Irix Edge Light Pollution
Marka Irix wprowadziła do swojej oferty filtr Edge Light Pollution w ramach nowej serii Edge Super Endurance (SE), charakteryzującej się specjalną obróbką cieplną, dzięki której filtr jest odporniejszy na uszkodzenia.
Informacja prasowa
Fot. Hubert Adamczyk, Irix CEO |
Marka Irix Edge znana z szerokiej gamy filtrów fotograficznych takich jak filtry szare, gradientowe, polaryzacyjne i UV w różnych odmianach: wkręcane okrągłe i kwadratowe w standardzie 100 mm, teraz rozszerza swoje portfolio o nowy typ filtra: Irix Edge Light Pollution.
Filtr ten dostępny jest w rozmiarach: 67 mm, 72 mm, 77 mm, 82 mm i 95 mm.
Osiągnij wspaniałe efekty - łatwo
Jak można zauważyć na powyższym zdjęciu, użycie filtra skutkuje szeregiem korzyści:
- Bardziej naturalne kolory
- Zwiększony kontrast zdjęcia
- Lepsza przejrzystość i czytelność zdjęcia
Irix Edge Super Endurance (SE)
Filtry Light Pollution są pierwszymi filtrami marki Irix Edge z nowej serii Super Endurance (SE), charakteryzującej się specjalnie opracowaną obróbką cieplną, dzięki której filtr ten jest ekstremalnie wytrzymały na uszkodzenia – wszystko po to by praca w plenerze była jeszcze bardziej komfortowa.
Zawładnij nad kolorem nocy
Miasto nocą kusi bogadztwem barw, cieni i świateł, ale jednocześnie można zauważyć żółtą dominantę pojawiającą się na zdjęciu w pobliżu miast - jest ona spowodowana wykorzystaniem oświetlenia ulicznego bazującego na lampach sodowych. Jak sobie z tym poradzić?
Filtr Irix Edge Light Pollution odcina wąskie spektrum światła emitowanego przez lampy sodowe. Filtr ten może być z powodzeniem wykorzystywany między innymi w krajobrazie miejskim, plenerze, czy astrofotografii, gdy zależy nam na jak najwierniejszym oddaniu kolorów.
Najwyższa jakość optyczna
Do wytworzenia filtra Irix Edge Light Pollution wykorzystano wysokiej jakości szło optyczne, charakteryzujące się wysoką transmisją światła. Obydwie powierzchnie filtra pokryte zostały wielowarstwowymi powłokami antyrefleksyjnymi w celu zminimalizowania ryzyka powstania refleksów - zdjęcia pozostają przejrzyste i kontrastowe.
Filtr posiada obustronne powłoki typu NANO o charakterystyce hydro- i oleo-fobowej dzięki czemu zabrudzenia nie przywierają do jego powierzchni co znacząco ułatwia zachowanie filtra w odpowiedniej czystości.
Ramka filtra wykonana została z lekkiego, a zarazem wytrzymałego aluminium, a jej powierzchnia została wykończona czarną powłoką mającą na celu zredukowanie możliwości powstania odblasków, będąc jednocześnie odporną na uszkodzenia lub zarysowania.
Każdy filtr sprzedawany jest w estetycznym i praktycznym etui chroniącym filtr w trakcie transportu bądź przechowywania. Etui zostało wykonane z przeźroczystego tworzywa umożliwiającego rozróżnienie filtra bez potrzeby jego wyciągania.
Filtr niebawem powinien być już dostępny w szerokiej ofercie naszych dystrybutorów dostępnej pod adresem: irixlens.com/dealers-list.
Rekomendowane ceny detaliczne
- Irix Edge Light Pollution (SE) 67mm - 345,00 PLN
- Irix Edge Light Pollution (SE) 72mm - 385,00 PLN
- Irix Edge Light Pollution (SE) 77mm - 425,00 PLN
- Irix Edge Light Pollution (SE) 82mm - 465,00 PLN
- Irix Edge Light Pollution (SE) 95mm - 545,00 PLN
Zdjęcie główne: Kuba Witos
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Pomysł ciekawy, chociaż obawiam się, że 30 sekund w dowolnej wywoływarce RAW da niemal identyczny efekt.
@corckie
"Pomysł ciekawy, chociaż obawiam się, że 30 sekund w dowolnej wywoływarce RAW da niemal identyczny efekt. "
Nie da. Albo dokładnie nie zawsze da. Jeśli rozpiętość tonalna obrazu jest duża to filtr blokując selektywnie fragment widma uchroni nas przed przepałami. W przypadku braku filtra wołarka z przepałów już nic albo prawie nic nie wyciągnie.
To jeszcze nie wszystkie miasta przeszły na oświetlenie LED-owe?
@corckie
"Pomysł ciekawy, chociaż obawiam się, że 30 sekund w dowolnej wywoływarce RAW da niemal identyczny efekt. "
Przepały to jedno, drugie to selektywność, w wywoływarce działasz już na RGB.
@wzrokowiec
Sodowe wysokoprężne jest bardziej energooszczędne i tańsze niż LED, ma też już szersze widmo, więc jeszcze jakiś czas będzie używane.
Ciekawe jak te filtry mają się do typowych filtrów astrofoto, np. Astronomik CLS, tamte są tylko do APSC ale nie mieszczą się z obiektywami EF-S. Te są po prostu nakręcane na obiektyw.
@dawidmm
"Sodowe wysokoprężne jest bardziej energooszczędne i tańsze niż LED, ma też już szersze widmo, więc jeszcze jakiś czas będzie używane."
W takim razie jaki typ lamp miejskich jest masowo wymieniany na LED? Bo nie chce mi się wierzyć, że ktoś używał wolframowych żarówek...
@wzrokowiec
"W takim razie jaki typ lamp miejskich jest masowo wymieniany na LED? Bo nie chce mi się wierzyć, że ktoś używał wolframowych żarówek... "
Sodowe oczywiście. Bo choć ma minimalnie niższe zużycie energii to wymaga częstych wymiana żarówek co wiąże się z niemałymi kosztami.
Te LED-y to zaraza.
Raz że odfiltrować już się tego tak nie da, to jeszcze w każdej dziurze je teraz montują. Całymi nocami świecą się teraz polne czy leśne dróżki gdzie człowiek nocą raz na miesiąc przechodzi
Coś tam powoli wymieniają. Jednak jeszcze w zeszłym roku miałem silne LP z sodowych - paskudna łuna z okolicznych miejscowości. Jakiś filtr selektywnie to wycinający by pomógł. Poza tym wydaje mi się, że światło z LEDów nie będzie dawało tak paskudnej poświaty, kolor sodowych jest po prostu ohydny.
"light pollution" - czyli mokry sen w pełnym świetle.
@wzrokowiec: „To jeszcze nie wszystkie miasta przeszły na oświetlenie LED-owe?” – to był sarkazm oczywiście?
To jest analogiczny filtr do Marumi Redhancer, który opisywałem na forum:
- link
Przy czym Redhancer będzie odrobinkę ciemniejszy, za to będzie mocniej blokował dublet sodowy (589nm). W Irixie jest tam transmisja na poziomie ~15% więc.... trochę słabo :)
@komor
"to był sarkazm oczywiście?"
:P
Problem z LED-ami jest jak najbardziej poważny: [ link ] - choć pewnie diody RGB byłyby łatwiejsze do odfiltrowania niż fosforowe?