Sztuka fotografowania ludzi - fotografia we wnętrzach
2. Oświetlenie rembrandtowskie
Jeden z największych malarzy wszech czasów, Rembrandt, korzystał przy tworzeniu wielu ze swoich arcydzieł z bardzo prostego źródła światła — oświetlenia bocznego. Oświetlenie takie, tworzone przez ogromne okno w studiu mistrza, rzucało piękne miękkie światło na jego modeli.
Gdy światło przechodziło z jednej strony modela na drugą, tworzyła się różnica jasności (różnica między jedną stroną a drugą taka jak 1:2 czy 1:3) dodająca obrazom Rembrandta dodatkowej głębi i przestrzeni.
Za pomocą oświetlenia bocznego Ty również możesz stworzyć genialne portrety. Wszystko, czego potrzebujesz, to otwarte okno lub drzwi stanowiące źródło światła.
Podczas rejsu po Alasce użyłem światła padającego z dużego okna w salonie statku jako źródła światła w portrecie Davida Ramosa, rdzennego mieszkańca Alaski, który prowadził wykład na temat historii swojego ludu. Patrząc na zdjęcie od lewej do prawej, można z łatwością zobaczyć malejące natężenie światła pozwalające na uzyskanie oświetlenia rembrandtowskiego.
Ponieważ ustawiłem Davida blisko okna (około metra od szyby), a dzień był słoneczny, padające na niego światło jest dość silne i pokazuje wszystkie szczegóły jego twarzy i stroju.
Jeśli chcesz uzyskać delikatniejszy efekt, możesz umieścić modela dalej od okna czy drzwi. Dystans spowoduje rozproszenie światła i da w efekcie łagodniejsze oświetlenie.
Tego młodego mnicha sfotografowałem w buddyjskiej świątyni w Bhutanie. Miękkie oświetlenie zawdzięczam temu, że mnich stał około trzech metrów od dużych drzwi. Pochmurne dni dodatkowo tworzą zwykle miękkie światło, nawet jeśli model stoi blisko drzwi lub okna.
Zdjęcie powyżej stanowi kolejny przykład oświetlenia rembrandtowskiego. Ponownie widzisz światło słabnące od jednej strony klatki ku drugiej, w tym przypadku od prawej do lewej.
To zdjęcie mojej przyjaciółki Lauren grającej na gitarze powstało w mojej kuchni, która ma duże okna sięgające od podłogi do sufitu. O blat barku oparłem duże składane tło, ustawiłem modelkę w odpowiedniej pozycji i byłem prawie gotów do wykonania zdjęcia.
Jak wspomniałem w lekcji 24., umieszczenie dużego kawałka czarnego materiału na podłodze pozwala na uniknięcie odblasków, które tworzą niekorzystne dolne oświetlenie, czasami kojarzone z horrorami. Gdy tylko tkanina taka znalazła się na podłodze w mojej kuchni, zacząłem robić zdjęcia.
Podobnie jak w przypadku zdjęć wykonywanych w garażu, musisz zwracać baczną uwagę na wykorzystywane ustawienie ISO, czas otwarcia migawki i otwór przesłony, ponieważ fotografujesz w mało intensywnym oświetleniu we wnętrzu.