Pentax-D HD FA 50 mm f/1.4 SDM AW - obiektyw oficjalnie zaprezentowany
Już wcześniej firma Ricoh informowała o pracach nad obiektywem Pentax-D HD FA 50 mm f/1.4 SDM AW. Model ten został w piątek oficjalnie zaprezentowany.
Pentax-D HD FA 50 mm f/1.4 SDM AW należy do nowej generacji obiektywów z serii „Star”, które w założeniu producenta mają prezentować najwyższą jakość spośród linii optyki przeznaczonych do lustrzanek Pentax.
Wyposażony w mocowanie Pentax K model HD FA 50 mm f/1.4 SDM AW to pełnokolatkowy obiektyw, na którego budowę optyczną składa się 15 soczewek ułożonych w 9 grupach (wśród nich są trzy elementy o niskiej dyspersji i jeden element asferyczny).
Specyfikacja obiektywu jest dostępna w naszej bazie:
![]() |
Pole widzenia wynosi 47 stopni, a minimalny dystans ostrzenia to 40 cm. Do tego dochodzi nowo opracowany pierścieniowy, ultradźwiękowy silnik autofocusa o oznaczeniu SDM (Supersonic Direct-drive Motor), a także konstrukcja typu „All-Weather” chroniąca przed wilgocią i pyłem.
Obiektyw Pentax-D HD FA 50 mm f/1.4 SDM AW ma trafić do sprzedaży w lipcu, w cenie wynoszącej ok. 1200 dolarów. Dodatkowe informacje na temat tego modelu można znaleźć na na stronie producenta.
![]() |
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Myślałem o przejściu do stajni Pentaxa.
Jednak pozostanę przy canonie, Sigma 50 Art wystarcza mi (jakość i cena są OK.)
Czyli prawie 5 klocków ? Sporawo.
Czyli Tokina Opera będzie także ceną konkurować z Sigmą Art.
link
Fajne jasne szkło. Posiadacze pełnoklatkowych Pentax'ów powinni być usatysfakcjonowani. A ceny - cóż tanio było i nie powróci. Przynajmniej w najbliższych nadchodzących latach :)
@Cichy
No, sporawo, ale to, niestety, chyba ogólna plaga wśród systemowych szkieł - vide jeszcze droższe od tego Pentaksa 50/1.4 od Sony.
Przynajmniej sample dobrze wróżą.
Czas pokaże czy uporali się już z SDM = Silent Death Motor
@Moriarty
"vide jeszcze droższe od tego Pentaksa 50/1.4 od Sony."
Tylko do Sony masz jeszcze alternatywy w postaci Samyanga AF 50/1.4 za 1900 zł czy Sigmy Art 50/1.4 za 3000 zł (piszę tylko o współczesnych konstrukcjach z af). Do Pentaksa alternatyw za bardzo nie masz.
No i dlatego Pentax może dowolnie ustalać ceny swoich i rebrandowanych obiektywów.
Szczególnie, że przez ponad dwa lata od premiery K-1 nie było w tym systemie nowoczesnego -godnego pełnoklatkowej matrycy 36mpix obiektywu standardowego.
50mm pewnie będzie bardzo dobry ale to nie moja ogniskowa.
Jak wypuszczą 20mm/2.8 z gwiazdką to biorę.
a ja narzekałem na ceny w nikonie :(
Człowiek się łudzi, że cena byłaby chociaż w okolicy 2,5K a tu blada.
@LR
"Jak wypuszczą 20mm/2.8 z gwiazdką to biorę. "
Takie coś jest chociaż w prognozie? No i czemu takie ciemne?
@mate
Zgadza się. Byłoby fajnie, gdyby pojawiły się także jakieś tańsze alternatywy od firm trzecich. Skromny wybór nowoczesnych obiektywów, projektowanych już z myślą o możliwościach dzisiejszych matryc, to z pewnością nie jest najmocniejsza strona systemu Pentaksa :).
Ale, tak czy owak, ten nowy 50/1.4 zapowiada się na bardzo sympatyczny obiektyw i chyba trudno jakoś szczególnie czepiać się producenta, że cena jest taka a nie inna. Złożona konstrukcja, solidna budowa... te nowoczesne, trochę za duże jak na mój gust, ale ciekawe optycznie szkła siłą rzeczy są droższe w produkcji od tradycyjnych "nifty-fifty". Pewnie za circa rok, półtora cena zjedzie poniżej tysiąca dolarów i wtedy będzie to już całkiem atrakcyjna propozycja. Spokojnie poczekam.
Notabene mam nadzieję, że jeszcze się ktoś pojawi znienacka z tańszymi, rozsądnymi alternatywami, tak jak nagle zupełnie znikąd wziął się Irix z naprawdę ciekawą ofertą. Na razie wszyscy rzucili się na bezlusterkowce Sony, bo był duży popyt, ale ta nisza wydaje się już szczelnie wypełniona. Pentax to znacznie mniejszy rynek, ale też i znacznie mniejsza konkurencja, więc ktoś jeszcze może dojść do wniosku, że mu się opłaci.
Dziś, w dobie relatywnie łatwego projektowania optyki ze skutecznym wspomaganiem komputerowym i możliwością zlecania produkcji w nie swoich fabrykach, tak jak to robi Irix w Korei, to już nie jest biznes równie hermetyczny jak kiedyś. Nagle pojawia się jakiś Irix czy Laowa i od razu ma ofertę, którą warto rozważyć. Ja jakąś niewielką, dobrą optycznie pięćdziesiątkę 1.8, a nawet 2.8 za rozsądną cenę chętnie bym przytulił :).
Moriaty przecież jest dobra optycznie 50 / F 1.8 Pentaxa za ok. 500 zł :-) tyle,że plastikowa. Cena tej zaprezentowanej tutaj jest "chora" , przynajmniej jeśli chodzi o polskie warunki i amatorskie użycie :-( Oprócz nówek plastików 35 i 50 nie kupuję nic ze stajni Pentaxa , z prostego powodu ich sprzęt jest zbyt drogi , szczególnie ceny szkieł. Wszystko można zastąpić "kundlami", bez kalibracji nie trafiają z AF ale tańsze są i to znacznie. Po skalibrowaniu taki Tamron 28-75 / F 2.8 może śmiało pełnić rolę podstawowego obiektywu nawet dla K-1.
Oxygenum, jakie kundle i z jakim korpusem Ci nie trafiają, że musisz kalibrować? Bo ja parę kundli z moimi aparatami przez 10 lat poużywałem i żadnego nie musiałem kalibrować. Obecnie mam 3 Sigmy, 1 Tamrona i 2 Canony, wszystkie pracują OK z piątym już aparatem.
Sigma 17-70 kalibruję sobie sam , T 90 działa idealnie, T 28-75 i T 70-200 dopiero po kalibracji zaczęły trafiać tam gdzie chcę ;-)
Korpusy Pentax K-50 i K-70...
Co ciekawe każdy wymagał innej kalibracji ;-)
@Moriarty
"Zgadza się. Byłoby fajnie, gdyby pojawiły się także jakieś tańsze alternatywy od firm trzecich. "
Marne szanse. Sigma, Tamron (pod własną marką) i Tokina odpuściły sobie bagnet K już kilka lat temu.
"Na razie wszyscy rzucili się na bezlusterkowce Sony, bo był duży popyt,"
Przede wszystkim bo specyfikacja jest otwarta i raczej nie ma szans na takie "atrakcje" jak z Sigmą i Pentaksem, który zmienił kształt kominka nad kołnierzem bagnetu i obiektywy zaczęły zarysowywać korpus.
@Oxygenum, to może Twoje korpusy są przyczyną, a nie obiektywy, skoro każdy wymaga innej korekty i tylko jeden z czterech obiektywów działa prawidłowo?
link