Nikon D3s - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Jeśli wyłączymy redukcję szumów w Nikonie D3s, to tak jak widzieliśmy w poprzednim rozdziale, szum stanie się widoczny na zdjęciach, kiedy będziemy używać czułości rzędu ISO 3200 i wyższych. Przy wspomnianym ISO 3200 poziom szumu przekracza wartość 1%, co pokazuje poniższy wykres. Na nim widać także małe załamanie po ISO 12800, bo powyżej tej wartości zaczynają się czułości programowe (sztucznie generowane). Tak więc mimo wyłączenia redukcji szumów, ona na zdjęciach JPEG i tak nam będzie działać, choć w małym stopniu.
W Nikonie D3s mamy do dyspozycji 3 stopnie (LOW, NORM, HIGH) redukcji
szumów w przypadku stosowania wysokich ISO i redukcję zakłóceń przy
długich ekspozycjach. Efekty działania redukcji szumów dla największej
natywnej czułości 12800 ISO można zobaczyć porównując poniższe wycinki
zdjęć.
12800 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Oceńmy teraz zdjęcia RAW. Nikon D3s może zapisywać je w postaci 12- lub
14-bitowej. W trakcie testów posługiwaliśmy się plikami 14-bitowymi,
które wywołaliśmy programem dcraw do postaci 8-bitowej, co
pokazujemy na wycinkach i wykresie szumu poniżej oraz 16-bitowej, dla
której policzyliśmy tylko wartość szumu.
Zanim zaczniemy porównywać reporterskie lustrzanki warto sobie przypomnieć ich natywne zakresy czułości:
- ISO 200–12800 – Nikon D3s,
- ISO 100–12800 – Canon 1D Mark IV,
- ISO 200–6400 – Nikon D3,
- ISO 100–3200 – Canon 1D Mark III.
50 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
12800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
51200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
102400 ISO | |||
|
|
||
|
|
Jakość zdjęć RAW z Nikona D3s prezentuje się bardzo dobrze na tle
poprzednika i konkurencji, którą stanowi Canon 1D Mark IV. Na zdjęciach
z D3s szum staje się widoczny w okolicach czułości ISO 1600, czyli
podobnie jak w przypadku Mark IV, ale w przeciwieństwie do niego,
wolniej rośnie. To sprawia, że pod względem ilości szumu na ISO 12800
przewaga Nikona jest rzędu 1 EV, a na ISO 51200 nawet 1.5 EV.
Maksymalne czułości w Nikonie D3s wyglądają na o wiele bardziej użyteczne niż w Canonie 1D Mark IV. Ważne jest też, że nowy D3s oferuje więcej niż poprzednik D3. Poziom szumów w tych dwóch Nikonach, przy wysokich czułościach, różni się na korzyść D3s o około 1 EV. Jest to zatem godny następca modelu D3, wbrew temu co sugerowałaby sama specyfikacja.
Z czystej ciekawości sprawdziliśmy jak zdjęcia na najwyższej, natywnej czułości z Nikona D3s i Canona 1D Mark IV wyglądają po wywołaniu ich chyba najpopularniejszym komercyjnym programem Adobe Lightroom. Poza wywołaniem, przy zerowym wyostrzeniu i wyłączonej redukcji szumów, wyeksportowaliśmy również zdjęcia scenki z ustawioną maksymalną redukcją szumów. Następnie 16-megapikselowe zdjęcia z Canona, przeskalowaliśmy bez wyostrzenia do rozdzielczości takiej jaką ma Nikon D3s, czyli 12-milionów pikseli i rozdzielczości nieco ponad 7 milionów pikseli, która odpowiada gęstości upakowania 12-megapikseli na pełnoklatkowej matrycy Nikona.
12800 ISO, Lightroom, NR OFF | |||
|
|||
|
|||
12800 ISO, Lightroom, NR 100% | |||
|
|||
|
|||
12800 ISO, Lightroom, NR 100%, przeskalowane do 12 MPix | |||
|
|||
12800 ISO, Lightroom, NR 100%, przeskalowane do 7 MPix | |||
|
Szum na zdjęciach z 1D Mark IV może dawać się bardziej we znaki niż w Nikonie D3s. Po odszumianiu daje się zauważyć utratę szczegółów na zdjęciach z Canona. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że pokazujemy tutaj najprostszy i szybki sposób redukcji szumów. Jeśli powyższe zdjęcia poddalibyśmy bardziej czasochłonnym i dokładnym obróbkom, wynik dla Canona, czy Nikona byłby pewnie lepszy.
Nie zmienia to jednak faktu, że na najwyższych czułościach lepiej radzi sobie Nikon D3s, a nie Canon 1D Mark IV. Trudno się temu dziwić, skoro gęstość pikseli w Canonie jest dużo wyższa niż w Nikonie. Gdybyśmy chcieli taką samą gęstość pikseli na matrycy APS-H co na pełnej klatce w D3s, to 1D Mark IV byłby aparatem 7-megapikselowym.
Na koniec jeszcze jedno porównanie zdjęć z Nikona D3s, tym razem do mRAW-ów z 1D Mark IV. Jak pamiętamy, jedną z korzyści 16-megapikselowej matrycy w reporterskim EOS-ie jest tryb mRAW zapisujący przeskalowane 9-megapikselowe RAW-y. Zdjęcia te charakteryzują się niskim szumem na wysokich czułościach i bardzo dobrą dynamiką tonalną na niskich. W zestawieniu z 12-megapikselowymi zdjęciami z D3s, mRAW-y wydają się charakteryzować podobnym poziomem szumu i lecz mniejszą ostrością.
50 ISO | |||
|
|
||
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
12800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
51200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
102400 ISO | |||
|
|
||
|
|
Darki
Przedstawimy teraz wyniki oparte o 3-minutowe ekspozycje wykonane bez dopływu światła. Zdjęcia JPEG są wprost z aparatu, natomiast RAW-y wywołane zostały programem dcraw, ale tak, aby uzyskać obraz jeszcze sprzed interpolacji.
Zdjęcia RAW w Nikonie D3s mogą być zapisywane w postaci 14-bitowej. Wartość ta odpowiada maksymalnemu poziomowi równemu 16384. Na histogramach przestawiających statystyki RAW-ów oraz na zdjęciach ukazujących strukturę szumu matrycy ograniczyliśmy się do przedziału od 0 do 1023. Wysokość pionowej osi histogramów pozostała stała i ma zakres zliczeń w pikselu od 0 do 100000.
Tak jak można było się spodziewać, RAW-y w Nikonie D3s poddawane są
manipulacjom zanim nastąpi interpolacja. Statystyka sygnału z matrycy
jest modyfikowana przez program czytający ten sygnał. Histogramy mają
kształt połówki dzwonu, a ich maksimum jest w zerze. Jest to zachowanie
niefizyczne i sugeruje, że przed zapisem zdjęcia sygnał jest redukowany.
Takie rzeczy krytykujemy nawet w najprostszych lustrzankach, tym
bardziej nie pochwalamy tego w modelu profesjonalnym jakim jest D3s.
Jeśli Canon i Sony mogą radzić sobie bez takich sztuczek, Nikon też
powinien spróbować.
Zaburzona statystyka w darkach z D3s nie daje nam więc miarodajnych wartości średniej sygnału ani odchylenia od tej wartości. Prezentujemy te dane jednak dla porządku poniżej.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 2 | 4 |
200 | 2 | 4 |
400 | 3 | 7 |
800 | 6 | 12 |
1600 | 12 | 23 |
3200 | 23 | 45 |
6400 | 45 | 85 |
12800 | 72 | 139 |
25600 | 198 | 343 |
51200 | 382 | 653 |
102400 | 785 | 1313 |