Sztuka fotografowania ludzi - fotografia we wnętrzach
2. Oświetlenie rembrandtowskie
![]() |
Jeden z największych malarzy wszech czasów, Rembrandt, korzystał przy tworzeniu wielu ze swoich arcydzieł z bardzo prostego źródła światła — oświetlenia bocznego. Oświetlenie takie, tworzone przez ogromne okno w studiu mistrza, rzucało piękne miękkie światło na jego modeli.
Gdy światło przechodziło z jednej strony modela na drugą, tworzyła się różnica jasności (różnica między jedną stroną a drugą taka jak 1:2 czy 1:3) dodająca obrazom Rembrandta dodatkowej głębi i przestrzeni.
Za pomocą oświetlenia bocznego Ty również możesz stworzyć genialne portrety. Wszystko, czego potrzebujesz, to otwarte okno lub drzwi stanowiące źródło światła.
Podczas rejsu po Alasce użyłem światła padającego z dużego okna w salonie statku jako źródła światła w portrecie Davida Ramosa, rdzennego mieszkańca Alaski, który prowadził wykład na temat historii swojego ludu. Patrząc na zdjęcie od lewej do prawej, można z łatwością zobaczyć malejące natężenie światła pozwalające na uzyskanie oświetlenia rembrandtowskiego.
Ponieważ ustawiłem Davida blisko okna (około metra od szyby), a dzień był słoneczny, padające na niego światło jest dość silne i pokazuje wszystkie szczegóły jego twarzy i stroju.
![]() |
Jeśli chcesz uzyskać delikatniejszy efekt, możesz umieścić modela dalej od okna czy drzwi. Dystans spowoduje rozproszenie światła i da w efekcie łagodniejsze oświetlenie.
![]() |
Tego młodego mnicha sfotografowałem w buddyjskiej świątyni w Bhutanie. Miękkie oświetlenie zawdzięczam temu, że mnich stał około trzech metrów od dużych drzwi. Pochmurne dni dodatkowo tworzą zwykle miękkie światło, nawet jeśli model stoi blisko drzwi lub okna.
![]() |
Zdjęcie powyżej stanowi kolejny przykład oświetlenia rembrandtowskiego. Ponownie widzisz światło słabnące od jednej strony klatki ku drugiej, w tym przypadku od prawej do lewej.
To zdjęcie mojej przyjaciółki Lauren grającej na gitarze powstało w mojej kuchni, która ma duże okna sięgające od podłogi do sufitu. O blat barku oparłem duże składane tło, ustawiłem modelkę w odpowiedniej pozycji i byłem prawie gotów do wykonania zdjęcia.
Jak wspomniałem w lekcji 24., umieszczenie dużego kawałka czarnego materiału na podłodze pozwala na uniknięcie odblasków, które tworzą niekorzystne dolne oświetlenie, czasami kojarzone z horrorami. Gdy tylko tkanina taka znalazła się na podłodze w mojej kuchni, zacząłem robić zdjęcia.
Podobnie jak w przypadku zdjęć wykonywanych w garażu, musisz zwracać baczną uwagę na wykorzystywane ustawienie ISO, czas otwarcia migawki i otwór przesłony, ponieważ fotografujesz w mało intensywnym oświetleniu we wnętrzu.
![]() |