Canon EOS R5 - nowy bezlusterkowiec od Canona
Firma Canon zaprezentowała właśnie nowy pełnoklatkowy bezlusterkowiec. EOS R5 będzie wyposażony w stabilizowaną matrycę, możliwość filmowania 8K i szybkostrzelność sięgającą 20 kl/s. Nie są jeszcze znane wszystkie szczegóły specyfikacji.
Najważniejsze cechy nowego aparatu to:
- nowa matryca CMOS najprawdopodobniej o wysokiej rozdzielczości,
- stabilizowana matryca,
- 20 kl/s w trybie elektronicznej migawki,
- 12 kl/s w trybie mechanicznej migawki,
- filmowanie 8K,
- dwa gniazda kart pamięci.
![]() |
Informacja prasowa
Warszawa, 13 lutego 2020 r. – Canon potwierdził, że trwają prace nad najnowszym modelem pełnoklatkowego bezlusterkowc aEOS R5. Zapowiadany flagowiec będzie najbardziej zaawansowanym z dotychczas zaprezentowanych aparatów serii Canon EOS R.Najnowszy model charakteryzuje się wysoką szybkością zdjęć seryjnych, możliwością nagrywania filmów w bezkompromisowej jakości 8K,pionierskim systemem stabilizacji obrazu oraz zapisem na dwóch kartach pamięci. Dzięki temu Canon EOS R5 ustala nowe granice w zakresie obrazowania i będzie doskonałym narzędziem pracy dla profesjonalnych fotografów i filmowców.
Szybki i celny
Dzisiejsza zapowiedź modelu EOS R5 świadczy o potencjale rozwoju i ogromnym znaczeniu całej linii EOS R w portfolio Canon.Najnowszy aparat wyznacza bowiem zupełnie nowe standardy w zakresie szybkości –nawet 12 kl./s w trybie mechanicznej migawki i aż 20 kl./s w trybie migawki elektronicznej – oraz jakości obrazu, zarówno na fotografiach, jak i w wideo.Dzięki temu będzie on doskonałym narzędziem zarówno w rękach fotografów czy filmowców ślubnych, jak i fotografów dzikiej przyrody czy sportu.Co więcej, EOS R5 będzie także wyposażony w nowo opracowaną przez Canon technologię stabilizacji obrazu wewnątrz korpusu, co w połączeniu ze stabilizacją obiektywów RF zaowocuje jeszcze bardziej stabilnym obrazem na zdjęciach i filmach rejestrowanych „z ręki”.
Nieograniczone możliwości wideo
EOS R5 będzie idealnym aparatem dla profesjonalnych twórców wideo. Rejestrowanie filmów w jakości 8K jest teraz na wyciągnięcie ręki – dając możliwości uchwycenia obrazu w 4-krotnie wyższej rozdzielczości niż obecny standard 4K. Materiały 8K to również ogromne możliwości kadrowania obrazu 8K do 4K czy Full HD (przy zachowaniu wysokiej jakości), co szczególnie docenią aktywni twórcy.Richard Shepherd, Pro Product Marketing Senior Manager, powiedział: „Jesteśmy przekonani, że wprowadzenie modelu EOS R5 będzie ogromnym krokiem naprzód zarówno dla całego rynku aparatów hybrydowych, jak i dla samych twórców – fotografów i filmowców korzystających z technologii obrazowania na co dzień”. „Zapowiedź EOS R5 podkreśla szczególną wagę, jaką przykładamy do rozwoju segmentu aparatów hybrydowych, ale też jest odpowiedzią na potrzeby użytkowników oczekujących od technologii foto-wideo coraz większych możliwości. Zapoczątkowana we wrześniu 2018 r. seria aparatów EOS R oraz szerokie portfolio zaawansowanych optycznie obiektywów RF w niedługim czasie rozszerzyliśmy o kolejne modele aparatów – EOS RP i EOS Ra. Flagowy model EOS R5 to naturalna kontynuacja tej innowacyjnej linii produktów – linii, która z pewnością będzie mieć ogromny wpływ na rynek profesjonalnych aparatów do szerokiej gamy zastosowań”.
Szybka komunikacja z każdego miejsca
Ale to nie koniec innowacji. Canon EOS R5 będzie bowiem wspierał zupełnie nową technologię automatycznego transferu zdjęć i filmów do platformy chmurowej image.canon. Automatyczny transfer ma ułatwić użytkownikom przeglądanie zarejestrowanych obrazów i filmów w dowolnym miejscu i na dowolnym urządzeniu.Wraz z najnowszym modelem EOS R5, Canon zapowiada także wprowadzenie na rynek obiektywu RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM, który uzupełnia – już szeroką – gamę obiektywów RF Canon, dedykowanych do systemu EOS R. Zgodnie z zapowiedziami, w 2020 r. Canon wprowadzi łącznie 9 nowych obiektywów RF.Wśród nadchodzących premier będą m.in. obiektyw RF 100-500 mm F4.5-7.1 L IS USM oraz kompatybilne konwertery –RF 1.4x i RF 2x.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
I to będzie mój nowy aparat :) o ile nie zaszaleją z ceną
Obstawiam 17000 - 19000 PLN w dniu premiery
To może być świetny sprzęt, specyfikacja wygląda jak skrzyżowanie Sony A9 z Sony A7R, czyli z jednej strony szybkość a z drugiej strony matryca o wysokiej rozdzielczości, plus tryby filmowe nieosiągalne na razie dla Sony i innych konkurentów. Kilka miesięcy temu przesiadłem się z Canona na Sony, może zbyt wcześnie ;(
Tu w zasadzie to trzeba budować system od nowa. Stare obiektywy Canona będą funkcjonować przez adaptery, ale to nie to samo, co RFy
Specyfikacja prezentuje się super, ale zobaczymy jak będzie w praktyce.
ag: adaptery Canona to tylko przedłużenie styków, więc stare obiektywy Canona nic nie stracą ze swych zalet, ale faktem jest, że nowe RFy są lepsze bo konstrukcja bezlusterkowców umożliwia osiąganie lepszych parametrów (np. jasność, waga itp.) przy podobnych rozmiarach obiektywów. Ceny RFów z wyższej półki są powalające, ale jak widać pojawiają się też tańsze konstrukcje dla rynku amatorskiego.
Ciekawe jaka cena na start i na ile wycenią R6..
Specyfikacja video każe się domyślać, że nastąpiła chyba jakaś rewolucja jak na standardy Canona. który wyraźnie kastrował aparaty względem swych kamer i rywali. Tak, czy owak imponująca premiera. Tym bardziej ciekawe jak będzie się prezentował R6
staytuned: kiedyś Canon był pionierem i liderem na rynku video z 5DII w lustrzankach, później przez kilka lat całkiem zaniedbał ten rynek, a teraz może powrócić. Podobno R6 ma mieć matrycę APSC ale to na razie tylko plotki
Zasadniczo, to zapowiedź rozwoju, a nie prezentacja modelu.
@staytuned: „Specyfikacja video każe się domyślać, że nastąpiła chyba jakaś rewolucja jak na standardy Canona. który wyraźnie kastrował aparaty względem swych kamer i rywali.”
– spokojnie, zaraz się na pewno okaże, że to 8K to jest w 15 kl/s i kolorze 2:2:2 i maksymalna długość ujęcia to kilka sekund. ;)
@EuGen: „Zasadniczo, to zapowiedź rozwoju, a nie prezentacja modelu.”
– dokładnie. Skoro nawet rozdzielczość matrycy nie jest dokładnie podana?
EuGen: to nie są mgliste zapowiedzi, R5 ma być w tym roku, Canon został zmuszony do szybkiej odpowiedzi nt. swoich nowych produktów po wczorajszej premierze D6. Konkurencja napędza biznes :)
" Dzięki temu będzie on doskonałym narzędziem zarówno w rękach fotografów czy filmowców ślubnych, jak i fotografów dzikiej przyrody czy sportu."
Czyli nie dla mnie. Mnie wciskają 850D, ale ja go nie chcę.
komor: nie można wszystkiego od razu odkrywać, trzeba podtrzymywać zainteresowanie i napięcie wśród przyszłych klientów, nie wiesz jak działa marketing? :)
cedrys: skoro już obwieściłeś całemu światu jaki to jesteś wybredny i jakich zdjęć nie robisz oraz czego nie chcesz, to może lepiej napisz jakie zdjęcia robisz i czego chcesz ;))
@ad1216, a to Canon R5 ma być odpowiedzią na Nikona D6? Przecież to raczej nie ten sam segment. Jak rozumiem to ma być taki bezlusterkowy 5D na rok 2020? (oby 2020)
komor: Postaram się wytłumaczyć prościej. Chodzi o pokazanie, że Canon też ma nowości oraz żeby cały szum medialny nie koncentrował się na konkurencie, jakim jest Nikon.
komor: plotki o R5 Canon wypuszcza do netu od kilku miesięcy, a moment potwierdzenia ich przez Canona nie jest przypadkowy
@ad1216
"Canon został zmuszony do szybkiej odpowiedzi nt. swoich nowych produktów po wczorajszej premierze D6".
To nie odpowiedź. Już bardziej kopanie leżącego.
ad1216 płyniesz troszkę w tych postach :))
canon może i był liderem w video ale DSLR
data premiery była znana miesiąc temu.
komarr: postaraj się czytać uważnie i ze zrozumieniem, przecież napisałem, że chodzi o lustrzanki, jakiej premiery? to dopiero zapowiedź, premiera to będzie za kilka miesięcy :)
komarr: no chyba że czytasz uważnie ale nie masz pojęcia, że DSLR to skrót od angielskiej nazwy lustrzanek cyfrowych? ;))
Nie ma to jak premiera bez pokazania nowego sprzętu ;) Tylko Canon tak potrafi...
@ad1216
Data zapowiedzi R5 czyli 13 lutego była już znana od paru tygodni.
To raczej Nikon zaskoczył prezentacją D6 - 12 lutego - czyli 1 dzień przed.
Niech ktoś obudzi barona13...
@mgkiler: baron13 jest obudzony :-) Moglibyśmy pogadać o nowym aparacie Canona, gdybyśmy przynajmniej znali jakiś istotne dane. Na razie mamy zawracanie kijem Wisły. Coś mi się widzi, że rewelacji nie ma, skoro chwalą się czymś takim jak image.canon.
Fajny korpus. Nowe szkła f7,1 to jakiś żart. Standardem ciemności było 5,6. Weszło 6,7 do niektórych modeli a teraz 7,1. Od razu f8 niech robią. Tu chwała Nikonowi za 200-500/5,6.
@baron13
No jak nie ma:
-stabilizacja matrycy (wreszcie) - mówiłeś, że zbędna
-20zdjęć na sekundę
-nagrywanie w 8K.
-pierwsze profesjonalne bezlustro Canona.
-2 sloty na karty pamięci
Ma wszystko co ma Canon 5D Mark IV. Mało tego. Ma praktycznie wszystko co ma Canon 1Dxm3
Czego Ci w tym aparacie brakuje jeszcze? :)
Ja już jestem ustawiony w kolejkę i czekam ... dla mnie osobiście jest tam wszystko co potrzebuje. Jeżeli cena będzie do 20 tys to spoko.
Znowu ktoś z angielska źle przetłumaczył. Canon ogłosił prace nad bezlusterkowcem, nie jest to premiera, przecież nie ma podanej podstawowej specyfikacji nawet.
Kit 24-105 ze światłem 4-7.1 to jakaś piramidalna bzdura. Chyba, że RP stanieje do 3 tysięcy i będą to dodawali w gratisie.
miszak: standardem w DSLR była maksymalna przesłona 5.6 bo lustrzanki mają słabszy układ AF, w ML układ AF jest czulszy i lepszy więc można stosować f/7.1 i AF będzie działał bez problemów. To co było niemożliwe w obiektywach do DSLR jest możliwe w obiektywach do ML. Bo niby dlaczego nie skoro w nowych ML wysokie ISO jest znacznie lepsze niż starszych DSLR i razie potrzeby można po prostu podkręcić ISO bez istotnej szkody dla zdjęcia. To jest sprzęt klasy amatorskiej i w tej klasie f/7.1 nikomu nie przeszkadza.
Specyfikacja jest świetna, do tego powrót kółka i joysticka. Obawiam się, znając Canona ze cena 20-25k, niestety. Taki ruch w tej firmie oznacza tylko jedno - ze rynek foto jak się kurczy tak się będzie kurczył i juz nie ma miejsca na półśrodki, jakoś trzeba zachęcić do kupowania drogich szkieł RF. Obawiam się trochę polaryzacji segmentu na bardzo pro czyli wszystko naj, stałki f1.2, zoomy 2.8, wszystko ze średnią ceną 11-12k oraz profi body jak r5 oraz segment amatorski - rp i i ciemniejsze szkła. Środkowy segment pusty lub ubogi - oby tak się nie stało. Czas pokaże. Aparat zapowiada się jednak naprawdę fajnie.
@Cichy
"Kit 24-105 ze światłem 4-7.1 to jakaś piramidalna bzdura."
Ale tak szczerze pomijając sentymenty to dlaczego?
Z punktu widzenia amatora takiego jak który posiada obecnie cropowe body i do tego bardzo fajny 15-85.
To nowe szkiełko jest lżejsze, mniejsze i tańsze. A przy tym z body FF nawet po podbiciu ISO o jedną działkę da lepszą jakość (mniejsze szumy) niż cropowy odpowiednik.
A takich ludzi którzy mają XXd i 15-85 jest mnóstwo. Na jesieni nie kupiłem RP tylko i wyłącznie z powodu braku odpowiednio małego i taniego szkła o ekwiwalencie 24-xx
@Cichy:
Nie do końca:
"A preview of the EOS R5 will be on display at the 2020 WPPI Show (February 25-27) in Las Vegas."
To nie jest tak, że oni dopiero na papierze sobie napisali, że taki aparat chcą, a nie wiadomo ile im się z tego uda.
To co tu widzisz to są pewne rzeczy, które już mają działające.
A to, że aparat finalnie jeszcze nie jest skończony to już nie wpłynie na ujawnioną część specyfikacji.
Po za tym aparat będzie można już kupić w każdym sklepie od początku lipca tego roku.
Więc musi być już prawie skończony.
mgkiler: chyba masz wujka w centrali Canona bo najlepiej zorientowany portal canonrumors podał datę zapowiedzi R5 dopiero wczoraj :)
Jednej rzeczy nie rozumiem, po co amatorowi( cokolwiek by to miało znaczyć, powiedzmy użytkownikowi mniej wymagającemu) pełna klatka, zamiast zooma 7.1 chyba lepiej miec aspc z fajniejszymi wyborami i mniejszą wagą. Marketing i opinie na forach jednak nie takie rzeczy tworzyły...
@espe
"zamiast zooma 7.1 chyba lepiej miec aspc z fajniejszymi wyborami i mniejszą wagą"
Cropowy odpowiednik tego szkła czyli 15-85 jest CIĘŻSZY, WIĘKSZY i DROŻSZY.
OK ma minimalnie dłuższy zakres ale to nie ma znaczenia ważny jest szeroki kąt.
@miszak, Cichy
"Nowe szkła f7,1 to jakiś żart. Standardem ciemności było 5,6."
Przecież macie jaśniejsze szkło o tym zakresie, skąd ten ból d*py?
Tutaj priorytetem były małe gabaryty przy określonych innych parametrach.
@espe
"zamiast zooma 7.1 chyba lepiej miec aspc z fajniejszymi wyborami i mniejszą wagą."
Następny...
Dasz przykład w pełni ekwiwalentnego szkła dla tego 24-105 pod aps-c? Ile waży, ile kosztuje?
espe: skoro są amatorskie FF i się dobrze sprzedają to nic dziwnego że są do nich amatorskie obiektywy, to chyba logiczne :)
Sony zeiss 16-70 z body alpha serii 6000
Cale polki lustrzanek z obiektywem serii 18- cos tam za to i w nikonie i canonie ultraszeroki w śmiesznej cenie. Skupianie sie wyłącznie na 24 mm jest lub nie - jest w mojej ocenie błędem. Masa ludzi bardziej patrze na zakres zooma niż wybór 24mm vs 27/28mm na dole
ad1216, absolutnie z tym nie polemizuję, dzielę się tylko przemyśleniem nad sensem takich wyborów, fullframe urósł do rangi świętego grala
@espe
"Sony zeiss 16-70 z body alpha serii 6000"
Kosztuje bardzo podobnie (i tylko dlatego, że a6000 to już leciwa konstrukcja) co RP z tym szkłem, a różnica w gabarytach też znikoma.
"Cale polki lustrzanek z obiektywem serii 18- cos tam "
18-coś tam to nie 24 mm na ff, a to robi różnicę.
espe: rozmyślanie nad sensem wyboru FF przez amatorów jest równie produktywne jak zawracanie kijem Wisły, to jest fakt i przemyślenia nad tym faktem niczego nie wnoszą :)
@ad1216
No przecież nawet optyczni podali date 2 tygodnie temu:
link
Wszyscy wiedzieli, że 13 lutego będzie pokazany nowy Canon R5.
ad1216, trudno zeby moje przemyslenia mialy cokolwiek zmienić, to chyba dyskusja jest, a nie opracowywanie strategii rynkowej.
Brawo Canon - dawno tego nie mówiłem ale na tle tego co wycznia Nikon ( mordując kolejny system bezlustrowy brakiem szkieł) to działania C są jak powiew wiosny ;)
Jeśli AF będzie tak dobry to nawet na Olimpiadę się nada ( zwłaszcza z 100-500 :)
@espe
"zamiast zooma 7.1 chyba lepiej miec aspc z fajniejszymi wyborami i mniejszą wagą"
No waga FF nie jest dziś większa od APS-C.
Można zrobić bardzo lekki FF - zobacz wagę np Sony A7, czy Canona RP.
Po drugie odpowiednik na APS-C wcale nie będzie lżejszy, bo musiałby być jaśniejszy.
Odpowiednik to byłby jakoś 15-65 f:2.5-5.6
Nawet jeśli by wagowo wyszło na to samo (APS-C z jaśniejszym obiektywym vs FF z ciemniejszym) to FF i tak wygrywa, bo możesz:
1. mając FF dokupić z czasem lepszy obiektyw
2. w sytuacji gdy masz dużo światła to robiąc na ISO 100 na FF i APS-C na FF zyskasz lepszy obraz.
mgkiler: faktycznie plotki o tym były, w każdym razie Canon i Nikon nadal dbają o to aby się o nich mówiło i aby przyćmić wzajemnie swoje premiery czy zapowiedzi ;)
@lord13 - bez problemu dowolny 18-300 zje go na śniadanie. I kosztuje podobnie ( oddzielnie) - tyle że ich nie dają w kitach i tu leży pies pogrzebany ;)
@espe - czas lustrzanek APS-C się skończył a nowy kit Canona to potwierdza. Światło w kicie 7.1 to właśnie tego znak. Jeszcze parę lat będzie sensowne kupić używke dla tanich szkieł ale kupowanie nowego to raczej bez sensu ( dla amatora )
@mgkiler
"Po drugie odpowiednik na APS-C wcale nie będzie lżejszy, bo musiałby być jaśniejszy.
Odpowiednik to byłby jakoś 15-65 f:2.5-5.6"
Raczej jakieś 15-65 f/2.4-4.4 jeżeli mówimy o aps-c Canona.
@focjusz
"bez problemu dowolny 18-300 zje go na śniadanie."
18-xxx to nie 24 mm na ff. Resztę twoich bredni można pominąć.
P.S
Wpłaciłeś kasę?
@lord13
Racja. Źle w pamięci przeliczyłem przysłonę.
Temat rzeka lub ocean, kazdy decyduje przy kasie. Zaraz obok temat Asp-c vs smartphone z coraz lepszymi trybami nocnymi, macro i trybem portretowym symulującymi jasne szkła. Tu postęp jest bardzo duży. Dyskusja na inne miejsce. EOT.
@espe
"Temat rzeka lub ocean, kazdy decyduje przy kasie. Zaraz obok temat Asp-c vs smartphone z coraz lepszymi trybami nocnymi, macro i trybem portretowym symulującymi jasne szkła. Tu postęp jest bardzo duży."
Dlatego właśnie mniejsze formaty matryc tracą rynek, bo jeżeli ludzie decydują się na osobny aparat z wymienną optyką, to coraz częściej chcą dostać coś wyraźnie lepszego (oczywiście nie twierdzę, że ten kiciak jest ucielestnieniem tych realizacji, ale kiciaki też są potrzebne). Jak do tego dodamy sytuację, że większe formaty tanieją, a mniejsze drożeją, to mamy to co mamy, czyli ofensywa ff i regres cropa.
Zgadzam się. Paradoks polega na tym, że moc ff w pełni wykorzystuje się prxy niskim f, a tu choćby cena odcina segment amatora
Huh, Canon przypomina zeby odkladac kase na ML na imreze bo w koncu bedzie cos porzadnego. Ech, umie wyczekac do ostatniej chwili.
Oby Nikon nie spoznil sie z Z8 :)
@espe
"Paradoks polega na tym, że moc ff w pełni wykorzystuje się prxy niskim f"
I tak i nie. Przy niskim f/ dostajemy możliwości z reguły nieosiągalne dla mniejszych formatów, ale to też nie znaczy że każde szkło w systemie ma być ekstremalnie jasne. Trzeba na to patrzeć bardziej kompleksowo. Do tego kiciaka (który nota bene w zestawie będzie kosztować połowę tego co teraz) za kolejne 400 $, czy ile tam teraz kosztuje, ktoś sobie dokupi RF 35/1.8 Macro i czym tutaj crop odpowie?
"a tu choćby cena odcina segment amatora"
To również rzecz względna. Patrząc z perspektywy bogatszych rynków, to ceny za entry level ff i szkła do nich nie są jakoś mocno wygórowane do zarobków.
Mimo wszystko czekam na EOS RP II. O ile coś takiego pojawi się na rynku. Bo kilka wad RP jest dla mnie nie do zaakceptowania. Mam nadzieje że Canon zaatakuje Sony na każdej półce segmentu FF.
Życzę nam wszystkim lub tylko zainteresowanym aby Canon skupił się na stałkach 1.8 oraz zoomach f4
@RobinsonR66
Canon EOS RP to ma bardzo kiepską matrycy - taka jak w Canonie 6D.
Dynamika tonalna bardzo słaba.
Jeżeli miałby wyjść RP II to pierwsze co powinni poprawić to matrycę.
Po za tym nie wiadomo czym będzie Canon R6 - niektóre plotki mówią, że to może być APS-C - oby nie.
@espe
"fullframe urósł do rangi świętego grala"
Nie po prostu stał się standardem.
W plotach jako następca RP jest R6 - 20 Mpix. Stawiam że na nowej matrycy z dobrym DR i filmowaniem 4K. Jako konkurent dla obecnego A7III - czyli w cenie wyraźnie poniżej $2000.
Tylko, że Canon R5 nie jest do końca następcą Canona 5D, tylko bardziej Canona 5DS/5DR - czyli wersji wysoko roździelczych.
Brakuje czegoś takiego co by było równie dobre, ale z normalną rozdzielczością 20-24Mpix.
Niby R6 taki ma być, ale R6 ponoć ma być plastikowy...
Canon dał na zapowiedzi. 😂
Ciekawe czy 8K będzie na cropie, bo nic o tym nie piszą. 🤣
R5 to nie jest następca 5DR tylko Canon chce wprowadzić nowy "standard" rozdzielczości na tej półce. Wysoko rozdzielczy model miał mieć coś koło 80 Mpix.
Tak samo w APS-C zrobili świetne 32 Mpix.
Specyfikacja niezla, mysle ze cena bedzie spora... 25k-27k
@PDamian: „Ciekawe czy 8K będzie na cropie, bo nic o tym nie piszą.” – no to musiałby mieć z 10.000 pikseli rozdzielczości w poziomie, żeby do 8K wycinać jeszcze jakiś crop.
A ja stawiam na cenę premierową taką jak 5D IV.
PDamian
Żeby mieć te 8K matryca musi mieć co najmniej ze 45 Mpix, więc o cropie nie ma mowy ;)
I jeszcze widok na tylną ściankę:
link
Ewentualnie crop typu 8000 –> 7680.
Najmniejsza możliwa rozdzielczość do 8K to:
7680 x 5120 - co daje 39 megapikseli.
Prawdopodobne, że może mieć coś koło:
8192 x 5472 - co daje prawie 45 megapikseli.
Nie ma tu miejsca na cropa...
To bardziej crop w R6 jest możliwy dla 60fps.
Tam matryca mogła by mieć:
5760 x 3840 - co daje zapowiadane w plotkach 22 megapiksele.
Daje to ładny 6k readout. Downsamplowany do 4K da dość fajną jakość materiału w 4K.
I mógłby tak mieć:
6K w 24/25/30fps - bez cropa
4K w 50/60fps z cropem 1.5x (czyli środek matrycy o wymiarach 3840 na szerokość byłby czytany z 5760 pix)
I to wydaje się realne w Canonie R6.
może ktos policzy ile trzeba będzie na kolejne dyski :) bo prz tym 8K to 10TB trzeba na dzień dobry :)
mgkiler: D5 też ma bardzo słabą dynamikę tonalną (w porównaniu do D4) i w D6 pozostawili tę samą matrycę bo widocznie słaba dynamika nie dyskwalifikuje jeszcze sensora, który ma inne zalety
@mgkiller
„ Canon EOS RP to ma bardzo kiepską matrycy - taka jak w Canonie 6D”
Taka jak w Canonie 6d mark II. Poczciwe ”sześćde” ma całkiem przyzwoitą do dziś i lepszą niż następca dynamikę oraz tolerancję na forsowny postproces. Szczerze powiedziawszy, gdyby Canon zdecydował się na premierę R6 z IBIS z 20 mpx matrycą z pierwszego 6d stuningowaną o dualpixel w cenie niższej niż premierowy RP nikt by mięsem nie rzucał xD
Tak na moje oko, to wszystkie trzy aparaty 6d, 6dII i RP mają bardzo podobną dynamikę i wystarczającą "do wszystkiego". Próbowałem i faktycznie przy pociągnięciu o 6 EV z RP tu i ówdzie wychodzą szumy :-) Przy normalnych korekcjach na iso 100-400 wystarcza dynamiki. O ile oczywiście naświetla się w okolicy tego co trzeba. Tu współczesne aparaty nie maja problemów. Schody robią się wszystkim w zakresie wysokich czułości. Ponieważ i 6d i 5d wyglądają tam podobnie źle, to na moje oko szkoda przepłacać.
Musisz iść Pan w takim razie do lekarza od oczóf
@staytuned: Byłem :-) Zerknij sobie na wyniki pomiarów na Optycznych. Głupia sprawa, ale jakby zgadzały się z tym co zobaczyłem na te moje oczy :-)
@baron13
"Byłem :-) Zerknij sobie na wyniki pomiarów na Optycznych. Głupia sprawa, ale jakby zgadzały się z tym co zobaczyłem na te moje oczy :-)"
Najwidoczniej pomyliłeś lekarzy:
link
Niesmiało tylko napiszę, że sugestia Optycznych była taka, że za słabe wyniki DR odpowuadała nie tyle matryca, co szumiące przetworniki, czy tor analogowy, nie pamiętam już. Byc może zatem do poprawy nie byłaby sama matryca....
A stare 6D dawało radę, tak jak napisał kolega Staytuned i to niezgorzej... ;)
A oczy sa jak ..., każdy ma swoje(ą). Niektórzy widzą mniej, inni więcej, a jeszcze inni widza oczyma wyobrazni lub wyobrażen... ;)
Nie, nie była to żadna wycieczka...;) W końcu jednak chyba i tak treśc przekazu jest najwazniejsza, chocby była trochę zaszumiona i nie tak ostra jak akwarela...:)
Kiedys nawet Radio Wolna Europa dawało się słuchac mimo zagłuszania, a wcale nie było cyfrowe... ;)
@mgkiler
"... możesz:
1. mając FF dokupić z czasem lepszy obiektyw.
2. ....."
No tak, bo przecież do APS-C nie można dokupić lepszego obiektywu.
@focjusz
"... czas lustrzanek APS-C się skończył ..."
Polemizowałbym. Moim zdaniem jest wręcz przeciwnie.
Współczesne aparaty APS-C z wyższej półki (choć wcale nie horrendalnie drogie) dają na tyle dobre zdjęcia, że spełniają one z nawiązką wymagania znacznej części użytkowników, a przy tym są jednak znacznie tańsze od FF. Poza tym aparaty FF są bardziej wymagające pod względem obiektywów, co pociąga za sobą również znaczne wydatki. Przy ogólnym postępie technicznym obecnie nawet puszka APS-C daje naprawdę niezły obrazek.
@Janusz1965
:)
Chodziło o to, że możliwości rozwóju FF są większe niż APS-C.
Mając Kita do FF f:4.5-7.1, a obiektyw do APS-C f:3.5-f:5.6 to większe możliwości upgradu masz w FF niż w ASP-C.
@Janusz1965
Aktualnie ceny obiektywów do APS-C w bezlustrach nie są tanie.
Do tego FF wcale nie są drogie - można za 3000zł kupić już nowe FF.
A więc cena dobry APS-C + jasny obiektyw nie jest wiele bardziej atrakcyjna od najtańszy FF z kitem.
A oba zrobią zdjęcia równie dobre.
A w przyszłości FF można łatwiej upgradować do lepszych obiektywów i uzyskać to co w APS-C nie osiągalne.
Innymi słowy: różnica w cenie między dobry APS-C z jasnym obiektywem, a tanim FF z kitem - się mocno zatarła.
To w końcu ów R5 miał już swoją premierę, czy to ciągle są jakieś mgliste mrzonki ???
@Jonny
To jest oficjalne potwierdzenie Canona, że nad takim aparatem pracują i w krótce będzie mieć premiere. Nie są to plotki.
Ponoć od 1 lipca już ma być w sklepach.
Marek_N: "I jeszcze widok na tylną ściankę:"
O! Normalnie zamykany LCD! Jest też widok 360°: [ link ].
Jonny, "If you can't beat them, join them!" - a najprościej kontrolować przecieki samemu je generując. Poza tym frajdę ludzie mają z samego gadania/pisania o aparatach, ich parametrach. Tylko staroświecki Baron kupuje... ;)
@mgkiler - wolę być mile zaskakiwany podczas premiery sprzętu, niż wyczytywać jakieś gruszki na wierzbie, które przystoją raczej gadatliwym niewiastom, niż narodowi kraju kwitnącej wiśni, znanego z powściągliwego usposobienia.
A Nikon dużo nie gada i chwała mu za to.
@Bahrd
"Tylko staroświecki Baron kupuje... ;) "
Nie tylko on :-) , ale fakt, że akurat Canon, to nigdy nie był mój system.
@lord13: Z jednej strony mamy pomiary na Optycznych, z drugiej, mam te trzy aparaty u siebie. Idą łeb w łeb, przy czym chyba faktycznie 6d jest nieco słabszy. Min na najwyższym iso objawiają się druty. W 6dII i RP wygląda to... jak wygląda :-) W określonych okolicznościach może być używalne.
"
"Tylko staroświecki Baron kupuje... " Chyba się muszę poważnie zastanowić nad sobą :-)
@baron13
"Z jednej strony mamy pomiary na Optycznych, z drugiej, mam te trzy aparaty u siebie."
Masz A7 III albo Nikona Z6? Bo ja pokazywałem różnice do matryc Sonowych i tu jest przepaść.
@lord13: Nie ja się odezwałem nie na temat. Ale nawet mimo, że nie zauważyłeś o czym piszę, to niestety, na wysokich czułościach w tej chwili wszystkie aparaty zachowują się bardzo podobnie źle. A to dlatego, że wchodzimy w obszar szumu kwantowego. Jedyne wyjście dużo większa matryca ze wszystkimi tego skutkami.
baron13 - co Ty pierniczysz: link ?
Z jednej strony było tu kilka razy na temat dpreview.com, z drugiej, nawet z tego porównania widać to, co napisałem :-) Im wyżej tym podobniej :-) A prócz tego 6d, 6dii i RP niewiele się różnią.
baron13
"Z jednej strony było tu kilka razy na temat dpreview.com"
Przecież rawy tej sceny testowej są do pobrania, każdy może to zrobić i wrzucić do swojego softu. Na jakiej podstawie podważasz ich wiarygodność?
"Im wyżej tym podobniej :-) A prócz tego 6d, 6dii i RP niewiele się różnią."
Ale mowa była o ciągnięciu cieni na niskich ISO i w odniesieniu do konkurencji. Choćbyś nie wiem jak zaklinał rzeczywistość, to matryca Canona z 6/RP wypada tragicznie na tle konkurencji.
a ja myślałem że to nikon z 16-50 ma podłe światło ale żeby f7.1.....
gruba plota, oby było wszystko zgodne z prawdą!
baron13 - każdemu portalowi zajmującemu się testami, czy porównaniami można by coś zarzucić, ale akurat dpreview odwala od lat dobrą robotę.
Myślisz, że każdy obrazek poddawany analizie imatestem przez optycznych jest zarejestrowany w idealnie tych samych warunkach ?
Od razu Ci powiem, że nie, bo to bardzo trudne, zważywszy na różne zmienne.
Dlatego ich ustalenia można porównywać biorąc pod uwagę pewien margines błędu.
Myślałem że to żart, aż sprawdziłem. RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM, nie wiem po co to komu, i to z 400 USD 🙄. Sukcesów 😉. Ale za to R5 zapowiada się ciekawie 🙂.
@lord13: Nic nie będę zaklinał, a to przez to, że zupełnie nie na temat. Nie wypowiadałem się na temat konkurencji. Wypowiadałem się małe co nieco na temat rozsądnego użycia aparatów, więc np z ustawieniem właściwej ekspozycji. Po którym to, o ile jest właściwe ciągnięcie zasadniczo tylko psuje obraz :-)
@baron, napisał:
" Próbowałem i faktycznie przy pociągnięciu o 6 EV z RP tu i ówdzie wychodzą szumy :-) Przy normalnych korekcjach na iso 100-400 wystarcza dynamiki."
(......)
"Ponieważ i 6d i 5d wyglądają tam podobnie źle, to na moje oko szkoda przepłacać. "
To ja nie wiem jak ty patrzyłeś, bo jak porównując to co daje canon do konkurencji, różnice widać i to bardzo już przy wyciąganiu 3EV na iso 400.
Przy 6EV (bagatela, grasz grubo) to w canonie jest dramat, nawet na sony wesoło nie jest.
@lord do @barona
"Najwidoczniej pomyliłeś lekarzy: "
To chciałem napisać :)
@Janusz1965, napisał:
""... czas lustrzanek APS-C się skończył ..."
Polemizowałbym. Moim zdaniem jest wręcz przeciwnie. "
Ogólnie to kiedyś nastąpi, sensory są coraz tańsze. @fotowróżbita focjusz miał na myśli nie format a samą konstrukcję z lustrem.
---------------------------------------------
@Jonny, napisał:
"To jest oficjalne potwierdzenie Canona, że nad takim aparatem pracują i w krótce będzie mieć premiere. Nie są to plotki. "
Oficjalnie potwierdzam, że kiedyś każdego z nas życie się skończy :)
Jak to z canonem bywa, później okażę się że to bedzie filmowanie 4K i to z cropem a 8K z cropem do kwadratu :)
Stabilizacja o wydajności najsłabszej na rynku, klatek będzie tyle przez 3 sekundy w serii a nowa matryca to będzie bardziej upakowany klaster produkowany w tej samej technologii co reszta matryc canona z niskim DR niz u każdej konkurencji.
Kto był z canonem 10 lat ten wie o co chodzi :)
-------------------------------------------------
@baron napisał:
" na wysokich czułościach w tej chwili wszystkie aparaty zachowują się bardzo podobnie źle. A to dlatego, że wchodzimy w obszar szumu kwantowego."
@baron przypominam, że pisałeś o iso 100-400
"A prócz tego 6d, 6dii i RP niewiele się różnią. "
Pisałem ci to wielokrotnie :) a także cała seria 5D od wersji 2, przynajmniej w obrazowaniu. Tam różnice są minimalne między modelami a między konkurencją jednak znaczne. Dlatego z takim upodobaniem maniaka fani od mikro matryc zawsze, żeby dodać sobie animuszu porównują matryce canona FF z najlepszym w tym systemie IMX270.
edit.
Zapomniałem o wróżbicie :)
@focjusz zrobiłeś już przelew, czy schodzisz poniżej @Pokory jak z beczką piwa dla optycznych?
Pierwszy sukces już widzę, czyli znaczną ilość komentarzy ;-)
Najbardziej ciekawi mnie cena na wejściu
sanescobar - na pewno ja napisałem to, co mi przypisujesz ???
@LR - mnie bardziej interesuje ewentualna premiera Z8, niż R5.
@Jonny
Ale to nie są plotki, tylko oficjalna informacja od Canona.
Skoro tak powiedzieli to tak będzie wyglądać ich aparat.
No przecież nie mogą zmienić tego co sami powiedzieli, że będzie.
@Jonny
Mnie Canon nie interesuje w ogóle, fotografuję K-1 i K-5IIs, lubię natomiast wycenę nowych zabawek na wejściu. 5D IV był chyba na 17-18 tysi wyceniony, Ciekawe czy pobiją tą cenę przy tym modelu i czy wycenią swoich klientów drożej.
mgkiler - chciałem tylko powiedzieć, że dział PR Canona, zachowuje się niepoważnie i zamiast aparatu, wrzuca do sieci garść obiecanek cacanek.
@sanescobar: jak rozumiem , chciałeś napisać, że tak w ogólności Cwanon jest du du... Może i jest ale ma jakieś 40% rynku. Pewnie jednak nie dla tego, że jest do du... A tak, na marginesie, to nieszczęsne "ciągnięcie z cieni" trenuję bardzo rzadko, ponieważ od maleńkości byłem uczony, żeby nie ciągnąć :-) Prawie zawsze robię odwrotnie, podbijam kontrasty. No i taka trochę smętna uwaga ogólna, że psu na budę zdadzą się te wojaczki systemowe. Ponieważ... Ponieważ współczesne aparaty nawet te w smartfonach stają się wystarczająco dobre, żeby ludność nie widziała potrzeby istnienia fotografa. Fotopgraf był potrzebny gdy były marne czułości dynamika, nie było automatycznych trybów, oraz trzeba było rozumieć co to czas naświetlania, przesłona, i czułość filmu. A współcześnie... Idę sobie ulicą we wrocku i patrzę, patrze ślep wytrzeszczając, bo już pomroczność mroczna nastaje. Stoi na ulicy madonna, raczej topielica i jakiś delikwent. Właśnie ze smartfonem. A potem lezę dni kilka później i ślep z orbi wyłazi, bo ta scena na plakacie wisi. To znaczy owa topielica bez tego delikwenta, bo trzymał za telefon. Nawet całkiem siebie wypatrzyłem w tle. Jak mi się zdawa niezła komercha, za niezłą kasę. My się tu panie za łby bieremy, pierze leci, a świat serdecznie spuścił, już za nami wodę. Co uprzejmie radzę wziąć lub nawet wziąść, z naciskiem na si, pod uwagę.
@sanescobar:
"Jak to z canonem bywa, później okażę się że to bedzie filmowanie 4K i to z cropem a 8K z cropem do kwadratu :) "
Następny co matematyki nie rozumie.
Jak możesz mieć cropa z 8K, skoro 8K wymaga matrycy przynajmniej 39 megapikseli.
Więc skoro ten aparat będzie mieć 40 megapikseli to gdzie tu crop?
Aby był crop o jakim piszesz to aparat musiałby mieć 100 megapikseli......
by z nich wyciąć te 39 mega..
Krop kropem ciekawe jak sprzęt będzie się grzał przy tym filmowaniu :)
@mgkiler
Niezłe 🙂.
@baron13: "... Fotopgraf był potrzebny gdy były marne czułości dynamika, nie było automatycznych trybów, oraz trzeba było rozumieć co to czas naświetlania, przesłona, i czułość filmu. A współcześnie... Idę sobie ulicą we wrocku i patrzę, patrze ślep wytrzeszczając, bo już pomroczność mroczna nastaje..."......i widzę..... ptaszysko jakieś z kulką w gębie...... więc pstryk.... i jest zdjęcie, które wyjaśnić trzeba każdemu, że to gawron lub inna wrona z orzechem bo nic nie widać.
@Jonny, napisał:
"sanescobar - na pewno ja napisałem to, co mi przypisujesz ??? "
@Jonny, przepraszam, czeski błąd.
Powinno być @mgkiler, cytowałem jego.
----------------------
@Jonny, napisał:
"że dział PR Canona, zachowuje się niepoważnie i zamiast aparatu, wrzuca do sieci garść obiecanek cacanek. "
Takie czasy i bedzie gorzej. Gdy śmiałem się z nikona i tego durnego odliczania, myślałem że to koniec wygłupów ale potem fuji zrobiło coś jeszcze głupszego. Producenci będą się prześcigać w durnych kampaniach marketingowych, niestety bedzie gorzej. Kiedyś śmialiśmy się z sony i durnych reklam, ze z białym obiektywem wygląda się profesjonalnie, dziś dołącza reszta producentów.
@baron, ja mam jeszcze sporo szkieł canona i dwa aparaty FF, ja tu zawsze pisałem gdzie canon lezy w obrazowaniu, nie mam w zwyczaju kłócic się z faktami :)
Chodzenie po ulicach Wrocławia nie wyklucza fotografowania, nawet smartfonem czy choćby canonem :)
@baron, napisał:
"Fotopgraf był potrzebny gdy były marne czułości dynamika, nie było automatycznych trybów, oraz trzeba było rozumieć co to czas naświetlania, przesłona, i czułość filmu."
Jest tyle pracy, że gdyby nie to, ze nie jestem zachłanny móglbym nie spać. Zdjęcia typu duch, na cryfishu, dokumentacja detali, zdjęcia agencyjne, modeling, no masa. Mnie nie przekonasz argumentami, których uzywał @Adam Smiałek, że nie da się zarabiać na fotografii, ja w bajki nie wierze bo jestem w tej bajce. Nie robiłem nigdy imprez okolicznościowych ale nie pamietam, żebym narzekał na ilośc pracy. Narzekam na brak czasu na coś kreatywnego, jakiś ciekawy projekt, coś nowego ....na to mogę ponarzekać ale nie na to, ze smartfony wywaliły mnie z rynku :P
Najbardziej rozpaczają na tymi matrycami z Canona 6D, 6DII, RP a nawet R rozpaczają Ci którzy ich posiadają. Każdy dobiera sobie aparat według swoich potrzeb. Nie każdy potrzebuje wyciągnąć 5EV, 4EV, 3EV z cienia, sądze że 1EV lub 2EV to jeszcze ma jakiś sens, a więcej według mnie wygląda już co najmniej dziwnie - chociaż to rzecz gustu (i nie chodzi mi o szumy). Ja na szczęście nie potrzebuje, dlatego mam Canona. Gdybym potrzebował to kupił bym Nikona, Sony jakoś zupełnie mi nie podchodzi pomimo swoich niezaprzeczalnych zalet. I tak puki co najważniejsze są obiektywy. Pokój użytkownikom aparatów wszelkich fotograficznych marek 😉.
znowu januszowe trolowanie o ile to nie jest lepsze ff od apsc, ludzie ni epatrzcie na jakies testy i wycinki tylko wezcie w koncu do łapy oba aparaty to sie dowiecie jakie bzdety klepiecie. mam oba to wiem, 2 lata mlodszy apsc nie ustepuje niemal ff. Iso lepsze w ff ledwie o dzialke a szczegoly i detal...na zdjeciu do 20cm kompletnie niewidoczne o jakiej jakosci pierdzielicie ? myslicei ze kazdy ogląda na kompie zdjęcia 1:1 i drukuje plakaty metr na metr ? zero kompletnie zero roznicy w detalu na zwyklym zdjęciu. taka prawda. Ale to trzeba miec oba i porownac a nie pitolić co się w necie zobaczylo. Wydrukowac zdjęcie albumowe i popatrzec.
@mgkiler a skąd ty wiesz ile będzie pikseli w tym canonie? Po a7r4 wcale bym się zdziwił tak upakowanej matrycy. NIe należałem też do zdziwionych ilością Mpix przy 5ds/5dsR.
To znowu twoje fantazje? Weź mnie matematyk oświeć gdzie wyczytałeś, że będzie to 40Mpix?
@digo: Tej wrony, to najprawdopodobniej nikt na tym forum nie powtórzy, jak nie powtórzył psiakrew jerzyka. I własnie to, że nie potrafimy, że się nam trzęsą ręce, nie umiemy obsłużyć sprzętu, zauważ, staje się powodem do ogłoszenia przewagi większości nad jednostką :-) Znalazłbym co najmniej jeszcze kilka takich dziedzin fotopstryku, gdzie mi wyszło, a wybitni fotografowie nie dali rady, tym bardziej mi na pohybel :-)
Piszę o czymś innym. Mianowicie o nieistotnych sporach. Sprzęt jest wystarczająco doskonały. W tej chwili aparat do 2 kpln jest w stanie załatwieć potrzeby jak było widać po wrockowym incydencie chyba dość wymagającego umownego klienta. Jest gorzej: taki fryzjer prawdopodobnie będzie w stanie sam wykonać sobie stosowne zdjęcie. Warto sobie to uświadomić, że ewentualna wyższość czegoś nad RP nie znaczenia, bo ów RP wystarcza. Ja wiem, że zaraz się odezwą tacy, którzy potrafią wskazać to i owo, że z cieniai tak dalej, ale to będzie zupełnie nieistotne. Problemem staje się co zrobić z możliwościami.
link
Ja wiem, że do du... bo moje :-) Rzecz w tym, że masz w kadrze i najprawdziwsze gwizdy i rowerzystę dość szybko (przechył) jadącego. Gdzieś w okolicy takich warunków pewnie wyłażą różnice pomiędzy aparatami. Sęk w tym , że nie ma fotografii, która wykorzystuje te możliwości. Fotograf pstrykający w dobrym świetle na iso 100 staje się zbędny, ponieważ to załatwi fryzjer :-)
@sanescobar
Przecież pisałem wyżej.
Wiesz co to znaczy 8K???
8K to video w rozdzielczości 7680 x 4320.
Ale matryca ma proporcje 3x2 a nie 16x9 a więc 7680 x 5120 co daje 39 megapikseli.
Aparat nie może mieć mniejszej rozdzielczości niż ta jeśli ma nagrywać 8K i mięć proporcje 3x2.
Dużo większej rozdzielczości też pewnie mieć nie będzie.
Tak trudno to sobie samemu policzyć?
No cóż. R5 to w zasadzie flagowy pokaz możliwości. Panasonic uciekł swoim S1H, Sony niby zapowiada niezapowiedziane A7sIII. A tutaj Canon pokazał nowego killera jak na razie specyfikacji. Moim zdaniem druga seria R zaczyna mieć dopiero sens. W kilku aspektach EOS R i RP są modelami które w moim mniemaniu nie powinny wejść na rynek. Piję tutaj choćby do takich kwiatków jak - link
Czas pokaże R5 jest piękny ale to nie mój segment FF. Czekam na coś Entry/Mid FF.
A sobie i na wszystkim rzyczę korzystnej wojny cenowej :)
@Mk1Sz
" Nie każdy potrzebuje wyciągnąć 5EV, 4EV, 3EV ..."
Każdy czasem potrzebuje, ale nie każdy ma taką możliwość. :-)
@baron13
Duża dynamika matrycy otwiera możliwości zdjęć krajobrazowych jakich kiedyś nie dało się robić bez wie zdjęć i składania w jedno.
Np masz jakiś kanion na który zawsze pada na jedną stronę światło, a druga jest w cieniu.
Albo chcesz zrobić krajobraz ze słońcem w kadrze (tak by nie był cały czarny).
Do tego właśnie się stosuje wyciąganie cienie o 3EV i więcej.
@monangel, ty znowu porównujesz najlepsze aps-c na rynku do najgorszego FF?
Widzę po ostatnim jak cię dyskutanci przygnietli argumentami przelizałeś już dume :)
Wiekszość użytkowników FF z tego portalu przechodziła swoją drogę z fotografią od mniejszych formatów, to naturalna droga rozwoju, teraz wcale nie tak oczywista jak kiedyś. Po twoich wypowiedziach widzę, że nie ogarniasz, że może część przesiadła się z innych powodów :)
Te 5 lat teamu, ci którzy przesiadali się z aps-c na FF mieli na pewno więcej powodów niż mogliby mieć dziś. Teraz na pewno na takie dycyzję wpływają także czynniki finansowe.
Jak ja drukuje sobie 1mx2m to materiał z aps-c wypada gorzej od tego z wysokorozdzielczego FF, moze to kwestia szkieł i druku :P
@mgkiler, widzę znowu kopie się z koniem, gdzie wyczytałeś ile ten canon będzie miał Mpix, może coś przeoczyłem, daj mi linka gdzie wyczytałeś, że to będzie tak mało?
@sanescobar
40 megapikseli to mało?
Raczej nikt nie spodziewa się po tym modelu więcej.
To raczej następca 5Dmk4. Tak sugeruje oznaczenie.
Mnie zdziwiło, że ma tak dużo, bo to nie jest następca 5R, czy 5S.
Po za tym bezsensu było by dawać dużo więcej megapikseli w aparacie, który reklamowany jest jako aparat do 8K, bo wtedy..... wtedy byłby właśnie problem z cropem.
Więc 40-45 megapikseli to najbardziej sensowna wartość.
@sanescobar
A jeszcze można dodać, że skoro ma mieć 20fps to policz sobie ile danych musi aparat odczytać w ciągu sekundy z matrycy 40 megapikselowej.
Im więcej megapikseli tym mniej fps, lub jeszcze mocniejszy procesor (wraz z szybszą matrycą) potrzebny....
Nie da się mieć ogromnej ilości megapikseli, filmowania bez cropa i jeszcze dużej liczby fps jednocześnie.
mgkiler: Pierwszy hdr powstał gdzieś około roku 1850 :-) Sprawa jest taka, że oczywiście przydały by się super-duper praktycznie nieskończone mozliwości matrycy. ale... Ale jeśli nie są nieskończone to zdjęcia robimy zgodnie z możliwościami. Np robimy ów nieszczęsny hdr z którego chciałby zrezygnować. Albo... inaczej komponujemy. Ciągniemy nie 3 EV, bo to ZAWSZE będzie widoczne dla złośliwego obserwatora, ale tyle, ile można. A najlepiej zwiększamy kontrast :-) Wówczas nikt nic nie zobaczy. Generalnie, nie aparat robi zdjęcie, tylko ten co go trzyma :-) Są jakieś schody, to jest od tego, żeby to jakoś obejść. I akurat choć zawsze lepsza dynamika większa niż mniejsza, gdy jest ona taka jak nawet na średnich aparatach apsc, to da się zrobić 99% zdjęć. Przy czym właśnie rzecz w tym , że jak się robi sposobem, to wychodzi zwykle dużo lepiej niż "siłowo" np forsując dynamikę. Przekonałem się, że zdjęcia z inteligentnym doświetleniem wyglądają dużo lepiej niż robione najlepszymi (akurat porównywałem ze średnim formatem Fuji) aparatami. Powtórzę: mamy taki problem, że aparaty są takie dobre. Ok sanescobar nie narzeka na brak roboty, ja nie jestem zawodowym fotografem. Ale np ludzie chcą zaistnieć. Kiedyś samo posiadanie aparatu wyróżniało, bo choćby zdjęcia z wycieczki szkolnej robił tylko ten fotopstryk. Teraz jesteś dziwolągiem, który wziął coś wielkiego zamiast pstrykać jak ludzie, smartfonem.
@mgkiler, więc jak myślisz czemu tak napisałem?
Zapytam po raz trzeci: gdzie wyczytałes że to będzie tak mało? Nie jestem wróżbitą @focjuszem ale nie spodziewam się, że to nie będzie właśnie w tych okolicach.
@mgkiler,, podaj mi źródło.
baron13 - jakiego narzędzia używasz do kreowania HDR-ów ?
@sanescobar
Napisałem CI wyżej 2 posty w których wymieniłem Ci 3 argumenty dlaczego taka liczba jest najsensowniejsza. Podsumowując:
1. Dzięki temu w filmowaniu 8K nie będzie problemów z cropem. Zbyt duża matryca wymuszała by cropa co było by bez sensu.
2. Oznaczenie sugeruje, że to następca 5Dmk4 a nie modeli wysokorozdzielczych
3. 20fps - aby tak dużo fps osiągnąć nie można mieć 100 megapikseli. Nawet 20fps przy 40 megapikseli to kosmos pod względem prędkości odczytu i nawet to niektórzy wątpią czy uda się Canonowi uzyskać, a ty mówisz, że widizisz 100 megapikseli przy 20FPS ??????!!!!!!!?????
4. Canon rumors sugerował 45 megapikseli. Na dpreview też tyle szacują (40-45 megapikseli)
@baron13
Nie zawsze możesz wszędzie targać statyw by robić kilka zdjęć ze statywu i składać z HDR.
Tak wiem - są programy co potrafią HDR z ręki...
ale...
Jak masz dużą dynamikę matrycy to odpada sporo problemów i zachodu.
@@mgkiler,, napisał:
"Po za tym bezsensu było by dawać dużo więcej megapikseli w aparacie, który reklamowany jest jako aparat do 8K, bo wtedy..... wtedy byłby właśnie problem z cropem.
Więc 40-45 megapikseli to najbardziej sensowna wartość."
Dobra Panie matematyk, tego wpisu nie widziałem. Jak pisałem swój ostatni, teraz wiem, że kopie si z koniem :P Czyli wedla canona twoim zdaniem wysokorzdzielcza matryca to mniejsza niż ta z 5dsR, no ci powiem to wymysliłeś :)
Wcześniej myślałem, że wybrniesz i masz może jakies info ale teraz widzę, że jest jak zwykle :)
@RobinsonR66
Akurat Rolling Shutter w 8K będzie podobny...
Aparat pewnie ledwie da rady odczytać matryce 30x na sekundę, aby nie było efektu Rolling Shutter musiał by potrafić odczytać klatkę z czasem 1/100s lub jeszcze krócej.
@baron13: ...."Fotograf pstrykający w dobrym świetle na iso 100 staje się zbędny, ponieważ to załatwi fryzjer :-)"....
Jaja sobie robisz z fotografii i w tym leży Twój problem.... Ale pół biedy jeśli sam z takiego podejścia jesteś zadowolony, tylko nie opowiadaj i nie obwieszczaj innym takich głupot....
"Czyli wedla canona twoim zdaniem wysokorzdzielcza matryca to mniejsza niż ta z 5dsR, no ci powiem to wymysliłeś :) "
A gdzie niby coś takiego napisałem?
Na razie pokazujesz, że nie umiesz czytać ze zrozumieniem.
Do tego napisałem Ci 3 sensowne powody i 2 źródła... - nie odniosłeś się do nich.
@sanescobar
Wszelkie portale piszą "wysoka rozdzielczość" nie dlatego, że Canon tak napisał, tylko same sobie to wyliczyły.
Canon nigdzie nie mówił nic o matrycy.
Masz cytat z dpreview:
"To natively sample 8K video (usually defined as 7680 x 4320 pixels) would require a 7680 x 5120 pixel sensor. This being the case, if the 8K isn't cropped, we can make a pretty good guess that effective resolution of the R5 will be ~40MP."
Im też wyszło 40MP i dlatego portale napisały, że to "wysoka rozdzielczość"
Czegoś jeszcze nie rozumiesz?
@ baron13 nie zachodź w głowę, Masz fajne aparaty i ciesz się nimi. Jak ze dwadzieścia lat temu kupiłem Canona D30- 3mp, 3 punkty AF i mikroraster na matówce, to cieszyłem się jak dziecko, i wreszcie wolny od kliszy i labu. A teraz ludzie narzekają sam nie wiem już na co, przecież tak na prawdę to nie ma już słabych aparatów, nieważne czy to M4/3 czy APSC czy FF, mam wszystkie te formaty, uwielbiam robić zdjęcia i uwielbiam aparaty. Naprawdę, teraz nie ma słabych aparatów 🙂.
@sanescobar
Jeszcze wkleje CI szerszy czytat. Umiesz angielski? To sobie przeczytaj:
"Canon's press release is rather non-specific when it comes to details, referring to the ability of photographers 'to extract high-resolution still images from video footage as well as process 8K video into higher-quality 4K video'. As such, it's possible that for practical purposes, the R5's main selling point will be 2X oversampled 4K, but we'll find out soon enough. The formidable amount of data generated by true 8K video capture (not to mention heat) would seem to present major technological challenges, but it's too early to say how (or if) Canon has dealt with them.
To natively sample 8K video (usually defined as 7680 x 4320 pixels) would require a 7680 x 5120 pixel sensor. This being the case, if the 8K isn't cropped, we can make a pretty good guess that effective resolution of the R5 will be ~40MP."
@sanescobar
To teraz Ty podaj źródło gdzie Canon niby powiedział, że będzie tam wysokorodzielcza matryca?
Wszystkie źródła zakładają, że będzie to 40-45megapikseli na podstawie tego, że Canon powiedział, że będzie można wyciągać zdjęcia o wysokiej rozdzielczości z materiału 8K.
TYLE.
Nic więcej nie powiedział Canon. Sam sobie dopowiedziałeś.
Dlatego portale sobie to policzyły (cytat wyżej) i wyszło im, że to będzie 40-45 megapikseli.
Czegoś jeszcze nie rozumiesz?
A teraz przeproś za tego "konia".
@mgkiler, napisał:
"1. Dzięki temu w filmowaniu 8K nie będzie problemów z cropem. Zbyt duża matryca wymuszała by cropa co było by bez sensu. "
Serio chcesz to ciągnąc :P Jak myślisz zdarzało się tak w przeszłości :P ?
"2. Oznaczenie sugeruje, że to następca 5Dmk4 a nie modeli wysokorozdzielczych "
Nie wiem czy bym przekładał oznaczenia lustrzankowe na bezlustara, może i tak się stanie, na razie jest tyle bezlustre canona że szaleństwo :)
"3. 20fps - aby tak dużo fps osiągnąć nie można mieć 100 megapikseli. Nawet 20fps przy 40 megapikseli to kosmos pod względem prędkości odczytu i nawet to niektórzy wątpią czy uda się Canonowi uzyskać, a ty mówisz, że widizisz 100 megapikseli przy 20FPS ??????!!!!!!!????? "
Po kolei:
Ja mówie, że wcale bym się nie zdziwił jeżeli ta matryca byłaby wieksza niż ta z a7r4, reszte wyssałes z palca.
"4. Canon rumors sugerował 45 megapikseli. Na dpreview też tyle szacują (40-45 megapikseli)
"
canon rumors to żadne źródło a na DP tego nie napisali! Dlatego ponawiam w takiej sytuacji po raz czwarty: gdzie to wyczytałeś bo może przeoczyłem coś, wtedy ładnie przeproszę.
Bo mi się nie wydaje że wysokorozdzielczościowa matryca wedle canona nie powinna być uboższa w Mpix od tej z 5DsR.
@Mk1Sz: " Naprawdę, teraz nie ma słabych aparatów".... I jest w tym sporo prawdy tyle tylko, że nawet do młotka i gwoździa trzeba (jak się okazuje) mieś trochę pomyślunku bo łatwo paluszek można zmiażdżyć...
@Mk1Sz
Ale idąc takim tokiem rozumowania to nie należało by ulepszać aparatów, bo te co już były 20 lat temu były good enought...
Bez sensu takie podejście.
Technika idzie na przód i wymagania rosną.
A matrycę w Canon 6D, 6D II i RP to akurat najgorsze na rynku.
@sanescobar
No przecież Ci wkleiłem 2 razy cytat z dpreview.
"Canon's press release is rather non-specific when it comes to details, referring to the ability of photographers 'to extract high-resolution still images from video footage as well as process 8K video into higher-quality 4K video'. As such, it's possible that for practical purposes, the R5's main selling point will be 2X oversampled 4K, but we'll find out soon enough. The formidable amount of data generated by true 8K video capture (not to mention heat) would seem to present major technological challenges, but it's too early to say how (or if) Canon has dealt with them.
To natively sample 8K video (usually defined as 7680 x 4320 pixels) would require a 7680 x 5120 pixel sensor. This being the case, if the 8K isn't cropped, we can make a pretty good guess that effective resolution of the R5 will be ~40MP."
To teraz Ty podaj źródło gdzie Canon niby powiedział, że będzie tam wysokorodzielcza matryca?
Wszystkie źródła zakładają, że będzie to 40-45megapikseli na podstawie tego, że Canon powiedział, że będzie można wyciągać zdjęcia o wysokiej rozdzielczości z materiału 8K.
TYLE.
Nic więcej nie powiedział Canon. Sam sobie dopowiedziałeś.
Dlatego portale sobie to policzyły (cytat wyżej) i wyszło im, że to będzie 40-45 megapikseli.
Czegoś jeszcze nie rozumiesz?
A teraz przeproś za tego "konia".
@baron13
"Np robimy ów nieszczęsny hdr z którego chciałby zrezygnować."
Tylko tam, gdzie Ty już będziesz musiał kleić hdr to z innych matryc da się to wyciągnąć z jednego strzała. To jest właśnie te kilka EV różnicy między matrycami Canona i Sony.
"Ciągniemy nie 3 EV, bo to ZAWSZE będzie widoczne dla złośliwego obserwatora, ale tyle, ile można."
Ile razy jeszcze trzeba Ci wklejać linki do wyników takich operacji na rawach z różnych puszek?
@mgkiler, napisał:
"To teraz Ty podaj źródło gdzie Canon niby powiedział, że będzie tam wysokorodzielcza matryca?
Oficjalna nota canona o tym mówi, wszystkie niusy na portalach fotograficznych w różnej masci języków, nawet ten z optycznych:
(cyt. artykuł) "nowa matryca CMOS najprawdopodobniej o wysokiej rozdzielczości"
Gdybym wczesniej nie widział takich aparatów jak 5DsR/5Ds oraz kilka modeli konkurencji, może bym nie spodziewał się czegoś większego a może to pic i bańka marketingowa, dlatego czterokrotnie cię pytałem gdzie to przeczytałeś, myślałem, że moze coś przeoczyłem.
@mgkiler, napisał:
"A teraz przeproś za tego "konia". "
Chyba nie czytasz się ze zrozumieniem ale jak zobacze tego canona z tej specyfikacji to na pewno :P
@sanescobar
Czyli nie umiesz czytać po angielsku, bo wkeiłem Ci cytat, który zaprzecza jakoby oficjalna nota Canona mówiła coś o rozdzielczości matrycy.
Przeczytaj sobie tą oficjalną note i wklej mi gdzie jest coś o takiej matrycy.
Przeczytaj sobie cytat, który Ci wkleiłem ze zrozumieniem i zrozumiesz skąd portale wzieły informację o takiej rozdzielczości a nie innej.
Jonny: "dział PR Canona, zachowuje się niepoważnie i zamiast aparatu, wrzuca do sieci garść obiecanek cacanek."
Spoko, "jak Canon mówi, to mówi!" A serio, to chyba podobnie było z zapowiedzią najnowszej jedynki: też od razu nie podali liczby pikseli na matrycy. [ link ] - ot, drażnią się i kokietują...
Poza tym, to zjawisko "frajdy [...] z samego gadania/pisania o aparatach" to nic specjalnie nowego: Malewicz malował białe kwadraty na białym tle, a Lem pisał recenzje nieistniejących utworów.
"Każdy czasem potrzebuje, ale nie każdy ma taką możliwość. :-)"
Ano, dziś akurat nad nami przeleciał Hercules, a na niebie kotłowały się chmury - myślę, że nie zaszkodziłoby gdyby mieć zapas na wyciągnięcie szczegółów kadłuba.
To jest jedyne zdanie z oficjalnej noty Canona, który mówi coś o rozdzielczości:
'to extract high-resolution still images from video footage as well as process 8K video into higher-quality 4K video'
Czegoś jeszcze nie rozumiesz???
Zdjęcia wyciągnięte z materiału 8K Canon nazywa zdjęciami o wysokiej rozdzielczości- one mają rozdzielczość 7680x4320.
Canon chwali się, że 5R będzie mieć filmy 8K, a 8K to tak dużo, że będzie można wyciągać zdjęcia o wysokiej rozdzielczości.
Także proszę- zajrzyj do oryginalnego tekstu od Canona i przeproś za tego "konia".
@mgkiler rzeczywiście "można dość dobrze odgadnąć" :P
@sanescobar
Dalej czekam na cytat od Ciebie z oficjalnej noty canona, która coś mówi o matrycy o wysokiej rozdzielczości.
Gdzie w tym jedynym zdaniu Canona jaki odnosi się do rozdzielczości matrycy wyczytałeś coś o tych 100 megapikselach?
Canon:
'to extract high-resolution still images from video footage as well as process 8K video into higher-quality 4K video'
@Bahrd - kiedyś jako podrostek fascynowała mnie kultura i język Japonii, trudno mi więc wierzyć, że ten dumny naród tak równa w dół do poziomu pogardzanych gajdzinów.
Amerykanie zmienili i Japonię i Japończyków, ale styl propagandy marketingowej w tym wypadku firmy Canon, jest dla mnie zwyczajnie żenujący.
@Jonny: Tiaaa... Miałem skrypty w GIMP-ie. Właśnie się się połapałem, że nie mam :-) Bardzo dawno używałem i niestety połapałem się, że cienie chcę mieć właściwie takie czarne jak mam :-) Udało mi się zrobić kilka hdrów z ruchem w kadrze, praktycznie nie odróżnienia od "normalnego" zdjęcia. Słow się rzekło zmieniły mi się preferencje :-) Poszukam tych skryptów... jak będę potrzebował. :-)
@Mk1Sz: Święte słowa :-) Tak naprawdę mamy sprzęt ZA DOBRY. Brakuje pomysłów do czego by wykorzystać te parametry. Ja zacząłem robić zdjęcia ciemną nocką...
@baron13
"Ja zacząłem robić zdjęcia ciemną nocką... "
... ale jasne rób zdjęcia w najciemniejszą bezksiężycową noc, nawet na najciemniejszym zadupiu, tylko już ich nie pokazuj. :-)
@mgkiler, napisał:
"Gdzie w tym jedynym zdaniu Canona jaki odnosi się do rozdzielczości matrycy wyczytałeś coś o tych 100 megapikselach?
ależ ja tego nie napisałem :P Dlatego własnie kopie się z koniem. Ja nie wiem co dla canona znaczy wysokorozdzielcza matryca, nie wiem jaki będzie tam procek i czy bedzie on w parze a napisanie "zgadujemy" znaczy tyle co wróżenie ze specyfikacji, której nie ma na razie nawet konkurencja.
Widzę, że jesteś napalony jak szczerbaty na suchary, jak zobacze tą premierę to zwróce honor, na razie kopie się z koniem.
@sanescobar
Dalej szukasz tego cytatu w oficjalnej nocie Canona o rozdzielczości matrycy?
Ile razy mam Ci mówić, że takowego nie ma - Canon nic nie napisał więcej po za tym jednym zdaniem:
'to extract high-resolution still images from video footage as well as process 8K video into higher-quality 4K video'
Więc czekam na przeprosiny za tego "konia".
@sanescobar
"Ja nie wiem co dla canona znaczy wysokorozdzielcza matryca"
Ale pokaż mi GDZIE Canon napisał coś, że będzie "wysokorozdzielcza matryca".
SAM TO SOBIE DOPOWIEDZIAŁEŚ.
Ile razy mam Ci wklejać to JEDYNE zdanie z oficjalnej noty Canona:
'to extract high-resolution still images from video footage as well as process 8K video into higher-quality 4K video'
Canon wysoką rozdzielczością nazwał kadry z filmu 8K i tyle.
Czyli takie co mają 7680x4320 pikseli.
Czego jeszcze nie rozumiesz?
Nie bujaj już dalej.
I przepraszaj.
@sanescobar:
Tu masz OFICJALNĄ notę Canona. Proszę znajdź mi gdzie w niej jest cokolwiek o wysokorozdzielczej matrycy:
link
Jest tylko mowa o filmach 8K.
Przepraszaj za "konia"!
"SAM TO SOBIE DOPOWIEDZIAŁEŚ.'
Tak i autor tego niusa, czyli redaktor także sobie dopowiedział :P
Mimo wszystko kazdy portal w niusach napisał "guess" lub tak jak tu Arek "najprawdopodobniej"
Wiesz już co to kopanie się z koniem :P
@sanescobar
Ja pierdole.
Wysłałem Ci link do OFICJALNEJ NOTY CANONA.
Jeszcze raz. Masz:
link
Ty naprawdę nie umiesz czytać...
Gdzie masz w tej nocie cokolwiek co sugeruje, że będzie tam więcej niż 45 megapikseli?
Gdzie masz info o tej twojej wysokorodzielczej matrycy?
Canon napisał tylko JEDNO ZDANIE o tym, że będą tam filmy 8K i tyle. A więc znamy tylko tyle, że to będzie minimum 39 megapikseli.
Ale nie ma NIC co by sugerowało, że będzie tam 100 megapikseli....
@mgkiler, napisał:
"Przepraszaj za "konia"! "
to nerwica natręctw? Autor niusa też ma przepraszać za:
(cyt. optyczne) "nowa matryca CMOS najprawdopodobniej o wysokiej rozdzielczości"
Wiesz już co to kopanie się z koniem?
@sanescobar
Co mnie obchodzi cytat z optyczne, jak ja CI wysłałem link do STRONY CANONA.
Gdzie na stronie Canona masz o tej matrycy coś napisane?
No serio, nie umiesz kliknąć w link i przeczytać co oficjalnie Canon powiedział?
No kurde, albo udajesz debila albo jesteś trolem.
To nie jest tekst redaktora, tylko ze strony canona:
"Canon's EOS R5, the first of the next-generation full-frame mirrorless cameras in the company's EOS R System, will include a newly developed CMOS sensor that makes possible such advanced features as high-speed continuous shooting—up to approximately 20 frames per second (FPS) using an electronic shutter and up to approximately 12 FPS using a mechanical shutter—to facilitate shooting of athletes at sporting events and other fast-moving subjects. In addition, the camera's 8K video capture capability will enable users to extract high-resolution still images from video footage as well as process 8K video into higher-quality 4K video, opening up new possibilities for visual expression. What's more, the EOS R5 will be the first Canon camera equipped with a high-performance coordinated image stabilization (IS) system that integrates the camera's in-body IS with IS systems on attached RF lenses. The camera will also feature dual media card slots and will support automatic transfer of image files from the device to the image.canon cloud platform (to be available from early April 2020)."
link
@disgo
Oo tak, ale niektórym się wydaje że jak kupią młotek z rączką z karbonu i dłuto z tytanu to są już jak sam Wit Stwosz. 😉
Oo, przepraszam miało być @digo 🙂.
@mgkiler ale ty nie pierwszy raz nie ogarniasz co czytasz :)
"Gdzie na stronie Canona masz o tej matrycy coś napisane? "
Dlatego tym bardziej mam z ciebie ubaw, że ty wiesz lepiej, bo jednak portale o tematyce foto napisały "guess" czy "najprawdopodobniej" jak np. tu na optyczne.pl.
.....a co cię obchodzi co jest napisane na portalu, na którym zabierasz głos to mnie nawet nie dziwi :) Nie pierwszy raz jesteś "koniem"
@sanescobar
Ale to ty wyskoczyłeś, że będzie to matryca która może mieć 100 megapikseli.
I tylko Ty.
Na stronie Canona nigdzie tego nie sugerowali.
A inne portale wyliczyły rozdzielczość na podstawie informacji o 8K i wyszło im 39 megapikseli i to właśnie nazwały "wysokorodzielcza matryca"
A ty to zinterpretowałeś jako 100 megapikseli.
Czyli:
-błędnie zinterpretowałeś fakty
-upierasz się jak wół, że matryca będzie mieć dużo ponad 45 megapikseli
-nie podałeś ŻADNYCH ŹRÓDEŁ popierających twoją teze (cytat z optyczne to też wyliczenia, a nie wierne tłumaczenie tekstu Canona)
Także - przepraszaj.
@mgkiler
Nie kop leżącego, każdy może być w błędzie, ale zapędzenie w kozi róg może skutkować obłędem ;)
Oczywiście, masz rację, przy takiej szybkostrzelności nie ma co liczyć na więcej niż 40-50MP. Canonowi chodziło o to, by w reporterskim body upchać 8K i to osiągnął.
@mgkiler, napisał:
"Ale to ty wyskoczyłeś, że będzie to matryca która może mieć 100 megapikseli.
I tylko Ty."
To ty, Panie matematyk wyliczyłeś sobie taką rozdziałke, ja napisałem, że jak znam canona to pewnie będzie to z cropa. To ty założyłeś, że crop musi być wielokrotnością. Pomijam już, że to ty zgadujesz klatkaż i zakładasz, ze tak będzie.
Ja się ciągle kopie z koniem.
@tempor, napisał:
"Canonowi chodziło o to, by w reporterskim body upchać 8K i to osiągnął."
Tak osiągnął.
Jak przeczytałemto twoje trolowoanie kto kopie leżącego, czyli d6 vs jedynka canona to nie wiem, który z was jest większym koniem a raczej bananem.
Osiągnąć coś to znaczy zrobić :P Ty tak samo ogarniasz co to jest czasownik dokonany jak to czym różnia się specyfikacje obu korpusów reporterskich canona i nikona.
@mgkiler
Nigdzie nie napisałem że jestem wrogiem postępu, raczej jestem wrogiem bezkrytyczngo łykania marketingowego bełkotu, w stylu jak nie masz np. A7III to nie sfotografujesz... itp. Pozwolisz że zacytuję sam siebie:
"Najbardziej rozpaczają na tymi matrycami z Canona 6D, 6DII, RP a nawet R Ci którzy ich posiadają. Każdy dobiera sobie aparat według swoich potrzeb. Nie każdy potrzebuje wyciągnąć 5EV, 4EV, 3EV z cienia, sądze że 1EV lub 2EV to jeszcze ma jakiś sens, a więcej według mnie wygląda już co najmniej dziwnie - chociaż to rzecz gustu (i nie chodzi mi o szumy). Ja na szczęście nie potrzebuje, dlatego mam Canona. Gdybym potrzebował to kupił bym Nikona, Sony jakoś zupełnie mi nie podchodzi pomimo swoich niezaprzeczalnych zalet. I tak puki co najważniejsze są obiektywy. Pokój użytkownikom aparatów wszelkich fotograficznych marek"
Pozdrawiam 🙂
@Jonny: Tłuczenie tego samego i przekonywanie kolegów, że się zrobiło lepiej naprawdę mało kogo przekona. Nie mówię o robieniu tzw sztuki, ale przynajmniej o tym by za własne pieniądze i własnym czasem oraz nakładem roboty, nie odwalać za friko kiepskiej fotografii rzemieślniczej. Wolę zawody na ustrzelenie wrony z czymś w zębach, niż robienie przewidywalnych do bólu obrazków. A łaząc po wrocku w dzień to jesteś na skazany. Bo to miasto obstrykano do bruku. Sztuki nie zrobię, ale przynajmniej czymś zaskoczę znajomych. A sam się czegoś nauczę .
@baron13 - tematy leżą dosłownie wszędzie i w większości przypadków nie trzeba nawet ruszać czterech liter z własnego domu, żeby zrobić oryginalne, czy nawet wyjątkowe zdjęcia.
Słabo znam Wrocław, ale absolutnie nie daję wiary, że nie można go pokazać w niecodzienny sposób, znam np. magika, który robi z perspektywy dachów w różnych porach i powiem Ci, że warto spojrzeć przez wizjer z jego punktu widzenia.
Nie chcę tu wypisywać całej listy pomysłów, ale ja np. miałem niegdyś fioła na punkcie nekropolii i bywałem na nich (oczywiście za zgodą administratorów), w przeróżnych okolicznościach przyrody.
Nocną wedutę też przerabiałem, ale odkryłem, że o wiele bardziej fotogeniczne od nocy, są wczesne poranki.
Prawie 200 wpisów na temat aparatu, który nawet nie istnieje. Trzeba przyznać ,że marketingowcy Canona zdobili dobrą robotę :) Potem przyjdzie praktyka i się okaże, że z matrycy można wyciągnąć 2x mniej nić u Nikona, Sony, czy Panasonica... W dodatku wszyscy się kłócą, a więc sprawa wzbudza emocje... Drodzy Państwo, nie dajcie się korporacjom, a zwłaszcza ich odrażającym działom marketingu...
O przepraszam - miało być:
Najbardziej rozpaczają nad tymi matrycami z Canona 6D, 6DII, RP a nawet R ci którzy ich nie posiadają.
Tak to jest jak się pisze na smartfonie po nocach 🙂.
@sanescobar
Widz?, ?e jednak granic? mi?dzy b??dem o ob??dem przekroczy?e?, skoro wsz?dzie widzisz konie i barany. Zdrówka ?ycz?.
@Jonny
"chcia?em tylko powiedzie?, ?e dzia? PR Canona, zachowuje si? niepowa?nie i zamiast aparatu, wrzuca do sieci gar?? obiecanek cacanek.
...
A Nikon du?o nie gada i chwa?a mu za to."
Nie, w ogóle. Przecie? robi? dok?adnie to samo:
link
link
Przecie? mieli nawet zrobiony specjalny serwis www dla nieistniej?cych jeszcze produktów.
Masz racje, Nikon tez dawal ciala i to nie raz, za to obecnie nauczyl sie milczec i oby im tak juz zostalo.
@Jonny
Ostatnio nauczyl sie milczec? Przeciez robil tak kilka miesiecy temu w odniesieniu do wlasnie zaprezentowanego D6.
P.S
Optyczni, kodowanie znakow Wam sie posypalo po pracach konserwacyjnych :)
... ale Ty jestes uparty. :-)
OK, firma Nikon jest tak samo ma?o meska, jak Canon, czy Sony.
Teraz dobrze, czy jeszcze cos sprostowac ??? :-)
@Jonny
"Teraz dobrze, czy jeszcze cos sprostowac ??? :-)"
Wystarczy po prostu nie pisac bzdur. Tylko tyle i az tyle.
Czasem mam wrazenie, ze nie jestes normalny.
... wiem jednak na pewno kim jestes. :-)
@Jonny
"Czasem mam wrazenie, ze nie jestes normalny."
Jeżeli dla ciebie wiedza i merytoryczne argumenty sa nienormalnoscia, to tylko wspolczuc.
Wiedza ? Raczej jakies natretne przekopywanie internetu, co ma swoja nazwe medyczna.
Twoje grubianstwo, tez stalo sie juz rozpoznawalne nie tylko na portalu optyczne.pl.
Wszystko mozna powiedziec, ale mozna to zrobic w bardzo rozny sposob.
@Jonny
"Wiedza ? Raczej jakies natretne przekopywanie internetu, co ma swoja nazwe medyczna."
Naprawde nie trzeba przekopywac internetu zeby dowodzic twojej ignorancji, a wstawiane linku sluza tylko potwierdzeniu.
Poza tym moze dla ciebie znalezienie 2 linkow to niesamowity wysilek intelektualny, ale normalni ludzie maja inaczej.
@sanescobar
1. Po pierwsze wyciągnąłeś błędne wnioski.
Założyłeś, że "wysoko rozdzielcza matrycy" to będzie coś rzędu 100 megapikseli.
2. Po drugie nie podałeś żadnego argumentu sugerującego, że tak ma być. Upierasz się, że tak, bo optyczne użyło zwrotu "wysoko rozdzielcza matryca".
3. Po trzecie ignorowałeś przynajmniej 5 razy gdy Ci mówiłem, że Canon w oficjalnej nocie nigdzie nie napisał nic o rozdzielczości matrycy. Pytałem Cie skąd Ty to w ogóle wziąłeś, a Ty tylko bezczelnie pisałeś, że "kopie się z koniem".
4.Optyczne użyło takiego zwrotu, bo sobie policzyli na podstawie wideo 8K, że musi to być przynajmniej 39 megapikseli, co nazwali "wysokorozdzielczą matrycą"
5. I prawidłowo nazwali bo dla wszystkich ludzi matryca taka to jest wysokorozdzielcza. Tylko Ty się upierasz, że musi to być coś dużo dużo więcej.
6. Zobacz sobie, ile osób pisało, że na pewno cropa nie będzie. Nie tylko ja
7. Podałem Ci przynajmniej 3 (nie tylko ja) sensowne argumentu mówiące dlaczego to nie będzie tak duża matryca np to, że aparat ma 20 klatek na sekundę - już samo to sugeruje, że nie może to być wielka matryca
8. Ty zamiast przeprosić za "konia" to dalej się upierasz przy swoim.
Do tego zachowujesz się jak troll.
Lord13 - normalni inaczej na pewno.
Kiedy dodać do tego jeszcze ewidentne chamstwo, to mix jest iście "arystokratyczny".
@Mk1Sz,
Masz rację. Z tego samego założenia wyszedł Samsung wypuszczając smartfony po kilka aparacików w jednym korpusie, niespełna 8 mm grubym. I każdym można robić zdjęcia i wszystkie ma się w jednej obudowie a nie cała torba wypakowana słoikami ;)
@Jonny
"Kiedy dodać do tego jeszcze ewidentne chamstwo, to mix jest iście "arystokratyczny"."
No iście chamskie było pokazanie, że głupoty wypisujesz twierdząc, że Nikon nie robi szumnych zapowiedzi nieistniejących produktów. Poklepuj się po plecach dalej.
@baron13:
Twój styl fotografowania jest specyficzny. Większość kadru czarna - bardzo ostre kontrasty.
Natomiast wielu woli kolory, które cieszą oczy. Nie bez powodu ludzie mówią, że najlepsza pora do fotografii to złota godzina.
I nawet przy złotej godzinie (nie tylko w południe) przydaje się wyciąganie cieni często o 3EV:
Zobacz:
link
I doszlo do klotni o paramerty ktorych nie znamy. Nosz ludzie, zanim zaczniecie sie drzec poczekajcie chociaz na dane.
Chyba oczywiste ze ten aparat Canon szykuje zawodowcom na "odwolana" olimiade, wiec musi byc dobry, wg to bedzie pierwsza MLka Canona, bo te poprzednie to uwazam za prztyczka w nos klientom.
A ze nie ma nic do podania to podal tylko ogolne info, Canon tak moze, Nikos uwazm robi najlepsze wiejscia, nic nie pobilo ostatniego wejscia systemu Z.
To byl majstersztyk. Jakby powiedzieli ze wyladowalo UFO tez bym im uwierzyl hehe.
@mgkiler: kocham kicza ;-)))
baron13.epizy.com/turystyczne/wrocek/wr2/strony/wr26.html
Jeszcze raz link:
link
@baron13 - zbierasz bitcoiny na R5?
Kiedyś oglądałem Twoje focie, nawet niektóre mi się podobały, ale teraz już nie mam do tego zdrowia.
@cedrys: po pierwsze, nie wiadomo ile tych bitcoinów, po drugie, Coś mi mówi, że długo trzeba będzie poczekać, aż potrzeba będzie ich tyle, że trafi to w sensowny zakres. Akurat z RP Canon tak zjechał z ceną, że uznałem, grzech byłby poważny (biorąc pod uwagę inflację) nie przepuścić kasy na coś aparato-podobnego. Akurat jest kilka powodów dla kupienia bezlustra. Np
link
Do części obiektywów nie można nawet marzyć o filtrze (np Sigma 12-24), do innych stoi w okolicy tego ustrojstwa. Ale wystarczy jeden korpus :-)
@baron13 - sporo zdjęć zrobionych Canonem RP widuję na Flickrze i jeśli tylko posiadacz umie robić zdjęcia i używa odpowiedniej optyki to są całkiem w porządku. Nie mam zastrzeżeń do tego aparatu - a z początku miałem (teoretyczne).
@cedrys
Bo RP to naprawdę fajny sprzęt, i ma jedną unikalną cechę której nie ma żaden inny aparat FF. A mianowicie posiada bracketing ostrości, ustawiasz w menu przesunięcie AF robisz serię o dowolnej ilości zdjęć które program składa w jedno zdjęcie - świetna sprawa do macro.
Świetna sprawa! A jak się sprawuje taki bracketing gdy się doświetla lampą?
PS
I EOS R tego nie ma?
@Mk1Sz,
To akurat mnie nie jara, podobnie jak HDRy. Ja wolę podobnie jak @baron, ale po swojemu. Kiedyś nawet używałem głowicy macro do stackowania i programu Heliconfocus, ale to była faza zabawowa. Lepiej użyć obiektywu o krótkiej ogniskowej i/lub aparatu z mniejszą matrycą, żeby zwiększyć głębię - jednak nie za bardzo, bo zdjęcie wyjdzie sztuczne, jak HDR. Zdjęcie ma być ładne a nie sztuczne.
@Mk1Sz,
Ponieważ dla każdego ładne znaczy co innego, pokażę przykład:
link
Skromny sprzęt, ale fotograf całkiem, całkiem.
@Mk1Sz,
A tu masz jak powinno wyglądać ładne zdjęcie, tylko zrobione lepszym sprzętem.
link
wiem że bezlustra wyglądem czerpią z analoga. np sony a7 i canon al1 ale żeby zenita 412 podrabiać to przesada
@Bachard
Z tego co się orientuję to R tego nie ma. Powiem szczerze - nie wiem jak to się sprawuje z lampami, ale w zasadzie można się bez nich obyć - f1.8 robisz serię z brecketingiem ostrości i możesz mieć głębię jak f 22 bez doświetlania 🙂.
@cedrys
Szkopuł w tym że przy brecetingu ostrości nie trzeba zwiększać przysłony, ani używać mniejszej matrycy. I nie wygląda to jak HDR chyba że ma to być efekt zamierzony. I też nie jestem specjalnie jakimś wielkim fanem HDR-ów. "dla każdego ładne znaczy co innego" - o to to święte słowa 👍. Pozdrawiam
Tutaj pokazują tę opcję w 90D: [ link ] Moim zdaniem całkiem wygodne. Szkoda, że nie zadziała z MP-E 65...
@Bahrd
No tak, to obiektyw manualny. Można użyć pierścieni makro z przeniesieniem automatyki, nie dużo kosztują a robią swoje 🙂.
Tak, mam też jeszcze "klasyczny" mieszek, który z takimi pierścieniami z przodu i z tyłu połączonymi taśmą, też jest w pełni "EF". Ze 100L jest więc nawet stabilizacja! ;)
A jak to działa z "żywą naturą"?
@Barhrd
Też mam taki mieszek - stoi na półce z zenitem 🙂.Ma prowadnice ze skalą odległości i gniazdem na statyw, wszystko regulowane pokrętłami - działa nadal idealnie. Zamontuje w tym pierścienie pośrednie od EOS-a połączę taśmą i wyruszę w lecie na łowy 😉. Wtedy powiem Ci jak to dzieła z "żywą naturą", bo ten aparat mam od niedawna, sprezentowałem go sobie w sylwstra. Czekam na następcę R ze stabilizacją będzie fajny komplet.
Cena 19999.
e ludzie... ze Wam tak chce sie "zrec" nt jakiegos aparatu, ktorego nawet nie ma, bo to przeciez tylko zapowiedz
przeczytalem press release Canona po angielsku i nie ma tam mowy jaka bedzie rozdzielczosc sensora.
jednak bedzie to min 39MP, poniewaz pisza ze bedzie mial video 8k. a 8k bok poziomy ma ok 7680 pikseli, a matryca ma boki w stosunku 3:2
i wlasnie zapewe matryca bedzie ok 40MP, bo inaczej przy filmie albo by musieli robic pomniejszanie wszystkich pikseli do rozdzielczosci 8K, albo jakis line skipping.
pomniejszanie np ze 100MP oznaczaloby koniecznosc super szybkich procesorow, wzrost zapotrzebowania na prad, itd. wiec wg mnie matryca bedzie wlasnie w okolicy 40MP.
8K ma 4x wiecej pikseli niz 4K wiec zainteresowane osoby beda musialy kupic super duze i drogie karty pamieci, a takze nowe komputery, dyski twarde, monitory.
pozniej sie okaze, ze przeciez ten aparat nie moze byc lepszy od profesjonalnych kamer z serii C, wiec jakies ograniczenia beda - np AF nie bedzie dzialac prawidlowo.
bardziej jestem ciekaw, jakie Canon przedstawi obiektywy w tym roku, ale rewolucji raczej nie bedzie. jesli ktos bedzie chcial 1.4 to nadal beda duze i ciezkie, mimo zapewnien o short flange i duzej srednicy bagnetu
Duża średnica to u Nikona jest podkreślana.
Oczekuję od producentów tych drogich aparatów, aby mieli w swojej ofercie zawsze dwie podobne "puszki" o różnych cenach. Jedna z możliwością filmowania (droższa) ,druga bez możliwości filmowania (tańsza).