Aparaty i obiektywy Panasonic LUMIX S zza szyby
Dzięki uprzejmości firmy Panasonic, na dzień przed oficjalnym otwarciem mogliśmy zwiedzić stoisko tego japońskiego producenta na targach Photokina. Oczywiście nie mogło na nim zabraknąć pełnoklatkowych bezlusterkowców LUMIX S1 i S1R, a także obiektywów systemowych.
Już podczas konferencji poświęconej nowym produktom dość często używano określenia „…are developing…”, co oznaczało, iż aparaty oraz obiektywy wciąż są w fazie dopracowywania i nie zobaczymy raczej finalnych egzemplarzy. Na stoisku mogliśmy więc oglądać je jedynie w gablotach i dowiedzieliśmy się, że wersje produkcyjne powinny pojawić się dopiero na początku przyszłego roku.
Mimo że oglądałem Lumiksy S1 i S1R tylko przez szybę, to trzeba przyznać, iż aparaty zrobiły na mnie bardzo dobre wrażenie. Ma na to wpływ zastosowany układ przycisków i manipulatorów. Widać, że projektanci dość mocno przyłożyli się do swojej pracy i postanowili stworzyć aparaty, które pod względem użytkowym zadowolą najbardziej wymagających użytkowników. Nie zdecydowano się tu, tak jak w przypadku Canona EOS R, na stosowanie jakiś nowych pomysłów, a postawiono na znane i sprawdzone rozwiązania. W rezultacie rzut oka na korpus wystarcza, aby zorientować się w jego obsłudze. Na obudowie znalazły się bowiem przyciski i manipulatory odpowiedzialne za zmianę wszystkich najważniejszych parametrów, co z pewnością docenią bardziej konserwatywni fotografowie. Część guzików nie została podpisana, więc prawdopodobnie będą one konfigurowalne z poziomu menu. Nie zabrakło też trzech kół sterujących oraz kilku dźwigni i dżojstika. Na korpusie znalazł się także przycisk Q, który zapewne wyświetli menu podręczne, a duży monochromatyczny ekran umieszczony na górnej ściance staje się już niemal standardem w tej klasie aparatów. Trudno mi jakoś szerzej wypowiedzieć się na temat walorów użytkowych nowych Lumiksów, ale muszę przyznać, że zza szyby zachęcają bardzo mocno do bliższego poznania.
Warto też dodać, że zarówno 47-megapikselowy Panasonic LUMIX S1R jak i 24-megapikselowy S1 zostały zamknięte w tym samym korpusie.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
"Na początku poznaliśmy trzy modele: 50 mm f/1.4 oraz 24-105 mm i 70-200 mm, a do końca przyszłego roku światło dzienne ujrzy aż siedem kolejnych produktów."
-najpierw poznajmy światło 24-105 mm i 70-200 mm. ; )
PDamian - to FF. Nie będziesz musiał przeliczać GO.
Klasyczny look, nawet nie wiem czy odrobinie nie siermiężny. No ale to pierwsza gen. Kółka nastaw są, klawiszologia wygląda znajomo, fajna muszla jeśli ktoś lubi wyraźnie odstającą (ja tak bo nie lubie policzkiem paciać po LCD).
Gibany ekran wygląda na łatwo wyciągalny i chyba działający tak jak w serii G/GH.
Co do faktury natomiast, to body trochę przypomina wydruki z mojej amatorskiej drukarki 3D. Chyba, że to złudzenie ;)
ps czy w kuluarach cokolwiek przebąkuje się o cenie? pod czy nad Sony?
Heh musiało minąć 10 lat żeby bezlustra powróciły do kształtów dobrych, starych lustrzanek.
Dzięki ekwiwalentowi otworu względnego można szacować możliwą do uzyskania jakość (zaszumienie i szczegółowość) zdjęć.
Jakoś profesjonaliści nie łyknęli m4/3,
a po ostatnich premierach w Olympusie muszą. mieć niezłą deprechę.
Tyle opowiadania o odcinaniu formatem 4/3 nieostrego obrazu rzutowanego przez obiektywy a dzisiaj Panas... FF.
Ciekawe czym na Photokina przeboje się Olek. ; )
No, ładne są :)
Jedna rzecz mnie zastanawia. Wyświetlacz jest ponoć ruchomy w 3 osiach/kierunkach, ale na zdjęciach nie widać klasycznego przegubu.
Oznacza to konstrukcję taką jak w Fuji X-T2/T3, coś w stylu X-T100, czy jeszcze co innego?
Kolejny kloc-system. A już miałem nadzieję, że Leica dołoży silniczki do M i wypuście wspólnie z Panasem :/
"silniczki do M"
: ))
Ciekawe, czy Sony w modelach które zaprezentują już wsadziło dodatkowy ekranik na górę...
Wyglądają jak G9. Co dobrze wróży, bo G9 akurat ma świetną ergonomię.
@ rauf
Gdzieś tu się przewinęła nutka melodii że to ma być system dla profesjonalistów. Zakładam, że będzie drogi, pewnie nawet wyraźnie droższy od rodziny Sony A7.
@zgred37, a niech będzie drogi (choć wątpie bo mają widełki przez Sony i CiN ustawione) wolę na rozwojowy projekt wyłożyć niż czekać do śmierci na knajackie manewry Canona...
Przecież ficzerów jest tam letko 2x tyle co R czy Z xD
Świetnie się prezentuje ten Panas. Zabawne, że lekceważona jeszcze do dziś firma od telewizorków i Playstation wyznaczyła kanon ( nomen omen ) formy nowej ery aparatów cyfrowych. Canon R się wyróżnia nieco bardziej zwartym i obłym designem, z mniejszą ilością odstających kółek, ale i tak to forma A7
Wygląda (moim zdaniem) na najładniejszą puszkę spośród wszystkich bezluster FF. Do tego ma normalny, duży górny wyświetlacz, jak normalnych puszkach FF. Mi już sie podoba :)
Szkła wyglądają trochę jak lustrzankowe (sigmy?) z dołożonym pierścieniem dystansującym :D
24-105 f/4 i 70-200 f/4 to są typowo amatorskie obiektywy. I od razu widać w którą stronę to będzie szło.
S1(R) zapewne będzie drogi ale raczej dlatego, że to wyższa seria, a nie że cały system ma być drogi.
Teraz przed Panasem trudna sztuka - jak "przerzucić" ludzi z m4/3 na L bez większych strat.
No i kolejne ważne pytanie - co zrobi Sigma jako współtwórca systemu? Obawiam się, że brak dedykowanych szkieł do Sony FE to nie był przypadek. Do Sony będą wersje lustrzankowe z "dospawaną" tulejką. Do L będą nowe, male, dedykowane obiektywy.
@staytuned
Playstation? :)
Raczej kamer (chyba kojarzysz Panavision), a to już temat bardzo mocno związany z obrazowaniem.
@tempor, koledze @staytuned chodzi o Sony, które wyznaczyło kanon wyglądu Fuji, Panasa...
@Marek_N
Sigma i małe obiektywy? Hmmm coś im ostatnio nie wychodzą...
To co obecnie robią do bezlusterkowców jest małe.
Chyba m43...
Krążek obrazowy dla APS-C. Obiektywy poniżej 50mm dla FF pewnie też były by wyraźnie mniejsze od lustrzankowych odpowiedników.
Niekoniecznie. To zależy od budowy. Sigma nie ma jakiejś niezwykłej technologii.
Jest to związane z odległością ostatniego elementu optycznego od matrycy. Przy krótkoogniskowych obiektywach powinien być on stosunkowo blisko.
To nie żadna niezwykła technologia, tylko realny problem projektowy, który powoduje większy rozmiar obiektywów przy systemach z duża odległością bazową (lustrzankach).
Poszukałem w sieci i sam sobie odpowiem:
Mechanika ekranu taka, jak w Fuji X-T2 i X-T3. Podoba mi się to!
Czy te matryce mają stabilizację, jeśli nie to Nikony nadal najlepsze.
Stare body Olympusa E-3 w nowym wydaniu:D
Sony zrobiło krok milowy, jeśli chodzi o bezlustra. Myślę, że to nie podlega dyskusji. Na początku było traktowane z przymrużeniem oka, a nawet ze śmiechem. Nagle okazało się, że użytkownicy Canonów i Nikonów zaczęli dostrzegać niesamowity potencjał w korpusach i szkłach Sony, co skutkowało w wielu przypadkach zmianą systemu.
Canon i Nikon nie mogąc sobie pozwolić na zostanie w tyle stworzyli własne korpusy - jednak jedna karta, Canon bez stabilizacji itd. Dlaczego? Bariery technologiczne czy wprowadzanie systemu na raty - zyski etc.? Dlaczego, skoro Sony ma w tej chwili świetny sprzęt, a a7R III bywa porównywana pod względem jakości obrazka do średniego formatu? Pytań wiele.
Panasonic również postanowił zdobyć rynek FF... ciekawe, jak to będzie wyglądało w przyszłości? Korpus wygląda bardzo interesująco, ale czy aby na pewno ma ergonomię GH5 lub G9? Mam wrażenie, że jest nieco niższy, a dla fotografów mających duże dłonie takie niuanse mogą mieć znaczenie. Osobiście chciałbym korpus mający możliwości a7 III i ergonomię Sony a99 lub Panasonic'a GH5 lub G9.
Sytuacja FF - niezwykle ciekawa. Rozmawiałem kiedyś z fotografem, który używa APS-C i wówczas powiedział, że chce iść w stronę średniego formatu. Co robi Fuji? No właśnie to: APS-C --> średni format.
Dużo się dzieje na rynku sprzętu fotograficznego i bardzo dobrze.
Nikon, Canon podjęli strategiczne decyzje: przejście na systemy bez lustra, gdyż technologia lustra doszła do ściany. Lepiej nie będzie, a kto się nie rozwija, ten się cofa. Chcąc utrzymać przy sobie dotychczasowych użytkowników robią to stopniowo, "ewolucyjnie", ale nie mają innego wyjścia.
Teraz Panasonic wybrał drogę, która pozwoli produkować lepszy sprzęt, bo z mikroobrazka dużo więcej wycisnąć się nie da.
Olympus i Ricoh? No cóż, wiele możliwości nie mają...
Szabla - jest tak jak piszesz.
Porównanie Sony a7 III i Panasonic G9 - znakomicie widać różnice w wielkości korpusu.
Link do fimu: link
Czy na dostosowanie waszej strony do smartfonów będziecie czekać do kolejnej cyfrowej rewolucji, czy połowa przyszłej dekady to już jednak realny termin? Przecież to jest wstyd, a dla czytelników udręka. Przypominam, ze to Wy jesteście dla nas, a nie odwrotnie. Proces rejestracji również absurdalny. Po uzupełnieniu wszystkich pól dostałem informację, że MUSZĘ zaakceptować e-maile reklamowe (to po co pytanie, czy chcę!?), po czym musiałem wpisywać wszystko od nowa. Nawet pole do pisania e-maila składa sie z dwóch różnych, po to, żeby na smartfonie nie bylo przecież za łatwo.
Kto poważny używa smartfonów? ;)
Czekałem na takiego mądralę. To pewnie jeden z tych tachających na wakacjach 3 torby obiektywow, 2 body z lampami i statyw. A na to wszystko rozkladasz laptopa, żeby pogodę sprawdzić. Jesteś taki poważny, zazdroszczę.
Mówi Ci coś znaczek ";)"?
@morbid86, trzeba było się nie rejestrować, mogłeś normalnie wylać swoje żale na onecie ;)
@Marek_N
"Teraz przed Panasem trudna sztuka - jak "przerzucić" ludzi z m4/3 na L bez większych strat. "
powolutku pewnie się uda :) Oczywiście wszyscy zawodowcy z optyczne.pl którzy mają m43 będą ostatnim bastionem prawdziwej fotografii.
@morbid86
"Przypominam, ze to Wy jesteście dla nas, a nie odwrotnie".
No proszę, (nie)typowy przedstawiciel roszczeniowych millenialsów. Nie potrafiący chyba korzystać ani z komputera, ani nawet ze smartfona (o trybie czytania słyszał?). Zapłaciłeś za dostęp, że czegoś żądasz? To nie jest organizacja charytatywna. Dla kilku komórkowych desperatów, nikt nie będzie przerabiał silnika strony.
Ja się przerzucę na FF od Panasa jak ten będzie miał aparaty i obiektywy w gabarytach dotychczasowych MFT :)
Ale bydlę link
link
@PDamian, może i body większe ale plotka głosi, że panas z sigmą opracowali promień zmniejszajacy szkła pod FF i będą one tych samych gabarytów co te pod małą matryce z m43 i podobno zachowają te same parametry. Za niedługo będzie też opracowana metoda powiększania szkieł od olka z linii PRO ze światłem 1.2 i te też będą pasować do panasa S ;)
Jasne ;)
link
50/1,4 jest potężny link
link
Magia dziewiątego promienia ;)