O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Oj, będzie się działo! Te słowa najlepiej opisują nadchodzący tydzień, bowiem najnowsze plotki wskazują, że w najbliższych dniach czeka nas prawdziwy wysyp nowości.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
Canon
Canon EOS RP
W ostatnich dniach pojawiło się sporo nowych informacji na temat nadchodzącego bezlusterkowca Canon EOS RP, który ma mieć swoją premierę już 14 lutego. Przede wszystkim poznaliśmy podstawową specyfikację aparatu, a także do sieci wyciekły jego pierwsze zdjęcia:- matryca FF 26.2 Mpix,
- Dual Pixel CMOS AF,
- procesor DIGIC 8,
- tryb zdjęć seryjnych do 5 kl/s,
- zakres czułości ISO 100-40000 rozszerzalne do ISO 50-102400,
- elektroniczny wizjer OLED,
- 3-calowy, dotykowy ekran LCD,
- możliwość wywoływania plików RAW w aparacie,
- wymiary: 132.5 x 85.0 x 70.0 mm,
- waga: ok. 485 g z akumulatorem,
- obiektyw kitowy: RF 24-105 mm f/4L IS USM,
- cena: ok. 1500-1600 USD.
Wysyp obiektywów
Wraz z premierą EOS-a RP czeka nas prawdziwy wysyp systemowych obiektywów. Mówi się, że poznamy przynajmniej pięć modeli, których zdjęcia wyciekły już do sieci. Mają to być:- Canon RF 15-35 mm f/2.8L IS USM,
- Canon RF 24-70 mm f/2.8L IS USM,
- Canon RF 24-240 mm f/4-6.3 IS USM,
- Canon RF 70-200 mm f/2.8L IS USM,
- Canon RF 85 mm f/1.2L USM.
Coś dla miłośników patentów
Inżynierowie Canona nie ustają w opracowywaniu nowych konstrukcji obiektywów, czego najlepszym dowodem są liczne wnioski patentowe. Tym razem do sieci trafiły dokumenty opisujące następujące modele:- Canon RF 100-400 mm f/3.5-5.6L IS USM,
- Canon RF 70-300 mm f/4-5.6 IS,
- Canon RF 50-250 mm f/4-5.6 IS,
- Canon 300 mm f/2.8L IS III USM,
- Canon 500 mm f/4L IS III USM,
- Canon 800 mm f/5.6L IS II USM.
Fujifilm
Fujifilm X-T30
Nadchodzący tydzień ma przynieść nam także premierę bezlusterkowca Fujifilm X-T30, którego specyfikację oraz zdjęcia możecie już zobaczyć poniżej:- matryca X-Trans CMOS 26.1 Mpix,
- X-Processor 4,
- 2.16 mln subpikseli odpowiedzialnych za detekcję fazy pokrywających cały sensor,
- zdjęcia seryjne do 8 kl/s przy użyciu mechanicznej migawki,
- przy ograniczonej rozdzielczości 16.6 Mpix tryb seryjny do 30 kl/s,
- tryb wideo 4K 30p,
- wizjer elektroniczny o powiększeniu 0.62x,
- 3-calowy, dotykowy ekran LCD o rozdzielczości 1.04 mln punktów,
- 16 trybów symulacji filmów,
- tryb Advanced SR Auto,
- wbudowane interfejsy WiFi i Bluetooth,
- wymiary: 118.4 x 82.8 x 46.8 mm,
- waga: 383 g,
- dostępny w kolorze czarnym lub srebrnym.
Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR
Podobno wraz z opisanym wyżej bezlusterkowcem X-T30 ma zostać zaprezentowany zapowiadany wcześniej obiektyw Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR.Leica
Leica Q2 W sieci pojawiło się pierwsze zdjęcie rzekomo przedstawiające aparat Leica Q2. Ten pełnoklatkowy kompakt ma zostać wyposażony w matrycę o rozdzielczości 47 Mpix, prawdopodobnie tę samą, która pojawiła się w Panasonicu Lumix S1R.
Leica M10-P ASC 100
Leica przygotowuje kolejną limitowaną edycję jednego ze swoich aparatów. Będzie to model Leica M10-P ASC 100, który powstanie z okazji setnej rocznicy powstania American Society of Cinematographers.Nikon
NIKKOR Z 24-70 mm f/2.8 S
Następną nowością, jaką zaprezentuje firma Nikon ma być obiektyw NIKKOR Z 24-70 mm f/2.8 S. Nowy model powinien ujrzeć światło dzienne jeszcze przed końcem miesiąca przy okazji targów CP+ w Jokohamie i ma on wyróżniać się następującymi parametrami:- mocowanie filtrów: 82 mm,
- 17 elementów w 15 grupach,
- 2 soczewki ED i 4 asferyczne,
- minimalna odległość ostrzenia: 38 cm,
- waga: 800 g.
Olympus
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3.5-6.3
Do sieci trafiły kolejne zdjęcia obiektywu Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3.5-6.3, który ma mieć swoją premierę już w przyszłym tygodniu.Samyang
Dwa nowe obiektywy
Plotki głoszą, że jeszcze przed targami CP+ Samyang poszerzy swoją ofertę obiektywów z mocowaniem Canon EF i wyposażonych w autofokus o dwa nowe modele. Niestety ne tę chwilę nie znamy ich parametrów.Sony
Sony FE 135 mm f/1.8 GM (SEL135F18GM)
Mówi się, że najbliższe dni przyniosą również premierę od firmy Sony. Ma to być przeznaczony dla pełnoklatkowych bezlusterkowców obiektyw FE 135 mm f/1.8 GM.Tokina
Tokina FiRIN 100 mm f/2.8 FE AF Macro
Podobno przed targami CP+ firma Tokina ma ujawnić wszystkie szczegóły na temat zapowiadanego obiektywu FiRIN 100 mm f/2.8 FE AF Macro.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Najbrzydsze aparaty jak dla mnie robi leica i fuji okropieństwo.
Stylowo to tylko canon i nikon .
Brzydkie czy ładne to jest względne. Leica i Fuji są w stylu retro. Nawiązują do starych dalmierzowców. Nikon też wyprodukował model Df: link
bo niektórym taki wygląd retro się podoba.
Jeśli Canon to zrealizuje, to zmiecie rynek bezlusterkowców.
Wow, ten Canon RF 70-200 f/2.8 jest zaskakująco mały, niewiele większy od 24-70. Czyżby zrezygnowali z wewnętrznego zooma? Tak czy inaczej, jestem pod wrażeniem (a może raczej, potencjalnie będę pod wrażeniem jak oficjalnie zostanie ogłoszony i rzeczywiście ten niewielki rozmiar się potwierdzi).
Apropos tej niskiej ceny nowego Canona. Przy takiej zacieklej walce cenowej, zastanawia mnie, który z producentów bezluster FF pierwszy wyciągnie nogi. :-)
@karolt dokladnie, choc nie potrzebuje zmieniac mojego 6d na nic innego to kupie ze wzgledu na wage, co na deskach lub rowerze ma jakiestam znaczenie.
Postęp Canona w kwestii bezlusterkowców i szkieł do nich robi wrażenie Trzeba będzie tylko poczekać na normalizację cen ...
Żadnych przecieków na temat następcy Canon 7D Mark II ?!
A ciągnąc zeszłotygodniowy temat wymiarów tego Olka 12-200, to z tych zdjęć wychodzi, że długość ok. 98mm a średnica głównego tubusa ok. 68mm. Czyli pok 2 centymetry krótszy niż 12-200 i prawie centymetr węższy.
Tylko cena aparatu ma często małe przełożenie na to ile kosztuje zestaw szkieł. Canon jest w tej dobrej sytuacji, że z adapterem stare szkła EF działają tak samo dobrze jak RF, więc migracja jest cenowo mniej dotkliwa.
Nie wiem jak to wygląda w Sony od strony sprzedaży, ale większy ruch w tym systemie zaczął się od czasu pojawienia się szkieł typu 28/2, 55/1.8 i 85/1.8 a także dobrze działających adapterów do szkieł Canona.
Wysoki "próg wejścia" działa mocno na niekorzyść.
canon b. ładny, ciekawe, minimalistyczne wzornictwo
pewnie canon juz wszystko dawno mial wstepnie przygotowane, teraz tylko robi release...
W RP wsadzili matrycę z 6Dm2? Tę, która dynamiką tonalną może powalczyć co najwyżej ze słabymi APS-C?
W tym Canonie to chyba ktoś źle przeskalował zdjęcie bo to technicznie niemożliwe aby zoom 70-200/2.8 miał takie wymiary.
@kashpir
Przy tej cenie będzie się sprzedawał jak bułeczki.
@borat
i co? przeskalowal na dlugosc, a bagnet zostawil dobry?
Kashpir, jezeli ten canon faktycznie wyjdzie za 1.5kloca to po apsc nie bedzie co zbierac, nie mowiac juz o upadajacym m43. Dynamike tonalna Canon ma wystarczajaco dobra, jak komus potrzeba lepszej, to proponuje zakum książek, zaczynając od „Fotografia dla opornych”
Żegnajcie lustrzanki :)
W koncu ktos nas oswiecil, dlaczego u Canona dynamika tak licha.
Teraz juz wiemy, ze jest idealna. Canon moglby dac wiecej , ale nie daje ,zeby "oporni" nie profanowali jego niesamowitego sprzetu, tylko szli do konurencji:)))
W ten sposob uzywaja go tylko artysci, ktorym wysoka dynamika moze tylko przeszkadzac. Dziekujemy!
jaarek07 - jakiś ty mądry i profesjonalny. A i jeszcze jedno jak to możliwe, że Canon jest był i będzie liderem? To też pewnie wina tej słabej dynamiki tonalnej.
@Szabla Ćśśś! tu nie wolno tego mówić :D
@ tomizary
.....Najbrzydsze aparaty jak dla mnie robi leica i fuji okropieństwo.
Stylowo to tylko canon i nikon .
A ty jesteś jeszcze bardziej brzydszy !:-) ) )
@Szabla :)))))))))))))))))))))))))) W punkt ;)
@arra
Canon jest liderem na tej samej zasadzie co Fiat i Škoda. Ludzie kupują to co najlepsze. Prawda?
Canon - makao i po makale. I po dslr( tym razem chyba na serio).
@ kashpir
Matryca z 6dII jakością obrazka tak czy owak zjada każde apsc, a w połączeniu z tymi nowymi szkłami to nie ma w ogóle o czym opowiadać...
> Canon EOS RP ... waga: ok. 485 g z akumulatorem, ...
to ten nowy Canon waży nawet mniej niż mały dość korpus Olympusa OMD E-M5 II! nie wspominając już, ze prawie 1/3 mniej niż oryginalny model R. To on musi być z jakichś szczwanych kompozytów.
Oferta obiektywów faktycznie imponująca. No, ale same obiektywy chyba miniaturyzacji jeszcze nie uległy.
Tak czy owak, konkurencja, zwłaszcza Nikon, będzie miała "pod górę". Ale i tak już miała, więc dużo się nie zmieni.
@Tomizary
Mógłbyś rozwinąć wątek stylu. O jaki i czego styl Ci chodzi?
@JdG
Sony A7 waży 474g.
Korpus częściowo wykonany ze stopów magnezu.
Podobnie jak EOS RP bez modułu stabilizacji.
Sony A7 - waga 474g
Sony A7 II - waga 599g
Sony A7 II różni się głównie tym, że ma stabilizację matrycy.
Serio aż tyle waży moduł stabilizacji?
Czy tam coś jeszcze się zmieniło co wpływa na masę (np uszczelnienia inne)?
@tomizary
lol majster, posłuchaj :D aparat nie ma być ładny, tylko ma robić ładne zdjęcia. Kup sobie lepiej ładnego smartfona i opuść to forum Wróć jak dorośniesz do fotografii
Ale muszę Ci przyznać rację co do Leici. Fuji robi ładne aparaty, bardzo mi się podoba ten x-t30 więc tutaj bym się nie doczepiał. Natomiast wracając do Leici faktycznie trochę ich fantazja poniosła ;- ) Wygląda z tym złotym obiektywem jak aparat dla pier**** rezusa ze złotą ketą i złotymi zębami.
Jeśli chodzi o cenę Canona RP to przeczuwam że w Europie to może być 1699 Euro ale wiadomo 1599 lub 1499 byłoby jeszcze lepiej !
Niektóre plotki podawały nawet 1300 USD .
Podawana tu specyfikacja RP jest dosyć ogólna . ,,Nowy” aparat ( dałem cudzysłów bo pod względem technologicznym będzie to taczej konstrukcja przestarzała , mniej więcej taka odpowiedzieć na kilkuletniego Sony A7mark II ) nie może być zbyt dobry na tle eosR bo inaczej nikt nie kupi tego ostatniego a ci wszyscy którzy kupili R nieźle się wkurzą -;)
Brak górnego wyświetlacza ale zamiast tego kółko z trybami i programami.
Sensor będzie z 6d mark 2 a więc pod względem DR będzie odstawał od konkurencji .
Elektroniczny wizjer OLED to raczej nie ten z R z 3,6 milionami punktów tylko 2,6 znany już z M50 , M5 .
Również ekran LCD będzie miał prawdopodobnie niższą rozdzielczość (R ma 2 miliony , 6d 2 miał 1 milion , 5d4 ma 1,6 miliona ) .
Elektroniczna migawka będzie 1/4000 sekundy zamiast 1/8000 .
Video , oczywiście żadne 4K , tylko max HD .
Obudowa nie będzie z magnezu z uszczelnieniami tylko z tworzyw sztucznych ( ewentualnie częściowo uszczelniona). Oczywiście jakość tych materiałów będzie bez wątpienia bardzo dobrej jakości .
Pytanie jak będzie rozbudowany system AF ile punktów i jakie będą miały pokrycie ?
Oczywiście te rzeczy nie będą miały znacznego wpływu na jakość zdjęć a te będą na pewno bardzo dobrej jakości więc entuzjaści którym nie zależy na wodotryskami i dla których R był za drogi powinni być zadowoleni .
@mgkiller: moduł stabilizacji waży około 100 gramów.
@mgkiler
W A7II całość jest już magnezowa i bagnet stalowy.
Canon niszczy i wymiata.
Matryca odstaja od konkurencji, ale szkla rozkladaja wszystkich na lopatki.
50mm 1.2 - niesamowicei ostry, piekny bokeh no i f1.2
24-105 - swietna ostrosc, najlepsza stabilizacja
70-200 2.8 - jak plotki sie sprawdza to mamy bardzo krotki 70-200, lepiej go trzymac, latwiej trzymac w torbie.
15-35 - szeroki zoom od 15mm.
85mm 1.2 - - ide o zakald ze bedzie bardzo sotry, z pieknym bokehem i oczywiscie najjasnieszy na rynku
Czekam na sensowne body - chce miec dobrej jakosc 4k bez cropa i troche wiecej megapixeli.Jak sie pojawi, wchodze w ten system.
Canon robi zalew obiektywów do R podczas gdy zaletą tego systemu jest i być powinno największa gama dostępnych obiektywów EOS. A puszkę robi taką samą tylko tańsza zamiast obniżyć cene pierwszej - ciekawe jak bedize je pozycjonował za rok ?
A Nikon także samo - robi standardowe reporterskie szkiełko które nawet wagą niewiele rózni się od wersji lustrzankowej. Cała nadzieja że w Sony znów ? czy może jednak Panasie ... ?
@rockatansky: stop magnezowy nie jest wyraźnie cięższy od poliwęglanu :)
@Szabla - wreszcie jakiś konkret z Twojej strony :P
A te 100g to nawet zaskakująco mała waga - jak na stabilizoanie tak dużej matrycy. Jednak przy reporterskich krowach to około 100% wagi i dziwne że do niedawna tylko Sony to oferowało ...
@Szabla
toteż A7II nie jest wyraźnie cięższy od A7 a że stabilizacja była już wymieniona to podałem to co brakuje ;)
@focjusz: ja zawsze konkretnie :) link
Na górze po lewej moduł stabilizacji z lustrzanki A900, po prawej - A7M2.
@mgkiler
Moduł matrycy ze stabilizacją jest trochę większy i ma większą metalową ramę:
moduł z A7 link
moduł z A7 II link
Poza tym korpus ze stabilizacją ma solidniejsza konstrukcję wewnątrz. W jedynce masz tylko niewielkie elementy metalowe na przedniej ściance w A7II elementy mocowane są do większej wewnętrznej magnezowej ramy. Stad ponad 100 g różnicy w wadze obu korpusów.
A7 link
A7II link
Oczywiście jakość tych materiałów będzie bez wątpienia bardzo dobrej jakości .
[tadeusz69]
Napisz jeszcze o zawarości cukru w cukrze.
@Borat: link
@focjusz - Panasa to ja trochę słabo widzę w sensie AFa link
Co do canona - to jak to wyżej słusznie wspomniano "sensownego body" cały czas brak - niestety.
@ac
Do fotografii AF Nikona jest znacznie lepszy ale do wideo już nie koniecznie bo takie gwałtowne zmiany ostrości są nieprzyjemnie dla oglądającego film.
W filmie lepiej się sprawdza wolniejsze ala bardzo płynne i gładkie ostrzenie podobnie jest z zoomowaniem dlatego powstają np. tego typu obiektyw jak Sony E PZ 18-110 link
Płynne, ale nie wolne...
Ale to kwestia dopracowanie softu.
"Co do canona - to jak to wyżej słusznie wspomniano "sensownego body" cały czas brak - niestety. " He, he, Cwanon wie, o co w tym sporcie biega. Sprzęt fotograficzny przechodzi w fazę KOLEKCJONERSKĄ. Zdjęcia się robi przy okazji :-) Widać bardzo dobrze co zrobił Cwanon z serią R. Odgrzał stare kotlety . Aby wyskoczyć z C5dm5 trzeba by podciągnąć parametry matrycy. Tymczasem jak mierzy arek dawno mamy ułamki fotonu na jedno zliczenie przetwornika. Fizyka stawia szlaban. Nie da się zrobić lepszej matrycy. Ale możemy zrobić inny aparat :-) Ktoś pamięta srebrne Eosy 300 V? :-)
Tak, tak :) Ciasne buty się rozchodzą a soft wszytko naprawi ;) Takie cuda to tylko w F i S ;)
a gdzie jest BARON13? czy to prawda, ze zakupil bezlustro i fotografuje ptaki i jest zachwycony?
@ac
Działania AF w dużej mierze zależy od oprogramowania szczególnie w systemach opartych o rozpoznawanie twarzy.
@Borat - "dopracowanie softu" i jego uaktualnienie w konkretnej to dwie różne sprawy ;) Są systemy w których cyklicznie co kilka m-cy sof jest uaktualniany (mowa własnie o AF), ale są też inne systemy w których nowy soft ładuje się do identycznej puszki zmieniając wyłącznie cyferkę na korpusie zostawiając stare bebechy...
@focjusz - przeciez Canon jest w 100% compatybilny ze wszystkimi szklami EF. Nie rozumiem dlaczego nowe szkla maja byc dla ciebie problemem. Nie chcesz - nie kupuj. Dla mnie to podstawa.
Co do nikona, to nowe szkla sa swietne optyczne, wyraznie lepsze te pod bagnet F o podobnej jasnosci.
@ac
Ale jaki związek ma jedno z drugim?
@baron13
"Fizyka stawia szlaban."
Ale tylko, jak na razie, Canonowi.
Eeech Wy naiwniacy, W Japoni nie ma konkurencji bo cały kraj z tego żyje. Gdyby jakaś marka się wyłamała z polityki państwowej to zarząd musiał by popełnić seppuku na oczach całego kraju. Wierzycie w te bzdety o konkurencji??. noo bez jaj.
@tripper (A ciągnąc zeszłotygodniowy temat wymiarów tego Olka 12-200, ... Czyli pok 2 centymetry krótszy niż 12-200 i prawie centymetr węższy):
pewnie chodziło Ci o 12-100 PRO w tym porównaniu?
Ten nowy obiektyw całkiem dobrze wygląda, a skoro ma być uszczelniony, to może jest wart większego zainteresowania?
Trochę ciemny, co prawda. To F/6,3 na długim końcu to zawsze pewien mankament, choć to tylko 1/3 EV więcej niż 5,6 (co dla obiektywów odpowiadających 400 mm dla fufu, jest częstym rozwiązaniem).
No i, niespodziewanie, ma być niedługo, w lutym, nie w końcu marca, to pewnie szybko będą testy i wtedy będzie już wiadomo co jest grane.
IMHO, kluczowe będzie, jak wypadnie na skali między dość przeciętnym (jak na Zuiko) 12-50 a Leikowym Elmaritem 50-200. To może szokujące nieco zestawienie, ale jednak ten nowy "konsumuje zakresy obu wspomnianych obiektywów i gdyby nieoczekiwanie wykazał się znacząco lepszą jakością optyczną niż kitowy 12-50, to z pewnością to byłby poważny powód do jego zakupu i wydania nawet 900 EUR (to ca 3700 PLN). Nawet mimo ciemności na długim końcu.
W moim przypadku to jednak bliżej granicznych 3 tys. PLN, którą sobie ustawiłem na fotografię, niż 12-100 PRO, który byłby lepszym wyborem.
@Rafiki (Sony A7 waży 474g. ):
no fakt, trochę mniej niż E-M5, ale za to jest nieco większy. Tylko co z tego? Pewnie ten nowy Canon będzie trochę jak ów A7, tylko jeszcze większy.
Przypuszczam, że ci których to interesuje z pewnością docenią walory wymienionych konstrukcji. A7, zdaje się, bardzo staniał, i pewnie tyle akurat jest wart.
Ale z czym ten Canon PR ma konkurować?
Z Sony A7 II?
No chyba nie.
Canon PR nie ma IBIS, pewnie uszczelnień też nie będzie mieć. Nie wiadomo jaki AF. W filmach pewnie słabo.
To raczej konkurencja dla Sony A7, a nie Sony A7 II.
Ale jeśli tak to jest i tak za drogi...
A i jeszcze dynamikę pewnie też gorszą będzie mieć niż pierwszy Sony A7.
Jak dla mnie to max może konkurować z Sony A7 - i to o ile będzie tańszy.
Jedyna przewaga jaką ma nad A7 to, że przez adapter da się podpiąć jakieś tanie szkła do Canona EF - ale to tymczasowa proteza.
> W Japoni nie ma konkurencji [Dżozef]:
to ja wytłumaczyć zniknięcie wielu znakomitych firm? Cały czas trwają tam przetasowania w branży, choć z pewnością jest to jakoś kontrolowane przez różne czynniki, w tym państwo.
Canon 6D II ma Dual Pixel AF, więc dlaczego RP miałby być jego pozbawiony?
-czyli lepiej niż w A7 I i II bo na powierzchni całego kadru, a nie link
4K pewnie na krople tak jak w 6D II.
-czyli też lepiej niż w Sony A7 I i II.
@JdG
"pewnie chodziło Ci o 12-100 PRO w tym porównaniu? "
Aj, głupa literówka. Tak, chodziło mi o 12-100 (swoją drogą dla tego jednego obiektywu warto wejść w m4/3, genialny zoom).
No te f/6.3 na długim końcu i prawie 15 krotność zooma na pewno swoje zrobi jeżeli chodzi o jakość. Cudów się spodziewać nie należy, ale poziom jaki prezentują ostatnie obiektywy Olympusa mnie osobiście nastraja pozytywnie. 12-50 akurat był pod wieloma względami dosyć miernym obiektywem, nawet jak na standardy kitowych zoomów m4/3. Od tego spodziewam się jednak czegoś więcej. Poziom Panasa 14-140 byłby mile widziany, choć pewnie trudny do osiągnięcia.
@mgkiler
"Ale z czym ten Canon PR ma konkurować?"
Głównie z 7D i 80D i 800D i ich następcami.
Z tego co rozumiem. To jest amatorskie body które ma sprawić by użytkownicy DSLR Canona przeszli do EVIL Canona.
W tym roku zgodnie z harmonogramem wielu spodziewało się następców 80D i 7D teraz na forach ci którzy na nie czekali jeden za drugim deklarują że przy cenie 1500 USD wybiorą bezlustro.
@tripper: Cena (900 EUR) usprawiedliwiałaby jednak tylko wyraźnie lepszą jakość obrazu; bez tego to lepiej zbierać na wersję PRO, trochę "krótszą" ale zdecydowanie jaśniejszą i bardzo dobrą optycznie, jak piszesz.
12-100 mm w m4/3 jest wystarczające na standardowy zoom.
> 12-50 akurat był pod wieloma względami dosyć miernym obiektywem,
> nawet jak na standardy kitowych zoomów m4/3 [tripper]
używam go, nie jest to świetny obiektyw, fakt. Optycznie taki sobie, ale dość przyzwoity. Odrobinę lepszy pod tym względem od starszego kita 14-42, tak by wynikało przynajmniej z testów Optycznych. Od tego młodszego, małego 14-42 (R), to nie wiem.
Tak apropos, to i o połowę, czy więcej tańszy mały zoom Panasonika (12-32) daje trochę lepszy obraz.
@komisarz_ryba - no własnie o to chodzi ! W systemie R jest już dużo ( nawet bardzo) obiektywów dostepnych przez przejściówkę. A ciągle brak profesjonalnego korpusu - wprowadzenie 5 obiektywów i jedngo taniego korpusiku nic nie zmieni !
@ac - AF-C w Panasie nie musi byc wcale genialny bo jak ktoś filmuje profesjonalnie to wyłącza w ogóle AF ( albo kupuje Sony ;P - niech wam bedzie ;)
A do robienia zdjęć AF-S jest w większości sytuacji wystarczający. Zresztą Panas w każdej chwili może dodać af fazowy - tak jak zrobił Fuji w X-T3.
Dżozef 10 lutego 2019, 19:53
Eeech Wy naiwniacy, W Japoni nie ma konkurencji bo cały kraj z tego żyje.
Sony i Panasonic od 30 lat niby konkurowali ale tak naprawde swietnie sie uzupelniali w sprzecie "elektronicznej rejestracji obrazu" To zawsze byla zdrowa konkurencja. Od zawsze podchodzili do problemow z innej strony. Panasonic w VHSC Sony w wariantach 8mm. Sony optyczna stabilizacja a Panasonic elektroniczna.
20-30 lat temu juz po kilu ujeciach mozna bylo zauwazyc czy material pochodzi z podniebieszczonego Panasonoca czy zazolconego Sony. Teraz inaczej podchodza do np AF , 30p/60p
Teraz doszla im filmujaco fotografujaca konkurencja Canona Fuji Olka i Nikona. Bedzie pewnie bardziej ciekawie.
gamma 10 lutego 2019, 18:14 a gdzie jest BARON13?
Zsynchronizuj zegarek. Baron odezwal sie 8 min wczesniej. Bycmoze , napisales na klawiaturze "baron" i ten sie od razu odezwal choc jeszcze swojego posta nie wyslales.
jago 10 lutego 2019, 13:28 Żadnych przecieków na temat następcy Canon 7D Mark II ?!
Watpie zeby Canon probowal jeszcze wypuszczac drogi aparat APSC
@focjusz: czyli AF w ogóle jest zbędny w pracy zawodowej? :P
@Szabla - Panasonic bedzie meic znakomity AF o ile bedzie jak G9. Oczywiscie znakomity do zdjec, niestety nie do filmow.
Pompowanie AF moge z latwoscia wywolac w A7R3 - wystarczy uzyc wysokiej przyslony i AF-C na statycznym obiekcie.Sony ma tez problemz trzymaniem sie jednego obiektu a nie skakaniem po twarzach.
jednak najgorszym problemem Spny jest bardzo slaba dokladnosc AF-C. teoretycznie aparat trafia w strefe glabo ostrosci. Tyle, nie tam gdzie obraz jest najostrzejszy (czyli 1/3 w glab tej strefy), a w losowym punkcie. I to jest dla mnie sporym problemem, bo nei moge uzywac af-c dla statycznych obiektow przy ktorych chce uzyc np. f5.6 bo nigdy nie wiadomo jaka czesc i ktora czesc obiektu pokryje focus. Wyjscie jest albo f11 (czyli dobre swiatlo i dyfrakcja), albo af-s, ktory jest dokladny bo 1. sprawdza tez po kontrascie i 2. ustawia ostrosc przy otwartej przyslonie (a nie roboczej). tyle ze AF-S nie daje mi dobrych wynikow z poruszajacymi sie dziecmi. Niby 10cm na 1.4 powinno wystarczy, ale nie wystarcza. AF-C daje rade ale tylko przy jednym osobniku
Tutauj przewage ma canon, ktory ostrzy przy otwartej przyslonie w AF-S i AF-C. Co ceikawe nikon poszedl droga sony, zastanawia mnie jak to u niego wplywa na dokladnosc. A panasonic jest bardzo dokladny.
@mgkiler
„Jak dla mnie to max może konkurować z Sony A7 - i to o ile będzie tańszy”
Ale żeś palnął. A7 to w zasadzie aparat bez AF dla entuzjastów szkieł manualnych. Obstawiam że Canon bedzie miał całkiem używalny autofokus, pewnie lepszy od tego w A7II.
Nuda, plotki jak co tydzien, Canon i garsc patentow, Leica - znowu pieknie.
Nikona niema, no bo po co. Fuji - zgodze sie, ladny aparat i fajny zoom 12-200.
@focjusz - hah, genialne, dobrze powiedziales, Canon chce by ludzie pokochali nowe obiektywy, Nikon podobnie, nie dal silniczka w atapterze, genialne.
Jak sie napala na nowe szkla, to super.
Bo body jest 1, a szkiel z 10 sie kupi..
@RobKoz
"Głównie z 7D i 80D i 800D i ich następcami.
Z tego co rozumiem. To jest amatorskie body które ma sprawić by użytkownicy DSLR Canona przeszli do EVIL Canona. "
Nie żartuj, jak ktoś używał 7D, to nie zamieni go na aparat dający 3 kl/s z AF tracking (tyle ma R, ile będzie mieć ten RP to jeszcze nie wiadomo).
Poza tym jak ci hipotetyczni użytkownicy mają szklarnię EF-S, to przejście na ff i tak będzie powodować konieczność wyposażenia się na nowo w obiektywy, więc oni prędzej wybiorą serię M.
focjusz
10 lutego 2019, 22:16
@komisarz_ryba - no własnie o to chodzi ! W systemie R jest już dużo ( nawet bardzo) obiektywów dostepnych przez przejściówkę. A ciągle brak profesjonalnego korpusu - wprowadzenie 5 obiektywów i jedngo taniego korpusiku nic nie zmieni !
----------------------------------------
jesli C wypusci R - pro powiedzmy wzorowany na obsludze c5mk4 jedynie jako dslm z jego zaletami , to w ciagu paru miesiecy C bedzie mial pelny System z bogata oferta nowych obiektywow i calym, dotychczasowym zapasem z bagnetem FE.
C - sciga konkurencje.
zaleta w stosunku do S - lepsza ergonomia - to moze byc powazny Argument.
Oby nie swirowal C z cenami , jak to bylo w przypadku c5mk4 .
zreszta rynek podsumowal C - sprzedaz mk4 jest marna.
produkcja dslr ow bedzie zbyt droga , tego nikt nie bedzie wiecej w stanie kupic.
rok 2019 to jest koniec dslr. Wszyscy wazniejszi producenci oferuja dslm i na ich rozwoju sie skupiaja.
"produkcja dslr ow bedzie zbyt droga" - czytam to już od chyba 10 lat, i jakoś niewiele się w tej kwestii zmienia. Taki Nikon Z6 debiutował w tej samej cenie, co Nikon D610 - mimo, że Z6 to jednak aparat z dużo niższej półki (tylko jeden slot na kartę pamięci, brak opcjonalnego gripa do zdjęć pionowych).
DlaZabawy
11 lutego 2019, 08:51
"produkcja dslr ow bedzie zbyt droga" - czytam to już od chyba 10 lat, i jakoś niewiele się w tej kwestii zmienia.
---------------
jak to nie . zmienilo sie zasadniczo
10 lat temu c5 kosztowal 2200 eu , a nasteopca mk4 4000 eu.
cena sie prawie podwoila
flagowe c1 i Nikon kosztowaly ok 3300 eu ( jakies 15 lat temu ) dzisiaj 6000 eu.
R - aparat rownowazny co mk4 jest wyceniany na 2500 eu w stosunku do 4000 eu mk4 w Chwili ukazania sie.
dslm beda na poczatku tansze.
ze spadkiem sprzedazy dslr ich ceny musza wzrosnac. Gdyz cena jest zawsze funkcja ilosci
DSLR umze nie ze wzgledu na decyzje jakiegos naczelnego menagera rynku, a ze wzgledu na ekonomie. Wlasciwie to ekonomia jest tym naczelnym menagerem.
Jakie znowu C1 i C5, co to za dziwne wynalazki? I co to jest to DSLM?
@DlaZabawy
>>>
"produkcja dslr ow bedzie zbyt droga" - czytam to już od chyba 10 lat, i jakoś niewiele się w tej kwestii zmieni
----
Żeby przyspieszyć serię w DSLR Canon musiał opracować mechanizm lustra.
Żeby przyspieszyć serię w EVIL Canon musi mieć szybki procesor.
To samo migawka mechaniczna vs. elektroniczna.
I parę innych rzeczy też. Pryzmat, dodatkowy ukłąd AF.
DlaZabawy
11 lutego 2019, 09:26
Jakie znowu C1 i C5, co to za dziwne wynalazki? I co to jest to DSLM?
--------------------
jak chcesz dyskutowac o przemianach w ostatnich 10-ciu latach i przyszlosci jesli nie znasz podstawowych oznaczen ? To znaczy, ze sie tym nie zajmujesz.
No wiec wypowiedz osoby sie czyms nie zajmujacej , nalezy traktowac jako wypowiedz dyletanta , czyli luzna wypowiedz na temat jaki akurat " slina na jezyk przyniesie".Rozumiem , ze akurat tak Ci sie dla jaj zechcialo napisac.
@komisarz_ryba: wiele osób zupełnie inaczej ocenia ten "znakomity AF"...
A7 nie musi pracować przy roboczej przysłonie, nawiasem mówiąc. No i dokładność AF musi być sporo większa niż w m43.
@johndoe - ja nie patrzę na to, co musieli wprowadzić, tylko na cenę na półce sklepowej. A tu bezlusterkowce wciąż jakoś nie błyszczą, pomimo wielu już lat rozwoju tej teoretycznie tańszej konstrukcji.
@Pokoradlasztuki - Ani Canon, ani Nikon, ani Pentax nie produkują żadnych aparatów o oznaczeniach C1, ani C5. Piszesz chaotycznie i jeszcze masz pretensje, że ktoś Cię nie rozumie. O ile cena sprzętu 15 lat temu (pamiętam jeszcze tego dolara z 2 zł) w ogóle ma cokolwiek wspólnego z obecną sytuacją (pełnoklatkowe bezlusterkowce mamy od... 5 lat?).
A kiedy to dolar USD kosztował 2 zł? Na pewno nie w 2004 :)
@mate
"Nie żartuj, jak ktoś używał 7D, to nie zamieni go na aparat dający 3 kl/s z AF tracking (tyle ma R, ile będzie mieć ten RP to jeszcze nie wiadomo)."
Nie każdy kto miał 7D używał go do szybkich akcji. Pewnie wielu używało go do fotoprzyrody, gdzie 3 fps to często za mało. Oni nie przejdą. Ale pozostali którzy kupili go dla obrazu (swego czasu to był najlepiej obrazujący APS-C Canona) chętnie zmienią go na FF.
"Poza tym jak ci hipotetyczni użytkownicy mają szklarnię EF-S, to przejście na ff i tak będzie powodować konieczność wyposażenia się na nowo w obiektywy, więc oni prędzej wybiorą serię M."
Która też wymaga nowych obiektywów...
A przejściówki są na oba systemy, a R wspiera tryb APS-C, więc to nie jest argument. Tymczasem w jakości obrazu Przejście EF-S -> M niczego nie zmienia, natomiast przejście EF-S -> FF zmienia sporo (nawet jeśli tam będzie stara matryca z 6D).
Ps. Jeśli mówimy o zaawansowanych amatorach (a to właśnie oni wzdychają do FF) to oni poza spacerzoomem mają zwykle szkła FF. Długich szkieł EF-S poza 55-250 w ogóle nie ma, a stałek prawie nie ma. Ja np. w wersji EF-S mam tylko 15-85.
Myślę że zadecyduje cena kita z 24-105. Na zachodzie 2,5 k USD będzie dla wielu do przełknięcia. U nas przydałby się tańszy kit (np. 24-105 ze zmiennym światłem) tak by cean była w okolicach 2k USD.
Obecnie 80D + 15-85 to dokładnie 1,8 k USD.
Cieszy mnie rozwój bezluster od Canona a zwłaszcza obiektywów do nich. To napawa nadzieją na zwiększoną podaż używanych, dobrych obiektywów EF i tym samym pewną zniżkę cen na rynku wtórnym.
@DlaZabawy
>>>>
godz. 08:51
"produkcja dslr ow bedzie zbyt droga" - czytam to już od chyba 10 lat, i
godz 09:56
ja nie patrzę na to, co musieli wprowadzić, tylko na cenę na półce sklepowej.
-----
To nie jest nawet pamięć jętki jednodniówki. No chyba, że nie rozumiesz tego, co sam piszesz...
@johndoe - to się nazywa wyrywanie słów z kontekstu i atak ad personam.
Osobiście dla mnie ten Canon to nic ciekawego. W poniższym linku zapowiada się ciekawe rozwiązanie.
link
DlaZabawy
11 lutego 2019, 09:56
@johndoe - ja nie patrzę na to, co musieli wprowadzić, tylko na cenę na półce sklepowej. A tu bezlusterkowce wciąż jakoś nie błyszczą, pomimo wielu już lat rozwoju tej teoretycznie tańszej konstrukcji.
---------------------------------------------------------------
na polkach sklepowych jest zdecydowanie wiecej bezlusterkowcow niz lustrzanek , ich ceny tez sa nizsze. Lepszy AF w bezlusterkowcach ulatwia decyzje wyboru - to wazki Argument na korzysc dslm.
Spadek rozdzielczosci w dslr wskutek wstrzasu Lustra na czasach dluzszych, rzedu ok 1/30 - 1/ 10 sek , co jest osiagalne ze stabilizacja , jest rzedu ok 20% - to degraduje jakosc odwzorowania najdrozszej optyki. Tanszy dslm tego nie ma. To sa powazne argumenty . Rownie rozmiary i masa. Czas Dslr sie skonczyl , tak jak kiedys lustrzanek dwuobiektywowych. Kiedy staly sie drozsze od jednoobiektywowych - umarly smiercia ekonomiczna. NIe bylo wiecej sensu ich zakupu. Tego samego spodziewam sie w stosunku do dslr. Spadna zakupy wskutek wyzszej ceny , do tego nimb nowej technologii w przypadku dslm.
rok 2019 to poczatek konca dslr i nie widze w tym nic zlego.
Mam wrażenie, że jakość obrazu stanęła w miejscu a zamiast tego kastruje się aparaty z luster, i to jest nowość. Obraz dalej stoi w miejscu. To taka trochę zasłona dymna. ale to pewnie producentom na rękę.
@LR
"Mam wrażenie, że jakość obrazu stanęła w miejscu a zamiast tego kastruje się aparaty z luster, i to jest nowość. Obraz dalej stoi w miejscu. To taka trochę zasłona dymna. ale to pewnie producentom na rękę."
Nie tylko producentom jest na rękę, im mniej części ruchomych, tym mniejsza ilość zużywających się części, a więc mniej możliwych awarii, a tego wszyscy, chyba, użytkownicy pragniemy.
"Ale żeś palnął. A7 to w zasadzie aparat bez AF dla entuzjastów szkieł manualnych. Obstawiam że Canon bedzie miał całkiem używalny autofokus, pewnie lepszy od tego w A7II."
Że co?
A co jest nie tak z AF w Sony A7?
@Pokoradlasztuki
Wyjaśnij co to ten DSLM, bo jeśli to co myślę, to znaczy że mówisz o oksymoronie.
To ciągłe wieszczenie o "śmierci lustrzanek" jest jeszcze bardziej przygnębiające i nudne niż niekończące się wojny systemowe. Podobny los miał spotkać płyty winylowe, a mają się dobrze. Umrzeć miała fotografia natychmiastowa, a przechodzi rozkwit. Wygaszano produkcję materiałów światłoczułych do analogowej fotografii, a teraz przywraca się na nowo pewne produkty. Czas chyba najwyższy, żeby nauczyć się patrzeć na świat w nieco szerszej niż własna perspektywie.
To że komuś jest obojętne czy ma wizjer cyfrowy, czy optyczny, nie oznacza z automatu, że każdemu jest to obojętne. Dla kogoś komu zależy na możliwości utrzymania jak najdłuższych czasów z ręki, brak mechanizmu lustra jest bardzo istotny, ale dla kogoś kto chodzi ze statywem nie ma żadnego znaczenia itp. itd.
Zacietrzewionych przeciwników lustrzanek (zapewne posiadaczy bezluster) muszę zmartwić, lustrzanki nie zginą. Choć prawdopodobnie ich pozycja na rynku wyraźnie się zmieni. Pojawią się pewnie modele z lepszymi wizjerami, może z wymiennymi? Pojawią się też pewnie w końcu konstrukcje cyfrowe pozbawione AF. Innymi słowy, z czasem będzie się marginalizował udział lustrzanek w sferze profesjonalnej i amatorskiej, a staną się bardziej produktem dla pasjonatów, może też trochę lifestylowym. Z całą pewnością jednak nie zginą.
@Pokoradlasztuki - z tym AF to sprawa dyskusyjna. Rozmiary i masa to też mit - bezlusterkowce wcale nie są dużo lżejsze, a w praktyce potrzeba do nich dodatkowych akumulatorków, żeby nie zostać bez możliwości robienia zdjęć.
Zgadzam się, że lustrzanki pewnie padną, ale z innego powodu: dla Canona i Nikona rozwijanie dwóch typów aparatów (i obiektywów) to podwójny koszt, który firmy będą chciały zredukować.
Oficjalnie nadal jedno i drugie będzie rozwijane, ale z czasem zobaczymy pewnie coraz mniej nowych obiektywów do lustrzanek, a jakość samych aparatów drastycznie spadnie. Wszystko żeby zniechęcić do nich klientów, a zachęcić do przesiadki na bezlusterkowce (i przy okazji namówić na nowe obiektywy, żeby nie trzeba było jeszcze przejściówki przepinać) - takie celowe psucie produktu (vide Nikon D7500 vs starszy, ale w praktyce pod bardzo wieloma względami lepszy Nikon D7200 - wycofany już z produkcji, niestety).
Przy okazji, mogliby w końcu wymyślić jedną nazwę na bezlusterkowce - a to bezlusterkowce, a to jakieś EVILe, a to jakieś DLSM, a to diabli wiedzą co jeszcze - jak robisz zdjęcia zamiast bez przerwy siedzieć na forach, to po pół roku nie wiesz już, o co chodzi.
> im mniej części ruchomych, tym mniejsza ilość zużywających się części, a więc mniej możliwych awarii, ...[ staryman]
przede wszystkim ruchome części to źródło zbędnej i szkodliwej "kinetyki" w kamerze. Kto nie rozumie, niech spróbuje pofotografować trochę z migawką elektroniczną.
No i zmiana układu celowniczego to duża innowacja. Są oczywiście fani OVF (również tutaj, znamy ich), ale pewnie większość i tak woli live view i jasne celowniki. Nawet Leica w swoich nowych konstrukcjach nie stosuje już celowników optycznych.
> Podobny los miał spotkać płyty winylowe, a mają się dobrze. [bladyrunner]
dobre porównanie - o ile w ogóle ktoś je będzie produkował, to na takiej zasadzie jak teraz winyle.
Tylko płyta winylowa to urządzenie dużo mniej skomplikowane niż lustrzanka.
No i na razie nic nie wskazuje, żeby nastąpił odwrót obecnych tendencji, ludzie nie porzucili jeszcze swoich smartfonów.
@DlaZabawy
Kompakty z wymienną optyką.
Może być?
Nie przyjęła się ta nazwa.
@DlaZabawy
"Zgadzam się, że lustrzanki pewnie padną, ale z innego powodu: dla Canona i Nikona rozwijanie dwóch typów aparatów (i obiektywów) to podwójny koszt, który firmy będą chciały zredukować. "
Padną z innych przyczyn, ich wizjer nie potrafi pokazać tego co potrafi, taki mały, cycek-telewizorek w bezlusterkowcu, do tego nie będzie konieczności wytwarzania bardziej zawodnych elementów mechanicznych, co znakomicie obniża koszty produkcji i późniejszego serwisu.
Dobry cycek-telewizorek może działać, pokazywać obraz, nawet w zupełnej dla oka ludzkiego ciemności, czego żadna lustrzanka nie potrafi zapewnić.
ML - bezlusterkowce - przynajmniej krotko, bezluserkowce to przyszlosc jak i samochod elektryczny, duzo prostszy ukl. optyczny, krotsze, jakby nie robic video to moze i chlodzenia takiego by nie trzeba bylo wciskac, chociaz buforowanie przy 1/2 spustu - genialne.
NiC na pewno nic w tym nie wymysla(dopoki ktos ich nie zmusi -S/P itp) bo pewnie kupe kasy robia na PRO co naprawiaja i ustawiaja, kalibrauja swoje aparaty, ( wiekszosc tam ma abonament - hehehe), a w ML co zostaje ? Wymiana podzespolu - a to jak wiemy Oni wala wymienic z puszka.
@bladyrunner - zgadzam sie,co do oplacalnosci - myslalem ze ten rynek sie kurczy i upada, a to bzdura, widac koszty produkcji spadly, a przy ML beda jeszcze nizsze, i teraz kazdy tu widzi zysk, zwlaszcza ze fotografia staje sie WOW i mozna kosic kase 5x taka.
Co widac po Liece ktora sprzedaje makijaze do aparatow.
A klapiace lustra to taki fetysz, a wiele ludzi wierzy ze wymienne szklo to lepsze zdjecia - przez to m43 i zoomy o krotnosciach 3x za majatek dalej sie sprzedaja.
Dziwi mnie ze nikt tam nie zrobil normalnego zoomu o duzej konsumenckiej krotnosci/
> Kompakty z wymienną optyką.
Kompakt z wymienną optyką nie jest już przesadnie kompaktowy po prostu.
@staryman - wizjer lustrzanek zużywa bardzo niewielkie ilości prądu; dla wielu to znacznie ważniejsze, niż jego wielkość czy jasność. Co mi po jasnym wizjerze, skoro właśnie wyczerpał mi się zapasowy akumulatorek?
A w zupełnej (dla oka) ciemności możliwości zastosowania aparatu fotograficznego i tak są mocno ograniczone - poza tym zawsze można skorzystać z trybu 'live view'.
Patrząc na wszystkie systemy bezlusterkowe FF a nawet APS-C to Canon w tej chwili daje najwięcej za (raczej) najmniejsze pieniądze.
Canon startując ze swoim systemem ML FF daje wiele więcej na starcie niz Sony zdoła zrobić przez te 5 lat.
Gdybym miał dzisiaj wybrać ML FF to najlepszym wyborem byłby jednak Canon, wiadomo matryca raczej średnia ale zarówno szkła EOS R jak i EF są po prostu świetne.
DlaZabawy
11 lutego 2019, 12:10
-------
"Zgadzam się, że lustrzanki pewnie padną, ale z innego powodu: dla Canona i Nikona rozwijanie dwóch typów aparatów (i obiektywów) to podwójny koszt, który firmy będą chciały zredukować. "
--------
ja pisze ze padno z powodow ekonoimicznych , a Ty , ze padna tylko z innego powodu - podwojnych kosztow.
czy to nie jest powod ekonomiczny ?
-----------
" Przy okazji, mogliby w końcu wymyślić jedną nazwę na bezlusterkowce "
--------------
no wlasnie wymyslono - "bezlusterkowce"
systmatyka i nazewnictwo nie jest konsekwentne i logiczne , ale tak sie przyjelo.
troche to nielogicznie definiowac cos przez cos czego nie ma , miast przez cos co ma - czyli celownik elektryczny.
ale przejelo sie przez Analogie dslm.
co do wymiarow , to nie ma tak malych lustrzanek jak m43 np pen a one sa dslm . bezlustra generalnie sa ,m niejsze i lzejsze. Jesli ktos chce zbudowac wieklie i potezne to bedzie mogl.
roznicawagomiaru pomiedzy dslm np fuji MF a analogiem MF lub dslr MF i dlsm MF jest juz potezna.
a to bezlusterkowce, a to jakieś EVILe, a to jakieś DLSM, a to diabli wiedzą co jeszcze - jak robisz zdjęcia zamiast bez przerwy siedzieć na forach, to po pół roku nie wiesz już, o co chodzi.
@DlaZabawy
"Co mi po jasnym wizjerze, skoro właśnie wyczerpał mi się zapasowy akumulatorek?"
Dokładnie to samo zdanie ma zastosowanie w lustrzance(DSLR) i każdym innym aparacie cyfrowym, co ci po obrazku w wizjerze gdy wyczerpał ci się zapasowy akumulatorek.
Wyobrażam zaś sobie wykonywanie fotografii w różnych, widzialnych i niewidzialnych, długościach fal, co może w przyszłości umożliwić cycek-telewizorek.
errata: ...niż Sony zdołał zrobić przez te 5 lat (od 2013 roku)
@Pokoradlasztuki - nie, Ty pisałeś o kosztach produkcji, a ja o kosztach R&D.
@staryman - w lustrzance wyczerpanie się akumulatorka nie nastąpi tak szybko, tak trudno to zrozumieć? A fotografia w długościach fal niewidzialnych dla ludzkiego oka to zdecydowanie nisza.
@Pokoradlasztuki
"a to bezlusterkowce, a to jakieś EVILe, a to jakieś DLSM, a to diabli wiedzą co jeszcze - jak robisz zdjęcia zamiast bez przerwy siedzieć na forach, to po pół roku nie wiesz już, o co chodzi. "
EVIL - To akurat stare określenie i bardzo precyzyjne: Electronic Viewfinder Interchangeable Lens czyli: Elektroniczny Wizjer Wymienny Obiektyw.
Czyli po naszemu: bezlustro z wbudowanym wizjerem. (tyle że EVIL jest krócej).
DSLM - nie znam, ale zgaduję, że to od Digital Single Lens Mirrorless czyli coś utworzone na siłę z DSLR gdzie reflex zamieniono na mirrorless.
@DlaZabawy
" w lustrzance wyczerpanie się akumulatorka nie nastąpi tak szybko, tak trudno to zrozumieć?"
Nie ma tu nic trudnego do zrozumienia, można wziąć dodatkowy akumulatorek, a nawet kilka, co zresztą robi się i teraz przy cyfrówkach. Za to możliwości cycka-telewizorka są niesamowite. Może akumulatorki będą miały dużo większą pojemność, może aparat będzie pobierał mniej energii. Technika idzie do przodu, nasza wyobraźnia często za nią nie nadąża.
"A fotografia w długościach fal niewidzialnych dla ludzkiego oka to zdecydowanie nisza. "
Tak, teraz nisza, ale jeśli w jednym aparacie będę mógł włączaćwyłączać
filtr dla różnych długości fal, coś tak jak teraz działają różne filtry efektowe. To ja będę chciał to mieć, bo ... lepiej mieć niż nie mieć, a wtedy, to tylko cycek-telewizorek :)
@staryman - w moim przypadku bierze się CO NAJWYŻEJ jeden dodatkowy akumulatorek do lustrzanki, bo jeden akumulatorek w body + jeden w gripie dotychczas zawsze wystarczały mi na cały wyjazd, bez konieczności podładowywania. Mniej gratów w plecaku i po kieszeniach naprawdę robi różnicę.
"Może akumulatorki będą miały dużo większą pojemność" - ja nie fotografuję tym, co może będzie, tylko tym, co mam w ręku.
@vulkanvava: co konkretnie więcej?
@Szabla - "wiele osób zupełnie inaczej ocenia ten "znakomity AF"... "
Opini internetowych troli ktorzy nie mieli aparatu w rekach nie biore pod uwage. Nie mialem w rekach aparatu z szybszym i celniejszym AF niz G9.
"A7 nie musi pracować przy roboczej przysłonie, nawiasem mówiąc. No i dokładność AF musi być sporo większa niż w m43."
Moze nie musi ale Sony inaczej nie pozwala. W AF-C apart pracuje na przyslonie przymknietej i nie ma opcji zeby to zmienic. Dla AF-S jest.
Co do precyzji to niby tak a jednak nie. NIby GO jest mniejsza niz w m43, ale wlasnie po GO poznaje ze Sony nie trafia tam gdzie powinno. Niby ostrosc jest, ale dziwnym trafem nie w 1/3 GO, tylko np. zaraz na poczatku lub na koncu strefy. Czyli aparat nie trafil. W AF-S jest znacznie lepiej bo jest doostrzanie po kontrascie i ostrzenie na otwartej przyslonie. Tylko ze AF-S w Sony jest nieco za wolny jak dla mnie. Ogolnie nie jest zle, ale sporo do poprawy. Ciekawy jestem jak sprawa sie ma z A9.
Chyba o A7 piszesz, bo na pewno nie o A7M3.
@Szabla - odpowiem za vulkana - wiecej lepszych szkiel za mniejsze pieniadze, zwlaszcza ze przesciowka dziala idealnie.
Przed urlopem zakupilem 16-35mm GM i calkiem zacne szkielko. Ale cena tez ma zacna. W internecie ochy i ahy, ze najlepsze, ale lensrentals publikuje test i wychodzi ze faktycznie dobre, ale Canon 16-35 III jest przynajmniej rownie dobry, a tanszy. Chialbym kupic dlugi zoom ale w sony nie ma sensownej opcji. 70-200 GM jest slaby optycznie. 100-400 jest dobry ale ciemny, w dodatku wyraznie ciemniejszy od Canona 100-400mm II, optycznie bardzo podobnie, a canon znowu znacznie tanszy. SOny 70-300mm to juz koszt 2x canon a jakosc taka sobie. W koncu kupilem Batisa 135mm 2.8, gdzie za ta cene w canonie mam f2 i jeszcze drugie szklo. Ale ok, Batis faktycznie jest swietny.
Ale postanowilem jeszcze dorzuic 35mm 1.4. No i niestety, zawod. Aberacje chromatyczne przypomnialy mi o starozytnej Tokinie TAX PRO 70-200 z pentaxa. Koszmar. Ciekawe ze prawie zadna recenzja o tym nie wspomniala,a le jak juz wiedzialem czego szukac to na formach jest mnostwo przykladow i skarg... Ostrosc na 1.4 tez nie taka wspaniala.
Niestety sony ma spore luki i niedociagniecia w obiektywach, ceni sie mocno. Jest kilka dobrych szkiel (z posiadanych: 16-35, 24-70, 55, batis) ale brak dobrej 35mm czy wysokiej jakosci jasnego tele jest faktem.
Canon zazwyczaj oferuje lepsza jakosc taniej lub w zblizonej cenie. takie 35mm L II rozklada Sonego na obie lopatki.
@Szabla - pisze o A7R3. A7 mialem w reku raz i nie moj, nie pamietam jak sie zachowywal.
@DlaZabawy
"Zgadzam się, że lustrzanki pewnie padną, ale z innego powodu: dla Canona i Nikona rozwijanie dwóch typów aparatów (i obiektywów) to podwójny koszt, który firmy będą chciały zredukować. "
" ja nie fotografuję tym, co może będzie, tylko tym, co mam w ręku."
Miałem wrażenie, może mylne, że gdy piszesz "pewnie padną" dotyczy przyszłości i do tego się odnosiłem. Widać jednak, że cała dyskusja wynikła tylko z mojego niezrozumienia, no i w ogóle nie ma sensu.
Ja o zupie, ty o ... :)
Coś mi się widzi, że przyszłość lustrzanek jest bardziej skomplikowana. Warto sobie popatrzeć na ceny obiektywów systemu R. Jeszcze raz powtórzę: łącznie z obiektywami mamy po raz pierwszy sytuację, że bezlusterkowiec ma jakiś techniczny sens. Ale... te szkła, dla których warto by kupić korpus, maja ceny zaporowe. A dokładniej chyba ceny dla obywatela nie tej części UE w której mieszkamy. Zapewne lekarz z Niemiec czy Francji może sobie pozwolić. Być może fotograf ślubny, choć raz jeszcze, brak drugiego slotu, niemożność zrobienia kopii bezpieczeństwa stawia pod znakiem zapytania stosowanie body do takich celów. Zapewne mogąc założyć do aparatu obiektyw 28-70 f/2.0 miałbym nadzieję na zrobienie innych zdjęć niż do tej pory. Zapewne mając kasę na zbyciu wziąłbym pod uwagę wynalazek Canona. Ale w naszych realiach będą wyjątki, które potwierdzą regułę, że to nie jest sprzęt dla normalnych pstrykaczy. O ile cena korpusu jest znośna, to ceny szklarni mordują. A posiadanie body o takich samych parametrach jak np 6dm2 droższego od tegoż 6dm2 i używanie go z przejściówkami jest średnio atrakcyjne. Jeszcze raz: cwanon grzeje stare kotlety, stara się po raz drugi sprzedać tę samą technologię. Pomimo tego, że oferta w tym wypadku ma jakiś sens, to zauważyłbym raczej cenowy zjazd starych modeli. jak mi się zdaje, to jest "prawdziwy trend". To znaczy Canon już dość dawno temu zauważył, że dojechaliśmy do miejsca, gdzie jedyne co można robić, to zbijać cenę i właśnie to się dzieje. Wyraźnie lepiej już się nie da, ale tak tanio, żeby delikwent zastanowił się, czy warto kupić nowego smartfona, jeszcze tak.
@komisarz_ryba: musiałeś mieć coś źle ustawione w takim razie.
@baron13
Cena to nie jest problem w perspektywie czasu, bo cena spadnie.
Tańsze obiektywy powstaną.
Zobacz teraz co jest w Sony.
Dość dużo obiektywów (tak ciągle są braki, ale to kwestia czasu).
Masz dwa sloty na karty pamięci.
Do tego masz IBIS.
Jak na razie to Canon jest za Sony cały czas.
@Szabla - jest tylko jedna opcja w menu ktora dotyczy ostrzenia przy otwartej przyslonie i mam to ustawione na pewno dobrze. Nazywa sie to Aperture Drive in AF. I dziala tylko w AF-S.
baron13
11 lutego 2019, 15:14
Coś mi się widzi, że przyszłość lustrzanek jest bardziej skomplikowana. Warto sobie popatrzeć na ceny obiektywów systemu R. Jeszcze raz powtórzę: łącznie z obiektywami mamy po raz pierwszy sytuację, że bezlusterkowiec ma jakiś techniczny sens. Ale... te szkła,
-----------------------------------
do systemu R masz wszystkie szkla EF jakie do tej pory wyprodukowano. Niektore znakomite i stosunkowo tanie jak 135/2.0 L , ale takze taniutkie jak na dzisiejsze czasy 85 1,8, 100 2.0, 100 2.8 macro L
do R wystarczy kupic R 24-70/2,8 i R 70 - 200 / 2,8 i profi ma wszystko co potrzebuje do reportazu. do tego jakies stalki , jesli sie w czyms szczegolnie specjalizuje. Szkla troche drozsze ale i lepsze optycznie , puszka tansza od dslr. W sumie zabawa w fotografie to niekoniecznie Sport dla ubogich , jesli chce sie miec aktualny sprzet.
Ani S , Ani C , ani N nie Maja problemow ze szklami do swoich dslm-ow.
Wybor jest wielokrotnie wiekszy niz potrzeby fotografa.,
RobKoz
11 lutego 2019, 13:25
DSLM - nie znam, ale zgaduję, że to od Digital Single Lens Mirrorless czyli coś utworzone na siłę z DSLR gdzie reflex zamieniono na mirrorless.
-----------------
dla mnie to tez nielogicznie , ale tak sie przyjelo.
te nazwe zaproponowal panasonic.
mnie sie nie podoba klasyfikacja wedlug czegos , czego nie ma.
kazdy kompakt jest mirrorles , ale tak swiat przyjal i tego raczej nie zmiemy.
tez bardziej mi sie podoba "sama" niz "niezamezna", choc i tak sie kobiety tez charakteryzuje..
jesli klasyfikowac aparaty wedlug zastosowanego ukladu celowniczego , to oczywiscie wedlug posiadanego , a nie nieposiadanego. Logiczne.
Ale juz dawno stwierdzilem , ze logika czesto przeszkadza w zyciu , gdyz trudniej zrozumiec ludzi nielogicznych , a takich jest wiekszosc.
przyklad nawet na tym forum - ktos mierzy jasnosc obiektywow a wyciaga wnioski na temat roznicy GO , nie mierzac w ogole GO.
Gdyby mierzyl GO pewnie wyciagnalby wnioski na temat jasnosci.
Wazac aparat wycignalby pewnie wnioski na temat wzrostu zony fotografa.
wrzuc na Google "dslm" - przyjelo sie.
Pokoradlasztuki:
"Wybor jest wielokrotnie wiekszy niz potrzeby fotografa."
I właśnie ten większy wybór jest - ponoć - źródłem problemu! ;)
Dawniej symbolizował go osioł Buridana ("Osiołkowi w żłoby dano..."), a w XX w. nazwany został "paradoksem wyboru", w którym, z powodu nadmiaru opcji, ludzie wikłają się w nieustanne porównania, zestawienia, etc.,
EVIL -- link
a wiec wieloznaczne
dslm - link w zasadzie jednoznaczne.
stad byc moze jednak "dslm" sie bardziej przebija w aspekcie fotografii.
Bahrd
11 lutego 2019, 15:59
Pokoradlasztuki:
"Wybor jest wielokrotnie wiekszy niz potrzeby fotografa."
I właśnie ten większy wybór jest - ponoć - źródłem problemu! ;)
-----------------------
"kwal der wal "- jak mowia niemcy , czyli " meka wyboru".
wystarcza jedna puszka i 3 , max 4 obiektywy.
reszta to dla przyjemnosci wydawania pieniedzy.
moze kogos zainteresuje
kiedys pomierzylem wplyw Lustra:
link
link
i analiza drgan od Lustra:
link
dslm-y tego nie Maja.
za obiektyw dajacy 30 % wiecej rozdzielczosci trzeba zaplacic 2000 euro lekko.
@staryman - końca lustrzanek się spodziewam (mimo, że jestem gorącym zwolennikiem tego typu aparatów), bo znam korporacje technologiczne od wewnątrz i wiem, jak myślą (i jak kłamią) menedżerowie.
W znacząco lepsze akumulatorki w najbliższym czasie nie wierzę - bo nie mam żadnych wiarygodnych przesłanek, że jakaś rewolucja tu nastąpi.
"jak to nie . zmienilo sie zasadniczo
10 lat temu c5 kosztowal 2200 eu , a nasteopca mk4 4000 eu.
cena sie prawie podwoila
flagowe c1 i Nikon kosztowaly ok 3300 eu ( jakies 15 lat temu ) dzisiaj 6000 eu. "
No i czego to dowodzi?
Inflacji!
Poza tym nie porównywałbym C5 Mk I z C5 Mk IV - to inna bajka.
10 lat temu mój samochód kosztował 35.000 euronów, teraz następca 68.000.
Dalczego w aparatach miałoby być inaczej?
Nawet taki prozaiczny, a na codzień niezbędny bochenek chleba w piekarni był za niecałe dwa, teraz mniejszy trudno dostać poniżej czterech. Postępu technicznego tu ani za grosz, chyba że wliczyć chemię sypaną do ciasta.
LR:
"Mam wrażenie, że jakość obrazu stanęła w miejscu a zamiast tego kastruje się aparaty z luster, i to jest nowość. Obraz dalej stoi w miejscu. To taka trochę zasłona dymna. ale to pewnie producentom na rękę."
Też tak to widzę.
Mowa chyba o jakości zdjęć, a ta nie zależy od sprzętu, tylko od fotografa :)
@komisarz_ryba: w bezlusterkowcach Sony nie ma takiej funkcji "Aperture drive".
ros28
11 lutego 2019, 17:34
No i czego to dowodzi?
Inflacji!
----------------
Nie ,
W sferze euro inflancja nie wynosi 80% w skali 10 lat, czyli ok 8% na rok.
srednio inflacja wynosila ok 1,5% czyli 15 % w skali 10 lat , o tyle tez wzrosly na pewno zarobki.
wiekszy wplyw mialo oslabienie eu w stosunku do usd.
ale niezaleznie od przyczyny zarobki nie wzrosly dwukrotnie , oznacza to , ze aparat podrozal. Nastepca jakim mozna uznac R kosztuje prawie polowe mniej w chwili startu.
DSLMy beda oczywiscie drozec , jak wszystko , ale dslr-y drozalby bardziej.
Beda drozec , dlatego ze spoleczenstwa sie bogaca , tzn jest wiecej pieniedzy w posiadaniu ludzi , a im wiekszy zasob pieniedzy , tym wyzsze ceny.
... wiekszy wplyw mialo oslabienie eu w stosunku do usd.
Poważnie?
To średnie roczne kursów dolara do euro:
2003 0.88540$ za 1 Euro
2004 0.80510$ za 1 Euro
2005 0.80453$ za 1 Euro
...
2017 0.88704$ za 1 Euro
2018 0.84758$ za 1 Euro
a jak jest w tej strefie walutowej nie musisz mi tłumaczyć, bo posiadając 3 paszporty -w tym tylko jeden polski- walczę z tym na codzień.
Czy inflacji nie liczy się tak jak procentu składanego?
... sorry miało być odwrotnie euro za 1 dolca...
czyli
2003 0.88540€ za 1 $
2004 0.80510€ za 1 $
2005 0.80453€ za 1 $
...
2017 0.88704€ za 1 $
2018 0.84758€ za 1 $
"Czy inflacji nie liczy się tak jak procentu składanego?"
Niektórzy najwyraźniej liczą inaczej...
Inflacja też nie jest linearna we wszystkich produktach rynkowych, a jedynie średnią chleba, masła, aparatów, dżinsów i lokomotyw. No może te ostatnie wyszły już z mody, ale to szczegół.
Poza tym aparaty generalnie staniały. Biorąc za przykład APSC ze średniej półki w okresie gdy sie pojawiały na rynku, to za EOSa 20d, potem 30d płaciło się nominalnie tyle samo co za 7d czy 7d2. Technika poszła do przodu, wartość pieniądza spadła, ceny +/- zostały. Podobnie w Nikonie. Inne firmy albo są za krtko na rynku, albo już ich nie ma. Na wyższych półkach jest mniej korzystnie, na niższych bardziej.
W opublikowanym właśnie raporcie dot. wyników finansowych firm foto na świecie, (nie chodzi o cały wynik finansowy, lecz o wzrost/spadek obrotów), w 2018 najlepiej wypadło Sony , Canon wyraźnie słabiej, Nikon mocno tak sobie, Olek fatalnie. Reszta to systemy niszowe.
Trzeba odczekać 2019/20 i zobaczymy kto przeżyje.
fajna ta zabawka od canona, szkoda że oni praktycznie nie robią żadnych postepów z matrycami od 5d2 w segmencie ff, szczególnie w kwesti DR. O ile jakieś drobne kosmetyczne zmiany sa na szumach to DR przy kolejnych odsłonach kazdego ff od canona to praktycznie ten sam poziom od roku 2009.
Zmieniaja się opakowania, bagnety, ficzery a elastyczność rawów z canonów ff odstaje od całej konkurencji.
@Pokoradlasztuki
"stad byc moze jednak "dslm" sie bardziej przebija w aspekcie fotografii. "
Ale DSLM nie jest jednoznacznie w kontekście układu celowniczego - albo ma EVF albo nic wiadomo tylko czego nie ma - lustra.
EVIL jest jednoznaczne - wiadomo że nie chodzi nam o "mydelniczki".
Ja wcześniej DSLM nie znałem, ale czytuję głównie fora anglojęzyczne. Możliwe że już kiedyś na to trafiłem ale nie wnikałem bo sprawa była jasna z kontekstu.
W amerykańskich sklepach (przynajmniej tych dużych) też słowo DSLM nie występuje:
BHPhotoVideo: DSLR Cameras i Mirrorless System Cameras
Adorama: Digital SLRs i Mirrorless Cameras
Ja używam słów bezlustro gdy nie ma dla mnie znaczenia obecność wizjera lub jego brak oraz EVIL gdy jednoznacznie chodzi mi o bezlustro z wizjerem.
Szabla 11 lutego 2019, 10:09
A kiedy to dolar USD kosztował 2 zł? Na pewno nie w 2004 :)
8 lipiec 2008 - 1$ = 2.07zl
9.10.2000 - 1$ =4.66zl
Tak z ciekawosci - niesamowite co wplywa ze w ciagu roku cena moze spasc o 25% a potem wzrosnac. Czy to sa jakies gry ekonomiczne?
@szabla - w pacy nie mialem aparatu i wspomoglem sie googlem. Aperture drive faktycznie istnieje, ale w A9
link
Natomiast w A7RIII efekt ktory opisalem osiaga sie opcja live view display, z tym ze dziala to tylko dla af-s i nie dla wszystkich obiektywow.
Generalnie jak wpiszesz w google "sony stopped down focusing" to masz mase blogow i wpisow na forach. Ja zainteresowalem sie tematem jak mi w dzien af-c zaczal pompowac focusem. Okazalo sie ze to przez ustawione f11, a sony nie otwiera przyslony...
s28
11 lutego 2019, 20:20
czyli
2003 0.88540€ za 1 $
2004 0.80510€ za 1 $
2005 0.80453€ za 1 $
...
2017 0.88704€ za 1 $
2018 0.84758€ za 1
---------------------
kurs us/eu w grudniu 2008 wynosil 0,71 ( rozumiem ze pominales ten okres ,by wykazac sluszna swej tezy - blednej)
w grudniu 2018 - 0,88
us w tym czasie wzmocnil sie w stosunku do eu o ponad 25 %
inflancja w strefie euro wyniosla w tym okresie ponizej 1,5 % / rok ., blizej 1.0 % , byl tez okres deflacji.
inflacja z cala pewnosci nie spowodowala takiego wzrostu cen aparatow.
lepsze dslr-y nigdy w historii nie byly tak drogie jak aktualnie , rowniez optyka do nich wyzszej klasy osiaga niespotykane dotoad ceny . Dzisiaj Standard to 2500 - 3000 eu . Jeszcze kilka lat temu to byli ok 1500 - 2000 eu.
natomiast pojawiajace sie nowe dslm-y , lepiej wyposazone , sa tansze .
p S1 - to 2500 eu
sony- dobrze ponizej 3000 eu , raczej w zakresei 1500 - 2000 eu
flagowy sony jest tanszy o 30 % od flagowych dslr firm C i N.
trend, iz dslm sa tansze jest wyrazny - i to bedzie glownym powodem, iz zdobeda rynek , wypra powoli dslr. to nie stanie sie z dnia na dzien.
mysle , ze lustrzanki w ciagu 10 lat praktycznie znikna z rynku.
nikt ich nie bedzie chcial kupic , gdyz drozsze , gorzej wyposazone i z mniej sprawnym AF - do tego wieksze i ciezsze.
Dwie dotychczasowe wady , slaba wydajnosc baterii i opznienie obrerazu w celowniku zostaly juz przed paru laty usuniety. Nic nie stoi wiecej na przeszkodzie przeciwko zwyciezkiemu pochodowi dslr.
sanescobar
11 lutego 2019, 21:37
fajna ta zabawka od canona, szkoda że oni praktycznie nie robią żadnych postepów z matrycami od 5d2 w segmencie ff, szczególnie w kwesti DR.
------------------
Nie zawsze wiekszy DR matrycy jest zaleta.
starsi fotografowei znaja to z czasow analogu , gdzie dobieralo sie rozpietosc tonalna filmu do rozpietosci tonalnej motywu.
matryce o wezszym DR sa korzystniejsze dla motywow o wezszym zakresie tonalnym.
Matryce o szerszym DR sa korzystniejsze dla motywow o szerszej rozpirtosci tonalnej
przyklad:
Motyw o rozpietosci 6 EV
1. matryca o rozpietosci tonanalnej ( dynamice wejscia ) 8 EV.
Dynamika wyjscia - A/D 14 b -
wowczas motyw zostanie odwzorowany w dynamice :
6/8*2^14 =12288 tonow
motyw zostanie przedstawiony w dynamice Wyjscia ( rozdzielczosci tonalnej) 12288 tonow
2. matryca o rozpietosci tonalnej ( dynamice wejscia ) 10 EV.
Dynamika wyjscia - A/D 14 b -
wowczas motyw zostanie odwzorowany w dynamice :
6/10*2^14 =9830 tonow
motyw zostanie przedstawiony w dynamice Wyjscia 9830 tonow.
w tym przypadku dla tego motywu aparat o nizszej dynamie wejscia ( mniejszym zakresie tonalnym ) odwzorowuje motyw bardziej rozdzielczo tonalnie od aparatu z matryca o wiekszym zakresie tonalnym.
wiedzac o tym , nie ma powodow do wpadania w kompleks z powodu gorszego zakresu tonalnego matryc C. Niekiedy jest to zaleta - w zaleznosci od motywu , niekiedy wada.
natomiast dla motywow o szerszym zakresie tonalnym , oczywiscie C o mniejszym DR obetnie czesc tonow sceny.
zwyciezkiemu pochodowi dslr.
winno
zwyciezkiemu pochodowi dslm
@Pokoradlasztuki
"zwyciezkiemu pochodowi dslr.
winno
zwyciezkiemu pochodowi dslm"
Zwycięskiemu, panie purysto ;)
slusznie
@Pokoradlasztuki: Nie wiesz co to jest rozpiętość tonalna matrycy. Niestety, zawsze, o ile nie mamy na celu efektów "artystycznych", lepiej mieć dużą dynamikę. Łatwo się o tym przekonać raz pstrykając na wysokim iso z mała dynamiką , a potem na iso 100. To np dotyczy zdjęć nocnych, które jeśli nie kombinujemy, tak jak baron13 powinny być robione na możliwie niskim iso na którym aparat ma największą dynamikę. Do tego warto możliwie mocno przysłonić, bo w wielkich kontrastach wyłażą wszystkie wady obiektywów. Lecz niestety, ze wszystkimi konsekwencjami długich czasów naświetlania :-) Niestety w fotografii analogowej to było z tą dynamiką trochę inaczej. Ja tę jazdę jeszcze pamiętam i powtarzam sobie, nigdy więcej! Kręceni koreksem jeszcze przejdzie ale na tym koniec.
@sanescobar
W dużym stopniu nieprawda z tym DR Canona.
„the 5D Mark IV represents a major leap forward in this regard for Canon, and it's thanks to the same move to on-chip analog-to-digital conversion (ADC) that the 1D X II and 80D”. Niestety Canon przycebulił z ADC przy matrycy 6dII i w tym wypadku zanotował powrót do starych czasów w tym zakresie, stad powszechna krytyka
@staytuned
Tak.
5D mk4
1D X II
80D
R
Te aparaty mają spoko dynamikę.
Pytanie czy PR będzie mieć matrycę z 6D mkII z ADC po za matrycą, czy nie.
Identyczna ilość megapikseli sugeruje (acz nie musi tak być), że to ta sama matryca.
Ale oby Canon pozytywnie zaskoczył.
baron13
12 lutego 2019, 10:49
To np dotyczy zdjęć nocnych, które jeśli nie kombinujemy, tak jak baron13 powinny być robione na możliwie niskim iso na którym aparat ma największą dynamikę. Do tego warto możliwie mocno przysłonić, bo w wielkich kontrastach wyłażą wszystkie wady obiektywów. Lecz niestety, ze wszystkimi konsekwencjami długich czasów naświetlania :-) Niestety w fotografii analogowej to było z tą dynamiką trochę inaczej. Ja tę jazdę jeszcze pamiętam i powtarzam sobie, nigdy więcej! Kręceni koreksem jeszcze przejdzie ale na tym koniec.
--------------------
kazdy kto mial to szczescie naciac sie na link do zdjecia nocnego jakie pokazales , musi dojsc do tego samego wniosku:
nie powinenes udzielac porad jak robic zdjecia nocne.
raczej zapisac sie na kurs do jakiegos domu kultury z doswiadczonym instruktorem.
@staytuned
"W dużym stopniu nieprawda z tym DR Canona. "
Ależ prawda.
"the 5D Mark IV represents a major leap forward in this regard for Canon"
Ale wciąż odstaje od konkurencji, oczywiście już nie tak widocznie jak 6D.
"Canon przycebulił z ADC przy matrycy 6dII i w tym wypadku zanotował powrót do starych czasów w tym zakresie, stad powszechna krytyka"
No ale co to obchodzi użytkownika na czym Canon przycebulił. Efekt jest taki że 6D MkII ma żałośnie niską dynamikę jak na współczesny ff, jeżeli ten zapowiadany RP będzie mieć podobnie, to szału nie będzie.
@komisarz_ryba: ustaw w aparacie "Wyśw.podgl. na żywo: Efekt ustawień WYŁ".
Zgubiłem się. Pokoradlasztuki cytuje barona cytującego Pokorędlasztuki czy baron cytuje Pokorędlasztuki cytującego barona, który cytuje Pokorędlasztuki?
@Szabla
A czy to ważne?
Niezwykle ;)
... kurs us/eu w grudniu 2008 wynosil 0,71 ( rozumiem ze pominales ten okres ,by wykazac sluszna swej tezy - blednej)
w grudniu 2018 - 0,88
[Pokoradlasztuki ]
No i źle rozumiesz.
Kurs zawsze był i nadal jest zmienny, ale zauważ że np. kurs w 2003 i w 2017 był w skali roku właściwie identyczny. Tyle na temat twojej odkrywczej tezy na temat spadku wartości euro do dolara.
Wadomo, że się buja - raz na wozie, raz pod wozem, ale gdzie ten drastyczny spadek wartości, będący ponoć powodem zwyżki cen?
link
@mate, napisał:
"@staytuned
"W dużym stopniu nieprawda z tym DR Canona. "
Ależ prawda. "
@mate, prawda, jak na osiągi w roku 2009 to canon ma całekiem niezły DR :)
Koledzy zapomnieli dodać :)
No i zalezy jak to się mierzy, jak zaczniemy mierzyć jak optyczni to nawet jak na obecne czasy jest przyzwoicie. Jak zrobimy to jak nalezy i będziemy DR nazywać całkowita rozpietościa tonalną to bliżej prawdy są te wyniki z dxo.
Jeżeli będziemy też traktować pliki przy wyciaganiu z cieni jak optyczni to też inna bajka.
@ mgkiler, napisał:
12 lutego 2019, 11:25
@staytuned
Tak.
5D mk4
1D X II
80D
R
Te aparaty mają spoko dynamikę."
5d4 i owszem, reszta to westchnienie daleko za konkurencją, co gorsza body które miało w studio pokazać pazur dość odstaje od konkurencji.
@Mate
Jeśli tak będzie, to RP będzie walczył jak równy z równym z A7II. Jeden szumiący przy ciągnięciu z cieni jak M43, a drugi szumiący na wyższych iso bardziej niż topowe apsc 🙂
@staytuned
"Jeśli tak będzie, to RP będzie walczył jak równy z równym z A7II"
Tylko nie ceną, przynajmniej nie na początku.
" Jeden szumiący przy ciągnięciu z cieni jak M43, a drugi szumiący na wyższych iso bardziej niż topowe apsc"
A porownujesz przed czy po aktualizacji firmware?
ros28
12 lutego 2019, 19:52
No i źle rozumiesz.
Kurs zawsze był i nadal jest zmienny, ale zauważ że np. kurs w 2003 i w 2017 był w skali roku właściwie identyczny
---------------------------
jesli uwazasz , ze zle rozumiem to oznacza , ze sie mylisz.
ja odnosze ceny Canon 5 mk2 i Canon 5mk4 do siebie.
w 2003 roku Canon 5 sie jeszcze nikomu z fotografow sie nie snil.
dopiero 2w 2005 wprowadzono pierwszy c5.
nie ma wiec sensu porownywanie kursow z okresu 2003-2018.
za wzrost cen nie jest odpowiedzialna inflacja , jak zdecydowanie napisales , dlatego, ze ta jest w tym okresie minimalna. natomiast w tym czasie umocnil sie usd w stosunku do innych walut.
ale to tez nie wyjasnia w calosci az takiego wzrostu ceny.
Wzrost cen nastapil skokowo po awariach w Fujiyamie , zaklady niektorych producventow zostaly tym dotkniete , ale ceny podniesli wszyscy. Ale to byl takze czasokres umacnionego usd - wiec trudno odseparowac przyczyny.
Zwyczajnie ceny wzrosly. niezaleznie od powodow nie jest Prawda, ze ceny paratow sa nizsze niz wowczas. Ceny DSLR + optyki sa wysokie jak nigdy dotad w przeszlosci , natomiast nowe flagowe dslm-y sa tansze w chwili ukazania od ich odpowiednikow z lustrem. O optyce tego juz nie mozna powiedziec , ale jest ona tez lepsza. Zarobki w tym okresei nie wzrosly o 80% , chhyba raczej przecciwnie. W starej uni poziom zycia sie raczej obnizyl , w nopwej czesci wzrosl jak nigdy dotad na przestzeni ostatnich 200 lat.
W kazdym razie wszystko wskazuje na to , ze nowa technologia jest jednak tansza , co pozwala przypuszczac , ze przy spadajacej sprzedazy dslr-ow musza one szybko drozec. to zadecyduje o ich smierci z przyczyn ekonomicznych.
Powtorzy sie - jak sie spodziewam - sytuacja jaka mielismy przed laty po wprowadzeniu technologi cyfrowej. Wyprodukowane juz aparaty analogowe mozna bylo zakupic za bezcen jako " stany magazynowe".
Sadze, ze podobnie bedzie z lustrzankami . w momencie braku zainteresowania , wyprodukowane juz egzemplarze beda przez Jakis czas oferowane zancznie taniej. Taniej dlatego , ze niewielu chetnych bedzi chcialo je kupic. uwazam ze jest to Scenario na najblizszych 5 lat , a za 10lat dslr -y beda niezwykle rzadko w uzyciu.
Zestawienie sprzedaży aparatów cyfrowych (w sztukach) od 2010 [ link ] - w skrócie (jeśli ktoś, tak jak ja, już kończy kawę i zaczyna "wachtę"): (jedno)komórkowce wykończyły organizmy "złożone" - i (póki co) nawet resekcja wyrostka (lustra), nie pomaga... ;)
mysle , ze teraz sprzedaz dslr szybciej spadnie, dslm --udzial wzrosnie , gdyz do gry przystapili do tejpory najbardziej renomowani C i N.
P wydaje sie znakomitym aparatem , byc moze i najlepszym , jednak ze wzgledu na wagomiar nie sadze aby bil rekordy sprzedazy. Zreszta nie musi , ilosc niekoniecznie znaczy jakosc.
Co ciekawe , poziomem odniesienia stal sie sony. Pytanie podstawowe czy lepszy , czy gorszy o sony ? . Przed ok 10 laty nie do pomyslenia.
O wróżeniu z fusów, raz jeszcze. Jaki mamy powód przepowiadania końca lustrzanek? Cwanon wypuścił puszkę fufu i są zapowiedzi drugiego fufu bez lustra. Cwanon, jako do tej pory jedyna firma stara się coś wydusić z tej technologii. I to bym powiedział, jest jedyny element, który mógłby wróżyć jakieś zmiany w przyszłości. Tylko, że na razie pierwsza puszka, która realnie jest, jak twe zwyczaju firmy jest tym odgrzewanym kotletem. To, co najważniejsze w niej, jest c 5dm4. Biorąc pod uwagę takie drobiazgi jak brak drugiego slotu, jest to wyrób kolekcjonerski, taki ni w piastę ni w oko.
Łącznie z obiektywami, było by to ciekawą ofertą, gdyby nie zaporowe ceny szklarni. Być moze dentysta z Bawarii patrzy na zupełnie inaczej, ale jak dla mnie obiektyw za 14 kpln jest księżycową ofertą. Mniej więcej, a nawet z pewnością więcej, jak realizowanie w Polszcze elektromobilności za pomocą Tesli.
W tym samym czasie ceny oryginalnego niewykastrowanego C5dm4 poleciały do poziomu R więc gdzie tu sens i logika?! Tylko w tym że Cwanon próbuje po raz drugi sprzedać tę samą technologię. Tak mniej więcej wygląda wejście smoka w wykonaniu C w obszar bezluster. Mamy teraz zapowiedź kolejnego korpusu, który jeśli będzie kosztował ile zapowiadają, będzie wykastrowanym C6Dm2. Ze zwiększoną prądożernością, z małą dynamiką i zmożiwością podpięcia szkła za 14 kpln.
Pomimo wszystko, ciągle to ma jeszcze jakiś techniczny sens, jeśli te szkła okażą się naprawdę dobre. Tym niemniej, jakoś nie widzę oczyma wyobraźni tych tłumów szturmujących sklepy, każdy delikwent z gotówką na poziomie 20 kpln, gotowych rzucić się na techniczną nowinkę. Warto sobie przypomnieć, ostatnie co się pojawiło realnie po Eosie R, to dwa koszmarnie drogie tele pod EF.
baron13
13 lutego 2019, 11:33
O wróżeniu z fusów, raz jeszcze. Jaki mamy powód przepowiadania końca lustrzanek?
-------------------------
powodem przepowiadania sa krzywe trendu sprzedazy , z ktorych wynika , ze sukcesywnie lustrzanek sprzedaje sie mniej , zas udzial dslm-ow rosnie.
nic nie wskazuje na to aby trend mial sie odwrocic , przeciwnie , inteligencja , czyli zdolnosc kojarzenia wielu faktow i zmiennych , wskazuje ze trend sie wzmocni. Udzial dslm-ow bedzie Rosl. Im dluzszy okres przepowiedni , tym prawdopodobienstwo trafnej diagnozy coraz mniejsze - na najblizszch 10 lat jednak odwazam sie postawic taka prognoze. Nie ma podstaw w oparciu przeszlosc wnosic, iz bedzie onaczej o ile nie zjada nieprzewidziane okolicznosci jak np wybuch wojny , czy globalny kataklizm.
A przeszlosc to nie fusy tylko twarde i realne fakty.
Jak dla mnie ceny wydaja się być ok:
- Canon EOS RP body w/EG-E1 Extension Grip & Canon Mount Adapter $1299
- Canon EOS RP w/EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM, EG-E1 Extension Grip & Canon Mount Adapter $1699
- Canon EOS RP w/24-105mm f/4L IS USM, EG-E1 Extension Grip & Canon Mount Adapter $2199
ale jak nie zobaczę jutro to nie uwierzę :)
Wszyscy już implementują AI AF, a Canon nawet stabilizacji nie ma.. a tu znowu gadka o lustrzankach..
@arra
"Jak dla mnie ceny wydaja się być ok:
- Canon EOS RP body w/EG-E1 Extension Grip & Canon Mount Adapter $1299
- Canon EOS RP w/EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM, EG-E1 Extension Grip & Canon Mount Adapter $1699
- Canon EOS RP w/24-105mm f/4L IS USM, EG-E1 Extension Grip & Canon Mount Adapter $2199 "
Właśnie miałem o tym napisać. Od dawno mówiono że wycena będzie "agresywna", Ale w 1300 USD wierzyli tylko najwięksi optymiści i to bez gripa i adaptera.
No i jednak jest wersja z tańszym kitem. Plotki mówiły że nie zdążyli go przygotować i będzie tylko 24-105/4 ale skoro jest to będzie hit.
Licząc po 4,5 pln za dolara to będzie 7650 zł. Napisałbym "pozamiatane" ale jakoś nie wierzę w aż tak niską cenę.
@RobKoz
Wycofuję się z pochwał. Dopiero teraz zauważyłem, że ten 24-105 to model EF.
Czyli jednak święty Mikołaj nie istnieje :-)
Przeciez te aparaty to to samo. oczywiscie ze Canon chce sprzedawac to samo jak kazdy.
Usunieto lusto, a jego role przejela matryca. A reszta jest taka sama, nie zapominajmy o tym.
Niby pomiar na matrycy taki klopotliwy, a sie okazuje ze za pomoca kawalka rurki mozna doprowadzic do tego ze stare obiektywy dzialaja, Nikon nie dal silniczka bo by ludzie mnostwo AF-D uzywali.
Skoro mikrosoczewki lapia promiejnie i doginaja do sensela to wydaje mi sie ze i stare obiektywy tez beda dzialac dobrze, a jakby producenci nie ukrywali softu - to pewnie i by dzialaly malo gorzej.
BlindClick
14 lutego 2019, 09:24
Przeciez te aparaty to to samo. oczywiscie ze Canon chce sprzedawac to samo jak kazdy.
Usunieto lusto, a jego role przejela matryca.
-----------
Aparaty fotograficzne od poczatku Maja to samo - migawka , przyslona , nastawa odleglosci , celownik.
przemiany w budowie aparatow zawsze byly zwiazane z rodzajem ukladu celowniczego. Mozna powiedziec , ze determinowal on konstrukcje calosci.
W tej chwili mamy zupelnie nowy rodzaj ukladow celowniczych - elektroniczne - dajace niespotykane dotad mozliwosci.
Ale nadal obslugujemy przyslone , migawke , odleglosc.
W gruncie rzeczy aparat robi to samo niezmiennnie od 150 lat. To fotograf decyduje o kadrze.