Nowe obiektywy Canon naszych rękach
Canon zasypał nas dziś nowościami, a dzięki zaproszeniu na konferencję do Londynu, już w chwile po premierze, mogliśmy nieco bliżej przyjrzeć się najnowszym obiektywom.
Canon RF 24-105 mm f/4L IS USM
Canon RF 24-105 mm f/4L IS USM to podstawowy obiektyw kitowy dla bezlusterkowca Canon EOS R. Obiektyw wyposażono w dwa pierścienie: do zmiany ogniskowej i manualnego ostrzenia, a także pierścień sterujący pozwalający na zmianę parametru zdefiniowanego wcześniej w korpusie. Może to być np. ISO lub wartość przysłony. Obiektyw wyposażono także w stabilizację optyczną, zatem na tubusie znalazł się przełącznik pozwalający na jej włączenie. Oprócz tego zastosowano dźwignię blokującą ogniskową na najszerszym kącie. Poniżej możecie zobaczyć, jak zmienia się jego rozmiar podczas zoomowania, a także obejrzeć zdjęcia porównujące go do Sony FE 24-70 f/4 podłączonego do A7III.Canon RF 28-70 mm f/2L USM
Canon RF 28-70 mm f/2L USM to alternatywa dla omawianego wcześniej 24-105 mm, która powstała z myślą o bardziej wymagających użytkownikach. W ofercie konkurencji nie znajdziemy tak jasnego pełnoklatkowego zooma o podobnym zakresie ogniskowych. Jak można było przypuszczać, obiektyw nie jest kompaktowy, a określenie go mianem ogromnego nie będzie nadużyciem z naszej strony. Na jego tubusie również znajdziemy dwa pierścienie, koło sterujące oraz blokadę ogniskowej na szerokim kącie. Zabrakło włącznika stabilizacji bowiem obiektyw nie został wyposażony w system IS. Tubus nieznacznie zwiększa swój rozmiar w miarę zbliżania się do najdłuższej ogniskowej, z czego z pewnością nie będą zadowoleni zawodowcy fotografujący w trudnych warunkach.Canon RF 50 mm f/1.2L USM
Canon postanowił być o krok przed Nikonem oraz Sony i uraczył nas 50-tką nie o świetle f/1.8 , czy f/1.4, ale f/1.2. Nie dziwi zatem fakt, że obiektyw waży prawie kilogram i jest ponad dwa razy cięższy od Nikona Z 50 mm f/1.8 S. Wielkością też nie powinien nikogo wprowadzać w kompleksy. Wystarczy spojrzeć na poniższe zdjęcia.Canon RF 35 mm f/1.8 IS STM Macro
Canon RF 35 mm f/1.8 IS STM Macro to zdecydowanie najlepiej prezentujący się z Canonem EOS R obiektyw. Tubus jest niewielki, cała konstrukcja bardzo lekka, a zapewniając ostrzenie z zaledwie 17 cm i maksymalną skalę odwzorowania 1:2 Canon znów poszedł o krok dalej niż konkurencja. Dodatkowo, na obiektywie znajdziemy pierścień sterujący, co wyróżnia wszystkie obiektywy Canon RF.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Canon RF 28-70 mm f/2L USM jest koszmarnie duzy.
Gdzieś ta idea małych lekkich i tanich bezluster chyba się skończyła...no może zwyjątkiem najtańszych modeli m4/3.
Bardzo duże te obiektywy,wyjątek stanowi 35 1.8 macro -- wiadomo ile kosztuje ?
szkła masakrycznych rozmiarów
Dzięki optyczne.pl za szybkie i treściwe sprawozdanie z tej konferencji - świetna robota.
Gdybym miał wejść w ten system to wystarczyły by mi te dwa fajne obiektywy. 50mm f1.2 i 35 macro.
I teraz sobie wyobraźcie jakiegoś leszcza z 28-70/2L stającego obok profesjonalisty z m4/3...
Strach nosić aparat na pasku z tym 28-70.
Duze objektywy? Przypnijcie szkła lejki i git.
@PDamian
"I teraz sobie wyobraźcie jakiegoś leszcza z 28-70/2L stającego obok profesjonalisty z m4/3..."
Czy wiesz, że obsesje można leczyć? Piszesz o m4/3 dosłownie pod każdym jednym artykułem, każdym ! Chyba każdy zdaje sobie sprawę z tego, że matryce m4/3 nie dorównują matrycom pełnoklatkowym, choćby pod względem szumów na wysokim ISO, ale to nie znaczy, że trzeba o tym ględzić 50 razy dziennie...
PDamian - tym co odróżnia leszcza od profesjonalisty nie jest aparat i obiektyw.
Ja pierd.. ten 28-70/2L wygląda jak litrowa puszka farby przypięta do aparatu :)
@Borat
Nie bez powodu na obiektywy zwykło się mówić słoje ;)
28-70 podpięty do tego EOSa R wygląda jak radziecki obiektyw zwierciadlany Maksutowa podpięty do Zenita. Reporterski zoom dla strong manów?
Tak poza tym, o co chodzi z tym pierścieniem sterującym? Co można za jego pomocą wysterować?
@Arek
Nie zgodzę się. Pewnych dziedzin fotografii nie da się zrobić m4/3 na poziomie nawet zbliżonym do tego, co można uzyskać za pomocą FF. W takim sporcie chcąc prezentować pewien poziom puszka FF z 300/400 2.8 jest warunkiem koniecznym(ale nie wystarczającym).
@Poprzedni wpis
Tak bardziej w odniesieniu do tego obiektywu, to samo będzie się tyczyć reporterki robionej po zmroku na naszych pięknych polskich ulicach, gdzie ISO 3200-12800 z takiego Canona R będzie wyglądać znacznie inaczej niż 6400-25600 z jakiejś puszki m4/3 połączanej z zoomem 2.8.
Moim zdaniem do bezlusterkowców idealne są nowoczesne szkła 1.8
producenci oferują na ogół albo koszmarnie wlelkie 1.2-1.4
Albo ciemne 2.8
2.8 to nie daje takiej GO jak lubią fani FF.
A 1.8 już daje taki efekt jak trzeba.
Gdy mam szkła 1.4 i tak na ogół je przymykam do 1.8-2.0
@Barnie
"Tak poza tym, o co chodzi z tym pierścieniem sterującym? Co można za jego pomocą wysterować?"
Przecież masz wyjaśnione w tekście. Np. pod ten pierścień można sobie podpiąć sterowanie przysłoną.
link
Co do rozmiarów, to przecież 24-105 jest (trochę, ale jednak) mniejszy i lżejszy od lustrzankowej Sigmy i Canona. Tak samo ten 35/1.8 w porównaniu z Tamronem 35/1.8 Di VC USD. Zoom 28-70/2 bezpośredniej konkurencji nie ma, więc trudno narzekać na rozmiary. Jedynie ten 50/1.2 jest większy i cięższy od eLki EF, zresztą ma 2x więcej soczewek.
W sumie w stosunku do lustrzankowego świata te premiery wnoszą wiele nowego.
tomek67
"Moim zdaniem do bezlusterkowców idealne są nowoczesne szkła 1.8
producenci oferują na ogół albo koszmarnie wlelkie 1.2-1.4
Albo ciemne 2.8
2.8 to nie daje takiej GO jak lubią fani FF.
A 1.8 już daje taki efekt jak trzeba.
Gdy mam szkła 1.4 i tak na ogół je przymykam do 1.8-2.0"
Zgadzam się. Ten Canon 1.2 i tak w znakomitej większości przypadków będzie domknięty właśnie do 1.8
Jedyna ogniskowa, gdzie moim zdaniem bardzo przydaje się 1.4 to 35mm. W jej przypadku ciemniejsze szkła bardzo mocno tracą na plastyce tła a przy 1.4 można pięknie wykorzystać tę ogniskową. Przy krótszych ogniskowych bokeh powoli zaczyna przeszkadzać a przy dłuższych tez z 1.8 jest wystarczający praktycznie do wszystkiego.
A w Canonie akurat na odwrót...
@mate
Rzeczywiście, jakoś mi to umknęło. Sterowanie przysłoną pierścieniem na obiektywie nie brzmi jakoś szczególnie rewolucyjnie :P ale z innymi parametrami brzmi jak całkiem ciekawe rozwiązanie, choć wydaje mi się, że może być dość łatwo przez przypadek przestawić wartości tychże...
To fajnie, że nowoczesne obiektywy (nie tylko Canon) nie mają pierścienia zmiany przysłony.
A jeszcze fajniej, że mają trzeci pierścień, który można skonfigurować do zmiany przysłony.
Gdyby to sterowanie przysłoną z obiektywu było bezstopniowe to mógłby być niezły ukłon dla filmowców. Jeśli będzie stopniowe bez przełącznika to raczej sztuka dla sztuki.. Równie dobrze mogłoby to być kółko na body. Oh wait... - nie ma takiego.. no tak
Przy tej wadze, 28-70, nie wiem czy nie lepiej mieć dwa korpusy ze stałkami f/2. Zawsze to jeden slot na kartę pamięci więcej ;)
Canon !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jak patrze na Twoja premiere to chce mi sie wyc z zalu.
Fan Nikona.
@grzegorz_maj
Z jednej strony do pokrycia zakresu 28-70 może to mieć sens, ale na 3 korpusy już się nie da robić zdjęć :P
35/1.8 ma większą soczewkę z tyłu niż z przodu :)
@Barnie
"Sterowanie przysłoną pierścieniem na obiektywie nie brzmi jakoś szczególnie rewolucyjnie"
W porównaniu do szkieł EF brzmi, bo cały bagnet EF opierał się na pełnej komunikacji elektrycznej i właśnie sterowaniem przysłoną z poziomu korpusu.
Olympus i Sony wyglądają dużo ładniej, zarówno od Nikona jak i Canona.
Arku, czy będzie jeszcze materiał o EF-M 32?
PS
Seria szkieł RF jest imponująca (ze wszech miar), ale podobnie jak u Nikona - jakaś taka dekadencka... ;)
Bahrd - nie wiem :) Robert jest w Londynie i nie wiem co w ręce złapie. Teraz mają jakieś warsztaty plenerowe i robią zdjęcia. Aparaty i szkła są podobno na tyle bliskie produkcyjnym, że będzie je można pokazać. Ale nie wiem, z których konkretnie.
@Fotoreporter
5 września 2018, 14:24
@Arek
Nie zgodzę się. Pewnych dziedzin fotografii nie da się zrobić m4/3 na poziomie nawet zbliżonym do tego, co można uzyskać za pomocą FF. W takim sporcie chcąc prezentować pewien poziom puszka FF z 300/400 2.8 jest warunkiem koniecznym(ale nie wystarczającym).
Czyli posiadanie FF i lunety jak 400 2.8 czyni mnie PRO? =D
@dARTi: "Równie dobrze mogłoby to być kółko na body. Oh wait... - nie ma takiego.. no tak" - przyjrzyj się dobrze, są dwa kółka plus ten dotykowy gładzik. Do bezstopniowej przysłony akurat jak znalazł. O ile będą obiektywy oferujące elektroniczną, bezstopniową przysłonę...
@BeautySensitive
Nie czyni, wynika to z podstaw logiki zawartych w moim poprzednim wpisie :P
Dla rozjaśnienia sytuacji: link
Z pełna odpowiedzialnością mogę natomiast powiedzieć, że PRO nie zostaniesz robiąc sport Olympusem i startując od zera.
Fakt tego, że Olympusem czasami uda zrobić się przyzwoite zdjęcie nic nie znaczy, bo zestawem D7000+ 14 2.8(gorszym od współczesnych m4/3) można popełnić na przykład coś takiego: link ale jedno zdjęcie nie spowoduje, że dany sprzęt stanie się dobry, czy też będzie się nadawał do danej dziedziny fotografii.
BeautySensitive
5 września 2018, 15:55
Czyli posiadanie FF i lunety jak 400 2.8 czyni mnie PRO? =D
------------------------------------
Narzędzia nie maja znaczenia
- PRO stajesz się, gdy zarabiasz na życie fotografią a możesz ją robić nawet archaicznym Lomo, lub aparatem z XIX wieku.
- Artystą stajesz się, gdy profesjonalni krytycy tak stwierdzą. Wiem z pozoru durne, ale prawdziwe. ;)
- Snobem i leszczem jesteś, gdy myślisz, ze jakiś sprzęt zrobi z Cibie PRO, lub artystę.
@ansuz
"Narzędzia nie maja znaczenia "
Kłamstwo powtarzane 1000 razy nie stanie się prawdą ;)
Są dziedziny fotografii, w których bez odpowiedniego sprzętu nie osiągniesz niczego, ani nie stworzysz żadnych sensownych zdjęć.
@Fotoreporter
Kolego, pewnie robisz dobre zdjęcia i czeszesz za nie gruby hajs, ale z czytaniem ze zrozumieniem to już troszkę gorzej, może potrzebujesz lepszego monitora? :P
Oczywiście, że narzędzia nie maja znaczenia, aby stać się PRO, lub artystą a o tym powyżej pisałem. Każde narzędzie nadaje się do jakiejś pracy a gdy brak Ci konkretnego narzędzia to nie wykonasz tej pracy, ale możesz robić tysiące innych prac, do których masz narzędzia.
Gdy brak Ci aparatu wodoodpornego, to nie zrobisz sesji podwodnej, ale nadal możesz tłuc fotki stopowe, lub reportaże. Nadal możesz być artystą, chociaż sesji podwodnej nie zrobisz za ch.... Rozumiesz przykład? ;)
Ciekawe czy canon wprowadzi do tego systemu jeszcze kiedyś jakieś inne szkła?
Tak
@Fotoreporter
Kolego, nazwałeś siebie fotoreporterem w domyśle zawodowcem i chcesz mi powiedzieć, że gdyby by Ci ukradli bagaż na lotnisku, ze wszystkimi Twoimi "lunetami" to nie zrobiłbyś dobrego fotoreportażu "małpką" kupiona w sklepie na tym lotnisku???
Moim skromnym zdaniem, każdy prawdziwy FOTOREPORTER przywiózłby z wyprawy świetne zdjęcia, zrobione nawet "małpka", pomimo tego, że nie było by wśród nich takich z papierową głębią ostrości, jakich już jest miliony w bankach fotograficznych.
Kolego, brak jasnej "lunety" to jedynie NIEDOGODNOŚĆ a nie dramat.
@ansuz
Weź sobie małpkę ze sklepu i idź fotografować mecz ligi mistrzów :)
@Borat
Dobry przykład MUSI być przerysowany, podobnie jest z tą "małpką", która jest skrajnie niekorzystną sytuacją w której może znaleźć się każdy PRO.
Czy mając akredytację wstydziłbyś się robić fotki "małpką" na poważnej imprezie sportowej w miejscu dla akredytowanych reporterów? Przecież mógłbyś przykleić kartkę z wyjaśnieniem, że ukradli Ci sprzęt za 40 tys, lub 60tys USD ;)))
...albo przykleić na plecach wyciąg z konta, że Cię stać na taki sprzęt, tylko akurat zapomniałeś spakować, lub ukradli na lotnisku. ;))))
@ansuz
Nie, nie zrobiłbym tą małpką sensownych zdjęć, nikt by nie zrobił.
Gdybym teoretycznie był zmuszony do robienia zdjęć na meczu małpką, to po prostu napisałbym do organizatorów jak wygląda sytuacja i przeprosił za nieobecność, a czas ten spędził bardziej produktywnie, np na zwiedzaniu miasta.
@Fotoreporter
Wybacz, to tylko skrajne przykłady, akademicka retoryka i niewinna drwina. Absolutnie nie zamierzałem nikogo dezawuować, ani urazić, gdyż ja sam również nie jestem doskonały i często łapie się na tym co dzisiaj zarzuciłem innym kolegom z forum, ale...
...ale gdybym był wydawcą a mój dobry reporter napisał mi maila, że po ostrej imprezie zaspał na samolot i nie będzie fotek z wielkiej imprezy sportowej, to zacisnąłbym zęby, rozbiłbym monitor o komputer a potem dałbym mu ostatnią szansę, ale gdyby napisami, że ukradli mu sprzęt na lotnisku a on nawet nie spróbował robić zdjęć "małpką" zakupioną w kiosku, to wyleciałby na zbity pysk od razu.
(Jeszcze raz bez urazy to tylko retoryka i przykłady z d...) ;)
@ansuz
Wypadałoby teraz zadać to pytanie, jakie masz doświadczenie w fotografii reporterskiej i sportowej?
Podobaja mi sie te obiektywy, ladny projekt obudowy.
50mm 1.2 nie jest wcale duza, Widac fanbojstwo niektorym mocno uderzylo do glowy, bo taka wychwalana sigma art 50mm ma bardzo zblizona wage i rozmiary, a nie jest to 1.2.
Canon znowu bedzie mial najlepsza szklarnie i najciekawsze projekty. Nikon grzeznie w standardach 24-70 2.8 i podobnych, a canon ma najlepsze zoomy dostepne przez przejciowke bez efektow ubocznych i moze skupic sie na czym co faktycznie stanowi wartosc dodana.
@Fotoreporter
Żadne, natomiast mam spore doświadczenia "wydawnicze" i reklamowe.
Od bardzo dawna fotografia jest tylko moim hobby a kiedyś bardziej był elementem grafik, niż samodzielną pracą. Jednak kilku moich znajomych żyje tylko z fotografii.
A te zdjęcia z Sony i Olympusem to po to, żeby pokazać, że Canon R to jednak wielki kloc ? :D
@ansuz
Nie uważasz, że wypowiadanie się na temat fotografii sportowej i tego, co można uzyskać jakim sprzętem nie mając o tym absolutnie żadnego pojęcia nie świadczy dobrze o autorze tych słów?
Jaki też szanujący się wydawca opublikowałby zdjęcia wyglądające znacznie gorzej niż trzykrotnie zjedzona i wydalona konserwa turystyczna? Warto wspomnieć, że "dobre" zdjęcia można kupić w jednej z kilku agencji foto.
Buahaha, premiera małoobrazkowego bezlusterkowca Canona a w komentarzach udowadnianie, że Olympusem nie da się robić zdjęć na stadionie.
Ależ niektórym na łeb to m4/3 padło.
@tripper
Tak długo, jak będą pojawiać się tego typu kłamliwe artykuły: link tak długo szambo będzie wybijać.
Buahahaha, to teraz już informacja o promocji Olympusa jest kłamliwa?
[A] - Olympus daje cashback
[F] - Kłamstwo, Olympusa nie da się używać do fotografii sportowej
[W] - ...
[T] - Buahahahaha
@tripper
Czytałeś co jest głębiej w artykule? Bo tam już lecą srogie kłamstwa.
Fotoreporter
5 września 2018, 20:02
@ansuz
Nie uważasz, że wypowiadanie się na temat fotografii sportowej i tego, co można uzyskać jakim sprzętem nie mając o tym absolutnie żadnego pojęcia nie świadczy dobrze o autorze tych słów?
----------------------------------------------
Kolego, zapewne 90% wypowiadających się na forum ludzi ma nikłe pojecie o dziedzinach o których dyskutuje. Ty często wypowiadasz się na tematy ekonomiczne w odniesieniu do produkcji sprzętu fotograficznego, lub omawiasz tematy optyczne, chociaż zdecydowanie nie jesteś optykiem. To urok forum publicznego. Ja mógłbym zawodowo wielu z Was uczyć kompozycji, psychofizjologii widzenia, odbioru kolorów, technik graficznych (w tym fotograficznych), przygotowania zdjęć do druku, technik drukarskich, retuszy, kolaży, organizowania wydawnictw, etc...
Fakt, że kompletnie nie mam doświadczenia w produkcji zdjęć sportowych a szczególnie skoków narciarskich wykonywanych przed południem na średniej wysokości skoczni, ale DOSKONALE wiem, jakiego materiału potrzebuje grafik w redakcji, drukarz, czy wydawca i wiem, że jakość techniczna zdjęć z "małpki" jest wystarczająca do 90% zastosowań w mediach (co innego reklama, o której zapewne Ty nie masz pojęcia, tam 99% zdjęć musi być DOSKONAŁE technicznie.)
Zanim wiec zaczniesz pochopnie oceniać ludzi, mówiąc z góry z pozycji fotoreportera przemyśl, czy na pewno wiesz więcej...;) Pozdro
Fotoreporter
5 września 2018, 20:02
Gdybym teoretycznie był zmuszony do robienia zdjęć na meczu małpką, to po prostu napisałbym do organizatorów jak wygląda sytuacja i przeprosił za nieobecność, a czas ten spędził bardziej produktywnie, np na zwiedzaniu miasta.
----------------------------------------
...na zakończenie tematu. Was "producentów zdjęć" graficy, drukarze i wydawcy potrzebują głównie dlatego, że praca profesjonalnego grafika jest zbyt droga i nie można sobie pozwolić na kreowanie obrazów wirtualnych, rysunków, obrazów, czy innych grafik. Dobry grafik jest w stanie skorygować każdy błąd w pracy "producenta zdjęć", zwanego potocznie fotografem a nawet zrobić stand A1 z wykorzystaniem odbitki zdjęcia A5, (jakieś FULL HD). Wymagamy dobrych zdjęć nie dlatego, że są konieczne, ale dlatego, że są WIELOKROTNIE TAŃSZE od pracy grafika poświęconej na ich obróbkę!
Tuz po uczelni, gdy jeszcze byłam mało doświadczonym leszczem, sam robiłem sporo zdjęć do prac graficznych, które wykonywałem, na zlecenia, nawet aranżowałem samodzielnie sesje, jednak szybko odkryłem, że moja praca jest zbyt droga aby zajmować się produkcją zdjęć i zacząłem je zlecać fotografom PRO, opisując każdy szczegół kompozycji, oświetlenie, czy ilość ujęć. (Od tamtego czasu fotki robię tylko dla siebie do szuflady.)
Piszę Ci to kolego, abyś zszedł na ziemię ze swoich "boskich" pozycji reportera PRO, gdyż jesteś TYLKO tanim , samobieżnym narzędziem, które dostarcza materiał wyjściowy do redakcji, gdzie PROFESJONALNIE WYKSZTAŁCENI, graficy, drukarze i wydawcy używają ich jako ilustracji. Dlatego, gdyby jakiś "producent" fotografii sportowych napisał mi mail, że zwiedza miasto, zamiast kupioną "małpka" robić fotki, to musiałby szukać innej pracy.
"Nowe obiektywy Canon naszych rękach"
brakuje "w" w tytule :-)
Nie mówiąc już o tym, że zdanie "Dobry grafik jest w stanie skorygować każdy błąd w pracy "producenta zdjęć"" Świadczy o tym, że nie masz absolutnie żadnego pojęcia ani o fotografii ani o grafice.
@"Fotoreporter"
Widzę, że ciebie taki zawodowy fotoreporter, jak ze mnie kierowca Formuły1 a braki zawodowe nadrabiasz agresją, konfabulacjami i knajackim językiem.
Dobry grafik jest w stanie "zdjąć" okulary modelce w Photoshopie, lub dosłownie "domalować" policzek wypalony światłem, gdy nie ma czasu na powtórzenie sesji a drukarnia czeka na świecenia. Dobry grafik nawet bez aparatu namaluje modelkę i przygotuje do druku w wysokiej jakości, do materiałów reklamowych. Natomiast leszcz obwieszony drogim sprzętem i onanizujący się punktami autofokusa, lustrem lub jego brakiem, albo marką sprzętu to zwykły amator z kompleksami.
Zawodowiec fotograf jest "PRO" dlatego, że zrealizuje każde zlecenie, którego sie podjął nawet, gdy ukradną mu sprzęt, aresztują na 24 godziny, poderwie super laskę, czy złamie nogę. PRO oznacza, ze możesz mu zaufać, zlecić i nie martwisz się już zlecona pracę.
@ansuz
Naprawdę nie zdajesz sobie sprawy z tego, tego że to, co tutaj wypisujesz to urojenia kogoś nie do końca zdrowego psychicznie?
Nigdy się tymi dziedzinami fotografii nie zajmowałeś, nie masz pojęcia jak wygląda w ich przypadku rynek, jakie rezultaty umożliwia jaki sprzęt, prawdopodobnie w życiu nie trzymałeś sprzętu odpowiedniego do dziedzin fotografii o których tutaj rozmawiamy, ale jednak musisz produkować swoje wysrywy nie mając nic wspólnego z rzeczywistością... dlaczego?
Akurat w ten weekend na meczu rozmawiałem z właścicielem jednej z największych agencji agencji foto, który min fotografował ten mundial. Zeszliśmy też na temat sprzętu potrzebnego do fotografowania sportu. Mogę tylko powiedzieć, że moje zdanie w tej kwestii było bardziej liberalne niż jego :P
@ansuz
"Dobry grafik jest w stanie "zdjąć" okulary modelce w Photoshopie, lub dosłownie "domalować" policzek wypalony światłem, gdy nie ma czasu na powtórzenie sesji a drukarnia czeka na świecenia."
hahaha serio mówisz, że do tego trzeba być dobrym grafikiem?? A takich dupereli nie robi uczący się asystent na stażu?
"Dobry grafik nawet bez aparatu namaluje modelkę i przygotuje do druku w wysokiej jakości," chyba malarz a efekt będzie tak realistyczny, że aż dupę urwie. Mam nadzieję, że chodziło Ci o coś innego niż "malowanie" modelki której grafik by nie "malował" a wkleił ze stoka.
Coś czuję, że dałeś się ponieść. W ogóle myślę, że dobry grafik wstydziłby się pisać o zdejmowaniu okularów w fotoszopie bo takie "cuda" są w setce tutoriali na youtube a poziom trudności zabiegu nie ma nic wspólnego z tym co w grafice jest trudne Poza tym forma w jakiej piszesz, że fotografujący plebs może co najwyżej czyścić Ci buty panie profesjonalisto jest łagodnie mówiąc, żenująca.. Splendoru ma Ci to przysporzyć?
No z drugiej strony jeśli ocenić większość naszej rodzimej poligrafii (nie jestem fachowcem, więc nie wiem czy tak można nazwać to co widuje się w empiku na półkach) jest na takim poziomie, że szczytem umiejętności grafików chyba faktycznie jest szparowanie i wycinanie okularów czy domalowywanie policzków. Bo na porządny retusz nie ma co liczyć (ten widuje się tylko w wyjątkowo drogich reklamach ambitnych marek) a już o estetyce, kompozycji, typografii i innych nawet nie ma co wspominać.
Smutne, że dopiero na półce z zagranicznymi materiałami można wyszukać pozycje od których oko nie boli a czasami nawet można się zachwycić formą. Zdarza mi się zasiąść w saloniku prasowym i przeglądać takie pozycje dla samego cieszenia wzroku tym jak można to robić. I tak - to jest sztuka, gdzie każdy kolor, font, grafika czy fotografia wręcz krzyczy: jestem idealnie dopasowana do tego miejsca i treści!! Ale to taka smutna mniejszość...
@dARTi
1 Przeczytaj rozwój rozwój całej dyskusji, początkowo rozmawiałem z nim jak z dobrym kolegą, ale zaczął mnie irytować nie rozumiejąc tego co do niego pisałem, wiec zacząłem rozmawiać z nim jak z pracownikiem. Potem nawet naubliżał mi wulgarnym językiem (Optyczni niepotrzebnie usunęli ten post, przecież nie jestem małą dziewczynką, ani obrażalskim gó*niarzem)
2 Podałem jemu najprostsze przykłady rzemiosła grafika, ale i tak w to nie uwierzył, traktując jak Indianin znad Amazonki traktuje radio, lub telefon. Przecież to on napisał:
"zdanie "Dobry grafik jest w stanie skorygować każdy błąd w pracy "producenta zdjęć"" Świadczy o tym, że nie masz absolutnie żadnego pojęcia ani o fotografii ani o grafice."
Powiedz szczerze, nie zirytował byś się wykwitem takiej ignorancji?
3 Splendoru nie szukam, gdybym lubił poklepywanie po plecach i pływanie z nurtem był bym w tym świecie lewakiem a tak nie jest...
...gdybym napisał jemu do czego tak naprawdę zdolny jest dobry grafik to pajac wysłałby mnie do wariatkowa, tacy ludzie jak on właśnie w ten sposób reagują na "Teorię Strun", lub gdy usłyszą o mechanice kwantowej i kocie Schrödingera ;)
(Ludzi trzeba traktować tak jak zasługują a nie każdego po równo)
Co tu gadać, dobry grafik zastąpi każdego fotografa. :P
@dARTi
6 września 2018, 18:16
...chyba malarz a efekt będzie tak realistyczny, że aż dupę urwie. Mam nadzieję, że chodziło Ci o coś innego niż "malowanie" modelki której grafik by nie "malował" a wkleił ze stoka.
-------------------------------------
Nidy w szkole nie robiłeś fotorealistycznych grafik za pomocą aerografu???
Wyglądają jak zdjęcie a po zeskanowaniu i pomniejszeniu o 50% oddałbyś własna nerkę twierdząc, że to zdjęcie.:)
Oczywiście wymaga to czasu, ale jest calkowicie realne i nieporównanie taniej jest zamówić sesję zdjęciową u fotografa PRO.
Sklejanie modelki z kilku, lub kilkunastu modelek stokowych to norma...;)
@ansuz
"Nidy w szkole nie robiłeś fotorealistycznych grafik za pomocą aerografu???
Wyglądają jak zdjęcie a po zeskanowaniu i pomniejszeniu o 50% oddałbyś własna nerkę twierdząc, że to zdjęcie.:)"
Nie. Osobiście nigdy nie trzymałem w ręku aerografu ale wiem, że i za pomocą "zwykłego" ołówka można narysować fotorealistyczny obrazek, przy czym zapewne niekoniecznie taka umiejętność jest nieodzowna dla grafika ;)
"Oczywiście wymaga to czasu, ale jest calkowicie realne i nieporównanie taniej jest zamówić sesję zdjęciową u fotografa PRO."
I właśnie z tegoż powodu podaję w wątpliwość, że jakikolwiek grafik kiedykolwiek musiał narysować modelkę bo zlecony fotograf spartaczył robotę :)
"Sklejanie modelki z kilku, lub kilkunastu modelek stokowych to norma...;)"
niestety też często zdarza się, że w wyniku takich praktyk widuje się niezłe kwiatki i to wcale nie w taniej bulwarówce ;)
Fakt, nie widziałem wcześniejszej dyskusji więc mogę być lekko nieobiektywny.
dARTi
Nie. Osobiście nigdy nie trzymałem w ręku aerografu ale wiem, że i za pomocą "zwykłego" ołówka można narysować fotorealistyczny obrazek, przy czym zapewne niekoniecznie taka umiejętność jest nieodzowna dla grafika ;)
-----------------------------------
Takie prezentacje (grafiki reklamowe) aerografem robiliśmy na każdy semestr...;)))
Ołówek nie służy do "katowania" hiperrealistycznych "rysunów", gdyż zatracasz jego podstawowe właściwości, nadające dynamikę i ekspresje pracom. Katowanie rysunków za pomocą ołówka zawsze było traktowane jako faux pas. Po za tym to jest praca w jednym kolorze a aerograf jest tworzy DOSŁOWNIE zdjęcia!
Przecież praca z Photoshopem to dla grafika (znającego doskonale historię sztuki, potrafiącego rzeźbić, malować, rysować, znającego dziesiątki technik graficznych) to jedynie doraźne źródło dochodu i sposób na praktykę zawodową po ukończeniu ASP. Żaden grafik nie zmarnuje telnetu i życia będąc biologicznym łącznikiem tabletu i Photoshopa. Prędzej czy później grafika warsztatowa skusi takiego człowieka, lub rozkręci własny biznes. ;)
@ansuz: „co innego reklama, o której zapewne Ty nie masz pojęcia, tam 99% zdjęć musi być DOSKONAŁE technicznie.” - hahaha! Teraz nie pozostaje mi nic innego niż zacytować Ciebie: „Kolego, zapewne 90% wypowiadających się na forum ludzi ma nikłe pojecie o dziedzinach o których dyskutuje.”. Ta wypowiedź o zdjęciach reklamowych jest równie niezasadna, co wypowiedzi @fotoreportera o sprzęcie foto, przez jego wąski pryzmat stadionowo-sportowy. Podobnie jak on najwyraźniej zamknąłeś się w swojej bańce.
@komor
Troszkę przesadziłem, ale już nie chce mi się argumentować, wygadałem się na forum jak nigdy dotąd, za najbliższe pół roku, teraz poczytam co Wy piszecie.;)))
@mate
"Po pierwsze nawet amator zauważy wyciepanie znacznej części kadru w trybie filmowym."
Czytaj ze zrozumieniem. Amator nie będzie filmował w 4K. Dotarło? Z wielu względów to nie jest aparat dla kogoś kto chce filmować w 4K. Oczywiście możesz to nadal powtarzać tak samo jak to że Kartagina powinna zostać zburzona przy każdej swojej kolejne j wypowiedzi ale dajesz w ten sposób tylko i wyłącznie świadectwo sobie.
""na stronie Sony ani w salonach nic takiego nigdy nie widziałem."
Sigm, Tamronów, Samyangów czy Tokin też nie uświadczysz na stronie Sony. "
Czyli jednak dobrze mi się wydawało System Sony nie obejmuje takich adapterów. Czyli moje zdanie było prawdziwe - jest to pierwszy system z takimi adapterami.
@RobKoz: "Amator nie będzie filmował w 4K. Dotarło? " -- czemu? Teraz nawet komórką można filmować w 4K, jak ktoś ma telewizor 4K, to tym bardziej może chcieć. Poza tym, gdyby chociaż to Full HD było w Canonie tak ostre i klarowne jak u konkurencji, to ewentualnie można olać 4K - dobra, mamy dobry materiał Full HD. Sęk w tym, że nawet Full HD z Canonów nie jest krystalicznie ostre. Przynajmniej z niektórych, może nie ze wszystkich.
@RobKoz
"Czytaj ze zrozumieniem. Amator nie będzie filmował w 4K. Dotarło?"
Bo jeden pajac na Optyczne tak napisał w komentarzach? Jakoś popularne serwisy wideo nie potwierdzają twoich rewelacji.
"Czyli moje zdanie było prawdziwe - jest to pierwszy system z takimi adapterami."
System to jest wszystko, co jest kompatybilne z danym mocowaniem, a adaptery do filtrów drop-in na bagnet E są dostępne od kilku lat.