Nikon D6
Dzisiaj swoją premierę ma pełnoklatkowa lustrzanka od Nikona - model D6. Posiada nowy system AF z układem 105 pól krzyżowych. Aparat wyposażony został w wizjer optyczny o powiększeniu 0.72x z technologią OLED.
- Specyfikacja aparatu dostępna jest w naszej bazie:
- Specyfikacja aparatu Nikon D6
Informacja prasowa
Najwyższa niezawodność. Nikon D6.
Firma Nikon zaprezentowała swoją nową sztandarową lustrzankę cyfrową: D6. Ten fenomenalny pełnoklatkowy aparat jest odpowiedzią na potrzeby profesjonalistów, którzy nie chcą pozostawić nic przypadkowi, niezależnie od tego, czy fotografują aktualne wydarzenia czy międzynarodowe rozgrywki sportowe.
![]() |
Wbudowane łącza zapewniają najwyższą prędkość przesyłania danych w tej klasie aparatów, nie zmniejszającą się podczas fotografowania. Dzięki udoskonalonym procedurom roboczym, fotografowie mają większe możliwości wybierania najważniejszych zdjęć i nadawania im priorytetów przy przesyłaniu, dzięki czemu zyskują przewagę, gdy liczy się każda sekunda. Wyświetlacze o wyższej rozdzielczości zapewniają lepszą widoczność i czytelność. Ponadto, w aparacie D6 zastosowano tak samo solidny korpus, dzięki czemu model D5 zyskał tak dużą popularność wśród profesjonalistów.
Dirk Jasper, Product Manager w firmie Nikon Europe, powiedział: „D6 jest fenomenalnym następcą aparatu Nikon D5. Nowy sztandarowy aparat firmy Nikon przewyższa swoich poprzedników systemem AF i szybkością uniwersalnych łączy, które ustanawiają nowy standard w branży. Nie da się kontrolować akcji, oświetlenia ani otoczenia. Można natomiast w pełni kontrolować cyfrową lustrzankę D6, tak aby niezawodnie wykonywała niesamowite zdjęcia decydujących chwil”.
![]() |
Podsumowanie najważniejszych cech:
-
105-polowy AF ustanawiający nowy standard w branży. 105 pól krzyżowych z możliwością wyboru, czułość AF do -4,5 EV w centralnym polu oraz -4 EV we wszystkich pozostałych polach. Wybór pola AF z grupy oraz większa liczba ustawień niestandardowych zapewniające niezrównane możliwości śledzenia. Ulepszony system rozpoznawania scenerii pozwala uzyskać wyższą precyzję ustawiania ostrości.
- Uchwyć najlepszy kadr. Aparat D6 pozwala użytkownikom wybrać początkowe pole AF podczas fotografowania w trybie automatycznego wyboru pola AF i nadać priorytet ustawianiu ostrości na oczach fotografowanej osoby podczas korzystania z automatycznego wyboru pola AF lub śledzenia 3D.
Wyjątkowa szybkość i precyzja. Wykonuj zdjęcia seryjne z maksymalną prędkością 14 kl./s z pełnym AF/AE lub do 10,5 kl./s ze śledzeniem AE w trybie bezgłośnego fotografowania.
- Sztandarowa jakość zdjęć. Obiektywy z mocowaniem F. Pełnoklatkowa matryca CMOS o rozdzielczości 20,8 mln pikseli. Procesor przetwarzania obrazu EXPEED 6. Czujnik RGB o rozdzielczości 180 000 pikseli. Szeroki zakres czułości ISO 100–102400, z możliwością zwiększenia do ISO 3280000 lub zmniejszenia do ISO 50.
- Szybkie łącza wbudowane w aparat. Wi-Fi, Bluetooth oraz wbudowany odbiornik GPS. Łącze przewodowej sieci LAN jest zgodne ze standardem 1000BASE-T i zapewnia o ok. 15% szybszy transfer niż ceniony model D5.
- Wizjer optyczny o powiększeniu 0,72x z technologią OLED. Zapewnia szerokie pole widzenia i pozwala bez opóźnień, ostro zobaczyć każdy szczegół kadru. W wizjerze są wyświetlane wskaźniki pochylenia i przechylenia.
- Łatwiejsza praca. Szersze możliwości sprawdzania, wybierania i przesyłania najważniejszych zdjęć przy użyciu precyzyjnego monitora dotykowego o przekątnej 3,2 cala. Najważniejsze zdjęcia można umieścić na początku kolejki plików przesyłanych do komputera poprzez łącze LAN lub Wi-Fi.
- Wszechstronne gniazda kart pamięci. Dwa gniazda kart pozwalają na korzystanie z kart XQD i CFexpress – najszybszych, jakie są obecnie dostępne. Umożliwiają korzystanie z dużych prędkości odczytu, zapisu i przesyłania.
- Udoskonalona ergonomia. Wyświetlacze o wyższej rozdzielczości zapewniają lepszą widoczność i czytelność. Łatwy dostęp do najważniejszych gniazd, nawet podczas fotografowania z podłączonym przekaźnikiem bezprzewodowym.
- Wytrzymały i bezpieczny. Solidny korpus wytrzyma pracę w każdych warunkach. Ponadto, aparat D6 jest wyposażony w gniazdo blokady Kensington.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Piękna maszyna, choć ktoś mógłby węszyć regres w stosunku do D5, skoro ubyło punktów AF.
Spodziewałem się też, że skrajne linie AF będą bliżej brzegu kadru, a niestety nie są.
F6 na koniec, a teraz D6.
Nie ma to tamto, premiera roku...
Praktycznie nic nowego, lustrzanki Nikona doszły do ściany, ale w tym roku jest Olimpiada w Japonii i trzeba było coś nowego wypuścić. Ciekawe czy przynajmniej zakres dynamiki poprawili, bo w stosunku do D4 w D5 był spory regres, ale jeśli to ta sama matryca to wątpię
@EuGen - do tego trzeba zauważyć, że Z6 już jest. Ewidentnie to koniec Nikona!
OLED w wizjerze optycznym? W materiałach Nikona nic o tym nie widzę...
@Fenol: ale nigdy nie było Z5, Z4, Z3, Z2 i Z1 :)
@EuGen
"F6 na koniec, a teraz D6."
F6, czy D6 na koniec, zbereźniku ? :-)
@Jonny: jeden i drugi. Nie sądzę, aby powstał D7 :)
Szabla! Dziś dzień czystego biurka :D
Skoro A99 Był ostatnim półprzepuszczallusterkowcem to A9 będzie ostatnim bezlusterkowcem :D
Co do D6 podoba się mi taki "uchwyt na matrycę" jak D4->D5->D6
Chciałbym nieśmiało zauważyć, że powstał A9 Mark II, co otwiera szeroko drzwi do przyszłości :D
Co to jest wizjer optyczny z technologią OLED ??
@EuGen - ja bym na miejscu Nikona spróbował hybrydy, coś na kształt D780, ale z hybrydowym wizjerem i nieruchomym lustrem.
Dopiero taka konstrukcja zamykałby w korporacji Nikon, pracę nad typowymi DSLRami, tak jak u Sony ten etap rozwoju zamknął A99 II.
"EuGen12 lutego 2020, 09:56
@Jonny: jeden i drugi. Nie sądzę, aby powstał D7 :)"
Czyli uważasz że teraz będę takie zdjęcia
link
robił Z7 - albo inną taką wydmuszką Żart ?
Bajera :)
F6, D6, oby nie zakonczyli na Z6 bo bedzie conajmniej dziwnie.
mikmac: "Nie ma to tamto, premiera roku..."
U Nikona na pewno!
PS
Tak jak co miesiąc jest na ringu walka roku, a co roku w III PR lista wszechczasów... ;)
@voyager1000: nie widzę przeszkód do powstania Z9 :)
voyager100 - no przepraszam, ale co ma przysłowiowy piernik do wiatraka ?
D780 da się robić tak samo dobre zdjęcia, jak D750, a hipotetycznym D7, zrobisz tak samo dobre zdjęcia na imprezach sportowych, co innymi jednocyfrowcami serii D Nikona.
Od przybytku przyszłego D7 głowa nie zaboli. :-)
O ile dla amatora liczy się bajer- lans czyli ja mam bezlusterkowca kwadrylion razy lepszego od twojego D5 o tyle w przypadku zawodowca liczy się szybkość AF, niezawodność i ergonomia w połaczeniu z cieżkimi szkłami. Malutki aparacik z miliardem megapixeli nie zapewni mi tego
A poza tym D780 jest tu przykładem wielkego regresu (brak gripa).
D750 z gripem w niektórych sytacjach znakomicie zastąpi D5. Ale są takie w których nie zastąpi. Chodzi o AF
Która to już stypa o tej czy innej firmie w ciągu ostatnich kilku lat ? Licząc wszystkie premiery aparatów to będzie już z kilkadziesiąt imprez na smutno... tylko flaszki brakuje :) Co chwila dołek juz wykopany a tu kolejna premiera.
Słabi z Was fotoprorocy :)))
Peron, coś w tym jest - jakaś głębsza refleksja o przemijaniu - gdy w dniu narodzin myśli się o zgonie... ;)
Voyager, jakie zdjęcia pozwoli robić D6, których nie da się wcześniejszymi?
Bahrd - 105 krzyżowych punktów AF, które można wybrać ręcznie, to jest spory krok do przodu, do wykorzystania w fotografii reporterskiej.
Freelancerzy obsługujący imprezy sportowe też użyją, bo ponoć znacznie poprawiono algorytmy AF, więc im już żaden sportowiec z kadru nie ucieknie.
Nie wiem, jaki wmontowano sensor w D6, ale to czas pokaże co jest wart, na razie jednak Nikon przechwala się wysokim użytecznym ISO.
Preferuję w sportowych fotkach D850 nad D5 bo mogę wtedy trochę pomanewrować kadrem dzięki 45 MP.
Liczyłem, że Nikon będzie inaczej lokował zewnętrzne punkty AF, coś na kształt D500 link
a tu nadal praktycznie standard.
@voyager100 - a nie łatwiej wysłać (gdzieś tam ;-) ), RAWy z D5, ważące 25 MB (kompresja bezstratna), niż dwa razy cięższe z D850 ?
Tak tylko pytam, jako że sugerujesz, że rejestrujesz imprezy sportowe.
Według mnie ta premiera jest trochę na siłę i dodatkowo produkt Nikona wypada nieco gorzej niż najnowszy Canon. Oczywiście nie są to zmiany dla których nikoniarze przerzucą się na canona (i odwrotnie). Oczekiwałem, że D6 będzie o milimetr" lepszy niż najnowsza jedynka konkurenta. Z drugiej strony olimpiada w Japonii to chyba jedna z ostatnich okazji aby zaprezentować nowe flagowce i wygenerować większy ruch w tej kategorii produktów.
Oczywiście D6 to znakomity aparat ...
EuGen 12 lutego 2020, 09:49
"OLED w wizjerze optycznym? W materiałach Nikona nic o tym nie widzę..."
Taki OLED miałem już w 2016r. w 5DIV. Jest to cienki przezroczysty OLED, który służy do wyświetlania przydatnych informacji, jak np. położenie punktów AF oraz ich aktywność. Ekran ten znajduje się w torze optycznym wizjera tuż przed matówką, patrząc od strony pryzmatu. Oczywiście przezroczysty to on jest tylko z nazwy, gdyż troszkę światła pochłania.
@cedrys: czyli bez tej czerwonej poświaty?
@Eugen
"OLED w wizjerze optycznym? W materiałach Nikona nic o tym nie widzę..."
Cytując materiały prasowe:
Wizjer optyczny o powiększeniu 0,72x z technologią OLED. Zapewnia szerokie pole widzenia i pozwala bez opóźnień, ostro zobaczyć każdy szczegół kadru. W wizjerze są wyświetlane wskaźniki pochylenia i przechylenia.
@cedrys - no właśnie, no i w czym taki OLED w przed matówką, będzie lepszy od tradycyjnego LCD przed matówką ?
@m_smyl - a dałoby się to wyrazić liczbowo ?
O ile wyświetlacz w wizjerze 5DIV jest szybszy od wyświetlacza w wizjerze 5DIII ?
"Jonny12 lutego 2020, 12:00
@voyager100 - a nie łatwiej wysłać (gdzieś tam ;-) ), RAWy z D5, ważące 25 MB (kompresja bezstratna), niż dwa razy cięższe z D850 ?"
W centrum prasowym masz szybki internet a poza tym w superszybkie przesyły niech się bawi getty czy zoom. To kombajny z tymi samymi kadrami co roku.
Oni wszyscy stają w tym samym miejscu.
Jonny - OLEDy mogą być bardzo cienkie.
cedrys - wiem, tak tylko głośno myślę, jakie rzeczywiste przewagi daje zamiana LCD na OLED, bo przecież nie grubość wyświetlacza (w układzie wizjera, miejsca jest w pierony).
Jonny - nie chodzi o miejsce tylko o przezroczystość. Przecież wiesz, że na matówkę pada tylko ok. połowa światła. Ponadto z tej połowy część idzie na ukaład pomiarowy. Jeśli obiektyw jest jasny to nie problem, ale jak użyjesz coś z f/5.6, to już jest ciemniej w wizjerze.
Stabilizacja w korpusie (ruchami matrycy) pojawi się dopiero w D7. Szkoda, że nie w D6, no ale coś musieli zostawić dla przyszłego D7.
@Negatyw - stabilizacja matrycy zwiększyłaby grubość korpusu o ok. 8 mm. Chciałbyś tego?
Negatyw - od przybytku ponoć głowa nie boli, ale szkła które się najczęściej używa w parze z jednocyfrowcami, mają już wbudowany VR.
Zresztą, sam ciężar korpusu dobrze go stabilizuje. :-)
Akurat miejsca jest bardzo dużo...
cedrys - muszę zajrzeć krytycznie w dziurę 5DIV, bo przyznaję, że nie brałem tego pod uwagę.
cedrys
"@Negatyw - stabilizacja matrycy zwiększyłaby grubość korpusu o ok. 8 mm. Chciałbyś tego?"
Dla mnie bez różnicy. I tak nie jest to najmniejsza lustrzanka FF i nigdy nie będzie.
@cedrys - bez jaj stabilizacja mieści się w maleńkich Sony a nie nie mieści sięw krowiastym D6 ?
A takie usprawnienia AF sa prawie nikomu nie potrzebne - jedyne czego potrzeba i co było by przełomem to streowania AF źrenicą ale to jak widać nie w Nikonie.
Mam nadzieję że będzie sprzedawał się DRAMATYCZNIE źle to może się ( moją ) firma ogarnie wreszcie ...
Stabilizacja w sprzęcie foto to niepotrzebny bajer. Jak masz jasne szkła i dobrą puszkę jej używanie bardziej przeszkadza niż pomaga.
Szczególnie na monopodzie.
Matryca genialna, używam jedynie okrojonej wersji w D7500/D500, ale już teraz mogę powiedzieć o niej dużo dobrego. Z nowym procesorem jeszcze genialniejsza. Może kiedyś zarobki w III RP będą na poziomie starej Unii i będzie można nabyć taki aparat jaki się chce mieć.
@micmac
O jakości zdjęć rozstrzygną testy, ale porównując specyfikację i funkcjonalność
z 1 D X MIII, Canon wygrał walkowerem.
A czy takie właśnie OLEDY nie były w pierwszych Canonach (300d, 350d, 20d,30d, 5d, 5d2) ??
@Cichy - OLED w wizjerze w 300d w 2003 roku???
@voyager100
"Stabilizacja w sprzęcie foto to niepotrzebny bajer. Jak masz jasne szkła i dobrą puszkę jej używanie bardziej przeszkadza niż pomaga."
Komu przeszkadza może sobie wyłączyć. Ja poza kilkoma wyjątkami nie wyłączam w ogóle.
@maksiczek
"Może kiedyś zarobki w III RP będą na poziomie starej Unii i będzie można nabyć taki aparat jaki się chce mieć."
To nie ma nic do rzeczy. Duża liczba Polaków pracuje za granicą. Wśród nich ilość posiadających D5 nie jest większa niż wśród tych pracujących w kraju.
Może to były LED-y. Bez "O"?
@Negatyw - no myślę że jednak ciut większa ( a to chociazby dlatego że średnia wieku jest niższa ;) ale i tak to sa ułamki promila. Ciekawe czy Olimpiada napędzi sprzedaż - choć wydaje mi się że porawa względem D5 jest za mała ( tak swoją drogą to chyba pierwsza generacja flagowca Nikona bez zmiany matrycy !!! )
Druga kwestia to nic nie piszą o możliwościach tego WiFi - ciekawe czy można przesyłać od razu zdjęcia do chmury (w pełnej rozdzielczości). Tego typu funkcjonalność w zasadzie eliminowalaby potrzebę 2 slotow na karty.
@Bahrd: 300d nigdy w rękach nie miałem, miałem natomiast 350d i mam Sony a200 z 2008r. (ten, którego plastikowy bagnet miał popękać, wytrzeć się i nie działać po roku użytkowania - działa do dziś i ma się świetnie). W D6 z tego co rozumiem OLED działa w torze optycznym wizjera i jak się domyślam wyświetla np. poziomicę. W takim 300d o ile była wyświetlana jakaś jakaś informacja w wizjerze to pewnie tak jak w A200 poniżej lub obok faktycznego toru widzenia.
@focjusz - oceniasz sprzęt, którego użytkowanie przekracza Twoje umiejętności. I to cały problem. Moja 76-letnia ciocia też twierdzi, że samochody nie powinny jeździć szybciej niż 90 km/h.
Różnica między oledem a LCD jest taka że ten pierwszy może świecić. A w starych canonach były malutkie diody LED świecące na matówkę.
maksiczek - w D5 jest absolutnie inny sensor, niż w D500, czy w D7500 i nie chodzi o rozmiar, ale praktycznie o wszystkie parametry. ;-)
Nie ma też pewności, czy w D6 jest dokładnie ten sam sensor, co w D5.
@maksiczek
Nawet na zarobki w tej tzw. starej unii ten D6 jest bardzo drogi.
link
thorgal - profesionalne narzędzia są tylko dla najbardziej zdeterminowanych amatorów. :-)
Obojętnie, czy na zachód od Odry, czy na wschód.
@MatrixSTR - parę lat temu rozebrałem na części 350d i mogę powiedziać jak tam było: na matówce (niewymiennej oczywiście) były namalowane prostokąciki odpowiadające polom AF, natomiast z boku toru było coś w rodzaju mini rzutnika, który rzutował obraz czerwonych diod mniej więcej na środki tych prostokącików.
O OLEDach nikomu się jeszcze wtedy nie śniło.
Dokładnie to miałem na myśli, a z ciekawostek to ta technologia jest dalej stosowana w 4 cyfrowych canonach ;)
Chociaż w tych z wyższej półki też to jest razem z warstwą LCD
@tempor: "...porównując specyfikację i funkcjonalność
z 1 D X MIII, Canon wygrał walkowerem"
W tych czasach nikt już z nikim nie wygrywa i a już na pewno nie walkowerem. Różnice są, w tym również co naturalne w cenach, ale ściana przed jaką stanęli wszyscy producenci okazuje się być bardzo wysoka. Trudno oczekiwać spektakularnych rewolucji a o wyborach decydują niuanse, które w dużej mierze i na dłuższą metę okazują się nie mieć jakiegoś ogromnego znaczenia. W świecie profesjonalnym wybory determinują wcześniej zakupione dobra takie jak szkła czy cały osprzęt, którego nie chce się budować na nowo. Dlatego zapewniam nikt nie będzie rozstawał się z systemem bo wyszedł 1DX MIII i odwrotnie.
@cedrys
"stabilizacja matrycy zwiększyłaby grubość korpusu o ok. 8 mm. Chciałbyś tego?"
Rozwiniesz ten jakże błyskotliwy tok rozumowania?
Proszę bardzo:
"Fujifilm X-T4
Mówi się, że premiera bezlusterkowca Fujifilm X-T4 odbędzie się już 26 lutego, a poniżej prezentujemy jego kolejną domniemaną specyfikację:
>korpus grubszy o około 8 mm i cięższy o około 150 gramów w stosunku do X-T3,
tryb wideo 6K 60 kl/s 10 bit z wewnętrznym zapisem,
wsparcie dla obiektywów anamorficznych,
nowy, ulepszony akumulator,
w pełni ruchomy ekran LCD (podobny do tego z Panasonica S1H),
>wbudowana stabilizacja.
@cedrys
"korpus grubszy o około 8 mm i cięższy o około 150 gramów"
I skąd pomysł, że to pogrubienie wynika z wbudowania stabilizacji, a nie np. powiększenia gripa, zwłaszcza że w przypadku X-T3 to nie część korpusu w obrębie bagnetu jest najgrubsza? Jak to się ma do znacznie większego D5?
link
Zastanawiasz się nad tym co piszesz?
@lord13 - na cenach i sprzedaży się znasz, przyznaję, ale nie na stabilizatorach. W tej dziedzinie to jesteś zwykłym ratajem. I nie przekonuj mnie linkami.
@cedrys
Nie no, nie ma jak ekspert od wróżenia z fusów i pokrętnej logiki. Skoro hipotetyczny X-T4 będzie grubszy o 8 mm od poprzednika (nie wiedząc nawet dokładnie w którym miejscu) i będzie mieć stabilizację, ergo -> stabilizacja pogrubia każdy korpus o 8 mm. Nie myślałeś o karierze w polityce? Tam potrzebują takich bajkopisarzy.
Dlaczego w takim razie a6500 nie urósł ani o milimetr w obrębie bagnetu względem a6300, a różnica 4 mm wynika wyłącznie z innego kształtu gripa?
lord13 - wszystko OK, ale nie mógłbyś przekazywać tego co masz do powiedzenia w mniej napasttliwy sposób ?
Podwyższanie temperatury źle się przysłuża rozmowom.
Rzeczywiście nie jest to ta sama, choć okrojona matryca, ale inna. Chyba czyjeś opinie wprowadziły mnie w błąd, ktoś porównał matrycę z D500 do D5 i napisał, że obie są podobne do siebie i że są świetne.
@maksiczek - każdy z sensorów ma trochę inne przeznaczenie, ten z D5 (T4K54), ma mniejszą DR, ale za to mniej szumi na wysokich ISO, a ten z D500 (IMX-321), ma przebieg krzywej ISO dosyć uśredniony.
W końcu D5, to korpus stricte reporterski.
Komuś tu nasunęły się podejrzenia, że w D5/D6 jest ta sama matryca, co w D500??
D500 ma matrycę DX, a D5 / D6 to matryce FX.
Czy już samo to nie wyklucza tego, aby mogła to być ta sama matryca?
Jak widać, nie dla wszystkich jest to oczywiste.
Żałosna i rozczarowująca premiera. Aż wręcz nie wierzę, że kiedykolwiek coś takiego napiszę o Nikonie.
A ja lubię stabilizację matrycy. Moim zdaniem działa ona skuteczniej niż w obiektywach a dodatkowo działa z obiektywami bez stabilizacji, W Panasonicu świetnie działa tryb dual. Okazuje się, że ze względu dobrą stabilizację ostrzejsze zdjęcia wychodzą z Panasonica GX9 niż Nikona D7200 (słabo oświetlone wnętrza pomieszczeń). Takie moje spostrzeżenie.
Będzie to ostatnia lustrzanka reporterska Nikona bo nie ma głębokiego uczenia ..;
Nikon przygotował premierę na miarę SONY A9 II - nowa, szybsza karta sieciowa.
A tak na serio, premiery wyglądają tak, a nie inaczej bo SONY doszło do ściany z produkcją matryc.
Pewnie z krzemu nie da się wycisnąć nic więcej.
@olaieryk stabilizacja matrycy sprawdza się lepiej w bezlustrach bo stabilizuję wszystko. w lustrzankach nie stabilizuje ona punktów af i obrazu w wizjerze
link ciekawe porównanie z 1Dx III
Cichy12 lutego 2020, 10:02 Co to jest wizjer optyczny z technologią OLED ??
Cos jak wizjer Minolta 7xi tylko w kolorze
ad121616 lutego 2020, 13:11 Link ciekawe porównanie z 1Dx III
Nikon bedzie musial wiecej wydawac na prawnikow w obronie "dobrego imienia" bo inaczej sie nie wybroni. To porownanie jest mizazdace.