O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Za nami kolejny interesujący tydzień. Tym razem poznaliśmy kilka nowości od firmy Nikon, a także kamkorder Canon EOS C500 Mark II. Jednak najnowsze plotki wskazują, iż konkurencja nie śpi i także szykuje na najbliższe miesiące sporo premier.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
Canon
Profesjonalny Canon EOS R
Japońskie media przewidują, że w 2021 roku na rynku powinien pojawić się bezlusterkowiec systemu EOS R, który ma być odpowiednikiem lustrzanki EOS-1D X Mark II i będzie skierowany dla profesjonalistów.Carl Zeiss
Zeiss ZX1
Zapowiadany do dłuższego czasu pełnoklatkowy aparat kompaktowy Zeiss ZX1 został zgłoszony w azjatyckich urzędach certyfikacyjnych. Może to oznaczać, iż w ciągu najbliższych dwóch trzech miesięcy możemy spodziewać się oficjalnej premiery tego produktu.Fujifilm
Fujifilm GFX-H100
Plotki głoszą, że firma Fujifilm przygotowuje premierę średnioformatowego bezlusterkowca GFX-H100, który ma być przeznaczony dla filmowców.Fujifilm X-A7
W jednym z indonezyjskich urzędów zgłoszono do certyfikacji aparat cyfrowy o kodowej nazwie FF190001. Prawdopodobnie będzie to bezlusterkowiec Fujifilm X-A7. W aparacie ma znaleźć się odchylany na boki ekran LCD, a także dżojstik ułatwiający wybór punktu AF. Będzie on też dostępny w nowej, niebieskiej wersji kolorystycznej.IRIX
Nowe obiektywy już w przyszłym tygodniu
W przyszłym tygodniu w dniach 13-17 września w Amsterdamie odbędą się targi IBC Expo. Swoją obecność na tej imprezie zapowiedziała firma IRIX, a według nieoficjalnych doniesień, ma ona w planach zaprezentowanie tam kinematograficznych wersji swoich obiektywów o ogniskowych 11 i 15 mm.Leica
Leica SL2
Wszystko wskazuje na to, że niebawem czeka nas premiera bezlusterkowca Leica SL2. Producent zgłosił bowiem do certyfikacji aparat o kodowej nazwie Leica 2998.Nikon
Harmonogram premier obiektywów
W sieci pojawił się nowy, domniemany harmonogram premier obiektywów systemu Nikon Z. Wynika z niego, iż w latach 2020/2021 czekają nas premiery aż 10 nowych modeli. Oto one:- Rok 2020:
- Nikkor Z 135 mm f/1.8 S
- Nikkor Z 85 mm f/1.2 S
- Nikkor Z 28-70 mm f/2.8-3.5 S
- Nikkor Z 24-120 mm f/4 S
- Rok 2021:
- Nikkor Z 105 mm f/1.8 S
- Nikkor Z 28 mm f/1.8 S
- Nikkor Z 65 mm f/1.8 S
- Nikkor Z 35 mm f/1.2 S
- Nikkor Z 28-280 mm f/2.8-5.6 S
- Nikkor Z 100-300 mm f/4 S
Panasonic
GH6 z matrycą 41 Mpix i 8K
W internecie pojawiły się doniesienia na temat nowej matrycy Sony IMX594CQR formatu 4/3 cala. Sensor ma wyróżniać się rozdzielczością 41.2 Mpix oraz możliwością rejestracji obrazu wideo w rozdzielczości 8K i przypuszcza się, że właśnie tego typu układ zostanie użyty w bezlusterkowcu Panasonic LUMIX GH6.Sigma
Koniec z obiektywami dla lustrzanek Pentax
Docierają do nas dość smutne wieści dla użytkowników lustrzanek marki Pentax. Podobno Sigma podjęła decyzję o zaprzestaniu produkcji obiektywów z bagnetem Pentax K, bowiem chce skupić się na obiektywach dla bezlusterkowców.Sony
Sony A9 II
Firma Sony nie zwalnia tempa i zgłosiła do certyfikacji kolejny model aparatu cyfrowego o kodowej nazwie WW942051. W związku z tym, iż ma on zostać wyposażony w moduł WiFi obsługujący częstotliwości 2.4 GHz oraz 5 GHz zaczęto spekulować, iż może być to produkt przeznaczony dla zaawansowanych użytkowników. Mówi się, że będzie to bezlusterkowiec A9 II, bowiem do sieci trafiło już pierwsze zdjęcie rzekomo przedstawiające nowy model.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Trzeci!!! Ale te 2 poprzednie wpisy trzeba zbanować. Jak można twierdzić, że Sony nie jest najlepsze?
Fujifilm- średni format dla filmowców. WOW ! To byłoby naprawdę coś ! Tyle tylko, czy aby napewno jest to potrzebne ? Ja rozumiem, że od płytkiego GO ważniejsza będzie zdolność matrycy do kręcenia filmów na bardzo wysokich wartościach ISO.
41.2 Mpix w m4/3 .... hmmm. A co na to fizyka ? ;-)
a Olympus to co ? cisza ? Widać, że m4/3 umiera już powolną, mozolną śmiercią naturalną. Wszyscy producenci szykują po kilka kamer, po kilka obiektywów, aparatów itd. a Olek wypuścił EM1X, czyli większą wersję leciwego już Em1 mk2, no i jakiś tam kitowy obiektyw typu 24-200. teraz niby zapowiedzial em5 mk3, ale z przeciekow nie ma na co czekac. ta sama matryca, gorsza bateria, wiecej plastiku, brak ladowarki w zestawie, szkoda. Ciekawe czy wyjdzie em1 mk3
Szklarnia Nikona prezentuje się coraz ciekawiej.
Pentax .............
Piszą też, że bezlusterkowy odpowiednik 1D X mógłby być modułowy - tj. z możliwością wpięcia lustra i OVF [ link ].
Zasadniczo jak ścianka w MF?
> 41.2 Mpix w m4/3 .... hmmm. A co na to fizyka ? ;-) [Jarun]
jak sie pokaże na półkach, to fizyce nie zostanie nic innego, jak się z tym pogodzić :-(
> a Olek wypuścił EM1X, czyli większą wersję leciwego już Em1 mk2, [boa ksztusiciel]
leciwy, jak leciwy, sprawa względna, chyba nie odstaje osiągami od czołówki? taki np. E-M5 dużo starszy, ale też wciąż dobry
> no i jakiś tam kitowy obiektyw typu 24-200
kitowy? ciekawe; masz na mysli Zuiko 12-100? To drogi "kit", ale bardzo dobry ponoć; chciałbym taki mieć.
A może chodziło Ci o 12-200? używanie do niego nieokreślonego zaimka o tyle jest zabawne, że taki obiektyw i w m4//3, i w innych systemach, raczej nie jest powszednim zjawiskiem, on chyba jest taki pojedynczy, jak dotąd - pomijam super zoomy, bo tam oczywiście jest wszystko łącznie bijącym wszystkie bariery Nikonem P1000; no, ale nie koniecznie wszyscy chcieliby mieć to cudo za 4 tys. PLN.
@boa ksztusiciel napisał:
"[...]Widać, że m4/3 umiera już powolną, mozolną śmiercią naturalną. [...]"
Tia... A tym czasem Panasonic wypuszcza GH6 z matrycą ponad 40 Mpix.
Stałki f1.2 Nikona pewnie pobiją kolejne rekordy cenowe.
Jeszcze dwa lata temu pisałem tu na forum "Where are you Nikon ?",
... a dzisiaj jestem pod ogromnym wrażeniem impetu z jakim Nikon wchodzi na rynek ze swoim systemem Z. Robi wrażenie.
Ceny nowych obiektywów pewnie też zrobią wrażenie.
Matrycy 4/3 fizyka jeszcze długo nie zagrozi (niestety bo też jej nie cierpię). Wystarczy policzyć.
Ciekawostką byłby fakt, że Fuji chce jechać na renomie Sony. Czy naprawdę jest tak mało liter w alfabecie i numerów by nazwać swój produkt A7?
Jeśli fragment o Nikonie okaże się zgodny z rzeczywistością, to widzę jeden problem: brak jakiegokolwiek makro przez kolejne 2 lata??? Mało optymistyczna wizja.
@ryszardo
A jest jakiś problem w stosowaniu przez nowy system dotychczasowych obiektywów makro z serii AF-S G? Tak pytam, bo może czegoś nie wiem.
Jeszcze dwa lata temu, ba nawet dziś wybrzmiewały tu gromkie heheszki z bezlusterkowców z telewizorkami, a dziś się okazuje, że zamulony Pentax zostaje bez swojego systemu mirrorless jak Himmilsbach z angielskim...
Żaden. No, może poza niepotrzebnym zwiększeniem rozmiarów, przesunięciem środka ciężkości, dodaniem dodatkowych połączeń i ogólną upierdliwością stosowania obiektywów przez adapter nie ma żadnego problemu.
Ogólnie zawsze byłem zwolennikiem prostoty i dedykowanych szkieł i jakoś nie zanosi się, żeby miało się to zmienić. Inne rozwiązania mało mnie interesują.
"Nikon Harmonogram
/.../Wynika z niego, iż w latach 2020/2021 czekają nas premiery aż 10 nowych modeli."
13 link
> Ciekawostką byłby fakt, że Fuji chce jechać na renomie Sony. Czy naprawdę jest tak mało liter w alfabecie i numerów by nazwać swój produkt A7? [handlowiecupc]
może dlatego, że Fuji - w odróżnieniu od Sony - akurat ma linię oznaczoną literą "A"? zaś siódemka to dobry numer, w odróżnieniu od "4", to co się będzie marnował?
link
link
link
@ryszardo, @jamnik
Szczególnie, że jedyne odświeżone makro Nikona to jest 105-tka, a niektórzy chcieli by 150, 180 albo i 200. Do bardziej płochliwej "zwierzyny".
Bo do makro to jest m4/3 a nie FF !
@Jarun
Trochę tak, trochę nie.
Ja ostatnio odkryłem ze zdumieniem, że można forsować scenę na ISO 1600 i się nie porzygać potem oglądając w kropie 1:1.
@JdG: zapomniałeś o tamronach 16-300 i 18-400 pod apsc.
> zapomniałeś o tamronach 16-300 i 18-400 pod apsc
no to mamy 3 takie.
@Bahrd
Czyżby rozwój techniki był szybszy niż myślałem.
Z Twojego link
"This adapter would provide the half mirror assembly that would split the optical path between the image sensor and the viewfinder, and allow for simutaneous use of the image sensor and that of the optical viewfinder.
The image sensor would be responsible for AF for one embodiment, the other embodiment has a seperate phase detect AF sensor."
A więc SLT. A myślałem że to za jakieś 5 lat.
Zeiss
A o lipcowej cipie było?
link
DSLR -36%
Mirrorless -14%
Lenses for smaller than 35mm -31%
Lenses for 35mm and larger -13%
*Units
@ PDamian, dzięki za link.
Mirrorless Shipped Value +4%
Mirrorless Units -14%
DSLR Shipped Value -45%
DSLR Shipped Mirrorless Units -14%,
Widać, ze sprzedają się głównie drogie modele bezlusterkowców.
Widać też, że zmniejsza się ilość sprzedawanych drogich lustrzanek.
"Widać, ze sprzedają się głównie drogie modele bezlusterkowców.
Widać też, że zmniejsza się ilość sprzedawanych drogich lustrzanek."
-Skąd ta pewność?
Pewnie średnia cena lustrzanki jest niższa niż bezlusterkowca?
@ PDamian
Jeżeli jest tak drastyczna różnica w spadku wartości i ilości sprzedaży... to znaczy, że lustrzanki w cenach wyższych niż średnia cena sprzedaży spadają szybciej niż tanie DSLR.
Filemonie!
:D
@Rafki - czyli A7 mk I się NIE sprzedaje :P
Jeśli C zapowiada pro R na 2021 to Nikon ma czas na aby go uprzedzić. Choć tak naprawdę obaj powinni to zrobić wcześniej bo i tak są 2 lata do tyłu.
Tylko idąc w ślady Sony nie powinni wypuszczać potworków typu 28-70 bo nie wiem po co to komu zwłaszcza z tak nędznym swiatłem ! Mały rejestr miał ułatwiać projektowanie szerszych szkieł więc po kiego wracać do rozwiązań sprzed 20-30 lat - może Sony musiało bo ma bagnet projektowany pod APS-C ale Nikon R ???
@focjusz
"nie powinni wypuszczać potworków typu 28-70 bo nie wiem po co to komu zwłaszcza z tak nędznym swiatłem ! Mały rejestr miał ułatwiać projektowanie szerszych szkieł więc po kiego wracać do rozwiązań sprzed 20-30 lat - może Sony musiało bo ma bagnet projektowany pod APS-C ale Nikon R ???"
A może R 28-70 będzie miał małe gabaryty?
A mnie to ta nowa matryca 41.2 Mpix 4/3 interesuje.
Nagrywanie w 8K ? Na czym to do diaska montować ? Bez nowego Mac'a Pro to raczej "nie podchodź" do tematu.
No i jeszcze ten średni format do filmowania od Fujifilm....
Dzieje się.
@focjusz
...jak widze bardzo skuteczny jest marketing C i N by ludzie myśleli, że bagnet E był projektowany wyłącznie pod APS-C...
Poniżej link do wywiadu z 2010, w którym ówczesny szef działu foto Sony mówi, że " NEXa można wyposażyć w matrycę pełnoklatkową, ale jeszcze nie zdecydowano o tym" Szczerze mówiąc, myślę, że już wtedy trwały prace koncepcyjne nad A7.
link (trzeba użyć translatora)
Dzięki takiemu podejściu na bagnet E mamy aparaty APS-C, FF, kamery Super 35mm i FF. Możesz mieć ten sam obiektyw, który zastosujesz w każdym z tych urządzeń.
Co do 28-70 to jest to zwyczajnie,mały, lekki standardowy zoom...
trudno oczekiwać by powstawały wyłącznie obiektywy F2.8
Tylko ciekawe czemu Canon do R wolał zaprojektować nowy bagnet, zamiast wykorzystać ten z M, który ma taką samą średnicę jak E i podobno wystarczy?
@MatrixSTR
Być może Canon wybrał inną strategię rozwoju. Być może nie sądził, że lustrzanki zaczną kończyć się tak szybko... Dziś efekt jest taki, że mając obiektywy R nie założysz ich do aparatów z serii M... i odwrotnie.
W Sony możesz mieć body APS-C, body FF... a nawet kamerę i te same obiektywy...
> Nagrywanie w 8K ? [Jarun]
4K coraz powszechniejsze, więc nic dziwnego, że niektórzy prą do przodu, kto wie? może ma to sens? Technologia się rozwija cały czas, rosną więc możliwości procesorów obrazu, z coraz mniejszych pikseli będzie można więcej informacji wyciągnąć. To raczej dobrze.
Cały biznes związany z obrazowaniem "dla ludu" rozwija się wyraźnie w kierunku coraz większych ekranów z coraz większa gęstością pikseli, czyli coraz większą szczegółowością obrazu. Pewnie więcej niż 8K nie będzie już miało sensu, ale kto wie? to zmierza do "wirtualnej rzeczywistości", co od lat jest przepowiadane. Ciekawe, jak to będzie wyglądać?
@Jdg:
Np tak:
link
@Jarun, napisał:
8 września 2019, 20:42
Bo do makro to jest m4/3 a nie FF !
Który to juz raz powtarzasz tą bzdurę, na tym portalu? Trzeci? Czwarty?
Ile razy dostałeś już przykłady, że to mit? Dostałeś przykłady poprzednim razem od @DarkRaptor'a, co jest nie jasne?
Nie wiem, co jest smutnego w porzuceniu przez Sigmę bagnetu K? Pentax, to inna bajka, nastawiona na sprzęt kompaktowy. Sigma tymczasem lubuje się w obiektywach dużych i ciężkich. Pentax ma sporą ofertę własnych, znakomitych obiektywów.
O, tym razem jest pare wstrzasajacych newsow.
Fuji tak naprawde to okolo 1.25x FF wiec dadza 2 wiatraki, Panas juz sie odwazyl dac wiatraczek do aparatu i bedzie cacy. to Nie jest jeszcze caly MF.
40MP w m43, to 160MP w FF. Wow, to juz nie daleko do mojego formatu matrycy: 200-500MP na FF.
Nikon bedzie mial swietna oferte o klase nizsza niz Canon. Wychodzi na to ze teraz juz nie ma komu stanac w szranki z Canonem.
Znajac Nikosia to ceny i czas oczekiwania sie nie zmieni. Nic to, jak sie naciesze lustrzanka za pare lat juz ML powinny byc w miare akceptowalnych cenach.
A9-3 moze pokazac pazur, 4K 60fps AF-C ? no dobra 30 fps na calej matrycy.
SIGMA - to logiczne - nie zdazaja robic, wiec musza skupic sie na glownych kierunkach.
@MatrixSTR napisał:
"Tylko ciekawe czemu Canon do R wolał zaprojektować nowy bagnet, zamiast wykorzystać ten z M, który ma taką samą średnicę jak E i podobno wystarczy?"
@Rafiki napisał:
"@MatrixSTR
Być może Canon wybrał inną strategię rozwoju. Być może nie sądził, że lustrzanki zaczną kończyć się tak szybko..."
----------------------------------------------------------
@MatrixSTR ma rację.
Podobny problem ma Nikon z bagnetem lustrzankowym F. Niby F jest zaprojektowany do FF (ale dawno temu), a jednak zbyt mała średnica poważnie utrudnia skonstruowanie super jasnych obiektywów f/0,95 lub f/1,0. Dokładnie to samo dotyczy Sony E i dotyczyło by Canona M gdyby Canon chciał robić FF z bagnetem M.
@Andrzej19, "Nie wiem, co jest smutnego w porzuceniu przez Sigmę bagnetu K? Pentax, to inna bajka, nastawiona na sprzęt kompaktowy."
No nie wiem, ja bym nie pogardził jakimś artem z moim K1.
@ Negatyw
Warto zwrócić uwagę, że istotna jest nie tylko średnica bagnetu, ale również odległość robocza.
Nie prawdą jest, że nie da się zrobić jasnych obiektywów na bagnet E, dobrym przykładem jest ostatni obiektyw Sigma 35mm f1.2 DG DN Art... ale nie tylko.
Poza tym już kilkadziesiąt lat temu Canon, na mocowanie m39 (o "gorszych" parametrach niż E) produkował obiektyw 0,95/50mm. Ciekawe, że Leica od wielu lat produkuje z mocowaniem M obiektyw 50mm f/0.95 NOCTILUX-M... Obydwa powyższe obiektywy można z powodzeniem używać poprzez adaptery na aparatach Sony FF
...po kolei, średnica - odległość
Sony E 18 mm - 46,1 mm
Leica M39 28,8 mm - 39 mm
Leica M 27,8 mm m- 44 mm
Obiektyw Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 jest natywnie produkowany z bagnetem E...
Firma Voigtlander produkuje fajowy obiektyw 40mm f1.2 Nokton Aspherical.
Krótko mówiąc bagnet E nie jest żadną przeszkodą w produkcji superjasnych szkieł...
...errata, powinno być:
...po kolei, odległość - średnica
Sony E 18 mm - 46,1 mm
Leica M39 28,8 mm - 39 mm
Leica M 27,8 mm m- 44 mm
:)
A gdzie ja napisałem, że się nie da? Napisałem, że mała średnica poważnie utrudnia skonstruowanie super jasnych obiektywów f/0,95 lub f/1,0. Utrudnia nie oznacza uniemożliwia.
@ Negatyw,
...chyba nie aż tak bardzo utrudnia,
skoro na m39 Canon już w latach sześdziesiątych zrobił obiektyw F0,95 :)
Ale na tyle utrudnia, że obecnie Canon wprowadził dla FF nowy bagnet R o większej średnicy niż M. Pewnie pamięta doświadczenia z lat sześćdziesiątych.