Fujinon XF 200 mm f/2 R LM OIS WR
W ofercie Fujifilm pojawił się nowy, super jasny teleobiektyw o parametrach 2/200. Zaprezentowano go razem z telekonwerterem Fujinon XF1.4X TC f/2 WR, którego użycie zwiększy ogniskową do 280 mm, a światłosiłę do f/2.8.
Specyfikacja obiektywu jest dostępna w naszej bazie:
Informacja prasowa
Korporacja FUJIFILM (Prezes: Kenji Sukeno) poinformowała o opracowaniu bardzo jasnego teleobiektywu FUJINON XF200mm F2 R LM OIS WR oraz telekonwertera FUJINON XF1.4X TC F2 WR, które mają trafić do sprzedaży pod koniec października 2018. Obiektyw XF200mm F2 R LM OIS WR jest pierwszym super jasnym teleobiektywem w gamie optyki XF. Oferuje on maksymalny otwór przysłony F2.0 i ogniskową o długości 305mm /ekwiwalent dla formatu małoobrazkowego/. Opierając się na technologiach znanych z obiektywów FUJINON, nowy teleobiektyw zapewnia wyjątkową wyrazistość obrazu i możliwość uzyskiwania pięknego efektu bokeh, co sprawia, że stanowi on idealny wybór przy fotografii sportowej i zdjęciach dzikiej przyrody.
Obiektyw XF200mm F2 R LM OIS WR będzie dostępny w zestawie z wysokiej jakości telekonwerterem FUJINON XF1.4X F2 TC WR, który przedłuża ogniskową podstawowego obiektywu 1.4x. Telekonwerter zapewnia długość ogniskowej będącej ekwiwalentem 427mm przy jasności F2.8.
Model FUJINON XF200mm F2 R LM OIS WR jest jasnym teleobiektywem, który pozwala na pełne wykorzystanie możliwości matrycy FUJIFILM X-TransTM CMOS i zapewnia ostrość na całej powierzchni kadru, także przy pełnym otworze przysłony. Wykorzystując jego doskonałą sprawność optyczną oraz potencjał w zakresie tworzenia pięknego efektu bokeh, można nim wiernie uchwycić klimat każdej sceny. Co więcej, obiektyw dysponuje nową funkcją Focus Preset, która pozwala na szybką zmianę ostrości do uprzednio ustawionej pozycji, co w wielu sytuacjach niesłychanie ułatwia fotografowanie. Tubus obiektywu został wykonany ze stopu magnezu, dzięki czemu jest zarówno lekki, jak i wyjątkowo trwały. Obiektyw jest także odporny na kurz, wilgoć i niskie temperatury do -10 stopni Celsjusza, dzięki czemu będzie idealnie sprawdzał się nawet w trudnych warunkach i codziennej pracy profesjonalnego fotografa.
Obiektyw XF1.4X TC F2 WR jest wysokiej jakości telekonwerterem, który po umieszczeniu pomiędzy aparatem i głównym obiektywem zwiększa długość ogniskowej o 1.4x. Po połączeniu z obiektywem XF200mmF2 R LM OIS WR, telekonwerter zapewnia długość ogniskowej będącej ekwiwalentem 427mm w systemach małoobrazkowych. Konstrukcja optyczna telekonwertera minimalizuje aberracje i zapewnia wysoką jakość obrazu także przy maksymalnym (F2) otworze przysłony.
Wraz z gamą 31 obiektywów, łącznie z zapowiedzianym dziś modelem XF8-16mmF2.8 R LM WR, gama optyki FUJINON XF pokrywa imponujący zakres ogniskowych, pozwalając na doskonałe fotografowanie zarówno odległych obiektów, jak i świata zarezerwowanego dla makrofotografii.
![]() |
Podstawowe cechy
1. Wyjątkowa jakość obrazu i piękny bokeh

Konstrukcja optyczna obiektywu obejmujes 19 elementów ułożonych w 14 grupach. Zawiera ona jeden dużej średnicy element super ED oraz dwa dużej średnicy elementy ED, by minimalizować aberrację chromatyczną. Przy przygotowywaniu soczewek o dużej średnicy wykorzystano niezwykle precyzyjną technologię polerowania opracowaną przy tworzeniu obiektywów telewizyjnych, co pozwoliło uzyskać wysoką rozdzielczość obrazowania oraz możliwość tworzenia atrakcyjnego efektu bokeh. Duże soczewki są produkowane z precyzją dopuszczającą tolerancje nie większe niż 0.1μm. Szybka praca AF jest możliwa dzięki niewielkiej wadze grupy soczewek odpowiadajacych za ustawianie ostrości orz zastosowaniu silników liniowych.
2. Wydajna stabilizacja obrazu
Obiektyw oferuje stabilizację obrazu o skuteczności do 5.0 EV przy pomiarach prowadzonych zgodnie z wytycznymi organizacji CIPA. Obiektyw rozpoznaje warunki fotografowania, np. wodzenie za fotografowanym obiektem czy też fotografowanie ze statywu i automatycznie stosuje optymalny poziom stabilizacji obrazu.
4. Łatwa obsługa AF
- Funkcja Focus Preset *1 natychmiast zmienia ostrość do określonej wcześniej pozycji co ułatwia fotografowanie bez potrzeby ponownej regulacji ostrości.
- Przełącznik zakresu ostrości ogranicza zakres odległości dla automatycznej regulacji ostrości. Uaktywnienie tej funkcji zawęża zakres odległości fotografowania i przyspiesza działanie AF przy fotografowaniu obiektów znajdujących się w odległości co najmniej 5 metrów.
- Przycisk Kontroli ostrości*1 umieszczony jest na końcu tubusu obiektywu. Skorzystaj z przełącznika ostrości (Focus Swich), aby przypisać do niego wybraną funkcję: Focus Preset, AF-ON czy też Focus Lock.
*1 Firmware aparatu musi być zaktualizowany , aby można było uaktywnić funkcję Focus Preset oraz przycisk kontroli ostrości. Aktualizacja firmware’u ma być przygotowana w tym samym czasie, gdy obiektyw zostanie wprowadzony na rynek.
4. Szybki, cichy i niezwykle precyzyjny autofocus
Dla zapewnienia szybkiej, cichej i niezwykle precyzyjnej pracy AF obiektyw wykorzystuje silniki liniowe. Wprowadzono w nim także nowy mechanizm, który - gdy aparat nie jest używany - ustawia w stałym położeniu poruszaną silnikiem grupę ustawiania ostrości. Redukuje to wszelkie wibracje, jakich źródłem mogą być odłączone magnesy silników liniowych.
5. Zaawansowana konstrukcja odporna na zróżnicowane warunki
Dzięki konstrukcji wykonanej ze stopu magnezu, obiektyw jest lekki, a jednocześnie mocny i wytrzymały. Tubus obiektywu jest uszczelniany w 17 miejscach, by zapewnić odporność na kurz, wilgoć oraz niskie temperatury aż do -10 stopni Celsjusza. Przednia soczewka pokryta jest fluorem, by nie osiadały na niej krople wody i kurz, co stanowi dodatkowe zabezpieczenie obiektywu podczas fotografowania w plenerach i nie zawsze sprzyjających warunkach Srebrny, matowy kolor zmniejsza ryzyko przegrania się obiektywu podczas gorących letnich dni. Zastosowany sposób malowania powierzchni sprzyja dyfuzji światła, dzięki czemu obiektyw nie generuje silnych refleksów świetlnych. 6. Kompatybilność z mocowaniem statywu Arca-Swiss
Mocowanie statywu jest kompatybilne z zaczepem Arca-Swiss, jak również gwintami mocowania statywu 1/4-cala oraz 3/8-cala. 7. Zestaw z wysokiej jakości telekonwerterem XF1.4X TC F2 WR
Wysokiej jakości telekonwerter wydłuża ogniskową o 1.4x, a jednocześnie w pełni kontroluje aberracje przy pełnym otworze przysłony wynoszącym F2.0. Po połączeniu z obiektywem XF200mmF2 R LM OIS WR, telekonwerter zapewnia ogniskową 427mm - ekwiwalent dla formatu małoobrazkowego. 8. Akcesoria
Równolegle z obiektywem zostaną wprowadzone takie elementy jak filtr ochronny PRF-105 oraz przednia zakrywka obiektywu FLCP-105.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
To miłe, a jeszcze milsze by było, jakby użyli fesneli i pomniejszyli go jeszcze.
Ciekawa decyzja. Myślę jednak, że większym powodzeniem cieszyłby się 2.8/300 wraz z TC1.4x i TC2.0x.
Czy opróćz Sony 400/2.8 i tych najnowszych fujinonow występują gdzieś jeszcze te silniki liniowe AF? Jestem ciekaw jak to się sprawuje.
Oho, to czekamy tylko na zwyczajowe komentarze o tym jak Fuji oszukuje klientów źle podając ekwiwalenty.
A poza tym to za ciężki, za duży, cena za wysoka a tak w ogóle po co to komu, przecież nie da się robić zdjęć czymś innym niż małym obrazkiem. :-)
To już jak te tematy mamy z głowy, to można podyskutować na serio.
A skoro o serio mowa, to widać Fuji ma ambicje. Nie jestem pewien dla kogo tego potworka zrobili, ale pewnie liczą na to, że przyciągną nim nowych użytkowników.
Widzę też, że Olympusowy patent na stopkę kompatybilną z systemem Arca-Swiss spodobał się komuś w Fuji :-)
No i dlaczego nie ma TC x2? Czy może coś przeoczyłem?
@kurdeniewiemco
Prawie wszystkie obiektywy do bezlusterkowców Sony mają silniki liniowe.
@Arek
Wydaje mi się, że celem było stworzenie obiektywu, który obrazek i możliwości będzie miał zbliżone do 300/2,8 na 'FF'. Moim zdaniem posunięcie sensowne.
Dobrze, że wcześniej wypuścili X-H1, bo nikt nie będzie się mógł przyczepić, że nie ma w systemie ergonomicznego korpusu do takiego szkła.
Podoba mi się też trend wbudowanego mocowania Arca-Swiss w uchwyt statywowy. Mam nadzieję, że wkrótce będzie to standard u wszystkich producentów.
A waga i cena jest znana?
2,265g, o polska cenę staram się dowiedzieć, jak będę znał zaktualizuje newsa.
...pół kilo lżej od pełnoklatkowego 400/2.8 :)
6000$ z TC 1.4x.
@karp1225
"A waga i cena jest znana?"
Dpreview podaje cenę zestawu z telekonwerterem poniżej $6000 czyli wychodzi trochę taniej od Canona i Nikona 200/2 z tc.
Obiektywy na apsc i 4/3 miały być tańsze i lżejsze niż na ff a tu kolejny raz widać, że bardzo rzadko to się sprawdza, a różnice często są tak małe, że nie mają praktycznego znaczenia
@ad1216
"Obiektywy na apsc i 4/3 miały być tańsze"
Dasz linka, gdzie ktoś obiecywał niższe ceny obiektywów?
"i lżejsze niż na ff"
Nikkor 200/2 - 2930 g
Fujinon 200/2 - 2265 g
Jest lżejszy?
"a tu kolejny raz widać"
Że nie za bardzo wiesz o czym piszesz.
Jeżeli potraktować produkt Fuji jako odpowidnik 300/2.8 dla FF to:
Canon 300/2.8 - 2400g
Fuji 200/2.0 - 2265g - dużo lżej nie jest i cenowo też nie będą różnić się znacznie.
Według mnie Fuji uzupełnia swoją ofertę tworząc produkt podobny to tego co inni już mają (Canon, Nikon) i nie zdziwiłbym się gdyby akurat ten obiektyw krył FF.
@deel77
a o świetle się zapomniało? działeczka światła więcej z niczego się nie wzięła.
@deel77
"Jeżeli potraktować produkt Fuji jako odpowidnik 300/2.8 dla FF to:
Canon 300/2.8 - 2400g "
A Nikkor 300/2.8 2900 g, no i?
mate: zastanów i pomyśl czy ma sens porównanie obiektywów z innych epok, ten Nikkor jest o 8 lat starszy, zobacz np. jaka jest różnica w cenie i wadze Nikkora 300mm f/4 z 2015 r. i Olympusa 300mm f/4 z 2016 r. Sprawdź jak w przypadku Sony 400mm f/2.8 stosując nowe technologie można zmniejszyć wagę obiektywu w stosunku do kilka lat starszych CiN.
Z ceną to ostro pojechali
link
link
Z apsc-c Fuji nie wyciśniesz tyle ile z FF z 300/2.8, a waga podobna link
@PDamian
Czasami się zastanawiam, czy ty w ogóle rejestrujesz treść linków, które wklejasz.
"Z ceną to ostro pojechali"
Ostro pojechali z ceną wyceniając swoje 2/200 + TC podobnie do tego ile kosztują 2/200 Canona i Nikona + TC?
Możesz przytoczyć swoją definicję "ostro pojechali"?
"FF z 300/2.8, a waga podobna"
U Nikona to tak średnio podobna. Przytoczysz wagi i rozmiary kompletnych zestawów, czy obiektywy same zdjęcia robią?
Nowe BIAŁE XF1.4X TC F2 WR Fuji link
z link
stare XF1.4X TC WR link
z link
Ceny link
link
Sony też ma soczewkę asferyczną link
Szybki jest, skubany.
@ad1216
Jaki sens ma porównanie szkła Olympusa na ten paznokieć m4/3 z obiektywem Nikona na cztery razy większą matrycę?
@ad1216
"zastanów i pomyśl czy ma sens porównanie obiektywów z innych epok, ten Nikkor jest o 8 lat starszy"
No właśnie te nowsze często są większe, bo wymagania wysokorozdzielczych sensorów są większe niż dla szkieł z czasów analoga czy matryc po kilka mpix. Popatrz sobie jak urosły przykładowo 50/1.4 od czasów prostych konstrukcji 7 soczewkowych po potężne szkła typu Otus 50/1.4, Sigma A 50/1.4 czy nowy Pentax 50/1.4, w innych ogniskowych jest podobnie.
Polecam poniższy link . Naprawdę wiele ładnych zdjęć
link
@tadeusz69
nie dajmy się ponieść - "ładne" to z jedno (men at work) max dwa tam są ;)
Wy porównujecie to do reporterskich supertele z C, N czy S, tymczasem moim zdaniem to raczej dla portrecistów mimo białego koloru. Powód powstania moim zdaniem może być podobny co obiektywy 200/2, które od dawna mają C, N.
Nie my, tylko o to chodzi Fuji.
200/2 na FF do portretów -bardzo Tak,
ale 300/2.8 w tym zastosowaniu dla nielicznych.
Używam do tego 200/2 i "z doskoku" 180/2.3.
Przy tych dlyższych ciężko komunikować się z modele/ami. ;)
...choć są ludzie którzy portretują 400/2.8 -ale to egzotyka.
Fuji w nią by nie uderzało.
Matko boska link
z link
...
link
z link
Toż to będzie z podłączonym telekonwerterem odpowiednik pełno-klatkowego Canona EF 400mm f/4 DO IS II USM . Wymiarowo i wagowo obiektyw Canona jest nieco mniejszy lżejszy niż zestaw Fuji z telekonwerterem, ale cenowo Canon jest jakieś 1000 euro droższy. Podoba mi się w nowym obiektywie Fuji funkcja "FOCUS PRESET", także to, że już fabrycznie stopka obiektywu jest kompatybilna z mocowaniem Arca-Swiss, i że dołączają w cenie właśnie telekonwerter. Jak Fuji jeszcze nieco poprawi śledzący autofokus w swoich aparatach, to z tym obiektywem będzie można iść na fruwające ptaki.
mate: Jasne 85 mm czy 50 mm to zupełnie inna liga jeśli chodzi o ciężar i w tym przypadku zwiększenie wagi nikomu nie przeszkadza bo ciągle są na tyle lekkie, że można nimi swobodnie robić zdjęcia z ręki.
Ciekawe jakie ta haubica ma kolo obrazowe.... ledwo ponad APS-C, czy moze raczej ciut ponizej fujikowego "MF"....
Porównać to można do 300/2.8 na FF tylko i wyłącznie,a el pod względem kątów widzenia i GO. Niestety to Fuji a w tym systemie sa problemy 1 trwałość i 2 AF w ciężkich warunkach .. WG mnie trzeba być bardzo bogatym i rozrzutnym żeby bawić się w tak drogie eksperymenty.
pisze to jako wku....ny użytkownik nikona, porównywanie zdjęcia obietnicy do obiektywu kultowego który jest już na rynku ( ostatnia wersja) ponad 8 lat, o którym większość świadomych fotografów zawodowych marzy, a CI co nie marzą to go mają 200/2 to absurd. To nie jest tylko kwestia obrazka, dodatkowo i przede wszystkim 200mm ze światłem 2 na FF daje zupełnie inny efekt końcowy podczas pracy i te przeliczniki sa śmieszne .Fotograf który używa 200/2 na FF używa tak naprawdę określonej perspektywy ( kąt widzenia 12.3 o ) połączonej z mega płytka głębią ostrości która separuje obiekty od tła, więc wie doskonale że ten obiektyw nie jest żadnym odpowiednikiem 200/2 pod FF, bo daje kąt 8.1 i da zupełnie inną GO .
@waldi72
,,Podoba mi się w nowym obiektywie Fuji funkcja "FOCUS PRESET","
Wyobraź sobie że canon w 1987r już miał :D. Podobnie jak szkła 300 2.8 czy rok później 200 1.8...
Focus Preset to na prawdę przełom w wykonaniu fuji...