Sztuka fotografowania ludzi - fotografia we wnętrzach
6. Praca z lustrami
Wykonując zdjęcie powyżej, zrobione w Fort Worth w Teksasie, poprosiłem modelkę, by spojrzała w lustro i na kowboja, którego poprosiłem o pozowanie w drzwiach. Patrząc na zdjęcie, możesz zastanawiać się, co takiego robi on w drzwiach. W ten sposób, chociaż kowboj zajmuje w tej scenie niewiele miejsca, odgrywa on ważną rolę w opowiadaniu kryjącej się za zdjęciem historii. Chodzi mi o to, że inne elementy znajdujące się w odbiciu mogą zwiększać (lub zmniejszać) ciekawość Twojego zdjęcia.
Jednym z kluczowych elementów tej fotografii, jak i wszystkich innych zdjęć w tej lekcji, jest oświetlenie. Odbiłem tu światło lampy błyskowej od sufitu, by oświetlić fotografowaną kobietę miękko i równomiernie. Wyłączyłem w pokoju wszystkie inne światła, a następnie otworzyłem zasłony w pomieszczeniu za kowbojem, by utworzyć jego sylwetkę.
Kolejnym ważnym elementem fotografii korzystającej z luster jest upewnienie się, że odbicie fotografa nie znajdzie się na zdjęciu. Zazwyczaj oznacza to konieczność fotografowania odbicia modela pod kątem 45 stopni. Zanim wykonałem to zdjęcie w sklepie z kapeluszami w Hawanie, poprosiłem fotografowaną kobietę o takie ustawienie lustra, by odbijało ono jej twarz bez pokazywania mojego odbicia.
Wracając na moment do światła, to zdjęcie było trudne do oświetlenia. Duże okno na prawo od kobiety stanowi źródło światła. Tworzy ono cień na prawej stronie twarzy mężczyzny. Aby go wypełnić, poprosiłem przyjaciela o przytrzymanie płaszczyzny odbijającej, tak by odbić światło na jego twarz, wyrównując oświetlenie.
Planując pracę z lustrami, musisz być przygotowany na trudne warunki i słabe oświetlenie. Musisz być przygotowany, by użyć lampy błyskowej i płaszczyzn odbijających. Musisz również mieć pod ręką szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy, ponieważ prawdopodobnie będziesz musiał pracować w ciasnocie. No i jeśli będziesz fotografował pod kątem 45 stopni, to ani Ty, ani Twój sprzęt nie znajdziecie się na zdjęciu.
Praca z lustrami ma jeszcze jedną zaletę: na jednym zdjęciu można zobaczyć zarówno przód, jak i tył modela. Być może nie możesz pojechać do Mongolii, by zrobić takie zdjęcie aktora w jego garderobie, ale na pewno będziesz miał okazję sfotografowania panny młodej, która z radością zobaczy na jednym zdjęciu swój uśmiech i tył swojego welonu.