Phase One przygotowało 100-megapikselową matrycę we współpracy z Sony
Kilka miesięcy temu Phase One zaprezentowało 100-megapikselową przystawkę cyfrową IQ3 Achromatic, która mogła rejestrować obraz monochromatyczny. Tym razem dostajemy sensor wykorzystujący technologię Trichromatic, który produkuje zdjęcia z 16-bitową głębią kolorów.
Phase One, we współpracy z Sony, wykonało 100-megapikselową matrycę IQ3 Trichromatic, która została dziś zaprezentowana oficjalnie w Kopenhadze.
Średnioformatowa przystawka cyfrowa wykonana została w technologii CMOS i może rejestrować obraz kolorowy - wykorzystuje bowiem autorską technologię Phase One- Trichromatic, przypominającą klasyczną siatkę Bayera. Wyjściowe pliki charakteryzować się będą 16-bitową głębią koloru. Zdjęcia nią wykonane natomiast posiadają rozdzielczością wynoszącą 11608 x 8708 pikseli. Wielkość jednego sensela to 4.6 x 4.6 mikrometrów. Co ciekawe, matryca ma bardzo niską natywną czułość - 32 ISO i może pracować do wartości ISO 12800.
Według zapewnień producenta, dynamika tonalna ma wynosić 15 działek przysłony. Dodatkowo, matryca pozwala na najdłuższy czas ekspozycji na poziomie 60 minut i umożliwia wykorzystywanie migawki elektronicznej.
Przystawka dostępna będzie tylko dla systemu XF. Jej cena wynosić będzie 44.990 dolarów.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
jeżeli podajemy jakąś wartość "na poziomie x" to znaczy że jest to liczba przybliżona, np. rozdzielczośc na poziomie 10 megapikseli. błędem jest używanie tego zwrotu z dokładną liczbą. podobnie szacowana cena może być "około 45 tysięcy", wartość 44990 w połączeniu z takim określeniem nie brzmi najlepiej.
@szuu dobre uwagi, dzięki!
Czyli w skrócie: mocniejsze filtry RGB zapewniające lepsze "rozróżnianie kolorów" kosztem niższej sprawności (mniej światła dociera do matrycy).
Jeśli czułość od długości fali wygląda choćby w przybliżeniu tak, jak to pokazali na schemacie reklamowym, to może być niefajnie. Oznaczałoby to zerową czułość dla niektórych częstotliwości. Przy świetlówkach mogą dziać się dziwne rzeczy :P
Dobrze jest dawać link do źródła: link
Wydaje mi się, że przy cenie matrycy (lub mieszkania w Polsce) to raczej nie będzie można złego słowa o niej powiedzieć. To już jest sprzęt do robienia zdjęć a nie jak limitowane wersje leica, do pokazywania. Parametry bardzo ciekawe.
Teraz powinni odezwać się wszyscy znafcy tematu (wypowiadający się pod testem canona 6dmk2) po co komu takie dr?
@ciszy
Mi też nie wydaje się, żeby sprzęt miał opisywane przeze mnie problemy.
Powyższy przytyk był bardziej do marketingowych obrazków, które na moje oko ukazują ten sprzęt w negatywnym świetle.
@Johny i właśnie ten link jest podane w rubryce "zrodlo" ;)
Ciekaw jestem jak w rzeczywistości będzie ten obraz wyglądał. Parametry ciekawe i chyba wreszcie jakiś mały ruch naprzód z właściwościami matryc.
Jak sprzedam swój mały domek, to sobie kupię taką przystawkę. Żona na pewno się ucieszy, że będzie miała zdjęcia z 16-bitową głębią kolorów i 15-działkową dynamiką tonalną. A mieszkać pójdziemy... noo... może na kawalerkę jeszcze wystarczy kasy.
@Soniak10
Co do ceny to rzeczywiście jest dyskusyjna :-)
A będzie kręcił filmy w 8k?
ale jednak to dziwne - nasze komórki światłoczułe w oku wcale nie mają wąskich, niezachodzących na siebie filtrów. wprost przeciwnie, czerwony i zielony są prawie take same, z małym tylko przesunięciem. zastosowanie filtrów zbyt odległych od tego co mamy w oczach musi spowodować coraz większe różnice w odbieraniu koloru przez oko i przez matrycę, czyli zafałszowanie kolorów.
czy ktoś potrafi wyjaśnić na czym naprawde polega nowość wprowadzona w tej matrycy?
@szuu
...coraz większe różnice w odbieraniu koloru przez oko i przez matrycę, czyli zafałszowanie kolorów.
---------------------
no nie do końca, matrycy łatwiej jest odwzorowywać "rzeczywistość", którą się później koryguje do ułomności ludzkiego oka, niż próbować od razu przechwytywać dane tak jak oczy.
Zwracam uwagę, iż to jak widzimy w głównej mierze zależy od interpretacji mózgu.
dlatego Fujifilm bedzie chcial do tego klubu w wiekszym stopniu nalezec....
Sensele mniejsze od 6DII (5,7μm). Czy może więc może być lepsze?
MaciekKwarciak -->
jak się nie goni za ISO, a tu jest base na 32, to nie ma to aż takiego znaczenia, bo fotony zdążą nawpadać na komórkę ;)
XT-2 też ma znacznie mniejsze komórki niż 6D, a obrazek jaki ładny - właśnie poza wysokim ISO.
no własnie nie sądzę, bo sensor nie wie ile wpadło światła o konkretnych długościach fali, tylko jaka była suma.
jeżeli filtr za bardzo odbiega od charakterystyki oka to suma będzie inna i nie da się odtworzyć "co by było gdyby" do sensora dotarło światło o nieznanej intensywności, które zostało odfiltrowane.
chyba że celem jest "wyjątkową czystość" kolorów (cokolwiek to znaczy) a nie zgodność z ludzkim postrzeganiem.
Mnie się wydaje, że to trochę marketingowa papka.
Przecież w tradycyjnym CMOS, też komórki są oddzielone od siebie. I światło jak wpadnie do "studni" danego piksela to nie przeskoczy do innej "studni"
Chyba, że źle interpretuje ten rysunek:
link
@mgkiler
"Mnie się wydaje, że to trochę marketingowa papka."
Raczej nie rozumienie co się czyta. Przecież w tym całym "trichromatic" chodzi o inne zestrojenie filtra kolorów podstawowych, a nie o eliminację ucieczki ładunku.
PO bęni o tym od lat - że dzięki skuteczniejszym filtrom mają lepsze odwzorowanie koloru kosztem gorszej jakości na wyższych czułościach.
Teraz niech Fuji weźmie tę matrycę i wsadzi do bezlusterkowca za 20.000$ i biorę kredyt :D
@handlowiecupc
"A będzie kręcił filmy w 8k?"
Lepiej -będzie kręcił timelapse w 11k :D
16bit i 100mpix - ciekawe ile będą ważyły RAW.
i czy to jest potrzebne w aparatach które z reguły działają w dosyć kontrolowanych warunkach.
Będa ważyły podobnie co w Hasselbladzie H6-100c ;)