Aktualizacje oprogramowania dla pełnoklatkowych kamer Sony
Firma Sony zapowiedziała aktualizacje oprogramowania zwiększające dostępne klatkaże i dodające nowe funkcje do profesjonalnych pełnoklatkowych kamer VENICE i FX9
INFORMACJA PRASOWA
BASINGSTOKE, 30 kwietnia 2020 r. — W 2020 r. firma Sony zwiększy potencjał cyfrowej kamery filmowej VENICE i pełnoklatkowego kamkordera FX9 poprzez udostępnienie nowych wersji wewnętrznego oprogramowania. Będą one wykorzystywać wyjątkowe możliwości rejestracji obrazu przez oba produkty i ich system przetwarzania koloru, by zapewnić filmowcom jeszcze większą funkcjonalność i możliwości ekspresji zarówno podczas zdjęć, jak i w postprodukcji. W kamerze VENICE pojawią się nowe możliwości podglądu obrazu i wysoki klatkaż. Z kolei użytkownicy kamkordera FX9 zyskają dodatkowe funkcje filmowania i nagrywania.
— Sony pragnie umożliwić producentom filmowym urzeczywistnianie ich wizji artystycznych, dostarczając kamery stworzone przez autorów zdjęć filmowych dla autorów zdjęć filmowych — mówi Claus Pfeifer, dyrektor ds. połączonego pozyskiwania treści w Sony Professional Solutions Europe. — O wyborze kamery decydują w pierwszym rzędzie możliwości przy filmowaniu i efektywna organizacja pracy. Kierujemy się więc opiniami i sugestiami klientów i wciąż doskonalimy kamery VENICE i FX9, by pozwalały one tworzyć lepszy przekaz wizualny.
Wprowadzona w 2017 r. kamera VENICE znalazła już zastosowanie w przeszło 200 produkcjach zrealizowanych przez studia filmowe, stacje telewizyjne, operatorów telewizji kablowej i platformy internetowe. Za przykład mogą posłużyć „Spisek przeciwko Ameryce” (HBO), „Devs” (FX i Hulu, Rob Hardy) oraz 16 innych seriali, których premiera miała miejsce w marcu i kwietniu 2020 r. Systematyczne wydawanie aktualizacji oprogramowania i ulepszanie sprzętu miały podstawowe znaczenie dla szerszego wykorzystania kamery VENICE.
Wersja 6.0 wewnętrznego oprogramowania kamery VENICE umożliwi importowanie plików Advanced Rendering Transform (.art), poprawiających jakość podglądu obrazu i rozszerzających możliwości wyświetlania na planie. Użytkownik może tworzyć takie pliki z własnych tabel LUT 3D, używając programu Sony RAW Viewer. Sony współpracuje także ze specjalistami od przetwarzania koloru z firmy Technicolor, by udostępnić online nowo tworzoną „bibliotekę profili wyglądu obrazu” do kamer VENICE. Umożliwi ona szybkie wybieranie cenionych ustawień „look” z dorobku firmy Technicolor.
Kolejnym ulepszeniem w wersji 6.0 będzie druga własna linia kadru. Ułatwi ona filmowcom wykorzystanie dużego przetwornika kamery VENICE do filmowania materiału w układzie poziomym i pionowym w ramach tej samej kompozycji.
W wersji 6.0 wprowadzone zostaną także następujące cechy i funkcje:
- Rozszerzenie możliwości HFR — do 72 kl./s w formacie 5,7K 16:9 i do 110 kl./s w 3,8K 16:9. Znacznie uprości to tworzenie ujęć w zwolnionym tempie w postprodukcji, zwłaszcza do seriali telewizyjnych wymagających szybkiej realizacji kolejnych odcinków. Oprócz tego, w trybie pracy 4K 6:5 z obiektywem anamorficznym maksymalna liczba klatek na sekundę wzrośnie to 72.
- Ulepszony podgląd obrazu LUT 3D — wygląd LUT 3D będzie można uwzględnić w obrazie w wizjerze kamery
- Informacje z czujnika żyroskopowego w metadanych — specjaliści od efektów specjalnych uzyskają dostęp do danych o przechyle i nachyleniu kamery
Wprowadzony w 2019 r. kamkorder FX9 pozwala wykorzystywać pełnoklatkowy przetwornik obrazu w produkcjach reporterskich, dokumentalnych i niezależnych. Dzięki zachowaniu wielkości, ergonomii i metod pracy z kamer Sony FS7 i FS7II model FX9 łączy małe wymiary z dużymi możliwościami, jakie daje system przetwarzania koloru kamery VENICE oraz technologia autofokusa (AF) aparatów Sony z wymiennymi obiektywami α™.
Wersja 2.0 wewnętrznego oprogramowania kamkordera FX9 umożliwi nagrywanie obrazu 4K 60p/50p uzyskiwanego poprzez oversampling skadrowanego obrazu 5K z pełnoklatkowego przetwornika 6K. Wprowadzona zostanie także reprodukcja 16-bitowego sygnału RAW 4K na rejestrator zewnętrzny, z użyciem oferowanego oddzielnie modułu XDCA-FX9. Zwiększenie rozdzielczości bitowej powyżej 10 bitów stosowanych przy wewnętrznym zapisie będzie bardzo pomocne w projektach wymagających szerszego zakresu postprodukcji.
![]() |
W wewnętrznym oprogramowaniu 2.0 pojawi się też technologia ustawiania ostrości na oko (Eye AF) oraz obsługa funkcji dotykowych, umożliwiających użycie wizjera do ustawiania ostrości i wybierania ustawień z menu.
W wersji 2.0 wprowadzone zostaną także następujące cechy i funkcje:
- Rejestracja pełnoklatkowego obrazu HD przy 180 kl./s
- Rejestracja obrazu 4K (4096 × 2160) DCI
- Możliwość użycia własnych tabel LUT 3D
- Funkcja rejestracji obrazu HDR z użyciem krzywej Hybrid Log Gamma
Wydanie wersji 6.0 wewnętrznego oprogramowania kamery VENICE planowane jest na listopad 2020 r., a wersji 2.0 wewnętrznego oprogramowania kamkordera FX9 — na październik 2020 r.
Więcej informacji o pełnoklatkowych kamerach kinowych Sony i pełnej ofercie profesjonalnych rozwiązań do rejestracji obrazu i produkcji podano na stronie pro.sony.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Super! Instalował ktoś na A7 III?