porównaniu z Panasami FZ1000/2000.
@Fennec
"Jakiż to kompakt m43 ma na końcu 600mm?"
A po jaką cholerę potrzebna w aparacie klasy kompakt, ogniskowa 600 mm ?
Po to, żeby wytwarzać mydło ?
W kompaktach, już na ogniskowej 70 mm nie jest za dobrze.
Dla mnie idealny aparat dla podróżników. Że drogo? Taniej już było. Teraz wysokiej klasy smartfon kosztuje około 4 tys zł a cena tego aparatu będzie w granicach dwóch takich sztuk. Sam dobry teleobiektyw klasy 70-200 kosztuje z 6-7 tys a przecież ten RX10 ma ogniskową 24-600 i możliwość filmowania w 4K.
Jonny@
Spróbuj "spakować" bebechy RX10 i szkło o zbliżonej ogniskowej (24-600) w kombinacji z 1 calową matrycą do np. smartfona. Jak udowodnisz że da radę to się z Tobą zgodzę że nie jest on kompaktowy.
@zentaurus - przeczytałeś co napisałem powyżej ?
Nie istnieją dobre optycznie zoomy o takich wariackich zakresach ogniskowych, dlatego nikomu rozsądnemu nie przejdzie do głowy, aby kupować taki szajs.
Kiedyś w reklamie wybielacza Ace, padło takie zdanie, że: "jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego".
@Jonny
Widziałeś kiedyś jakieś zdjęcia z RX10M3??
Jestem niemal pewien że nie...
Sony od dawna ma fajne cyfrowe kompakty* z dużym zoomem, poczynając od R1, pamiętacie?
link
* czyli aparaty z niewymiennym obiektywem, niezależnie od rozmiarów
noob
"Zwyczajnie łatwiej i taniej jest machać kawałkiem szkła niż klockiem mającym kilkadziesiąt wyprowadzeń, dlatego najpierw była stabilizacja optyczna.
Racja, więc to w sumie nieciekawe... ;)
Jonny,
ale istnieją wystarczająco dobre - jak ten właśnie (zdjęcie z DPR wersji III): link - jeśli zdjęcia trafić mają do Internetu albo na domowe 50''.
@Rafiki - link
@Jonny
...Wyższego ISO nie mieli?? :D
Matryca 1" szumi bardziej od m43 i FF na ISO6400 no szok...
RX10M3 zrobiłem pewnie ze dwa trzy tysiące zdjęć,
jakość obrazu wystarczy do druku wysokiej jakości 60x90.
Jedno czego mi brakowało to detekcja fazy, teraz jest.
Fajny sprzęt dla osób które lubią fotografować a nie koniecznie lubią wymieniać obiektywy, fajny sprzęt dla osób podróżujących.
Solidny, magnezowy, uszczelniany korpus, świetny, jasny obiektyw Zeiss, super rozbudowane funkcje filmowe.
Wszystko w jednym.
@Jonny
akurat pod tym linkiem widać, że szkło w kompaktach jest lepsze :-P
OPTYCZNI, zrobicie wreszcie test Nikona P900?
@ansuz
tutaj test nikona P900
link
Optyczni nie mają czasu na testy takich wynalazków
Ja też testowałem. Aparat potrafi w niespotykanych miejscach zaskoczyć. Czasem miło, czasem niemiło.
link
Jeszcze niedawno takie konstrukcje nazywano aparatami hybrydowymi ew. superzoomami. Kompakt oznacza coś małego, a obecnie przechodzi to na wszystkie aparaty z niewymienną optyką.
@Rafiki - naprawdę nie brakowało Ci nic więcej? A normalny, mechaniczny zoom...? Bo dla mnie, to paranoja, że w w 4 edycji nie potrafią zmienić podstawowej wady tego aparatu. Gdyby nie ona, miałby pewnie ze 2x więcej klientów, w tym i mnie.
Jonny
12 września 2017, 18:07.............
Ktoś tu chyba wypadł w dzieciństwie z łóżeczka na główkę i teraz nie moze sobie ta glowka wyoibrazic potencjalu takiego aparatu. Nie kazdy potrzebuje male GO. Wielu potrzebuje uniwersalnosci. A ten aparat kreci 4k , fotografuje , kreci 960kl/sek. Blyskawiczny AF. Gdybym dysponowal wolna kasa w tym zakresie to bym za czyms takim sie rozgladal.
Tylko dalej nie wiem czemy SonyZynierowie zlosliwie nie daja GPS do najbardziej turystycznej serii aparatow jaka jest RX
#Vendeur
Seria RX10 od początku była projektowa z dużym naciskiem również na wygodę filmowania. Płynne najazdy to nie jest paranoja tylko bardzo cenna funkcja przy filmowaniu.
W pierwszej wersji jak dla mnie (fotografa) zoom elektryczny był zbyt wolny. Zmiana ogniskowej z 24-200mm trwałą jak dla mnie za długo.
W RX10M3 dodano możliwość wyboru prędkości mechanizmu zooma.
Dzięki zwiększeniu szybkości możliwe jest szybkie przejście od szerokiego kąta do tele. Wystarczająco szybko by mnie to nie wkurzało.
Bardzo lubię fotografować tym aparatem jestem pewien że przy formacie 30x40cm nikt nie rozpoznałby czy zdjęcie jest z lustrzanki, bezlusterkowca czy RX10 :)
Krótko mówiąc mnie ten sprzęt odpowiada. Jeden uszczelniany klocek na różne okazje w podróży :)
link
link
link
link
W miarę płytką głębię też można osiągnąć :)
link
@Jonny
"a cóż to za rozmiar, 13,2 x 8,8 mm przecież to nawet nie 1" (12,8 x 9,6 mm)."
Jedno i drugie to 1", z tym że pierwsze w proporcjach 3:2, a drugie 4:3. Poza tym jeszcze nie tak dawno temu taki rozmiar matrycy był praktycznie nieosiągalny w aparatach ze zintegrowaną optyką typu ultrazoom.
"Poza tym, dla mnie idea kompaktu jest taka, że maksymalnie miniaturyzuje się aparat i umieszcza w nim najlepsze komponenty"
Już Ci napisano, każdy ma swoją ideę aparatu, to po pierwsze. Po drugie ten aparat jest zminiaturyzowany jak na parametry, które oferuje. Do aparatów z wymienną optyką nie ma ani jednego obiektywu oferującego taki zakres ogniskowych, najbliżej jest Tamron 16-300.
Nowe kamery Canona 4k mają matryce 8 mln. efektywnych pikseli, czyli piksele są dużo większe niż w tym Sony RX10 IV, który ma 20 mln pikseli na tej samej wielkości matrycy. Ciekawe jak to się przełoży na jakość obrazu?
No to jeszcze ja :D
Co powiecie na stwierdzenie "kompakt z wymienną optyką"?
Wychodzi na to że mamy podział lustrzanka - kompakt, a kompakt to wszystko co nie ma lustra :P
Kompakt, bo elementy połączone są w jedną całość, a nie dlatego, że gabaryty nieduże.
Tak jak kompakt WC oznacza miskę i spłuczkę, a nie mały kibelek.
Pojęcie kompakt z wymienną optyką wzięło się stąd, że jak wchodziły bezlustra, to kompakty faktycznie były małe. Ale teraz te małe zostały wyparte przez smartfony i coraz więcej jest kompaktów większych od aparatów z wymienną optyką, więc gdyby właściwie stosować od początku definicję kompaktu, to nie byłoby problemów z jakimś dziwactwem typu ,,kompakt z wymienną optyką''.
Chociaż to nie moja bajka, to muszę przyznać, że mi się aparat bardzo podoba. Matryca 1", świetne parametry, jasny obiektyw. Konkurencja kompakty odpuściła, a Sony pokazuje, że wciąż można.
@corckie
"Konkurencja kompakty odpuściła, a Sony pokazuje, że wciąż można."
Ja wiem czy odpuściła? Panas ma odpowiednika dla praktycznie każdego produktu Sony, a i Canon struga kompakty z jednocalówkami.
I ja też!
U nas "compact" tłumaczy się niekiedy jako "zwarty" - a to nie koniecznie oznacza, że mały. Raczej właśnie "spójny, jednoczęściowy".
PS
Kasetę magnetofonową nazywano oryginalnie kompaktową (CC), bo pewnie Philips wymyślił sobie, że nie trzeba osobnej szpuli a i sama kaseta wyszła im nieduża. Także tak... ;)
Seria RX10 jest kompaktowych patrząc jaki zakres i jasność obiektywu oferuje. Miałam okazje trochę fotografować RX10M3 i uważam, że to bardzo dobry aparat, który amatorowi może zastąpić lustrzankę/bezlusterkowca, z kilkoma obiektywami. W aparatach z wymienną optyką potrzebne byłyby co najmniej 3 obiektywy zmiennoogniskowe i niekoniecznie pokryłyby ten zakres.
@Zusease
"W aparatach z wymienną optyką potrzebne byłyby co najmniej 3 obiektywy zmiennoogniskowe i niekoniecznie pokryłyby ten zakres."
Można i dwoma nawet większy zakres, ale niekoniecznie jakość będzie zauważalnie lepsza.
@mate
"Można i dwoma nawet większy zakres, ale niekoniecznie jakość będzie zauważalnie lepsza."
jeżeli byłaby to lustrzanka APSC z super zoomami to jakość z pewnością nie byłaby zauważalnie lepsza. To co zyskasz na wielkości matrycy, stracisz na jasności obiektywów wymiennych... Zoomy w rozsądnych cenach do 400mm (eq. 600mm) Będą ponad dwukrotnie ciemniejsze niż zoom w RX10M3/M4
@Rafiki
"To co zyskasz na wielkości matrycy, stracisz na jasności obiektywów wymiennych... Zoomy w rozsądnych cenach do 400mm (eq. 600mm) Będą ponad dwukrotnie ciemniejsze niż zoom w RX10M3/M4"
No o tym właśnie pisałem. Najbliżej tego RX10 będą Tamrony: 16-300 albo 18-400 w zależności, czy zależy nam bardziej na szerokim czy na tele, ale raz, że są o ponad 1 EV ciemniejsze w całym zakresie kompensując tym przewagę większej matrycy, a dwa, że same z siebie (16-300) również nie grzeszą jakością.
@f-nieobiektywny
"Czepiasz się. G1X II ma prawie 600. Z naciskiem na "prawie"."
Ekwiwalent 120 mm to prawie 600?
@Vendeur
"to paranoja, że w w 4 edycji nie potrafią zmienić podstawowej wady tego aparatu. Gdyby nie ona, miałby pewnie ze 2x więcej klientów, w tym i mnie."
To, co dla ciebie jest wadą dla kogoś innego może być zaletą. Elektryczne sterowanie ogniskową jest przede wszystkim ułatwieniem w filmowaniu. Idealnie by było, jakby było mechaniczne sterowanie, które się da wysprzęglić i przejść na elektryczne, no ale... :)
@mate
Przeca napisałem, że "z naciskiem". To zamiast emotki, którą niechcący można obrazić inteligencję czytającego.
Rafiki 12 września 2017, 20:10 @Jonny Widziałeś kiedyś jakieś zdjęcia z RX10M3
Jony nie musi nic widziec! Wystarczy "Sony" i juz wszystko wie i wylewa frustracje.
focjusz 12 września 2017, 18:14 Żal że tak ciekawe obietkywy są przyspawane do korpusu który szybko się (jednak ) starzeje.
No niestety. Mam takiego polkownika Sony R-1. Az szkoda zeby taki obiektyw sie marnowal.
@focjusz:
"Żal że tak ciekawe obietkywy są przyspawane do korpusu który szybko się (jednak ) starzeje. "
No, ale jego nawet jakby "odspawać" to do czego byś go podpiął?
To jest obiektyw zaprojektowany pod matryce 1cal.
Nie pokrywa nawet m4/3
Na m4/3 miałbyś ogromną winietę.
Pod m4/3 trzeba by go przerobić, a wtedy już jego parametry spadną (albo zwiększą się wymiary i cena).
@***s*** - co ty z przeproszeniem p ieprzysz ?
Byłem jeden krok od zakupu A992, bo bardzo podoba mi się ten aparat, zatem nie mam awersji do marki.
Ba, mam bardzo dużo sprzętu m-ki Sony, choć nie jest to sprzęt fotograficzny.
Siedzę od lat mocno w Nikonie, co nie oznacza, że nie widzę rozwoju technologicznego innych firm, ale np. bezlusterkowce marek Sony, Fujifilm, Olympus, zupełnie nie pasują do moich łapsk.
W końcu pojawił się mój idealny aparat... Do szczęścia brakuje rawów HD skalowanych z całości, bez ograniczeń czasowych (wystarczy 30fps).
@mgkiler - przecież napisałem ! Jest np Nikon 1 i do niego w pierwszym rzędzie była to uwaga ( robi masę Coolpixów niektóre nawet niezłe a do swojego bezlustra oferował same gów . tj guano.)
Także GDYBY Panas i inni ) oferowali coś takiego to na pewno to musiało by się to łączyć z aparatami na pasującymi do ich bagnetu. Na 4/3 winieta by oczywiście była ale to najmniejszy z problemów.
Co do Sony to odnosi się to w mniejszym stopniu - nie tylko ma dużo większe matryce ale także jest ich producentem - więc w ich przypadku czym więcej jednorazowych sprzętów powstaje tym ( dla biznesu ) lepiej.
PS. Najlepszym adresatem takich konstrukcji byłby .... Pentax Q :)
Jonny
12 września 2017, 19:27
@Fennec
"Taki sprzęt to idealne rozwiązanie dla podróżujących fotoamatorów."
Podróżowanie z taką cegłą, to wg. Ciebie dobry pomysł ?
Do turystyki są idealne kompakty z matrycą m4/3" i wadze ok. 400 gramów.
=====================
Taa i 10 przekładek obiektywów w godzinę, przerabiam to co rok więc dziękuję ale wolę dobry obiektyw o dużej rozpiętości ogniskowych - taki niestety jest jest tylko w Sony RX10 mk3 i teraz zapewne w mkIV.
Czekałem czekałem i się doczekałem wymarzony aparat na podróże aczkolwiek zawsze jestem zdania ze taki obiektyw powinien zrobic Nikon do systemu Nikon 1 co wymienna optyka to wymienna optyka no ale cóż...
@Chris62 - jak mawiał Marks ze swoim kumplem Engelsem, każdemu według jego potrzeb, ale mnie bliższa jest idea Lumixa LX 100, niż tej kobyły.
@Jonny
"ale mnie bliższa jest idea Lumixa LX 100, niż tej kobyły."
No i OK, niech Ci będzie bliższa, tylko dlaczego krytykujesz od razu innych, którzy mają inne preferencje i wybiorą takiego RX10 albo FZ2000? Poza tym jeszcze raz, te aparaty nie są kobyłami jak na parametry, które oferują.
@mate - mam pisać co ja o tym myślę, czy to co się będzie szerokiemu kręgowi czytelników podobało ? :)
A wg. mnie, kupowanie kompaktu w tych rozmiarach jest po prostu nierozsądne, i gdyby jakikolwiek amator zapytał mnie o zdanie, co lepiej kupić na wszystkie okazje, czy korpus APS-C z superzoomem, czy kompakt z jednocalową matrycą o proporcjach obrazu 4:3, co w efekcie sprowokuje docinanie do proporcji 3:2, czy to w domu, czy w labie, to poleciłbym korpus z matrycą APS-C.
@Jonny
"czy kompakt z jednocalową matrycą o proporcjach obrazu 4:3, co w efekcie sprowokuje docinanie do proporcji 3:2, czy to w domu, czy w labie"
No ale przecież tam jest matryca w proporcjach 3:2, więc o czym znowu piszesz? To ten polecany przez ciebie LX100 ma proporcje 4:3. A po trzecie to nie ma problemu z drukowaniem zdjęć zarówno w 3:2 jak i 4:3, obojętnie czy w domu czy w labie.
@mate - no OK, a co powiesz o zestawie, np. Nikon 3300 i Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical [IF] Macro ?
Nie ma tak olbrzymiego cropa jak w Soniaczu, ale z pewnością będzie bardziej uniwersalny w szerokim spectrum.
No i wagowo też w pobliżu "kompaktu" Sony.
@Jonny
"A wg. mnie, kupowanie kompaktu w tych rozmiarach jest po prostu nierozsądne,"
A czy dla osoby podróżującej rozsądne jest noszenie torby i dwóch trzech obiektywów?
Szczególnie chodzi mi o osoby które lubią fotografować a nie oglądać piksele, o osoby które lubią fotografować ale nie "eksajtują" się wymienianiem obiektywów, chodzi mi o osoby dla których naciśnięcie spustu jest spowodowane żywym zainteresowaniem obiektu który fotografują a nie bokehem, dyfrakcją i innymi takimi rzeczami ...
Przyglądanie się światu jest wystarczająco fajowe z aparatem o matrycy 1", normalny oglądacz zdjęć zasadniczo nie zauważy czy fota była z matrycy 1", m43 czy APSC... natychmiast zauważynatomiast czy miałeś maksymalnie dostęp do 75mm, 200mm czy 600mm... Osobiście wolę mieć większy wybór ogniskowych, perspektywy niż zakresu głębi ostrości
Tak przynajmniej wynika z moich doświadczeń i nie jest to jedyny sposób patrzenia na te sprawy.
Zastanawia mnie tylko potrzeba krytykowania rzeczy które nam nie są potrzebne i nie zamierzamy się nimi zainteresować...
@Rafiki - i tu masz rację, bo jeżeli istotnie istnieje nisza, którą wypełnia ten kompakt, to bez sensu jest ten oczywisty fakt negować.
@Jonny
"no OK, a co powiesz o zestawie, np. Nikon 3300 i Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical [IF] Macro ?
Nie ma tak olbrzymiego cropa jak w Soniaczu, ale z pewnością będzie bardziej uniwersalny w szerokim spectrum."
No właśnie będzie mniej uniwersalny, brak 24 mm na szerokim końcu, różnica w tele też zauważalna, brak uszczelnień, same osiągi obiektywu też takie sobie, zauważalnie ciemniejszy, co właściwie kasuje zysk z większej matrycy puszki, sprawność AF też pozostawia do życzenia.
Jak już wcześniej pisałem, najbliżej funkcjonalnie będzie Tamron 16-300, ale w jakości obrazka nie będzie praktycznie żadnej przewagi nad tym Sony.
Poddaję się, to zupełnie nie moja nisza, ale zawsze dobrze jest wymienić poglądy. :)
@Jonny
"ale zawsze dobrze jest wymienić poglądy. :)"
Na tym właśnie polega dyskusja, która ma sens tylko wtedy gdy jedna ze stron nie zakłada że ma jedyny dobry patent na wszystko.
Serdecznie pozdrawiam :)
Tak, bez sensu aparat więc dlatego sony robi już jego czwartą wersję:p
Jonny
14 września 2017, 14:59
@Chris62 - jak mawiał Marks ze swoim kumplem Engelsem, każdemu według jego potrzeb, ale mnie bliższa jest idea Lumixa LX 100, niż tej kobyły.
-----
Mogę się zgodzić pod warunkeim, że tym Lumixem uzyskasz kadry adekwatne dla ogniskowej 600 mm....
Do tej pory aby unikac przepinek używałem Lumixa i NXa w kombinacji wide/tele ale tele miałem do 300 mm no i 2 aparaty...
Dla mnie mozliwość zrobienia szerokiego kadru i w chwilkę potem przybliżenia bez przepinania obiektywu to bardzo ważny argument.
Dodatkowo ten aparat może być bardzo szybki pod względem AF i mam nadzieję ze dokładny. Jeżeli tak będzie to poza ultra wide i ultra płytką GO (do czego mam system NX) tym aparatem można zrobić bardzo dużo.
Przed zakupem mk3 powstrzymawał mnie tylko brak szybszego układu AF a konkurencyjna seria Panasa FZ ma gorsze obiektywy. Jest jeszcze Canon ale mizernie wypada pod każdym względem..
mate
13 września 2017, 08:34
". Do aparatów z wymienną optyką nie ma ani jednego obiektywu oferującego taki zakres ogniskowych, najbliżej jest Tamron 16-300. "
No własnie nie ma aczkolwiek obecnie najblizej ma Tamron 18-400.
Tak czy inaczej problem z takimi ibiektywami na lustzrankach to faktycznie duży kompromis jakościowy i problemy ff/bf. Poza tym jak tym płynnie zoomować przy filmowaniu? Takie obiektywy do lustrzanek mają sporo mniejszy zakres.
@Chris62
"No własnie nie ma aczkolwiek obecnie najblizej ma Tamron 18-400."
No niekoniecznie, różnica w użyteczności 24 mm vs 27 mm jest IMO znacznie bardziej zauważalna niż między 450 a 600 mm, wykadrować zawsze można, a brakujących milimetrów na szerokim sobie nie domalujesz.
TS
"Kompakt, bo elementy połączone są w jedną całość, a nie dlatego, że gabaryty nieduże. Tak jak kompakt WC oznacza miskę i spłuczkę, a nie mały kibelek."
Dla ścisłości, nie spłuczka - rezerwuar!
Wydaje mi się że większość "komentarzy" to na zasadzie czym by tu jeszcze w Sony p....ć. Taki mały CBOS ;) kto z krytykujących przynakmniej trzymał w ręku ten aparat i drugie kto zrobił chociaż 50 fotek? Bo odnoszę wrażenie że jakby na nim było coś na "N" albo "O" to piali by z zachwyrów ;) miłego dnia :)
Ciekawe za ile godzin będzie prezentacja ver .V