Sony pokazało kamerę XDCAM FS5 II
Na targach NAB 2018 firma Sony zaprezentowała m.in. nowe kamery. Wśród nich jest zapowiadany ostatnio w plotkach model PXW-FS5 Mark II mogący rejestrować obraz wideo 4K HDR przy 120 kl./s.
Poniżej zamieszczamy wybrane fragmenty informacji prasowej Sony m.in. na temat nowych produktów zaprezentowanych na targach NAB 2018. Specyfikacja kamery PXW-FS5 II jest dostępna tutaj.
Informacja prasowa
Kamery i kamkordery
Sony rozszerza ofertę kamkorderów profesjonalnych XDCAM 4K o nowy, flagowy model kompaktowy PXW-Z280 oraz o kamkorder kompaktowy PXW-Z190.
Model PXW-Z280 jako pierwszy na świecie jest wyposażony w trzy przetworniki CMOS Exmor R typu 1/2". Odznacza się wysoką czułością F12 (59,94p), szerokim zakresem zoomu i dużą głębią ostrości, przez co idealnie sprawdza się w produkcji wiadomości i zastosowaniach reporterskich. 10-bitowe kodowanie 4:2:2 obrazu 4K pozwala ponadto uzyskać żywy materiał filmowy z subtelnymi przejściami tonalnymi. Zaletami kamkordera PXW-Z280 używanego do obsługi wydarzeń na żywo będą dodatkowo możliwość rejestracji obrazu w formacie 4K 50p/60p i wyjście sygnału 12G-SDI. Udoskonalone funkcje sieciowe umożliwiają natychmiastową emisję rejestrowanego obrazu przy użyciu systemu łączności Dual Link, multipleksującego dwie sieci komórkowe. Studyjną jakość przesyłanego w ten sposób obrazu zapewnia technologia QoS (Quality of Service). Obiektyw z 17-krotnym zoomem optycznym oraz trzy niezależne pierścienie z ogranicznikami ruchu pozwalają na szybkie, ale dokładne ustawianie ostrości, zbliżenia i przysłony.
W kamkorderze PXW-Z190 zastosowano trzy nowo opracowane przetworniki obrazu CMOS Exmor R typu 1/3". Taka konstrukcja zapewnia niezależne przetwarzanie składowych RGB i pozwala rejestrować obraz 50p/60p 4K o wysokiej rozdzielczości i szerokim zakresie przejść tonalnych. W trybie HD można korzystać z 10-bitowego kodowania 4:2:2, zapewniającego żywą i bogatą kolorystykę. Obiektyw z 25-krotnym zoomem optycznym pokrywa szeroki zakres ogniskowych, umożliwiając pracę w różnych warunkach. Dzięki trzem niezależnym pierścieniom regulacyjnym kamera jest też intuicyjna w użyciu.
![]() |
Oba modele wyposażono w system AF z zaawansowaną funkcją rozpoznawania twarzy i trybami „AF priorytet twarzy” oraz nowo dodanym „AF tylko twarz”. Opracowany przez Sony elektroniczny filtr ND o zmiennej gęstości optycznej umożliwia sterowanie przezroczystością filtra, a przez to zwiększa kontrolę nad ekspozycją bez pogorszenia rozdzielczości i głębi ostrości.
Firma Sony powiększa także kategorię produktów z dużym przetwornikiem obrazu o nowy kamkorder kompaktowy XDCAM FS5 II. Obraz z tego urządzenia ma zupełnie nowy wygląd. Ulepszenia w tonalności umożliwiają utrwalenie subtelnych, atrakcyjnych i dobrze odwzorowanych odcieni na twarzy, naturalnie wyglądających świateł oraz delikatniejszych przejść tonalnych, eksponujących portretowane osoby.
![]() |
Kamkorder FS5 II jest wyposażony w matrycę Super 35 mm. Pozwala na rejestrację obrazu 4K HDR oraz RAW i zapis z szybkością 120 klatek na sekundę. Łączy nieprzeciętną jakość obrazu z ergonomiczną, modularną konstrukcją. Oprócz krzywych gamma S-Log2/3 obsługiwany jest system organizacji pracy Sony Instant HDR. Służy on do produkcji materiałów HDR, których nie trzeba poddawać korekcji kolorystycznej w postprodukcji.
![]() |
Ulepszenia technologiczne i modernizacje produktów
Firma Sony pomaga klientom w wydłużeniu eksploatacji posiadanych rozwiązań Sony. W tym celu systematycznie wydaje aktualizacje, które zwiększają wydajność, poprawiają działanie i pozwalają używać nowych funkcji. Należą do nich:
Kamera filmowa VENICE z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu - system Sony CineAlta nowej generacji, którego dostawy rozpoczęły się przed dwoma miesiącami, jest już dobrze przyjęty przez rynek. Na targach NAB firma Sony organizuje przedpremierowe pokazy planowanych nowych funkcji kamery VENICE, takich jak regulowana liczba klatek na sekundę czy nowo opracowany tryb dwóch bazowych czułości ISO, w tym ISO 2500.
![]() |
UHC-8300 - pierwsza kamera 8K firmy Sony zostanie po raz pierwszy pokazana w USA. Zastosowany w niej przetwornik obrazu 8K (7680 x 4320) 120p rejestruje obraz o wysokiej rozdzielczości, imponującej głębi ostrości oraz szerokim zakresie dynamicznym. Może służyć do nagrywania materiału filmowego HDR. Kamera znajdzie zastosowanie nie tylko w produkcjach 8K, lecz także 4K oraz przy równoczesnym generowaniu sygnałów wyjściowych 8K, 4K i HD, zapewniając nabywcy pełną swobodę wyboru.
![]() |
PXW-Z450 - dzięki niedawno wydanej aktualizacji wewnętrznego oprogramowania ten uniwersalny kamkorder produkcyjny 4K obsługuje materiały HDR: umożliwia rejestrację i nagrywanie obrazu o wysokiej jakości z użyciem krzywej S-Log3, jest zgodny z przestrzenią barw ITU-R BT.2020 i może pracować w trybie wyjścia HLG Live.
HXC-FB80 - ten przystępny cenowo system do produkcji studyjnej i na żywo jest oparty na platformie 3G-SDI obsługującej sygnały 1080/59,94p. System sprawdzi się w różnych komercyjnych zastosowaniach profesjonalnych, w których wymagana będzie wysoka jakość obrazu HD, a dodatkowo otworzy drogę do przyszłych produkcji w jakości 4K i HDR.
Aparat α połączony z serwisem XDCAM air (pokaz technologiczny) - wobec wyczekiwania rynku na wprowadzenie pełnoklatkowego, bezlusterkowego aparatu cyfrowego do profesjonalnych zastosowań reporterskich firma Sony zaprezentowała aparat α połączony z serwisem XDCAM air, stanowiący zapowiedź przyszłych możliwości.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Niestety ale te cudowne 120/4k to tylko na rekorder, wewnętrznie nadal TYLKO 30/25 klatek w 4k - porażka i niepotrzebna premiera. Sensor ten sam co w "jedynce".
Przykre. Generalnie zmian trzeba się doszukiwać.
Jedynka również nagrywała 4K/60p na rekorder?
niestety tak
link
Jaki jest w sumie powód, żeby w tak profi-kamerze trzeba było się wspomagać zewnętrznymi rekorderami? Karty SD, nawet szybkie, są zbyt wolne? Bo przecież drogiej elektroniki jest tam napchane więcej niż w DSLR/mirrorless, ograniczeń prądowych nie ma też tak dużych, jak w małych sprzętach.
@komor
Bo rekordery zapisują dane dyskach SSD, które są szybsze, pojemniejsze i wytrzymalsze niż delikatne karty pamięci.
Mało tego, widzę że w 4K nadal jest tylko 8 bit 4:2:0, czyli S-log3 do użycia tylko w HD. Słabo