Aktualizacja oprogramowania dla Canona M6 Mark II
Canona EOS M6 Mark II otrzymał aktualizację oprogramowania. Między innymi wprowadza ona możliwość rejestracji filmów z klatkażem 24 kl/s.
Oprogramowanie mające numer 1.1.0 można pobrać na stronie firmy Canon. Wprowadza ono następujące zmiany:
- dodano tryb nagrywania filmów z klatkażem 23.976 kl/s,
- usunięto błąd polegający na ustawianiu ostrości w pozycji domyślnej w przypadku automatycznego wyłączenia aparatu podczas rejestracji zdjęć poklatkowych,
- usunięto rzadko występujące błędy z ustawianiem ostrości na obszary umieszczone blisko krawędzi kadru.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Dobra robota! Nic dziwnego że Canon jest liderem rynku bezlusterkowców.
@brt
"Dobra robota! Nic dziwnego że Canon jest liderem rynku bezlusterkowców."
Dokładnie brachu! Ciekawe czy konkurencja doczeka się kiedykolwiek takich ficzerów jak aktualizacje firmware, bo na tak zaawansowane funkcje jak filmowanie w 24p to już nawet nie liczę!
To ten aparacik tego do tej pory nie miał? Naprawdę? Nagrywania w 24 klatkach?Współczuję nabywcom wyrobów tej firmy. Dobrze, że mnie już to nie dotyczy.
Było 30, 60 i 120 klatek. Widocznie użytkownicy potrzebowali 24 klatek. Dobrze że firma słucha i dodaje takie funkcje zamiast wymuszać kupno nowego modelu.
@brt
"Dobrze że firma słucha i dodaje takie funkcje zamiast wymuszać kupno nowego modelu."
Tylko, że inni to mają po prostu w standardzie i nie trzeba o nic prosić.
Czy sugerujesz może, ze inne firmy wymuszają kupno nowego modelu dla takich pierdół?
Brak 24 kl/s to głównie problem dla amerykańskich odbiorców. Między 24 a 30 kl/s jest już zauważalna wizualnie różnica i jak ktoś chce "film look" to z 30 fps trudniej go uzyskać. U nas po prostu się włącza 25 i tyle. I tak, brak tych 24 na starcie był słabym zagraniem, więc fajnie że to naprawili.
24/kl. wydaje sie być powoli formatem przestarzałym.
Amadi: "Brak 24 kl/s to głównie problem dla amerykańskich odbiorców."
Dlaczego tak jest? Nie można ustawić w aparacie przeznaczonym na rynek USA 25kl/s?
@Bahrd
"Dlaczego tak jest? Nie można ustawić w aparacie przeznaczonym na rynek USA 25kl/s?"
Zależy od producenta/modelu. Niektórzy dają wybór, a niektórzy na sztywno ustawiają klatkaż na PAL lub NTSC w zależności od regionu dystrybucji.
Myślałem, że ma to ścisły związek z PAL/NTSC, ale zerknąłem właśnie w tryby filmowe wiekowego już przecież EOS 70D. I tam, jeśli ustawi się PAL, to jest m.in. 24 i 25kl/s, a w trybie NTSC 24 i 30kl/s.
Tak więc w obu daje się ustawić klatkaż inny niż częstotliwość prądu w gniazdku. Większym problemem jest pewnie taktowanie zegara, żeby dzielił równo na 24/25/30?
PS
Przy okazji: wyczytałem na Wikipedii, że połowa Japonii ma 50Hz, a połowa 60Hz.
PPS
Wybaczcie jeszcze "pytanie przedszkolaka": jeśli film jest nagrany w 24kl/s, to jak się wyświetla w komputerze/telewizorze, który ma częstotliwość odświeżania 50Hz?
@Bahrd
Jak pisałem, zależy od modelu. Były aparaty, gdzie ustawienie PAL/NTSC (bo ono jest praktycznie w każdym aparacie) zmieniało tylko parametry wyjścia wideo, natomiast klatkaż rejestracji był zafiksowany na 25/50p lub 30/60p w zależności od wersji firmware.
@Bahrd - co do ustawiania 25fps w USA to raz że może nie być takiej opcji jeśli aparaty są regionalizowane, a dwa że lampy, ekrany i wszystko zasilane prądem co świeci może migotać.
A co do wyświetlania filmów w telewizji, to u nas filmy się przyspiesza o 4% i lecą w 25 zamiast w 24. Jest to nie do zauważenia, chyba że masz słuch absolutny - wtedy wyłapiesz że np. muzyka przeskoczyła o półton do góry i zmieniła się tonacja. W Stanach z kolei robią szacher macher żeby z każdych 4 klatek źródłowych zrobić 5 telewizyjnych. Jak chcesz zgłębić temat, to tu jest stosowny artykuł na Wiki:
link
Dziękuję! Trik z przeplotem był świetny, a 2:3 - jak rozumiem - to najprostsza wersja tego, co robią teraz w TV.
No to nadal nie rozumiem: po co kręcić w 24kl/s, skoro tego nie ogląda się w 24kl/s?
W przypadku USA chodzi o treści do internetu. Jak nagrasz w 24 to wygląda bardziej filmowo niż 30, a Youtube obsługuje jedno i drugie.
Pal i NTSC to już terminy historyczne. Kiedyś telewizory faktycznie były w stanie wyświetlać jedynie klatkaż 25 albo 30. Dzisiaj każdy przyzwoity telewizor ma te 120 Hz i jest w stanie w miarę poprawnie wyświetlić każdy popularny klatkaż - 120 dzieli się bez reszty przez 24, 25, 30, 60, czyli telewizor jest w stanie wyświetlić każdą z klatek dokładnie q tym momencie w którym powinien. W dzisiejszych czasach częstotliwość prądu zasilającego nie ma znaczenia dla tego czy ekran migocze, czy nie.
@Amadi
24 klatki wyglądają bardziej filmowo tylko w kinie albo z projektora, w przypadku LCD to się kompletnie nie sprawdza, bo trzeba uwzględnić czas reakcji piksela. Dodatkowo YT w większości przegląda się na ekranach 60 hz, które aby wyświetlić 24 klatki muszą stosować technikę 3:2 pulldown, co skutkuje skokowym i nierównomiernym ruchem. Nawet większość TV nie ma opcji 24p. Tylko monitory z Adaptive Sync i TV/smartfony 120 Hz pozwalają na stosunkowo bezbolesne wyświetlanie 24 kl/s.
@piotrpo
Większość sprzedawanych obecnie TV (czyli te poniżej 3000 PLN) mają 50/60 Hz. 120 nie dzieli się przez 25 (ale 100 już tak :)
@piotrpo
"120 dzieli się bez reszty przez 24, 25, 30, 60"
Czyżbyś był po nowych lekcjach matematyki w TVP? 120 nie dzieli się bez reszty przez 25 i 50.