Sześć nowych obiektywów dla systemu Canon RF
Wraz z premierą pełnoklatkowego bezlusterkowca EOS RP, firma Canon poinformowała o trwających obecnie pracach nad sześcioma nowymi obiektywami z mocowaniem RF. Trafią one na rynek jeszcze w tym roku.
Informacja prasowa
aparatów serii EOS R.
Warszawa, 14 lutego 2019 r. - Canon ogłosił dziś wprowadzenie na rynek (jeszcze w 2019 r.) sześciu nowych obiektywów do pełnoklatkowych aparatów serii EOS R. Tym samym firma pragnie uczcić osiągnięcie kolejnego sukcesu produkcyjnego - wyprodukowania 140 milionów obiektywów z mocowaniem EF i RF1.
Mocowanie RF - stworzone od podstaw
Zaprezentowany niedawno system EOS R wraz z mocowaniem obiektywów RF, przenosi technologie obrazowania Canon na wyższy poziom. Wprowadzone na rynek we wrześniu 2018 r. mocowanie obiektywu RF umożliwiło zastosowanie zupełnie nowej konstrukcji, pozwalającej na umieszczenie dużych elementów optycznych jeszcze bliżej matrycy. Dzięki temu światło trafia bezpośrednio na sensor, bez żadnych przeszkód. Mocowanie RF przyspiesza komunikację pomiędzy korpusem a obiektywem, a także pomaga osiągnąć najszybszą2 (dla systemu aparatów bezlusterkowych z pełną klatką) na świecie prędkość autofokusa. Dodatkowo niewielka odległość pomiędzy mocowaniem obiektywu a matrycą oraz duża średnica mocowania (54mm), zaowocowało stworzeniem nowej generacji optyki, która zapewnia idealny balans pomiędzy niewielkimi rozmiarami a wysoką jakością obrazu. Podczas opracowywania systemu EOS R inżynierowie firmy Canon uwzględniali zarówno łatwość obsługi wprowadzanych rozwiązań, jak i możliwość rozszerzenia oferty obiektywów w przyszłości.
Sześć obiektywów. Wspólny cel
Obecnie trwają prace nad sześcioma nowymi obiektywami RF do pełnoklatkowych bezlusterkowców Canon. To odpowiedź na potrzeby zarówno zaawansowanych amatorów, jak i profesjonalnych fotografów czy osób nagrywających materiały wideo.
- Model RF 85mm f/1.2L USM to obiektyw oferujący najwyższą jakość dla zaawansowanych i profesjonalnych fotografów portretowych.
- Model RF 85mm f/1.2 L USM DS z funkcją Defocus Smoothing, to z kolei unikalny obiektyw o wysokiej wydajności, oferujący piękne rozmycie tła, efekt bokeh oraz superszybką przysłonę, która pozwala tworzyć zapierające dech w piersiach portrety.
- RF 24-70mm f/2.8L IS USM to zaś wysokiej jakości standardowy obiektyw zmiennoogniskowy dla profesjonalistów i entuzjastów fotografii – idealny do fotografowania portretów, krajobrazów, ale też nagrywania filmów dokumentalnych czy ślubów.
- Oferujący szeroki kąt i wysoką jasność, obiektyw RF 15-35mm f/2.8L IS USM świetnie sprawdzi się przy wykonywaniu różnorodnych zdjęć, w tym architektury, wnętrz i krajobrazów.
- Teleobiektyw RF 70-200mm f/2.8L IS USM to niezbędny element wyposażenia każdego profesjonalnego fotografa robiącego zdjęcia ślubne, sportowe lub przyrodnicze.
- Z kolei RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM jest idealnym towarzyszem podróży – praktycznym zarówno pod względem wielkości, jak i wydajności. Jest to uniwersalny obiektyw dla zaawansowanych fotografów amatorów i nagrywających wideo, oferujący szeroki zakres ogniskowych do wykonywania niezwykłych ujęć.
Issei Morimoto, Senior Vice President, Product Management and Marketing w Canon Europe, mówi:
W ubiegłym roku, wraz z wprowadzeniem systemu EOS R, otworzyliśmy nowy rozdział w historii pełnoklatkowych rozwiązań systemowych Canon. Co więcej, produkcja obiektywów EF i RF osiąga właśnie poziom 140 milionów, a nasze nowe mocowanie RF daje jeszcze większe możliwości fotografom, niezależnie od tego, czy są oni doświadczonymi czy nowymi użytkownikami systemu. Dzisiaj, ogłaszając plan rozwoju tego segmentu obiektywów i inwestując nasz know-how w projektowanie pełnoklatkowych aparatów, możemy śmiało stwierdzić, że tworzymy je w oparciu o nasze wieloletnie doświadczenie w tym zakresie. Zapewnienie naszym klientom perfekcyjnej jakości obrazu poprzez tworzenie bezkompromisowej optyki jest dla nas sprawą najwyższej wagi - to kolejny krok na drodze do osiągnięcia pełnej satysfakcji naszych użytkowników, dla których najważniejsze jest uchwycenie perfekcyjnego ujęcia.
Powiększenie rodziny pełnoklatkowych bezlusterkowców
Canon rozszerzył dziś także system EOS R, wprowadzając na rynek najnowszy aparat EOS RP. To doskonała propozycja dla tych, którzy rozważają przejście z aparatów z matrycą APS-C i planują wejście do świata pełnej klatki. To kompaktowy, lekki i wszechstronny model idealny do fotografii podróżniczej, krajobrazowej i portretowej. EOS RP otwiera pełne spektrum korzyści płynących z systemu EOS R – w tym także najszybszy na świecie autofokus (0,05 s) – a jako najmniejszy i najlżejszy3 pełnoklatkowy aparat Canon, zapewnia on doskonałe połączenie praktyczności i łatwości użycia z imponującą jakością obrazu. Oferując zwiększony potencjał, EOS RP dedykowany jest zaawansowanym fotoamatorom, pozwalając im podnieść swoje umiejętności techniczne i odkrywać swoją kreatywność. Dodatkowym atutem nowego systemu EOS R jest dostępność trzech adapterów umożliwiających wykorzystanie ponad 70 obiektywów serii EF i EF-S.
1. 40 milionów to łączna liczba wyprodukowanych obiektywów (stan na 19.12.2018). Obejmuje także obiektywy serii RF i obiektywy filmowe Cinema EOS.
2. Stan na 13.02.2019 r., dla aparatów bezlusterkowych z wymienną optyką, wyposażonych w pełnoklatkową matrycę (35 mm) z detekcją kontrastu AF i detekcją fazy AF. Obliczone na podstawie wyników pomiaru prędkości AF, w oparciu o wytyczne CIPA (różni się w zależności od warunków fotografowania i zastosowanego obiektywu). Mierzone przy użyciu metod wewnętrznych. Warunki pomiaru: EV12 (temperatura otoczenia/ISO 100), tryb ręczny, przy użyciu obiektywu RF 24-105 mm F4 L IS USM (przy ogniskowej 24mm) z następującymi ustawieniami: migawka zwolniona ręcznie, 1-punktowy AF (środkowy AF), pojedynczy AF.
3. 485g wraz z baterią i kartą pamięci.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Można chyba przyjąć, że z malejącą liczbą sprzedanych aparatów wzrośnie średnia „świadomość” i liczba obiektywów na aparat. Piękne szkła.
No no, i ten 70-200 jednak jest tak zaskakująco mały jak plotki sugerowały. Będzie ciekawie.
Podobają mi się te obiektywy, niestety podejrzewam że ceny będą z piekła rodem :D.
Kurcze 15-35 mm f/2.8 z normalnymi filtrami. Nieźle :)
I stabilizacją!
Czy przełącznik na 24-200 będzie zmieniał pierścień ostrzenia w ten "trzeci"?
85 1.2L DS za 4000$? Ciekawe czy zrobią 35 lub 24 1.2 :D
To jeszcze poprosimy porządne body z IBIS.
Ja cię, gdy Canon wypuścił pierwsze bezlustra i jednocześnie kilka obiektywów, nie mogłem się otrząsnąć z wrażenia jego siły jako firmy.
Tutaj kolejny raz - Sony potrzebowało chyba 2 lat, żeby wypuścić porównywalną ilość obiektywów, które Canon pokazuje za jednym zamachem :-)
Sony tym razem dlugo czeka z zaprezentowaniem nowosci - jak je oglosi to bedzie 3 lata do przodu... ale tanio nie bedzie...
@Heimo
"Sony potrzebowało chyba 2 lat, żeby wypuścić porównywalną ilość obiektywów, które Canon pokazuje za jednym zamachem :-)"
Jakieś bajki opowiadasz. Canon jeszcze ich nie pokazał tylko ogłosił, że trwają prace, więc póki co mają 4 obiektywy. Sony startowało z 5 obiektywami w wersji FE, po 1,5 roku mieli 11 szkieł.
@Heimo
"Ja cię, gdy Canon wypuścił pierwsze bezlustra i jednocześnie kilka obiektywów, nie mogłem się otrząsnąć z wrażenia jego siły jako firmy."
Też nie mogę się otrząsnąć, przez ponad 6 lat Canon wypuścił aż 8 obiektywów EF-M, porażająca ilość, tyle samo jest korpusów EF-M...
Mate a pamiętasz ile użytkownicy Sony czekali na jasne zoomy 2.8 i stałki 1.4? :D
@Stivenson
I co, uważasz, że Sony nie potrafiło zaprojektować zoomów f/2.8, czy po prostu przyjęli taką koncepcję, że na początek wolą dać mniejsze zoomy f/4 i stałki f/1.8?
Fotograf nie robi zdjęć koncepcjami tylko aparatem z obiektywem. W ciągu jednego roku firmy jak Canon i Nikon dają natywne szkła zarówno mniejsze, ciemniejsze i tańsze jak i dla wymagajacych jasne f1.2-1.4. Sony w 2 lata wyprodukowało jedne dobry tani zoom i dwie dobre jasne stałki.
Mate dalej nie odpowiedziałeś na moje pytanie jednak ja odpowiem na Twoje. Pewnie tak, dali by radę ale ekonomicznie uzasadnione było najpierw zarobić na ciemnych szkłach. Oczywiście nie można mieć tego im za złe bo to nie instytucja non profit.
Wykazujesz się wiedzą i prostujesz bzdury tutejszych optoinfluenerów ale odnoszę wrażenie że masz klapki na oczach jeśli chodzi o pewną markę. W mojej ocenie ilość energii jaką w to wkładasz w promocję tejże marki sugeruje że po prostu Ci się to opłaca.
@Stivenson, tyle że Canon i Nikon mogą w ML skupić się tylko na FF, nie martwiąc się równocześnie o APS-C. Sony przez kilka lat nie miało konkurencji w tym segmencie, więc nie spieszyło im się. Obecnie przy 4 poważnych graczach zrobiło się tu ciasno, więc dopiero teraz zaczyna się prawdziwa walka o klienta i dla każdej z firm ważne jest jak najszybsze zaprezentowanie tych kilku-kilkunastu podstawowych obiektywów.
@mate
Sony A7 i A7R - październik 2013
1. 28-70/3.5-5.6,
2. 24-70/4,
3. 70-200/4
4. 55/1.8 - październik 2013
5. 16-35/4 - wrzesień 2014
6. 35 mm f/1.4
7. 24-240 mm f/3.5-6.3
8. 28 mm f/2
9. 90 mm f/2.8 Macro G - marzec 2015
------- minęło 2 lata
10. 24-70 /2.8
11. 85 mm f/1.4 GM
12. 70-200/2.8
13. 50 mm f/1.8
14. 70-300 mm f/4.5-5.6 G - luty 2016
15. T* FE 50 mm f/1.4 ZA - lipiec 2016
16. 50 mm f/2.8 Macro - sierpień 2016
------- 3 lata
17. 100 mm f/2.8 STF GM - luty 2017
Canon EOS R
1. 50/1.2,
2. 35/1.8,
3. 24-105/4,
4. 28-70/2 - sierpień 2018
5. 85mm f/1.2L
6. 85mm f/1.2
7. 24-70mm f/2.8
8. 15-35mm f/2.8
9. 70-200mm f/2.8L
10. 24-240mm f/4-6.3 - grudzień 2019 r. :-)
w 2019 ( 1 rok i 6 miesięcy od premiery EOS R) mam mieć to co Sony dostarczyło mi 3 lata po premierze (chodzi mi o obiektywy o dobrym świetle, bo 24-70/4 słaby i ciemny, albo jak 70-200/4 po prostu ciemny).
Części obiektywów po sierpniu 2016 roku już nie wpisywałem, podobnie jak obiektywów innych firm.
@mate & @stivenson
Cóż, odmienne podejście - tanie i ciemne czy drogie i jasne na początek.
Jednak wolę podejście Canon'a.
Pszykro... ;)
@Stivenson
"Pewnie tak, dali by radę ale ekonomicznie uzasadnione było najpierw zarobić na ciemnych szkłach. Oczywiście nie można mieć tego im za złe bo to nie instytucja non profit. "
Przecież to właśnie na drogich zabawkach się więcej zarabia niż na tanich, więc coś ta Twoja koncepcja się nie spina :)
"W mojej ocenie ilość energii jaką w to wkładasz w promocję tejże marki sugeruje że po prostu Ci się to opłaca."
Zawodowo nie mam nic wspólnego z branżą foto, a bronię faktów a nie firmy.
@Heimo
"chodzi mi o obiektywy o dobrym świetle"
Aha, czyli zaprojektowanie i wyprodukowanie zoomów f/4 nie pochłania zasobów, nie zajmuje czasu itd.? Licząc wybiórczo to można udowodnić wszystko.
"4. 55/1.8 - październik 2013 "
W październiku 2013 pokazali też 35/2.8, więc było 5 szkieł na starcie.
"5. 16-35/4 - wrzesień 2014 "
We wrześniu 2014 pokazali też 28-135 f/4 G OSS, więc było już 7 szkieł.
"9. 90 mm f/2.8 Macro G - marzec 2015 "
I do marca 2015, a więc po 1,5 roku Sony miało 11 obiektywów FE choćbyś nie wiem jak zaklinał rzeczywistość.
@mate
Więc uważasz, że projektowanie obiektywu f/4 i f/2.8 to to samo? Dlaczego nie projektuje się więc jedynie obiektywów min f/2.8?
Tak, uważam, że zaprojektowanie dobrego obiektywu o lepszym świetle jest większym wyzwaniem organizacyjnym niż tego ciemniejszego, stąd pochłania więcej środków (potrzebni lepsi fachowcy, lepsze maszyny i materiały, lepsze = droższe i stąd różnica w nakładach).
Dlatego ofertę Canona, że za 1,5 roku mam mieć w ręku wszystkie podstawowe zakresy ogniskowych ze światłem max 2.8, a stałki ze światłem 1.2-1.4 (poza 35.1.8) uważam za trudniejszą w realizacji niż to co na zaproponowało Sony.
W poniższym zestawieniu widać tę różnicę w podejściu (w tym planowane do końca 2019 r).
Canon - - - - - - Sony
35/1.8 - - - - - - 35/2.8 i potem 35/1.4
28-70/2 - - - - - 24-70/4
70-200/2.8 - - - 70-200/4
50/1.2 - - - - - - 55/1.8
15-35/2.8 - - - - 16-35/4
@Szabla
nie płacz, i tak mam Sony a nie Canon'a :-)
Ale mełłem przekleństwa w ustach gdy czekałem na te lepsze obiektywy. O ironio, jak się pojawiły - zmieniły mi się niestety finansowe priorytety (od, wesoły los) i nie dozbierałem jeszcze na to na co czekałem.
Stety na razie tylko 24-70/2.8 z listy, 55/1.8 bo jest super, a tak to pleśniaki na przejściówkach albo bagnet A...
Bozee jak dzieci sie kloca haha wklejaja z wikipedi daty produkcji obiektywow :D:D Piszcie dalej, bo fajnie sie czyta, posmiac sie mozna
@boa ksztusiciel 14 lutego 2019, 19:44
"Bozee jak dzieci sie kloca"
Prawda? Ale mają radochę, niech się kłócą, aby nie używali noży.
@Heimo 14 lutego 2019, 15:39
Dzięki za listę.
Jasno z niej widać, że Canon to kiepska firma, bo Sony już w 2016 miało to, czego Canon nie będzie miał nawet w 2019.
@Heimo: mylisz się. Projektowanie obiektywu 24-70/4 i 24-70/2,8 trwa tyle samo, tylko trzeba więcej metalu i szkła zamówić. :)
@Szabla
To skąd zachwyt redaktorów optyczne.pl okraszane komentarzem "konstruktorzy włożyli wiele wysiłku w konstrukcję tego obiektywu". ??? I dlaczego wszyscy nie tłuką jasnych szkieł?
@rsaw
Pewnie że kiepska :-)
Ale rozmach mają.
@Heimo: moim zdaniem, konstruktorzy z reguły wkładają wiele wysiłku w konstrukcję obiektywów. W tym przypadku bardzo ciekawe, jaka będzie cena tego mikrusa.
@Szabla
No a ja z kolei zajmuję się projektowaniem (nie obiektywów) i problem z wyższymi osiągami jest taki, że napotyka się pewne ograniczenia, których obejście wymaga sporego wkładu intelektualnego, testów, nowych materiałów i urządzeń. Generalnie to powoduje konieczność zwiększenia nakładów na R&D itp. i lidera rynku poznaje się po tym, że jest organizacyjnie przygotowany do takich wyzwań a reszta kopiuje.
Kiedy adaptery pod FE?
Bo u Canona juz tradycyjnie nie ma (i nie bedzie) do czego podpiac ich zarabistych szkiel :D
@Heimo: tym razem to lider kopiuje. :)
@ Heimo 14 lutego 2019, 21:38
"Ale rozmach mają."
Uch, cieszę się, że zobaczyłeś ukryty cudzysłów wokół tego "kiepska".
Co do rozmachu i umiejętności projektowania, to nie to jest najczęściej problemem korporacji, ale zdrewniała kasta polityczna na górze zarządzająca tym potencjałem.
Ja osobiście zakochałem się w pierwszym Canonie M, jak tylko wyszedł, ma wady wynikające z ograniczeń budżetowych na projekt, ale zrobił go ktoś, kto chciał zrobić aparat fotograficzny, a nie zaspokoić laskę prezesa.
Ale mający potencjał i wizję projektanci nie są w stanie zazwyczaj nawet dotrzeć do zarządów, a co dopiero ich przekonać.
Tym na górze od Canona musiało dopiero Sony zaświeci w oczy na Youtube -
link